Pääkaupunkiseudun maa-alasta on rakennusten alla vain viisi prosenttia

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
435
Pääkaupunkiseudun maa-alasta on rakennusten alla vain viisi prosenttia.
Tämä kuitenkin pääasiassa Vihreiden silmissä hyvä syy tuhota Malmin lentokenttä, moottoritiet ja keskuspuisto.

http://www.paivanlehti.fi/helsingin-uusi-yleiskaava-perustuu-haavemaailmaan/

Keskuspuiston sekä Malmin lentokentän suojelu hävisivät äänestyksissä.

PÄÄKAUPUNKI Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi yli seitsemän tunnin, sadanviidenkymmenen puheenvuoron ja kahdentoista äänestyksen jälkeen uuden yleiskaavan. Kaupunkisuunnittelulautakunnan visioima kaava perustuu siihen, että vuonna 2050 pääkaupungissa olisi 860 000 asukasta, noin 240 000 asukasta enemmän kuin nyt.

Kasvua olisi enemmän kuin Tampereella tai Turussa nykyisin on asukkaita. Normaali kasvuennuste uumoilee Helsingin asukasmääräksi samalle ajankohdalle vain 756 000 kaupunkilaista, yli 100 000 vähemmän. Helsingin uusi yleiskaava perustuukin haavemaailmaan.

Yleiskaavan havainnekuvissa aurinko paistaa ikuisesti, iloiset ihmiset uittavat kanaalissa leikkiveneitä. Kävelijöillä ja pyöräilijöillä on käytössään yhtä suuret väylät kuin vain muutamalla futuristisella autolla. Eikä haittaa, että yksi autoista ajaa väärään suuntaan vastaantulevien kaistaa. Kuva on nykyistä Hämeenlinnan moottoritietä jatkavasta kaupunkibulevardista, jos ette tunnistaneet.

Ajatus on kieltämättä kaunis, sen keksi espanjalainen opiskelija Carlos Lamuela visioidessaan diplomityössään Länsiväylästä Länsibulevardia. Nyt huuma on levinnyt koko kaupunkiin.

Todellisuus kaupunkibulevardista lienee kuitenkin lähempänä Helsingin nykyistä Mäkelänkatua, joka tunnetaan matelevista autojonoistaan sekä vähän väliä kulkemisen katkaisevista liikennevaloistaan.

Kaupunkibulevardi on saasteloukku

Helsingin sisääntuloväylät aiotaan rakentaa kaupunkibulevardeiksi, joiden puistomaisille pientareille puolestaan rakennettaisiin kerrostaloja. Yksityisautoilu vähenisi visioiden mukaan huomattavasti, sillä Helsinki verkostoitaisiin raideliikenteellä aina Kehä I:n rajalle asti.

Entisten sisääntuloväylien yli pääsisivät helpommin nyt sekä jalankulkijat että pyöräilijät, tämä vaatisi luonnollisesti autojen ajonopeuksien alentamista ja pääväylät katkaisevia suojateitä.

Jos asukasmäärä kasvaa yli 200 000 hengellä ja monikaistaiset väylät muutetaan keskustakaduiksi, liikenneruuhkat tulevat todellisuudessa olemaan moninkertaiset nykyiseen verrattuna. Ja jotta suunnitelma toimisi, liikennemäärien pitäisi olla huomattavasti jopa nykyistäkin pienemmät. Laskutoimitus on mahdoton.

H%C3%A4meenlinnanv%C3%A4yl%C3%A4-II-2050-Helsingin-kaupunginsuunnitteluvirasto-300x199.jpg

Toisessa yleiskaavan pohjana olevassa havainnekuvassa talvinen kaupunkibulevardi on kuin jäinen puisto. (Kuva Helsingin kaupunki)
Helsingin seudun ympäristöpalvelujen mukaan viihtyisät bulevardit olisivat oikeassa elämässä saasteinen ja meluisa loukku, joissa tuskin kukaan viihtyisi. Ne eivät todellakaan olisi terveellisiä paikkoja. Pysähtelevät ja kiihdyttävät autot aiheuttaisivat entistä enemmän saasteita pienhiukkasina ja katupölynä.

– Meillä on vaikka kuinka paljon tilaa tällä kaupunkiseudulla. Pääkaupunkiseudun maa-alasta on rakennusten alla vain viisi prosenttia, Helsingin yliopiston kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara totesi Talouselämä-lehdelle.

Hän ei rakentaisi kaupunkibulevardeja ollenkaan.

– Tuntuu älylliseltä laiskuudelta tukkia Helsingin keskustan ainoita sisääntuloväyliä.

Hämeenlinnanväylän kaupunkibulevardi leikkaa kaiken lisäksi myös siivun Keskuspuistosta, jota puolusti adressilla yli 14 000 allekirjoittajaa. Keskuspuisto on Helsingin vihreät keuhkot, se ulottuu Töölönlahdelta aina Vantaanjoelle asti. Lisäksi 74 eri yhteisöä allekirjoitti toivomuksen kansallisen kaupunkipuiston perustamisen puolesta. Vasemmistoliiton Paavo Arhinmäen esitys Keskuspuiston säästämisestä hävisi äänestyksen selvästi 55–30.

Raha ratkaisee rakentamisessa

Kaiken takana on maan kaavoittaminen rakentamiselle, kuinka muutenkaan. Yksi kolmasosa uudesta kerrosalasta saadaan täydennysrakentamisesta, kun tiivistetään kaupunkia hieman. Yksi kolmasosa saadaan kaupunkibulevardeista. Ja yksi kolmasosa saadaan ”laajemmista aluekokonaisuuksista”.

Jälkimmäinen tarkoittaa muun muassa huonosti maapohjaltaan kerrostalorakentamiselle soveltuvaa Malmin lentokenttää, jota puolestaan 71 000 adressin allekirjoittajaa turhaan puolusti. Myös Malmin säästävä kokoomuksen Jaana Pelkosen ehdotus hävisi selvästi luvuin 56–22 valtuustoäänestyksessä.

Yleiskaava on tehty 100 metriä kertaa 100 metriä suuruisten ruutujen tarkkuudella. Haaveissa toki toivotaan, että esimerkiksi Keskuspuistoa kaadettaisiin vain metrin matkalta, mutta käytännössä rakennusyhtiön tavoite on lähempänä jäljellä olevaa 99 metriä.

Samanlaiset unelmat siivittivät kaupunginvaltuutettujen puheenvuoroja asian päättäneessä kokouksessa, joka jatkui lopulta aamuyön tunneille ja seuraavan vuorokauden puolelle.

Yleiskaava voitaisiin monen mielestä kyllä hyväksyä, mutta pontena toivottiin, voisiko esimerkiksi se liikenne kuitenkin sujua vaikka paremmin kuin nyt. Ponsia tehtiin nelisenkymmentä ja suuri osa toiveista hyväksyttiin. Ponnen vaikutus on kuitenkin lähinnä kosmeettinen.

Kaikkiaan yleiskaavasta tehtiin 1444 muistutusta. Niilläkään ei lopulta ollut merkitystä, kun Helsingin uusi yleiskaava hyväksyttiin kaupunginvaltuuston puheenjohtajan, vihreiden Mari Puoskarin nuijan kopautuksella klo 1:11 kaupunginhallituksen alkuperäisen päätösesityksen mukaisesti.
 
Tuo kyllä vituttaa kun puistoja laitetaan poikki ja pinoon että joku sossupummi saa muuttaa niihin
 
En asu Helsingissa ja toivottavasti en joudu asumaankaan, mutta tuo kuulostaa siltä unelmahötöltä jossa vapaat kädet annetaan niille joita ei perusasukkaiden yleinen mukavuus kiinnosta pätkääkään. Miten sinne sitten tullaan vierailemaan/käymään jos sisääntuloväylät rakennetaan asuinpihoiksi yms. Jätetään auto hevonkuuseen ja kävellään perille?
 
Suomessa ei ole osattu rakentaa kaupunkia 1950-luvun jälkeen.

Verratkaapa vaikka Helsingin ja Kööpenhaminan kaupunkirakennetta. Helsingissä on vanha kaupunki, tiivistä, hyvin toimivaa ja siistiä. Kadut vedetty yhteen ja homma toimii. Kun mennään hieman kauemmaksi, alkaa pistetalot, järkyttävät parkkikentät, ryteiköt asuinalueiden välissä, koska eihän nyt asuinalueita voi yhdistää toisiinsa kaduilla.

Köpiksessä on vanha keskusta, josta lähtee katuja. On rakennettu tiiviisti kadun varteen ja kadut on vedetty yhteen ja asuinalueet on rakennettu kiinni toisiinsa, jolloin yhtenäinen kaupunkirakenne säilyy. Ei ole pahemmin hukkatilaa ja silti on reilusti hyvin hoidettuja puistoja ja viheralueita.
 
Tuo kyllä vituttaa kun puistoja laitetaan poikki ja pinoon että joku sossupummi saa muuttaa niihin

Joo, se on ihan väärin rakentaa pelkästään kohtuuhintaisia asuntoja. Tämä johtaa siihen, että alueista tulee ghettoja ja epävakaita narkomaanien ja alkoholistien ja maahanmuuttajien oleskelupaikkoja. Esim. Koivukylä on matkalla tähän nyt.

Itse rakentaisin normaalin hintaisia (= kalliita) asuntoja. Niille löytyy ottajia. Nämä ihmiset vapauttavat sitten muita asuntoja poismuuttaessaan ja sossupummit voivat mennä sinne. Uudisrakentamisen ei pitäisi olla halpaa.

Poikkeuskin tosin on: opiskelijat. Opiskelijoille halpoja kämppiä, joissa rajattu asumisoikeus. Ehdottomasti. Opiskelijat ovat tulevaisuus ja niitä ei saa ajaa jonnekin Helsingin perukoille, koska pitää säästää taas muutama euro. Työssäkäyvänä veronmaksajana pitäisin tätä verorahojeni hyötykäyttönä.
 
Helsingissä on vanha kaupunki, tiivistä, hyvin toimivaa ja siistiä. Kadut vedetty yhteen ja homma toimii. Kun mennään hieman kauemmaksi, alkaa pistetalot, järkyttävät parkkikentät, ryteiköt asuinalueiden välissä, koska eihän nyt asuinalueita voi yhdistää toisiinsa kaduilla.

Nuo ryteiköt ja horsmaniityt ym. ovat kyllä jotain mitä en kanssa itse ihan ymmärrä. Tuota samaa keskuspuistokin pitkälti on, tosin onhan siellä jonkun verran ihan metsääkin ja sitten näitä neuvostotyylisiä puutarhapalstoja.
 
Malmin kentän maaperässä vaarallista rikkihapposavea – asuntorakentamisesta jättimäiset ympäristöhaitat

"
Helsingin kaupungin suunnitelmat Malmin lentokentän täyttämisestä asuinrakennuksilla ovat johtamassa vakaviin ympäristöseuraamuksiin.

Alueella tehdyt satunnaiskairaukset ovat paljastaneet maaperässä olevan rikkihappo- eli sulfidisavea. Se on Suomen pahimpiin ympäristöongelmiin kuuluva ainesta, toteaa Geologian tutkimuskeskus.

Vaarallisten savikerrostumien poistamisen ja neutralisoimisen lisäksi rakennushanketta rasittaa myös jättimäinen ilmastotaakka. Pehmeälle maapohjalle rakentaminen edellyttää yli 14000 kilometrin verran teräsbetonipaalua. Se vastaa matkaa Helsingistä New Yorkiin ja takaisin sekä vielä Lappiin.

Metrin välein juntattavien, jopa 25 metriä pitkien paalujen valmistaminen vastaa kolmasosaa koko Suomen vuotuisesta sementtituotannosta. Tämä puolestaan merkitsee yli 350000 tonnin hiilidioksidipäästöjä."
 
Malmin kentän maaperässä vaarallista rikkihapposavea – asuntorakentamisesta jättimäiset ympäristöhaitat

"
Helsingin kaupungin suunnitelmat Malmin lentokentän täyttämisestä asuinrakennuksilla ovat johtamassa vakaviin ympäristöseuraamuksiin.

Alueella tehdyt satunnaiskairaukset ovat paljastaneet maaperässä olevan rikkihappo- eli sulfidisavea. Se on Suomen pahimpiin ympäristöongelmiin kuuluva ainesta, toteaa Geologian tutkimuskeskus.

Vaarallisten savikerrostumien poistamisen ja neutralisoimisen lisäksi rakennushanketta rasittaa myös jättimäinen ilmastotaakka. Pehmeälle maapohjalle rakentaminen edellyttää yli 14000 kilometrin verran teräsbetonipaalua. Se vastaa matkaa Helsingistä New Yorkiin ja takaisin sekä vielä Lappiin.

Metrin välein juntattavien, jopa 25 metriä pitkien paalujen valmistaminen vastaa kolmasosaa koko Suomen vuotuisesta sementtituotannosta. Tämä puolestaan merkitsee yli 350000 tonnin hiilidioksidipäästöjä."
Oijoi, kääntyykö viherpiiperöiden takki vai keksitäänkö uusia omatuntoaneita, että Malmin hipsteritaivas saadaan rakennettua kuitenkin.
 
"Malmin kentän paaluttamisen ympäristövaikutuksia ei huomioida lainkaan kyseisessä ohjelmassa. Kaupunki on perustellut asiaa sillä, että sementti valmistetaan muualla kuin Helsingissä."

Täähän on hienosti ratkaistu...
 
"Malmin kentän paaluttamisen ympäristövaikutuksia ei huomioida lainkaan kyseisessä ohjelmassa. Kaupunki on perustellut asiaa sillä, että sementti valmistetaan muualla kuin Helsingissä."

Täähän on hienosti ratkaistu...

Tämä on kyllä hämmentävä peruste kun ne valtavat ilmastokustannukset jotka sementin valmistaminen tekee vain kasvavat entisestään siitä jos Hesa - New York x 2 välin verran betonipaalua joudutaan rekkarallina ajamaan 200 km päästä Paraisilta.
 
Tämä on kyllä hämmentävä peruste kun ne valtavat ilmastokustannukset jotka sementin valmistaminen tekee vain kasvavat entisestään siitä jos Hesa - New York x 2 välin verran betonipaalua joudutaan rekkarallina ajamaan 200 km päästä Paraisilta.
Se on sitä vihreää logiikkaa, että Suomen pitää olla mallina koko maailmalla, mutta se ei koske Helsinkiä eikä vihreiden hankkeita.

Vihreät on kepulipuolue, jolla tarkoitus pyhittää keinot.
 
Jää nähtäväksi, että miten sulfiittisaviasia vielä etenee. Malmin lentokentän ystävät ry on kyllä tehokkaasti onnistunut valjastamaan tiedotusvälineet monissa asioissa propagandansa tueksi. Monet jutut nielaistaan pureksimatta, ja vaikka jokin taho asettaisi yhdistyksen väitteet oikeisiin mittasuhteisiin, niin ne jäävät huomiotta, kun alkuperäisiä väitteitä toistetaan yhä uudelleen muuttumattomina täytenä totuutena.

Itse jään odottamaan ainakin lisätietoa tämän sulfiittisaven suhteen. Tuo betonipaalutusjuttu on yksi esimerkki asioiden vääristelystä. Helsinkiin ei nykyään useimpiin jäljellä oleviin rakentamiskelpoisiin paikkoihin voisi rakentaa, jos ei paalutettaisi urakalla. Esimerkiksi Keski-Pasilan tienoo on aika huonoa rakennusmaata, mutta sen rakentamisen hiilijalanjäljestä ei olla huolissaan, kun se ei häiritse kenenkään ilmailuharrastuksia.
 
Jos katselet satelliittikuvaa helsingistä ja espoosta niin metsää ja joutomaatahan se on pääasiassa. Merenrantatonttia saisi vaikka kuinka paljon jos niitä saariakin otettaisiin käyttöön. Rantaviivaa on aivan hirmuisesti jos kaikki lähisaaret lasketaan.
 
Betonipaaluthan voi teettää vaikka Kiinassa tai Intiassa, missä ympäristöasiat otetaan hyvinkin vakavasti. Laivatkaan joilla ne saadaan tänne eivät aiheuta juurikaan päästöjä jos ne ajaa Itämerellä ihan dieselillä...:D
 
Betonipaaluthan voi teettää vaikka Kiinassa tai Intiassa, missä ympäristöasiat otetaan hyvinkin vakavasti. Laivatkaan joilla ne saadaan tänne eivät aiheuta juurikaan päästöjä jos ne ajaa Itämerellä ihan dieselillä...:D

No mutta hei me ei voida vaikuttaa Kiinan päästöihin, me vähennetään päästöjä Suomessa.
terv. Vihreä Liitto / De Gröna
 
Viimeksi muokattu:
Vihreän kurittajan armoilla

Tässä on toinen esimerkki vihreän katupolitiikan kädenjäljestä:

"
Lapinmäentie on nykyisen liikennepolitiikan surullisia yksittäisiä esimerkkejä. Pitkällisen remontin jälkeen katu on kuristettu korkeiden korokkeiden välissä kulkeviksi kaistoiksi, ja bussipysäkkisyvennykset poistettu. Kun bussi pysähtyy pysäkillä, koko takana oleva liikenne seisoo. Ja ikään kuin tämä ei olisi vielä riittänyt, kadulle lisättiin hautoja muistuttavat laatat hidasteiksi. Olen pitkään ihmetellyt, miten on suunniteltu hälytysajoneuvojen kulku Lapinmäentiellä. Eilen tuli vastaus: ei mitenkään.

Eilen aamuliikenteessä pyrki Lapinmäentietä Munkkivuoren suuntaan hälytysajossa oleva ensihoitoyksikkö. Yksikään edellä oleva auto ei voinut väistää, koska sitä ei korkeiden korokkeiden takia pysty autoa hajottamatta tekemään. Eikä ambulanssikaan päässyt ohi vieressä kulkevan pyörätien kautta, koska ajolinjan reunakivet on tehty tarkoituksellisen korkeiksi estämään tämä."
 
Aivan järjetöntä kommunistirakentamista edelleen harrastetaan suomessa. Ei vaan saa oikeaa kaupunkia rakentaa. Pistetääs toiselta foorumilta kuva myllypuron "kaupunginosasta".

Aivan järjetöntä hukkatilaa jokapaikkaan jätetään, josta ei ole kenellekään mitään hyötyä. Mikä siinä on, ettei oikeasti saa rakentaa katuja, joiden varteen rakennukset kadun myötäisesti katuun kiinni. Sitten jos tehdään puistoalueita, tehdään ne kunnolla, eikä vaan jätetä pusikkoa sinne tänne. Katsokaapas vaikka sateliittikuvista helsinkiä ja kööpenhaminaa. Kööpenhaminassa on vanha keskusta, josta lähtee katuja ja kadun varteen rakennettu ja asuinalueet yhdistetty kaduilla toisiinsa kiinni. Helsingissä siellä täällä harvakseltaan rakennettuja lähiöitä, joiden välissä, tottakai, ryteikköä, ettei vaan olisi toimivaa, tehokasta ja mielekästä kaupunkia.

EDIT: Niin siis avautumisen tarkoitus oli sanoa, että rakentamalla järkevämmin ja tiiviimmin, oikeaa kaupunkia, ei tarvitsisi tuhota niin paljon ympäristöä rakentamalla.

47461441412_13f4802a17_b.jpg

- Tande: Myllypuro
 
Viimeksi muokattu:
Tuo betonipaalutusjuttu on yksi esimerkki asioiden vääristelystä. Helsinkiin ei nykyään useimpiin jäljellä oleviin rakentamiskelpoisiin paikkoihin voisi rakentaa, jos ei paalutettaisi urakalla. Esimerkiksi Keski-Pasilan tienoo on aika huonoa rakennusmaata, mutta sen rakentamisen hiilijalanjäljestä ei olla huolissaan, kun se ei häiritse kenenkään ilmailuharrastuksia.
Jep. Espoossakin rakennetaan tällä hetkellä vielä Malmin aluettakin kertaluokkaa pahemille heteiköille (mm. Perkkaa ja Suomenoja) eikä tästä mitään ulinaa ole saatu aikaiseksi.
"Lapinmäentie on nykyisen liikennepolitiikan surullisia yksittäisiä esimerkkejä. Pitkällisen remontin jälkeen katu on kuristettu korkeiden korokkeiden välissä kulkeviksi kaistoiksi, ja bussipysäkkisyvennykset poistettu. Kun bussi pysähtyy pysäkillä, koko takana oleva liikenne seisoo. Ja ikään kuin tämä ei olisi vielä riittänyt, kadulle lisättiin hautoja muistuttavat laatat hidasteiksi. Olen pitkään ihmetellyt, miten on suunniteltu hälytysajoneuvojen kulku Lapinmäentiellä. Eilen tuli vastaus: ei mitenkään.

Eilen aamuliikenteessä pyrki Lapinmäentietä Munkkivuoren suuntaan hälytysajossa oleva ensihoitoyksikkö. Yksikään edellä oleva auto ei voinut väistää, koska sitä ei korkeiden korokkeiden takia pysty autoa hajottamatta tekemään. Eikä ambulanssikaan päässyt ohi vieressä kulkevan pyörätien kautta, koska ajolinjan reunakivet on tehty tarkoituksellisen korkeiksi estämään tämä."
Ihan tuubaa. Ajan Lapinmäentien läpi jatkuvasti enkä todellakaan ymmärrä tätä ulinaa. Ei ne reunakivet erityisen korkeita ole. Ihan autoilijoiden ja lanssikuskin kädettömyyttä jos eteneminen ei onnistu.
Ja ne "hautoja muistuttavat hidasteet" :rofl: on myös siinä ihan hyvästä syystä eikä vaikuta etenemiseen millään tavalla.
 
Jää nähtäväksi, että miten sulfiittisaviasia vielä etenee. Malmin lentokentän ystävät ry on kyllä tehokkaasti onnistunut valjastamaan tiedotusvälineet monissa asioissa propagandansa tueksi. Monet jutut nielaistaan pureksimatta, ja vaikka jokin taho asettaisi yhdistyksen väitteet oikeisiin mittasuhteisiin, niin ne jäävät huomiotta, kun alkuperäisiä väitteitä toistetaan yhä uudelleen muuttumattomina täytenä totuutena.

Itse jään odottamaan ainakin lisätietoa tämän sulfiittisaven suhteen. Tuo betonipaalutusjuttu on yksi esimerkki asioiden vääristelystä. Helsinkiin ei nykyään useimpiin jäljellä oleviin rakentamiskelpoisiin paikkoihin voisi rakentaa, jos ei paalutettaisi urakalla. Esimerkiksi Keski-Pasilan tienoo on aika huonoa rakennusmaata, mutta sen rakentamisen hiilijalanjäljestä ei olla huolissaan, kun se ei häiritse kenenkään ilmailuharrastuksia.
Malmin lentokentän savimaassa (ja myrkyissä, varmaan kaikissa paikoissa, joissa on harjoitettu jotain teollista toimintaa "vanhoina hyvinä aikoina" joudutaan tekemään puhdistusta) ei ole mitään uutta, jostakin syystä iltalehti päätti tehdä pari vuotta vanhasta tutkimuksesta jutun.
Malmin kentän savimaa tutkittiin – "Ei vaikeuta rakentamista"
 
Malmin lentokentän savimaassa (ja myrkyissä, varmaan kaikissa paikoissa, joissa on harjoitettu jotain teollista toimintaa "vanhoina hyvinä aikoina" joudutaan tekemään puhdistusta) ei ole mitään uutta, jostakin syystä iltalehti päätti tehdä pari vuotta vanhasta tutkimuksesta jutun.
Malmin kentän savimaa tutkittiin – "Ei vaikeuta rakentamista"

Siinä jutussahan kerrottiin että asiaa alettiin tutkia nyt lisää.

"Tutkimusryhmässä mukana ollut GTK:n geologi Maarit Saresma korostaa kuitenkin Iltalehdelle, että kyseessä oli suppeahko, lähinnä geoteknisen suunnittelun pohjaksi tarkoitettu tutkimus geologisista kerrostumista ja sedimenteistä."


"
Viime syyskuussa valmistui kuitenkin mm. Helsingin, Espoon, Vantaan ja Ely-keskuksen tilaama laaja esiselvitys sulfiittimaiden kartoitusmenetelmistä ja suosituksista toimenpiteiksi pk-seudun infrahankkeissa.

Johtavan kansainvälisen suunnittelu- ja konsultointialayrityksen Rambollin tekemä selvitys sisälsi Malmin kentän osalta kolme kairausta. Niistä kaikista saatiin ”erittäin suuren happamoitumisriskin” sisältäviä savinäytteitä, joissa ”rikkipitoisuus oli suuri, happamoituminen nopeaa”."
 
Aivan järjetöntä kommunistirakentamista edelleen harrastetaan suomessa. Ei vaan saa oikeaa kaupunkia rakentaa. Pistetääs toiselta foorumilta kuva myllypuron "kaupunginosasta".

Aivan järjetöntä hukkatilaa jokapaikkaan jätetään, josta ei ole kenellekään mitään hyötyä. Mikä siinä on, ettei oikeasti saa rakentaa katuja, joiden varteen rakennukset kadun myötäisesti katuun kiinni. Sitten jos tehdään puistoalueita, tehdään ne kunnolla, eikä vaan jätetä pusikkoa sinne tänne. Katsokaapas vaikka sateliittikuvista helsinkiä ja kööpenhaminaa. Kööpenhaminassa on vanha keskusta, josta lähtee katuja ja kadun varteen rakennettu ja asuinalueet yhdistetty kaduilla toisiinsa kiinni. Helsingissä siellä täällä harvakseltaan rakennettuja lähiöitä, joiden välissä, tottakai, ryteikköä, ettei vaan olisi toimivaa, tehokasta ja mielekästä kaupunkia.

47461441412_13f4802a17_b.jpg

- Tande: Myllypuro

En tiedä huomasitko, että kuvaa on manipuloitu aika paljon. Metsääkin on lisätty hehtaarikaupalla. Myllypuro on rakennettu 60-luvulla ja sitä on täydennysrakennettu hyvin voimakkaasti viime vuosina. Se on hyvä esimerkki siitä miten vanhoja kaupunginosia saadaan kehitettyä ja täydennysrakennettua järkevästi.

Mitä Malmin kenttään tulee, niin jos asuinalue on rahallisesti järkevää toteuttaa, niin kenttä nurin vaan. Ihan älytöntä pitää niin isoa aluetta varattuna muutamalle harrastajalle.
 
Viimeksi muokattu:
Oijoi, kääntyykö viherpiiperöiden takki vai keksitäänkö uusia omatuntoaneita, että Malmin hipsteritaivas saadaan rakennettua kuitenkin.

Tuo oli hyvä retorinen kysymys: :)...:):lol::lol::rofl::rofl::rofl::joy::joy:
Ainahan viheriäisten pää kääntyy, kun vihreillä toimilla on tuhoisia vaikutuksia

Kumpikaan vakavista ympäristöriskeistä ja -rasitteista ei ole saanut kaupunkia pohtimaan uudelleen asuinrakentamisen mielekkyyttä.
...
Malmin kentän paaluttamisen ympäristövaikutuksia ei huomioida lainkaan kyseisessä ohjelmassa. Kaupunki on perustellut asiaa sillä, että sementti valmistetaan muualla kuin Helsingissä.

Malmia lähinnä olevat sementtitehtaat ovat noin 200 kilometrin päässä Paraisilla ja Lappeenrannassa, joten kokonaisrasitukseen on laskettava myös raskaasta paalurallista aiheutuvat päästöt sekä kustannukset.
...
Malmin kentän kaavailtujen maanrakennustöiden pelätään jo sinällään vaarantavan läheisen, erittäin arvokkaan Longinojan taimenpuron. Tuhansia vuosia maaperässä olleen sulfidisaven löytyminen nostaa riskit entistäkin suuremmiksi.
 
Aivan järjetöntä kommunistirakentamista edelleen harrastetaan suomessa. Ei vaan saa oikeaa kaupunkia rakentaa. Pistetääs toiselta foorumilta kuva myllypuron "kaupunginosasta".

Aivan järjetöntä hukkatilaa jokapaikkaan jätetään, josta ei ole kenellekään mitään hyötyä. Mikä siinä on, ettei oikeasti saa rakentaa katuja, joiden varteen rakennukset kadun myötäisesti katuun kiinni. Sitten jos tehdään puistoalueita, tehdään ne kunnolla, eikä vaan jätetä pusikkoa sinne tänne. Katsokaapas vaikka sateliittikuvista helsinkiä ja kööpenhaminaa. Kööpenhaminassa on vanha keskusta, josta lähtee katuja ja kadun varteen rakennettu ja asuinalueet yhdistetty kaduilla toisiinsa kiinni. Helsingissä siellä täällä harvakseltaan rakennettuja lähiöitä, joiden välissä, tottakai, ryteikköä, ettei vaan olisi toimivaa, tehokasta ja mielekästä kaupunkia.

EDIT: Niin siis avautumisen tarkoitus oli sanoa, että rakentamalla järkevämmin ja tiiviimmin, oikeaa kaupunkia, ei tarvitsisi tuhota niin paljon ympäristöä rakentamalla.

47461441412_13f4802a17_b.jpg

- Tande: Myllypuro

Myllypuro on lähiötä. Kaukana idässä keskustasta. Katsopa mitä on kantakaupungin alueella. Juuri sitä mitä vaadit. Lisäksi lähiöalueita on täydennysrakennettu jotta asukkaita saadaan lisää.
 
En tiedä huomasitko, että kuvaa on manipuloitu aika paljon. Metsääkin on lisätty hehtaarikaupalla. Myllypuro on rakennettu 60-luvulla ja sitä on täydennysrakennettu hyvin voimakkaasti viime vuosina. Se on hyvä esimerkki siitä miten vanhoja kaupunginosia saadaan kehitettyä ja täydennysrakennettua järkevästi.

Mitä Malmin kenttään tulee, niin jos asuinalue on rahallisesti järkevää toteuttaa, niin kenttä nurin vaan. Ihan älytöntä pitää niin isoa aluetta varattuna muutamalle harrastajalle.
Sieltähän siirrettiin jotain toimintoja pois että kenttä olisi vähemmän tarpeellinen. Kentän lopettaminen on väärin koska korvaavaa kenttää ei tule tilalle.
 
Sieltähän siirrettiin jotain toimintoja pois että kenttä olisi vähemmän tarpeellinen. Kentän lopettaminen on väärin koska korvaavaa kenttää ei tule tilalle.

Se on pienen piirin touhua se lentokentän käyttö. Nyt pitäisi Kaikkien Muiden maksaa heidän harrastelunsa.
En kannata kentän säilyttämistä. Asun Malmilla.
 
"Malmin kentän paaluttamisen ympäristövaikutuksia ei huomioida lainkaan kyseisessä ohjelmassa. Kaupunki on perustellut asiaa sillä, että sementti valmistetaan muualla kuin Helsingissä."

Täähän on hienosti ratkaistu...

Tämähän on täsmälleen Suomen ja EU:n ilmastostrategian mukainen toimintamalli. Tosin sementti pitää tietenkin valmistaa Kiinassa tai muualla riittävän kaukana.
 
Katselin Triplan työmaata eilen. Kaikki työautot oli jostain maakunnasta. Eli sementin lisäksi myös työmiehet tulee ties mistä. Ulkomailtakin.
 
Yhteiskunta, jossa on ainoastaan suuren piirin touhua on melko ahdistava.

Hieman OT, mutta parikymmentätuhatta uutta asukasta Malmille johtaa palveluiden ja kulkuyhteyksien parantumiseen ja alueen arvon nousuun. Pieni lentokenttäharrastelu johtaa melusaasteeseen ja siihen, että lentokentän vieressä on vain jotain nuhruisia varastohalleja ja kukaan ei edes ylläpidä osaa sitä lentokentän ympäri kulkevasti tiestä. Tietenkin tämä on Helsingin veronmaksajien maksettava ja pienkoneharrastelun pitäisi olla ilmaista/halpaa.
 
Hieman OT, mutta parikymmentätuhatta uutta asukasta Malmille johtaa palveluiden ja kulkuyhteyksien parantumiseen ja alueen arvon nousuun. Pieni lentokenttäharrastelu johtaa melusaasteeseen ja siihen, että lentokentän vieressä on vain jotain nuhruisia varastohalleja ja kukaan ei edes ylläpidä osaa sitä lentokentän ympäri kulkevasti tiestä. Tietenkin tämä on Helsingin veronmaksajien maksettava ja pienkoneharrastelun pitäisi olla ilmaista/halpaa.

Pienen ja pienen, ainoa kunnollinen kenttä pk-seudulla.
Se on pienen piirin touhua se lentokentän käyttö. Nyt pitäisi Kaikkien Muiden maksaa heidän harrastelunsa.
En kannata kentän säilyttämistä. Asun Malmilla.

Mahtaako melusaaste poistua, vai tuleeko tilalle helsinki-vantaan lentokoneiden jyrinä? Olettaen että malmin kenttä aiheuttaa nyt helsinki-vantaalle rajoituksia.
 
