Paristo-/verkkovirtakäyttöisen laitteen modaaminen ladattavaksi akulliseksi

Liittynyt
25.06.2025
Viestejä
3
Nurkissa pyörii pari vanhaa kasettisoitinradiota, jotka toimivat verkkovirralla sekä paristoilla (6 x D ja 6 x C paristot). Harvemmin muistaa ottaa mökille mukaan isoja vaihtoparistoja, mutta puhelimen laturi on aina mukana. Tavoitteena olisi siis yrittää muokata soittimet ns. "langattomiksi", eli paristojen tilalle USB:llä ladattava akku.

Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon tällaisessa projektissa, kun mitään aikaisempaa kokemusta ei aiheesta ole? Kolvaus kyllä onnistuu ja osaan katsoa mistä sähkö kulkee minnekin, mutta kuinka esim. selvitän/mittaan itselleni sopivan kokoisen akun? Ampeeritunnit ilmeisesti vaikuttavat akun kestoon ja voltit pitäisi varmaan olla samaa luokkaa nykyisen systeemin kanssa?

Kaikki neuvot tämän tyylisistä projekteista kelpaa!
 
Nurkissa pyörii pari vanhaa kasettisoitinradiota, jotka toimivat verkkovirralla sekä paristoilla (6 x D ja 6 x C paristot). Harvemmin muistaa ottaa mökille mukaan isoja vaihtoparistoja, mutta puhelimen laturi on aina mukana. Tavoitteena olisi siis yrittää muokata soittimet ns. "langattomiksi", eli paristojen tilalle USB:llä ladattava akku.

Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon tällaisessa projektissa, kun mitään aikaisempaa kokemusta ei aiheesta ole? Kolvaus kyllä onnistuu ja osaan katsoa mistä sähkö kulkee minnekin, mutta kuinka esim. selvitän/mittaan itselleni sopivan kokoisen akun? Ampeeritunnit ilmeisesti vaikuttavat akun kestoon ja voltit pitäisi varmaan olla samaa luokkaa nykyisen systeemin kanssa?

Kaikki neuvot tämän tyylisistä projekteista kelpaa!

Lähestymiskulmia on monta. Itse tekisin varmaankin kytkennän, joka on mahdollista palauttaa myöhemmin takaisin alkuperäiseksi (etenkin kun monikin kasettimankka alkaa olla keräilykamaa). Tuo olisi myös aika helppo tehdä niin, että itse kytkentä on ainoastaan siellä paristokotelon sisällä ja sitten varsinainen käyttövoima tulee usb-c powerbankista ulkopuolelta. Silloin voi jättää varsinaiset akkukytkennät ja akkuhankinnat tekemättä ja sillä powerbankilla on muutakin käyttöä. Monessa vanhassa mankassa on myöskin ihan suoraan valmis pistoke esim 12V käyttöä varten.

Ensin tuossa pitää jokatapauksessa selvittää, mikä on sen laitteen käyttöjännite, onko se esim 9V vai 4,5V. Todennäköisesti se on 9V, mutta kannattaa varmistaa ensin ja sen mukaan tehdä kytkennät. Laitteen ottama virta tuskin tulee ongelmaksi vaikka olisi isokin boomblaster, isompi akku tietysti on isompi akku.
 
6 kpl AA- Enelooppeja tai niiden Ikea-vastikkeita ja niille C tai D-paristoadapterit.
Jonkin laturin ohessa moisia adaptereita sain, joten luulisin sellaisia läytyvän markkinoilta.
AA-akut voi sitten ladata sellaisella laturilla minkä parhaaksi näkee.
Tosin modaamisen ilo jää pois tällä ratkaisulla.
 
6 kpl AA- Enelooppeja tai niiden Ikea-vastikkeita ja niille C tai D-paristoadapterit.
Jonkin laturin ohessa moisia adaptereita sain, joten luulisin sellaisia läytyvän markkinoilta.
AA-akut voi sitten ladata sellaisella laturilla minkä parhaaksi näkee.
Tosin modaamisen ilo jää pois tällä ratkaisulla.
Tää on käynyt mielessä ja olisi se helpoin ratkaisu. Mutta jää tosiaan se mukava puuhastelu pois.
 
Lähestymiskulmia on monta. Itse tekisin varmaankin kytkennän, joka on mahdollista palauttaa myöhemmin takaisin alkuperäiseksi (etenkin kun monikin kasettimankka alkaa olla keräilykamaa). Tuo olisi myös aika helppo tehdä niin, että itse kytkentä on ainoastaan siellä paristokotelon sisällä ja sitten varsinainen käyttövoima tulee usb-c powerbankista ulkopuolelta. Silloin voi jättää varsinaiset akkukytkennät ja akkuhankinnat tekemättä ja sillä powerbankilla on muutakin käyttöä. Monessa vanhassa mankassa on myöskin ihan suoraan valmis pistoke esim 12V käyttöä varten.

Ensin tuossa pitää jokatapauksessa selvittää, mikä on sen laitteen käyttöjännite, onko se esim 9V vai 4,5V. Todennäköisesti se on 9V, mutta kannattaa varmistaa ensin ja sen mukaan tehdä kytkennät. Laitteen ottama virta tuskin tulee ongelmaksi vaikka olisi isokin boomblaster, isompi akku tietysti on isompi akku.
Hyvä huomio tuo mahdollinen palauttaminen myöhemmin alkuperäiseksi.

Jos päädyn jonkun akun tai powerbankin sinne laittamaan, niin onko mankan toimivuuden kannalta oleellisinta vain akun jännite ja mankka itse ottaa virtaa niin paljon kuin tarvitsee?
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä huomio tuo mahdollinen palauttaminen myöhemmin alkuperäiseksi.

Jos päädyn jonkun akun tai powerbankin sinne laittamaan, niin onko mankan toimivuuden kannalta oleellisinta vain akun jännite ja mankka itse ottaa virtaa niin paljon kuin tarvitsee?
Juurikin näin, kunhan jännite on oikea niin ei pitäisi mikään kärähtää ja laite sitten ottaa virtaa sen verran kuin tarvitsee.

Nykyään on kyllä todella helppoa tehdä tuollaisia paristokäyttöisten laitteiden modauksia toimimaan USB-C -powerbankilla kun löytyy valmiita USB-PD -moduleja joista tulee ulos esimerkiksi 5V, 9V tai 12V, eli moduli käskee USB-powerbankkia (tai muuta USB-PD -virtalähdettä antamaan haluttua jännitettä. Noita saa esimerkiksi AliExpressistä pari euroa kappale ja ovat aikalailla plug'n'play. Esim johonkin 6kpl C-kokoista paristoa käyttävään radioon vaan koteloon reikä USB-C -liittimelle, 9V PD-moduli sinne radion sisään ja johdot paristokotelon liitäntöjen rinnalle.
 
Hyvä huomio tuo mahdollinen palauttaminen myöhemmin alkuperäiseksi.

Jos päädyn jonkun akun tai powerbankin sinne laittamaan, niin onko mankan toimivuuden kannalta oleellisinta vain akun jännite ja mankka itse ottaa virtaa niin paljon kuin tarvitsee?

Tässä tapauksessa oleellisinta on ainoastaan jännite. Yleensä (etenkin vanhemmissa) laitteissa on aika suuri haarukka toimivalle jännitevälille. Säädettävällä virtalähteellä voisi kokeilla millä alueella toimii hyvin ja miten paljon virtaa ottaa. Hirveän paljon ylijännitteellä ( tai alijännitteellä) ei vanhaa peliä suotta kannata kiusata, kun ei varsinaisesti mitään tarvetta ole. Jos olet tavallista paristoa korvaamassa lipo-akuilla, esim 18650 tms, ei virran riittäminen tule vastaan.

Ihan riippuu laitteesta, mutta moni vanha mankka toimii suoraan 12V jännitteellä jo ihan speksienkin mukaan, silloin voisi toimia lipo 3S kytkentä suoraan, 9V mankan kanssa 2S lipo voisi toimia, kokeilemalla selviäisi. Mutta ihan yhtä hyvin sinne voi ostaa valmiin DC-DC säätimen väliin ja ajaa sitä ihan millä tahansa jännitteellä haluaa.
 
Nykyään on kyllä todella helppoa tehdä tuollaisia paristokäyttöisten laitteiden modauksia toimimaan USB-C -powerbankilla kun löytyy valmiita USB-PD -moduleja joista tulee ulos esimerkiksi 5V, 9V tai 12V, eli moduli käskee USB-powerbankkia (tai muuta USB-PD -virtalähdettä antamaan haluttua jännitettä. Noita saa esimerkiksi AliExpressistä pari euroa kappale ja ovat aikalailla plug'n'play. Esim johonkin 6kpl C-kokoista paristoa käyttävään radioon vaan koteloon reikä USB-C -liittimelle, 9V PD-moduli sinne radion sisään ja johdot paristokotelon liitäntöjen rinnalle.

Juurikin näin. Ja jos ei edes sitä reikää halua tehdä liitintä varten, voi tämän kytkennän tehdä suoraan sinne paristokotelon sisälle, liitokset niin paristojousiin kiinni ja piuha luukun välistä ulos.
 
Tuohon on monta tapaa, riippuen paljonko haluaa rakennella.

Itselläni on mökillä 400W paneeli, 5€ step-down hakkuri ja vanha auton akku. Siitä saa ladattua älylaitteet ja halutessaan myös ne mankan ladattavat paristot. Toiset paristot ovat mankassa ja toiset täytenä odottamassa laturissa.

Vähän enemmän saa rakenneltavaa kun hankkii vaikka tämän:
1750862940292.png


Ja sen perään LM317 constant current kytkentään. Kun latausvirta säädetään riittävän pieneksi, akun sisäinen vastus itsessään rajoittaa jännitteen sopivalle tasolle.

Jos ajatus reguloimattomasta jännitteestä hirvittää, niin sitten vielä tuon perään 7809, jolloin latausvirta voidaan säätää aina 1A asti (minkä tuo kiinan kilke lupaa kestää)

Jos käytetään myös 7809 jänniteregulaattoria, pitää varmistaa, että kahden regulaattorin jännitehäviö ei käytännössä kasva liian suureksi. Toinen vaihtoehto on tiputtaa liiaksi mitattu jännite muutamalla sarjaan kytketyllä diodilla tai hankkia enemmän kuin 12V antava step-up hakkuri.

Mitä akkujen fyysiseen kokoon tulee, niin akkujen kapasiteetti on kehittynyt huimasti 90 luvusta ja akuissa itsessään on muutenkin enemmän energiaa kuin perinteisissä paristoissa. Akuissa ongelma on enemmänkin niiden itsepurkautuminen, vaikka valmistajat mitä tahansa niille lupaavatkin.

Uskoisin että sinulle sopii 9V neppariakku, 6kpl AAA tai 6kpl AA. Tietysti voit yleismittarilla mitata radion ottaman virran ja sitten päästään laskemaan akuston kokoa, kun kerrot käyttöaikatavoitteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 490
Viestejä
4 821 592
Jäsenet
78 112
Uusin jäsen
itmo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom