Palit NVIDIA 2080 tuulettimet hajoilee.

Moikka, noin 9kk sitten toinen näytönohjaimen tuulettimista alkoi voida huonosti. Se "heilui" ja siitä tuli aika paha palaneen käryä, laakerit tjsp. meni rikki. Käytin konetta jonkun verran ja haju hälveni ajan myötä. Tuoksu tuli kuitenkin jossain vaiheessa takaisin ja nyt tuuletin alkoi pitämään myös nakuttavaa ääntä jolloin päätin hankkia uudet tuulettimet näyttikseen. Ostin gpuconnect.comista uudet, näyttivät päällisin puolin oikealta vaikka johdon liitin oli vähän lyhyempi. Koneeseen kytkettyä tuulettimet pyörivät hyvin ja ongelma vaikutti korjaantuneen.

Seuraavan kerran pelatessa tuulettimista tuli semmoinen hentoinen palaneen käry joka kuitenkin loppui pian. Pelit alkoivat pian pätkimään ja nvidia-smi näytti että tuulettimet ei pyöri laisinkaan vaikka lämpötila 80c+. Asiaa tarkastellessa tarkemmin, uudet tuulettimet olivat nyt aivan täysin jumissa eikä niitä meinannut saada käsin pyörimään (näytönohjaimesta irrottamisen jälkeen tietysti). Myyjälle valitus asiasta, lähettivät uudet tilalle minkä toimivuuden testasivat ennen lähettämistä. Asensin tänään, hetki pelailua ja jumissa taas. Myyjän mukaan oikeat tuulettimet, mä vähän veikkaan että väärät tuulettimet kun AMP määrä eri.

Osaisiko joku neuvoa siis, että mistä ja mitkä tuulettimet hankkia vai onko näytönohjaimessa itsessään joku vika?

Vanhoista tuulettimista laitan kuvan liitteeksi. Malli näyttäisi olevan "GAA8S2U". Uusissa tuulettimissa malli "FD10015H12S". Ulkoisesti tuulettimet näyttävät aika/aivan identtisiltä.

Tietokoneen käyttöjärjestelmänä nobara linux, komponentti tietoja voin myös lisätä jos ne nähdään oleelliseksi. :)

Edit:

Tärkein tieto tietysti jäi eli, näytönohjain on NVIDIA Palit 2080 gamerock premium. Palitin omalta sivulta en löydä tuote-esittelyä, mutta tässä guru3d arvostelussa sama näyttis tietoineen: Palit GeForce RTX 2080 Gamerock Premium review

Edit2: uudet, paremmat kuvat. Apistek tuulettimet ovat alkuperäiset. FirstD uudet mitkä jumittuivat/paloi kiinni tjsp.

DSC_1047.JPG

signal-2025-09-28-19-52-34-828.jpg

signal-2025-09-28-19-52-42-180.jpg

Viimeksi muokattu:
Aliexpressiltä näyttää saavan usealta myyjältä noita tuulettimia, käyppäs vilkaisemassa. Välttämättä ei kannata etsiä niitä juuri sopivaksi 2060 näyttikselle, kaikki myyjät eivät kaikkia malleja luettele mihin ne ropellit sopii. Tarkista itse liittimet sekä speksit.

No jaksoin katsella itse, tässä vaikuttaisi olevan oikeat, mutta varmista toki itse:

Viimeksi muokattu:
Kone käryää, mutta käyttö vaan jatkuu. Siinä ei kyllä järki paljon päätä pakota.

Kiitos huolenpidosta, tällä kertaa ei kuitenkaan tapahtunut mitään pahaa. Pois lukien ehkä nyt nämä parit rikkoutuneet tuulettimet? Itsellä on ollut nyt rahallisesti haasteita ja korjaamiseen tai varaosiin ei ole harmillisesti ollut varaa. Nyt kuitenkin kun asiat ovat paremmin, olen ottanut härkää sarvista kiinni ja koitan parhaiden kykyjeni mukaan korjaamista. :) Toivottavasti tulevaisuudessa vastaavien ongelmien ilmaantuessa tulee tehtyä viisaammin ja toimittua aikaisin, siinä voi säästää pidemmän päälle varmasti.
Aliexpressiltä näyttää saavan usealta myyjältä noita tuulettimia, käyppäs vilkaisemassa. Välttämättä ei kannata etsiä niitä juuri sopivaksi 2060 näyttikselle, kaikki myyjät eivät kaikkia malleja luettele mihin ne ropellit sopii. Tarkista itse liittimet sekä speksit.

No jaksoin katsella itse, tässä vaikuttaisi olevan oikeat, mutta varmista toki itse:
link

Kiitos paljon vaivannäöstä, noi linkkaamasi ovat ehkä väärät jos nyt osasin lukea specsejä oikein. Otin vielä varmuuden vuoksi myyjään yhteyttä ja katsotaan josko sieltä osataan kertoa onko oikea tuote / mikä sopisi paremmin.

Osaisiko joku neuvoa siis, että mistä ja mitkä tuulettimet hankkia vai onko näytönohjaimessa itsessään joku vika?

Verkkohuutokauppojen klassikko Ebay on mielestäni pätevä markkinapaikka yhä edelleen. Ja katsoo, että jos ei samalla tuotekoodilla ole, niin että ainakin liittimet ja speksit vastaavat alkuperäisiä. Plussaa, jos tuulettimissa on jonkin asiallisen firman etiketit.

Sinulla on asennuksessa ongelmia tai joku on tukkinut tuulettimet. Helposti siellä joku kitka aiheuttaa käryämistä, kun tuuletin haluaisi pyöriä, mutta joku blokkaa sitä. Tämä kannattaa nyt selvittää, ennenkuin korttia seuraavan kerran käyttää.. Nakuttava ääni voi olla tuulettimen lapojen osumista esteeseen.

Amp on vaan virtaa (ampeereita), ja se on tuskin tässä ongelmana. Toinen mahdollinen ongelma on se, että nämä on jossain puolipassiivimoodissa, josta ei lähde enää pyörimään.

--

En ostaisi enää tuolta gpuconnectistä, vaan jostain muualta vähän enemmän alkuperäisen näköiset tuulettimet.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
288 368
Jäsenet
79 476
Uusin jäsen
Kaivuri eläkkeellä.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom