Ton lisäksi menee varmaan ainakin 500€/kk jos haluaa ylläpitää talon kunnon. Jos edes riittää.
Katto X vuoden välein, keittiö Y vuoden välein, kylppäreiden laatat, putket ja viemärit Z vuoden välein, maalaukset ja sisä ja ulkopintamateriaalit A vuoden välein jne… Käyttöikä on IV koneilla ja lämpöpumpuilla, hanoilla ja käytännössä kaikella.
Mutta kuten sanoin edellisessä viestissä - talon kuntoahan ei ole pakko ylläpitää. Perikunta kyllä hoitaa…
No nyt on 14v tässä asuttu itse rakennetussa talossa ja mitään kalliimpaa ei ole uusittu.
Eilen sattumalta hajosi eka talon tekninen laite. Lämpimän käyttöveden kiertopumppu. Ilmankin pärjää, mutta tilasin nyt uuden 300€ ja vaihdan itse. Tässä kun on aikaa, niin pesin ja huoltomaalasin tällä viikolla autokatoksen katon alapuolen. Maalit+pesuaine ja pensseli 200€. Valkoinen rapattu talo ja pari kesää sitten maalailin rappauksia muutamalla satasella. Yhdet betoniset ulkoportaat oikaisin, kun laatat lähtivät irti ja vedin epoksimaalilla. + hiekka alle. Taas joku 300€. Mitähän muuta tulee mieleen:
-IV Koneen suodattimet 2x vuoteen 50€
-pari 9L maalipönttöä mennyt vuosien varrella seiniin
-Nuohous 50€/vuosi
-induktiolieteen vaihdettu tehoelektroniikka (itse) 200€
-Tiskariin vaihdettu moottori ja pikkuosaa (itse) n. 200€
-Pyykkikone ja rumpu vaihdettu 11v iässä reilu tonni
Eipä nyt tule muuta mieleen. Tottakai IV kone ja lämmönvaihdin tullee jossain vaiheessa tiensä päähän, mutta eipä noihin voi vaikuttaa. Toivon, että vielä 5-10 v kestää.
Ruukin katolla on 50v laskennallinen käyttöikä, vesiputket (pex) 30-50v, viemärit 30-50v. Mitään tarvetta uusia mitään laatoituksia märkätiloissa tai vessoissa ei ole näkyvissä jne. Keittiö on todella hyvässä kunnossa ja edelleen hieno. Hanat kestäävarmasti 30-50v. Ilmavaihtokanavien putsausta on tarjottu, mutta F7 suodattimet eivät kyllä päästä kanaviin mitään, ihan kirkkaat on tulokanavat, kun alkuvuonna tiirailin, kun asutaan kaukana liikenteestä.
Silikoneja vois ehkä kohta uusia, kellastuneet suihkutilan valkoiset laattasaumat vedin päälle uudet saumat, kulu kymppejä, jne..
Itse kun on rakennettu, niin aika vähällä pääsee. Sun 500€/kk, niin ois 84 000€ pitänyt mennä… vaikka pamahtaisi huomenna lämmönvaihdin 5000€ ja iv kone 5000€, niin aika kaukana ollaan tosta.
Niin ja tällä hetkellä ei jää yhtään tuloista käteen, kun tulot 0€/kk. Ansiosidonnainen alkaa elokuussa.