Paljonko tarvitaan reserviä ATX-powerille?

@JulmaJuha ... Sinulla on siis käsittääkseni koneessa aivan uusi 350 wattinen Seasonic, ja kone kuluttaa enimmillään 190 wattia? Ei muuta kuin sillä Seasonicilla nyt sitten eteenpäin. Itse olisin ihan tyhjässä valintatilanteessa ottanut vähän isomman, ns. "kaiken varalta", mutta jos jo omistaa ihan käypäisen virtalähteen, niin eihän sitä ole mitään syytä hylätäkään.

Osa näistä kommenteista on myös suunnattu muillekin lukijoille, kuin säikeen aloittajalle. Tässähän on käyty juuri sitä keskustelua, että mikä olisi sen turvakertoimen oikea numeraalinen arvo. 20% vaiko 100% ? Ja mielipiteitä on yhtä monta kuin on kirjoittajaakin. Minä painotan vanhenemis varaa, laajennettavuus varaa, ja tulevaa käyttöä vähintään 5 vuoden päähän. Joku muu näkee asian aivan toisin. Valintatilanteessa jokainen tekee sitten itse itselleen sen oman valintansa.

On ilmeistä, ettei sitä oikeaa nyrkkisääntöä, joka kelpaisi enää kaikille, voi enää muotoilla kaikkien hyväksymään muotoon. On vain se näkövinkkeli siihen asiaan. Lattiatorni ja serrimies näkee asian toisin, kuin minimalismiin taipuvainen mini itx:n rakentaja. Ei kai siinä mitään. Pitää vain tunnistaa, mihin joukkoon itse kuuluu.

T -.-
 
@JulmaJuha
Osta sovinnolla se 500 watin Titanium luokiteltu virtalähde, ja anna sen hukatun ylimääräisen 10 watin mennä ihan vain varpaiden lämmittämiseen.



... Sinulla on siis käsittääkseni koneessa aivan uusi 350 wattinen Seasonic, ja kone kuluttaa enimmillään 190 wattia? Ei muuta kuin sillä Seasonicilla nyt sitten eteenpäin.
T -.-

Mutta miksi sitten annoit minulle hetki sitten suoran neuvon hankkia vain parempi poweri, jos kuitenkin myönnät asian olevan jo nytkin täysin kunnossa ja OK?

Ongelmasi on, että vastailet ketjuun lukematta tai ajattelematta mitä asiasta on jo sanottu. Tämä kyllä koskee montaa muutakin näköjään. Samaan ilmiöön olen törmännyt tällä foorumilla muuallakin. Vastauksia vedetään hatusta ja eikä olla edes luettu esitettyjä dokumentteja tjms mikä milloinkin on aiheena. Nyt jopa joku vetoaa, että oikeat termit eivät ole tärkeitä. Huhhuh!
 
Palasin vasta myöhemmin lukemaan sen ensimmäisen viestisi uudelleen ja tarkasti. Minä itse kävin keskustelua siitä virtalähteen mitoittamisesta noin yleensä, koska sellaiseksi se keskustelu oli mielestäni jo kääntynyt. Keskustelu mielestäni elää ja polveilee edetessään, eikä välttämättä lukkiudu siihen ensimmäiseen aloitusviestiin. Käsitin aiheeksi noin yleensä vain sen oikean mitoittamisen ja sille sopivan nyrkkisäännön. Minun vikani. Pahoittelen aiheuttamaani turhautumista.

Lisään tähän nyt vielä mielipiteen, joka vain sivuaa virtalähteitä: Liian hyvää ja liian hienoa virtalähdettä ei minun mielestäni voi edes ollakaan, mutta liian kalliita ne voivat kyllä olla. Tuossa on vähäistä suurempi semanttinen ero. Jotkut tahot tekevät virtalähteitä ihan tosissaan, ja sitten on näitä tekeleiden tekijöitä, joiden tekemisen tuloksia kannattaa välttää kuin ruttoa. On myös niin, etteivät suurin osa eri merkeistä itse todellisuudessa valmista sitä virtalähdettä, vaan ne ovat vain markkinointi koneistoja, jotka tilaavat niitä omia mallejaan eri suunnista. Tekijästä riippuen se tulos sitten vaihtelee, ja joskus jopa aika paljonkin. Jos tavoitteena on suuri voitto, ja mukana on vähäinen osaaminen, se virtalähde tilataan aina sieltä mistä sen halvimmalla saa. Silloin se myös tehdään halvoista osista ja ilman mitään erikoisempia suojauksia. Valmistajat tekevät juuri sitä mitä niiltä tilataan. Jos 50 sentin osan voi jättää pois, se jätetään kyllä pois, ja pistetään se erotus taskuun. "Caveat emptor", eli ostaja varokoon. Näin maailma valitettavasti toimii. Se, että asiasta on olemassa jo 500 vuotta sitten kuolleen kielen lausahdus, tarkoittaa sitä, että maailma on aina menneisyydessäkin toiminut noin.

Maineikkaat pitkäikäiset brändit sitten yrittävät sitä omaa brändiään edes vähän suojella, ja näihin kohdistuva ostaminen on sitten jo vähemmän riskialtista. Pikkutarkka saa kuitenkin olla... samankin mallisarjan sisällä voi olla niin, että valmistaja on sarjan alapäässä täysin eri kuin yläpäässä.

Tuosta eteenpäin:

PSU Review Database - RealHardTechX

Kunkin mallin kohdalta sitten aukeaa taulukko, jossa OEM kohdassa on se virtalähteeen todellinen oikea valmistaja. Ja nekin siis tekevät sellaisia virtalähteitä, mitä tilaaja taho niiltä tilaa. Jos laite tilataan kaikilla suojauksilla, se valmistetaan kaikilla suojauksilla. Jos tilaaja jättää nämä mainitsematta, ja pois jättämisellä valmistaja säästää sen 50 sentiä, niin näin kyllä sitten myös tapahtuu. Ei siellä luterilaisena kukaan ala sille tilaajalle selittelemään, "ettei virtalähteitä saa tehdä ilman mitään suojauksia."

Youtubesta tosiaan löytää videoita, missä iso virtalähde sulattaa omia johtojaan valkohehkuisena, eikä ymmärrä sitä hommaa lopettaa, kun mitään suojapiirejä ei ole edes olemassakaan. Näitä tosiaan on, ja näitä myös myydään.

Off topiccina... Jossain Intiassa on apteekkilääkkeistä jo noin 70% pelkkiä tuoteväärennöksiä. Ei helevetti... eli: maailma on mitä se on. Tarkkana saa olla.

T -.-
 
Viimeksi muokattu:
Se antoteho tippuu kautta linjan ja 12V linja ei enää toimi, kun sieltä tulee alle 11V
No ei ne jännitteet kyllä ole enimmäisenä mihinkään tippumassa todennäköisimmällä kulumisskenaariolla.

Virtalähde kun ei ole mikään vanhetessa lyhyemmäksi painuva ihmisen selkäranka.
Siellä on lähtöjännitteitä kaiken aikaa monitoroiva ohjaus, jota ilman jännitteet eivät olisi kohdallaan edes "uunituoreena" liukuhihnan päästä otettuna.
Ja se hakkurin ohjaus pitää jännitteen kohdallaan.

Mutta se mikä tulee aina jossain vaiheessa vastaan on elektrolyyttikonkkien toimintaikä.
Ja niiden alkaessa heikkenemään häviää ensimmäisenä kyky pitää lähtöjännite puhtaana DC:nä ja lähtöjännitteessä oleva AC-komponentti alkaa kasvamaan.
Itse DC-arvo lähtee laskemaan todennäköisesti vasta reilusti sen jälkeen, kun AC-komponentti on ylittänyt ATX-speksissä sille sallitut rajat.
Tämä kasvattaa koneen osien virransyötön rasitusta ja voi aiheuttaa epävakautta.

Halpispowerissa lähtöjännite ei välttämättä ole uutenaakaan kovin puhdasta DC:tä ja nipin napin mitoitetut ja erityisesti laaduttomat elkot huonolla kestoiällä.
 
Edittiä vielä, että on rakentavaa: Osta sovinnolla se 500 watin Titanium luokiteltu virtalähde, ja anna sen hukatun ylimääräisen 10 watin mennä ihan vain varpaiden lämmittämiseen.
Eipä taida paljoa löytyä 500W Titanium powereita.
Mutta ~5W pinnassa se on pienimpien Titanium Seasonicien "oma"kulutus muutamien sitä mitanneiden testien perusteella.
Mutta eipähän niitä porukat niin paljoa osta kun on "pakko" niitä watteja olla mahdottomasti sen parhaan mahdollisen laadun sijaan.

Vaikka tuo hyötysuhde ja hukkatehohan se on sekin mikä vaikuttaa siihen kuinka paljon sitä lämpöä syntyy elkojen kulumista nopeuttamaan.


Youtubesta tosiaan löytää videoita, missä iso virtalähde sulattaa omia johtojaan valkohehkuisena, eikä ymmärrä sitä hommaa lopettaa, kun mitään suojapiirejä ei ole edes olemassakaan. Näitä tosiaan on, ja näitä myös myydään.
Olkoon kuinka laadukas tahansa, niin tolkuttoman ylimitoitettu poweri kasvattaa myöskin riskiä johtojen käryämisestä vikatilanteessa.
Poweri kun ei näe muuta kuin virrankulutuksen, eikä voi tietää meneekö se virta oikein toimivaan komponenttiin vai muuhun.

Ja jos on se kilowatin poweri, niin se 12 voltin virtaraja alkaa lähestyä sataa ampeeria.
Siinä vaiheessa jo johtimien ja liitosten oma resistanssi voisi helposti estää virtarajan ylittymisen, vaikka kuormana oleva laite olisikin käytännössä oikosulussa.
Ja silloin kyllä alkaa käry käydä johtimissa helposti!

Eli järkevästi mitoitettu poweri pienentää riskiä johtimien ja liittimien vaurioitumisesta PC-osien vikatilanteissa.
 
Tuntuu ainakin monet ulkomaalaiset iskevän surutta jonkun aivan overkill powerin mitä lukenut ulkomaisia foorumeita (no, lähinnä TechPowerUpia). Keskivertoon pelikoneeseen heitetään joku 750+ wattinen poweri, liekö uskovat sokeasti näihin näytönohjainten "virtalähdevaatimuksiin".
Ja sitten vielä yleensä mennään laadussa alaspäin halpapowereihin tai täysiin hattiwattikusetuksiin.

Kuten esim. brändillä ratsastaviin halpis-Cors'asseihin.
Vaikka CX sarjan muuttivat DC-DC rakenteisiksi, niin se tapahtui selvästi muun laadun kustannuksella.
Esim. verkkoelko on pahasti alimitoitettu ja Teapot/CapXonit/Samxonit eivät ole olleet riittävän halpoja toisioelkoiksi.
Corsair CX550M – farewell group design
 
Jopa se JonnyGurun tyyppikin on nykyisin vissiin Corsairin leirissä ja heidän asiantuntijansa, joten ko. saitin riippumattomuuden perässä on nyt sitten kysymysmerkki jo siinäkin.
Testimetodit erittäin hyvin dokumentoitu, joten ei kovin paljoa varaa olla puolueellinen.
Ovat myös opettaneet esim Gamers Nexuksen tekemään powerianalyysejä ja auttaneet tarvittavan laitteiston kanssa. Kyllä netistä siis löytyy laadukasta testausta. Laadukkaan powerin kanssa se järkimitoitus on ihan yhtä pitkäikäinen kuin överiksi vedetty. Halpisvehkeiden kanssa se x2 on hyvinkin suotava kerroin. Ainoa vain että se 100A 12v linjaan alkaa olla aika hazardi huonojen johtojen yms kanssa. Siinä kun asioista ymmärtämätön vähän virittelee omiaan niin oikosulussa tuleekin hieman isompi poksaus. Mitä isompi poweri niin sitä enemmän se tuhoaa ennen virtojen katkaisua. Viallisen komponentin kanssa voi tosiaan johdot sulaa ja pahimmassa tapauksessa syttyvät ihan palamaan. Kyllä omakin näyttis vie jo sen verran että saa liitosten ja johtojen kanssa olla tarkkana. Täydessä kuormassa alkaa johdotkin lämmetä.
 
Ja sitten vielä yleensä mennään laadussa alaspäin halpapowereihin tai täysiin hattiwattikusetuksiin.

Kuten esim. brändillä ratsastaviin halpis-Cors'asseihin.
Vaikka CX sarjan muuttivat DC-DC rakenteisiksi, niin se tapahtui selvästi muun laadun kustannuksella.
Esim. verkkoelko on pahasti alimitoitettu ja Teapot/CapXonit/Samxonit eivät ole olleet riittävän halpoja toisioelkoiksi.
Corsair CX550M – farewell group design

Tompan vertailu hieman isommasta sanoo kyllä, että ripple suppression on kunnossa:
Ripple Measurements - Corsair CX650M PSU Review

Mutta valittavat hekin hold-up timestä. Itsellä särkee silmiä eniten, että suojaukset ei toimi kunnolla. Ei estä minua hankkimasta tuollaista ihan huvin ja urheilun vuoksi..

Itse ostaisin silti Corsairia, ainakin uuden virtalähteen saa takuusta, kun tuo pamahtaa. Esim. Superflower ja XFX ovat tehneet sellaisen peliliikkeen, että on ensin luotu kuva "tämä on hyvä poweri" ja sitten korvattu perussarjan elkot huonoilla. Itsellä oli jälkimmäinen sukulaisella ja ei se mieltä lämmittänyt.

Kyllä netistä siis löytyy laadukasta testausta. Laadukkaan powerin kanssa se järkimitoitus on ihan yhtä pitkäikäinen kuin överiksi vedetty. Halpisvehkeiden kanssa se x2 on hyvinkin
suotava kerroin.


Nyt en edelleenkään suosittele. Voi ostaa tämän:
Kolink 1000W Core Series, ATX-virtalähde, 80 Plus, musta - 69,90€

tai tämän:
Seasonic 620W S12II-620 ATX-virtalähde, 80 Plus Bronze - 66,30€

Juuri tämän takia olen täällä huutelemassa. Jos ostaa poweria vaan kertoimella, ja sitten tinkii laadussa, niin tulos voi olla tuo. Sitten kyllä ampuu itseään jalkaan.

Kaikessa pitää olla se peruslaatu, ja se virtalähteen kanssa kannattaa myös miettiä, onko valmiina menettämään ne muut osat? Kyllä risa virtalähde on vienyt minulta emolevyn ja uuden emolevyn kanssa oli mystisiä ongelmia, jotka kertoivat siitä, että mukana oli mennyt muutakin.

Mieluummin laadukas, kuin ylimitoitettu. Aina ei ole rahaa tehdä valintaa laadukkaan 1000W ja laadukkaan 550W välillä.. Tonnin pelikoneeseen ostaisin sen laadukkaan 500-650W. 500€ budjettikoneeseen ostaisin jopa halvinta Corsairia, mutta pysyisin poissa merkittömistä valmistajista. Jos on rahaa, niinkuin @tle88 , niin sitten ostaa, mitä haluaa. En itse budjetoi mitään tietokoneen osaa yli 5 vuodeksi ja ainoastaan MX518 on yli sen minulla selvinnyt.

edit: on tässä viestissäni sellainen ristiriita, että puhun peruslaadusta, ja olen ostamassa Corsairia (halvalla), mutta en vielä jaksa uskoa noita niin huonoiksi. Minulla on kiinanihme räjähtänyt viime vuosikymmenellä (tai savut tuli ulos) ja opin siitä läksyni. Kolinkkiä on joku youtubessa yrittänyt ajaa luvatuilla tehoilla ja ei se paska toiminut.
Ja tarkennuksena: virtalähde mitoitettu sen kokoonpanon arvon mukaan, ei sigun koneeseen, eikä minun i7:aan.

TL;DR: Mieluummin laadukas kuin ylimitoitettu.
Jos ei ole rahaa, voi ottaa riskejä.
Jos on paljon rahaa, voi tietenkin ostaa, mitä haluaa.
Keskitien kulkijat kannattaa miettiä sitä 500-650W Goldia (olettaen, että on muuten semmoinen midrange kokoonpano).
 
Viimeksi muokattu:
Taisi olla 450W Core Edition tuo mainitsemasi XFX jossa vaihtoivat elkot yllättäen huonompiin? Muistelisin joskus muron aikoihin olleen tuosta juttua. Super Flowerhan taas näytti surutta keskisormea ja "päivitti" laadukkaan Golden Greenin kuraelkoisella (olikos CrapXonit) HX-mallistolla.

Kyllä ja 450W riitti täydellisesti Sandy Bridge i3 / i5 ja nykyään myös GT 730. Tuolla kokoonpanolla ei taida saada edes puoliakaan tuon virtalähteen tehoista käyttöön.
 
Justii tuli testattua mitä oma kone nykii seinästä 100% CPU ja 100% GPU stressin aikana. 373W näytti mittari. Prossu turbottaa ite sinne 4.7GHz ja gpu kelloa nostettu karvan alle 2GHz.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 529
Viestejä
4 539 478
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom