Paljut, kylpytynnyrit, ulkouima-altaat -keskustelua

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Tästä tulikin mieleen, että mitäköhän omalle altaalle kuuluu. Katsoin historiaa että 22. tammikuuta maksoin altaan. Otin äsken kiinan-Ericiin yhteyttä ja sieltä se iloisesti vastaili että loppusuoralla on ja lähipäivinä on testiajot ja sen jälkeen pakkaus ja lähetys. Ennustehan oli että 45-60d kestää valmistus. Katsotaan miten käy! Ei taida vapuksi ehtiä kotipihaan.

Ei toi Prkleen ostama nyt ihan kauhean pahalta kuulosta. Rahtikulut taivaissa yms joten säästöt minimissä jos kiinasta tilaa. Mielestäni samasta altaasta sain tarjouksen ja se oli 500e halvempi kuin tuo minkä itse kiinasta tilasin. Taisin ennustaa että tämä tulee kaikkineensa maksamaan 7-8keur? Ei jaksa historiaa nyt kaivaa ketjusta.
EDIT: En tiedä onko novitekit oikeasti suomalaisia, mutta tosiaan jos kiinalaiselta ottaa täysin saman näköisen niin hinta about sama. Tietty tuohon minun hintaan kuuluu nämä geckon in.clear yms. suolahömpötykset.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Tuli laitettua itsellekin allas tilaukseen tovi sitten.
”Paremman puutteessa” porealtaan virkaa toimittanut Lay-Z-Spa meni puhkeamaan viime kesänä niin todettiin ajan olevan nyt sopiva kunnon altaan hankkimiseksi.

Valituksi tuli Mastersaunan Kaaskeri johtuen osittain siitä, että ko. firma on maantieteellisesti lähellä ja sinne pääsi helposti katsomaan altaita livenä ja osittain itse altaan sopivuudesta omaan tarpeeseen. Vastaavia altaita on toki edustuksessa monella muullakin firmalla, mutta tässä tuntui varustelu olevan järkevällä tasolla ja hinnan olevan aika linjassa sen kanssa. Lisäksi paikka mihin allas on tulossa määrittää altaan maksimikooksi melko tarkkaan 2x2 metriä, eli juurikaan isompaa ei olisi mahtunut laittamaan vaikka olisi halunnutkin.

Meillä vaatimuksina oli sopivien ulkomittojen lisäksi 2 makuupaikkaa ja tilaa tarvittaessa 5 hengelle, eli tämä osui siihen justiinsa. Haluttiin myös riittävästi hierontasuuttimia ja tarpeeksi tehokkaat pumput niitä varten, mitkä myös toteutui tässä (2x 1,5kW pumppuja, suuttimet suljettavia/säädettäviä). Lisäksi altaassa on kunnon perinteiset poresuuttimet jotka tuottaa paljon kuplaa ja niitä varten oma 700W pumppu, sekä vielä erillinen 250W kiertovesipumppu. Lämmitysvastus on 3kW ja kolmivaihesyötön ansiosta kaikki pumput ja lämmöt voi olla samaan aikaan päällä.

Meidän allas on siellä jo varastossa, mutta odottelee toimitusta sen aikaa että saadaan asennuspaikka valmiiksi. Hinnasta ei saanut vastaantuloa ( taitaa olla noiden myydyin malli ja menekki tällä hetkellä kovaa niin ei ole paineita antaa alennusta), mutta pari pikku kaupanpäällistä saatiin matkaan.

Hetken aikaa jo harkittiin tuollaisen Lyfco Edenin tilaamista netistä, melkein tonnin halvemmalla, mutta päädyttiin kuitenkin ostamaan läheltä kun ei tuosta lyfcosta oikein löytynyt juttua netistä ja Kaaskerissa oli kuitenkin pykälää paremmat speksit omaan tarpeeseen.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
EDIT: En tiedä onko novitekit oikeasti suomalaisia, mutta tosiaan jos kiinalaiselta ottaa täysin saman näköisen niin hinta about sama. Tietty tuohon minun hintaan kuuluu nämä geckon in.clear yms. suolahömpötykset.
On ne, niillä on avainlippu-merkki ja kaikki.
Kaikki Novitek-ulkoporealtaat suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa pohjoisen vaihteleviin olosuhteisiin.
Mitä näitä itse vertaili niin Novitekin perusmalleissa oli ainakin aika karut varusteet/tekniikka verrattuna näihin Mastersaunoihin ja muihin.
 
Liittynyt
25.09.2017
Viestejä
242
Novitek käyttää toki samoja tekniikoita kuin muut eli ohjaus, pumput, suuttimet yms. tekniikka tulee Balboalta (vai gecko... anyway). "Valavat" ammeet itse ja asennukset suomessa. Ei ollut mulle merkityksellinen, kun tietää että samaa käyttää nuo kiina-altaat tai sitten Master-sauna yms. jälleenmyyjät jotka siis myy suoraan kiinassa valmistettua kamaa. Tuo Kaaskerin hintalaatu näyttää kyllä hyvältä. Ei saa tuohon rahaan itse tilaamalla kiinasta (kaikkineen kuluineen). Näillä mennään :)
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
95
Oliko Welliksessä tinkivaraa? Meillä päädyttiin eilen tilaamaan kiinan sijasta Veloxialta Novitekin Olos Special. Ihanan kallista (8ke tarvikkeineen tontille), eikä tinkivaraa oikein ollut. Surkea tilanne kun myyvät kaiken mitä valmistetaan niin ei alennuksia jaella.
Meillä kanssa tämä Olos Special ollut noin 9kk käytössä ja tyytyväisiä ollaan. Tähän tuli otettua lisävarusteina lisälämmitin ja kansimekanismi, mitkä ovat molemmat olleet todella hyvät.
En tiedä mitenkä kylmässä näillä yleensä kylpee ilman lisälämmitintä, mutta lisälämmittimen kanssa on pärjännyt vajaassa -20C ilman veden jäähtymistä, kylmempää keliä ei ole tullut koitettua niin en tiedä missä menee raja.
 
Liittynyt
25.09.2017
Viestejä
242
Meillä kanssa tämä Olos Special ollut noin 9kk käytössä ja tyytyväisiä ollaan. Tähän tuli otettua lisävarusteina lisälämmitin ja kansimekanismi, mitkä ovat molemmat olleet todella hyvät.
En tiedä mitenkä kylmässä näillä yleensä kylpee ilman lisälämmitintä, mutta lisälämmittimen kanssa on pärjännyt vajaassa -20C ilman veden jäähtymistä, kylmempää keliä ei ole tullut koitettua niin en tiedä missä menee raja.
Mietittiin lisälämmitintä pitkään ja lopulta jäi pois. 400€ olisi ollut. Lisäksi yksi piuha lisää tuolle lämmittimelle omalla vedolla. Ei ollut ihan selvillä miten, joten oli helpompi olla vaan ottamatta. Toivottavasti ei tartte katua tai viritellä mitään lisätulia ammeen viereen että tarkenee :D
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
682
In case someone is intrested...

Meillä on Novitek Pallas - käyttöä tammi-maaliskuu n. kerran viikossa. Allas jatkuvasti 37C lämmössä, melko tuulisella paikalla.

Sähkönkulutus:
tammikuu 578,65kWh - 18,67kWh/päivä. Ulkolämpötilan keskiarvo -5,6C
helmikuu 504,34kWh - 18,01kWh/päivä. Ulkolämpötilan keskiarvo -8,5C (helmikuussa testasin pitää allasta viikon 26 asteessa kylmimpinä päivinä ja se laski hiukan energiankulutusta mutta vastaavasti 26->37 lämpötilan nostopäivänä allas luonnollisesti vei enemmän eli 33,18kWh. Säästö aika minimaalinen noin lyhyellä ajalla.)
maaliskuu 10.3. asti 189,78kWh - 18,98kWh/päivä. Ulkolämpötilan keskiarvo -4,5C
 
Viimeksi muokattu:

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
682
Mietittiin lisälämmitintä pitkään ja lopulta jäi pois. 400€ olisi ollut. Lisäksi yksi piuha lisää tuolle lämmittimelle omalla vedolla. Ei ollut ihan selvillä miten, joten oli helpompi olla vaan ottamatta. Toivottavasti ei tartte katua tai viritellä mitään lisätulia ammeen viereen että tarkenee :D
Meilläkään ei ole lisälämmitintä. Ei kiehtonut tuo 4-vaiheisuus yhtään. Altaan lämpötila laskee -10C keleillä asteen per tunti. Yleensä tuolla tulee kireillä pakkasilla viihdyttyä se 30-45min joten puolen asteen tiputus ei ole haitannut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Kiva saada ihan faktaakin näiden "Euron päivä "-huutelijoiden lisäksi. En nimittäin itse ainakaan usko että pakkaskeleillä euron päivä riittää. Ykiin mittaukset hyvin tukee tätä!
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
682
Kiva saada ihan faktaakin näiden "Euron päivä "-huutelijoiden lisäksi. En nimittäin itse ainakaan usko että pakkaskeleillä euron päivä riittää. Ykiin mittaukset hyvin tukee tätä!
Joo, ei todellakaan mene eurolla päivä talvella, ehkä sitten kesällä... yli kahden euron per päivä menee omalla sähkösopparilla (Lumme 0e/kk + 3,98c/kWh) ja Elenian ryöstösiirtohinnoilla.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Kiva saada ihan faktaakin näiden "Euron päivä "-huutelijoiden lisäksi. En nimittäin itse ainakaan usko että pakkaskeleillä euron päivä riittää. Ykiin mittaukset hyvin tukee tätä!
Se voi ehkä joillain pitää pitkän ajan keskiarvona paikkansa, riippuen toki aina kuinka paljon allasta käyttää (= kuinka paljon altaan kansi on auki, etenkin talvella). Kesällähän lämmityksen tarve on aika vähäistä jolloin taas kulutkin jää aika pieneksi. Jos käyttö on enemmän kesällä ja vähemmän talvella niin eurolla päivä voi selvitä. Itse olen henkisesti valmistautunut että tuon käyttö tulee sähkönä maksamaan todennäköisesti vähintään sen nelisen sataa euroa vuodessa, luultavasti äkkiä viisikin, koska sitä on tarkoitus käyttää talvellakin.

Edit: toki myös vuoden keskilämpötilat on hyvin eri jos vertaa vaikka Turun seutua Rovaniemeen. Turussa voi keskiarvo olla euron päivä mutta rollossa ei..
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
Altaan jäähtymiseen vaikuttaa oman kokemuksen mukaan melkein enemmän tuuli, kuin lämpötila. Oma allas on aika avonaisella paikalla ja tuulisella säällä jäähtyy aika nopeasti.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
95
Mietittiin lisälämmitintä pitkään ja lopulta jäi pois. 400€ olisi ollut. Lisäksi yksi piuha lisää tuolle lämmittimelle omalla vedolla. Ei ollut ihan selvillä miten, joten oli helpompi olla vaan ottamatta. Toivottavasti ei tartte katua tai viritellä mitään lisätulia ammeen viereen että tarkenee :D
Tähän siis tuli ihan normi voimavirta itse altaalle ja toinen johto oman sulakkeen taakse tuolle lisälämmittimelle. Ei ollut siis iso homma kaivaa maahan kaksi johtoa yhden sijaan. Mutta eiköhän tuolla ilman lisälämmitintäkin kylve hyvin kuten muista kommenteista selviää.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
682
Tähän siis tuli ihan normi voimavirta itse altaalle ja toinen johto oman sulakkeen taakse tuolle lisälämmittimelle. Ei ollut siis iso homma kaivaa maahan kaksi johtoa yhden sijaan. Mutta eiköhän tuolla ilman lisälämmitintäkin kylve hyvin kuten muista kommenteista selviää.
Kyllä, juuri näinhän tuo menee. Jos kaivuutyötä on muutenkin tiedossa niin mikä ettei sen neljännen johdonkin sinne vie. Meillä oli jo poreallasvaraus valmiina, eli olisi pitänyt kaivaa se ylimääräinen johdin altaalle. Siksi tuo neljä vaihetta ei kiinnostanut.
 
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
58
Oliko Welliksessä tinkivaraa? Meillä päädyttiin eilen tilaamaan kiinan sijasta Veloxialta Novitekin Olos Special. Ihanan kallista (8ke tarvikkeineen tontille), eikä tinkivaraa oikein ollut. Surkea tilanne kun myyvät kaiken mitä valmistetaan niin ei alennuksia jaella.
Aika hyvin tuli alaspäin... Otin paremman eristyksen, paksumman lämpökannen, vedenhoidon aloituspaketin, kansimekanismin ja kotiinkuljetuksen. Silti hinta jäi lähtöhinnan alle.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
95
Filter Pleatco PRB25-IN, Darlly 42513, SC704, Magnum RD25 Suomessa näyttää noista huutelevan melkein 50€/kpl joten itse taidan tilata tuolta läjän.
Kiitos vinkistä. Tullu vähän huonosti vaihdettua suodattimia juurikin hinnan takia.
Joo tuolla hinnalla kyllä viitsii vaihtaa useamminkin. Nyt olen itse käyttänyt kahta suodatinta aina kerrallaan että toisen saa laittaa liotusaineeseen puhdistumaan ja ottaa puhdistetun kaapista tilalle. Eikös nämä ole juuri niitä perussuodattimia mitkä menee esim Novitekkeihin?
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
49
Kannattaa huomata että tuossa linkitetyssä suodattimessa on suodatinkangasta 2,5m2. Ainakin meillä oli novitekin orkkissuodatin 5m2 kankainen malli.
Eli vastaava kuin orkkis olisi mielestäni tämä; Filter Pleatco PRB50-IN, Darlly 40506, SC706, Magnum RD50, Alternative XL

Ite oon tilannut sellaisesta saksalaisfirmasta kuin StyleCreatix allaskemikaaleja ja suodattimia. Suodatin on pikkaisen kalliimpi kuin tuola aqua-whirpoolissa mutta kemikaalivalikoima paljon parempi. Kokeilin tuolta tilata myös sellaisen sinisen "premium" suodattimen jossa pitäis olla joku erikoiskangas, maksoi 39e mutta en kyllä mainittavaa eroa huomannut käytössä.. Novitekin orkkissuodatin sinisellä kankaalla taitaa maksaa luokkaa satkun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Nyt Kiinan Eric ilmoitti että Gecko ei pysty toimittamaan In.Clear järjestelmää ja nyt omaa allasta ei pystytä viimeistelemään. Saavat aikaisintaan toukokuun loppupuolella Geckolta osia.
Ehdottavat että vaihdan normi UV-puhdistukseen.
Mitäs mieltä raati on? Kannattaako nyt vaihtaa UV-puhdistimeen? Allas olisi kiva saada heti, mutta mielelläni olisin ottanut In.clearin helppouden.
In.clear maksoi 400usd enemmän, joten vähintään jotain kompensaatiota täytyy tinkata.
 
Liittynyt
25.07.2017
Viestejä
59
Tarkoituksena ois pumpata todella humuspitoisesta järvestä kirkasta vettä ~2500L paljuun. Vesi vaihtuu kylpykertojen välillä, joten mitään aktiivista systeemiä ei oo mielessä. Onkohan tällänen halpa hiekkasuodatin ihan tavan hiekalla kelpo peli omaan tarkoitukseen? Ajattelin kytkeä suoraan siihen järvestä tulevaan letkuun.

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 931
Tarkoituksena ois pumpata todella humuspitoisesta järvestä kirkasta vettä ~2500L paljuun. Vesi vaihtuu kylpykertojen välillä, joten mitään aktiivista systeemiä ei oo mielessä. Onkohan tällänen halpa hiekkasuodatin ihan tavan hiekalla kelpo peli omaan tarkoitukseen? Ajattelin kytkeä suoraan siihen järvestä tulevaan letkuun.

Onko idea puhdistaa humusta pois ennen kuin vesi päätyy paljuun, vai puhdistaa ja kierrättää vettä kun vesi on pumpattu paljuun?
Jos ennen...niin tossa pömpelissä on itsessään pumppu. Ekana katsoisin, että pystyykö nostamaan vettä paljulle asti. Nämähän ei tässä hintaluokassa käytännössä nosta/ime, vaan idea on painovoimalla laskea vettä pumppuun ja pumpata se suodattimen läpi takaisin järjestelmään.
Jos oikein humuspitoista, niin ei kai tuon kokoisessa muuta kuin tiuhaa vastahuuhtelua pumpulle. Suodatinpalloja en suosittele, koska omasta mielestäni pallot eivät vastahuuhtelulla putsaannu toisin kuin hiekka.
Jos oikein innostaa nikkaroida, niin netistä löytyy tee-se-itse hiekkasuodatin -ohjeet. Jotkut tekee näitä pari peräkkäin kun halutaan suodattaa rankalla kädellä. Tee-se-itse -suodattimien lisäksi sitten jos tuo veden nosto on ongelma, ja jos vesi halutaan nopeasti puhdistaa täytön yhteydessä, niin se vaatii vain puutarhapumpun jossa riittävä nostoteho.
 
Liittynyt
25.07.2017
Viestejä
59
Onko idea puhdistaa humusta pois ennen kuin vesi päätyy paljuun, vai puhdistaa ja kierrättää vettä kun vesi on pumpattu paljuun?
Jos ennen...niin tossa pömpelissä on itsessään pumppu. Ekana katsoisin, että pystyykö nostamaan vettä paljulle asti. Nämähän ei tässä hintaluokassa käytännössä nosta/ime, vaan idea on painovoimalla laskea vettä pumppuun ja pumpata se suodattimen läpi takaisin järjestelmään.
Jos oikein humuspitoista, niin ei kai tuon kokoisessa muuta kuin tiuhaa vastahuuhtelua pumpulle. Suodatinpalloja en suosittele, koska omasta mielestäni pallot eivät vastahuuhtelulla putsaannu toisin kuin hiekka.
Jos oikein innostaa nikkaroida, niin netistä löytyy tee-se-itse hiekkasuodatin -ohjeet. Jotkut tekee näitä pari peräkkäin kun halutaan suodattaa rankalla kädellä. Tee-se-itse -suodattimien lisäksi sitten jos tuo veden nosto on ongelma, ja jos vesi halutaan nopeasti puhdistaa täytön yhteydessä, niin se vaatii vain puutarhapumpun jossa riittävä nostoteho.
Tarkoitus poistaa humus ennen kuin vesi on paljussa. Tällä hetkellä pumppu nostaa veden järvestä paljun vieressä olevaan hanaan asti, josta puutarhaletkulla vesi paljuun. Ajattelin kytkeä suodattimen sisääntulon puutarhaletkuun ja ulostuloon uusi letku suoraan paljuun. Saan suodattimen asennettua toimimaan painovoimaisesti kohtalaisen pienellä vaivalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 931
Okei joo. Kun tossa tuotteessa nyt on se pumppu kuitenkin, niin itse varmaan laittaisin väliin pelkän hiekkasuodatinpöntön. Kun en tiedä mikä tuon suodatinpöntössä olevan pumpun pointti sitten installaatiossa olisi. Voihan sitä toki virrattomanakin pitää, mut jos pitää virtoja päällä niin sit pumppu ei saa jäädä missään kohtaa kuivana käyntiin. Eli toisin sanoen se ei voi käydä jos järven pumppu ei käy.
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
399
Kiva saada ihan faktaakin näiden "Euron päivä "-huutelijoiden lisäksi. En nimittäin itse ainakaan usko että pakkaskeleillä euron päivä riittää. Ykiin mittaukset hyvin tukee tätä!
Toinen mitä tässä "Euron päivä" - keskustelussa unohdetaan on se, että kun käyt suihkussa ennen ja jälkeen altaan ja valutat vettä perheen voimin siellä, niin sekään ei lämpeä ihan itsestään eli sanoisin että sieltä syntyy myös aika merkittävä kuluerä, jos referenssitaso on Euro päivässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Hiekkasuodattimissa on yksi tärkein kriteeri paljonko sen läpi saa vettä virtautettua. Joku 3L/min ei paljoa lämmitä jos tarvitsee 2500L saada. En jaksanut yllä olevaa tarkistaa, mutta meillä on ihan talousvedessä hiekkasuodatin. On 8" halkasijaltaan ja yli metrin pitkä. Tästä menee noin 10L/min läpi. Paineen nostot tms. ei paljoa siihen vaikuta. 10L/min ja 2,5 kuutiota niin saa siinäkin aika kauan lorotella ennen kuin vettä pääsee lämmittämään.

Toinen mitä tässä "Euron päivä" - keskustelussa unohdetaan on se, että kun käyt suihkussa ennen ja jälkeen altaan ja valutat vettä perheen voimin siellä, niin sekään ei lämpeä ihan itsestään eli sanoisin että sieltä syntyy myös aika merkittävä kuluerä, jos referenssitaso on Euro päivässä.
En usko että tuosta tulee meidän perheessä lisäkuluja, päinvastoin voi jopa tulla halvemmaksi. 3 perheen jäsentä tykkää vetää urku auki kuumaa ja sen 10-20min... Kylpemistä ennen tai jälkeen ei tarvitse noin pitkään värjötellä höyryissä... Toivon ainakin! (ja jatkuvasti olen se ärsyttävä perheen pää joka muistuttaa että minä maksan sen lämpimän veden)
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
682
En usko että tuosta tulee meidän perheessä lisäkuluja, päinvastoin voi jopa tulla halvemmaksi. 3 perheen jäsentä tykkää vetää urku auki kuumaa ja sen 10-20min... Kylpemistä ennen tai jälkeen ei tarvitse noin pitkään värjötellä höyryissä... Toivon ainakin! (ja jatkuvasti olen se ärsyttävä perheen pää joka muistuttaa että minä maksan sen lämpimän veden)
+1 tälle. Meillä vedenkulutus on laskenut altaan saapumisen jälkeen. Ennen allasta kukaan ei jaksa lutrata ja altaan jälkeiset suihkutkin jäävät 5-10 minuuttiin. Aiemmin se oli järjestäen se 10-20min.

ja tämä ei ollut mutua, Phyn löytyy ja se raportoi sekunnilleen tarkat ajat
 
Liittynyt
25.09.2017
Viestejä
242
+1 tälle. Meillä vedenkulutus on laskenut altaan saapumisen jälkeen. Ennen allasta kukaan ei jaksa lutrata ja altaan jälkeiset suihkutkin jäävät 5-10 minuuttiin. Aiemmin se oli järjestäen se 10-20min.

ja tämä ei ollut mutua, Phyn löytyy ja se raportoi sekunnilleen tarkat ajat
Phyn löytyy?
 
Liittynyt
25.07.2017
Viestejä
59
Laitoin tuon satasen bestwayn nyt tilaukseen, katsotaan miten se hoitaa hommansa kun saa loppukeväästä asenneltua. Pitää yrittää muistaa tulla tänne kertomaan kokemuksia.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Milläs vermeillä porukka muuten tarkkailee noita kloori, ph sun muita tasoja?
Lay-z-span kanssa tuli mentyä noilla testiliuskoilla, mutta niistä jäi vähän sellainen olo että ne näytti mitä sattuu kuun ja tähtien asennosta riippuen ja arvojen saaminen kohdalleen meni enemmän näppituntumalla ja tuurilla kuin liuskojen opastamana.

”oikeaa allasta” varten olen miettinyt jotain digitaalitoosaa, jos ne vaikka olis tarkempia. Esim tätä AquaCheckin TruTestiä sais järkevän oloisella hinnalla, mutta onko tuollainen nyt oikeasti hyvä vai eikö...?
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
682
Testiliuskat täälläkin käytössä. TA kohdilleen ruokasoodalla ja PH menee yleensä samalla jiiriin. Jos ei, hiukan säätöä PH+ tai PH- aineilla. Kloorina viikkotabletit. Helppoa ja halpaa. Veden olen vaihtanut n. 3-4kk välein, viimeksi joulukuun alussa.

Ruokasooda Kookaupasta, loput Biltemasta. :)
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
95
Itsellä käytössä joku Ebayn halppis PH-mittari. Kloori menee rakeina, tuollainen 5kg paketti kestänee monta vuotta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 931
Mä testasin viime vuonna muuten ekaa kertaa aktiivihappea kloorin sijaan. Alkukesän kiskoin siis klooria ja vesi pysyi superhyvänä, kirkkaana ja levättömänä koko tuon ajan. Sitten puolessa välissä vaihdoin testin vuoksi kloorista aktiivihappeen ja vesi pysyi kyllä laadullisesti hyvänä, mutta levä pääsi oikeastaan jo 10 päivän sisällä valtaamaan. Käytin siis leväntorjuntaa myös ohjeiden mukaisesti. Kyllä tuo kloori on kovaa kamaa ja ensi kauden aion mennä jälleen puhtaasti kloorilla vaan. Mukaan vähän kirkastetta aika ajoin ja säännöllistä testiliuskan uittelua.
Kohta täytyy tilata suodatinpallotkin muuten. Oletettavasti kuukauden päästä voisi jo laittaa allaspumpun tulille ja ryhtyä "vesistön" hoitajaksi :) Meillä siis ulkoallas kyseessä ja lapsethan nyt ui kylmässäkin vedessä ;)
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 215
Hiekkasuodattimissa on yksi tärkein kriteeri paljonko sen läpi saa vettä virtautettua. Joku 3L/min ei paljoa lämmitä jos tarvitsee 2500L saada. En jaksanut yllä olevaa tarkistaa, mutta meillä on ihan talousvedessä hiekkasuodatin. On 8" halkasijaltaan ja yli metrin pitkä. Tästä menee noin 10L/min läpi. Paineen nostot tms. ei paljoa siihen vaikuta. 10L/min ja 2,5 kuutiota niin saa siinäkin aika kauan lorotella ennen kuin vettä pääsee lämmittämään.
Tähän sellainen vinkki, että paljun lämmitysaikaa saa lyhennettyä ihan mukavasti sillä, että lämmittimen alaputkeen kolmitieventtiili, josta veden syöttö lämmittimen läpi paljuun. Ei tarvitse odotella täyttymistä kun voi alkaa lämmitäämään käytännössä heti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Itse myös joskus ihan tylysti työntänyt tulovesiletkun siihen reikään mistä kaminalta tulee kuuma vesi paljuun. Eli kääntänyt kierron nurinkuriseksi vesiletkun paineella. Ihan hyvin uskallellut tällä tavalla sytyttää tulet samantien ja säästää lämmitysajassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
367
On tää vaikeaa päättää sopivaa allasta kun katteli tuon Novitekin videovertailun tekis mieli ostaa novitekkia mutta tuohon n. 5000€ hintaluokkaan saa karvalakkia sieltä verrattuna mastersaunan kaaskeriin tai aresso genovaan tai netraudassa lyfcon malleihin. Talo sijaitsee kuitenkin tampereen seudulla niin eristys kunhan on jonkinmoinen niin varmasti ei hirveitä eroja esim novitekin altaisiin tule. Ei vaan haluisi supporttaa mastersaunaa näiden palautteiden johdosta lainkaan.
 
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
58
On tää vaikeaa päättää sopivaa allasta kun katteli tuon Novitekin videovertailun tekis mieli ostaa novitekkia mutta tuohon n. 5000€ hintaluokkaan saa karvalakkia sieltä verrattuna mastersaunan kaaskeriin tai aresso genovaan tai netraudassa lyfcon malleihin. Talo sijaitsee kuitenkin tampereen seudulla niin eristys kunhan on jonkinmoinen niin varmasti ei hirveitä eroja esim novitekin altaisiin tule. Ei vaan haluisi supporttaa mastersaunaa näiden palautteiden johdosta lainkaan.
Ootko welliksiä katsellut? Niistä vois löytyä joku sopiva. Kuitenkin Euroopan suurin allasvalmistaja ni ainakin omalla kohdalla nostaa luottoa. Omaani otin kyllä paksumman eristyksen ja paksumman kannen... Eikä noita eristyksiä muutenkaan ole kummoinen lisätä jollain spu levyllä jos tuntuu että vie liikaa virtaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
367
Meillä Aresso Lucca niminen allas. Suhteellisen halpa oli ja varmasti Kiinasta tuotu niinkuin suurin osa mitä myydään. Siinä on joku erillinen 250W kiertovesipumppu myös. Muutenkin tuntui olevan tuo erillinen pumppu olevan yleinen kaikissa altaissa joita katsoin joten yllätyin että Novitekilla pitää maksaa extraa tuosta.

PS. Onko täällä muita ulkoporealtaan omistajia jotka eivät pahemmin välitä poreista? Itse tykkään siis enemmän olla ilman poreita ja nautiskelen vain lämmöstä. Suurin syy siis itselleni ulkoporealtaan hankintaan paljun sijaan oli että vesi on aina lämmintä ja vettä tarvitsee harvoin vaihtaa valmiiden suodatusjärjestelmien takia. Lapset taas poreita haluavat paljonkin käyttää ja kokoajan vaihtelemassa ledien värejä ym.
Onko allas toiminut ongelmitta? onko ollut pidempiä kylpijöitä altaassa ja miten mahtuneet? katselin tuota novitekin luostoa mutta myyjän mukaan ei kannata edes miettiä kun olen 193cm pitkä, on auttamattoman pieni. Tuo Lucca näyttäisi ulkomitoiltaan ainakin olevan jo 217cm. Pitää käydä itsekin katsomassa todennäköisesti mutta olisi kiva tietää jo ennakkoon kokemuksia.
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Onko allas toiminut ongelmitta? onko ollut pidempiä kylpijöitä altaassa ja miten mahtuneet? katselin tuota novitekin luostoa mutta myyjän mukaan ei kannata edes miettiä kun olen 193cm pitkä, on auttamattoman pieni. Tuo Lucca näyttäisi ulkomitoiltaan ainakin olevan jo 217cm. Pitää käydä itsekin katsomassa todennäköisesti mutta olisi kiva tietää jo ennakkoon kokemuksia.
On toiminut suht ok, mutta viime kesänä laski vedet alleen kun vesiputki irtosi liitoksesta. Myyjä lupasi joko huollon tai lähettää puhdistusainetta ja liimaa putken itsenäistä uudelleenkiinnittämistä varten. Laitoin omin päin sen kiinni kun huoltoaika olisi mennyt monen viikon päähän. Tuosta tuli kyllä ylimääräistä vaivaa ja oli ärsyttävää purkaa terassin lautoja edestä että sai tutkittua vikaa ja löytyi lopulta vikakohta. Uudelleenliimauksen jälkeen ei ole ollut ongelmia vesiputkien tai minkään tekniikkaan liittyvän kanssa.

Koon puolesta tuo on ihan hyvä. Itse mahdun 190 cm pitkänä olemaan makuupaikalla ilman että jalat osuisivat toiseen päätyyn.

Suuttimet on ok, ei mitenkään erikoisen nautinnolliset. Toisaalta itse en niistä kovin välitä muutenkaan, hankin tämän paljun sijaan siksi että on aina lämmin ja vesi pysyy pitkään puhtaana. Vaimo ja lapset tykkäävät poreista joten kai ne ajavat asiansa.

Ledi-valot ovat halvan oloiset, mutta ok.

Suodattimien vaihto on hieman tuskaista kun suodattimet otetaan sivuttain sellaisesta kotelosta ulos ja likaisena levittävät merkittävän osan niihin tarttuneista roskista (esim. koivun siemeniä, hiuksia jne.) takaisin altaaseen. Luulisi että voisi olla jokin parempi tapa ottaa suodatin irti ilman että levittää niin paljon ryönää ympärilleen. Kyllähän haavilla saa melkein kaiken pois altaasta ja loput vaihdon jälkeen kun on antanut veden suodattua jonkin aikaa.

Altaan huolto ja ylläpito aiheutti aiemmin paljon harmaita hiuksia, mutta nykyään osaan aika hyvin pitää pH ja Kloori arvot suunnilleen viitearvoissa ilman suurta tuskaa. Tämä ei tietty ole altaan ominaisuus vaan kaikissa altaissa sama juttu.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
613

Kukaan ostanut tuolta ja onko hinta tiedossa toimituskuluineen?

Kannattaako teräksestä maksaa preemiota muoviin nähden?
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
613
Benexter myy myös lämpökäsitellystä puusta ja siperian lehtikuusesta tehtyjä altaita ilman muovia. Kauniita ovat, mutta mitenköhän kesto suomen oloissa.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
682
Hintavinkkinä poreallasta harkitseville - keskiviikkona 14.4. Kärkkäisellä mielestäni laadukas Welliksen allas 3990e. Voittaa Novitekin edullisen kupla-altaan kädet alhaalla. 20kpl erä, mahdollisesti VALAVUORI -koodilla vielä ilmainen toimitus.
 

Liitteet

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
578
Kellään mitään kautta kokemuksia tästä firmasta:

Tai vinkkiä paremmasta putiikista mistä saisi vastaavaa allaspakettia samassa hintaluokassa.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
613
Hintavinkkinä poreallasta harkitseville - keskiviikkona 14.4. Kärkkäisellä mielestäni laadukas Welliksen allas 3990e. Voittaa Novitekin edullisen kupla-altaan kädet alhaalla. 20kpl erä, mahdollisesti VALAVUORI -koodilla vielä ilmainen toimitus.
Millä tavoin voittaa Novitekin?

Grillikaupan vastaavan altaan arvostelija sanoi, että viime vuoden leudon talven loka-joulukuun keskimääräinen sähkönkulutus oli Welliksellä noin 1000 kWh kuukaudessa!

Hakusessa on energiapihi allas ympärivuotiseen lämmitykseen tai jos sellaista että löydä niin mentävä puulämmitteisellä.

Onko Novitekit eristetty paremmin kuin muiden valmistajien altaat?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
367
Kilpaileva myyjä ainakin haukkui welliksen eristyksen yhdeksi huonoimpia, kehui novitekkia vaikka sitä ei myynytkään. Aresson allas taitaa omalle pihalle ilmestyä kesän aikana.
 
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
58
Millä tavoin voittaa Novitekin?

Grillikaupan vastaavan altaan arvostelija sanoi, että viime vuoden leudon talven loka-joulukuun keskimääräinen sähkönkulutus oli Welliksellä noin 1000 kWh kuukaudessa!

Hakusessa on energiapihi allas ympärivuotiseen lämmitykseen tai jos sellaista että löydä niin mentävä puulämmitteisellä.

Onko Novitekit eristetty paremmin kuin muiden valmistajien altaat?
ei varmasti ole welliksen eristys paras mahdollinen, eikä varsinkaan grillikaupasta jne. Ostettuna. Welliksen perus eristys on hyvin vaatimaton mutta pienellä lisärahalla siihen saa paksumman kannen (15cm) ja kolminkertaisen ulkovuoren eristyksen normaaliin nähden jolloin uskon eristyksen olevan jo oikein kelvollinen. Sitä eristystä tuskin saa tilattua "marketista" ostamalla joten siksi omani tilasin viralliselta maahantuojalta. Itse valitsin welliksen altaan sisämuotoilun yms. Teknisten ominaisuuksien vuoksi joita on erittäin kallista tai mahdotonta jälkikäteen parantaa, toisin kuin sitä eristystä.

Voi tietysti olla että vedin lyhyen tikun, tiedä häntä.
Jahka oma saapuu/saadaan tulille (4viikon sisään) niin otan töistä lämpökameran mukaan että saadaan faktaa tiskiin tästä asiasta
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 139
Viestejä
4 192 713
Jäsenet
70 868
Uusin jäsen
Kaskii

Hinta.fi

Ylös Bottom