Parhaat A/V-kaapelit (RCA, HDMI, audio, toslink...)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bahis
  • Aloitettu Aloitettu
Oisko vinkkejä hyvistä ja kestävistä 3,5mm - 3,5mm kuulokejohdoista? Kahteen Powerista ostamaani johtoon jo tullut kosketushäiriö.
 
Tämä nyt ei ole vissiin ihan kaapeliasia, mutta liipannee kyllin läheltä kun en suoraan asiaan sopivaa ketjuakaan löytänyt.
Eli: onko RCA>SPDIF-adaptereissa käytännössä eroja? Pitää syystä x viedä LP-soittimelta (RCA-ulostulot) signaali optisella kaapelilla äänentoistolle
 
Tämä nyt ei ole vissiin ihan kaapeliasia, mutta liipannee kyllin läheltä kun en suoraan asiaan sopivaa ketjuakaan löytänyt.
Eli: onko RCA>SPDIF-adaptereissa käytännössä eroja? Pitää syystä x viedä LP-soittimelta (RCA-ulostulot) signaali optisella kaapelilla äänentoistolle
Noissa voi periaatteessa olla jopa kuultavia eroja, sillä siinä tehdään A/D muunnos ja sen voi paskalla suunnittelulla kämmätä siten että se ei läpäise läpinäkyvyyskriteeriä sokkotestissä. En tiedä että mitkä tahot noita mittaisi.

Onhan LP soittimen lähdöt linjatasoiset, eikä väliin tarvita RIAA korjainta?
 
Noissa voi periaatteessa olla jopa kuultavia eroja, sillä siinä tehdään A/D muunnos ja sen voi paskalla suunnittelulla kämmätä siten että se ei läpäise läpinäkyvyyskriteeriä sokkotestissä. En tiedä että mitkä tahot noita mittaisi.

Onhan LP soittimen lähdöt linjatasoiset, eikä väliin tarvita RIAA korjainta?
Soittimesta (Sony PS-LX310BT) saa valita phono preampin tai linjalähdön tarpeen mukaan
 
Lähtökohtana voidaan pitää että 100% varmasti, tieteellisesti todistettuna, data piuhoissa ei ole äänen laatuun vaikuttavia tekijöitä. Se bitti joko kulkee tai ei eli ääni katkeaa tai säröytyy todella pahasti.
Data piuhat eivät voi purkaa dataa, editoida sitä ohjelmallisesti niin että äänessä tapahtuu muutoksia esim bassot paranee tai äänikenttä laajenee.

Aivan kuten ei myöskään HDMI piha voi antaa parempaa värejä koska ne värit on editointiohjelmassa määritelty ja koodattu dataksi.
JOS muka data piha voisi näihin vaikuttaa siinä pitäisi olla maailman tehokkain AI joka hoitaa homman käytännössä reaaliajassa täysin ilman lagia ja sehän ei nyky tietokoneilla ole edes mahdollista.

Ihan näin digitaalisen videon ja äänen ammattilaisena pähkäiltynä. (Ps. AV opettaja oli aikanaan mukana tekemässä ensimmäistä video ja ääni kodeekkia eli tietotaidon pitäisi olla kohdillaan).

Myöskin on tuo Amazing meeting jenkeissä jossa voi käydä kisaamassa miljoonasta taalasta jos kykenee näihin huuhaa audio juttuihin ABX testissä.
Eipä ole kukaan voittanut, viimeisin oli CAT audiophile piuhan väittämät äänenlaadun parannuksesta. Reisille meni: The Amazing Meeting - Wikipedia

Mutta jos tuntuu siltä että homma on hoidossa niin kipin kapin ja todistamaan ensimmäisenä ihmisen maailmassa että DATA piuhat vaikuttaa äänenlaatuun (muuta kuin että voi ehkäistä sähköhäiriöitä)
:D

analogisissa piuhoissa voi olla eri juttu mutta data on data vaikka sen nordostin 8000€ USB/CAT piuhassa voitelisi.

Tämä on yleinen väite mutta pätee vain digitaalilaitteiden välillä. DAC joka on äänenlaadun kannalta analogilaite, ja silloin digikaapelia voi ajatella analogikaapelina. Se siirtää häiriöitä DACin analogipuolelle lähdelaitteelta ja ilmeisesti myös ilmasta antennina. Näillä ei varmaan merkitystä jos kyseessä on halpa perus-DAC, mutta läpinäkyvämmillä laitteilla iso PITA.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on yleinen väite mutta pätee vain digitaalilaitteiden välillä. DAC joka on äänenlaadun kannalta analogilaite, ja silloin digikaapelia voi ajatella analogikaapelina. Se siirtää häiriöitä DACin analogipuolelle lähdelaitteelta ja ilmeisesti myös ilmasta antennina. Näillä ei varmaan merkitystä jos kyseessä on halpa perus-DAC, mutta läpinäkyvämmillä laitteilla iso PITA.
Onneksi optiset ja balansoidut kaapelit on olemassa, samoin kuin maadoitus.

Lisäksi jos DAC on toteutettu hyvin, niin sinne digipuolelle voi laittaa ihan millaisen kaapelin häiriöineen kun kehtaa, eikä mitään valu analogipuolelle (optoerotin esimerkiksi vaan väliin). Valitettavan usein ne kalleimmat DACit on niitä heikoimmin häiriöiltä suojattuja laitteita, missä ei ole mitään järkeä.
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi optiset ja balansoidut kaapelit on olemassa, samoin kuin maadoitus.

Lisäksi jos DAC on toteutettu hyvin, niin sinne digipuolelle voi laittaa ihan millaisen kaapelin häiriöineen kun kehtaa, eikä mitään valu analogipuolelle (optoerotin esimerkiksi vaan väliin). Valitettavan usein ne kalleimmat DACit on niitä heikoimmin häiriöiltä suojattuja laitteita, missä ei ole mitään järkeä.

Jep optinen kaapeli on ainoa tapa poistaa analogihäiriöt kokonaan. En ole insinööri mutta mitä lukenut niin ei noita häiriöitä muuten saa kokonaan pois. Kun muu laitteisto on riittävän hyvätasoinen niin kaikki tuppaa kuulumaan. Tästä on paljon keskustelua mm. head-fin Chord M-Scaler-osastolla.


Kai mun pointti oli se että optinen siirtotie on ainoa joka voi olla täydellinen oikein toteutettuna. Kaikissa muissa on häiriöitä, mutta eri asia kuuluuko ne läpi ja tarviiko niistä murehtia.
 
Viimeksi muokattu:
Jep optinen kaapeli on ainoa tapa poistaa analogihäiriöt kokonaan. En ole insinööri mutta mitä lukenut niin ei noita häiriöitä muuten saa kokonaan pois. Kun muu laitteisto on riittävän hyvätasoinen niin kaikki tuppaa kuulumaan. Tästä on paljon keskustelua mm. head-fin Chord M-Scaler-osastolla.
Henkilökohtaisesti asettaisin kyseisen DACin toteutuksen syvälle B -kategoriaan, jos ei tuossa hintaluokassa olla osattu erottaa digipuolen mahdollisia häiriöitä analogipuolesta. Optoerotin maksaa ~euron ja tommosen käyttämättäjättäminen, etenkin kun on tiedossa että kyseinen laite on jostain syystä erittäin altis häiriöille, on semmonen emämunaus että lompakolla olisi hyvä äänestää jotain ihan muuta.

Optoerotin siis toimii häiriöiden poistossa samalla tavalla kuin optinen kaapeli laitteiden välillä, mutta se voidaan rakentaa helposti osana itse laitetta. Käytännössä se laitettaisiin mahdollisen codecin (ja muun digipuolen tauhkan) ja varsinaisen dac piirin väliin.

Kai mun pointti oli se että optinen siirtotie on ainoa joka voi olla täydellinen oikein toteutettuna. Kaikissa muissa on häiriöitä, mutta eri asia kuuluuko ne läpi ja tarviiko niistä murehtia.
Ja minkä vaan siirtotien saa optoerottimella toimimaan kuin optinen siirtotie. T.s. pelkän ulkoisen siirtotien perusteella ei voida vielä väittää että siitä tulisi häiriötä, vaan sen lisäksi vaaditaan joko tarkka analyysi DACin toteutuksesta, tai mittauksia joilla voidaan vahvistaa väite siitä että laite on häiriöaltis kyseisen tulon kohdalla. On nimittäin kymmenen muutakin syytä joiden takia laite voi kuulostaa erilaiselta liitäntätavasta riippuen, joista suurin osa liittyy DACin heikkoon toteutukseen.
 
Viimeksi muokattu:
USB siirtotie on nykyään niin 100% varma ettei yksikään bitti todella hitaasta digiaudio datasta katoa. Toisekseen oletko edes kuullut radio häiriöitä DAC:in kautta? Kaikki kaapelit toimivat antennina mutta vain jos se on toisesta päästä kiinni, jos johto on kytkettynä molemmista päistä se ei enään toimi antennina. Kolmanneksi edes en ole eikinä edes kuulut mitää häiriöitä DAC:n kautta, en sitten 35 vuoden aikana kun ole tietokoneiden kanssa touhunnut ja niitä kasannut itse. J atuntuu ettei kukaan muukaan osaa edes selittää miltä häiriö muka kuulosta. Ja sitten itse asiaan, suhinat tai huminatkaan eivät osaa muuttaa dataa niin että ne tarttuisivat itse dataan.. Ja dataahan se on mikä siellä USB/CAT piuhoissa menee. Ei ääntä millään tavalla. Siellä kulkee erittäin simppeli on tai off kytkentä eli vain 1 tai 0:
Screenshot 2021-09-15 183759.jpg
 
USB siirtotie on nykyään niin 100% varma ettei yksikään bitti todella hitaasta digiaudio datasta katoa. Toisekseen oletko edes kuullut radio häiriöitä DAC:in kautta? Kaikki kaapelit toimivat antennina mutta vain jos se on toisesta päästä kiinni, jos johto on kytkettynä molemmista päistä se ei enään toimi antennina. Kolmanneksi edes en ole eikinä edes kuulut mitää häiriöitä DAC:n kautta, en sitten 35 vuoden aikana kun ole tietokoneiden kanssa touhunnut ja niitä kasannut itse. J atuntuu ettei kukaan muukaan osaa edes selittää miltä häiriö muka kuulosta. Ja sitten itse asiaan, suhinat tai huminatkaan eivät osaa muuttaa dataa niin että ne tarttuisivat itse dataan.. Ja dataahan se on mikä siellä USB/CAT piuhoissa menee. Ei ääntä millään tavalla. Siellä kulkee erittäin simppeli on tai off kytkentä eli vain 1 tai 0:
Screenshot 2021-09-15 183759.jpg
Noinhan se periaatteessa on. Käytännössä kuitenkin DAC on mahdollista toteuttaa niin päin persettä, että esimerkiksi heiluva USB:n 5v linja vaikuttaa lineaarisesti linjaulostulon tasoon. Moisten laitteiden löytäminen on toki vaikeaa.

Digitallipuolella virheet on nykyisin melkolailla utopiaa, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.
 
Omaan settiin (Yammun RX-V483 vahvari, ovh ~500 €), Simexin Sa4Ti-kajarit (ovh ~300 €) ja Polkin HTS 10 subbari, ajattelin päivitellä kokeeksi johdotuksiakin. Lähtökohtana että 20-100 € budulla, todennäköisesti tuosta puolivälistä jotain laittelisin. Merkitystä on vain äänen laadulla, joten kannattaako valita banaania, haarukka, vai survoa johdot suoraan liittimiin? Entäs sitten piuhat, kuinka paljon noissa on eroja? Kannattaako panostaa OFC:hen, paksuuteen - vai brändiin tms? En ole ollut mikään hifisti ja oma setti on mitä on, ehkä kajareihin voi jossain kohtaa tulla päivitystä, mutta muuten "tuolla mennään" nyt. Isoin kysymys ehkä tuo, että onko ehdottomasti jokin liitin (tai suora liitos karvoista) äänenlaadun puolesta paras? Eli panostaako rahat esim "valmiiseen" setitin, jossa banaanit päässä, vai laittaako parempiin piuhoihin? Ilmeisesti liittimien iso ilo tulee juotoksesta ja hapettumisen ehkäisystä? Mutta mikä nyt loppupeleissä muutaman vuoden syklillä ääneltään paras, jos ajattelee että kerran liittää kiinni ja antaa olla. Mihinkään tinaamisiin tms. ei ole intoa lähteä, mutta kyllä ne piuhat ruuvaa liittimiin kiinni kuten tähänkin asti, jos liittimistä ei iloa ole äänenlaatuun tms.

Entäs sitten se tuplajohdotus, onko siitä jotain iloa? Ainakin Simexeissä näkyis olevan mahdollista (Bi Amp), mutta en tiedä onko niiden kanssa siitä iloa(?).

Tässä katsellut esim. seuraavia vaihtoehtoja. Kaiuttimien etäisyys noin 1,5 m vahvarista, joten noin 3 m tai 6 m johtoa tarvis, riippuen vetääkö tuplana:




 
Omaan settiin (Yammun RX-V483 vahvari, ovh ~500 €), Simexin Sa4Ti-kajarit (ovh ~300 €) ja Polkin HTS 10 subbari, ajattelin päivitellä kokeeksi johdotuksiakin. Lähtökohtana että 20-100 € budulla, todennäköisesti tuosta puolivälistä jotain laittelisin. Merkitystä on vain äänen laadulla, joten kannattaako valita banaania, haarukka, vai survoa johdot suoraan liittimiin? Entäs sitten piuhat, kuinka paljon noissa on eroja? Kannattaako panostaa OFC:hen, paksuuteen - vai brändiin tms? En ole ollut mikään hifisti ja oma setti on mitä on, ehkä kajareihin voi jossain kohtaa tulla päivitystä, mutta muuten "tuolla mennään" nyt. Isoin kysymys ehkä tuo, että onko ehdottomasti jokin liitin (tai suora liitos karvoista) äänenlaadun puolesta paras? Eli panostaako rahat esim "valmiiseen" setitin, jossa banaanit päässä, vai laittaako parempiin piuhoihin? Ilmeisesti liittimien iso ilo tulee juotoksesta ja hapettumisen ehkäisystä? Mutta mikä nyt loppupeleissä muutaman vuoden syklillä ääneltään paras, jos ajattelee että kerran liittää kiinni ja antaa olla. Mihinkään tinaamisiin tms. ei ole intoa lähteä, mutta kyllä ne piuhat ruuvaa liittimiin kiinni kuten tähänkin asti, jos liittimistä ei iloa ole äänenlaatuun tms.

Entäs sitten se tuplajohdotus, onko siitä jotain iloa? Ainakin Simexeissä näkyis olevan mahdollista (Bi Amp), mutta en tiedä onko niiden kanssa siitä iloa(?).

Tässä katsellut esim. seuraavia vaihtoehtoja. Kaiuttimien etäisyys noin 1,5 m vahvarista, joten noin 3 m tai 6 m johtoa tarvis, riippuen vetääkö tuplana:




Periaatteessa paljas johto olisi paras liittimiin, mutta käytännössä banaani- tai haarukkaliitin on järkevin. En oikein jaksa uskoa, että noissa äänellisiä eroja on kunhan liitos ja liitin on hyvin tehty.

Jos et välttämättä väkisin halua tehdä omia johtoja, niin suosittelen tilaamaan valmiin setin tuolta: ATAUDIO Store - Amazing prodcuts with exclusive discounts on AliExpress. Itsellä erittäin hyviä kokemuksia tuosta kaupasta.

Itse piuhoista sen verran, että vähintään OFC tai jopa OCC. Hopea tai hopeapinnoitettu kaiutinkaapeli soi yleisesti hieman kirkkaammin, joten jos on jo ennestään kirkkaat kaiuttimet, niin se ei ole ehkä paras vaihtoehto. Riippuen toki mistä tykkää.
 
Eipä tullut Kiinan kamat (tällä kertaa) edes mieleen, mutta pienen surffauksen jälkeen päätin tilata tällaiset, kun kovasti näitä oli kehuttu, vaikka hieman skeptinen olenkin kiinalaisten verkkokauppojen arvosteluille. Mutta kokeillaan:

TODN HIFI speaker audio cable High end stereo Amplifier cable High purity oxygen free copper banana Gold plated plug a pair| | - AliExpress

Edit. Tanskalainen brändikin oikein oli. Periaatteesta tekis mieli tuollaiset kusetukset kiertää, mutt tyytyväisiä tilaajia näytti olevan ja ei tuossa paljon häviä, niin kokeillaan nyt.
 
Hieno sokkotesti /s
Ehkä voisivat seuraavaksi testata eri kaapelikorokkeiden eroja soundiin.
Harmi kun täällä ei voi downvotettaa näitä turhanpäiväisiä trolliviestejä.

Piuhoilla on eroja ja tuosta sokkotestauksen järkevyydestä voi olla montaa mieltä. Toki jos ei ole aiheeseen mitään muuta annettavaa, voi aina heittää tämän kortin ilmoille.
 
Harmi kun täällä ei voi downvotettaa näitä turhanpäiväisiä trolliviestejä.

Piuhoilla on eroja ja tuosta sokkotestauksen järkevyydestä voi olla montaa mieltä. Toki jos ei ole aiheeseen mitään muuta annettavaa, voi aina heittää tämän kortin ilmoille.
Myös kaapelikorokkeiden välillä on eroja, niiden vaikutuksesta ääneen en tosin olisi ihan varma. Kaapeleilla eroja ääneen syntyy kyllä, mutta asian testaaminen placebot maksimissa ei ole millään tapaa rakentavaa hommaa.
 
Lopun mittaus eri kaapelien vaikutuksesta toistovasteeseen kertoo sen oleellisemman, mikään ei juuri muutu. Toki teknisessä mielessä kaapeleissa varmaan isoja eroja voi olla. Tuo testi vähän taas että olisi pitänyt jotain yhtä ja samaa kaapelia käyttää kuunneltavana useaan otteeseen, että löytyykö sille yhdelle kaapelille jotain mystisiä eroja eri kerroilla. Vähän tulee sellaisia viininmaistelu -fiiliksiä noista kommenteista testaajien osalta, jossakin on pähkinäinen ja toisessa tamminen soundi.

Edelleen paras kaapeli on se kaupan toiseksi tai kolmanneksi (tai ehkä jopa neljänneksi) halvin hintalaatusuhteeltaan.

kaapelit_16.jpg
 
Vähän tulee sellaisia viininmaistelu -fiiliksiä noista kommenteista
Viininmaistelussa sentään kisataan vuosittain sokkona ja hyvällä erottelulla. Ehkä kaiutinkaapeleiden kuuntelulle vois järkkää jonkun vastaavan vuosittaisen maailmanmestaruuskisan. Se voittaa joka tunnistaa tarkimmin käytetyn kuparimalmin kaivuumaaperän.
 
Lopun mittaus eri kaapelien vaikutuksesta toistovasteeseen kertoo sen oleellisemman, mikään ei juuri muutu. Toki teknisessä mielessä kaapeleissa varmaan isoja eroja voi olla. Tuo testi vähän taas että olisi pitänyt jotain yhtä ja samaa kaapelia käyttää kuunneltavana useaan otteeseen, että löytyykö sille yhdelle kaapelille jotain mystisiä eroja eri kerroilla. Vähän tulee sellaisia viininmaistelu -fiiliksiä noista kommenteista testaajien osalta, jossakin on pähkinäinen ja toisessa tamminen soundi.

Edelleen paras kaapeli on se kaupan toiseksi tai kolmanneksi (tai ehkä jopa neljänneksi) halvin hintalaatusuhteeltaan.

kaapelit_16.jpg
Pitäisi mitata kokonaisuutta, eikä vain panna pelkkä kaapeli testilaitteeseen tietämättä mitä mitata. Toinen järkevämpi mittaus on ottaa kaapeli omaan laitteistoon testiin ja jos eroja ei kuulu voi tyytyväisenä todeta, että halvalla pääsi. Se että itkee foorumeilla muille, että eroja ei voi olla koska… on vain hapen tuhlausta.
 
Pitäisi mitata kokonaisuutta, eikä vain panna pelkkä kaapeli testilaitteeseen tietämättä mitä mitata. Toinen järkevämpi mittaus on ottaa kaapeli omaan laitteistoon testiin ja jos eroja ei kuulu voi tyytyväisenä todeta, että halvalla pääsi. Se että itkee foorumeilla muille, että eroja ei voi olla koska… on vain hapen tuhlausta.
Myös placebon ja kuultavien erojen sumputtaminen samaksi asiaksi on vain hapen tuhlausta, valitettavasti.

Eroja varmasti on kaapelien välillä, onko ne sitten kuultavia eroja vai nähtäviä eroja milläkin kaapeleilla on asian ns. pihvi. Joku paukkulanka kilowatin pa vehkeessä varmasti vaikuttaa ihan mitattavastikkin asioihin, kuulemisesta puhumattakaan, mutta satojen eurojen kaapeleita vertailtaessa vähätehoisissa laitteissa toivoisi että edes suurimmat placebot kontrolloitaisiin pois. Em. testissä oli kolmas henkilö joka olisi voinut testiä fasilitoida ja tuoda sen tuloksille edes jonkun nollan ylittävän painoarvon.

Eikä täällä kukaan toivottavasti itke että ”eroja ei voi olla”, vaan sitä että em. testimetodologialla mm. valkeen korvaledivalot hoitavat kaamosmasennusta.
 
Kyl mäkin oon vähän taipuvainen aattelemaan, et kaapelilla ei ole juurikaan väliä. Kerran mul kyl hajos toslink kaapeli, enkä tajunnut sitä, vaan pitkään luulin, et vika on laitteessa ja olin jo palauttamassa sitä. Googlailin monta päivää ja soittelin eri paikkoihin, ku luulin, et Antimode ei tue telkkarin codekkia.

Ehkei sitä kaikkein halvinta kantsi ostaa, mut ei kyl kaikkein kalleintakaan.

Mut kyl mä voisin helposti hopeakaapelit ostaa, jos joku möis sillä hintaa, mitä siinä olevassa hopeassa on arvoa...
 
Viimeksi muokattu:
Ne panostavat kaapeleihin jotka tietävät että rahalla saa parempaa ääntä ja ovat tyytyväisiä. Ne ostavat halvimmat kuparikaapelit jotka tietävät että kaikki kaapelit kuulostavat samalta ja ovat tyytyväisiä. Turha kiistellä.
 
Kuten tuossa yllä juuri kirjoitettiin, hyvällä kuparikaapelilla pääsee jo pitkälle. Ilmeisesti Biltema on jo hyvä lähtökohta puhtautensa vuoksi.

Johan täällä eräskin käyttäjä on naureskellut piuhahommille, että cat5 verkkokaapeli mittautui hyvin kautinkaapeliksi, mutta ilmeisesti jäi ymmärtämättä että verkkopiuhat tehdään kuljettamaan signaalia häiriöttömästi ja samahan se on audiohommissa….
 
Oisko kellään muuten tietoa, et onko mitään eroa, et jos vedän DAC:lta aktiivisubbarille yhden mono-RCA:n, vai oisko parempi haaroittaa DAC:lta tuleva (yks RCA ulostulo subbarille) kahteen osaan ja käyttää subwooferin left ja right sisäänmenoja? Subwooferissa on molemmat vaihtoehdot valittavissa.
 
Onko havaittavaa käytännön merkitystä äänenlaatuun, jos lisää tietokoneelta Genelec 4020C ja 4030C-pareille menevien n. 6m Tasker C118-kaapelien loppupäähän tuollaiset LEDeille tarkoitetut 12DC/2A-liittimet helpottamaan käytännön elämää, koska kaiuttumet ovat jalustoilla ja johto pujotettu työläästi putken sisään? Katkaisu n.50cm ennen jalustaa. Liittimen päälle vielä ajattelin häiriösuojaukseksi kutistesukkaa, paria kierrosta talousalumiinifoliota ja kutistesukkakerroksia.


 
Oisko kellään muuten tietoa, et onko mitään eroa, et jos vedän DAC:lta aktiivisubbarille yhden mono-RCA:n, vai oisko parempi haaroittaa DAC:lta tuleva (yks RCA ulostulo subbarille) kahteen osaan ja käyttää subwooferin left ja right sisäänmenoja? Subwooferissa on molemmat vaihtoehdot valittavissa.
Yksi piuha vaan, ei mitään järkeä haaroittaa johtoa.
 
Oisko kellään muuten tietoa, et onko mitään eroa, et jos vedän DAC:lta aktiivisubbarille yhden mono-RCA:n, vai oisko parempi haaroittaa DAC:lta tuleva (yks RCA ulostulo subbarille) kahteen osaan ja käyttää subwooferin left ja right sisäänmenoja? Subwooferissa on molemmat vaihtoehdot valittavissa.
Käyttäisin molempia. Joissain AUTO ON toiminnallisuuden sisältävissä subwoofereissa pysyy subwoofer paremmin päällä (hiljaisilla volyymeillä) kun käyttää molempia sisäänmenoja. Joissain tapauksissa saavutetaan myös 3-6db edestä enempi tehoa kun molemmat liittimet hyödynnetty. Eli summsummarum, mitään haittaa siitä ei ainakaan ole, päinvastoin. Aiheesta lisää tuolla.

Nämä ovat juurikin niitä asioita joissa halvalla lisäsijoituksella voidaan oikeasti saavuttaa jopa se maaginen korvinkuultava hyöty (toisin kun käärmeöljydiipadaapassa)
 
Viimeksi muokattu:
Käyttäisin molempia. Joissain AUTO ON toiminnallisuuden sisältävissä subwoofereissa pysyy subwoofer paremmin päällä (hiljaisilla volyymeillä) kun käyttää molempia sisäänmenoja.
Tää oli hyvä info. Mä ihmettelin, ku välillä subi "katoaa". Oon sit säätänyt jotain, ni se on "palannut takasin". Se onkin varmaan mennyt pois päältä, ku mul on vaan yhdellä piuhalla kiinni se. Aattelin, et johto on hajonnut.
 
Nyt oli kyllä hyvä lopetus vuodelle, että tuplajohdolla signaali vahvarin sub outista (mono) voimistuisi. :lol:
 
Nyt oli kyllä hyvä lopetus vuodelle, että tuplajohdolla signaali vahvarin sub outista (mono) voimistuisi. :lol:
Jep. Seuraavaksi joku varmaan tulee selittämään OFC- tai OCC-kaapeleista, ja kuinka ne vaikuttaa kuultavasti äänenlaatuun. :think:
 
Jep. Seuraavaksi joku varmaan tulee selittämään OFC- tai OCC-kaapeleista, ja kuinka ne vaikuttaa kuultavasti äänenlaatuun. :think:
Jep... hifiluokan virtakaapeleista puhumattakaan . Eikä sovi unohtaa että tekniikanmaailman vahvistin (sokko)testeillä ei tee mitään koska se ei ole hifilehti ja kuuntelijoilla on vääränlaiset korvat..
 
Lainataas omaa viestiä tuolta audiopiuha-ketjusta:



Juuh elikkäs: Liittimet oli ihan täyttä paskaa. Lähes 2vrk tiukan työnrupeaman jälkeen, kun johdot ja uudet liittimet asennettu Genut toimi miten sattui tai eivät toimineet, kera surinoiden. Olin aika varma, että vika omassa huolellisessa työnjäljessä epätodennäköinen, ja hetken testailun jälkeen kun satuin testaamaan suoraan liittimiä, niin huomaan, että pienellä liikuttelulla kahden tuollaisen liitetyn uron-naaras-liittimen resistanssi suoraan terminaaleista mitattuna heittelee pienellä liikuttelulla aina satojen ohmien ja parhaimmillaan 0,2 ohmin välillä, täysin sattumanvaraisesti. Eli pahinta kurapaskaa.

Ajattelin, että tästä ketjusta voisi ehkä saada vinkkiä laadukkaista, järkevän hintaisista liittimistä, signaalitasoiselle virralle. Häiriösuojauksen voin tehdä itse kutistesukka-folio-kutistesukka-kerroksilla. Liittimet pitäisi olla irrotettavissa käsin vetämällä ja uudelleenliittämällä, eli ei kiinteitä ruuviliitoksia tms.

Saiskohan näillä pätevän liitoksen kaiutinjohdon väliin? Tarkoitus oli siis tehdä helppo plug-&play-liitos Geneleceille menevien kaiutinjohtojen väliin käytännön syistä, kun eivät voi pitkän päälle mennä yhtenä vetona tietokoneelta kaiuttimille asti, koska johto on pitkä ja kulkee läpivientien ja kaiutinjalustojen putkien läpi. En halua irrotella noita joka kerta, jos täytyy vaikka saada syystä tai toisesta siirrettyä kaiuttimia jalustoineen.

Eli tietokoneelta lähtee 4030C-etukaiutinparille yksi 6-7m Tasker C118-kaapeli, jossa siis menee rinnakkain kaksi johtoa. Lähempänä kaiuttimia johtopari revitty irti toisistaan ja molemmilla kaiuttimille menee oma johtonsa. Miinukset yhdistyy tietokoneen päässä, kuten Genelec ohjeistaa balansoimattoman liitoksen tekemään. Taakse 4020C-parille menee vastaava asennus. Minkäänlaisia surinoita en äänessä ole kuullut, vaan ihan puhdas soundi. Taskerin speksit:

Tuolla sähkömies-ketjussa eräs oli sitä mieltä, että tuo kaapeli ei olisi ihanteellinen suureksi kertyvän kapasitanssin vuoksi ja korkeammissa äänissä tapahtuu vaimenemista impedanssin (kapasitiivisen reaktanssin) vuoksi. Pitääkö paikkansa?

Onko suositella jotain kohtuuhintaista parempaa johtoa tilalle? Tarvitsisin vain raakakaapelia n. 14 m. Tietokoneen pään 3,5 mm urosplugit ovat jo olemassa ja Genuille menee vapaat johdonpäät Euroblock-liittimeen.
 
En ole 20 vuoteen löytänyt hyviä itse tinattavia RCA-liittimiä.... Paremmat tehtaalla valetut on ok. Laittaisin nykyään itse vaikka sokeripalalla mieluummin kun alkaisin RCA-jatkoksia tinaamaan, vaikka rujon näköinen onkin. Jos mahtuu fyysisesti niin sit XLR liittimillä vaikka jatkot, bonuksena voit kuljettaa tarpeeksi johtimia jotta saat balansoidun signaalin jos joskus lähtöpää siihen kykenee.

Yllättävän iso toi kapasitanssi tossa sun kaapelissa, en kyllä jaksa laskea onko paskankaan väliä oikeasti, muttaonhan noita pienempiäkin..
 
En ole 20 vuoteen löytänyt hyviä itse tinattavia RCA-liittimiä.... Paremmat tehtaalla valetut on ok. Laittaisin nykyään itse vaikka sokeripalalla mieluummin kun alkaisin RCA-jatkoksia tinaamaan, vaikka rujon näköinen onkin. Jos mahtuu fyysisesti niin sit XLR liittimillä vaikka jatkot, bonuksena voit kuljettaa tarpeeksi johtimia jotta saat balansoidun signaalin jos joskus lähtöpää siihen kykenee.

Yllättävän iso toi kapasitanssi tossa sun kaapelissa, en kyllä jaksa laskea onko paskankaan väliä oikeasti, muttaonhan noita pienempiäkin..

No nyt on liitos sokeripalalla tilapäisesti ja nätisti soi. Sitten vaan miettimään parempia DIY-jatkoliittimiä - ja ehkä uutta johtoa. Molempia saa ehdottaa.
 
Tuolla sähkömies-ketjussa eräs oli sitä mieltä, että tuo kaapeli ei olisi ihanteellinen suureksi kertyvän kapasitanssin vuoksi ja korkeammissa äänissä tapahtuu vaimenemista impedanssin (kapasitiivisen reaktanssin) vuoksi. Pitääkö paikkansa?
Ehkä ylireagoin, mutta tietämättä äänikortin impedanssia niin ei voi varmaksi sanoa.Yleensä etuvahvistmien impedanssi taitaa olla n. 1kohm jolloin RC suotimen taajuus menee selkeästi kuuloalueen ulkopuolelle.
(ja aika harvoin kaapelin tarkkoja arvoja kerrotaan, toinen kiinnostava arvo vois olla vaipan vaimennus)
En ole 20 vuoteen löytänyt hyviä itse tinattavia RCA-liittimiä.... Paremmat tehtaalla valetut on ok.
Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia tinattavien RCA liitimien juotoksen kanssa, joitain ongelmia on ollut siinä että juotoskorvien niittaukset ovat alkaneet pätkiä tämäkin on tinalla korjattavissa. Mitä nuo valetut liittimet on?
Eli näitä voi hyvin käyttää.

Tietysti Genelec:hin käipaisi jotain hienoja pro ratkaisuja mutta korva kai tän määrää.
 
Menee puoliksi ot, mutta laitetaas tänne kuitenkin. Tuli värkättyä vähän harrastusmielessä Genuille custom-virtajohdot. Näppärästi irrotettavissa ja menee yhden pistotulpan taakse, kun myöhemmin tarkoitus ostaa tuohon väliin etäohjattava pistorasia. Olisihan tuon voinut toteuttaa jakorasialla, mutta ei lähellekään niin hiano :tongue::kippis:.


Jos 4.0-setti muuttuu joskus 5.0/5.1:ksi eteen tulevan keskikaiutinlisäyksen myötä, niin sitä varten mustan etukaiuttimien virtarasian päähän on jo matkalla tällainen:
 
Näyttää topikki sopivan kysymykselleni, niin tässä tulee:

Alkaa talonrakennus olemaan sellaisessa vaiheessa, että pitäisi alkaa miettimään kaiutinjohtoja valmiiksi. Kylpyhuoneeseen olisi tulossa pari B&W CCM362:ta, jotka nyt eivät kauhean järeät ole. Johdotus menee olohuoneeseen asti, koska ajattelin kytkeä ne viritinvahvistimen perään zone 2:een. Metreinä kaapelia per kaiutin mennee n. 15 metriä. Riittääkö 2,5 mm2 kaapeli?

Lisäksi kattoon olisi tulossa neljä 6,5 tuuman tai ehkä 8 tuuman Atmos uppokaiutinta. Matkaa johdoilla n. kuusi metriä kaikkinensa vahvistimelta kaiuttimelle. Sama kysymys, pärjäänkö 2,5 mm2 johdoilla?

Surround kaiuttimia on tulossa näillä näkymin vain yhdet jalustakaiuttimet ja johtometrejä varmaan n. viitisen metriä per kaiutin. Tähän oikeastaan ajattelin 4,0mm2 johtoja, mutta onko tarpeen?

Oikeastaan kysymys lienee se, että kun vedot ovat hieman pidempiä, mutta mitään valtavia ämyreitä en ole asentamassa, niin minkälaisilla johdotuksilla pärjää? Mietin ihan Four Connectin stage 2 johtoja, jotka on OFC:tä. Metrihinta monessa paikkaa 2,5 mm2 johdolle 2e/m.

Joku varmaan miettii, että miksi en laita suoraan 4,0mm2 Supran johtoja, mutta jos ei ole aivan pakko, niin en haluaisi +500e laittaa pelkkiin kaiutinjohtoihin, kun monta muutakin rahareikää tässä rakentamisessa on. En kuitenkaan halua laittaa seinän sisään sellaisiakaan johtoja, jotka eivät asiaansa aja.
 
Näyttää topikki sopivan kysymykselleni, niin tässä tulee:

Alkaa talonrakennus olemaan sellaisessa vaiheessa, että pitäisi alkaa miettimään kaiutinjohtoja valmiiksi. Kylpyhuoneeseen olisi tulossa pari B&W CCM362:ta, jotka nyt eivät kauhean järeät ole. Johdotus menee olohuoneeseen asti, koska ajattelin kytkeä ne viritinvahvistimen perään zone 2:een. Metreinä kaapelia per kaiutin mennee n. 15 metriä. Riittääkö 2,5 mm2 kaapeli?

Lisäksi kattoon olisi tulossa neljä 6,5 tuuman tai ehkä 8 tuuman Atmos uppokaiutinta. Matkaa johdoilla n. kuusi metriä kaikkinensa vahvistimelta kaiuttimelle. Sama kysymys, pärjäänkö 2,5 mm2 johdoilla?

Surround kaiuttimia on tulossa näillä näkymin vain yhdet jalustakaiuttimet ja johtometrejä varmaan n. viitisen metriä per kaiutin. Tähän oikeastaan ajattelin 4,0mm2 johtoja, mutta onko tarpeen?

Oikeastaan kysymys lienee se, että kun vedot ovat hieman pidempiä, mutta mitään valtavia ämyreitä en ole asentamassa, niin minkälaisilla johdotuksilla pärjää? Mietin ihan Four Connectin stage 2 johtoja, jotka on OFC:tä. Metrihinta monessa paikkaa 2,5 mm2 johdolle 2e/m.

Joku varmaan miettii, että miksi en laita suoraan 4,0mm2 Supran johtoja, mutta jos ei ole aivan pakko, niin en haluaisi +500e laittaa pelkkiin kaiutinjohtoihin, kun monta muutakin rahareikää tässä rakentamisessa on. En kuitenkaan halua laittaa seinän sisään sellaisiakaan johtoja, jotka eivät asiaansa aja.
Vastaukset järjestyksessä:

Kyllä. Kyllä. Ei. Turhaa maksaa tyhjästä, osta halpa kaiutinkaapelikela haluamastasi paikasta ja säästä rahasi.
 
Näyttää topikki sopivan kysymykselleni, niin tässä tulee:

Alkaa talonrakennus olemaan sellaisessa vaiheessa, että pitäisi alkaa miettimään kaiutinjohtoja valmiiksi. Kylpyhuoneeseen olisi tulossa pari B&W CCM362:ta, jotka nyt eivät kauhean järeät ole. Johdotus menee olohuoneeseen asti, koska ajattelin kytkeä ne viritinvahvistimen perään zone 2:een. Metreinä kaapelia per kaiutin mennee n. 15 metriä. Riittääkö 2,5 mm2 kaapeli?

Lisäksi kattoon olisi tulossa neljä 6,5 tuuman tai ehkä 8 tuuman Atmos uppokaiutinta. Matkaa johdoilla n. kuusi metriä kaikkinensa vahvistimelta kaiuttimelle. Sama kysymys, pärjäänkö 2,5 mm2 johdoilla?

Surround kaiuttimia on tulossa näillä näkymin vain yhdet jalustakaiuttimet ja johtometrejä varmaan n. viitisen metriä per kaiutin. Tähän oikeastaan ajattelin 4,0mm2 johtoja, mutta onko tarpeen?

Oikeastaan kysymys lienee se, että kun vedot ovat hieman pidempiä, mutta mitään valtavia ämyreitä en ole asentamassa, niin minkälaisilla johdotuksilla pärjää? Mietin ihan Four Connectin stage 2 johtoja, jotka on OFC:tä. Metrihinta monessa paikkaa 2,5 mm2 johdolle 2e/m.

Joku varmaan miettii, että miksi en laita suoraan 4,0mm2 Supran johtoja, mutta jos ei ole aivan pakko, niin en haluaisi +500e laittaa pelkkiin kaiutinjohtoihin, kun monta muutakin rahareikää tässä rakentamisessa on. En kuitenkaan halua laittaa seinän sisään sellaisiakaan johtoja, jotka eivät asiaansa aja.
Ei varmaan pahemmin väliä. Pidä huoli että vedot on eri putkissa ja vähän etäisyyttäki samansuuntaisista sähkövedoista. Sit vaikka nykyään vahvistimet osaa kaikenlaisia jippoja, niin voi silti olla fiksua laittaa aina yhtä pitkät kaapelit kaikkiin yhdessä käytettäviin kaiuttimiin.
 
Minulla oli talon rakentaja vetänyt kaiutinkaapelit vähän kaikkialle. Täysin käyttökelvottomat, kun menee sähköjen kanssa samassa nipussa niin 50 Hz pärinä on kamala. Eli todellakin eri putkiin...
 
Mistähän sais 10m pitkä rca-kaapelin Genelec-
takakajareille?
 
Joo, vedän itse nuo kaiutinkaapelit sitten kun sähkäri on käynyt asentamassa muut sähköt. Pyrin kiertämään kaikki sähkökaapelit parhaani mukaan ja en ainakaan samassa nipussa niiden kanssa.
 
Mistähän sais 10m pitkä rca-kaapelin Genelec-
takakajareille?
Vaikka Puuuilosta

Eikös Geneleceihin pitäisi laittaa XLR-kaapelit? Discoland myy
 
Vaikka Puuuilosta

Eikös Geneleceihin pitäisi laittaa XLR-kaapelit? Discoland myy
Näyttää kyllä semmoselta paukkulangalta nuo puuilon kaapelit. Kuinkahan herkät ottamaan häiriöitä?

Ei oikein hyödytä xlr kotiteatterikäytössä, kun av-vahvarissa on vain rca-lähdöt.
 
Näyttää kyllä semmoselta paukkulangalta nuo puuilon kaapelit. Kuinkahan herkät ottamaan häiriöitä?

Ei oikein hyödytä xlr kotiteatterikäytössä, kun av-vahvarissa on vain rca-lähdöt.

Geneleceistä riippuen siellä on joko RCA (kotikäyttöön tarkoitettu G-sarja, jossa lyöty röyhkeästi hintaa lisää koska miksipäs ei) tai XLR (ammattilaissarja) takana ja kaapelin on oltava vastaava tietty. Itse ostin Discolandista XLR-RCA kaapelit geneille ja ovat hyvätten, vähän paksumpaa kamaa niin ei murru niin kuin noin paukkulangat ja ehkä kenties saattaa olla jopa ylimääräinen folio suojaamassa signaalia, dunno, itsellä ei ole hurissut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom