Paljon ajetun auton huolto- ja korjauskustannukset.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teho75
  • Aloitettu Aloitettu

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
467
Arvon io-techiläiset!

Joskus kauan sitten yhdessä threadissa joku sanoi että kun auton pelkät korjaus- ja huoltokulut ovat noin max 0,05e/km niin silloin ollaan ihan siedettävissä lukemissa.
Tästähän voi päätellä että uuden auton huolto- ja korjauskulut ovat luonnollisesti pienemmät mutta jo iäkkään auton ko. kulut voivat olla suuret.
Tämähän on ihan myös tapaus- ja tuurikohtaista.
Oletteko laskeneet kyseisiä kuluja omista paljon ajetuista autoista?
Oman auton korjauskulut ovat 5858e/118400km=4,9c/km.

Renault Megane vm2000 , mittarilukema 311000km

EDIT : Korjattu kustannus on 5,3c/km pesut, korjaukset, huollot,renkaat, kaikki.
(6300e)
 
Viimeksi muokattu:
Arvon io-techiläiset!

Joskus kauan sitten yhdessä threadissa joku sanoi että kun auton pelkät korjaus- ja huoltokulut ovat noin max 0,05e/km niin silloin ollaan ihan siedettävissä lukemissa.
Tästähän voi päätellä että uuden auton huolto- ja korjauskulut ovat luonnollisesti pienemmät mutta jo iäkkään auton ko. kulut voivat olla suuret.
Tämähän on ihan myös tapaus- ja tuurikohtaista.
Oletteko laskeneet kyseisiä kuluja omista paljon ajetuista autoista?
Oman auton korjauskulut ovat 5858e/118400km=4,9c/km.

Renault Megane vm2000 , mittarilukema 311000km

118400km kuinka monessa vuodessa? Riippuu toki omistajasta, mutta ainakin itselläni on ollut tapana vaihtaa esim. öljyt kerran vuoteen, ajoin 25 tai 5 tuhatta kilometria.

Lisäksi voisit tarkentaa mitä huolto- ja korjauskulut pitävät sisällään? Onko renkaat? Entä pyyhkijät pissapojan nesteet, pesut jne.?

Minä pidin kirjaa 2001 Astran (8 vuotta / ~150tkm (210...360tkm)) kuluista, mutta autoa ei minulla enää ole ja data ei ole tallessa. Jos lasketaan mukaan pelkät korjaamolaskut/varaosat, niin väittäisin että kaukana ollaan Meganen kuluista, mutta suhtautukaan lukuihin varauksella.

Matka keskeytyi kerran, piti nilkuttaa tutulle ja hakea puolakansi (~100€), muuten korjaukset tehty katsastuksen yhteydessä tms.
Kulunut tuulilasi vaihdettiin kerran (200€)
Akku vaihdettiin kerran (50€)
Ilmastointi täytetty kolmesti (100€)

Noin puolet vuosista selvisin ilman korjausta, pelkillä öljynvaihdolla (50€)
Puolet vuosista korjattiin jotain (jarrua, laakeria, raidetangonpäätä tms.), laskut sellaista 200-500€, jos laitetaan vaikka keskimäärin 400€ niin on yläkanttiin. Samalla tehty öljynvaihto tms. laskettu mukaan.

Tuosta tulisi 100+200+50+3x100+4x50+4x400 eli noin 2,5 tuhatta €. Toki tuohon tulee päälle pieniä kuluja kuten lamput, öljyt lisäystä varten jne., mutta ne ovat kahdeksaltakin vuodelta taskurahoja kun satasella saa jo 25 litraa öljyä. Jos renkaat otetaan mukaan, niin tulee noin tonni lisää, onneksi nuo 14 ja 15 tuumaiset ovat hyvinkin edullisia.
 
Toisaalta uudehkoa autoa pitää huollattaa kalliissa merkkihuollossa huolto-ohjelman mukaan. Vanhaan vaihtaa öljyt/suodattimet kerran vuoteen ja korjaa silloin kun vikaa tulee, joten vanhemmalla menopelillä voi huolto- ja korjauskulut olla jopa huomattavasti uudehkoa autoa halvemmat. Etenkin kun vanhempaa voi huollattaa halvemmilla nyrkkipajoilla tai jos intoa piisaa niin huoltaa ja korjat itse.
 
Vanhat autot, missä ei ole tietokone ohjaamassa toimintoja on halpa ylläpitää, ja korjailut onnistuu useimmilla pajoilla. Mitä uudempia autot on sitä erikoisempaa osaamista niihin tarvitsee ja osat maksaa hunajaa, kun kaikkea ei tarvikkeena saa. Mitä tässä on uudempien autojen korjauskuluja kuunnellut, niin harvoin alle tonnin selviää.
 
Onko sillä "vanha auto vs uusi auto" huoltokustannuksilla väliä jos vanhan, esim. 2-3 tonnin auton hinta putoaa vuodessa satasia, kun taas uuden auton hinta saattaa pudota vuodessa sen vanhan auton hinnan verran?

Säästät 500 euroa vuodessa huolloissa, mutta auton hinta putoaa 3000 euroa? ;)
(Tai jollain 80 tonnin premiumilla 10teur / vuosi.)
 
Oman uuden auton korjaus- ja huoltokustannukset ovat tällä hetkellä 1,6c / km, enemmän on mennyt rahaa pesusieniin ja vastaaviin turhuuksiin o_O

Qps3vkv.png
 
BMW E39 528, 179 - 300 tkm
Kirjanpidon mukaan 4770 € sisältäen huollot, renkaat ym. Mielestäni kirjanpidosta puuttuu kyllä pari huoltoa joten lasketaan 5500 €. Eli 0,045 € / km.

Volvo XC70 D5, 400 tkm - 500 tkm
Kirjanpidon mukaan 3100 € sisältäen huollot, renkaat ym. Tuossa vielä noin 300 € meni aika hukkaan kun kuvittelin pitäväni autoa pitkään ja tein ennakoivia huoltoja ilman varsinaista vikaa. Eli 0,031 € / km.

Bemarissa kustannuksia nostaa se että asuin kaupungilla eikä pystynyt ite tekemään juuri mitään huoltoja. Volvossa taas vain yksi huolto teetetty mutta pari kalliimpaa osaa meni.
 
Laskin tässä huollot ja renkaat, Lexus Ls400 oli 0,12 e /km ja Pösö 307 cc oli 0,06e /km. Aika paljon näihin kyllä vaikuttaa myös, että missä vaiheessa luopuu autosta. Esim Pösön osalta olisi kannattanut pitää vuosi kaksi mutta eipä sitä jaksanut katsella. Lexuksella ajoin 59000km ja Pösöllä 26000km. Kyllä tuollaisessa vanhemmassa autossa, varsinkin josssain erikoisemmassa voi olla aika rajutkin huoltokulut, kun ei itse voi korjata.
 
Onko sillä "vanha auto vs uusi auto" huoltokustannuksilla väliä jos vanhan, esim. 2-3 tonnin auton hinta putoaa vuodessa satasia, kun taas uuden auton hinta saattaa pudota vuodessa sen vanhan auton hinnan verran?

Säästät 500 euroa vuodessa huolloissa, mutta auton hinta putoaa 3000 euroa? ;)
(Tai jollain 80 tonnin premiumilla 10teur / vuosi.)
Täysin tuuristahan tuo on kiinni, että sattuuko hajoamaan mitään isompaa. Tuollaisen uudehkon peruskotteron huollot ei vuositasolla kamalasti maksa eli helposti selviää 2-300 eurolla vuosihuollosta.

Toki siitä huolettomuudestakin ainakin minä mielelläni maksan jonkin verran, että ei tartte jännittää, että mitä seuraavaksi leviää ja paljon tällä kertaa maksaa.
 
Yleensäkin peruskotterossa perushuollot ei maksa juuri mitään ja helppo korjata. Esim Pösö 307 termostaatin vaihto oli huoltamolla yhteensä 85e, kuitillinen työ. Muistelen että Audin V8 moottorissa termostaatti on jakopään takana, joten sen tietänee paljon se maksaa. Tai vaikka Lexuksen startti, joka oli v-kulman sisällä, imusarjan alla.

Mutta esim joku tuollainen Pösö 307, niin sen huollot ei maksa juuri mitään jos osaa itse korjata edes jotain ja teettää perushuollot jossain huoltamolla. Sama pätee mielestäni melkein kaikkiin noista perusautoista. Sitten kun on jotain isompaa niin paaliin vaan ja uutta tilalle.
 
Itsellä -05 Audi A6 3.2FSI Quattro. Auto ostettu viime keväänä ja tiedossa oli joitain remontteja, sekä ajettu ostettettaessa 340tkm, nyt 350tkm 15kk jälkeen.

Tähän mennessä:

-Uudet Bi-Xenon umpiot 770€/pari
-Takajarrulevyt ja palat 170€
-Uusi Start/stop moduuli 70€
-Uudet kesärenkaat 330€ kierros sekä käytetyt talvivanteet ja renkaat 250€
-2x Öljynvaihto 180€ suodattimineen
-Tätä autoa varten hommattu VCDS-kaapeli 329€
-Tuulilasinpyyhkijät 50€
-MAP-anturi 59€
-Sytytystulpat 100€
-Puolat 292€
-Uusi akku 230€
-Käytetty xenon-ohjausyksikkö (tod. näk. turhaan) 35€

Halpaa on ku saippua sano :vihellys:

edit. tietty tähän vielä 14 litraa satkulla 98-bentsiiniä päälle :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Passat 3bg 1.9TDi -04

Noin 3v ja vähän alta 100tkm, 400tkm -> vajaa 500tkm.

Kaksoismassa vp, asetelma, levy, painelaakeri 400e
Jakopää sis. vesipumppu 110e
Takajarrulevyt + palat 60e
Etujarrupalat eteen 30e
Vetonivel 30e
Eteen yksi tukivarsi käytetty purkuosa 0e
Öljynvaihdot sillon kun on jaksanut 15-30tkm välein 50e / kerta
Yhdet kesärenkaat lähes uudet käytetyt 0e

Reippaasti alle tonnin siis jäädään, vaikka laskisi rengassarjallekkin jonkin arvon.

Siltikin on tässä kovasti haluja hommata vähän tuoreempaa käyttöautoa, vaikka todellisuus siinä leikissä on se, että käyttökulut kasvaa todella rajusti verrattuna vanhojen romujen kanssa pelaamiseen.
 
Otsikossa lukee paljon ajettu, joten alle 200tkm suorituksella paljon ajettujen joukkoon tuskin pääsee, mutta omassa mitsussa vm 2004 1,6L sedan

ajokilsat 93tkm -> 178tkm eli 85tkm ajalta

- lämpöanturi ja termostaatti 30e
- Puolat ja johtosarja 105e (ei edes rikki ollutkaan) : ( ennakoiva huolto : D
- Öljyt (2-3 krt vuodessa) + suodatin 280eur
- Jäähdytinnesteen vaihto 20e
- Jarrunesteen vaihto en nyt muita mitä maksoi jarruneste
- Vaihteistoöljyn vaihto 40e
- Jakohihnan vaihto 250e
- Jarrupalat eteen 30e
- Pesut/vahat ja muut putsausaineet 200e (vain muutamia käyntejä pesuautomaatissa, loput käsin)
- Tulpat 32e
- Suodattimet 50e

1005e jossa siis +/- 50 eur heittoa voi olla.

0,011e/km.

Koska huolto ja korjauskustannuksista puhutaan niin en lisää veroja/vakuutuksia ollenkaan tähän.

Miksi porukka ynnää tähän polttoaineetkin, vaikka kyse on huolloista ja korjauksista?
 
Onko sillä "vanha auto vs uusi auto" huoltokustannuksilla väliä jos vanhan, esim. 2-3 tonnin auton hinta putoaa vuodessa satasia, kun taas uuden auton hinta saattaa pudota vuodessa sen vanhan auton hinnan verran?

Säästät 500 euroa vuodessa huolloissa, mutta auton hinta putoaa 3000 euroa? ;)
(Tai jollain 80 tonnin premiumilla 10teur / vuosi.)

Ei oikeastaan ole väliä tässä ketjussa, koska aloituspostauksessa lukee niin selvästi.
Tosiasiassahan tuolla taas onkin merkitystä, kun lasketaan ultimaattisesti kokonaiskustannuksia.
Tällöin toisaalta taas joudutaan ottamaan huomioon ne muut tekijät (turvallisuus, käyttövarmuus, jne) joiden hintaa on vaikea määritellä. Silloin helpoin on karsia nuo tekijät pois ja puhua pelkästään paikasta a paikkaan b siirtymisestä.
 
Oman uuden auton korjaus- ja huoltokustannukset ovat tällä hetkellä 1,6c / km, enemmän on mennyt rahaa pesusieniin ja vastaaviin turhuuksiin o_O

Qps3vkv.png

Onpa hyvä taulukko, itseäkin kiinnostaa, jos on saatavilla jostain?

Tässä oman auton lukemat kahden vuoden takaa. Nyt autolla ikää 15v/205tkm, enkä enää ole jaksanut tilastoida.

Primera 1,6B 2005, ostettu 2,5v/15tkm ajettuna.
Laskettu toteutuneiden kulujen mukaan.

178 tkm/11vuotta

2870€ huollot
3000€ korjaukset

Huolto-&korjauskulut olleet koko omistuksen ajalta 0,033€/km.
 
Onpa hyvä taulukko, itseäkin kiinnostaa, jos on saatavilla jostain?

Tässä oman auton lukemat kahden vuoden takaa. Nyt autolla ikää 15v/205tkm, enkä enää ole jaksanut tilastoida.

Primera 1,6B 2005, ostettu 2,5v/15tkm ajettuna.
Laskettu toteutuneiden kulujen mukaan.

178 tkm/11vuotta

2870€ huollot
3000€ korjaukset

Huolto-&korjauskulut olleet koko omistuksen ajalta 0,033€/km.

Tuollainen taulukko on kätevä. Tein joskus excelillä vastaavan. Autossa täytyy kyllä pitää vihkoa, johon kirjaa heti kaikki kulut ylös, muuten ne unohtuu. Esim. autopesuaineet yms, joista ei kuittia hirveesti tule säilyteltyä.
 
Tuollainen taulukko on kätevä. Tein joskus excelillä vastaavan. Autossa täytyy kyllä pitää vihkoa, johon kirjaa heti kaikki kulut ylös, muuten ne unohtuu. Esim. autopesuaineet yms, joista ei kuittia hirveesti tule säilyteltyä.

Itse käytän sovellusta (aCar) puhelimessa, pissapojan nesteet tms. jätän kyllä yleensä laittamatta.
 
Itsellä Audi S8 2002 korjaus/huoltokustannukset 8tkm aikana n. 80snt/km. Päälle bensat, pysäköinti, vakuutukset ym.
 
Onpa hyvä taulukko, itseäkin kiinnostaa, jos on saatavilla jostain?
@tth78 Kyseessä on DIY-taulukko jonka putsausta kokeilin, ja totesin että rikkoo asioita joissain laskentakaavoissa. Saat sen tyhjättynä laskuvirheineen päivineen, jos haluat :kahvi:
 
@tth78 Kyseessä on DIY-taulukko jonka putsausta kokeilin, ja totesin että rikkoo asioita joissain laskentakaavoissa. Saat sen tyhjättynä laskuvirheineen päivineen, jos haluat :kahvi:

Laita tuleen, mikä olisi hauskempaa kuin selvitellä kaavavirheitä unettomina öinä... ;)
 
Kia Ceed 2008, 1.6crdi 319tkm-345tkm
1v 6kk omistettuna, ja 26tkm ajettu'
Ostin ns. rikkinäisenä 2200e

Korjauksia: Takajarru remppa täydellisesti, 400e, puslia, niveliä, 50€, Laturi, 360€, akku 90e, huolto sis ilmastoinnin täytön 100e.
Eli touhutonni menny :/
Eli, 0,04€/km
Vastaavasti taas ei kaskoa, pelkkä liikenne vakuutus vuoteen 168e, verot 550e, kulutus kesk. kaupunki/seka-ajossa 6,5l/100km. (n2200e polttoainekulut)

Katsastus taas tulossa, ja nivelet kolisee ja narinahelat natisee, eli varmaan taas jokunen satanen menee laittoon.

Jos joku sanoo et kannattaako pitää dieseliä näillä kilometreillä, niin mikä auto tulisi halvemmaksi jos tarvitsee farmari auton, ja tulee paljon kaupunkiajoa :D

Tämän auton omistaminen ilman ajamista siis noin 60€/kk. Ja siihen polttoaine, ja korjauskulut n. 0,12€/km...
 
Vanhat autot, missä ei ole tietokone ohjaamassa toimintoja on halpa ylläpitää, ja korjailut onnistuu useimmilla pajoilla. Mitä uudempia autot on sitä erikoisempaa osaamista niihin tarvitsee ja osat maksaa hunajaa, kun kaikkea ei tarvikkeena saa. Mitä tässä on uudempien autojen korjauskuluja kuunnellut, niin harvoin alle tonnin selviää.

Mistähän tämä legenda on lähtenyt liikkeelle? Ei mulla ole koskaan autosta mikään "tietokone" hajonnut oli sitten uusi tai vanha auto. Ihan samoja osia niissä alustoissa ja moottoreissa aina on. Toki tietyissä malleissa on kalliita tyyppivikoja moottorissa/vaihteistoissa joiden korjaaminen maksaa hunajaa, mutta se on ihan oma valinta ottaako riskin jos näitä kohtia ei ole korjattu.

Se minkä olen pannut merkille, että auton merkillä ei useinkaan ole mitään tekemistä varaosien hintojen kanssa. Monet pikkukipot (Suzuki, Daewoo, Hyundai) käyttävät juuri siihen tiettyyn malliin sopivia osia ja niiden saatavuus on onneton sekä hinnat aivan pilvissä kun vertaa johonkin ns. premiumiin jossa on käytetty yhteneväisiä alustoja tai moottoreita sisarmallien tai merkkien kanssa.

Omista autoista kallein oli Citroen johon meni 1000e/vuosi ja halvin Chevrolet 400e/vuosi. En silti pitäisi sitikkaa huonona autona koska hankintahinta oli suht halpa ja huoltoja oli laiminlyöty joten siinä meni muutama satku heti perusjuttuihin (renkaat yms.) jotka nosti hintaa reilusti. Lisäksi kun auto vaihtuu 1-1.5v välein, niin mitään pitkän ajan kuoletuksia ei voi laskea.
 
Mistähän tämä legenda on lähtenyt liikkeelle? Ei mulla ole koskaan autosta mikään "tietokone" hajonnut oli sitten uusi tai vanha auto. Ihan samoja osia niissä alustoissa ja moottoreissa aina on. Toki tietyissä malleissa on kalliita tyyppivikoja moottorissa/vaihteistoissa joiden korjaaminen maksaa hunajaa, mutta se on ihan oma valinta ottaako riskin jos näitä kohtia ei ole korjattu.

Se minkä olen pannut merkille, että auton merkillä ei useinkaan ole mitään tekemistä varaosien hintojen kanssa. Monet pikkukipot (Suzuki, Daewoo, Hyundai) käyttävät juuri siihen tiettyyn malliin sopivia osia ja niiden saatavuus on onneton sekä hinnat aivan pilvissä kun vertaa johonkin ns. premiumiin jossa on käytetty yhteneväisiä alustoja tai moottoreita sisarmallien tai merkkien kanssa.

Omista autoista kallein oli Citroen johon meni 1000e/vuosi ja halvin Chevrolet 400e/vuosi. En silti pitäisi sitikkaa huonona autona koska hankintahinta oli suht halpa ja huoltoja oli laiminlyöty joten siinä meni muutama satku heti perusjuttuihin (renkaat yms.) jotka nosti hintaa reilusti. Lisäksi kun auto vaihtuu 1-1.5v välein, niin mitään pitkän ajan kuoletuksia ei voi laskea.

Ei sen atk:n tarvitse hajota. Ne kaikki miljoona anturia ja ohjausjärjestelmää hajoaa, jotka maksaa hunajaa.
 
Mistähän tämä legenda on lähtenyt liikkeelle? Ei mulla ole koskaan autosta mikään "tietokone" hajonnut oli sitten uusi tai vanha auto. Ihan samoja osia niissä alustoissa ja moottoreissa aina on. Toki tietyissä malleissa on kalliita tyyppivikoja moottorissa/vaihteistoissa joiden korjaaminen maksaa hunajaa, mutta se on ihan oma valinta ottaako riskin jos näitä kohtia ei ole korjattu.
Kerro tuo ny vaikka Passatin omistajalle jolla on lattialle sijoitettu "mukavuusboxi" hajonnut kun vedet ovat tulleet sisälle. Tai Haldexin omistajalle jolla on nelivedon ohjainlaite paskana (ei tarvitse edes vettä, ainakaan gen 1 tai 2:n ollessa kyseessä).

Tai vaikka mulle jolla VNT-siiville oli fiksusti laitettu oma ohjainlaite joka päätti korkata viime kuussa; kyseessä siis ohjelmoitava ohjainboxi johon ajetaan valmistajan firmware jolla sitten... ohjataan yhtä tappia... Ennen tuokin olisi varmaan tehty paineella ja venttiileillä...
 
Fiat Punto 2005:
~40k km
Etujousi+vaihto 148€
Öljynvaihto x1 =60€
Etulevyt+palat = 160€
Pyyhkijöitä+lamppuja=~30€
= 0,00995€/km

Vähemmälläkin ois päässy jos korjais itse/kilpailuttais huollot vaan ei jaksa kun niin harvoin tulee tehtyä. Kesärenkaat vois tietty laskea tohon, hakka green 2 tais olla 308€ vaihtoineen.

Ja noin 500 litraa vissyä kun ajaa kesällä ilmastoimattomalla autolla + korvatulppia melun takia :D + 1 wunderbaum

Nämä ajot noin 2016->

Renkailla menee ainakin yhden kesän vielä, ja en tosiaankaan huolla yhtään mitään ellei ole pakko, kesällä saatan kerran pestä 2e automaatissa
 
Ei sen atk:n tarvitse hajota. Ne kaikki miljoona anturia ja ohjausjärjestelmää hajoaa, jotka maksaa hunajaa.

Mulla ollut monia erimerkkisiä autoja joista ei koskaan ole vaihdettu mitään ajotietokonetta, sytytysboxeja yms. hienouksia ja penkit on ollu muistilla ja takaluukut kakella ja tummenevaa taustapeiliä ja sivupeiliä lämmityksellä ties mitä härpäkkeitä. Autoilla ollut ikää 10-15 vuotta ja alle 200tkm ajettuja ja reilu pari vuotta pitänyt pisimmillään. Jotain jarrupaloja/levyjä/akkua joutunut vaihtamaan, ei koskaan mitään kallista. Toisaalta katson aika tarkkaan mitä olen ostamassa ja mikä vaihteisto/moottoriyhdistelmä on toimiva ja mitä vuosimalleja tulee välttää.

Kerro tuo ny vaikka Passatin omistajalle jolla on lattialle sijoitettu "mukavuusboxi" hajonnut kun vedet ovat tulleet sisälle. Tai Haldexin omistajalle jolla on nelivedon ohjainlaite paskana (ei tarvitse edes vettä, ainakaan gen 1 tai 2:n ollessa kyseessä).

Tai vaikka mulle jolla VNT-siiville oli fiksusti laitettu oma ohjainlaite joka päätti korkata viime kuussa; kyseessä siis ohjelmoitava ohjainboxi johon ajetaan valmistajan firmware jolla sitten... ohjataan yhtä tappia... Ennen tuokin olisi varmaan tehty paineella ja venttiileillä...

Niin no, toikin on yleisesti tiedossa ettei VAG konsernin autoihin pidä sekaantua 2000-12 välillä missään muodossa. Itse ajanut (mutta en onneksi omistanut) tältä ajanjaksolta Feliciaa, Roomsteria, Golfia, Boraa, Poloa ja Ibizaa ja kaikissa oli vikaa jo lukoista ja lasinnostimista lähtien. 6 vuotiaan A4:n kyydissä ihmeteltiin loisketta ovissa aina kääntyessä, oli vesireiät tukossa ja ovikotelot täynnä sadevettä.
 
Mulla ollut monia erimerkkisiä autoja joista ei koskaan ole vaihdettu mitään ajotietokonetta, sytytysboxeja yms. hienouksia ja penkit on ollu muistilla ja takaluukut kakella ja tummenevaa taustapeiliä ja sivupeiliä lämmityksellä ties mitä härpäkkeitä. Autoilla ollut ikää 10-15 vuotta ja alle 200tkm ajettuja ja reilu pari vuotta pitänyt pisimmillään. Jotain jarrupaloja/levyjä/akkua joutunut vaihtamaan, ei koskaan mitään kallista. Toisaalta katson aika tarkkaan mitä olen ostamassa ja mikä vaihteisto/moottoriyhdistelmä on toimiva ja mitä vuosimalleja tulee välttää.

Se ei sitä faktaa poista, että niiden vikojen korjaaminen tulee usein aivan helvetin kalliiksi. Kaverilla veti moottoria mystisesti häiriöön satunnaisesti. Vasta kolmannella pajalla keksivät, että se johtui anturista, mikä ei vikakoodia näyttänyt. Hintaa tällekin seikkailulle tuli useampi tonni.
 
Niin no, toikin on yleisesti tiedossa ettei VAG konsernin autoihin pidä sekaantua 2000-12 välillä missään muodossa. Itse ajanut (mutta en onneksi omistanut) tältä ajanjaksolta Feliciaa, Roomsteria, Golfia, Boraa, Poloa ja Ibizaa ja kaikissa oli vikaa jo lukoista ja lasinnostimista lähtien. 6 vuotiaan A4:n kyydissä ihmeteltiin loisketta ovissa aina kääntyessä, oli vesireiät tukossa ja ovikotelot täynnä sadevettä.
Niin, Haldexiahan ei ole missään muissa kuin VAGeissa käytetty ja tuo sama VNT-ohjain löytyy mm. E-sarjan mersuista, joten turha sinänsä on tuohon VAGittumiseen tuudittautua.

Faktahan on että nykyautot on lähempänä tietokoneverkkoa kuin sitä alkuperäistä massatuotanto T-Fordia ja tätäkään foorumia ei tarvitse kauaa lukea kun käy selväksi ettei mikrokontrollerit saatika isommat järjestelmät ole ikuisia.

Se on sinänsä sääli koska siinä vaiheessa kun osa näistä 2000-luvun alun autoista alkaa olemaan klassikoita, niin esim. 40-50 vuoden päästä ei saata jotain ohjainyksiköitä saada mistään (tosin saako bensaakaan, on sitten toinen juttu :D)...
 
Se on sinänsä sääli koska siinä vaiheessa kun osa näistä 2000-luvun alun autoista alkaa olemaan klassikoita, niin esim. 40-50 vuoden päästä ei saata jotain ohjainyksiköitä saada mistään (tosin saako bensaakaan, on sitten toinen juttu :D)...

Nykykäyttiksistä nyt ei klassikoita saa tekemälläkään. Ei oo vissiin 70-luvun jälkeen tullu yhtään säästämisen arvoista perusautoa. Kovaa ajoa ja sitten paaliin, turha näitä on sääliä.

Ja olihan jotain E-typeäkin muutettu sähköllä kulkevaksi, mikä on jo aikamoista rienausta.
 
Amerikan automobiili assosiaatio arvioi keskiverrolle uudelle amerikkalaisautolle seuraavaa:


Maintenance, Repair & Tires 9.68¢/mile Includes retail parts & labor for routine maintenance specified by the vehicle manufacturer, a comprehensive extended warranty, repairs to wear-and-tear items that require service during 5 years of operation & one set of replacement tires.

Eli huoltojen, korjausten ja renkaiden osalta $0,0968 maililta. Eli 0,089€ maililta eli 0,055€ kilometriltä.

Aloittaja on siis päässyt ihan kohtuullisilla kuluilla vanhan pomminsa kanssa, kun yläpuolinen on laskettu uudelle autolle ensimmäiseltä viideltä vuodelta.
 
Omat huollot, renkaat ja korjaukset 5,3snt/km noin 180tkm ajalta. Suurimmaksi osaksi huoltanut itse, mutta katsastus, suuntaus, ilmastoinnin täyttö, lasin vaihto, renkaat vanteille ja jokunen isompi operaatio on käyty pajalla.
Jos tuosta kaivelisi pois katsastukset ja jotain juttuja mitä ei olisi ollut ihan pakko tehdä, niin pääsisi alle 5snt.
 
itsellä oli 2004 vuoden fiat punto vuodesta 2016 vuoteen 2022 eli kuutisen vuotta, kilsoja tuli noin 115k -> 185k eli ~70tkm

kulut oli muistaakseni:
2x etujousen vaihto (erilliset kerrat sis työt) ~115€ x2
eteen jarrulevyt + palat + työt = 168€
nokian hakka green 2 asennettuna = 318€
pyyhkijät+jokunen polttimo = ~40€
pakoputken pönttö itse vaihdettuna = 68€
öljyt liikkeessä 2x = 55€ x2 = 110€

(ilmastointia ei huollettu, kun sitä ei ollut, muutakaan ei nyt mieleen tule)

yhteensä = 934€ eli noin 0,0133€/km

kertaakaan ei jättänyt tielle ja lopulta alkoi kansipahvi vuotamaan niin vein romuttamolle, kun arvo oli muutoman satasen, olisi voinut toki korjatakin mutta ei enää kiinnostanut. Vaikka tuosta olisi jotain unohtunut, niin reilusti alle 5c/km pääsee silti katsastuksineenkin

Vähän omituista miten usein etenkin jotkut saksalaisilla ajelevat luulee, että kaikilla merkeillä palaa hitosti rahaa ja joutuu jatkuvasti hinaamaan, kun omissakin on vikoja niin pakkohan "huonommissa" on olla vielä enemmän?

Toimistolla kun audi/bmw/vw jengin juttuja kuuntelee, niin on hyvä vuosi jos alle tonni menee korjauksiin muiden vuosihuoltojen lisäksi.

Nykyinen kia rio 2011 on mennyt pari vuotta pelkillä vuosihuolloilla, ei ole mitään muuta tarvinnut tehdä.

tutulla on ollut 2009 kia ceed jo vajaat 10v ja ei ole mitään muuta tarvinnut tehdä, kuin öljyt vaihdella.

Ehkä näissä on sitten tuuripeliä ja riippuu pitkälti merkistäkin, mutta ihmetyttää vaan miten usein jengillä on jotain "meni taas monta tonnia autoon" autoja, vaikka on olevinaan paremmilta merkeiltäkin.

Tietysti ajomäärä vaikuttaa paljon, mutta silti vähän ihmetyttää. Yksikin nainen töissä ajelee kohtuu vähän ja suht uudesta volkkarista on mennyt monta tonnia kun hajoaa vaikka mitä mitä ei "pitäisi" normaalisti
 
itsellä oli 2004 vuoden fiat punto vuodesta 2016 vuoteen 2022 eli kuutisen vuotta, kilsoja tuli noin 115k -> 185k eli ~70tkm

kulut oli muistaakseni:
2x etujousen vaihto (erilliset kerrat sis työt) ~115€ x2
eteen jarrulevyt + palat + työt = 168€
nokian hakka green 2 asennettuna = 318€
pyyhkijät+jokunen polttimo = ~40€
pakoputken pönttö itse vaihdettuna = 68€
öljyt liikkeessä 2x = 55€ x2 = 110€

(ilmastointia ei huollettu, kun sitä ei ollut, muutakaan ei nyt mieleen tule)

yhteensä = 934€ eli noin 0,0133€/km

kertaakaan ei jättänyt tielle ja lopulta alkoi kansipahvi vuotamaan niin vein romuttamolle, kun arvo oli muutoman satasen, olisi voinut toki korjatakin mutta ei enää kiinnostanut. Vaikka tuosta olisi jotain unohtunut, niin reilusti alle 5c/km pääsee silti katsastuksineenkin

Vähän omituista miten usein etenkin jotkut saksalaisilla ajelevat luulee, että kaikilla merkeillä palaa hitosti rahaa ja joutuu jatkuvasti hinaamaan, kun omissakin on vikoja niin pakkohan "huonommissa" on olla vielä enemmän?

Toimistolla kun audi/bmw/vw jengin juttuja kuuntelee, niin on hyvä vuosi jos alle tonni menee korjauksiin muiden vuosihuoltojen lisäksi.

Nykyinen kia rio 2011 on mennyt pari vuotta pelkillä vuosihuolloilla, ei ole mitään muuta tarvinnut tehdä.

tutulla on ollut 2009 kia ceed jo vajaat 10v ja ei ole mitään muuta tarvinnut tehdä, kuin öljyt vaihdella.

Ehkä näissä on sitten tuuripeliä ja riippuu pitkälti merkistäkin, mutta ihmetyttää vaan miten usein jengillä on jotain "meni taas monta tonnia autoon" autoja, vaikka on olevinaan paremmilta merkeiltäkin.

Tietysti ajomäärä vaikuttaa paljon, mutta silti vähän ihmetyttää. Yksikin nainen töissä ajelee kohtuu vähän ja suht uudesta volkkarista on mennyt monta tonnia kun hajoaa vaikka mitä mitä ei "pitäisi" normaalisti
Sulla on ollu hyvä tuuri: ) Toki auton massakin vaikuttaa että alusta ja voimansiirto pääsee helpommalla. Ja edullisemmat osat pienemmässä autossa.
Välillä käy myös että huolto vaihtaa turhia osia hullun lailla ja lopulta vika olikin joku anturi. Eli itse diagsoimalla säästyy pitkä penni.
Meillä ollut nyt 3.5v 5008 pösö vm.2013, 200 - 300 tkm. 100tkm aikana mennyt huoltoihin ja korjauksiin(ei renkaita) 4500e eli 4.5 snt/km.
Remonttilistaa: Jousi eteen, iskarin yläpäät, takaiskarit, start-stop laturi(800e töineen, kallein remontti), akku, tuulilasi, jarrut joka nurkkaan+yksi satula, öljyn vaihdot+ pientä alustan puslaa ja suodatinta vuosittain. Pääosin teetetty kaikki, pikkujuttuja itse. En pidä kalliina ja osuu aika lähelle tuota 5 sentiä mikä monella ollut. Seuraavan 100tkm aikana voisi tulla: iskarin yläpäät uusiksi, dpf/egr putsaus/vaihto, suuttimia, jakopää, kytkin tai sitten kone leviää ja mennään romikselle..
 
Viimeksi muokattu:
Kia Ceed 2008, 1.6crdi 319tkm-345tkm
1v 6kk omistettuna, ja 26tkm ajettu'
Ostin ns. rikkinäisenä 2200e

Korjauksia: Takajarru remppa täydellisesti, 400e, puslia, niveliä, 50€, Laturi, 360€, akku 90e, huolto sis ilmastoinnin täytön 100e.
Eli touhutonni menny :/
Eli, 0,04€/km
Vastaavasti taas ei kaskoa, pelkkä liikenne vakuutus vuoteen 168e, verot 550e, kulutus kesk. kaupunki/seka-ajossa 6,5l/100km. (n2200e polttoainekulut)

Katsastus taas tulossa, ja nivelet kolisee ja narinahelat natisee, eli varmaan taas jokunen satanen menee laittoon.

Jos joku sanoo et kannattaako pitää dieseliä näillä kilometreillä, niin mikä auto tulisi halvemmaksi jos tarvitsee farmari auton, ja tulee paljon kaupunkiajoa :D

Tämän auton omistaminen ilman ajamista siis noin 60€/kk. Ja siihen polttoaine, ja korjauskulut n. 0,12€/km...
Jännästi kiiasta mennyt. Itsellä ajossa kiia 10 vuotinen samalla tekniikalla, nuo kaikki takajarru paloja lukuunottamatta koskemattomat,eteen mennyt 4 palat. Boonuksena ollut lämmitylaitteen kennon tukkeutuminen. Edes akkua vaihdettu. 440 000km, ja uudesta pidetty. Ruoste alkaa vaivaamaan takakopan kannessa ihmeellisesti.
Ilmastointia ei koskettu, tiedä sitten onko kaasuja jäljellä enää. Suulakkeesta mitattuna nippa napp 5 asteista puhaltaa hyttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tässäpä toisen ääripään esimerkki, toki osittain omakin vika että kulut nousseet mutta into tahtoi vähän mennä kyseisen auton kanssa.
Ostin parisen vuotta sitten vuoden 2005 Avensis farkun, mittarissa joku 254tkm, mittarissa nyt reilu 255tkm eli vähän reilu 1000km tullut parissa vuodessa, lasketaan vaikka 1500km.
Jäi aikoinaan seisomaan kun alkoi päästämään jäähdytysnestettä sylinteriin noin 150km jälkeen kaupoista. Tietysti riitautin tämän mutta itse siinä sitten hävisin, autoliike korvasi kauppahinansta kokonaiset 150€ KKV:n neuvojen mukaan.
Sama ongelma tuossa on edelleen korjaamatta, jännä asia sinäänsä että tekee sitä pelkästään kun ulkolämpötila alle +20 astetta ja moottori on kylmä, eli ei nyt sentään kovin isosta halkeamasta ole kyse kerta laajenee umpeen kun lämpenee, muttei ole into riittäny selvitellä onko lohko vai kansi menny, vai kenties joku muu.
Auto seisoi tuon talven yli, keväällä sai sitten uusia akkua, ja tehdä kunnon pesun sisältä kun oli päässyt "vähän" homeeseen.
Koska seisoi yli talven oli jarrutkin hirittäneet, jouduttiin uusimaan satulat oik. edessä ja vas. takana, kaikki levyt ja palat + käsijarrun vaijeri ja kengät.
Huomasin viime kesänä että vasen takajousi on poikki, se pitäisi vaihtaa, samalla huomasin että kesärenkaat tulisi tasapainoittaa.
Nyt viime talven yli yritin ladata akkua että pysyisi hengissä mutta taisi jossain välissä unohtua niin sai uusia senkin taas.
Öljytkin pitäisi nyt vaihtaa.

Tosiaan autolla tullu tosi vähän ajeltua tuon mahdollisen kansivian vuoksi, viime kesällä uskalsi vähän kierrellä kun ei lämpösällä säällä ole mitään viitettä viasta, eikä katsurikaan mitään sanonut kun syyskuussa käytti leimalla.
Ehkä sen tänä kesänä jaksaisi avata ja tarkistella mistä johtuu että saisi kuntoon.

Eli kustannukset:
Kannen oikaisu/pahvi ~1500€ (Jos ei ole isommasta ongelmasta kyse... Eikä tosin ole vielä toteutunut kulu)
2xAkku ~100€
Homeenpoisto/pesuaineet ~30€
Jarrusatulat oik. edessä ja vas. takana, kaikki levyt ja palat + käsijarrun vaijeri ja kengät 780€
Takajousi ~30€
Renkaiden tasapainoitus ~80€
Öljynvaihto ~70€

Yht. 2690€ => 1,793€/km
Siihen päälle sitten vakuutukset ja katsastukset mutten sisällytä nyt niitä laskelmiin.
 
Tässäpä toisen ääripään esimerkki, toki osittain omakin vika että kulut nousseet mutta into tahtoi vähän mennä kyseisen auton kanssa.
Ostin parisen vuotta sitten vuoden 2005 Avensis farkun, mittarissa joku 254tkm, mittarissa nyt reilu 255tkm eli vähän reilu 1000km tullut parissa vuodessa, lasketaan vaikka 1500km.
Jäi aikoinaan seisomaan kun alkoi päästämään jäähdytysnestettä sylinteriin noin 150km jälkeen kaupoista. Tietysti riitautin tämän mutta itse siinä sitten hävisin, autoliike korvasi kauppahinansta kokonaiset 150€ KKV:n neuvojen mukaan.
Sama ongelma tuossa on edelleen korjaamatta, jännä asia sinäänsä että tekee sitä pelkästään kun ulkolämpötila alle +20 astetta ja moottori on kylmä, eli ei nyt sentään kovin isosta halkeamasta ole kyse kerta laajenee umpeen kun lämpenee, muttei ole into riittäny selvitellä onko lohko vai kansi menny, vai kenties joku muu.
Auto seisoi tuon talven yli, keväällä sai sitten uusia akkua, ja tehdä kunnon pesun sisältä kun oli päässyt "vähän" homeeseen.
Koska seisoi yli talven oli jarrutkin hirittäneet, jouduttiin uusimaan satulat oik. edessä ja vas. takana, kaikki levyt ja palat + käsijarrun vaijeri ja kengät.
Huomasin viime kesänä että vasen takajousi on poikki, se pitäisi vaihtaa, samalla huomasin että kesärenkaat tulisi tasapainoittaa.
Nyt viime talven yli yritin ladata akkua että pysyisi hengissä mutta taisi jossain välissä unohtua niin sai uusia senkin taas.
Öljytkin pitäisi nyt vaihtaa.

Tosiaan autolla tullu tosi vähän ajeltua tuon mahdollisen kansivian vuoksi, viime kesällä uskalsi vähän kierrellä kun ei lämpösällä säällä ole mitään viitettä viasta, eikä katsurikaan mitään sanonut kun syyskuussa käytti leimalla.
Ehkä sen tänä kesänä jaksaisi avata ja tarkistella mistä johtuu että saisi kuntoon.

Eli kustannukset:
Kannen oikaisu/pahvi ~1500€ (Jos ei ole isommasta ongelmasta kyse... Eikä tosin ole vielä toteutunut kulu)
2xAkku ~100€
Homeenpoisto/pesuaineet ~30€
Jarrusatulat oik. edessä ja vas. takana, kaikki levyt ja palat + käsijarrun vaijeri ja kengät 780€
Takajousi ~30€
Renkaiden tasapainoitus ~80€
Öljynvaihto ~70€

Yht. 2690€ => 1,793€/km
Siihen päälle sitten vakuutukset ja katsastukset mutten sisällytä nyt niitä laskelmiin.
Jos bensa koneella t25 avensis niin voi korjata jos mielenkiintoa. Jos diisel niin homma pelattu, valmistusvika. Ei mahdollista korjata järkevästi.
Surullisen kuuluisa britti/puola moottori tuo diesel, päin honkia jo suunnittelu pöydällä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 786
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom