PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
4 443
Mitä tuo nyt sitten tarkoittaa? Mitä tuossa olisi enemmän kuin olemassa olevissa peleissä. Vaikea kuvitella että syy olisi esim. maailman koko. Ihan puhtaan koodauksen määrän takia. GTA-peleissäkin kestää vuosikymmen tekemisessä.
En tiedä mitä Kojima ja microsoft aikovat.

Olen miettinyt, että erittäin raskaalla pilviluokan raudalla ajettaisiin koko peli ja pelaajat saisivat vain takaisin videostriimin. Pelaajalta pilveen menee näppäimenpainallukset.

Alla täyttä spekulointia ja ehkä sitä itseänsä. En kirjoittanut asiaa niin täydellisesti auki etteikö löytyisi virheitä/puutteita. Nämä ovat vain ajatuksia enkä ala tästä väittelemään onko mahdollista, ei mahdollista, järkevää tms. mutta antaa ajatuksia siihen miksi minusta kojima pilvessä on mahdollisuus.

lagi:
Pilviratkaisussa olisi vähemmän lagia kuin perinteinen pelaaja - pilvi -toiset pelaajat moninpeliratkaisussa. Pilvessä on nollalaginen tilanne, jossa simuloidaan ja renderöidään koko maailma kertaalleen ja lähetetään vain videostriimit pelaajille. Jos sulla on nopea yhteys niin olet melkein nollalagilla, koska pilvessä on nollalaginen simulaatio pelitilanteen kannalta Toki pilvi-pelaaja välin lagi tulee peliin ja jos on hidas yhteys serverille niin sitten sitä lagia on. Toisaalta lagin saisi käsiteltyä niin, että lagilla ei saa etua, kun se pilvi on enivei nollalaginen ground truth. Jos jollain yhteys lagaa niin se on sen yhden pelaajan eikä koko peliporukan ongelma. Pienempilagiset edelleen näkevät just sen tilanteen mikä serverillä on ja voi ampua lagaavan pelaajan pois kuljeksimasta.

Fysiikat seuraavalle levelille?
Miksi sitten jotain tuollaista? Perinteinen vaikea ongelma on, että ei voida tehdä mielivaltaisesti tuhoutuvaa geometriaa, kun pienetkin erot lähtöparametreissa tai laskennassa johtavat erinäkösiin lopputuloksiin tai yksinkertaisesti loppuu laskentaresurssit kesken(kenellä on hitain kone, jota peli tukee?). Erilaiset lopputulokset johtavat siihen, että tuhoutuva fysiikka on vain kosmetiikkaa. Pilvessä ei tule synkronointiongelmaa ja voi olla mielivaltaisen tehokas järjestelmä laskemassa fysiikkaa. Fysiikat seuraavalle levelille muutenkin kuin kosmetiikan osalta?

Grafiikka?
Peliengine voitaisiin optimoida niin, että koko pelimaailma simuloidaan kertaalleen ja sen jälkeeen renderöidään lopputulos jokaisen pelaajan näkökulmasta. Pelaajat ovat samassa pelimaailmassa niin renderöinninkin saanee viritettyä niin, että on jotain yhteistä kuten Global Illumination mikä lasketaan kertaalleen per frame eikä per pelaaja per frame. Voi myös miettiä, että pelaajan näkökulmasta renderöidessä voidaan saada tietoa jota sitten käytetään hyväksi muidenkin pelaajien näkemää maailmaa renderöidessä. Ehkä grafiikat voisi saada next levelille?

edit. Tietenkin se on myös etu pelikehittäjälle, että on konsolityyliin fiksattu rauta mille peli kehitetään. Tällä kertaa se rauta on pilvi eikä konsoli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 840
Täh? Katso tosta lainaamasi viesti ja ihmettele mitä ihmettä vastasit
Onko keskustelun seuraaminen jotenkin haasteellista sinulle vai mikä tässä nyt ongelmana? Vastasin kysymykseesi jo:

Mitä hait ylipäätään kysymykselläsi? Varsin hyvin tiesit jo ennen kysymyksen esittämistä ettei siihen ole yksiselitteistä vastausta, joten jätin sen huomiotta päänaukomisena. Minä kommentoin ainoastaan sinun "yleispätevää" ratkaisua, joka ei valitettavasti sovellu joka tapaukseen, kuten toin jo esille.

Faktaa? No, että se edellee toimii eikä kukaa ole pelänny niin tehdä, kuten höpisit. En kyl edellenkää iha ymmärrä juttujas..


Vastaisitko itse välillä muutenkuin kysymyksellä siirtäen tolppaa? Jos et pysty vastaan, niin anna olla. Edelleenkään tän keskustelu-ketjun alkuperäiseen kysymykseen en ole saanut vastausta. Sen sijaan kaikkea muuta ja siksi ollaan tässä.

Kertauksena:


Tyyppi vain trollaa, provoaa ja sekoittaa keskustelua piikittelemällä ja vaihtelemalla maalitolppaa. Aika ikävä keskustelutyyli.
Turhapa kanssasi on keskustella sen enempää kun kaikki muu argumentointi on joko trollaamista tai provoamista, samalla kun faktaa omien väitteiden tueksi on esitetty puhdas nolla.

Huh? Musta tuntuu että sinä et ymmärtänyt lukemaasi artikkelia. Minä puhun nyt siitä että valmiista/about valmiista pelistä julkaistaan aika/content rajoitettu versio, minä EN puhu siitä että lähdetään aikaisessa vaiheessa kehittämään erillistä demoa.
Jep jep, eli pelintekijät ihan laiskuuttaan vaan kitisevät siitä kuinka demojen tekeminen syö aikaa ja resursseja, kun sinun mukaasi homma hoituu ihan naps ja kops minieffortilla valmiista tuotteesta vain pala leikaten, vaikka toisin on osoitettu. Eiköhän tämäkin keskustelu ollut tässä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 496
En tiedä mitä Kojima ja microsoft aikovat.

Olen miettinyt, että erittäin raskaalla pilviluokan raudalla ajettaisiin koko peli ja pelaajat saisivat vain takaisin videostriimin. Pelaajalta pilveen menee näppäimenpainallukset.

<nips pois paljon stadia tekstiä>
Kirjoitit muuten lähes täydellisesti Googlen Stadian lanseeraus hypen tuossa tekstin mukana.
  • Kaikki clientit samalla serverillä 0 lagilla (tai siis nolla lagilla lainausmerkeissä koska kaikilla on massiivinen lagi etäisyydestä johtuen), koska serveri koodi pyörii client räkin vieressä.
  • Serveristä saa tarvittaessa loputtomasti tehoa raskaaseen laskentaan
    • Stadia demossa jopa näyttivät miten normaali desktop muistaakseni huonosti renderöi fluid simulaatiota mutta servulla loputtomasti tehoa niin client näki sulavan vesiputouksen koska "power of the cloud". Tai jotenkin näin...
  • Ei targetointia yhteen rupurautaan (konsoli) vaan servuun tulee koko ajan lisää tehoa.
Noh tässä pitää aina muistaa se yksinkertainen fakta että kukaan ei ole vielä hajauttanut render pipelineä järkevästi pois yhden GPU:n sisältä pitäen 60fps hard latency limitin. Eikä Kojima ole mikään uusien render teknologioiden kehittäjä vaan käyttää valmiita hyväksi toteamiaan engineitä ja maalailee isolla pensselillä visioita joita muutama jamppa koodaa parhaansa mukaan näytölle oli se engine sitten Decima tai Unreal Engine.

Eiköhän sieltä tule Kojimalta joku posteljoonipelin jatkokehitelmä jossa pystyy 500 posteljoonia olemaan samalla kentällä ja mennä ristiin rastiin. Ehkä jopa tehdä ansoja toisille posteljooneille. Tietynlainen MMO.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 840
Harmi. Starfieldin pitkää gameplaytä ja core gameplay looppia odotin ja saatiin nykivä, animaatioiltaan pätkivä ja oblivionin (kasvo)animaatioilla varustettu No Mans Sky ja jonku räiskinnän sekoitus. Creation engine nitisee ja natisee ja tuosta olisi päästävä eroon ASAP. Vähän kylmäksi jätti ja gameplayn rajaaminen tarkoilla leikkauksilla huutaa keskeneräisyyttä. En ihmettele miksi lykättiin vuodella enkä ylläty jos lykätään lisää.
Mikä tän pelin idea oikein oli? Gunplay oli jostain Destinyn pre-alphasta kankeudellaan, ilmeisesti Fallouttien VATS on heitetty helvettiin räiskintäfaneja miellyttääkseen. Muuten pelistä tuli vahvat No Mans sky -fiilikset, avaruustaistelu vaikutti sentään mielenkiintoiselta. Kovasti oli keskeneräisyyttä havaittavissa ja rinnastus CP2077-sotkuun oli silminnähtävissä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 428
Jep jep, eli pelintekijät ihan laiskuuttaan vaan kitisevät siitä kuinka demojen tekeminen syö aikaa ja resursseja, kun sinun mukaasi homma hoituu ihan naps ja kops minieffortilla valmiista tuotteesta vain pala leikaten, vaikka toisin on osoitettu. Eiköhän tämäkin keskustelu ollut tässä.
Jos yhtään luit artikkelia (mitä et ilmeisesti tehnyt tai sitten et ymmärtänyt) niin siinä puhuttiin nimenomaan aikaisen vaiheen demosta. Minä en puhunut niistä.

Artikkeli ei puhunut mitään about valmiin tuotteen pätkimisestä demoksi, se ei ole mikään iso temppu.

Keskustelu on todellakin tässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 280
Yks aikasempi Xboxin yksinoikeus käytti tota pilvipalvelua jo hyödykseen. En muista kuinka menestyksekkäästi, mut peli itessään oli aika huono kuitenkin.



Eipä tossa Kojiman hommassa huoleta muu kun se vaatimus et pitää olla netissä kokoajan. Jos toi on nyt se huhuttu kauhupeli (Overdose), niin oletan et yksinpeliä olis tiedossa. Eikä välttämättä sekään et pitää olla 24/7 netissä, ite vaan tykkään ajatuksesta et jos ostan pelin niin voin pelata sitä vaikka 20v ostamisen jälkeenkin jos siltä tuntuu. Tän kanssa se ei välttämättä onnistu.

Voi kyllä olla et tää ei sit seuraavassa sukupolvessa enää oo ongelma jos julkasevat remasterin tjsp joka runttaakin kaiken lokaalisti, mut en kyl nyt ainakaan suorilta voi sanoa et se ajatus et yksinpelit jatkossa nojais pilivpalveluihin kovasti lämmittäis.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
3 502
Jep jep, eli pelintekijät ihan laiskuuttaan vaan kitisevät siitä kuinka demojen tekeminen syö aikaa ja resursseja, kun sinun mukaasi homma hoituu ihan naps ja kops minieffortilla valmiista tuotteesta vain pala leikaten, vaikka toisin on osoitettu.
Kummasti siellä EA playssa ne 10 trialit on toimineet... Tuskin on vaatinut pelin kehittäjältä yhtään mitään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 840
Kummasti siellä EA playssa ne 10 trialit on toimineet... Tuskin on vaatinut pelin kehittäjältä yhtään mitään.
Kumma juttu kun näitä trialeita ei ole saatavilla joka pelistä sitten siinä tapauksessa, kun ei kerran ole väittämän mukaan vaatinut pelin kehittäjältä yhtään mitään?

" Subscribers can play selected titles for a limited time of eight hours, this does not apply to the "Pro" subscription tier. EA described these early-release versions as not being more traditional demos, but instead full-featured but time-limited versions, with the exact extent of content varying from game to game.[10] Any progress earned within these limited versions will carry over to the full retail version.[4] "




Jos yhtään luit artikkelia (mitä et ilmeisesti tehnyt tai sitten et ymmärtänyt) niin siinä puhuttiin nimenomaan aikaisen vaiheen demosta. Minä en puhunut niistä.

Artikkeli ei puhunut mitään about valmiin tuotteen pätkimisestä demoksi, se ei ole mikään iso temppu.

Keskustelu on todellakin tässä.
Komeasti lähti maalitolpat heilumaan taas, viestit aikajärjestyksessä:

Oliko tästä Mikkiksen demokuviosta nyt jotain tarkempaa tietoa jossain?

Lähtökohtaisesti demot aina ilmaisia ilman mitään erillistä maksavaa palvelua, kaikki muu on vittuilua.

Toisaalta pitää myös eritellä demo (esim. 1 leveli tms) ja trial (rajattu aika tms), näen niiden välillä pienen mutta selvän eron.
Kerro ihmeessä lisää, miten demo vaatii erillistä panostusta? Demot on monesti yksi kenttä/paikka tms koko pelistä, miten ihmeessä se vaatii kovin kummoista devitiimiltä?

Ja lähtökohtaisesti demothan on markkinointia eli markkinointibudjetista nämä.

En kyllä yhtään ymmärrä pointtiasi.
Niin, ko. artikellissa puhutaan eri asiasta, kuten totesin niin demon voi julkaista vaikka aikarajoitteisena tai siten että se sisältää pienen määrän contentia. Näiden tekeminen tuskin vie devitiimiltä hirveästi aikaa ja resursseja.
Huh? Musta tuntuu että sinä et ymmärtänyt lukemaasi artikkelia. Minä puhun nyt siitä että valmiista/about valmiista pelistä julkaistaan aika/content rajoitettu versio, minä EN puhu siitä että lähdetään aikaisessa vaiheessa kehittämään erillistä demoa.
Tällaistä tällä kertaa. Ilmankos keskustelu menee jatkuvasti vänkäämisen puolelle, kun argumentit muuttuvat mielivaltaisesti kesken kaiken.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 428
Tällaistä tällä kertaa. Ilmankos keskustelu menee jatkuvasti vänkäämisen puolelle, kun argumentit muuttuvat mielivaltaisesti kesken kaiken.
Kerro nyt ihmeessä missä kohtaa maalitolpat heiluivat?

Sinä väitit että demon tekeminen vie liikaa resursseja ja linkkasit artikkelin jossa puhutaan alkuvaiheessa olevasta pelinkehityksestä, minä olen taas koko ajan puhunut aika/content rajoitetusta versiosta pelistä joka on about valmis/valmis.

Uskon että tajusit kyllä itsekin tämä ja nyt yrität siirtää itse maalitolppia keskustelussa.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
4 443
Noh tässä pitää aina muistaa se yksinkertainen fakta että kukaan ei ole vielä hajauttanut render pipelineä järkevästi pois yhden GPU:n sisältä pitäen 60fps hard latency limitin. Eikä Kojima ole mikään uusien render teknologioiden kehittäjä vaan käyttää valmiita hyväksi toteamiaan engineitä ja maalailee isolla pensselillä visioita joita muutama jamppa koodaa parhaansa mukaan näytölle oli se engine sitten Decima tai Unreal Engine.

Eiköhän sieltä tule Kojimalta joku posteljoonipelin jatkokehitelmä jossa pystyy 500 posteljoonia olemaan samalla kentällä ja mennä ristiin rastiin. Ehkä jopa tehdä ansoja toisille posteljooneille. Tietynlainen MMO.
Täytyy sen verran hieroa pilkkua, että nvidian omniverse taitaa tukea useampaa gpu:ta, mutta se toki ei ole peli vaan työkalu. Mielenkiinnolla odotan. Tää projekti kuulosti olevan aika lapsen kengissä, meniskö 3,4,5v, että tulee joku peli ulos, jos se on yhtään monimutkaisempi.

Jos kojima tekisi pelin lähinnä säteenseurantaa käyttämällä niin multigpu lienee oleellisesti helpompi kuin rasteroimalla. Mutta sehän nähtiin miten säteenseuranta kyykyttää, jos käytetääm kotikoneraudalla(minecraft, metro exodus säteenseurantaversio)
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
3 502
Kumma juttu kun näitä trialeita ei ole saatavilla joka pelistä sitten siinä tapauksessa, kun ei kerran ole väittämän mukaan vaatinut pelin kehittäjältä yhtään mitään?

" Subscribers can play selected titles for a limited time of eight hours, this does not apply to the "Pro" subscription tier. EA described these early-release versions as not being more traditional demos, but instead full-featured but time-limited versions, with the exact extent of content varying from game to game.[10] Any progress earned within these limited versions will carry over to the full retail version.[4] "
Se on sitten ihan eri homma, miksi vain osaan pelejä on tuota tarjottu.

Mutta tuskin se devaajilla hirveitä vaatii, että alustaan tehdään peliaikaa sidottu aikaraja. Lisenssi vaan vanhenee, kun aika tulee täyteen. Eiköhän tuo ole ihan puhtaasti siihen alustaan sidottu Lukko, eikä itse pelin koodilla ole sen kanssa mitään tekoa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 428
Se on sitten ihan eri homma, miksi vain osaan pelejä on tuota tarjottu.

Mutta tuskin se devaajilla hirveitä vaatii, että alustaan tehdään peliaikaa sidottu aikaraja. Lisenssi vaan vanhenee, kun aika tulee täyteen. Eiköhän tuo ole ihan puhtaasti siihen alustaan sidottu Lukko, eikä itse pelin koodilla ole sen kanssa mitään tekoa.
Joo ei vaadi mitään ihmeellistä varsinkaan Xbox/Sony alustoilla joista pystyy helposti pistämään lisenssin vanhenemaan halutussa ajassa, tämä on ihan olkiukkoilua nyt tietyltä taholta joka ei koskaan pysty myöntämään olevansa väärässä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 840
Kerro nyt ihmeessä missä kohtaa maalitolpat heiluivat?

Sinä väitit että demon tekeminen vie liikaa resursseja ja linkkasit artikkelin jossa puhutaan alkuvaiheessa olevasta pelinkehityksestä, minä olen taas koko ajan puhunut aika/content rajoitetusta versiosta pelistä joka on about valmis/valmis.

Uskon että tajusit kyllä itsekin tämä ja nyt yrität siirtää itse maalitolppia keskustelussa.
Tuossahan viestisi on kaikkien luettavissa ja näissä tapahtuva argumenttisi eläminen kesken oli oikein alleviivattu toimestani, mutta jos tämän sisäistäminen on liikaa vaadittu sinulta, niin ei voi mitään.

Perustelujahan sinulta on turha odottaa esitetyille syytteille, mutta näillä mennään taas.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 428
Tuossahan viestisi ja argumenttisi eläminen kesken oli oikein alleviivattu toimestani, mutta jos tämän sisäistäminen on liikaa vaadittu sinulta, niin ei voi mitään.

Perustelujahan sinulta on turha odottaa esitetyille syytteille, mutta näillä mennään taas.
Se että lainaat kasan viestejä ja huutelet maalitolppien siirtelystä on aika naurettavaa jos et pysty edes kertomaan missä ja miten niitä tolppia on siirrelty.

Minä kerroin suoraan missä sinä siirtelit tolppia, ota mallia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 840
Se että lainaat kasan viestejä ja huutelet maalitolppien siirtelystä on aika naurettavaa jos et pysty edes kertomaan missä ja miten niitä tolppia on siirrelty.
Ai niin, sullehan piti kaikki toimittaa eteen kuin Manulle illallinen kun oma viitseliäisyys ei edes alleviivauksien lukemiseen riitä. Ovatko siis nämä ao. lainaukset nämä siis yksi ja sama väite?

Lähtötilanne osaltasi:

Toisaalta pitää myös eritellä demo (esim. 1 leveli tms) ja trial (rajattu aika tms), näen niiden välillä pienen mutta selvän eron.

Mihin loppujen lopuksi päädyttiin:

Minä puhun nyt siitä että valmiista/about valmiista pelistä julkaistaan aika/content rajoitettu versio, minä EN puhu siitä että lähdetään aikaisessa vaiheessa kehittämään erillistä demoa.
Nämä maalitolpan siirtämiset olisivat tosiaan tulleet esille jo lainatuissa viesteissä.

Minä kerroin suoraan missä sinä siirtelit tolppia, ota mallia.
Laitahan näistä suora quote sanojen suuhun laittamisen sijasta?
 

Juha Kokkonen

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 146
Alkaa olla meno raporttivyöryn perusteella kuin lastentarhassa, eli sitten olis taas jokasen aika katsoa vähän peiliin ja keskittyä siihen asialliseen keskusteluun kaikenlaisen turhanpäiväisen olkiukkoilun, flamettamisen, vänkäämisen yms. sijaan.

Ja sivukaneettina kannattaa myös pitää mielessä, että kun ollaan väittelyketjussa niin pitää myös kestää omien mielipiteiden vastaisia pieniä provoja ja piikkejä, kunhan viestit/keskustelu ei ole pelkästään sitä. Jokaisesta omasta mielestä ikävästä sanasta tai mielipiteestä on turha ylläpidolle lähettää raporttia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 814
Alkaa olla meno raporttivyöryn perusteella kuin lastentarhassa, eli sitten olis taas jokasen aika katsoa vähän peiliin ja keskittyä siihen asialliseen keskusteluun kaikenlaisen turhanpäiväisen olkiukkoilun, flamettamisen, vänkäämisen yms. sijaan.

Ja sivukaneettina kannattaa myös pitää mielessä, että kun ollaan väittelyketjussa niin pitää myös kestää omien mielipiteiden vastaisia pieniä provoja ja piikkejä, kunhan viestit/keskustelu ei ole pelkästään sitä. Jokaisesta omasta mielestä ikävästä sanasta tai mielipiteestä on turha ylläpidolle lähettää raporttia.
No sitähän tälläkin on tehty että suututetaan toinen että se sanoo jotain vähän kiellettyä ja saavat sitten bannit sen perustella tai varoitus
 

Juha Kokkonen

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 146
No sitähän tälläkin on tehty että suututetaan toinen että se sanoo jotain vähän kiellettyä ja saavat sitten bannit sen perustella tai varoitus
No, sitten ei ehkä kannata osallistua väittelykeskusteluun, jos on pinna niin herkällä että pienestä provosta menee henkilökohtaisuuksiin tms. Merkittävämpiin sääntörikkeisiin ylläpito toki puuttuu.

Mutta tämä on väärä ketju moderoinnista tai itse keskustelusta sen enempää keskustelemiseen.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 428
Nämä maalitolpan siirtämiset olisivat tosiaan tulleet esille jo lainatuissa viesteissä.
Siis et *vieläkään* kerro missä maalitolpat siirtyvät, nuo kaksi lausetta eivät mitenkään "siirrä tolppia", siinä sanotaan käytännössä sama asia eri tavoilla.

Valmiin tai lähes valmiin pelin osa, joko sisällön tai peliajan osalta rajoitettuna.

Mikä tässä nyt on niin vaikeata?

Laitahan näistä suora quote sanojen suuhun laittamisen sijasta?
1. Minä sanoin että aika/sisältörajoitetun demon/trialin tekeminen on suhteellisen helppoa
2. Sinä aloit vänkäämään että ei ole, vie liikaa aikaa devitiimiltä
3. Minä kerroin sinulle että puhuin valmiin/lähes valmiin pelin rajoittamisesta demoversiossa, en kehitysvaiheessa olevan pelin demo-version rakentamisesta.
4. Sinä alat syyttämään maalitolppien siirtelystä ilman mitään perusteluita.

Nyt kerro minulle yo. tavalla kronologisessa järjestyksessä missä minä siirtelin maalitolppia.

En tajua miksi vänkäät asiasta, jokainen täällä lienee samaa mieltä että tuollainen ajallinen/sisällöllinen rajoittaminen on varsin helppoa eikä syö devitiimin resursseja juuri yhtään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 840
Siis et *vieläkään* kerro missä maalitolpat siirtyvät, nuo kaksi lausetta eivät mitenkään "siirrä tolppia", siinä sanotaan käytännössä sama asia eri tavoilla.

Valmiin tai lähes valmiin pelin osa, joko sisällön tai peliajan osalta rajoitettuna.

Mikä tässä nyt on niin vaikeata?
Haluat siis vieläkin jatkaa tätä vänkäämistäsi, vaikka jo moderointikin puuttui tähän? Sinä siirsit maalitolppia siirtyessäsi puhumasta pelistä lähes valmiiseen/valmiiseen peliin, johon väittämäsi mukaan ei ole vaikeaa tehdä content- ja/tai aika rajausta. Tämä esitettiin lainauksissa, kuten voit käydä aivan itse toteamassa. Mitään kättä pidempää et asiaan tarjonnut kuin puhdasta mutua. Mietihän nyt ihan ajatuksen kanssa tätä, jos tämä ongelma olisi todellakin niin yksinkertainen kuin väität, niin miksi demot katosivat lähes kokonaan yhdessä vaiheessa?

Suosittelen samalla quoten käyttöä, niin ei pääse tapahtumaan sanojen suuhun syöttöä, josta sinua on käsittääkseni aiemmin huomautettukin ihan jo ylläpidon toimesta. Pyysin sinulta suoraa quotea missä olen siirtänyt maalitolppaa, sen sijaan tarjoat minulle referaattia. Ei näin.


En tajua miksi vänkäät asiasta, jokainen täällä lienee samaa mieltä että tuollainen ajallinen/sisällöllinen rajoittaminen on varsin helppoa eikä syö devitiimin resursseja juuri yhtään.
Jep jep, vedetään vaan laumamentaliteetilla laput silmillä ja unohdetaan kokonaan että niitä pelejä on muitakin kuin moninpelejä kuten toin jo esille aiemmin. Mm. Techradar kirjoittaa demoista seuraavasti:

"Demos were a core part of the gaming scene in the ‘90s and early ‘00s, letting you play the first stages of upcoming games and whet your appetite for their full release later in the year. The problem was they were costly to make and diverted the developers’ attention from finishing the game. In the past 15 years, demos largely dropped off the scene, with alpha and beta tests for multiplayer games taking their place, and single-player game developers opting for trailers and a big marketing push to build hype for launch day."


Ihan turha tästä on väitellä kanssasi enempää, kun jostain kumman syystä pitää ihan periaatteesta vängätä vastaan vaikka evidenssi osoittaisi toisin. Tuo nyt keskusteluun jotain muuta kuin mutua, muussa tapauksessa keskustelussa ei ole päätä eikä häntää osaltasi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
3 502
Jep jep, vedetään vaan laumamentaliteetilla laput silmillä ja unohdetaan kokonaan että niitä pelejä on muitakin kuin moninpelejä kuten toin jo esille aiemmin. Mm. Techradar kirjoittaa demoista seuraavasti:

"Demos were a core part of the gaming scene in the ‘90s and early ‘00s, letting you play the first stages of upcoming games and whet your appetite for their full release later in the year. The problem was they were costly to make and diverted the developers’ attention from finishing the game. In the past 15 years, demos largely dropped off the scene, with alpha and beta tests for multiplayer games taking their place, and single-player game developers opting for trailers and a big marketing push to build hype for launch day."

Niin Juu. Semmonen ihan pikkuriikkinen seikka vaan, että noihin aikoihin ei ollutkaan tämmöisiä pelialustoja olemassa, jotka olisi mahdollistaneet helposti toteutettavia aikarajoituksia peleihin.

Syyt siihen, että aikarajoitettuja trialeita ei tehdä enempää, on muualla kun siinä, että se olisi jotenkin vaivalloista, kallista tai aikaa vievää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 840
Niin Juu. Semmonen ihan pikkuriikkinen seikka vaan, että noihin aikoihin ei ollutkaan tämmöisiä pelialustoja olemassa, jotka olisi mahdollistaneet helposti toteutettavia aikarajoituksia peleihin.

Syyt siihen, että aikarajoitettuja trialeita ei tehdä enempää, on muualla kun siinä, että se olisi jotenkin vaivalloista, kallista tai aikaa vievää.
15 vuotta sitten Xbox Livessä elettiin kulta-aikaa Halo 3:sta ja CoD MW4:a pelatessa. Muistanpa ostaneeni kolmospleikkarille Super Stardust HD:n digitaalisena kopiona, joten on hieman erikoinen väite että digitaalisten lisenssien ajallinen hallinta ei olisi ollut mahdollista tällöin.

Miksi rajaat keskustelun koskemaan ainoastaan timed trialien tekemistä kun alun perinkin oli puhe demoista ylipäätään? Keskinäistä ymmärrystä edesauttaisi kummasti se että keskusteltaisiin edes samasta asiasta. :) Tätä ei tietenkään auta erään tahon toistuva maalitolppien siirto omaa argumentointia tukemaan (nyt kun epäsuora kirjoittajiin viittaaminen on näemmä sallittu ketjussa). Muistin virkistämiseksi mistä tämä paskamyrsky lähti liikkeelle:

Oliko tästä Mikkiksen demokuviosta nyt jotain tarkempaa tietoa jossain?

Lähtökohtaisesti demot aina ilmaisia ilman mitään erillistä maksavaa palvelua, kaikki muu on vittuilua.

Toisaalta pitää myös eritellä demo (esim. 1 leveli tms) ja trial (rajattu aika tms), näen niiden välillä pienen mutta selvän eron.
Vittuilua? Se demo-build kun ei vaan synny maagisesti sormia napsauttamalla, jos yhtään peliohjelmoinnista on perillä. Pelien monimutkaistuessa ei ole yhtään ihme että demot ovat olleet katoavaa kansanperinnettä, kun tämä vaatii oman erillisen panostuksensa devitiimiltä. Jos kustantaja ei maksa tätä, niin kulu vieritetään suoraan kuluttajille. Jos maksajaa ei löydy, niin demoakaan on turha odotella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.04.2017
Viestejä
158
Eikös tämä demokeskustelu lähteny siitä, kun microsoft tuo trialit peleihin kk maksua vastaan? Keskustelu aiheesta hämärtyy, kun jotkut pitää tuota sit demopalveluna, vaikka demo ja trial ovat eri asioita.
Eli periaatteessa puhuttiiin koko ajan trialeista, ei demoista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 496
Eikös tämä demokeskustelu lähteny siitä, kun microsoft tuo trialit peleihin kk maksua vastaan? Keskustelu aiheesta hämärtyy, kun jotkut pitää tuota sit demopalveluna, vaikka demo ja trial ovat eri asioita.
Eli periaatteessa puhuttiiin koko ajan trialeista, ei demoista.
Mielestäni aika hiusten halkomista loppukäyttäjän kannalta että onko se demo rajattu niin että kakkostason launchikoodi muutetaan DemoEndGreetingDialog.show() kutsuksi kuin että se peliaika rajattaisiin certillä kahteen tuntiin joka laukaisee saman DemoEndGreetingDialog.show() kutsun.

Kummassakin lähestymistavassa on oma työnsä ja hallinnoinninsa mutta lopputulos sama eli pelaat vähäsen.

Devi tiimissä sitten saavat puhua trialeista tai demoista tai kokeiluista... minulle se on "pelaan vähäsen ja kokeilen" versio.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
3 502
15 vuotta sitten Xbox Livessä elettiin kulta-aikaa Halo 3:sta ja CoD MW4:a pelatessa. Muistanpa ostaneeni kolmospleikkarille Super Stardust HD:n digitaalisena kopiona, joten on hieman erikoinen väite että digitaalisten lisenssien ajallinen hallinta ei olisi ollut mahdollista tällöin.

Miksi rajaat keskustelun koskemaan ainoastaan timed trialien tekemistä kun alun perinkin oli puhe demoista ylipäätään? Keskinäistä ymmärrystä edesauttaisi kummasti se että keskusteltaisiin edes samasta asiasta. :) Tätä ei tietenkään auta erään tahon toistuva maalitolppien siirto omaa argumentointia tukemaan (nyt kun epäsuora kirjoittajiin viittaaminen on näemmä sallittu ketjussa). Muistin virkistämiseksi mistä tämä paskamyrsky lähti liikkeelle:
Niin. Linkittämässäsi artikkelissa puhutaan 90 luvusta ja 2000 luvun alusta. Eli yli 20v sitten. Ei ollut silloin vielä. Live perustettiin 2002 ja tuskin on silloin ollut mitään pelikauppa siellä, vaan ihan puhtaasti verkkopelaamista tukeva palvelu.

Siksi keskittyi tuohon, kun on selvää, että teknisestä näkökulmasta trialieille/demoille ei ole estettä, vaikka sinun mukaasi demon tarjoaminen on kallista/työlästä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 840
Niin. Linkittämässäsi artikkelissa puhutaan 90 luvusta ja 2000 luvun alusta. Eli yli 20v sitten. Ei ollut silloin vielä. Live perustettiin 2002 ja tuskin on silloin ollut mitään pelikauppa siellä, vaan ihan puhtaasti verkkopelaamista tukeva palvelu.

Siksi keskittyi tuohon, kun on selvää, että teknisestä näkökulmasta trialieille/demoille ei ole estettä, vaikka sinun mukaasi demon tarjoaminen on kallista/työlästä.
Luehan nyt artikkeli uudestaan, taisi jäädä jotain hyvin olennaista lukematta. Lainasin siitä olennaisimman pätkän omassa aiemmassa viestissäni.

Niin keskittyi tuohon kun huomasi puhuvansa läpiä päähänsä ja maalitolppa vaihtui lennosta lähes valmiiseen/valmiiseen peliin, jossa trial toteutetaan ajallisella tai contenttia rajaamalla. Missä välissä minä väitin että tuossa tapauksessa trialin tekeminen olisi työlästä, kun näin en ole tehnyt?

Kyllä, olen edelleen sillä kannalla että etenkin singleplayer-pelien osalta demon tekeminen ei ole niin yksinkertainen juttu kuin ketjussa on annettu ymmärtää. En tiedä sinusta, mutta omassa vaakakupissa ehdan devin mielipide asiasta painaa enemmän kuin foorumin nojatuolipelinkehittäjien näkemys.


Myös Techradarin artikkeli tukee näkemystäni:

" Predicting that developers may not be able to invest the time and money on making a demo alongside the actual game, Microsoft says it will be compensating the game makers. It hopes this will encourage developers to participate in the scheme, especially as, on top of the money they could earn, developers will have access to data on how their games perform. "



Mutta mitäpä minä tästä tietäisin, ilmeisesti MS on heittämässä tässäkin rahaa kankkulan kaivoon kun kerran tämä on teknisesti niin yksinkertaista?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.01.2021
Viestejä
40
Uskoo ken tahtoo. Demoja ja trialeita on edelleen tänä päivänä ja ne ketä niitä ulos puskee selvästi luottaa oman tuotteeseen. Kuten @Sadness sanoi niin riski ampua omille jaloille on suuri kun nykyään suolletaan keskeneräistä roskaa pihalle.
Joo, en ole pelidevaaja, mutta vilkaisin:

Eipä aikarajatun trialin ulos puskeminen rakettitieteeltä vaikuta, ja työmääräkustannukset taitavat olla kohinaa markkinointibudjetissa.

Configuring a usage-limited trial in Partner Center
alert
NOTE: You can access this feature only if you have the proper permissions and if your game uses restrictive licensing. For details, contact your Microsoft account manager.

You can configure usage-limited free trials in Partner Center without altering the game's code. However, you have to add code in the following scenarios:

  • You want to restrict access to users who acquired the trial
  • You want to save the game state between play sessions; the save carries over if the game is purchased with the same Microsoft account as the one that was used to acquire the trial
  1. From the Submission overview page, go to the Pricing and availability page.
  2. Under Free trial, open the drop-down menu, and then select Usage-limited.
  3. In the second drop-down menu that appears, select the maximum time that users can use your app.
  4. Select Save.
After you publish your game to Microsoft Store, you'll see the trial information on the game's product page.
Suurempana syynä trialeiden olemassaolon vähyyteen pidän heikkoa luottoa omaan paskeeseen.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 428
Sinä siirsit maalitolppia siirtyessäsi puhumasta pelistä lähes valmiiseen/valmiiseen peliin, johon väittämäsi mukaan ei ole vaikeaa tehdä content- ja/tai aika rajausta
Katsos, näin helppoa se on kun vähän yrittää, olisit saanut tämän saman asian tuotua esiin jo ensimmäisessä viestissäsi sen sijaan että viestitolkulla vänkäät ja selität epämääräisyyksiä, lainaat pitkiä kappaleita ilman että saat olennaista tuotua esiin.

Minulle oli alusta lähtien täysin selvää että puhun nimenomaan valmiiden/lähes valmiiden pelien demot ja oletin että täällä kaikki tai ainakin suurin osa muistakin puhui juuri samasta asiasta.

Sinun linkittämässä artikkelissa puhuttiin tosiaan aivan muusta ja en edes muista milloin olisi tullut joku early demo jota varten devitiimin on oikeasti pitänyt pistää paukkuja, jos sinulla on esimerkkejä näistä niin pistä tänne.

Ja katso mistä keskustelu lähti, sinä väitit itse ilman mitään disclaimereita tai tarkennuksia että demot vaativat devitiimiltä paljon resursseja - tämä väitehän ei pidä kategorisesti paikkaansa vaan ainoastaan niissä tapauksissa joissa pelin kehitys on vielä suhteellisen alkuvaiheessa ja tällaisia demoja ei tosiaan ole tullutkaan pitkiin aikoihin, ainakaan montaa.

Tämä keskustelu oli täysin turha ja lähti liikkeelle siitä kun yritit päteä, jos pystyisit myöntämään itse että olit väärässä/epätarkka niin tältäkin turhuudelta olisi säästytty.

Minä taas voin myöntää että olisi ehkä pitänyt tarkentaa mitä demoa tarkennan mutta kuten yllä totesin niin en voinut kuvitella että joku puhuu jostain muusta kuin valmiiden/lähes valmiiden pelien demoista koska kuten todettua, muita demoja ei juuri olekkaan nykypäivänä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 840
Katsos, näin helppoa se on kun vähän yrittää, olisit saanut tämän saman asian tuotua esiin jo ensimmäisessä viestissäsi sen sijaan että viestitolkulla vänkäät ja selität epämääräisyyksiä, lainaat pitkiä kappaleita ilman että saat olennaista tuotua esiin.
Tämä sama asia olisi käynyt jo esille, kun olisit vaivautunut ymmärtämään lukemaasi. Ei ole minun ongelmani että et edes ymmärrä itse mitä olet itse kirjoittanut, vaikka nämä eritellään ja lihavoidaan sinulle suorilla lainauksilla.

Minulle oli alusta lähtien täysin selvää että puhun nimenomaan valmiiden/lähes valmiiden pelien demot ja oletin että täällä kaikki tai ainakin suurin osa muistakin puhui juuri samasta asiasta.
Viestinnässä on sellainen jännä juttu, että kukaan ei ole tietääkseni ajatustenlukija, jolloin turvaudutaan siihen mitä kyseinen henkilö saa tuotettua kommunikointikyvyllään. Sinä et alunperin puhunut lähes valmiista/valmiista tuotteesta, piste. Tästä faktasta et pääse kiemurtelemaan sitten millään.

Ja katso mistä keskustelu lähti, sinä väitit itse ilman mitään disclaimereita tai tarkennuksia että demot vaativat devitiimiltä paljon resursseja - tämä väitehän ei pidä kategorisesti paikkaansa vaan ainoastaan niissä tapauksissa joissa pelin kehitys on vielä suhteellisen alkuvaiheessa ja tällaisia demoja ei tosiaan ole tullutkaan pitkiin aikoihin, ainakaan montaa.
Keskustelu lähti siitä liikkeelle, kun esitit naurettavan väitteesi demojen puutteen olevan vittuilua.

En nyt tiedä minkälaisen disclaimerin olisit halunnut väitteelle, kun tiedossa on että perinteisten demojen määrä ollut jyrkässä laskussa jos pelialaa yhtään seuraa. Syyt tähän ovat moninaiset, yksi näistä on kehityksen ongelmallisuus, kuten tuotiin esille.

Joo, en ole pelidevaaja, mutta vilkaisin:

Eipä aikarajatun trialin ulos puskeminen rakettitieteeltä vaikuta, ja työmääräkustannukset taitavat olla kohinaa markkinointibudjetissa.



Suurempana syynä trialeiden olemassaolon vähyyteen pidän heikkoa luottoa omaan paskeeseen.
Äkkiseltään homma vaikuttaa olevan MS:n omassa Storessa yksinkertainen. Sitten kun mukaan otetaan se seikka, että tämä trial pitää testata niin johan alkaa mennä monimutkaisemmaksi:

Testing trials in development
In order to test your game with a trial license, the game must first be configured with a trial license in Partner Center. Then, as covered in the article Enabling XStore development and testing, your development build must be configured properly to make it licensable.

  • Article
  • 03/11/2022
  • 6 minutes to read
  • 3 contributors

This article describes how to configure your development builds to be able to test XStore API. Unlike with other game areas that are dependent on online services, particular configuration is needed to make a test build licensable. A licensed context is required proper XStore functionality.

Games will use the XStore APIs to perform operations on the licenses and entitlements that are associated with your game and its related products (e.g. add-ons). Many of the XStore operations manipulate information about your game that's managed by Microsoft Store services.

Note
When testing commerce in development sandboxes, make sure that all purchases on a single test account are done in the same sandbox. Switching a test account to another sandbox and purchasing additional items will result in unexpected query results for the account in both sandboxes. This is due to the fact that the licenses and information of a purchase are tied to the first sandbox the item was purchased in for a single account.
Note
When testing commerce in development sandboxes on PC, make sure that the account signed into the Microsoft Store App and the Xbox app are the same. When in sandboxes, the credentials used for items in the Microsoft Store are tied to the Xbox account specifically. This is critical to know if you were planning to check the scenarios in your sandbox. See Handling mismatched store account scenarios on PC for more info.
Before you can test the XStore APIs, you must do the following:

One time:

  1. Configure and publish your game on Partner Center
  2. Retrieve the game's IDs from Partner Center
  3. Apply the game IDs to the appropriate locations depending on development scenario
For each account:

The most important workflow is debugging in Visual Studio (F5) and this requires all of the above steps to enable. Locally packaged builds are also important and are enabled in a different way.

Retrieve the game's IDs from Partner Center
Three IDs are used to identify a build properly so that it can be licensed to execute Store operations:

  • App Identity - Package family name tying the app to your publisher and Partner Center configuration
  • StoreID - Unique identity for your game within the Microsoft Store
  • ContentID - Unique identity for your each of your game packages. This is assigned by Partner Center on first upload.
App Identity
This is in Partner Center under Game setup > Identity details.

On PC: This is strictly required to match what is assigned to your game in Partner Center.

While it is not required for console, in practice it should be as it will be checked when a package is created for submission to Partner Center.

Game setup > Identity details with Package/Identity/Name and Publisher circled


Name in the Identity node needs to match Package/Identity/Name; Publisher in the Identity node needs to match Package/Identity/Publisher.

XMLCopy

<Identity Name="41336MicrosoftATG.InGameStoreXS"
Version="2021.8.11.0"
Publisher="CN=A4954634-DF4B-47C7-AB70-D3215D246AF1"/>
StoreID
This also can be found in Game setup > Identity details (and also in the URL for most pages):

Game setup > Identity details with StoreId circled in URL and on page


The full protocol link used to directly bring up the Store page for a product is also conveniently located below the Store ID in Identity details.

ContentID
Console:

This can be found in the Packages page, after Showing details:

Packages page on Partner Center


This can also be found for a package installed from the Store running xbapp list /d in the Gaming Command Prompt.

cmdCopy

Registered Applications by Package Full Name:

41336MicrosoftATG.InGameStoreXS_2020.7.27.0_neutral__dspnxghe87tn0
Install
Drive: Development
Size: 0.28 GB.
ContentId: {2797FA46-A93B-494C-AD80-B67C9FCA939F}
ProductId: {4C544E39-5130-3044-C057-5A3446536A00}
EKBID: {37E80840-6BE0-46F8-8EDB-92F877056087}
DisplayName: ATG In-Game Store Sample
41336MicrosoftATG.InGameStoreXS_dspnxghe87tn0!Game
PC:
This is found in a registry location once the package is installed from the Xbox App or Microsoft Store: Computer\HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Store\ContentId

Note
The Content ID between sandbox and retail can be different, be aware if a retail version of the game has been installed and you wish to work in sandbox.
Apply the Game ID values to the appropriate locations depending on development scenario
What IDs need to be applied and how to apply them will depend on the target platform as well as the type of build.

Below is a table that summarizes what is required for each scenario. More details are articulated in subpages listed after the table. Fields that are annotated by "Must match/be" will require attention to configure appropriately. Fields that are marked as "Will match/be" will automatically be assigned the correct values that enable Store scenarios.

App identityStore IDContent IDEKBIDTest account
Console Visual Studio (F5)Can be anythingPresentMust be specified using ContentIdOverride in microsoftgame.configMust be specified using EKBIDOverride in microsoftgame.configMust be entitled
Console local package (XVC)Can be anything, but must match assigned value when submitting to Partner CenterPresentContent ID must be specified using makepkgMust be set using xbapp setekbidMust be entitled
Console store packageWill match value assigned in Partner CenterPresentWill be the proper content IDWill be the proper EKBID which depends on license typeMust be entitled
PC Visual Studio (F5)Must match value assigned in Partner CenterNot requiredNot required, but overriding value may be present in registryNot requiredMust be entitled
PC local package (MSIXVC)Must match value assigned in Partner CenterNot requiredContent ID must be specified using makepkgNot requiredMust be entitled
PC store packageWill match value assigned in Partner CenterNot requiredWill be the proper content IDNot visibleMust be entitled
Testing XStore with loose builds (e.g. Visual Studio F5)

Testing XStore with packaged builds (e.g. makepkg)

Ensure test account is entitled to game in the sandbox
The easiest way to do this is to go to the game's Store page directly through protocol activation. The development console or PC must be set to the sandbox where the game is publish. See here and here for details on how to switch sandboxes properly. Then sign in with an account that is provisioned for the sandbox. Once signed in, use the store protocol link to reach the Store page:

On console: use Gaming Command prompt:

xbapp launch ms-windows-store://pdp/?productid=<storeID>

On PC: in Run box (⊞Win +R) or in a web browser

msxbox://game/?productId=<storeID> (to show game in Xbox App)

or

ms-windows-store://pdp/?productid=<storeID> (to show game in Microsoft Store)

See the previous section for where to find the Store ID.

Once on the Store page, select Buy or Get to acquire a license for the game for your test account. This should start the package download and installation, but if you are simply interested in iterating with local builds, you can cancel. If you cannot acquire because the product is set with a price, check that you switched to the correct sandbox and that you have published with a Free price set in Pricing and availability.

caution
IMPORTANT: This must be done for each and every account that runs the build and expects in-game commerce features to work.
Summary
With this topic you should now understand how to set up your build to successfully call XStore API.

If you encounter errors, please check that you have set up things correctly and then refer to the Commerce Troubleshooting page.

Tähän vielä kirsikkana kakun päälle se fakta, että suurin osa isommista peleistä on multiplattareita, jolloin nämä temput pitää toistaa muille alustoille näiden omilla työkaluilla. Ei siis ihan naps ja kops -homma, kuten ketjussa on väitetty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.02.2022
Viestejä
318


Sony pumpannut hintojaan reippaalla kädellä! Eipä tunnu 80€ enää pahalta Sonyn peleistä. :geek:

Kyseessähän on vain bugi. Tällainen "välikevennys" tähän keskusteluun.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
3 502
Luehan nyt artikkeli uudestaan, taisi jäädä jotain hyvin olennaista lukematta. Lainasin siitä olennaisimman pätkän omassa aiemmassa viestissäni.

Niin keskittyi tuohon kun huomasi puhuvansa läpiä päähänsä ja maalitolppa vaihtui lennosta lähes valmiiseen/valmiiseen peliin, jossa trial toteutetaan ajallisella tai contenttia rajaamalla. Missä välissä minä väitin että tuossa tapauksessa trialin tekeminen olisi työlästä, kun näin en ole tehnyt?

Kyllä, olen edelleen sillä kannalla että etenkin singleplayer-pelien osalta demon tekeminen ei ole niin yksinkertainen juttu kuin ketjussa on annettu ymmärtää. En tiedä sinusta, mutta omassa vaakakupissa ehdan devin mielipide asiasta painaa enemmän kuin foorumin nojatuolipelinkehittäjien näkemys.


Myös Techradarin artikkeli tukee näkemystäni:

" Predicting that developers may not be able to invest the time and money on making a demo alongside the actual game, Microsoft says it will be compensating the game makers. It hopes this will encourage developers to participate in the scheme, especially as, on top of the money they could earn, developers will have access to data on how their games perform. "


Mutta mitäpä minä tästä tietäisin, ilmeisesti MS on heittämässä tässäkin rahaa kankkulan kaivoon kun kerran tämä on teknisesti niin yksinkertaista?
Jaa sinä olet höpöttänyt koko ajan jostain erikseen pelin kehityksen aikana rakennettavat demosta... No eipä semmosia kukaan enää tee, eikö semmosten tekemisessä olekaan mitään järkeä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 840
Jaa sinä olet höpöttänyt koko ajan jostain erikseen pelin kehityksen aikana rakennettavat demosta... No eipä semmosia kukaan enää tee, eikö semmosten tekemisessä olekaan mitään järkeä.
Ihan huvikseenko tuon kokoinen firma maksaa kompensaatiota kehittäjille jotka näin tekevät, kun tässä ei mielestäsi ole mitään järkeä? :think:

Syitä tähän onkin mielenkiintoista spekuloida. Eikö Game Passin tarjoamat korvausmallit ole riittäviä 3rd party julkaisijoille, kun nyt halutaan tuoda palveluun kokonaisten pelien lisäksi demoja MS:n kannustamana? Eikös GP:n idea ollut alunperin että saat kuukausimaksulla pelattavaksesi läjän kokonaisia pelejä, jotka saat omaksesi alehinnalla pelin poistuessa palvelusta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 073
Trialin tekeminen tuskin vaatii lisä punnisteluita kun se tehdään onlinessa, sinulla katkee vain pelin käyttöoikeus kun poistut onlinesta tai että pelillä tulee tarpeeksi tunteja täyteen.

Ja jos olet tyytyväinen peliin niin voit jatkaa pelaamista siitä mihin jäit kun laitat koneeseen levyn tai ostat pelin online palvelusta, demoissa yleensä oli niin että se oli oma erillilinen pelinsä ettei onnistunut jatkaa peliä tallenuksesta enään jos sitä edes oli saatavilla.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 428
Ei ole minun ongelmani että et edes ymmärrä itse mitä olet itse kirjoittanut, vaikka nämä eritellään ja lihavoidaan sinulle suorilla lainauksilla.
Se että lainaat useita viestejä etkä *pyynnöistä huolimatta* suostu tarkentamaan mitä tarkoitat kertoo minusta varsin epäkypsästä keskustelukulttuurista. Toisten aivoituksia on välillä vaikea arvata joten jos pyydetään tarkennusta niin se on kohteliasta antaa.

Ehkä jatkossa sitten kypsemmällä pohjalla vai mitä.

Keskustelu lähti siitä liikkeelle, kun esitit naurettavan väitteesi demojen puutteen olevan vittuilua.
On todella hämmentävää miten joko todella törkeästi vääristelet toisten sanomisia tai sitten et yksinkertaisesti ymmärrä lukemaasi.

Minä sanoin näin:

Lähtökohtaisesti demot aina ilmaisia ilman mitään erillistä maksavaa palvelua, kaikki muu on vittuilua.

Minä en siis millään tavalla ole sanonut demojen puutteen olevan vittuilua, on täysin käsittämätöntä miten vääristelet noin törkeästi toisten sanomisia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 840
Se että lainaat useita viestejä etkä *pyynnöistä huolimatta* suostu tarkentamaan mitä tarkoitat kertoo minusta varsin epäkypsästä keskustelukulttuurista. Toisten aivoituksia on välillä vaikea arvata joten jos pyydetään tarkennusta niin se on kohteliasta antaa.

Ehkä jatkossa sitten kypsemmällä pohjalla vai mitä.
Epäkypsää keskustelukulttuuria on nillittää toistuvasti mitä epäolennaisimmista asioista, jotka eivät vie keskustelua eteenpäin. Nyt kun maalitolppien siirtelysi kävi kiistattomasti ilmi, niin valitetaan siitä kuinka asia ilmaistiin sinulle. Pahoittelen, että pidin sinua sen verran fiksuna että olisit ymmärtänyt itse kahden kirjoittamasi lauseen väliset erot, etenkin kun vielä boldasin sulle olennaisimmat kohdat. Näin kun ei pääse käymään sitä vahinkoa, että tulisi syötettyä sanoja suuhun, josta sinua on jouduttu aiemminkin huomauttamaan.

On todella hämmentävää miten joko todella törkeästi vääristelet toisten sanomisia tai sitten et yksinkertaisesti ymmärrä lukemaasi.

Minä sanoin näin:

Lähtökohtaisesti demot aina ilmaisia ilman mitään erillistä maksavaa palvelua, kaikki muu on vittuilua.

Minä en siis millään tavalla ole sanonut demojen puutteen olevan vittuilua, on täysin käsittämätöntä miten vääristelet noin törkeästi toisten sanomisia.
Kerrotkos sitten vielä kuinka tämä muuttaa keskustelun sisällön? Aivan, ei millään tapaa mutta tästäkin pitää jostain kumman syystä valittaa dramaattisen liioittelun säestämänä. Sulta ei edelleenkään saatu todisteita väittämällesi maalitolppien siirrolleni, sen sijaan keskityt jälleen keskustelun sivuraiteille viemiseen. Nyt onkin oiva hetki päättää tämä surkuhupaisuudeltaan vertaansa vailla oleva väittely, kun asiasisältö on loppunut jo aika päivää sitten.

Trialin tekeminen tuskin vaatii lisä punnisteluita kun se tehdään onlinessa, sinulla katkee vain pelin käyttöoikeus kun poistut onlinesta tai että pelillä tulee tarpeeksi tunteja täyteen.

Ja jos olet tyytyväinen peliin niin voit jatkaa pelaamista siitä mihin jäit kun laitat koneeseen levyn tai ostat pelin online palvelusta, demoissa yleensä oli niin että se oli oma erillilinen pelinsä ettei onnistunut jatkaa peliä tallenuksesta enään jos sitä edes oli saatavilla.
Tuossahan siitä oli faktaa kuin se käy MS Storessa, itse toimenpide on varsin yksinkertainen, sen sijaan testaaminen vaatii jo aimo annoksen lisätoimenpiteitä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
5 135
Tuossahan siitä oli faktaa kuin se käy MS Storessa, itse toimenpide on varsin yksinkertainen, sen sijaan testaaminen vaatii jo aimo annoksen lisätoimenpiteitä.
Aimo annoksen? :D Linkkaamasi ohjeessa ei ole mitää erikoista, perus conffailua, joka tällaisen "ei-peliohjelmoijankin" rutiiniin kuuluu. Ei toi mitää extratyötä ole eikä pelkästään, jotta saa trialin julkaistua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 840
Aimo annoksen? :D Linkkaamasi ohjeessa ei ole mitää erikoista, perus conffailua, joka tällaisen "ei-peliohjelmoijankin" rutiiniin kuuluu. Ei toi mitää extratyötä ole eikä pelkästään, jotta saa trialin julkaistua.
Ja sun pätevyytesi tämän arvioimiseen olikaan mikä? Jotenkin tuntuu siltä että nyt pidetään kynsin hampain siitä että trialien tekeminen on ihan naps-kops homma, vaikka toisin on tuotu esille ja MS ihan on erikseen tuomassa kompensaatiota kehittäjille jotka demojen/trialien tekoon ryhtyvät. Unohdit myös että tuossa on kyseessä ainoastaan miten homma hoituu MS Storessa, joka on on YKSI kauppaikka, jossa peli on saatavilla. Hoituuko tämä samalla väitetyllä yksinkertaisuudella esim. PSN:ssä, Steamissa, Originissa ja Epic Game Storessa?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 428
Asiaton käytös - keskustelun toistuva sotkeminen metakeskustelulla ja vänkäämisellä
Kerrotkos sitten vielä kuinka tämä muuttaa keskustelun sisällön?
Se oli loistava esimerkki sinun tahallisesta vääristelystä mitä olet harrastanut jatkuvasti tässä ketjussa, kaikki on tämän huomannut jo pidemmän aikaa. Haet tahallaan vänkäämistä tällä tavalla, rakennat olkiukkoja vääristelemällä tahallaan muiden sanomisia.

Varsin surullista lukea noin epäkypsää keskustelua.

Mutta siinä olet oikeassa että tämä oli tässä, kuten sanoin toivon sinulta jatkossa kypsempää otetta keskusteluun.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
3 502
Ihan huvikseenko tuon kokoinen firma maksaa kompensaatiota kehittäjille jotka näin tekevät, kun tässä ei mielestäsi ole mitään järkeä? :think:

Syitä tähän onkin mielenkiintoista spekuloida. Eikö Game Passin tarjoamat korvausmallit ole riittäviä 3rd party julkaisijoille, kun nyt halutaan tuoda palveluun kokonaisten pelien lisäksi demoja MS:n kannustamana? Eikös GP:n idea ollut alunperin että saat kuukausimaksulla pelattavaksesi läjän kokonaisia pelejä, jotka saat omaksesi alehinnalla pelin poistuessa palvelusta?
En tiedä mitään kompensaatiosta, mutta ei mitään early demoja nykyään juuri tehdä, koska se syö juuri kehitystiimin aikaa ja resursseja.

Ennen ne ennen itse peliä julkaistut demot toimi pelin markkinointina ja se olikin niiden päätarkoitus. Nykyään kun pelejä ei enää markkinoida demoilla, niin tuommoisella erillisellä aikaisella demoilla ei ole oikein mitään virkaa. Ja jos demo julkaistaan samaan aikaan itse pelin kanssa, niin silloin ei mitään erillistä demobuildiä tarvita.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
888
Ja sit se, että liian monet pelit julkaistaan keskeneräisinä nykyään (tai ainakin loppuviimeistely on tekemättä). Kuka olisi ostanut esim. Cyberpunkin lauchista jos olisi ollut demo käytettävissä? Grafiikkaongelmia varisinkin on uusissa peleissä heti alussa. Voisi jäädä ostamatta täyteen hintaan jos olisi nähnyt sen jo demossa. Se on huono pelijulkaisijoille jos kaikki vaan odottaa että peli on alennuslaarisa ja ehkä siinä vaiheessa jo patchatty kuntoon. Demo saattaisi kannustaa siihen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 496
Ja sit se, että liian monet pelit julkaistaan keskeneräisinä nykyään (tai ainakin loppuviimeistely on tekemättä). Kuka olisi ostanut esim. Cyberpunkin lauchista jos olisi ollut demo käytettävissä? Grafiikkaongelmia varisinkin on uusissa peleissä heti alussa. Voisi jäädä ostamatta täyteen hintaan jos olisi nähnyt sen jo demossa. Se on huono pelijulkaisijoille jos kaikki vaan odottaa että peli on alennuslaarisa ja ehkä siinä vaiheessa jo patchatty kuntoon. Demo saattaisi kannustaa siihen.
Liian kompleksisia simulaatioita pelit nykyään. Toki syy on myös pelaajissa jotka vaativat koko ajan parempaa ja mikään ei riitä. Jos pelissä ei voi vapaasti tehdä mitä haluaa niin se on metacritic 0 arvostelu ja somessa huudot päälle että säikäytetään muut. Demo voikin olla suuri riski tuotannolle, varsinkin kun deadline painaa päälle ja pelissä on räikeitä bugeja mutta rahaa pitäisi saada jo.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 840
Asiaton käytös - keskustelun toistuva sotkeminen metakeskustelulla ja vänkäämisellä
Se oli loistava esimerkki sinun tahallisesta vääristelystä mitä olet harrastanut jatkuvasti tässä ketjussa, kaikki on tämän huomannut jo pidemmän aikaa. Haet tahallaan vänkäämistä tällä tavalla, rakennat olkiukkoja vääristelemällä tahallaan muiden sanomisia.

Varsin surullista lukea noin epäkypsää keskustelua.
Eli keskustelu degeneroitui osaltasi enää siihen, että heitetään ilmoille kasa perusteettomia syytöksiä ja keskityt enää kirjoittajan arvosteluun, vahvasti menee. Et pystynyt edes useista pyynnöistä huolimatta toimittamaan todisteita väitteillesi maalitolppien siirrosta vaan yrität viimeisenä oljenkortena ohjata keskustelun sivuraiteille. :facepalm: Ja kehtaatkin luennoida muille epäkypsästä keskustelusta, jo on kaverilla otsaa!

En tiedä mitään kompensaatiosta, mutta ei mitään early demoja nykyään juuri tehdä, koska se syö juuri kehitystiimin aikaa ja resursseja.

Ennen ne ennen itse peliä julkaistut demot toimi pelin markkinointina ja se olikin niiden päätarkoitus. Nykyään kun pelejä ei enää markkinoida demoilla, niin tuommoisella erillisellä aikaisella demoilla ei ole oikein mitään virkaa. Ja jos demo julkaistaan samaan aikaan itse pelin kanssa, niin silloin ei mitään erillistä demobuildiä tarvita.
Et ilmeisesti lukenut linkittämääni Techradarin artikkelia, siinähän asiasta oli maininta.

Liian kompleksisia simulaatioita pelit nykyään. Toki syy on myös pelaajissa jotka vaativat koko ajan parempaa ja mikään ei riitä. Jos pelissä ei voi vapaasti tehdä mitä haluaa niin se on metacritic 0 arvostelu ja somessa huudot päälle että säikäytetään muut. Demo voikin olla suuri riski tuotannolle, varsinkin kun deadline painaa päälle ja pelissä on räikeitä bugeja mutta rahaa pitäisi saada jo.
Onhan se aivan eri juttu tiiivistää demoon se olennaisin osa pelistä isossa avoimen maailman pelissä vrt. tiukasti putkessa tapahtuva räime. Vaikea nähdä että tämä muuttuisi merkittävästi jatkossakaan.
 
Viimeksi muokattu:

PhatGaming

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.01.2022
Viestejä
235
Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö tosiaan Sony Studioiden peleistä löydy yhtäkään peliä 'Top 100 most played video games 2022'?



Dodi, saatiin devejen käsiin nyt sitten uusia leluja Xboxin puolella. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
178 478
Viestejä
3 287 633
Jäsenet
59 145
Uusin jäsen
Tjerffi

Hinta.fi

Ylös Bottom