Paljon ajettu uudempi vai vähän ajettu vanhempi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yero
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 080
Kiinnostais Mersu B. Vaihtoehtoina olis 2015 vuosimalli, mutta kilometrejä 350 t, toinen vaihtoehto 2009 vuosimalli, eli monta monta vuotta vanhempi, mutta kilometrejä vain n. 100t.

Itsellä tulee mittariin vuodessa luokkaa 5000.

Kumman valitsisit?
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä juuri noista mersuista sen tarkemmin, mutta 350tkm on jo sellainen kilometrimäärä, että itse jättäisin väliin vaikka auto olisi muuten kuinka uusi.
 
Et mainitse hinnoista mitään, mutta hieman omaksi yllätyksekseni valkkaisin varmaan uudemman ja paljon ajetun. Ajat kuitenkin niin älyttömän vähän että noilla kilsoilla mittarilukema ei käytännössä edes muutu. Jos auto on ostohetkellä kunnossa eikä kaikki kulutusosat ole finaalissa niin kyllähän se varmasti kulkee.

Toinen juttu on sitten se että kannattaako ostaa dieseliä jos ajaa 5tkm vuodessa. Tuo 350tkm on taatusti diesel koska kukaan ei ole niin hullu että ajelisi bensalla 70tkm vuodessa. (350tkm/5v)
 
Vähemmän ajettu tottakai.

Tätä nyt ei varmaan edes tarvitsisi perustella... Varsinkin jos vuosimallissakin ero vain muutama vuosi. Eriasia osaa jokin 100t ajettu 1985 vuodelta :D

Vaikka ajatkin vähän, niin kyllä se loppuun poljettu näyttää ongelmansa vaikka vain makaa parkissa, pomppaa katsastuksessa kun valuttaa nesteitä läpi jne vanhojen pommien ongelmia
 
Vaikka ajatkin vähän, niin kyllä se loppuun poljettu näyttää ongelmansa vaikka vain makaa parkissa, pomppaa katsastuksessa kun valuttaa nesteitä läpi jne vanhojen pommien ongelmia

Eikö vanhojen pommien ongelmat ole juuri vanhojen ongelmia, eli auton ikään liittyviä, ei välttämättä niinkään kilometreihin?
 
Eikös esim. kaikki tiivisteet yms. ala ehtoopuolella +10 vuoden jälkeen olemaan? Siis että ajalla on noihin enemmän merkitystä kuin kilometreillä.
 
Eikö vanhojen pommien ongelmat ole juuri vanhojen ongelmia, eli auton ikään liittyviä, ei välttämättä niinkään kilometreihin?

Kyllä ne autot kuluvat käytössä, eli ajossa, vähemmän paikoillaan ollessa. Moni aina vetoaa vanhaa pommia katsoessaan, että on "kaikki kuluvat osat jo vaihdettu..." mutta todellisuudessa ei ne vaihdettavat osat nykyautoista lopu.

(Toki todella pitkä seisottaminen on myös sekin pahasta, mutta nämä ovat enemmän niiden tosi vanhojen museoautojen ongelmia.)

Pelkästään ikään liittyviä ongelmia on vähän. Yksi on toki ruoste, mutta se onkin enemmän sellainen omistajasta riippuva asia. Edes Aasian autot ei ruostu pahasti, jos on massattu ja autoa pestään säännöllisesti.

Ja toki edellä mainitut tiivisteet haprastuu ajanmyötä ja sit kone alkaa joko polttamaan nesteitä tai laskemaan niitä alleen. Mutta ne tiivisteet kuluu käytössä nopeammin kuin aika niitä syö ja omat kokemukset on että normi stefat kestää aika helposti kymmeniä vuosia vähällä ajolla, mutta 300tkm on kyllä vaihtokelposia moni.
 
Siis mersun B sarja? Ei tosiaan ainakaan ensimmäistä sukupolvea, varsinkaan bensakoneella. Meillä oli ekan sukupolven B mersu ja takaluukku ruostui ja kone jouduttiin vaihtamaan jonka jälkeen autokin meni vaihtoon. Auto oli ranskassa valmistettu ja taisi kone olla renaultin tekele joten jälkiviisaana ei ihme että oli surkea laitos
 
Kysymykseen ei voi vastata suorilta. Riippuu missä kunnossa autot ovat ja kuinka huollettu.
 
Luultavasti osia vaihdettu sen verran tuohon taksiin, että ei vähään aikaan ole hätää.
Avaa vähän taustoja , miksi siihen olisi vaihdettu mitään muuta kuin aivan pakolliset ? Miksi olisi pidetty yli juuri sen maagisen pisteen jota ennen kaikki vaihdettu ? Jos olisi niin hyvässä kunnossa, niin luulis että olisi ajettu tämä kierros liki loppuun.

Toki kyseessä yksilö, taksi jota huolella pidetty, ja huolettu viimeisen päälle, vähintää toinen sama mielessä ja muista syistä sitten päätetty vaihtaa kesken hyvän kauden.

Puolestaan 100tkm ajetussa se toinen kierros vasta alkaa.
Sait tämän kuullostaa paremmalta.


Toinen juttu on sitten se että kannattaako ostaa dieseliä jos ajaa 5tkm vuodessa. Tuo 350tkm on taatusti diesel koska kukaan ei ole niin hullu että ajelisi bensalla 70tkm vuodessa. (350tkm/5v)
Hyvä huomio, toinenkin varmaan diesel.


Nopeati nettihakaju, jos bensa n 250€ vuodessa, ja diesel kaasu vehkeet n 400€ ja oletus että verot tasaantuu, niin pienemmistä veroista kannata isosti maksaa, no kannattaa katsoa vuotuiset huollotkin.
 
Mitkä moottorit? Varusteet? Hinta? En valitettavasti tunne Mersun B-malleja ja niiden ominaisuuksia tai vikoja.

Kotiläksyt kannattaa aina tehdä ennen autokaupoille lähtöä, eli selvittää onko millaista tyyppivikaa tiedossa kysyisillä moottoreilla ja laatikoilla.

Mutta minun vastaus on kyllä tässä kohtaa se vähemmän ajettu. En ostaisi edes yli 200tkm ajettua autoa, enkä ole ikinä ostanut. Ostan 100tkm vähänajettuja halvalla, kohtuu huolettomia turvallisia kilometrejä tiedossa. Viimeistään 300tonnin päällä ne menee vaihtoon kun korjaamolla käynti alkaa olla jatkuvaa
 
Siis mersun B sarja? Ei tosiaan ainakaan ensimmäistä sukupolvea, varsinkaan bensakoneella. Meillä oli ekan sukupolven B mersu ja takaluukku ruostui ja kone jouduttiin vaihtamaan jonka jälkeen autokin meni vaihtoon. Auto oli ranskassa valmistettu ja taisi kone olla renaultin tekele joten jälkiviisaana ei ihme että oli surkea laitos
Kultaisiko aika muistot? Mersussa oli M266 moottori, josta en löydä mistään yhteyttä Relluun. Ja auto tehtiin ilmeisesti Saksassa.
 
Kultaisiko aika muistot? Mersussa oli M266 moottori, josta en löydä mistään yhteyttä Relluun. Ja auto tehtiin ilmeisesti Saksassa.

Jossain auton dokumenteissa puhuttiin ranskasta. Rellu yhteys tuli myyjältä, en tosin ihmettele vaikka olisi puhunut puuta heinää. Jokatapauksessa surkea auto
 
Ei tuota vanhaa mallisarjaa olevaa b-mersua ainakaan kannata ostaa, karsea uudempaan mallisarjaan nähden. Jos b on pakko saada, niin uudempaa sarjaa oleva vähän vähemmän ajettu sitten. Toki jos tuo 350 tkm on rullattu maantiellä, niin voi olla ihan hyväkin vielä. Kaupunkikäytössä tuskin enää kannattaa. Aika nihkeää kyllä molemmat, hintaa kuitenkin löytynee kummastakin. Varaosat ja rempat menee sitten mersun hintojen mukaan eli lompakon pitää olla kunnossa vaikka auto olisi halpa.
 
Noilla kilsoilla eli noin 350tkm löytyi nettiautosta tasan kaksi B mersua, kaasuja kumpikin.
Satkun ajettuja vuosimallilla löytyi yksi.

Yero voisi nyt linkittää niitä mitä on katsonut, niin voisi kartoittaa vähän tarkemmin.

En kyllä paljon ajettuun kallistuisi, tai välttämättä kumpaankaan - jos jotain muuta vaihtoehtoa olisi mielessä.
 
B-Mersuista ei kokemusta, mutta joskus olen itsekkin miettinyt samaa, että olisiko mitään mieltä ostaa vain parinvuoden ikäinen mutta paljon ajettu auto sen sijaan että lähes samaan hintaan vanhempi korinen vähänajettu. Plussaa olisi että viimeisin korimalli, uusin tekniikka, viimeisimmät turvavarusteet jne...mutta hinta kuitenkin tullut huomattavasti alas uudesta.
Miinusta olisi, että auto olisi jo aika lähellä loppuunajettua ja korjauskuluja tulisi huomattavasti mitä kasvavassa määrin ja pian olisikin jo aika päästä vikapesästä eroon ja loppuunajetun myyminen ei ole helppoa (ellei anna lähes ilmaiseksi).

Kyllähän tuo 350tkm on niin suuri lukema, että ostaisin vain W124 mersun tuollaisilla kilsoilla. Ellei sitten ole auto tosiaan lähes ilmainen ja isoimmalla moottorilla ja muuten siisti.
 
Kultaisiko aika muistot? Mersussa oli M266 moottori, josta en löydä mistään yhteyttä Relluun. Ja auto tehtiin ilmeisesti Saksassa.
Olisiko sekoittanut A-sarjaan? Eikös edellisen sukupolven malleissa se pienin diesel ollut ainakin suoraan PSA:lta.

E: Tosin ekan sukupolven B on selvästi vanhempi kuin nuo A-mersut.
 
350 000 km ajettuna ei kannata ostaa kuin Toyota Hiace / Hilux / Land Cruiser, W124 tai G Mersu, Mitsubishi L200 / Pajero, Nissan Patrol tai Volvon 240/740/940.
Muitakin voi toki ostaa, mutta ei niistä kannata satasia enempää maksaa.

Osta tuo vanhempi B, jos halvalla saat ja jos haluat uudemman korimallin, niin laita kättä syvemmälle taskuun ja osta reilusti vähemmän ajettu.

Kyllähän auto vaan kuluu käytössä ja ajetut kilometrit tuovat omat rasituksensa koko autolle, verrattuna siihen että autoa käytetään harvakseltaan ja se seisoo suurimman osan ajasta.

Molempiin yksilöihin joutuu taatusti vaihtamaan kuluvia osia, mutta tuossa paljon ajetussa alkaa olemaan jo moni muukin osa mitoitetun käyttöikänsä päässä, jolloin isompaa remonttia tulee taatusti.
Tuollaisessa viisi vuotta vanhassa B:ssä ei ole enää mitään reilusti ylimitoitettua vanhan liiton OM606:sta, joka raksuttaa maailman tappiin saakka, kunhan vaihtelee öljyjä ja suodattimia.
 
Itse en ylipäätään laittaisi 350k ajettua autoa.

Jos ei ole paljoa rahaa niin sit joku Kia, Citroen, Skoda, niiden arvo laskee paljon nopeampaa kuin 'premium'-merkkien.
 
Kiinnostais Mersu B. Vaihtoehtoina olis 2015 vuosimalli, mutta kilometrejä 350 t, toinen vaihtoehto 2009 vuosimalli, eli monta monta vuotta vanhempi, mutta kilometrejä vain n. 100t.

Itsellä tulee mittariin vuodessa luokkaa 5000.

Kumman valitsisit?
Itse ostaisin tuon uudemman, kun se on hienompi ja vähän halvempi. Ja koska 2009 alkaa olla jo 12 vuotta vanhakin. Jos siis tuo 350tkm ajettu auto on kunnossa. Vaihteistoista en sen kummemmin tiedä, mutta uudemmassa näyttää olevan automaatti. Mutta en kyllä ottaisi kaasu autoa 5tkm ajoille, koska maksut on suuremmat.

2015

2009
 
Olisiko sekoittanut A-sarjaan? Eikös edellisen sukupolven malleissa se pienin diesel ollut ainakin suoraan PSA:lta.

E: Tosin ekan sukupolven B on selvästi vanhempi kuin nuo A-mersut.

Ei ole kyllä yhdessäkään Mersussa ollut PSA:n moottoreita. Renault-Nissan konsernin moottoreita kylläkin löytyy.
 
Ei ole kyllä yhdessäkään Mersussa ollut PSA:n moottoreita. Renault-Nissan konsernin moottoreita kylläkin löytyy.
Juu totta, minun aivopieru. Relluahan tuo alkuperäinen viesti koskikin. Mutta ei noita kyllä ole tainnut ekan sukupolven B-mallissa vielä olla.
 
Jos ei kummassakaan tekniikassa tiedossa mitään tyyppivikaa mikä aiheuttaa kalliihkon esim. koko vaihteiston tai moottorin vaihdon niin tuon enemmän ajetun ottaisin. Kulutusosia kuten alustan osat, turbo, suuttimet jne voi mennä kummasta vaan seuraavan 5 vuoden aikana.
 
Mielestäni ikä vs kilometrit kysymykseen vastaa hyvin nämä kaksi skenaariota:

A) On hyvin yleistä että esim 100tkm / vuosi ajettavalla autolla ajetaan 5-vuotta ilman isompia remppoja vaihtaen pelkät kulutusosat. Ei se auto kilometreistä miksikään mene jos ajo on joten kuten järkevää eikä mitään ryöstösaaliin kanssa pakenemista hiekkateillä.

B) On yhtälailla yleistä että 30tkm / vuosi ajosuoritteella esim 10v ikäiseen autoon tehdään jo useampi isoja remppoja (Ahdin, laatikkorempaa etc etc.). Tästä voi nyt sitten päätellä kumpi olisi oma valinta.

Mitään tieteellistä näyttöä ei itsellä ole valitettavasti tarjota joten lukija saa päättää uskoako vaiko eikö. Tämä on vain omakohtainen näkemykseni.
 
Omakohtaiset näkemykset ovat aina kivoja, mutta kuinka suuri on otanta? Oletteko omistaneet paljonkin autoja joilla olette ajaneet välin 50-300tkm jotta tästä voi vetää tilastollisia johtopäätöksiä?

Tämä "ikä vs. kilsat" on ikuisuuskysymys, joka esintyy jokaisella autofoorumilla ympäri maailmaa.
Ei siihen ole oikeaa vastausta, koska käytetyt autot ovat niin yksilöitä. Kestäväksi rakennettu tekniikka ja/tai hyvin pidetty autoyksilö kestää pidempään ennen niitä isoja kalliita remontteja. Usein kestävän maineen omaava auto (Toyota) on edelleen paljon ajettuna muita kalliimpi, joten mahdollinen taloudellinen etu sulaa siihen jos maksaa 200tkm ajetusta 100tkm ajetun muunmerkkisen hinnan.

Toisaalta, jos googlettelee asiaa, niin usein kysymys on enemmänkin että kannattaako ostaa 60tkm ajettu vanhempi vai 150tkm ajettu uudempi. Meillä Suomessa on valitettavasti autoilusta tehty niin kallista että köyhät joutuvat oikeasti miettimään +200tkm ajettujen romujen ostoa, jossa ei ole mitään järkeä. Muualla sivistyneessä Euroopassa noin paljon ajetut autot laivataan joko Afrikkaan, Itä-Eurooppaan tai toki Suomeen loppuun poljettaviksi. Aloittaja ei ikinä maininnut kustannuksia, joten jos vain haluaa auton josta tykkää ja on varaa sitä korjata, niin miksei, mutta muuten on aivan hullua lähteä katsomaan mitään autoa ~300tkm kilsoilla, ellei itse ole verstasta rempata.

Tuo "200tkm jälkeen kaikki kuluvat osat ovat jo vaihdettu" ja "100tkm ajetuissa alkaa ensimmäinen kierros" ovat myös näitä hokemia jotka tulee aina vastaan, täälläkin tuli jo kertaalleen ja autofoorumeilla monet ilmeisesti puolustelevat omien romujensa mainetta näillä saduilla.
Tosiasiassa kukaan ei korjaa kaikkia kuluvia osia yhdellä kerralla, vaan rempat aina jakautuvat pidemmälle aikavälille.

Ellei auto ole tunnettu vikapommi (esim. TSI/DSG) niin 100tkm jälkeen tehdään useimmiten aika edullisia perus remppoja, sähköantureita, alustan osia ja ehkä laturia ja sen sellaista. 200tkm jälkeen alkaa riski kasvaa kalliimmille korjauksille, saattaa kansipahvi vaatia uusimista tjms, automaatin leviämisen riski kasvaa, tai jos turbo niin niitä on hajonnut yllättävänkin pienillä kilsoilla. Se on ihan oma asia haluaako sen riskin ottaa. Miksei jos saa alleen auton josta tykkää.

Mitään tieteellistä näyttöä ei itsellä ole valitettavasti tarjota joten lukija saa päättää uskoako vaiko eikö. Tämä on vain omakohtainen näkemykseni.

Onhan tuosta vaikka kuinka tilastojen valossa näyttöä, että mitä enemmän ajettu niin sitä enemmän tarvii hinauspalveluja ja katsastuksessa hylätään.
 
Onhan tuosta vaikka kuinka tilastojen valossa näyttöä, että mitä enemmän ajettu niin sitä enemmän tarvii hinauspalveluja ja katsastuksessa hylätään.

Kaikki varmaan älyää sen ilman tilastoakin.
Nyt oli kyseessä ikä / km -suhteessa. Jos olisi tilasto kumpi on parempi, 3v 300tkm ajettu vai 10v 200tkm ajettu, ei tätä kysymystä olisi tarvinnut alun perin esittääkään. Vielä kun soppaan lisätään ostohinta, niin kysymys onkin jo vähän monisäikeisempi.
 
Itsellä ollu yleensä tonnin räpsyjä ja suurimmaks osaks vähemmän ajettuja pikkuautoja mutta päätin ottaa sit riskin ja ostaa uudemman ja isomman ja yli 450tkm rullatun dieselauton....saa vähän ajomukavuutta ja tilaa ja ei ole vielä tarvinnu pettyä....tonnin pintaan tommonen pikku riski sillä meiningillä jos se kestää ens leimalle syksyyn asti ilman mitään isompia niin on jo melkein hintansa sitten hankkinut....
vastaavat 200tkm ajetut menee 4 tonnin kantturoissa niin onhan tossa iso säästö hinnassa ja autoo on laiteltu edellisen omistajan toimesta reippaasti niin voihan toi kestääkin hyvällä tuurilla pitkään
 
Itsellä ollu yleensä tonnin räpsyjä ja suurimmaks osaks vähemmän ajettuja pikkuautoja mutta päätin ottaa sit riskin ja ostaa uudemman ja isomman ja yli 450tkm rullatun dieselauton....saa vähän ajomukavuutta ja tilaa ja ei ole vielä tarvinnu pettyä....tonnin pintaan tommonen pikku riski sillä meiningillä jos se kestää ens leimalle syksyyn asti ilman mitään isompia niin on jo melkein hintansa sitten hankkinut....
vastaavat 200tkm ajetut menee 4 tonnin kantturoissa niin onhan tossa iso säästö hinnassa ja autoo on laiteltu edellisen omistajan toimesta reippaasti niin voihan toi kestääkin hyvällä tuurilla pitkään
Itsellä oli 2013 ostettu Peugeot 406 HDi 110hv, jossa aluksi 448tkm mittarissa. Hinta oli 950€. 2020 joulukuussa laitoin sen romutukseen 2000€ kiiluen silmissä (romutuspalkkio). Mittarissa oli 526tkm. En vaihdattanut jakohihnaakaan, vaan vanha hihna kesti tuon ajan. Lastutettu 130hv ja tekniikka toimi vieläkin erittäin hyvin. Hitsata kyllä piti muistaakseni pariin otteeseen.

En tiedä mikä auto sulla sitten on, mutta vähän tuuria mukana, niin saattaa olla hyväkin ostos. Pösöstä oli jonkun edellisen omistajan aikana uusittu laturi. Itse taas vaihdoin vain öljyjä 20tkm välein.
 
Itsellä jätti Mersu tielle, vaikka olikin vain 127tkm mittarissa, niin ikä tuli vastaan. Kampiakselin hihnapyörä on vulkanoitu ja netin mukaan kestää kuulemma 15+ vuotta. No kesti se sentään melkein 21v mutta sitten loppui matkanteko. Joku paljon ajettu ja huollettu entinen taksi esim voisi hyvinkin olla ihan toimiva laite, mutta vaikea se on arvoida. Olihan Iltalehdessä yli miljoonan ajettu Chrysler 300c eikä se taida olla kovin hyvässä maineessa autona. Ei tainnut ollut edes jättänyt tielle, jos oikein muistan.
 
Itsellä jätti Mersu tielle, vaikka olikin vain 127tkm mittarissa, niin ikä tuli vastaan. Kampiakselin hihnapyörä on vulkanoitu ja netin mukaan kestää kuulemma 15+ vuotta. No kesti se sentään melkein 21v mutta sitten loppui matkanteko. Joku paljon ajettu ja huollettu entinen taksi esim voisi hyvinkin olla ihan toimiva laite, mutta vaikea se on arvoida. Olihan Iltalehdessä yli miljoonan ajettu Chrysler 300c eikä se taida olla kovin hyvässä maineessa autona. Ei tainnut ollut edes jättänyt tielle, jos oikein muistan.
Eikö ainakin ekan mallin Chrysler 300C dieselmoottori ollu Mersun kone, eli 3.0 V6 CDI? Siinä selittyy että taksi päässy yli miljoonan, bensakoneet tuskin pääsee.
 
Omakohtaiset näkemykset ovat aina kivoja, mutta kuinka suuri on otanta? Oletteko omistaneet paljonkin autoja joilla olette ajaneet välin 50-300tkm jotta tästä voi vetää tilastollisia johtopäätöksiä?

Tämä "ikä vs. kilsat" on ikuisuuskysymys, joka esintyy jokaisella autofoorumilla ympäri maailmaa.
Ei siihen ole oikeaa vastausta, koska käytetyt autot ovat niin yksilöitä. Kestäväksi rakennettu tekniikka ja/tai hyvin pidetty autoyksilö kestää pidempään ennen niitä isoja kalliita remontteja. Usein kestävän maineen omaava auto (Toyota) on edelleen paljon ajettuna muita kalliimpi, joten mahdollinen taloudellinen etu sulaa siihen jos maksaa 200tkm ajetusta 100tkm ajetun muunmerkkisen hinnan.

Toisaalta, jos googlettelee asiaa, niin usein kysymys on enemmänkin että kannattaako ostaa 60tkm ajettu vanhempi vai 150tkm ajettu uudempi. Meillä Suomessa on valitettavasti autoilusta tehty niin kallista että köyhät joutuvat oikeasti miettimään +200tkm ajettujen romujen ostoa, jossa ei ole mitään järkeä. Muualla sivistyneessä Euroopassa noin paljon ajetut autot laivataan joko Afrikkaan, Itä-Eurooppaan tai toki Suomeen loppuun poljettaviksi. Aloittaja ei ikinä maininnut kustannuksia, joten jos vain haluaa auton josta tykkää ja on varaa sitä korjata, niin miksei, mutta muuten on aivan hullua lähteä katsomaan mitään autoa ~300tkm kilsoilla, ellei itse ole verstasta rempata.

Tuo "200tkm jälkeen kaikki kuluvat osat ovat jo vaihdettu" ja "100tkm ajetuissa alkaa ensimmäinen kierros" ovat myös näitä hokemia jotka tulee aina vastaan, täälläkin tuli jo kertaalleen ja autofoorumeilla monet ilmeisesti puolustelevat omien romujensa mainetta näillä saduilla.
Tosiasiassa kukaan ei korjaa kaikkia kuluvia osia yhdellä kerralla, vaan rempat aina jakautuvat pidemmälle aikavälille.

Ellei auto ole tunnettu vikapommi (esim. TSI/DSG) niin 100tkm jälkeen tehdään useimmiten aika edullisia perus remppoja, sähköantureita, alustan osia ja ehkä laturia ja sen sellaista. 200tkm jälkeen alkaa riski kasvaa kalliimmille korjauksille, saattaa kansipahvi vaatia uusimista tjms, automaatin leviämisen riski kasvaa, tai jos turbo niin niitä on hajonnut yllättävänkin pienillä kilsoilla. Se on ihan oma asia haluaako sen riskin ottaa. Miksei jos saa alleen auton josta tykkää.



Onhan tuosta vaikka kuinka tilastojen valossa näyttöä, että mitä enemmän ajettu niin sitä enemmän tarvii hinauspalveluja ja katsastuksessa hylätään.

Korjaa. Ammattikäytössä olevat autot....
 
Olihan Iltalehdessä yli miljoonan ajettu Chrysler 300c eikä se taida olla kovin hyvässä maineessa autona. Ei tainnut ollut edes jättänyt tielle, jos oikein muistan.

Puslia ja tukivarsia varmaan kuitenkin mennyt jonkin verran koska perustuu Väyrysen alustaan, mutta se ei oikein jaksa kantaa noin painavaa autoa. Se on yksi syy miksei mallia juuri arvosteta, toinen on ne halvat muoriroippeet millä sisätilat on vuorattu. Faceliftissa tuli tähän jonkinlainen parannus.
 
Mulla vanha taksi. 350tkm rullattu vm. 12 Ford Grand C-Max. Kilometrit ei näy kuin mittaristossa. Itse valitsin uudemman ja paljon ajetun. Mulla on ollut useampi yli 300tkm ajettu, ja ei ole ollut mitään ongelmia, siis perushuoltoa ihmeempää. Muutamassa vähemmän ajetussa sitäkin enemmän. Kunhan katsoo että huollot on tehty, niin noilla kilometreillä ei vielä mitään hätää.
 
Yleensä paras hinta-laatusuhde on paskan auton maineessa olevilla - tai sitten niillä tonninpommeilla, jotka voivat mennä ihan olemattomilla kuluilla pitkäänkin.

Se huononakin pidetty auto todennäköisesti toimii ihan hyvin, mutta mainehaitta painaa hintaa alas. Tuon takia esimerkiksi oikeastikin kestävä Toyota Hiace on hinta-laatusuhteeltaan huonoin pakettiauto.
 
Mulla hajosi 1500€ VW New Beetle lähes saman tien. Luultavasti moottori leikkasi kiinni, vaikka öljyä kyllä oli aivan riittävästi. 1999 ja 320tkm. 2.0 bensa.


Kun taas sitten kesällä ostettu 200€ Citroen C3 2002 on toiminut oikein hyvin. Nyt on tullut pientä rahinaa taka jarrurummuista, mutta toimii. Mittarissa on varmaan 288tkm. Katsastuksessa toinen takaiskari oli vähän huonompi. On jopa toimiva ilmastointi ja vakkari. Moottori ei ole mikään tykki, mutta esim kaupungissa menee aivan hyvin.

En siis ostaisi kovin vanhaa ja kovin paljon ajettua ja vielä kallista (kuten tuo VW). Tykkäsin kyllä muotoilusta, mutta 1tkm ajolle tuli kohtalaisesti hintaa :) Myyjä oli siis osannut oikeaan aikaan myydä autonsa ja kun leimaakin oli vain jotain 2 kuukautta jäljellä ostettaessa. Jos olisi vaikkapa juuri katsastettu, niin riski olisi pienempi. Yllättävästi moottori toimi aivan hyvin ja sitten vain hajosi. Toki auton pakokaasupäästöt oli suuret, mutta siihen ei löydetty syytä (voiko olla viallinen moottori).

Yleensä paras hinta-laatusuhde on paskan auton maineessa olevilla - tai sitten niillä tonninpommeilla, jotka voivat mennä ihan olemattomilla kuluilla pitkäänkin.

Se huononakin pidetty auto todennäköisesti toimii ihan hyvin, mutta mainehaitta painaa hintaa alas. Tuon takia esimerkiksi oikeastikin kestävä Toyota Hiace on hinta-laatusuhteeltaan huonoin pakettiauto.
Taitaa olla esim Citroen C3 huonon auton maineessa. Vaikkapa huono ajaa, vaikka onkin paljon parempi ajaa kuin esim Fiat Punto. Täytyykin tehdä öljynvaihto Citikkaan vaikka talven jälkeen, niin pysyisi hyvässä kunnossa moottorikin.
 
Taitaa olla esim Citroen C3 huonon auton maineessa. Vaikkapa huono ajaa, vaikka onkin paljon parempi ajaa kuin esim Fiat Punto. Täytyykin tehdä öljynvaihto Citikkaan vaikka talven jälkeen, niin pysyisi hyvässä kunnossa moottorikin.
Hyvä esimerkki tuollaisesta hyvän hinta-laatusuhteen autosta. Sitikka ei ole kovin arvostettu automerkki.. tai mikään rasnkalainen ei ole.
 
Puslia ja tukivarsia varmaan kuitenkin mennyt jonkin verran koska perustuu Väyrysen alustaan, mutta se ei oikein jaksa kantaa noin painavaa autoa. Se on yksi syy miksei mallia juuri arvosteta, toinen on ne halvat muoriroippeet millä sisätilat on vuorattu. Faceliftissa tuli tähän jonkinlainen parannus.
Ei ne nivelet painosta hajonnut, osat teetettiin halvemmalla mitä mersussa ja laatu oli mitä oli ja siitä syystä niveliä menee. Aftermarket HD osilla kestää hyvin. Takapää oli Väyrystä, etupää w211 jos oikein muistan
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 699
Viestejä
4 544 512
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom