Paljonko teillä jää rahaa käteen pakollisten laskujen/menojen jälkeen?

Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 906
Mahdotonta tuollaista laskea, kun tulot vaihtelee villisti kuukausitasolla 2000-10000 välillä. Eipä muutenkaan tule laskettua menoja. Pääasia että on työ jossa on täysin omat säännöt, omat aikataulut.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
223
Noin 2 000 €. Enemmänkin jäisi jos ei olisi 80 km työmatka. Tuosta rahasta puolet sijoituksiin, lähinnä rahastoihin, puolet säästöön.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Noin 2 000 €. Enemmänkin jäisi jos ei olisi 80 km työmatka. Tuosta rahasta puolet sijoituksiin, lähinnä rahastoihin, puolet säästöön.
olethan sie veroilmoitukseen hakenu korvauksia työmatkasta?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 614
Mahdotonta tuollaista laskea, kun tulot vaihtelee villisti kuukausitasolla 2000-10000 välillä. Eipä muutenkaan tule laskettua menoja. Pääasia että on työ jossa on täysin omat säännöt, omat aikataulut.
No se antaa jotain kuvaa etta paljonko tulee vuodessa laitettua saastoon tai osakkeisiin. jos kumpaankaan ei mene mitaan niin sitten se on 0.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
849
Pakollisten menojen (asuntolaina, vastike, vesi, sähkö, netti ja ruoka) jälkeen jää n. 65 % nettopalkasta.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
223
olethan sie veroilmoitukseen hakenu korvauksia työmatkasta?
Toki.

Edit: Jäi vastaus kesken. Vaihdoin työpaikkaa tänä vuonna ja matka piteni yli tuplaksi, niin veronpalautukset tulee luultavasti ensi vuoden lokakuussa. Lisäksi täytyy olla kohtuullinen, huollettu, hyvillä renkailla oleva auto, että viitsii ajaa 160 km/päivä. Ei kata nykyinen 0,30 €/km kuluja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
450
Onko kukaan jaksanut tehdä kaiken kattavaa laskelmaa omasta taloudestaan? Esim. jos vuoden seuraisi ja kirjaisi kaikki tulot ja menot. Sen pohjalta voisi aika hyvin jo luoda budjettia ja säästötavoitteita. Onko kokemuksia jaettavaksi ko. aiheesta?

Huomasin, että kun joskus yritin laskea esim. autoilun kustannuksia, niin on lähes mahdotonta arvioida onko omat kulut suuret vai pienet, koska yhdessäkään näkemässäni laskelmassa ei ollut huomioitu kaikkia kuluja, eikä vertailua siten pysty tekemään.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 614
Huomasin, että kun joskus yritin laskea esim. autoilun kustannuksia, niin on lähes mahdotonta arvioida onko omat kulut suuret vai pienet, koska yhdessäkään näkemässäni laskelmassa ei ollut huomioitu kaikkia kuluja, eikä vertailua siten pysty tekemään.
Liisinkiin voi jollain tapaa verrata ja jos liisinki hinnasta ottaa jonkun 20% pois niin saa omakustanne hinnan.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 577
Niin paljon jää etten edes kehtaa sanoa (on tssä tosin työuraa ja sijoittamistakin takana jo kiitettävästi) mutta tuo ruokameno puoli kiinnosti sen verta että on tullut, tulee ja tulee aina olemaankin niin että kaikki muut (työpaikan oman keittiön lounaat joita haluan tukea) tulee syötyä vaimon tekemästä peru kotiruoasta. Tulee paljon säästöä mutta minä myös yksinkertaisesti pidän suomalaisesta kotiruoasta ja se on ollut minulle myös terveyden kannalta hyvä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 614
Edit: Jäi vastaus kesken. Vaihdoin työpaikkaa tänä vuonna ja matka piteni yli tuplaksi, niin veronpalautukset tulee luultavasti ensi vuoden lokakuussa. Lisäksi täytyy olla kohtuullinen, huollettu, hyvillä renkailla oleva auto, että viitsii ajaa 160 km/päivä. Ei kata nykyinen 0,30 €/km kuluja.
Vielä ehtii säätämään veroprosenttia niin ettei suotta anna valtiolle ilmaista lainaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 090
Onko kukaan jaksanut tehdä kaiken kattavaa laskelmaa omasta taloudestaan? Esim. jos vuoden seuraisi ja kirjaisi kaikki tulot ja menot. Sen pohjalta voisi aika hyvin jo luoda budjettia ja säästötavoitteita. Onko kokemuksia jaettavaksi ko. aiheesta?

Huomasin, että kun joskus yritin laskea esim. autoilun kustannuksia, niin on lähes mahdotonta arvioida onko omat kulut suuret vai pienet, koska yhdessäkään näkemässäni laskelmassa ei ollut huomioitu kaikkia kuluja, eikä vertailua siten pysty tekemään.
Onko kukaan jaksanut tehdä kaiken kattavaa laskelmaa omasta taloudestaan? Esim. jos vuoden seuraisi ja kirjaisi kaikki tulot ja menot. Sen pohjalta voisi aika hyvin jo luoda budjettia ja säästötavoitteita. Onko kokemuksia jaettavaksi ko. aiheesta?
Tottakai. Niin kauan kuin oon omillani ollut olen kaikki menoni kirjannut exceliin, joskin yksin asuessa kuutiossa höllemmin, mutta niin että pystyin laskemaan helposti että tulot on suuremmat kuin menot ja budjetoi kaiken niin pysyy raha-asiat kuosissa.
Sitten kun omakotitaloon muutin puolison kanssa niin joka ikinen kulu ja kuitti kirjataan exceliin josta voidaan laskea vuoden menot ja jakaa sen 12 niin saadaan keskimääräiset kuukausimenot ja siihen sitten vielä exraa jonkin verran yllättäviin kuluihin ja ne menee talotilille josta kaikki taloon liittyvät kulut maksetaan.
Ihmettelen vain ihmisiä ketkä EIVÄT excelillä edes suurinpiirtein laske menojaan ja tuloaan.. mutta toisaalta olla iotechissä jossa tekkipalkoilla tuota ei varsinaisesti tarvitse tehdä koska raha ei koskaan lopu.

Huomasin, että kun joskus yritin laskea esim. autoilun kustannuksia, niin on lähes mahdotonta arvioida onko omat kulut suuret vai pienet, koska yhdessäkään näkemässäni laskelmassa ei ollut huomioitu kaikkia kuluja, eikä vertailua siten pysty tekemään.
Jos auto jo löytyy niin se on maailman helpoin homma. Kaikki kuluut vuoden aikana ylös ja jakaa 12, mutta tässä tapauksessa vissiin ei ole autoa?
Siinä tapauksessa laskee vain oletuskustannukset, kuten vakuutuksen (liikenne ja/tai kasko/osakasko), bensat (oletuskilometreillä), ja vaikka 100e öljynvaihtoon kahdesti vuodessa ja katsastukseen vaikka 70e. Sillä saa jo hyvän rungon. Sitten jos ruvetaan vielä tarkemmin kattomaan niin vaikka 5v välein uudet kesä ja talvirenkaat (jollain oletushinnalla), auton pesettäminen jos ei sitä itse tee, vaikka 3x30e vuodessa. Ja jos iäkäs auto niin saa melkein 500e vähintään vuodessa lisätä korjaus/huoltokuluihin. Ja jos kommunissa asuu niin autopaikan hinta kuussa.
Näillä pystyy jo aika hyvää runkoa laskemaan autoilun kustannuksta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Huomasin, että kun joskus yritin laskea esim. autoilun kustannuksia, niin on lähes mahdotonta arvioida onko omat kulut suuret vai pienet, koska yhdessäkään näkemässäni laskelmassa ei ollut huomioitu kaikkia kuluja, eikä vertailua siten pysty tekemään.
Mun mielestä ainakin tm:n käyttötesteissä on laskettu kyllä ihan kaikki autoon liittyvät kulut renkaita, huoltoja ja korjauksia myöten. Pysäköinti ja peseminen noista puuttuu, mutta ne nyt saanee itse laskettua.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
433
Huomasin, että kun joskus yritin laskea esim. autoilun kustannuksia, niin on lähes mahdotonta arvioida onko omat kulut suuret vai pienet, koska yhdessäkään näkemässäni laskelmassa ei ollut huomioitu kaikkia kuluja, eikä vertailua siten pysty tekemään.
Ainakin omalla kohdalla auton kulujen laskenta vaatisi ainakin parin, ellei useammankin vuoden otannan, että niihin saisi jotain järkeä. Saattaa mennä yksi tarkasteluvuosi että huoltoja tai korjauksia ei juuri tarvitse tehdä öljynvaihdon lisäksi, mutta sitten toiselle vuodelle tuleekin joku yllättävä vika + jarruremppa tai muuta isoa määräaikaishuoltoa, niin helposti voi mennä tonni jo niihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 090
Ainakin omalla kohdalla auton kulujen laskenta vaatisi ainakin parin, ellei useammankin vuoden otannan, että niihin saisi jotain järkeä. Saattaa mennä yksi tarkasteluvuosi että huoltoja tai korjauksia ei juuri tarvitse tehdä öljynvaihdon lisäksi, mutta sitten toiselle vuodelle tuleekin joku yllättävä vika + jarruremppa tai muuta isoa määräaikaishuoltoa, niin helposti voi mennä tonni jo niihin.
Jeps. Mutta yks merkittävä piirre on liikennevakuutuksen bonukset. Ne on ensimmäistä autoa hommaavalla melko suolaset vuodessa, mutta pienenee vuosittain ellei tölvi jotain ja siinähän pääsee sitten lopuks 80% halvemmalla kuin ihan ekan vakuutuksen kanssa. Toki vie vuosia mutta silti.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Bonukset on ihan merkittävä etu vakuutuksissa. Yleisesti suurin menoerä taitaa olla arvonalenema, jos ajaa uudehkolla autolla. Uusissa jopa luokkaa 10 k€ p.a.

Vanhan auton kuljettajan taas kannattaa opetella itse yleisimmät korjaustyöt, koska takuuta ei ole ja korjaamon tuntilaskutus on aika kova. Joku iskarin, nivelen tai pyöränlaakerin vaihto on helposti 300-500 € ja itse tehtynä kymppejä, jos on yleinen automalli mihin halvat osat.

Bensa vs. diesel ei ole kovin merkittävä, ellei kilometrejä tule todella vähän, jolloin bensa on halvempi. Sähköautot on aika arvokkaita, jolloin ne pääomakulut taas nousee korkeaksi.

Yleisesti ottaen lienee halvinta ajaa jollain muutaman tonnin autolla, jonka huoltaa ja korjaa itse.
 
Liittynyt
27.09.2023
Viestejä
49
Onko kukaan jaksanut tehdä kaiken kattavaa laskelmaa omasta taloudestaan? Esim. jos vuoden seuraisi ja kirjaisi kaikki tulot ja menot. Sen pohjalta voisi aika hyvin jo luoda budjettia ja säästötavoitteita. Onko kokemuksia jaettavaksi ko. aiheesta?

Huomasin, että kun joskus yritin laskea esim. autoilun kustannuksia, niin on lähes mahdotonta arvioida onko omat kulut suuret vai pienet, koska yhdessäkään näkemässäni laskelmassa ei ollut huomioitu kaikkia kuluja, eikä vertailua siten pysty tekemään.
Exceliin olen kirjannut aiemmin omat tulot ja menot sekä nykyään myös perheen yhteiset. Tämän avulla pystyn budjetoimaan helposti esim vuoden päästä tehtävän poikkeavan maksun, esim autohuolto tms. Meillä tehdään myös niin, että huomioidaan molempien palkat ja menot ja niiden suhteessa siirretään yhteiselle tilille rahaa, jotta molemmille jäisi yhtä paljon ylimääräistä joka kuukausi. Lisäksi perheen yhteisiä menoja seuraan excelissä omilla välilehdillään. Sähkö, vesi ja bensa tärkeimpinä. Esimerkiksi viimeisen vuoden ajalta tankkauksia tarkastelemalla meillä menee kuussa noin 150€ bensaan rahaa. Tässä ei ole huomioitu lomamatkoilla tehtyjä tankkauksia. Ajoa tulee 12-15tkm/vuosi.

Mulla on karkeasti tehtynä näin oma budjetti:

+ Palkka
- Perheen tilille
- Opintolainan lyhennys
- Lasten säästötilille
- Omalle säästötilille
- Puhelinliittymät
- Parturi
= 100-150€ jää käteen ylimääräisiin / kk

Perheen budjetti:

+ Lapsilisät
+ Palkat
- Vuokra
- Autolaina
- Ruoka
- Netti
- Suoratoistot
- Polttoaine
- Säästötilille
= +-0

Säästötililtä hoidetaan vakuutukset, vesi, jäte, sähkö, autovero, nuohous, autohuolto, katsastus, polttopuut ym.
 
Liittynyt
27.09.2023
Viestejä
49
Ainakin omalla kohdalla auton kulujen laskenta vaatisi ainakin parin, ellei useammankin vuoden otannan, että niihin saisi jotain järkeä. Saattaa mennä yksi tarkasteluvuosi että huoltoja tai korjauksia ei juuri tarvitse tehdä öljynvaihdon lisäksi, mutta sitten toiselle vuodelle tuleekin joku yllättävä vika + jarruremppa tai muuta isoa määräaikaishuoltoa, niin helposti voi mennä tonni jo niihin.
Näitä voisi tehdä myös niin, että teet budjetin jokaiselle vuodelle esim näin:

Vuosi 1 = autovakuutus 100e, autohuolto 200e. Kustannukset per kk 25e.
Vuosi 2 = autovakuutus 150e, autohuolto 350e. Kustannukset per kk 42e.
Vuosi 3 = autovakuutus 175e, autohuolto 500e. Kustannukset per kk 57e.

Alat säästämään heti vuonna 1 42e/kk niin sulla pitäisi periaatteessa olla aina kulun tapahtuessa tarvittava summa kasassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 090
Näitä voisi tehdä myös niin, että teet budjetin jokaiselle vuodelle esim näin:

Vuosi 1 = autovakuutus 100e, autohuolto 200e. Kustannukset per kk 25e.
Vuosi 2 = autovakuutus 150e, autohuolto 350e. Kustannukset per kk 42e.
Vuosi 3 = autovakuutus 175e, autohuolto 500e. Kustannukset per kk 57e.

Alat säästämään heti vuonna 1 42e/kk niin sulla pitäisi periaatteessa olla aina kulun tapahtuessa tarvittava summa kasassa.
En tajuu. Miten sä budjetoit autolle vähemmän esim vakuutuksissa ensimmäisenä vuonna kuin kolmantena?
Voitko vähän selventää tuota ajatuskuviota.
 
Liittynyt
27.09.2023
Viestejä
49
En tajuu. Miten sä budjetoit autolle vähemmän esim vakuutuksissa ensimmäisenä vuonna kuin kolmantena?
Voitko vähän selventää tuota ajatuskuviota.
Niin toki tuossa on vähän kiero tuo ajatus. En siis huomioi bonusten muutosta tuossa vaan itse vakuutuksen hinnanmuutoksen. Ainakin oman kokemuksen mukaan se on tässä viime vuosina noussut, ihan sama mikä se henkilökohtainen bonus on.
 

RageTech

Powered by
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
367
Riippuen kuukaudesta 300-500e. Voisi jäädä lähemmäs tuota 500 useamminkin mutta kai sitä vaan on liian mukavuuden halunen monessa asiassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 090
Niin toki tuossa on vähän kiero tuo ajatus. En siis huomioi bonusten muutosta tuossa vaan itse vakuutuksen hinnanmuutoksen. Ainakin oman kokemuksen mukaan se on tässä viime vuosina noussut, ihan sama mikä se henkilökohtainen bonus on.
Niinno tuolla konstilla jos laskee niin joo. Tosin ainakin itsellä esim pelkkä liikennevakuutus nousee vuodessa muutaman euron joten tuo 100e on aika ylimitoitettu ainakin pelkän liikennevakuutuksen osalta, kaskoista sun muista en tiedä.
Muuten tuo taulukko on ihan hyvä. Toki laskisin noihin vielä jotenkin renkaat ja katsastuksen mukaan koska ne on kiinteitä menoja, joskin renkaat tosiaan ehkä joka neljäs tai viides vuosi mutta useampi satanen niihin sitten meneekin.
 
Liittynyt
27.09.2023
Viestejä
49
Niinno tuolla konstilla jos laskee niin joo. Tosin ainakin itsellä esim pelkkä liikennevakuutus nousee vuodessa muutaman euron joten tuo 100e on aika ylimitoitettu ainakin pelkän liikennevakuutuksen osalta, kaskoista sun muista en tiedä.
Muuten tuo taulukko on ihan hyvä. Toki laskisin noihin vielä jotenkin renkaat ja katsastuksen mukaan koska ne on kiinteitä menoja, joskin renkaat tosiaan ehkä joka neljäs tai viides vuosi mutta useampi satanen niihin sitten meneekin.
Summat oli hatusta heitettyjä. Meillä kasko+liikennevakuutus noin 600e/vuosi. Kyllä, nuo renkaat unohtui mulla mainita. Ne on hyvä myös budjetoida ja varmaan vähintään 400e/setti sekä myös autoveron voisi budjetoida.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 721
Tottakai. Niin kauan kuin oon omillani ollut olen kaikki menoni kirjannut exceliin, joskin yksin asuessa kuutiossa höllemmin, mutta niin että pystyin laskemaan helmposti että tulot on suuremmat kuin menot ja budjetoi kaiken niin pysyy raha-asiat kuosissa.
Sitten kun omakotitaloon muutin puolison kanssa niin joka ikinen kulu ja kuitti kirjataan exceliin josta voidaan laskea vuoden menot ja jakaa sen 12 niin saadaan keskimääräiset kuukausimenot ja siihen sitten vielä exraa jonkin verran yllättäviin kuluihin ja ne menee talotilille josta kaikki taloon liittyvät kulut maksetaan.
Ihmettelen vain ihmisiä ketkä EIVÄT excelillä edes suurinpiirtein laske menojaan ja tuloaan.. mutta toisaalta olla iotechissä jossa tekkipalkoilla tuota ei varsinaisesti tarvitse tehdä koska raha ei koskaan lopu.
Itse en ainakaan excelillä laske, vaan lähinnä suurin piirtein. Tosin omakotitalossa asuessa varmasti tulee enemmän erilaisia kuluja, kun taas kerrostaloasujalla on vaan vastike/vuokra, sähkö, netti ja kännykkä kuukausittaisina menoina. Samoin käteisen käyttö yleiseen elämiseen kuten ruokaostoksiin ja baarissa käymiseen yms. tekee budjetoinnista helpompaa, kun se toimii automaattisesti laskurina ilman että tarvii laskea verkkopankissa että mitä meni mihinkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 523
Itse en ainakaan excelillä laske, vaan lähinnä suurin piirtein. Tosin omakotitalossa asuessa varmasti tulee enemmän erilaisia kuluja, kun taas kerrostaloasujalla on vaan vastike/vuokra, sähkö, netti ja kännykkä kuukausittaisina menoina. Samoin käteisen käyttö yleiseen elämiseen kuten ruokaostoksiin ja baarissa käymiseen yms. tekee budjetoinnista helpompaa, kun se toimii automaattisesti laskurina ilman että tarvii laskea verkkopankissa että mitä meni mihinkin.
Sama juttu, en jaksa excelöidä, ihan päässälaskulla ja arviolla mennään. Joskus nuorempana kun rahat oli tiukemmalla tuli vähän yritettyä excelöintiä mutta siihenkin saa menemään aikaa uskomattoman paljon, tosin silloin nuorempana kun ei ollut juurikaan ylimääräistä rahaa niin piti laskeakin vähän tarkemmin.

Toisaalta, kun kerrostalossa asustelee ja kuukausittaiset menot ovat aika vakiot niin aika hyvin pystyy arvioimaankin tuota budjettia. Esimerkiksi nyt on taas tulossa joulu/tammikuu johon on kasaantunut taas kasa laskuja mutta kun tämän tietää jo vuosien kokemuksella niin sen osaa jo ottaa huomioon. Käteistä rahaa ei juurikaan tule käytettyä vaan kortilla käytännössä kaikki makselen, toki lompakossa on vähän käteistä jos jotain yllättävää sattuu tapahtumaan kuten vaikka kaupan maksupääte ei suostu toimimaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 090
Itse en ainakaan excelillä laske, vaan lähinnä suurin piirtein. Tosin omakotitalossa asuessa varmasti tulee enemmän erilaisia kuluja, kun taas kerrostaloasujalla on vaan vastike/vuokra, sähkö, netti ja kännykkä kuukausittaisina menoina. Samoin käteisen käyttö yleiseen elämiseen kuten ruokaostoksiin ja baarissa käymiseen yms. tekee budjetoinnista helpompaa, kun se toimii automaattisesti laskurina ilman että tarvii laskea verkkopankissa että mitä meni mihinkin.
Omakotitalossa pitää tosiaan huomattavasti tarkemmin laskeskella kuluja koska kaikki kulut: itse. Kommuuneissa osa kuluista sosialisoidaan muiden asukkaiden kesken.

Mä oon varmaan ainoo joka pysyy paremmin kärryillä raha-asioista kun en käytä käteistä vaan kaikki kortilla. Toki mulla onkin sitten useampia tilejä joissa on rahoja eri käyttötarkoituksiin ja kun palkka maksetaan kerran kuussa niin lyön siitä osan toiselle tilille ja kuun puolivälissä otan sen sieltä käyttötilille. Näin periaatteessa tarvitsee laskea vain kaksi viikkoa eteenpäin riittääkö rahat.
Tottumiskysymyksiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 523
Mä oon varmaan ainoo joka pysyy paremmin kärryillä raha-asioista kun en käytä käteistä vaan kaikki kortilla.
Minullakin kyllä pysyy tilanne paljon paremmin hallussa kun pääosa on korttimaksuja tai verkkopankkimaksuja. Aikanaan, varmaan noin 20v sitten kun vielä makseli osan käteisellä ja osan kortilla ja osa laskuista tuli sähköisenä ja (suurin) osa paperisena, aina välillä pääsi joku paperilasku yllättämään tai sitten ihmetteli että mihin on mennyt niin pirusti rahaa ja syylliseksi monesti osoittautui että käteisellä maksellut jotain isompaa.

Kortilla maksaessa sentään näkee käytännössä reaaliaikaisesti verkkopankista mihin on rahaa mennyt, paljon sitä on jäljellä ja mitä laskuja on tulossa. Ja ainakin omassa verkkopankissa on työkalu jolla voi katsella onko rahat menneet ruokaan vai sirkushuveihin eli se osaa pääsääntöisesti kohtalaisen hyvin kategorisoida maksuja oikeisiin ryhmiin.
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
1 335
Juu ei taitaisi okt-asuminen olla itselle hyvä ratkaisu, täällä kolhoosin kuutiossa asiat on yksinkertaisia. Ei stressiä autosta, sähköstä, (itse tehtävistä) remonteista. Näppiinkin jää sniiduillessa ihan mukavasti kun asuntolaina maksettu pois. Silloin se on kyse lähinnä kuinka paljon rilluttelee/tekeekö ruoan itse jne, onko jotain kalliita harrastuksia, matkusteluja ym.

Asuntolainan kanssa se olisi ollut koron nousun myötä tyyliin tonni käteen (känni toteen)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 090
Juu ei taitaisi okt-asuminen olla itselle hyvä ratkaisu, täällä kolhoosin kuutiossa asiat on yksinkertaisia. Ei stressiä autosta, sähköstä, (itse tehtävistä) remonteista. Näppiinkin jää sniiduillessa ihan mukavasti kun asuntolaina maksettu pois. Silloin se on kyse lähinnä kuinka paljon rilluttelee/tekeekö ruoan itse jne, onko jotain kalliita harrastuksia, matkusteluja ym.

Asuntolainan kanssa se olisi ollut koron nousun myötä tyyliin tonni käteen (känni toteen)
Ohan se näinkin. Mutta toisaalta se omakotitalon vapaus ja rauha ja että saa tehdä sitä mitä tykkää ja milloin tykkää ilman että kateellinen naapuri estää jotain tai häiriintyy tai muuten vaan pahoittaa mielensä.

Mutta nyt vedän jo taas offtopicciin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 480
Itse aloitin -19 seurannan ihan siitä mielenkiinnosta, että mihin sitä rahaa menee. Ei kovin yksityiskohtaista nopeasti tilitiedot pankista ja Curven timelinestä menot läpi ja lätkin taulukoon mihin menee yksi vuosi per yksi sivu (mahtuu A4). Menee joku 15min ja voi tehdä pari kuukautta jälkikäteen jos ei joka kuu jaksa. Pidän kyllä ihan hyödyllisenä vaikka selviäisi ilman. Joskus kokeilin jotain valmiita, mutta en tykännyt, excelistä saa tehdä sellasen kuin tykkää. Aiemmin aloittanut monta kertaa jotain mutta ne aina jääneet. Nyt tähän on tottunut ja on ihan mukava juuri sen kertyneen datan takia.

Lähinnä tulee sellaista itse ruoskintaa kun tiettyihin kuluihin menee euroja. Psykologia sanoo mulle, että tulee liian usein haettua jotain keba/pizza asteikkoa, mutta kuitenkin ulkonasyömis osastolle polttanut vain 750€ tänä vuonna (ja mä yleensä maksan, joten tässä 4hlö)... imho ei ole paljoa. Elektroniikka hankintoihin saa pistää 10x... Kun halusin laskea mitä edellinen auto oli tullut maksamaan per kk kaikkine kuluineen niin kahtelin tuolta ja summasin arvonaleneman minkä sai tietää myydessä.

Varallisuuden seurannan aloitin myös samoihin aikoihin. Se onkin paljon mukavempaa ja kannustaa säästämään/sijoittamaan. Toki välillä mennään niissäkin viivoissa alaspäin, mutta kun tarpeeksi tuota tehnyt niin ihan mukava kattoa mistä lähtenyt ja minkä verran saantu kerättyä pottia syrjään. Jälkikäteen tuosta datasta on hauska kattoa miten allokointi eri varallisuus erien sisällä on siirtynyt historiassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 093
Ihmettelen vain ihmisiä ketkä EIVÄT excelillä edes suurinpiirtein laske menojaan ja tuloaan.. mutta toisaalta olla iotechissä jossa tekkipalkoilla tuota ei varsinaisesti tarvitse tehdä koska raha ei koskaan lopu.
Kun opiskelut loppuivat ja tulot nousivat 500e/kk -> x tonnia/kk tasolle ja jatkoi samassa opiskelijaboksissa asumista samalla elintavalla, niin plussaa alkoi jäädä tilille ihan älyttömästi.

Siitä kun siirtyi "halvimpaan mahdolliseen" omistuskämppään (ts. maksoi 120k pk-seudulla ostettuna) ja korot olivat 15v ajan luokkaa 0-1% niin jäi edelleen tyyliin 50% nettotuloista säästöön useiden vuosien ajan.

Mua ihmetyttää paljon excelöimättömyyttä enemmän se, että excelöidään tulot ja menot ja sitten venytetään ne menot sinne aivan maksimiin, ihan kuin ne kaikki valinnat mitä on tehty olisivat jotenkin pakollisia ja mistään ei voi tinkiä ennen kuin se excel kertoo, että nyt on pakko tinkiä.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 496
Ihmettelen vain ihmisiä ketkä EIVÄT excelillä edes suurinpiirtein laske menojaan ja tuloaan.. mutta toisaalta olla iotechissä jossa tekkipalkoilla tuota ei varsinaisesti tarvitse tehdä koska raha ei koskaan lopu.
Joillakin voi olla hyvä käsitys siitä mihin rahat kuluu ilman Exceliäkin. Ja toisaalta itse en ainakaan keksi mitä hyötyä siitä olisi koko ajan tehdä, jos ei ostele mitään ylimääräistä. Eli siinähän menisi vain aikaa hukkaan. Lopputuloksen näkee tiliotteestakin, eli voisi sanoa että pankki hoitaa Excelin teon puolestani.

Kyse ei kuitenkaan ole minulla ole tuosta, että "raha ei koskaan lopu", sehän loppuisi ihan helposti jos ostelisin kaikkea paskaa mitä suurin osa naapureista tuntuu tekevän ja hankkisin auton sillä ajatuksella että sen pitää olla hienompi kuin naapurilla.
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
1 335
Excelöinti tuntuu ajatuksena työläältä mutta varmaan tottumiskysymys ja hyödyllistä tietoa varmasti jos on paljon erilaisia menoja, rahat ehkä tiukalla ja tarvitsee varautua yllättäviin menoihin jne.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
992
Joillakin voi olla hyvä käsitys siitä mihin rahat kuluu ilman Exceliäkin. Ja toisaalta itse en ainakaan keksi mitä hyötyä siitä olisi koko ajan tehdä, jos ei ostele mitään ylimääräistä. Eli siinähän menisi vain aikaa hukkaan. Lopputuloksen näkee tiliotteestakin, eli voisi sanoa että pankki hoitaa Excelin teon puolestani.
Voin väittää, että hyvää käsitystä ei ole, jos ei kuluja kerää kootusti ylös. Tokihan tiliotteelta näkee, että kuinka paljon kuukauden lopuksi jäi käteen, mutta ei tiliotteelta ole helppoa muodostaa kokonaiskuvaa mistä säästää jos haluaa rahaa säästöön aiempaa enemmän. Se pointti kun ei ole siinä datan keräämisessä Exceliin, vaan sen datan analysoinnissa ainakin vuositasolla, ellei useamminkin. Ja tämän analysoinnin lopputuloksena tehtävistä muutoksista, esimerkiksi:
- Vakuutusmaksut ovat nousseet, kilpailutetaan vakuutukset
- Polttoaineeseen menee valtavasti rahaa, voisi miettiä jos joitain matkoja voisi yhdistellä ja täten vähentää ajamista
- Sähkölaskut ovat nousseet vuosi vuodelta, tutkitaanpas mitä sähkönsäästötoimenpiteitä voisi tehdä. Tai kilpailutetaan sopimus
- Suoratoistopalvelut vievät jo 500 euroa vuodessa, mietitäänpä mitä oikeasti tarvitsen ja mitä en.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 824
Sinkkuna vuokrakaksiossa. Kyllä minulla hyvä kuva on kaikesta ilman excelliäkin, jota en jaksa. Ei ole autoakaan. Joku 800e jää pakollisten menojen jälkeen. Välillä enemmän.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 496
ei tiliotteelta ole helppoa muodostaa kokonaiskuvaa mistä säästää jos haluaa rahaa säästöön aiempaa enemmän.
No mun mielestä tuon kokonaiskuvan saa muodostettua ihan helposti ilman tiliotetta ja Exceliäkin.

- Vakuutusmaksut ovat nousseet, kilpailutetaan vakuutukset
Teen tämän muutenkin kerran vuodessa

- Polttoaineeseen menee valtavasti rahaa, voisi miettiä jos joitain matkoja voisi yhdistellä ja täten vähentää ajamista
No joo, voisin sateisinakin päivinä polkea töihin ja tässä voisin säästää 48 senttiä per sadepäivä.

- Sähkölaskut ovat nousseet vuosi vuodelta, tutkitaanpas mitä sähkönsäästötoimenpiteitä voisi tehdä. Tai kilpailutetaan sopimus
No mulla on joka tapauksessa optimoitu kulutus ja tällä hetkellä ei ole tarjottu mistään parempaa kuin pörssisopimus

- Suoratoistopalvelut vievät jo 500 euroa vuodessa, mietitäänpä mitä oikeasti tarvitsen ja mitä en.
Ei ole yhtään suoratoistopalvelua tai muuta kuukausimaksullista palvelua. Nettiyhteys sisältyy vastikkeeseen (9,9e/kk) ja sen joutuu maksamaan vaikka ostaisi toisen netin jostain muualta. Kännykkälaskun maksaa työnantaja.

En nyt lähde tähän listailemaan mihin muuhun minulla menee rahaa, mutta tiedän kyllä kaikki mihin rahaa menee muutaman euron tarkkuudella ilman Exceliäkin. Jos haluaisin säästää, niin voisin toki luopua kokonaan autosta, muuttaa perheen kanssa pienempään asuntoon, alkaa ostaa halvinta mahdollista ruokaa (joskin tämä saattaisi kostautua terveydenhuoltokustannuksissa), vähentää harrastuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 523
Voin väittää, että hyvää käsitystä ei ole, jos ei kuluja kerää kootusti ylös. Tokihan tiliotteelta näkee, että kuinka paljon kuukauden lopuksi jäi käteen, mutta ei tiliotteelta ole helppoa muodostaa kokonaiskuvaa mistä säästää jos haluaa rahaa säästöön aiempaa enemmän. Se pointti kun ei ole siinä datan keräämisessä Exceliin, vaan sen datan analysoinnissa ainakin vuositasolla, ellei useamminkin. Ja tämän analysoinnin lopputuloksena tehtävistä muutoksista, esimerkiksi:
- Vakuutusmaksut ovat nousseet, kilpailutetaan vakuutukset
- Polttoaineeseen menee valtavasti rahaa, voisi miettiä jos joitain matkoja voisi yhdistellä ja täten vähentää ajamista
- Sähkölaskut ovat nousseet vuosi vuodelta, tutkitaanpas mitä sähkönsäästötoimenpiteitä voisi tehdä. Tai kilpailutetaan sopimus
- Suoratoistopalvelut vievät jo 500 euroa vuodessa, mietitäänpä mitä oikeasti tarvitsen ja mitä en.
Nuo asiat tulee itselläni ainakin ihan automaattisesti mietittyä, eli vakuutuksia kilpailutan muutenkin parin vuoden välein koska niissä tuntuu parissa vuodessa tulevan selkeitä eroja.

Samoin nytkin tulee yritettyä jo yhdistää auton käyttökertoihin mahdollisimman paljon eli esim tulee käytyä kaupassa tai apteekissa työmatkalla eikä erikseen ja muutenkin jos ei ole pakko lähteä juuri samana päivänä esim yhtä pakettia postista autolla noutamaan niin hetken miettii että voisiko lähipäivien jotain muuta menoja yhdistää sen kanssa jne. Toki kun etätyöt yleistyivät koronan myötä niin muutenkin auton käyttö väheni aika reippaasti ja siitä syystä rupesi muutenkin miettimään ettei etätyöpäivän jälkeen lähde ihan huvikseen jotain yksittäistä asiaa hoitamaan vaan koittaa kerätä mahdollisimman paljon samalle päivälle kun kuitenkin keskimäärin 1-2 kertaa viikossa käyn firmalla. Tuossa itseasiassa tuli tehtyä muitakin muutoksia, kuten ennen tuli hoidettua apteekkiasiat ihan toisessa apteekissa, niin nykyään tulee pääsääntöisesti asioitua siinä joka on työmatkan varrella vaikka se onkin melko paljon kauempana kotoa.

Ja edelleenkin, itse ainakin näen vaikka kuukauden tai vuoden kulut aihepiireittäin (ruoka/päivittäistavara, autoilu, terveydenhuolto, asuminen, ...) ihan suoraan nettipankista riittävällä tarkkuudella niin oman excelin pyörittäminen vaikuttaa aika turhalta idealta.
 
Liittynyt
27.09.2023
Viestejä
49
No mun mielestä tuon kokonaiskuvan saa muodostettua ihan helposti ilman tiliotetta ja Exceliäkin.

Teen tämän muutenkin kerran vuodessa

No joo, voisin sateisinakin päivinä polkea töihin ja tässä voisin säästää 48 senttiä per sadepäivä.

No mulla on joka tapauksessa optimoitu kulutus ja tällä hetkellä ei ole tarjottu mistään parempaa kuin pörssisopimus

Ei ole yhtään suoratoistopalvelua tai muuta kuukausimaksullista palvelua. Nettiyhteys sisältyy vastikkeeseen (9,9e/kk) ja sen joutuu maksamaan vaikka ostaisi toisen netin jostain muualta. Kännykkälaskun maksaa työnantaja.

En nyt lähde tähän listailemaan mihin muuhun minulla menee rahaa, mutta tiedän kyllä kaikki mihin rahaa menee muutaman euron tarkkuudella ilman Exceliäkin. Jos haluaisin säästää, niin voisin toki luopua kokonaan autosta, muuttaa perheen kanssa pienempään asuntoon, alkaa ostaa halvinta mahdollista ruokaa (joskin tämä saattaisi kostautua terveydenhuoltokustannuksissa), vähentää harrastuksia.
Nämähän nyt vaan ovat mielipide ja tottumuskysymyksiä. Itse exceliin jo yli 10v tulosseurantaa tehneenä koen, että sen avulla on helppo seurata ja laskea mahdollisia muuttujia ym. Toki tiedän tälläkin hetkellä ilman exceliä suurin piirtein taloutemme kokonaiskuvan, mutta excelin avulla on mahdollista porautua tarkemmin näihin lukuihin ja laskelmiin.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 496
Nämähän nyt vaan ovat mielipide ja tottumuskysymyksiä. Itse exceliin jo yli 10v tulosseurantaa tehneenä koen, että sen avulla on helppo seurata ja laskea mahdollisia muuttujia ym. Toki tiedän tälläkin hetkellä ilman exceliä suurin piirtein taloutemme kokonaiskuvan, mutta excelin avulla on mahdollista porautua tarkemmin näihin lukuihin ja laskelmiin.
Mä en sanonut etteikö exceliä saisi tai voisi käyttää. Kommentoin vaan tuota viestiä, jossa Mikkos "Ihmettelen vain ihmisiä ketkä EIVÄT excelillä edes suurinpiirtein laske menojaan ja tuloaan" että joillakin voi olla hyvä käsitys ilmankin.

Lisäksi kommentoin että itselläni Excelin käyttö ei tosiasiassa auttaisi säästökohteiden keksimisessä.

Itse ihmettelen ihmisiä, jotka ei ymmärrä, että kaikille ei toimi samat jutut mitkä toimii itselle, eikä kaikki tarvitse samoja juttuja mitä itse tarvitsee.

Käytän itse Exceliä (tai vastaavaa) päivittäin erilaisiin laskelmiin. Se on hyvä työkalu eikä minulla ole mitään sitä vastaan. En vaan koe että siitä olisi minulle hyötyä menojen ja tulojen laskemisessa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 858
Mä en sanonut etteikö exceliä saisi tai voisi käyttää. Kommentoin vaan tuota viestiä, jossa Mikkos "Ihmettelen vain ihmisiä ketkä EIVÄT excelillä edes suurinpiirtein laske menojaan ja tuloaan" että joillakin voi olla hyvä käsitys ilmankin.

Lisäksi kommentoin että itselläni Excelin käyttö ei tosiasiassa auttaisi säästökohteiden keksimisessä.

Itse ihmettelen ihmisiä, jotka ei ymmärrä, että kaikille ei toimi samat jutut mitkä toimii itselle, eikä kaikki tarvitse samoja juttuja mitä itse tarvitsee.
Lisäksi kaikkien ei tarvitse joka senttiä laskea. Ja silti on hyvä käsitys mihin rahaa menee.

Kyllä mullakin karkean tason pohja löytyy, vaikkei sitä rahojen riittävyyden takia tarvitsekaan.

Lähinnä tasolla:
-Asuntolaina
-Tonttivuokra ( 4x vuodessa)
-Sähkö
-Kaukolämpö
-Vesi
-Autojen kk-kulut (kk-maksut + vakuutukset)
-Ruoka
-Vaatteet
-Sekalaiset
-Sijoitukset (automaattiveloituksella menee )

Noille kaikille on summa (jota välillä tarkastelen, esim. ruokaa meni pari vuotta sitten 800e/kk, nyt mneee 1000e/kk ihan pääosin hintojen nousun takia) ja siihen peilaan ja kirjaan kuukausittain, jäikö säästöön, vai ei. Vuodessa jää reippaasti säästöön, mutta yksittäisiä kuukausia on, jolloin tilivaroissa mennään myös alaspäin (lomamatkat, asunnon ylimääräiset lyhennykset, ekstrasijoitukset tai joku muu suurempi hankinta). Mulla on tällainen kk-tason seuranta vuodesta 2012...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 090
Mä en sanonut etteikö exceliä saisi tai voisi käyttää. Kommentoin vaan tuota viestiä, jossa Mikkos "Ihmettelen vain ihmisiä ketkä EIVÄT excelillä edes suurinpiirtein laske menojaan ja tuloaan" että joillakin voi olla hyvä käsitys ilmankin.

Lisäksi kommentoin että itselläni Excelin käyttö ei tosiasiassa auttaisi säästökohteiden keksimisessä.

Itse ihmettelen ihmisiä, jotka ei ymmärrä, että kaikille ei toimi samat jutut mitkä toimii itselle, eikä kaikki tarvitse samoja juttuja mitä itse tarvitsee.

Käytän itse Exceliä (tai vastaavaa) päivittäin erilaisiin laskelmiin. Se on hyvä työkalu eikä minulla ole mitään sitä vastaan. En vaan koe että siitä olisi minulle hyötyä menojen ja tulojen laskemisessa.
Itselle excelit kertoo mukavasti toteutuneista asumiskuluista vuositasolla. Siitä sitten voi taas katsoa paljonko seuraavana vuonna pitää laittaa kuukausittain talotilille että talous pysyy balanssissa ja onko mahdollisesti varaa vielä laittaa kuukausittaisiin menoihin lisää, esim. pysytäänkö budjetissa vaikka otettaisiin vaikka joku maksukanava lisää tai vaikka jos vaihdetaan mobiilinetti kuituun jne. Ja paljonko laskennallisesti jää rahaa toteutuneesta suunniteltuun tai päinvastoin joka taas sitten kertoo millaista remonttia tai vastaavaa on varaa seuraavana vuonna tehdä.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 056
Onko kukaan jaksanut tehdä kaiken kattavaa laskelmaa omasta taloudestaan? Esim. jos vuoden seuraisi ja kirjaisi kaikki tulot ja menot. Sen pohjalta voisi aika hyvin jo luoda budjettia ja säästötavoitteita. Onko kokemuksia jaettavaksi ko. aiheesta?

Huomasin, että kun joskus yritin laskea esim. autoilun kustannuksia, niin on lähes mahdotonta arvioida onko omat kulut suuret vai pienet, koska yhdessäkään näkemässäni laskelmassa ei ollut huomioitu kaikkia kuluja, eikä vertailua siten pysty tekemään.

Meillä tehdään joka kk exceliin menot ja tulot.

Eriteltynä minne menee ja myös näkee todella nopeasti mihin sitä rahaa menee.

Nettipankista saa kivasti tiedot exceliin.

Visa täytyy ainakin OP:ssa manuaalisesti näpytellä, muttei siellä ole kuin muutama tapahtuma kuussa. Mobilepayt tai suorotoistot.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 721
Kun opiskelut loppuivat ja tulot nousivat 500e/kk -> x tonnia/kk tasolle ja jatkoi samassa opiskelijaboksissa asumista samalla elintavalla, niin plussaa alkoi jäädä tilille ihan älyttömästi.

Siitä kun siirtyi "halvimpaan mahdolliseen" omistuskämppään (ts. maksoi 120k pk-seudulla ostettuna) ja korot olivat 15v ajan luokkaa 0-1% niin jäi edelleen tyyliin 50% nettotuloista säästöön useiden vuosien ajan.

Mua ihmetyttää paljon excelöimättömyyttä enemmän se, että excelöidään tulot ja menot ja sitten venytetään ne menot sinne aivan maksimiin, ihan kuin ne kaikki valinnat mitä on tehty olisivat jotenkin pakollisia ja mistään ei voi tinkiä ennen kuin se excel kertoo, että nyt on pakko tinkiä.
Joo, olen kanssa ihmetellyt ihmisiä joilla tuppaa menemään kutakuinkin kaikki mikä tuleekin. Esim. uusi auto on aika turha rahareikä, johon yllättävän moni laittaa älyttömästi rahaa. Tietty jos sitä pätäkkää löytyy ihan määrissä ja vaan tykkää autoista, niin mikäs siinä, mutta useimmilla ei kuitenkaan ole tuosta kyse.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 496
Tietty jos sitä pätäkkää löytyy ihan määrissä ja vaan tykkää autoista, niin mikäs siinä, mutta useimmilla ei kuitenkaan ole tuosta kyse.
Tulee mieleen että taloudellisesti kaikkein pahinta on olla keskituloinen (tai köyhä) ja haluta esittää varakasta. (Ja luulla että oikeasti varakkailla edes on sikakalliit autot ja muut)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
849
Tulee mieleen että taloudellisesti kaikkein pahinta on olla keskituloinen (tai köyhä) ja haluta esittää varakasta. (Ja luulla että oikeasti varakkailla edes on sikakalliit autot ja muut)
Vanha sanonta sanoo, että rikkaat pysyy rikkaina ja köyhät pysyy köyhinä, koska rikkaat elää kuin köyhät (= säästellen) ja köyhät elää kuin rikkaat (= tuhlaten).

Pakollisten menojen (asuntolaina, vastike, vesi, sähkö, netti ja ruoka) jälkeen jää n. 65 % nettopalkasta.
Tämä on inflaation ja korkojen nousun myötä tippunut 60 %:iin.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 520
Viestejä
4 233 691
Jäsenet
71 233
Uusin jäsen
sbhc32

Hinta.fi

Ylös Bottom