No RT muuttaa tilannetta. En osannut arvata sen olleen käytössä tilanteessa, jossa peli ei meinaa pyöriä.
Vanha suorittimesi on nopeudeltaan noin 10400F ja 9900K:n puolivälissä. Computerbase on mitannut seuraavia nopeuksia:
Avg. 1080p:
10400F 90,5 fps
9900K 102,3 fps
Min. 0,2 %, 1080p:
10400F 40,6 fps
9900K 47,5 fps
Avg. 1080p + RT:
10400F 61,1 fps
9900K 74,6 fps
Min. 0,2 %, 1080p + RT:
10400F 31,8 fps
9900K 39,6 fps
Säteenseurannalla keskimääräinen pysyy yli 60 fps, mutta pahimmissa minimeissä käydään jopa ~35 fps:ssä. Näytönohjain on silti täysillä asetuksilla suurempi rajoite 2160p:llä, koska jopa ilman säteenseurantaa on vain noin 38 fps ja se on avg. Säteenseurannalla ja asetuksia keventämällä ollee kuitenkin hyvin mahdollista saada suorittimen potku loppumaan ennen näyttistä. Olit huomaavinasi pelin pyörivän paremmin, joten varmaan tuosta oli kyse. Varjoja ym. mediumille, niin GPU saa hieman vetää henkeä, mutta prossu hikoilee RT:n, piirtoetäisyyden jne. kanssa täysillä.
Ei se prossu hukkaan siis mennyt, ja on varmasti pitkäikäinen hankinta.
Pieni vinkki kaikille päivittäjille. Simuloikaa ennen GPU-päivitystä prossun riittävyys peleissänne, jotta ette osta liian tehokasta näyttistä, ja että osaatte tarvittaessa ostaa riittävästi lisää suoritintehoa.
Esim. Tarkkuus 1440p ja tavoitenopeus on 90 fps. Vanhalla näytönohjaimella peli pyörii omaan silmään riittävillä asetuksilla 50 fps. Testaa nopeus muuten samoilla asetuksilla, mutta resoluutio 720p:
A) Jos pyörii edelleen 50 fps, pelkkä näytönohjaimen vaihto ei auta mitään. Pitää ensin ostaa vähintään 80 % nopeampi CPU, ja testata sitten uudestaan alkuperäinen 1440p-ajo. Jos siinä pyörii edelleen 50 fps, pitää ostaa 80 % nopeampi GPU. Jos pyörii 60 fps, pitää ostaa 50 % nopeampi GPU. Jos pyörii 90 fps, niin näytönohjainta ei tarvitse päivittää ollenkaan, eli pelkkä suorittimen päivitys riitti tavoitteeseen.
B) Jos pyörii 75 fps, voit saada välitöntä hyötyä enintään 50 % nykyistä nopeammasta GPU:sta ((75 fps / 50 fps - 1) * 100 % = 50 %). Tavoiteltu 90 fps vaatii kuitenkin myös suorittimen vaihtoa vähintään 20 % nopeampaan malliin, jos suorittimeen vaikuttavia asetuksia ei voi/kestä keventää enempää.
C) Jos pyörii 90 fps, suoritin riittää tavoitenopeuteen, ja hyödyt enintään 80% nykyistä nopeammasta GPU:sta, ellet lisää graafisia herkkuja.
D) Jos pyörii 180 fps, niin suorittimessa on yllin kyllin pelivaraa. Voit halutessasi ostaa näytönohjaimeen kasvunvaraa tulevia pelejä varten, jos hinta on järkevä. Triplanopea GPU jaksaisi 150 fps@1440p, joten sekin olisi pullonkaula ennen suorittimen 720p:llä simuloitua 180 fps:ää. Oikeastaan 180 fps vs. 50 fps on niin lähellä 1440p vs. 720p pikselimääräeroa, että suorittimen todellisen ylärajan selvitys vaatisi 480p-testiä.
Nykypeleissä resoluutio ei vaikuta suorittimeen ollenkaan. Jos suoritin jaksaa 90 fps@720p, niin se jaksaa 90 fps@2160p, kunhan GPU ei rajoita menoa.
Minä opin tänään, että sama pätee myös säteenseurannalla pelattaessa. RT vaatii toki oman veronsa suorittimelta, mutta resoluutiolla ei edelleenkään ole mitään vaikutusta. Jos suoritin jaksaa 70 fps@720p+RT, niin se jaksaa 70 fps@2160p+RT, kunhan GPU ei rajoita menoa.
Stacking up the chips
www.tomshardware.com
Liitteissä rajasin pois ne tapaukset, joissa GPU rajoitti. Siitä voi verrata 1300X, 2700X, 10100 tai 9600K:ta, niin suorituskyky on aivan sama 1080p + RT vs. 2160p + RT. Noita tehokkaammilla suorittimilla näin ei ollut, sillä RTX 3090 pullonkaulasi. Jos testissä olisi ollut käytössä toistaiseksi julkaisematon RTX 5090, niin testin jokaisella prossulla nopeus olisi ollut aivan samaa 1080p+RT vs. 2160p+RT.
Prossun rajat voi siis kätevästi testata omissa peleissään omaan silmään riittävillä asetuksilla pudottamalla pelkän resoluution 720p:ksi. Tämän jälkeen tietää, kuinka paljon nopeamman GPUn voi hankkia, vai pitääkö myös suoritin päivittää, ja kuinka paljon nopeampaan malliin.