Tarkoitatko nyt, että minun ei pitäisi kertoa aspergeristani ja/tai kokemattomuudestani?
Kotoa ei tule kukaan hakemaan, sen varaan olen joskus laskenutkin. Itse en osaa, mitä jotkut ehkä osaavat eli aloittavat jonkin aktiviteetin, että tapaa muita ihmisiä - ja ehkä ovat kiinnostuneita myös ko. aktiviteetista. Eli ainoa tapa oikeastaan tavata ihmisiä tai olla niiden ilmoilla on, että lähtee baariin kaverin kanssa.
No, en nyt vertaa sinua tähän kaveriini, mutta ajatuksen tasolla:
Yhdellä kavereistani on mt-ongelmia. Diagnoosit ja kaikki. Piti pitkään itseään luuserina, mitään ei saanut aikaiseksi. Diagnoosikin ilmeisesti "helpotti", koska valehteli itselleen, että se "selittää kaiken". Jopa siis sen, että miksi tuli koulukiusatuksi, jne. Fact check: kaikkia jossain kohtaa kiusataan koulussa ihan sama mistä tahansa syystä.
Yritin tällaisia asioita tuoda hänelle esille ja ravistella, että älä nyt vittu tee siitä mt-ongelmastasi sun identiteettiä. Jos nimesi on vaikka Sakari, niin olet Sakari, et mikään helvetin "mt-Sakari". Tietysti menestys naisten suhteen oli olematon ja tästä ajautui vielä syvempiin mt-ongelmiin.
Lopulta vedin kaveria "turpaan". Olemme tunteneet toisemme pitkään ja kypsyin hänen paskaansa, koska tiedän, että ne mt-ongelmat ei ole ainoa asia elämässään, mikä on vinksallaan. Sanoin, että nyt riitti. Kerrankin valehtele itsellesi, että olet ihminen ja tee jotain. Älä enää ota yhteyttä, ellet tajua mitä tarkoitin ja haluat oikeasti yrittää.
Siinä meni tovi, mutta Sakari laittoi viestin ja sanoi vain "kiitos". En kysellyt enempää, mutta tuli joskus taas vastaan kadulla ja kertoi silloin menneensä treffeille eikä maininnut mt-ongelmistaan, kuin vasta aidosti tutustuttuaan. Muija silti antoi pakit ja Sakarista tuntui paskalta.
Mutta arvaa mitä? Se "kiitos" tuli siitä, että Sakari koki pystyvänsä tekemään tilanteelleen jotain. Edelleen on mt-ongelmia, mutta on myös nyt nainenkin, joka ymmärtää. Sakari tajusi, että on Sakari. Ei vittu mt-Sakari.
P.S. ENNEN MITÄÄN HALOO-HUUTOJA:
Te ette tunne Sakaria, mutta mä tunnen. Koin oman arvioni mukaan käytökseni oikeaksi, mutta en suosittele kenenkään tehdä mitenkään tietyllä tavalla asioita. Tehkää, miten itse näette parhaaksi. Tässä tapauksessa meni hyvin, mutta olisi voinut mennä paskasti. Lisäksi, aidosti kypsyin Sakariin ja olin valmis luopumaan kontaktista. En ole hänen hoitajansa enkä hänen psykiatrinsa. Jos Sakari käyttäytyy paskasti mt-ongelmien takia, ei ole minun vikani. Sakarin pitää selvittää ne ongelmat itse. Tässä tapauksessa selvittikin, onneksi.