Kumma juttu, ettei se Malmin korvaava kenttä/HKI-Vantaan sivukonttori kelvannut esimerkiksi Porvoolle.
Elokuussa 2007 liikenne- ja viestintäministeriö kertoi, että Porvoon Backakseen 170-tien pohjoispuolelle Treksilän ja Kulloon välille rakennettaisiin uusi lentokenttä – ei pelkästään Malmin korvaava kenttä, vaan Helsingin seudun kakkoslentokenttä.

Porvoo vastusti sitä. Ministeriö ei antanut periksi, vaan määräsi vuonna 2008 silloisen Uudenmaan tiepiirin tekemään YVA-selvityksen Malmin ja Porvoon sekä kolmannesta vaihtoehdosta, jota ei koskaan nimetty. Myöhemmin selvitys rajattiin koskemaan vain Malmin korvaavaa pienkonekenttää.
Malmin lentokentälle ei ole tulossa korvaajaa – "Ei lähdetä väkisin sijoittamaan"
 
Katselin Triplan työmaata eilen. Kaikki työautot oli jostain maakunnasta. Eli sementin lisäksi myös työmiehet tulee ties mistä. Ulkomailtakin.
Viime kesänä kävin isolla korjausrakennustyömaalla Helsingissä. Työnjohtaja ainut suomalainen. Taukotuvassa puhuttiin venäjää. Paikalla siis väkeä sisällä pari kymmentä ja ulkona tuli vastaan myös moni. Suomalaisia noilla työmailla on siis todella vähän.
 
Hieman OT, mutta parikymmentätuhatta uutta asukasta Malmille johtaa palveluiden ja kulkuyhteyksien parantumiseen ja alueen arvon nousuun. Pieni lentokenttäharrastelu johtaa melusaasteeseen ja siihen, että lentokentän vieressä on vain jotain nuhruisia varastohalleja ja kukaan ei edes ylläpidä osaa sitä lentokentän ympäri kulkevasti tiestä. Tietenkin tämä on Helsingin veronmaksajien maksettava ja pienkoneharrastelun pitäisi olla ilmaista/halpaa.

Niin tai näin, tuolla argumentilla voi sulkea kaikki harrastuspaikat ja jyrätä kaikki puistot, koska kyseessä on aina "vain pienen piirin toimintaa veronmaksajien laskuun" kun puhutaan vaikka koko kaupungin väestöstä. Näinhän toki nykyään on tapanakin...
 
Niin tai näin, tuolla argumentilla voi sulkea kaikki harrastuspaikat ja jyrätä kaikki puistot, koska kyseessä on aina "vain pienen piirin toimintaa veronmaksajien laskuun" kun puhutaan vaikka koko kaupungin väestöstä. Näinhän toki nykyään on tapanakin...
Puistoilla nyt on melko suuri lisä asuinmukavuuteen ja ilmanlaatuunkin. Kenttä sen sijaan huonontaa asumismukavuutta ja lisää melusaastetta alueella. Voihan kenttä ehdottaa, jos maksaisivat jatkossa tontistaan vuokran ja 20000 asukkaan keskimääräisen verokertymän vuosittain.
 
Puistoilla nyt on melko suuri lisä asuinmukavuuteen ja ilmanlaatuunkin. Kenttä sen sijaan huonontaa asumismukavuutta ja lisää melusaastetta alueella. Voihan kenttä ehdottaa, jos maksaisivat jatkossa tontistaan vuokran ja 20000 asukkaan keskimääräisen verokertymän vuosittain.

Yksi puisto palvelee niin pientä asukasmäärää, että sen voi ihan hyvin lanata, tai sitten voi ehdottaa, että alueen asukkaat maksavat jatkossa puistostaan vuokraa.

Näkeehän tuon kun vertailee uusia ja vanhoja asuinalueita, että nykyään tonteille ja tonttien väliin jätetään niin vähän tilaa kuin suinkin mahdollista ja pykälät saadaan millään tavalla taipumaan. Puistomaisemasta vastaa naapurin makuuhuone. Ennen neukkukuutioalueillekin sentään pyrittiin jättämään vähän tilaa hengittää.
 
Viimeksi muokattu:
Puistoilla nyt on melko suuri lisä asuinmukavuuteen ja ilmanlaatuunkin. Kenttä sen sijaan huonontaa asumismukavuutta ja lisää melusaastetta alueella. Voihan kenttä ehdottaa, jos maksaisivat jatkossa tontistaan vuokran ja 20000 asukkaan keskimääräisen verokertymän vuosittain.
20000 asukkaan neukkukuutiokeskittymä ei sitten laske viihtyvyyttä?
 
20000 asukkaan neukkukuutiokeskittymä ei sitten laske viihtyvyyttä?
Ei. Väkisinkin mukavuus lisääntyy kun lähtee melusaaste pois.

Yksi puisto palvelee niin pientä asukasmäärää, että sen voi ihan hyvin lanata, tai sitten voi ehdottaa, että alueen asukkaat maksavat jatkossa puistostaan vuokraa.

Näkeehän tuon kun vertailee uusia ja vanhoja asuinalueita, että nykyään tonteille ja tonttien väliin jätetään niin vähän tilaa kuin suinkin mahdollista ja pykälät saadaan millään tavalla taipumaan. Ennen neukkukuutioalueillekin sentään pyrittiin jättämään vähän tilaa hengittää.
130 hehtaarin melusaastetta tuottava alue joka ei halua maksaa käypää vuokraa vs puistot jossain valtaväylien varrella. Paljonko kenttä maksaa vuokraa alueestaan ja kaavoituksen suhteen asuinkelvottomiksi tekemistään alueista? 20-60 miljoonaa? Vai onko kaupungin tuki per ilmailija tosiaan yli 1000€:a vuodessa?
 
Puistoilla nyt on melko suuri lisä asuinmukavuuteen ja ilmanlaatuunkin. Kenttä sen sijaan huonontaa asumismukavuutta ja lisää melusaastetta alueella. Voihan kenttä ehdottaa, jos maksaisivat jatkossa tontistaan vuokran ja 20000 asukkaan keskimääräisen verokertymän vuosittain.
Kenttä lisää asumismukavuutta vaikka ei itse lentäisi. Sen ympärillä on mukavat luontoalueet ja itse kenttä on kaunis, koneetkin kauniita ja niitä on mukava seurata. Häiritsevää melua en ole huomannut, kyllä se häiritsevä melu on tullut muualta.
 
Kenttä lisää asumismukavuutta vaikka ei itse lentäisi. Sen ympärillä on mukavat luontoalueet ja itse kenttä on kaunis, koneetkin kauniita ja niitä on mukava seurata. Häiritsevää melua en ole huomannut, kyllä se häiritsevä melu on tullut muualta.
No ei ole syytä tukea kymmenillä miljoonilla ja jättää kymmeniä saamatta verotuloina.
 
Sen ympärillä on mukavat luontoalueet ja itse kenttä on kaunis, koneetkin kauniita ja niitä on mukava seurata. Häiritsevää melua en ole huomannut, kyllä se häiritsevä melu on tullut muualta.

Hah! Kenttä on käytännössä suolla ja sen ympärillä on rumia teollisuusrakennuksia. Yritin kerran lenkkeillä sen ympäri ja ei jalat pysyneet kuivina, kun ei niillä teillä ole mitään kunnossapitoa. Menet vähän sieltä Karting-radan vierestä, niin on myös kirjaimellisesti romua. Nyt niinkuin oikeasti, minä asun täällä lähellä.

upload_2019-4-4_21-54-23.png



Falkulla on kyllä ihan jees, ja siellä on kivoja eläimiä, kuten Latte ja Luke.

Nyt on myyty sinulle tuo hienon päärakennuksen idylli ja totuus on, että Helsingissä on paljon vihreämpiä alueita. Aarniokin meni Oulunkylään/Patolaan tapaamaan "Malmin naista", kun siellä on enemmän suojaista metsää. Täällä on tuommoista rumaa peltopusikkoa.
 
Hah! Kenttä on käytännössä suolla ja sen ympärillä on rumia teollisuusrakennuksia. Yritin kerran lenkkeillä sen ympäri ja ei jalat pysyneet kuivina, kun ei niillä teillä ole mitään kunnossapitoa. Menet vähän sieltä Karting-radan vierestä, niin on myös kirjaimellisesti romua. Nyt niinkuin oikeasti, minä asun täällä lähellä.

upload_2019-4-4_21-54-23.png



Falkulla on kyllä ihan jees, ja siellä on kivoja eläimiä, kuten Latte ja Luke.

Nyt on myyty sinulle tuo hienon päärakennuksen idylli ja totuus on, että Helsingissä on paljon vihreämpiä alueita. Aarniokin meni Oulunkylään/Patolaan tapaamaan "Malmin naista", kun siellä on enemmän suojaista metsää. Täällä on tuommoista rumaa peltopusikkoa.
Miksi ne 20k ihmistä pitää saada juuri tuohon kentälle, kun kuvan perusteella ympärillä on vaan kaikenlaista peltoa ja matalaa hökkeliä?

Eihän tuolla samalla rakennustiheydellä tuohon kentän alueelle mahdu edes yhtä tuhatta ihmistä.
 
Hah! Kenttä on käytännössä suolla ja sen ympärillä on rumia teollisuusrakennuksia. Yritin kerran lenkkeillä sen ympäri ja ei jalat pysyneet kuivina, kun ei niillä teillä ole mitään kunnossapitoa. Menet vähän sieltä Karting-radan vierestä, niin on myös kirjaimellisesti romua. Nyt niinkuin oikeasti, minä asun täällä lähellä.

upload_2019-4-4_21-54-23.png



Falkulla on kyllä ihan jees, ja siellä on kivoja eläimiä, kuten Latte ja Luke.

Nyt on myyty sinulle tuo hienon päärakennuksen idylli ja totuus on, että Helsingissä on paljon vihreämpiä alueita. Aarniokin meni Oulunkylään/Patolaan tapaamaan "Malmin naista", kun siellä on enemmän suojaista metsää. Täällä on tuommoista rumaa peltopusikkoa.
En suositellut teollisuusalueella lenkkeilyä. Lähdet Malmin asemalta kentälle peltojen läpi ja huomaat olevasi maaseudulla.(sitten palstat ja Falkulla) Asuin aiemmin ihan ostarin lähellä ja maisemat on tuttuja. Nyt asun hieman kauempana mutta lentokoneet vieläkin lentävät päivittäin yli.
 
Hah! Kenttä on käytännössä suolla

Suohan on arvokasta luontoympäristöä? Helsingillä varsinkin ei ole yhtään varaa hävittää soita jos se haluaa pitää yllä jotain luonnon monimuotoisuutta Helsingin alueella.
 
Miksi ne 20k ihmistä pitää saada juuri tuohon kentälle, kun kuvan perusteella ympärillä on vaan kaikenlaista peltoa ja matalaa hökkeliä?

Eihän tuolla samalla rakennustiheydellä tuohon kentän alueelle mahdu edes yhtä tuhatta ihmistä.

Näin se vähän on täällä kaupungin laitamilla eläminen, ei saa tuomita!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 225
Viestejä
4 457 227
Jäsenet
73 695
Uusin jäsen
Antti81

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom