Tällaisen kävin tänään hakemassa Postista (korvasi T500 RS:n):
TS-PC RACER: THRUSTMASTER’S ULTIMATE RACING SIMULATOR FOR PC | Thrustmaster
Kellään muulla täällä kokemuksia Thrustmasterin viime joulukuussa myyntiin tulleesta TS-PC Racerista?
Omat ensikokemukset tästä TS-PC Racerista ovat vakuuttavat. Mielestäni tämä on selkeä evoluutio T500 RS:stä sekä T300 RS:stä, molemmista malleista otettu parhaat puolet ja yhdistetty tähän TS-PC Raceriin.
RBR:n parissa olen vasta ehtinyt tässä ensimmäisen illan aikana kokemuksia kerätä ja on pakko myöntää, että on selkeästi menty eteenpäin T500/T300 RS -rateista. FFB on selvästi vahvempi, nopeampi ja tarkempi kuin T500 RS:ssä. Ero FFB:n voimakkuudessa T300 RS:ään on TS-PC Racerin hyväksi 50 prosenttia. TS-PC on myös huomattavasti "smoothimpi" kuin T500 RS, josta minulle on kerääntynyt jo aika paljon kokemusta (olen ehtinyt omistaa niitä 2-3 kappaletta vuosien saatossa). T300 RS:ää en ole omistanut enkä ole kokeilemaankaan henkilökohtaisesti päässyt, mutta lähipiiristä olen kuullut kuvailtavan sitä heikommaksi FFB:n voimakkuuden osalta (kuin T500 RS), joskin se kompensoi tuota menetettyä force feedbackin voimakkuutta FFB:n paremmalla sulavuudella ja tarkkuudella.
Kyseessä ei siis ole direct drive -ratti, vaan yhdellä hihnalla toimiva (esim. uudessa Fanatec ClubSport V2.5:ssa on kaksi hihnaa). Windowsissa (ja Thrustmasterin Control Panelissa) rattikehää todella hiljaa pyörittäessä pystyy tuntemaan ratissa pientä pykältämistä eli mitään DD -rattien sulavuutta ei kannata tältä odottaa. Joskin tuota "pykällystä" ei tositilanteissa noteeraa millään tavalla, joten pidän tuota ominaisuutta normaalina hihnarateille (Fanatecin hihnaratit ovat kuulemma hieman sulavampia tässä suhteessa). Ainakin RBR:ssä adaptiivista FFB:tä hyödyntäen (RBR Fixup -pluginin ominaisuus) FFB:n tuntuma on TS-PC:llä aivan mahtavan sulava ja tarkka ja voimaa FFB:ssä riittää yllin kyllin (käytin RBR:ää ajaessa pelin sisäisistä asetuksista maksimi FFB-voimakkuutta ja Thrustmasterin Control Panelista 80% Overall -voimakkuutta, muut sliderit default -asetuksilla).
Virtalähde TS-PC:ssä on ulkoinen, kuten T500 RS:ssä ja tehty turbon näköiseksi. Painaakin yllättävän paljon verrattuna T500 RS:n vastaavaan. Valmistajan mukaan TS-PC:n virtalähde kykenee jopa 400 watin piikkitehoon. Haiskahtaa mielestäni markkinoinnilta, uskokoon ken tahtoo. Mutta ajaa asiansa kuitenkin hyvin, joskin virtalähteen ulkonäkö on puhtaasti makuasia, itse tykkään enemmän kuin vihaan. Siihen kannattaa varautua, että TS-PC:n mukana tuleva virtajohto (joka kytketään virtalähteen ja pistorasian väliin) on todella lyhyt, vain puoli metriä pitkä.
Mainitsemisen arvoinen asia TS-PC Racerista on myös se, että jäähdytykseen on tällä kertaa selvästi panostettu. Basen sivuilla molemmilla puolilla sekä kansiosassa (joka on metallia) on ilmareiät ja basen takaosassa on pieni tuuletin, joka puhaltaa basesta lämmintä ilmaa ulos. TS-PC:n base on muutenkin selvästi laadukkaamman oloinen kuin T500 RS:n base, johtuen tuosta suuremmasta metallin määrästä. Painoakin TS-PC:n basella on seitsemän ja puoli kiloa.
Basen tuuletin käynnistyy heti, kun ratin kytkee kiinni USB -porttiin ja sammuu, kun ratti on koskematta 5 minuuttia. Tämä sama asia pätee myös silloin, kun lopettaa ajosession. Tuuletin käynnistyy heti, kun rattia alkaa käyttämään (ihan vaikka vaan Windowsissa) ja tuuletin pyörii 5 minuuttia käytön lopettamisen jälkeen ja sammuu sitten automaattisesti. Kätevää. T500 RS:ssä ainakin tuuletin huuti vielä noin 20 minuutin ajan pelisession jälkeenkin. Tuulettimen ääni TS-PC:ssä ei häiritse ainakaan itseäni, se ei ole täysin äänetön mutta ei myöskään sietämättömän kovaääninen ja kummalliset sivuäänetkin loistavat poissaolollaan. Näyttäisi olevan ainakin laadukkaampi kuin T500 RS:ssä käytetty tuuletinmalli, mutta aikahan sen lopulta näyttää, alkavatko myös TS-PC:ssä samat tuulettimien laatuongelmat kuin vanhoissakin malleissa (omaan T500 RS:ään vaihdoin heti alkuperäisen tuulettimen tilalle Noctuan vastaavan kokoisen mallin). Ainakin näyttäisi siltä ensivaikutelman perusteella, että TS-PC:ssä jäähdytys on hoidettu kunnolla ja laadukkaasti.
Olihan se kova hinta pulittaa tästä yli 550 euroa, jolla sai vain basen ja open wheel -rattikehän eikä mitään muuta. Itselleni tämä oli ykkösvaihtoehto lähinnä Thrustmasterin ekosysteemin takia, jolloin kaikki aiemmin hankitut Thrustmasterin tekemät oheislaitteet, esim. polkimet, shifterit ja rattikehät ovat suoraan yhteensopivia myös tämän TS-PC Racerin kanssa. Basen mukana tulleesta open wheel -rattikehästä minulla ei ole vielä yhtään kokemuksia, vaihdoin heti sen tilalle jo T500 RS:ssä käyttämäni Sam Maxwellin mittatilaustyönä valmistaman rattiasennuslevyn (jossa myös painikkeet ja vaihdeläpät), jossa kiinni OMP:n mokkakehäinen ohjauspyörä.
Voin siis suositella TS-PC Raceria T500 RS:n ja T300 RS:n korvaajaksi lämpimästi, mikäli haluaa saman valmistajan ekosysteemissä pysyä.
Ainakin itselleni Thrustmaster on noussut jo vuosia sitten suosikiksi rattiohjaimien valmistajista T500 RS:n julkaisusta lähtien, sitä ennen olin Logitechin miehiä (kuten oli varmasti moni muukin). Ehkäpä tämä on itselleni se viimeinen hihnavetoinen ratti ja seuraavaksi onkin katse käännettävä kohti direct drive -ratteja, jos tahtoo jatkossa jotain merkittävästi parempaa.