Palkattomat työt

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
565
Ajattelin aloittaa uusimman A-studion nähtyäni ja Saku Timosen blogikirjoituksen luettuani, ketjun palkattomista töistä. Linkki blogikirjoitukseen: Näin rikotaan lakia

Ohjelmassa kiinnitin huomiota kolmatta vuotta työttömänä olleen, terveen, tietoliikenneasentajan haastatteluun. Hän on kahden lapsen yksinhuoltaja ja kuntouttavassa työtoiminnassa ala-asteen IT-tukihenkilönä. Ohjelmassa ei mitenkään tätä hämmästelty vaan keskityttiin perushuttuun, eli työttömyystilastoihin ja miten paljon sosiaalitukia pitäisi leikata jne.

Nämä tapaukset ovat surullisen yleisiä. Edellisessä paikassa, jossa minä olin työkokeilussa, oli 3 täysin tervettä henkilöä kuntouttavassa työtoiminnassa ja näistä kahdella oli amk-koulutus. Yksi näistä kertoi, että hän on joutunut olemaan samassa paikassa jo 3 vuotta. Hän kertoi, että aina kun edellinen "työsuhde" on päättymäisillään, on alkanut painostus TE-toimiston taholta tehdä uusi "työsopimus", tai muuten napsahtaa karenssi.

Useimmissa näissä tapauksissa rikotaan häikäilemättä lakia.

Olen ymmärtänyt, että suurin osa oikeistolaisista kannattaa palkattomien töiden teettämistä työttömillä. Nykyinen hallitus ajaa jopa osallistuvaa työttömyysturvaa, jossa jokaisen työttömän olisi tehtävä töitä, saadakseen tukensa. Tähän vielä lisäksi se, että jokaisen työttömän olisi itse haettava työpaikka, missä hän tekisi töitä palkattomasti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
689
Helvetin lyhytnäköistä ajattelua tuo palkattoman työn tukeminen milloin minkäkin "osallistamisen" tai "kuntoutuksen" nimissä, kun on ilmeistä että tuollainen tarjoaa vain työnantajille keinon palkattoman työn teettämiseen, ja sellaista mahdollisuuttahan taatusti tullaan myös käyttämään. Siinä sitä sitten iloisesti siirrellään töitä oikeilta työntekijöiltä palkattomille "kuntoutujille" ja muille työttömille, kunnes ollaan kommunismissa: kaikki tekee työtä, mutta kukaan ei saa palkkaa (paitsi poliittinen johtoporras kavereineen).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 583
Helvetin lyhytnäköistä ajattelua tuo palkattoman työn tukeminen milloin minkäkin "osallistamisen" tai "kuntoutuksen" nimissä, kun on ilmeistä että tuollainen tarjoaa vain työnantajille keinon palkattoman työn teettämiseen, ja sellaista mahdollisuuttahan taatusti tullaan myös käyttämään.
Kaikkein oudointa tässä palkattomassa työn teetttämisessä on, että ei ole opittu mitään aiemminsta virheistä.

90-luvulla oli työllistämistyöt, joita "yllättäen" käytettiin yksityisellä puolella paljon hyväksi. Siinä sai firma kilpailuetua, kun sai osan työntekijän palkasta julkisena tukena. Jossakin vaiheessa sitten rajoitettiin työllistämistöiden käyttöä yksityisellä puolella, ja tukea sai pääosin vain julkiselle puolelle. Nyt tehdään samat virheet uudella nimellä, ja tullaan olemaan todennäköisesti yhtä yllättyneitä kun väärinkäytökset tulee julkiseen keskusteluun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
689
Tai sitten juurikin opittiin viime kerrasta, ja tällä kertaa tehdään homma niin että lainsäädäntö sallii sen, jolloin "väärinkäytöksiä" ei tapahdukaan. :D Mitä muuta kaikki ne suunnitelmat ja puheet "osallistavasta" sosiaaliturvasta ja muista vastaavista muka ovat? Vaikea näitä juttuja on uskoa vahingoiksi poliitikkojenkaan osalta, kun katsoo näiden vesselien korruptiota muissakin asioissa (kuten kuntapäättäjät äänestämässä kuntaan vastaanottokeskuksen ja sitten päättämässä että siihen tarvittava kiinteistö vuokrataan sattumalta juuri kuntapäättäjiltä itseltään...)

Kyllä näissä jutuissa on kyse pahantahtoisuudesta eikä typeryydestä. Meitä eivät hallitse idiootit, vaan kusipäät.
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
260
Se on kyllä kumma kun työttömät heti valittavat kun pitäisi mennä töihin. Ottakaa huomioon, että me yrittäjät ja palkallista työtä tekevät kustannamme teidän työttömyysturvanne ja me haluamme että teette jotain työtä sen eteen. Me elätämme teidät, meidän rahoillamme.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 894
Työhakukurssit.
Työnoppimis kurssit.
Työharjoittelut.
Työkokeilut.
Kuntouttava työtoiminta.
Työttömyystoimistojen pakottamille huu-haa kursseille,
on mentävä,muuten paukkuu 8 viikon karenssit.

Aikoinaan oli toiminnassa kaupungin työpaja,joka oli tarkoitettu,
alle 25 vuotiaille nuorille,joilla ei ollut työkokemusta.

Työttömyystoimistojen virkailijoilla oli kilpailu keskenään,
kuka saa tilastoja kaunisteltua keinolla millä hyvänsä.
No työpajaan pakotettiin menemään vanhempia miehiä,
joiden ikähaarukka oli 35 <--> 55 vuotta.

Sitten oli rakennus ja metallialan kaikenmaailman kursseja.
Maalari pistettiin muurarikurssille.
Muurari pistettiin maalarinkurssille.
Timpurista tehtii kurssilla kirvesmies.
Kirvesmiehestä tehtiin timpuri.
Peltisepästä koneistaja.
Koneistajasta peltiseppä.

Oman elämäntilanteen hallintakurssi.
Kipinäkurssi.
Kekokurssi.
Akselikurssi.
Työllisyyspolku.
Työelämän valmennuskurssi.
Paluu työelämään kurssi.
Takaisin työelämään kurssi.
Ote työelämästä kurssi.
Uudelleen työelämään kurssi.
Näitähän oli pilvinpimein,eikä mitään tarkoitustakaan ollut työllistyä,
vaan työttömyystoimistojen virkailijoiden alistamistarkoituksissa tehtyjä,
päähänpistoja,työllistymisen nimissä.

Tietokonekurssi,jossa ei kurssinvetäjä suurinpiirtein tiennyt mikä on tietokone ja mitä sillä oikein tehdään.Hyvä kun osasi laittaa virran päälle ja sammuttaa koneen.

Aktivointisuunnitelma.Kolmenviikonvälein piti mennä työttömyystoimistoon,
virkailijan haastatteluun,että oletko aktiivisesti hakenut hommia.

Kelan työttömyyspäivärahaa ei tullut,kun työttömyystoimiston virkailija oli kirjoittanut väärin paperin

Työvoimatoimisto on antanut työvoima lausunnon.
Hakijalla ei ole mitään estettä työmarkkinatuen saamiseen.

Piti lukea.
Työvoimatoimisto on antanut " työvoimapoliittisen " lausunnon.
Hakijalla ei ole mitään estettä tyämarkkinatuen saamiseen.

Puuttui sana poliittisen,niin kelasta tuli hakemus takaisin.
Eihän tässäkään mitään byrokratiaa taaskaan ollut.

Ikärasismia.40 vuotias oli liian vahan töihin.
Kun soittelit työpaikka ilmoitukseen vapaasta työpaikasta,niin ensiksi kysyttiin ikää.
Jos alkoi nelosella,niin annettiin ymmärtää että olet liian vanha näihin hommiin.

Eihän tässä valtakunnassa työttömiä ole ollenkaan.
Jos EX pääministeri Esko Ahoa on uskomista.
Näin hän aikoinaan tokaisi.

Maassa ei ole yhtään työtöntä.Ne noin 800 000 laskijasta / laskutavasta riippuen
ovat työvoima reserviä,joita otetaan sitten tarvittaessa käyttöön.

Nämä edelliset sattui 1990 luvulla,pahimman laman aikaan.
Sama tahti näyttää olevan tänäkin päivänä.
Sipilän Kö-Ki-Ky sopimus. ( Köyhien Kiristys ja Kyykytys-sopimus.

Työllisyyskatsaus.
Joulukuu 2016 Tilastokeskus noin 210 000 työtöntä.
Työministeriö TE keskukset noin 370 000 työtöntä.

Eikä tässä vielä kaikki.
Ne sekalaisilla kursseilla istuvat.Työharjoittelijat.Työkokeilijat.
Palkatonta orjatyötä tekevät.
Eivät näy näissä tilastoissa.Oliskohan todellisuus 500 000 työtöntä.
 
Viimeksi muokattu:

kusiainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 486
Nämä tapaukset ovat surullisen yleisiä. Edellisessä paikassa, jossa minä olin työkokeilussa, oli 3 täysin tervettä henkilöä kuntouttavassa työtoiminnassa ja näistä kahdella oli amk-koulutus. Yksi näistä kertoi, että hän on joutunut olemaan samassa paikassa jo 3 vuotta. Hän kertoi, että aina kun edellinen "työsuhde" on päättymäisillään, on alkanut painostus TE-toimiston taholta tehdä uusi "työsopimus", tai muuten napsahtaa karenssi.
Itse ainakin "markkinoisin" itseäni ilmaista työtä teettävälle pellelle niin, että työllistymisestä saati jatkokaudesta ei olisi pelkoa. Jos tuokaan ei auttaisi niin menisin luultavasti 1. duunipäivänä paikalle pelkästään toimittaakseni saikkulapun pomolle.
 

The Oath

R&T-jäsen #240
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
530
Noitakaan ilmaistöitä ei edes lasketa työkokemukseksi, joten eivät edes edistä työllistymistä. Esim. täälläkin on työttömien paja, jossa ei ole muuta hommaa kuin askartelu ym. oleilu, josta ei ole kenellekään mitään hyötyä. Karenssi tulee, jos ei ole paikalla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Se on kyllä kumma kun työttömät heti valittavat kun pitäisi mennä töihin. Ottakaa huomioon, että me yrittäjät ja palkallista työtä tekevät kustannamme teidän työttömyysturvanne ja me haluamme että teette jotain työtä sen eteen. Me elätämme teidät, meidän rahoillamme.
Ainahan sitä voi perustaa oman "voittoa tavoittelemattoman järjestön" tai erota työpaikasta, jos niin vastenmieliseltä tuntuu. Jälkimmäisessä veikkaan, että ongelma tasaantuu kun yksi työtön löytää vihdoin ansiotyön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 233
Palkattoman työn teettäminen on väärin. Silti minua vähän epäilyttää, että kuinka moni näihin hommiin päätyneistä on oikeasti yrittänyt kaikkensa palkallisen työn hankkimiseksi. Onko työmotivaatio sellainen, että joku suostuisi siitä ihan maksamaankin? Päätyykö ilmaistyöhön myös ahkeraa sakkia, vai onko suurin osa kroonisia sluibareita, jotka karenssin uhalla vääntäytyvät kaivamaan nenäänsä työkkärin määräämään paikkaan?

Itse olen aika vahvassa käsityksessä, että saisin ilman koulutustakin nopeasti esim. rakennusalalta palkallista "paskaduunia", jos oman alan työni yllättäen häviäisivät kokonaan. Näin tilanne oli ainakin vielä joitain vuosia sitten, mutta en kyllä oikeasti tiedä onko tilanne mennyt nykyään paljon vaikeammaksi. Kertokaahan te, joilla on tuoreempaa kokemusta työnhakumarkkinoilta.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
134
Palkattoman työn teettäminen on väärin. Silti minua vähän epäilyttää, että kuinka moni näihin hommiin päätyneistä on oikeasti yrittänyt kaikkensa palkallisen työn hankkimiseksi.
Lue orjafirmat-ryhmää. Sieltä saa kuvan tilanteesta. Ammattilaiset tekevät työtä harjoittelijoina, joita firmat ketjuttavat.

Monet harjoitteluista vastaavat sisällöltään palkkatyötä. Vartijaharjoittelija todennäköisesti tekee täsmälleen samaa hommaa kuin palkattu vartija. Hänet ehkä autetaan alkuun, mutta sen jälkeen hän toimii itsenäisesti.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 124
Itse sabotoisin firmaa ja leikkisin tyhmää koko 9€edestä per vrk
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
553
Itse olen huomannut että monesti palkattomat tekee enemmän hommia kuin palkalliset. Luulevat ilmeisesti että on mahollista saada oikeita töitä jos oikein rehkivät. Itsehän olen joskus ollut yksi näistä palkkatomista idiooteista. Lakasin pihat harjalla, niin firma säästi lakaisukoneen hinnan jne. Hyviä hommia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
689
Palkattoman työn teettäminen on väärin. Silti minua vähän epäilyttää, että kuinka moni näihin hommiin päätyneistä on oikeasti yrittänyt kaikkensa palkallisen työn hankkimiseksi. Onko työmotivaatio sellainen, että joku suostuisi siitä ihan maksamaankin? Päätyykö ilmaistyöhön myös ahkeraa sakkia, vai onko suurin osa kroonisia sluibareita, jotka karenssin uhalla vääntäytyvät kaivamaan nenäänsä työkkärin määräämään paikkaan?

Itse olen aika vahvassa käsityksessä, että saisin ilman koulutustakin nopeasti esim. rakennusalalta palkallista "paskaduunia", jos oman alan työni yllättäen häviäisivät kokonaan. Näin tilanne oli ainakin vielä joitain vuosia sitten, mutta en kyllä oikeasti tiedä onko tilanne mennyt nykyään paljon vaikeammaksi. Kertokaahan te, joilla on tuoreempaa kokemusta työnhakumarkkinoilta.
Ihmisillä on ikävä tapa katsoa vain omaa tilannettaan ja yleistää se sitten kaikkiin muihin. Ts. "koska Minä, vonDarling, olen lahjakas, menestynyt ja sosiaalisesti timanttia (sekä lisäksi komea, hurmaava ja poikkeuksellisen isomunainen, tietysti), ja töitä riittää alalta kuin alalta jos satun joskus tahtomaan alanvaihtoa tai nykyinen työnantaja menee nurin, muillakin on varmasti sama tilanne ja ne työttömät ovat tosiasiassa vain laiskoja sossupummeja joilta puuttuu aito työmotivaatio." Todellisuus on yleensä aika lailla monimutkaisempi kuin omista kokemuksista kasvavat yleistykset. Ne krooniset sluibarit esimerkiksi, ne eivät missään palkattomissa töissä tai muissa "aktivointitoimissa" viitsi juosta, vaan ilmoittautuvat masentuneiksi ja/tai päihdeongelmaisiksi, ja vapautuvat kaikesta aktivoinnista kuin taikakeinoin ja fyffe silti juoksee. Noihin palkattomiin hommiin päätyvät sitten ne jotka a) sinne oikeasti kuuluvatkin eli esim. vammojen tai sairauksien vuoksi puolikuntoiset ja hiljalleen (ehkä) paranemassa olevat tyypit sekä b) ne joilla olisi motivaatiota mutta ei niin paljon valttikortteja hihassaan että pieksisivät muut kilpailussa työpaikoista joita ei riitä läheskään kaikille. Eli kyllä sinne palkattomaan duuniin päätyy myös ahkeria ja koulutettuja ja täysin työkykyisiä sällejä jotka paremmassa työmarkkinatilanteessa olisivat tyytyväisinä vääntämässä muroduunia kunnon palkoilla. Ja tämän porukan osuus palkatonta työtä tekevistä tuntuisi koko ajan kasvavan, ja ilmiselvästi se on myös tavoite, kun katsoo millaista lainsäädäntömuutosta poliitikot tästä aiheesta kaaveilevat koko ajan.

Esim. mitä sinuun tulee, ei se tilanne ole välttämättä nyt yhtään vaikeampi kuin x vuosia sitten. Voi hyvin olla, että rakennusalalta saisit paskaduunia jos tahtoisit ja ehkä ihan hyvääkin duunia, mutta se ei tarkoita että kaikki muut onnistuisivat samassa, edes vaikka yrittäisivät tosissaan. Jotkut ovat sinua vähälahjaisempia, ja jotkut sitten lahjakkaampia.

Toki sekin on hyvä muistaa, että todellisuudessa hyvin harvat ihmiset ovat valmiita "antamaan kaikkensa" ennen kuin on aivan pakko. Kuinka moni esimerkiksi oikeasti on työttömyytensä takia valmis muuttamaan Tsadista vaikka Kilpisjärvelle, koska siellä olis määräaikainen myyjän pesti paikallisessa ruokakaupassa avoinna?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 233
Miten esimerkiksi raksan paskimmat purku & piikkaushommat menevät nykyään. Ennen sieltä löytyi kyllä hommia, jos osasi aktiivisesti kysellä, eikä ulosanti ollut ihan säälittävällä tasolla. Vaaditaanko näihinkin nykyään aina virallinen koulutus, työkokemusta ja voimassa olevat työturvallisuus ja tulityökortit ym.?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 233
Ihmisillä on ikävä tapa katsoa vain omaa tilannettaan ja yleistää se sitten kaikkiin muihin. Ts. "koska Minä, vonDarling, olen lahjakas, menestynyt ja sosiaalisesti timanttia (sekä lisäksi komea, hurmaava ja poikkeuksellisen isomunainen, tietysti), ja töitä riittää alalta kuin alalta jos satun joskus tahtomaan alanvaihtoa tai nykyinen työnantaja menee nurin, muillakin on varmasti sama tilanne ja ne työttömät ovat tosiasiassa vain laiskoja sossupummeja joilta puuttuu aito työmotivaatio." Todellisuus on yleensä aika lailla monimutkaisempi kuin omista kokemuksista kasvavat yleistykset. Ne krooniset sluibarit esimerkiksi, ne eivät missään palkattomissa töissä tai muissa "aktivointitoimissa" viitsi juosta, vaan ilmoittautuvat masentuneiksi ja/tai päihdeongelmaisiksi, ja vapautuvat kaikesta aktivoinnista kuin taikakeinoin ja fyffe silti juoksee. Noihin palkattomiin hommiin päätyvät sitten ne jotka a) sinne oikeasti kuuluvatkin eli esim. vammojen tai sairauksien vuoksi puolikuntoiset ja hiljalleen (ehkä) paranemassa olevat tyypit sekä b) ne joilla olisi motivaatiota mutta ei niin paljon valttikortteja hihassaan että pieksisivät muut kilpailussa työpaikoista joita ei riitä läheskään kaikille. Eli kyllä sinne palkattomaan duuniin päätyy myös ahkeria ja koulutettuja ja täysin työkykyisiä sällejä jotka paremmassa työmarkkinatilanteessa olisivat tyytyväisinä vääntämässä muroduunia kunnon palkoilla. Ja tämän porukan osuus palkatonta työtä tekevistä tuntuisi koko ajan kasvavan, ja ilmiselvästi se on myös tavoite, kun katsoo millaista lainsäädäntömuutosta poliitikot tästä aiheesta kaaveilevat koko ajan.

Esim. mitä sinuun tulee, ei se tilanne ole välttämättä nyt yhtään vaikeampi kuin x vuosia sitten. Voi hyvin olla, että rakennusalalta saisit paskaduunia jos tahtoisit ja ehkä ihan hyvääkin duunia, mutta se ei tarkoita että kaikki muut onnistuisivat samassa, edes vaikka yrittäisivät tosissaan. Jotkut ovat sinua vähälahjaisempia, ja jotkut sitten lahjakkaampia.

Toki sekin on hyvä muistaa, että todellisuudessa hyvin harvat ihmiset ovat valmiita "antamaan kaikkensa" ennen kuin on aivan pakko. Kuinka moni esimerkiksi oikeasti on työttömyytensä takia valmis muuttamaan Tsadista vaikka Kilpisjärvelle, koska siellä olis määräaikainen myyjän pesti paikallisessa ruokakaupassa avoinna?
Tarkoitukseni ei ollut vittuilla ja sen vuoksi kysyinkin nykytilanteesta. Itse olin valmistumisen jälkeen puolisen vuotta työttömänä ja yritin jopa itse ehdotella palkatonta harjoittelua työkkärissä, jotta saisin jalkaa oven väliin oman alan hommissa (hanttihommia olisin saanut ihan palkallisena). Ensimmäisen oman alan työpaikan saatuani en ole ollut työttömänä, joten en tiedä mikä on tilanne nykyään.
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
565
Noihin palkattomiin hommiin päätyvät sitten ne jotka a) sinne oikeasti kuuluvatkin eli esim. vammojen tai sairauksien vuoksi puolikuntoiset ja hiljalleen (ehkä) paranemassa olevat tyypit sekä b) ne joilla olisi motivaatiota mutta ei niin paljon valttikortteja hihassaan että pieksisivät muut kilpailussa työpaikoista joita ei riitä läheskään kaikille.
Eivät puolikuntoiset sairaat kuulu palkattomiin töihin. Esimerkiksi itse pystyisin lääkityksellä työskentelemään osapäiväisesti ihan palkallisessa työssä, mutta TE-toimiston mielestä kelpaan vain palkattomaan työhön. Tuo B-kohta on siinä mielessä huono, että näiden henkilöiden valttikortit eivät tule paranemaan palkattoman työn / palkattomien töiden jälkeen, koska näitä ei lasketa työkokemukseksi, eivätkä työkokeilijoita ottavat yritykset juuri koskaan palkkaa työkokeilussa ollutta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Vaaditaanko näihinkin nykyään aina virallinen koulutus, työkokemusta ja voimassa olevat työturvallisuus ja tulityökortit ym.?
Ainakin itse olen jättänyt useamman osa-aikaisen, simppeliin "paskahommaan" (ei minun mielestäni) hakemuksen lähettämättä. Tämä siksi, että EDELLYTÄMME listassa ollut joku kortti mitä en omista. Työturvallisuuskortti on näistä yleisin. mm. rakkennustyömaan siivooja vaati sellaisen.

Ja sitten vielä maininta siivoojista. Olin ennen pääsyä maaliskuussa 2015 vuodeksi palkkatuettuun työhöön, unohtanut jättää SOLille ilmoituksen olevani jo työssä. Tuolloin olin hakenut paikkaa osa-aikaiseen siivoukseen, jossa haettiin kesäksi auton omaavaa 25. tekijää. kesäkuun alussa tuli SOL:lta viesti, "valitettavasti valintamme ei osunut sinuun". Yllätyin (paitsi myös, että olin unohtanut hakemuksen) että niissäkin on kilpailua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
689
Tarkoitukseni ei ollut vittuilla ja sen vuoksi kysyinkin nykytilanteesta. Itse olin valmistumisen jälkeen puolisen vuotta työttömänä ja yritin jopa itse ehdotella palkatonta harjoittelua työkkärissä, jotta saisin jalkaa oven väliin oman alan hommissa (hanttihommia olisin saanut ihan palkallisena). Ensimmäisen oman alan työpaikan saatuani en ole ollut työttömänä, joten en tiedä mikä on tilanne nykyään.
Juu, ei viestissäsi ainakaan minusta ollut mitenkään vittuileva, vaan aidon utelias sävy. Minun kokemukseni (joka on taas vain yhden henkilön) mukaan tilanne on aika kova, mutta ei niin kova että sitä lahjakkainta osaa työväestöstä hidastaisi. Kyllä niille tosi päteville kavereille löytyy edelleen ottajia. Kaikki vaan eivät voi olla sitä joukkoa, ja vaikeammiksi näyttää koko ajan käyvän työllistyminen niille jotka tuohon eliittiin eivät kuulu. Todellakin kaikenlaiset paskaduunitkin alkavat nykyään vaatia sitä ja tätä hygieniapassia ja korttia sekä muuta koulutusta joihin on tietysti helvetinmoiset jonot, ellei ole varaa itse kustantaa...

Eivät puolikuntoiset sairaat kuulu palkattomiin töihin. Esimerkiksi itse pystyisin lääkityksellä työskentelemään osapäiväisesti ihan palkallisessa työssä, mutta TE-toimiston mielestä kelpaan vain palkattomaan työhön. Tuo B-kohta on siinä mielessä huono, että näiden henkilöiden valttikortit eivät tule paranemaan palkattoman työn / palkattomien töiden jälkeen, koska näitä ei lasketa työkokemukseksi, eivätkä työkokeilijoita ottavat yritykset juuri koskaan palkkaa työkokeilussa ollutta.
Aivan, hyvä tarkentaa. Tarkoitin, että sinne kuuluvat ne puolikuntoiset jotka ovat toipumassa ja haluavat palata työelämään mutta kokevat tarvitsevansa siihen tukea ja harjoittelua. Näitä ihmisiä ei paljon ole, mutta kyllä niitä on olemassa, tunnen itsekin joitain tapauksia. On vammoja jotka aiemmin estivät työnteon, mutta eivät enää, ja nyt pitäisi päästä kokeilemaan miten kroppa ja pää kestää töihin palaamisen. Sellaisia varten kaikenlainen palkaton harjoittelu ja "kuntouttava työtoiminta" on ihan ok, oikeastikin. Vaikka tietysti olisi hienoa jos joku tarjoaisi ihan palkallista työtä heillekin, on se aika paljon pyydetty, kun heidän työpanoksensa voi olla ihan mitä vain olemattoman ja melkein normaalin välillä.

Nuo B-tapaukset eli motivoituneet ja täysin työkykyiset jotka eivät vaan ole pärjänneet kisassa työpaikoista ovat tosiaan kusessa, eivätkä hyödy yhtään mitään palkattomassa työssä ravaamisesta. Työkokemukseksi niitä ei tosiaan lasketa, eikä heitä todellakaan sitten palkata oikeisiin työsuhteisiin noihin "harjoittelu" ja "kuntoutus" -paikkoihinsa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 233
Ainakin itse olen jättänyt useamman osa-aikaisen, simppeliin "paskahommaan" (ei minun mielestäni) hakemuksen lähettämättä. Tämä siksi, että EDELLYTÄMME listassa ollut joku kortti mitä en omista. Työturvallisuuskortti on näistä yleisin. mm. rakkennustyömaan siivooja vaati sellaisen.

Ja sitten vielä maininta siivoojista. Olin ennen pääsyä maaliskuussa 2015 vuodeksi palkkatuettuun työhöön, unohtanut jättää SOLille ilmoituksen olevani jo työssä. Tuolloin olin hakenut paikkaa osa-aikaiseen siivoukseen, jossa haettiin kesäksi auton omaavaa 25. tekijää. kesäkuun alussa tuli SOL:lta viesti, "valitettavasti valintamme ei osunut sinuun". Yllätyin (paitsi myös, että olin unohtanut hakemuksen) että niissäkin on kilpailua.
Oletko koittanut lähestyä suoraan esimerkiksi vähän pienempiä raksafirmoja? Ennen noita piikkaus&purkuhommia sai aika hyvin ihan soittamalla ja antamalla itsestään asiallisen kuvan. Yleensä alkuun sai jonkun lyhyen työnakin ja jos sen suoritti kunnialla, niin hommia sai jatkossakin. Työkkärin ilmoitukseen vastaamalla joutuu jo lähtökohtaisesti taistelemaan suurta hakijajoukkoa vastaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Oletko koittanut lähestyä suoraan esimerkiksi vähän pienempiä raksafirmoja? Ennen noita piikkaus&purkuhommia sai aika hyvin ihan soittamalla ja antamalla itsestään asiallisen kuvan. Yleensä alkuun sai jonkun lyhyen työnakin ja jos sen suoritti kunnialla, niin hommia sai jatkossakin. Työkkärin ilmoitukseen vastaamalla joutuu jo lähtökohtaisesti taistelemaan suurta hakijajoukkoa vastaan.
En kyllä ole. Tuntuu vaivaavan tuo kuva jota myös työkkärin viimeisin kurssi 2012 tuki, että "ovelle koputtaminen" aiheuttaa työkiireissä lähinnä närää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 583
En kyllä ole. Tuntuu vaivaavan tuo kuva jota myös työkkärin viimeisin kurssi 2012 tuki, että "ovelle koputtaminen" aiheuttaa työkiireissä lähinnä närää.
Oman työnantajan kesätyöilmoituksissa on oikein maininta, että mahdollisiin kysymyksiin ei vastata puhelimitse tai s-postitse. Ja paikanpäälle ei kannata edes yrittää, koska ei pääse tuulikaappia pidemmälle ellei ole etukäteen sovittua tapaamista jonkun henkilön kanssa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 253
Se on kyllä kumma kun työttömät heti valittavat kun pitäisi mennä töihin. Ottakaa huomioon, että me yrittäjät ja palkallista työtä tekevät kustannamme teidän työttömyysturvanne ja me haluamme että teette jotain työtä sen eteen. Me elätämme teidät, meidän rahoillamme.
Me palkallista työtä tekevät emme todellakaan halua että työttömät alkavat tekemään ilmaiseksi mitään työtä.
Me mielummin elätämme heidät kuin kannatamme orjatyötä joka saattaa syödä meidänkin työpaikkamme.
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Hankkikaa saikkua aina kun yrittävät pakottaa palkattomaan työhön. Tai sitten vahingoittakaa kys. firman mainetta jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Monet harjoitteluista vastaavat sisällöltään palkkatyötä. Vartijaharjoittelija todennäköisesti tekee täsmälleen samaa hommaa kuin palkattu vartija. Hänet ehkä autetaan alkuun, mutta sen jälkeen hän toimii itsenäisesti.
Eikös se mennyt niin, ettei harjoittelija edes saa yksin "työskennellä"? Taitaa vastuu- ja vakuutuskysymykset olla koetuksella, kun jotain tapahtuu.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
134
Eikös se mennyt niin, ettei harjoittelija edes saa yksin "työskennellä"? Taitaa vastuu- ja vakuutuskysymykset olla koetuksella, kun jotain tapahtuu.
En tiedä, kuinka tuo menee. Tuossa sanotaan, että ajokortti on välttämätön. Eikö se vähän viittaa siihen, että yksin on tarkoitus liikkua?

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Ikuisesti muistan sen, kun ennen nykyistä työuraani huonon ohjeistuksen vuoksi taisin aiheuttaa harjoittelupaikalleni useiden tuhansien (5000-8000 €) vahingon. Ikävää, kun ei edes kunnon ohjeita osata antaa harjoittelijalle :vihellys:
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
565
Mitähän vittua tuo tarkoittaa? Tai sitten en ymmärrä jotain. Ei kai nyt TE-toimisto voi määrätä ketään palkattomaan työhön.
TE-toimiston virkailijathan niihin työkokeiluihin ja kuntouttavaan työtoimintaan määräävät, kukas muu? Osassa tapauksista työkokeilupaikka pitää tosin itse hakea, työhönvalmentajan avustuksella tai ilman.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
5
Itse olen tehnyt satoja tunteja työtä ja matkaa kun oikeastaan ei ollut vaihtoehtoja. Mutta nykyään saa niistä JO korvauksen Se helpottaa edes vähän tappion tuskaa..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 220
Olen ymmärtänyt, että suurin osa oikeistolaisista kannattaa palkattomien töiden teettämistä työttömillä.
Ehkä suurin osa muroboackeista, bernereistä tai jopa kokkareista. Tuskin sentään porvareista tai oikeistolaisista. Minä en ainakaan kannata, vaan olen äärimmäisesti tätä vastaan.

Ei kai nyt TE-toimisto voi määrätä ketään palkattomaan työhön.
Niin, eihän nyt TE-toimisto voi uhriaan mihinkään määrätä, mutta rahalla kiristäen voi vaatia vaikka ottamaan suihin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Itse kohta 9 vuotta ammattitutkinnon valmistumisesta (toissapäivänä tuli hylsy lähihoitaja koulutuksen valinnoista) palkallista työuraa 1,5v tehneenä olen oikeistolainen sen kautta, minkä tekemisestä tai riskinottamisesta palkitsemisessa on välttämätöntä ja mielestäni muutenkin oikein. Ei se ole muuta kuin kykyä asettua jonkun toisen housuihin ja todeta ettei ilmaiseksi niitä itse tekisi.
Tähän eivät sitten monet pysty. Heidän mielipiteensä ei minusta pohjaa mihinkään oikeistolaiseen palkitsemisen-filosofiaan edes omissa puheissaan. Oikeistolaisuuteen korkeintaan uudistus-konservatiivi akselilla. Kannattaa tehdä testi, jos joku niuhottaa jommastakummasta asiasta ensin:

a) Saisivat ne työttömätkin tehdä edes joskus aikansa kuluksi vaikka palkatonta työtä.
b) Minä olen tehnyt tämän (asunto, auto, tili, titanium-kortti jne.) vuoksi paljon työtä ja vaivaa. Ansaitsen sen.

Jos henkilö mutisee vaikka ensin b:stä, ja tiedustelun jälkeen ilmenee seikka a todeksi, jätä keskusteleminen koko politiikasta ja filosofisista kysymyksistä kyseisen henkilön kanssa kokonaan sikseen. Häneltä puuttuu kokonaisuuden hahmottelukyky.

Ja se että joltain puuttuu hahmottelukyky, ei määrittele suuntautumista akselilla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Ja nyt kun pääsin ajatuksen tiimoilta oikein vauhtiin hahmottelukyvyn puutteesta, mielenhimoista, oikeasta ja väärästä, niin raapustampa tänne erään syvän vaikutuksen ja pohdinnan aikoinaan tuottaneen kertomuksen, jonka isoäiti havainnoistaan teki.

Eräs työntekijä oli viimoisen päälle kommunisti. Hän piti pitkiä ja kiihkeitä luentoja, joissa firman voitot olisi ehdottomasti jaettava työntekijöiden kesken.

Sattuipa hän sitten eräänä päivänä lopettamaan työnsä ja perusti oman yrityksen.
Mummoni oli kysynyt kerran vanhan työkaverinsa tavatessaan ja kuulessaan yrityksestään. "jaatko sinä nyt sitten voitot työntekijöiden kesken?". Mies oli mennyt hiljaiseksi ja hivenen punastunut...

**********
Hyvä että jotkut oppivat ajassaan pitämään turpansa kiinni, vaikka sitten omien kokemustensa kautta. On nimittäin niin, että tuollaiselle työntekijälle, mitä ennen yrityksen perustamistaan oli, löytyy yhtä paljon sympatiaa kuin näille "harjoittelijoita sitoville, voittoa tavoittaville, työsopimuksia sitomattomille"-yrittäjille.

Olisi mielenkiintoista seurata jossain 2060-vanhainkodissa tätä mukaan, miten henkilö perustelee edellisen viestini kohdat A ja B täyttävä omaisuutensa olemassa olon oikeuden sellaiselle, joka on hyväuskoisuuttaan ja huonolla onnella, elinikäisenä kokeilijoina ja harjoittelijana jäännyt niistä paitsi. Ehkä henkilö ohittaa tämän "kateutena", skipaten sen, että oli itse kateellinen koko nuo vuosikymmenet siitä että ansiottomuuten sisältyi myös sitä omaa aikaa ja työ stressittömyyttä.
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
565
Itse kohta 9 vuotta ammattitutkinnon valmistumisesta (toissapäivänä tuli hylsy lähihoitaja koulutuksen valinnoista) palkallista työuraa 1,5v tehneenä olen oikeistolainen sen kautta, minkä tekemisestä tai riskinottamisesta palkitsemisessa on välttämätöntä ja mielestäni muutenkin oikein. Ei se ole muuta kuin kykyä asettua jonkun toisen housuihin ja todeta ettei ilmaiseksi niitä itse tekisi.
Tähän eivät sitten monet pysty. Heidän mielipiteensä ei minusta pohjaa mihinkään oikeistolaiseen palkitsemisen-filosofiaan edes omissa puheissaan. Oikeistolaisuuteen korkeintaan uudistus-konservatiivi akselilla. Kannattaa tehdä testi, jos joku niuhottaa jommastakummasta asiasta ensin:

a) Saisivat ne työttömätkin tehdä edes joskus aikansa kuluksi vaikka palkatonta työtä.
b) Minä olen tehnyt tämän (asunto, auto, tili, titanium-kortti jne.) vuoksi paljon työtä ja vaivaa. Ansaitsen sen.

Jos henkilö mutisee vaikka ensin b:stä, ja tiedustelun jälkeen ilmenee seikka a todeksi, jätä keskusteleminen koko politiikasta ja filosofisista kysymyksistä kyseisen henkilön kanssa kokonaan sikseen. Häneltä puuttuu kokonaisuuden hahmottelukyky.

Ja se että joltain puuttuu hahmottelukyky, ei määrittele suuntautumista akselilla.
Kyllä, itse näen oikestolaisuutena myös sen, että ottaa vastuuta omasta elämästä. Enkä tarkoita tässä nyt pelkästään sitä että tekee työtä ja elättää itsensä, vaan myös monia muita asioita. Esim. jo se että ottaa itse selvää jostain asiasta ja luo siitä oman mielipiteen, on mielestäni tietynlaista oikeistolaisuutta, vrt. saa valmiin mielipiteen ja pitää sitä ainoana totuutena (kommunismi). On vaikea uskoa, että kukaan ihminen olisi täysin vasemmistolainen, vaan suurin osa on jotain tältä väliltä.

Olen muuten huomannut että mainitsemasi kohdan A-ihmiset ovat usein olleet varakkaita ja etuoikeutettuja jo syntyessään ja heillä ei välttämättä ole käsitystä "normaalista" elämästä. Toinen osa on sitten duunarit, jotka vihaavat työtään ja sen takia vihaavat myös työttömiä, joiden ei tarvitse tehdä samaa työtä. Yleensä tyytyväinen työntekijä ei valita turhasta.

Vasemmistossa on paljon epäkohtia ja rahareikiä kuten Ay-liike, mutta silti työntekijät tarvitsevat jonkin tahon ajamaan asiaansa. Se tiedetään, että jos yritysmaailma sanelee täysin työntekijöiden palkkaukset ja työehdot, niin täällä painetaan töitä kohta 2€ per tunti 12h työpäiviä, ilman lomia ja muita oikeuksia. Tästä hyvänä esimerkkinä on paikallinen sopiminen, jonka ainoana tarkoituksena on saada laskettua työntekijöiden palkkoja. Pienen osan kohdalla ehkä siihen on syytäkin, mutta suurin osa tekee jo tällä hetkellä töitä niin pienellä palkalla, että siitä ei voida enää leikata tai muuten joutuu hakemaan lisäksi tukia, ellei jo tällä hetkellä joudu.

Paras malli olisi kuitenkin mielestäni indeksiin sidottu, riittävä perustulo, joka mahdollistaisi sen ettei olisi pakko ottaa vastaan "paskaduunia" 2€ tuntipalkalla, mutta samalla se mahdollistaisi keikkatyön ja osa-aikaisen työn tekemisen, jotka tulevat lisääntymään kokoajan automatisaation lisääntyessä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 073
Kävin vasta vartijakurssin haastellussa. Ilmeni että harjoittulu tapahtuu pelkästään yritysten tarpeen mukaan, eikä ajankohtaa ole mielessä. Eli sellasta se on.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427


Miten on kiinnostasko keikkaluontoiset vartijahommat hyvämaineisessa ja vakaavaraisessa, työntekijöitä arvostavassa firmassa. :D
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 894
Hallitukset vaihtuvat.Samat lupaukset joka kerta.
Työllisyys paranee,työllisyys paranee.

P.M.Lipponen lupasi kahteenkertaan 100 000 uutta työpaikkaa maahan.
Ei ole näkynyt.Nahkurin orsilla tavataan.

Katainen lupaili kymmeniätuhansia työpaikkoja maahan ei ole näkynyt.
Urpilainen lupasi 100 000 uutta työpaikkaa,missäs ne oikein on.

Stub lupaili kanssa kymmeniätuhansia uusia työpaikkoja,joopa joo.

Nyt pisti Sipilä paremmaksi lupaili 200 000 uutta työpaikkaa vaalikauden aikana.
No katsotaans miten käy.

Katainen & Urpilainen syytivät sardiinivaltoihin miljarditolkulla
veronmaksajien varoja.

Katainen kehui,kun avustetaan kreikkaa,se on suomen etujen mukaista.
Työllisyys kohenee.Kilpailukyky kasvaa,valtion velkakin taittuu siinä samalla.

Annetaan muutamia satoja miljoonia sinne tänne niin kriisi ei enään leviä,
Annetaan muutamia miljardeja,niin kriisi ei enään leviä.
Oli taas selitykset.

Katainen halusi maahan 1,8 miljoonaa työperäistä maahanmuuttajaa,
paikkaamaan meidän huutavaa työvoimapulaamme.



Urpilaisen tyhjät vakuudet.Oli palomuuria,oli korjaus-sarjaa,oli työkalupakkia,
oli perälautaa,oli turvatyynyä ja ties vaikka mitä.

Mitähän tämä Sipilän hallitus vielä tulee saamaan aikaan.
Ainoat mitkä nousee tässä maassa,on työttömyysluvut ja valtion velka.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Vasemmistossa on paljon epäkohtia ja rahareikiä kuten Ay-liike, mutta silti työntekijät tarvitsevat jonkin tahon ajamaan asiaansa. Se tiedetään, että jos yritysmaailma sanelee täysin työntekijöiden palkkaukset ja työehdot, niin täällä painetaan töitä kohta 2€ per tunti 12h työpäiviä, ilman lomia ja muita oikeuksia. Tästä hyvänä esimerkkinä on paikallinen sopiminen, jonka ainoana tarkoituksena on saada laskettua työntekijöiden palkkoja. Pienen osan kohdalla ehkä siihen on syytäkin, mutta suurin osa tekee jo tällä hetkellä töitä niin pienellä palkalla, että siitä ei voida enää leikata tai muuten joutuu hakemaan lisäksi tukia, ellei jo tällä hetkellä joudu.

Paras malli olisi kuitenkin mielestäni indeksiin sidottu, riittävä perustulo, joka mahdollistaisi sen ettei olisi pakko ottaa vastaan "paskaduunia" 2€ tuntipalkalla, mutta samalla se mahdollistaisi keikkatyön ja osa-aikaisen työn tekemisen, jotka tulevat lisääntymään kokoajan automatisaation lisääntyessä.
Olen täsmälleen samaa mieltä ja olen itselleni nimennyt tuollaisen vaiheen "voittajien linna ja sen vierellä oleva Edenin puutarha". "Edenin puutarha" olisi tässä tapauksessa perustulon varalla, automation ym. kehityksen syrjäyttämää, enemmän tai vähemmän potenttiaalista työvoimaa. Työvoimaa, jota "voittajien linna" edustaa. Sen sisällä asuvat tekijät ansaitsevat enemmän.
Unelma kuvassani tällainen korkea tuloero luokka hyväksytään ja puutarhan asukkaat harrastavat filosofia ym. halvempaa huvia. Voivat onnen potkiessa päästä asumaan linnaan, tai toisin päin siellä asuvat joutua sieltä pois.

Tämä mielikuva, joka saattaa lopullisesti olla ihmisen itsekkyydestä ja kaikesta muusta negatiivisestä johtuen utopiaa, on kumminkin sellaisenaan rakentava että siinä pääsee jo todeksi siitä että oikeistolaisuus ja vasemmistolaisuus eivät kummatkaan voi yksin toimia arjessa käytännössä, vaan molempia tarvitaan.
Linna oli siis oikeistolaisuutta ja puutarha vasemmistolaisuutta. Puutarha ei pysy ilman linnaa paratiisina, vaan pusikoituu ja linna ei pysy ilman ehjänä, jos liikaa siihen nagatiivista tunnelatausta sisältyy sen ympärillä. Seuraa barbaarinen hyökkäys...
 

tag

Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
176
P.M.Lipponen lupasi kahteenkertaan 100 000 uutta työpaikkaa maahan.
Ei ole näkynyt.Nahkurin orsilla tavataan.
Lipposen hallituksen aikana työllisyysaste nousi 60% -> 65%, mikä on tuntuva nosto. Ja työttömyysaste putosi 15% -> 10%.

Katainen halusi maahan 1,8 miljoonaa työperäistä maahanmuuttajaa,
paikkaamaan meidän huutavaa työvoimapulaamme.
Katainen ei uskonut että se on realistista. Huomaa konditionaali ja kieltosanat. Puhui huoltosuhteesta, ja kuvasi sillä miten paljon lisää työtätekeviä tarvittisiin. äh

1:40
Jyrki Katainen sanoi:
Me tarvittaisiin tähän maahan 1,8 miljoonaa maahanmuuttajaa. Ja jokainen voi arvioida, onko tämä realistista vai ei. Itse uskon, että se ei ole.

Ja vaikka me tarvitsemme ja kannustamme maahanmuuttoa. Tarvitsemme ulkomaalaisia tekemään töitä suomeen, tervetuloa. Mutta en usko, että 1.8 miljoonaa maahanmuuttajaa Suomeen voidaan 11 vuodessa saada.
 
Viimeksi muokattu:

The Oath

R&T-jäsen #240
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
530
Koulusta tuli saatua tulityö-, sähkötyö- ja työturvallisuuskortit puoli-ilmaiseksi. Muutamassa vuodessa vanhenevat, ja uusiminen maksaa satoja euroja. Sinänsä jännä, että ne pitää olla, mutta ei niistä loppupeleissä ole mitään apua, sillä ainoastaan työkokemuksella on merkitystä. :think:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Koulusta tuli saatua tulityö-, sähkötyö- ja työturvallisuuskortit puoli-ilmaiseksi. Muutamassa vuodessa vanhenevat, ja uusiminen maksaa satoja euroja. Sinänsä jännä, että ne pitää olla, mutta ei niistä loppupeleissä ole mitään apua, sillä ainoastaan työkokemuksella on merkitystä. :think:
Työtapaturmavakuutus ja "tiedon päivitys"? Olen ymmärtänyt että tämä "vapaaehtoisuus" nojaa juurikin tähän vastuukysymykseen, jota ei saa vakuutusyhtiölle maksatettavaksi, mikäli tuollainen "porsaanreikä" löytyy.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
"Säästöt syntyisivät ennen kaikkea siitä, että syrjäytymisen ehkäisy vähentäisi sosiaali- ja terveyspalveluiden tarvetta, selvityksessä todetaan."

Vittu mitä paskaa.

Tämän edellä lausumani lyhyen vihapuheen perustat juontavat siihen, ettei alleviivatulla ole mitään tekemistä itse perusteltavan kanssa. Ainakaan mikäli suhtautuminen osallistujan kannalta on nihkeää ja turhautuvaa. Aidosti vapaaehtoisesti halukkaalle siitä varmana voi olla hyötyä, mutta kepillä ajettaessa... Niin, onko vitutuksesta jotain hyötyä sosiaali ja terveyspalveluiden vähentämiseen?

Yleistettyä paskaa, jossa ei ole otettu huomioon osallistujien jakaantuminen vääjäämättä kahteen osaan. Ja kuten monesti on jo tuokin tullut esiin, että työnantajat aniharvoin, jos ollenkaan arvostavat CV:ssä työharjoittelua ja vielä vähemmän kuntouttavaa. Rasite siis lisää pitkäaikaistyöttömille, mutta jos Sipilä vääjäämättä haluaa koko maahan Ahvenanmaan ja Pohjanmaan työttömyysasteen, on niitä tilastoja hienosteltava.

Itse taidan osallistua talkoisiin sitten jäämällä ensimmäistä kertaa elämässäni passiiviselle ja karenssiin. Siltäpä tuo näyttää viisaimmalta, mikäli pakotettu "vapaaehtoistyötä" tarjottaisiin.
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
260
Tukien ehdoksi ”osallistuminen” – näin 90 000 työttömän elämä voi muuttua

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005079172.html

Kun lukee kyseisen uutisen, ei voi kuin ihmetellä miten pihalla olevaa porukkaa hallituksessa on.

Yle myös uutisoi:

Esitys: Raju muutos hankalasti työllistyvien tukeen
Kerrohan ihan omin sanoin millä tavalla hallitus sinusta on pihalla? Meillähän on nyt paras hallitus pitkään aikaan.

Mitä tuohon osallistuvaan työttömyysturvaan tulee, kannatan ehdottomasti. Muuttaisin tuota vaan niin, että jos kieltäytyisi osallistumasta palkattomaan työhön, menettäisi kaikki tuet. Pitää kuitenkin muistaa että eivät työttömät ole mitään sairaita, miksi heitä pitäisi ilmaiseksi makuuttaa sohvalla? Syrjäytyvät vaan ja sitten tulee juuri näitä mielenterveysongelmia.
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
565
"Säästöt syntyisivät ennen kaikkea siitä, että syrjäytymisen ehkäisy vähentäisi sosiaali- ja terveyspalveluiden tarvetta, selvityksessä todetaan."

Vittu mitä paskaa.

Tämän edellä lausumani lyhyen vihapuheen perustat juontavat siihen, ettei alleviivatulla ole mitään tekemistä itse perusteltavan kanssa. Ainakaan mikäli suhtautuminen osallistujan kannalta on nihkeää ja turhautuvaa. Aidosti vapaaehtoisesti halukkaalle siitä varmana voi olla hyötyä, mutta kepillä ajettaessa... Niin, onko vitutuksesta jotain hyötyä sosiaali ja terveyspalveluiden vähentämiseen?

Yleistettyä paskaa, jossa ei ole otettu huomioon osallistujien jakaantuminen vääjäämättä kahteen osaan. Ja kuten monesti on jo tuokin tullut esiin, että työnantajat aniharvoin, jos ollenkaan arvostavat CV:ssä työharjoittelua ja vielä vähemmän kuntouttavaa. Rasite siis lisää pitkäaikaistyöttömille, mutta jos Sipilä vääjäämättä haluaa koko maahan Ahvenanmaan ja Pohjanmaan työttömyysasteen, on niitä tilastoja hienosteltava.

Itse taidan osallistua talkoisiin sitten jäämällä ensimmäistä kertaa elämässäni passiiviselle ja karenssiin. Siltäpä tuo näyttää viisaimmalta, mikäli pakotettu "vapaaehtoistyötä" tarjottaisiin.
Näinpä. Aika hyvin myös kiteytetty seuraavassa lauseessa: "”Osallistumisen” tavoite ei ole työllistyminen, mutta tutkijoiden mukaan niin kutsuttu pelotevaikutus voi ”aktivoida työttömiä tarttumaan työtilaisuuksiin”". Eli kyseinen ehdotus ei mitenkään paranna työttömän mahdollisuuksia työllistyä vaan toimii pelkkänä pelotteena.
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Kerrohan ihan omin sanoin millä tavalla hallitus sinusta on pihalla? Meillähän on nyt paras hallitus pitkään aikaan.

Mitä tuohon osallistuvaan työttömyysturvaan tulee, kannatan ehdottomasti. Muuttaisin tuota vaan niin, että jos kieltäytyisi osallistumasta palkattomaan työhön, menettäisi kaikki tuet. Pitää kuitenkin muistaa että eivät työttömät ole mitään sairaita, miksi heitä pitäisi ilmaiseksi makuuttaa sohvalla? Syrjäytyvät vaan ja sitten tulee juuri näitä mielenterveysongelmia.
Hyvä että hallitus myös harkitsee vangeille 500€/kk maksua jos tekee työtä....:cigar2:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
224
Kaikkien tukien menettäminen johtaisi ryöstöihin, ryöstömurhiin, varkauksiin ja laittoman liiketoiminnan, kuten huumekaupan, lisääntymiseen. Tukien tarkoituksena kun on myös passivoida ihmisiä, joilla on kykyä ja taipumuksia aiheuttaa tukia suurempaa haittaa yhteiskunnalle. Tuet ovat siis tavallaan myös suojelurahaa, ja sitä totta vieköön on laskennallisesti kannattavaa maksaa jonkin verran.

Ainakin itse lähtisin hämärähommiin välittömästi, jos muuta "työtä" ei tarjolla olisi. En välttämättä löisi ketään puukolla keuhkoon ja pöllisi lompakkoa, mutta jotainhan sitä olisi pakko keksiä ennen kuin nälkä vie voiton.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 207
Viestejä
4 194 571
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom