Ratkaistu Outo poikkeama uudessa emossa?

Tila
Keskustelu on suljettu.
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Miten te suhtautuisitte siihen, että uudessa emolevyssä olisi tälläinen juttu. (Kuva)

Kyseessä on emon ruuvien kiinnitysreikä emon yläkulmassa muistipankkien luona. Pystyn kyllä tuon poistamaan itse kolvilla, mutta mahdollinen takuukäsittely joskus myöhemmin saattaa kosahtaa tuohon?

Tinapallo.jpg
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 894
Myyjään vaan yhteyttä,kuvan kera.
Ei kannata takuutavaraa itse alkaa viilailemaan.:cigar2:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
Sinänsä tuo ei ole mikään ongelma, koska kyse on emon kiinnitysreijästä johon ruuvi tulee.
Älä nyt kuitenkaan itse ala takuuta viilaamaan pois, pane vaan ruuvi päälle ja koteloon kiinni.
Muista korokepalat!
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Hmmm...

Pitää miettiä nyt. En voi käsittää uudessa emossa tuollaista juttua. Tavallisella kolvilla ei taideta tehtaalla koskea emoihin? Tuossa hartsissa näkyy joku karvakin olevan kiinni. Ei oikein normaalin oloinen juttu ole?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Köijäisin emon takaisin kauppaan jos mahdollista.Näyttää aika pahalta vaikka ei olekaan missään komponenttien välittömässä läheisyydessä.En hyväksyisi viallista tuotetta vaikka ei olisikaan mitään toimintaa haittaavaa.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Joo kiitoksia.

Menen puhumaan asiasta. Monia vastoinkäymisiä kokeneena vaan arveluttaa, että homma menee vaan huonommaksi. Joku kesähessu takahuoneessa juottelee sitä ja saa takaisin epämääräisempänä tai jotain vastaavaa. Noh joo...
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Sellainen juttu tästä vielä, että ostin emon täältä käyttämättömänä, mutta emo on jo puolisen vuotta vanha ainakin. Miten mahtaa vaikuttaa tähän asiaan? Onko jollakin kokemusta vastaavasta asiasta? Emo ei siis ole ainakaan minun tietoni mukaan ollut käytössä tuona aikana. Mietin vaan, että tuleekohan siitä jotakin nokan koputtamista, että tullaan tälläisen asian kanssa vasta nyt? Tai onkohan jokin oikeus asiassa mahdollisesti mennyt umpeen tässä välissä.

Niin, ja Kuitissa on myös sitten toisen henkilön nimi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
Ota yhteyttä myyjään ja kerro, ettei ole ollut käytössä, sen ei pitäisi vaikuttaa takuuseen mitään. Vaikka veikkaan, että vastaavat levyn olevan kunnosssa ja kenties käyttävät viilaa.
Mistä liikkeestä tuo kuitti on?
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Gigantti.
Ja en nyt kirjaimellisesti tarkoittanut, että Gigantti itse korjaa vaan, että se paikka joka ko homman tekeekään. En oikein usko, että Gigantti kehtaisi väittää tuon pallon olevan ok juttu, mutta sen uskon, että he voivat jollakin verukkeella vetäytyä vastuusta. Varsinkin näin puolen vuoden jälkeen, kun tämän tyyppistä asiaa ensikertaa valittaa.

Ja kyllä, Osaan itse juottaa ja viilata jne. Kyse on nyt vain siitä, että miten emolevyssä voi olla tuollainen virhe. Kyse on minusta hyvin oudosta asiasta. Se, että on käsin juotettu sekä juotoksesta on levinnyt suojaava aine jossa on jopa jokin karva. Luultavasti emot tehdään puhtaassa ympäristössä ilman Ihmisen kosketusta. Juotokset tehdään yksipuolisissa levyissä luultavasti "aallolla" tai sitten tälläiset emot juotetaan laserilla tjms robotilla. Ei ainakaan käsin kolvaamalla!

Edellä mainituista syistä johtuen kuulisin mielelläni, että onko kukaan muu kokenut jotenkin tälläistä vastaavaa?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
226
Eiköhän tuo ole ihan tehtaan jäljiltä. Jokin moka sattunut juotoksen annostelussa tms.. Tuotteessa on valmistusvirhe ja se on ihan sama vaikka se olisikin maannut puoli vuotta käyttämättömänä edellisellä omistajalla. Jos tuota ei uskalla itse ottaa pois, niin sitten kiikuttaa sinne Giganttiin. Jälkiähän tuon korjauksesta ei käytännössä jää, koska kiinnitysruuvi siihen lopuksi nirhataan samaan paikkaan.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Eiköhän tuo ole ihan tehtaan jäljiltä. Jokin moka sattunut juotoksen annostelussa tms.. Tuotteessa on valmistusvirhe ja se on ihan sama vaikka se olisikin maannut puoli vuotta käyttämättömänä edellisellä omistajalla. Jos tuota ei uskalla itse ottaa pois, niin sitten kiikuttaa sinne Giganttiin. Jälkiähän tuon korjauksesta ei käytännössä jää, koska kiinnitysruuvi siihen lopuksi nirhataan samaan paikkaan.

No joo...

Oikeastaan jos voisin olla ihan saletti, että emo on muuten täysin kunnossa, niin fiksaisin tuon helposti itse. Nyt vaan tuli jotenkin sellainen olo, että onko tuossa emossa nyt jotakin muutakin asiatonta jota en huomaa ainakaan heti ja jos menen itse sitä ronkkimaan, niin vastuukin siirtyy lopullisesti itselle. Pidin tuota jonkin tunarin omin käsin tehtynä mokana liimaantuneine karvoineen josta syystä heräsi huoli asiasta.

Joku muukin tuossa oli sitä mieltä, että haluaisi kyllä mieluummin emon jossa ei ole merkillisyyksiä.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 249
Viesteistä tulee hyvin esiin se ettei kirjoittajalla ole mitään hajua elektroniikan tuotannosta. Tuolla tinapallolla ei ole mitään vaikutusta toiminnan kannalta ja jos niin kovasti häiritsee niin juottimella pois alle minuutissa.

Ja kyllä noita kortteja tarvittaessa käsin juotetaan jos niissä havaitaan jälkikäteen jotain vikoja juotoksissa tehtaan laadunvalvonnassa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
316
Viesteistä tulee hyvin esiin se ettei kirjoittajalla ole mitään hajua elektroniikan tuotannosta. Tuolla tinapallolla ei ole mitään vaikutusta toiminnan kannalta ja jos niin kovasti häiritsee niin juottimella pois alle minuutissa.
Eihän valmistusvirheitä tarvitse katsoa sormien läpi vain siksi ettei itsellä ole tutkintoa mikroelektroniikasta.

Jos tuohon kiristää isokantaisen ruuvin päälle, on teoriassa täysin mahdollista että juotospallo kaivautuu piirilevyyn ja oikosulkee jotain maatasoon tjsp. Osaava ihminen toki poistaa ongelman kuumalla juottimella tuossa tuokiossa, mutta jos ei moinen urheilu kiinnosta niin kyllä noin selvän valmistusvirheen voi ihan hyvällä syyllä lähettää takuuseen.
 
  • Tykkää
Reactions: E.T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
Ja kyllä noita kortteja tarvittaessa käsin juotetaan jos niissä havaitaan jälkikäteen jotain vikoja juotoksissa tehtaan laadunvalvonnassa.
Mutta kortissa on juotosvika, ja laadunvalvonnassa on vikaa mikäli kortti tuollaisenaan lähtee asiakkaalle. Joku tunari tuota on mielestäni selvästi tökkinyt kolvillaan. Mikäli tuo tökkiminen on tapahtunut tehtaalla (mitä tosin en aivan usko) niin väärin tökitty. Se että onko käyttämättömänä myyty levy käyttämätön vaiko "käyttämätön", sitä en lähde tässä yhteydessä arvailemaan. Tai arvailen kyllä muttei siitä sen enempää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
Laita kortti paikoilleen, kaikkinen osineen ja jätä kiinnittämättä tuo ruuvi, jotta voit kokeille toimiiko kaikki. Jos kaikki toimii, niin käyttöön vaan. Tuolle tinapallolle ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin ruuvi päälle.

Vaikka miten paljon tuota kuvaa suurensin, niin tina ja levyn pinnan väri aine on kyllä ihan tehtaan jäljiltä mielestäni. Ihme karvaa ja roskaa siinä kyllä on, mutta pelkkä kauneusvirhe ainoastaan.

Kokeile levyn toiminta, joka tietysti on tärkeitä.

Edit: saisitko ihan lähikuvaa tuosta, jotta saisi mahdollisimman tarkkana suurennoksen noista roiskeista. Nyt menee liian epäselväksi, kun suurentaa.
 
Viimeksi muokattu:

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 128
Laita emolevy vain takuuseen. Takuu ei pääty, vaikka omistajuus vaihtuisikin. Jos myyjä vänkää vastaa, niin pelkästään valmistajan virhevastuun myötä (eri asia kuin takuu) kuluttajalla on oikeus ilmoittaa virheestä vielä 6kk:n päästä laitteen saatuaan.
Takuun antaminen on vapaaehtoista. Ostaja ei voi vaatia sitä. Jos takuuta ei ole, myyjä vastaa tavaran virheestä virhevastuuta koskevien lainsäännösten perusteella. Ostajalla on takuusta huolimatta hänelle lain mukaan kuuluvat oikeudet, joita ei voi rajoittaa takuun ehdoilla...

...Myös takuuajan pituus vaikuttaa siihen, antaako takuu ostajalle lisäetua lakiin verrattuna. Myyjä vastaa virheestä ensimmäisten kuuden kuukauden ajan kaupasta laissa olevan kuuden kuukauden virheolettamasäännöksen nojalla. Ostajan on kuitenkin osoitettava virheen olemassaolo.

Jos tavaralle on annettu takuu, näyttövelvollisuus virheestä on takuunantajalla. Tämä koskee sekä kuuden kuukauden virheolettaman soveltamisaikaa että sen jälkeistä aikaa. Takuunantajan on vastuusta vapautuakseen osoitettava, että tavaran huonontuminen johtuu todennäköisesti tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta syystä. Tämä on kuluttajalle lisäetu lain säännöksiin verrattuna.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Kiitos asiallisista vastauksistanne.

Paras vaan tosiaan mennä kauppaan tuon asian kanssa. Kävi siellä sitten miten kävi, niin ainakin asia on sen jälkeen noteerattu ja kirjattu ylös. Jos eivät suosiolla halua tuota ottaa sinne ja kieltävät sen jälkeen minua kuitenkaan myöskään itse korjaamasta takuun raukeamisen uhalla, niin sitten on kumma pattitilanne. Luulen, että molempia he eivät vaan voi samaan aikaan tehdä.

Forumin "Pelle Pelottomilla" oli myös huvittavan nokkelat vastaukset. Kiitos niistäkin.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
45
Eikös tuo kohta ota kontaktia muutenkin koteloon/runkoon vaikka olis yhtä iso/pieni kuin muut kohdat. Korokepalan ja ruuvin kautta menee kontakti runkoon anyway.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Eikös tuo kohta ota kontaktia muutenkin koteloon/runkoon vaikka olis yhtä iso/pieni kuin muut kohdat. Korokepalan ja ruuvin kautta menee kontakti runkoon anyway.
Kiitos. Nyt oli kyse siitä, että antaako tuo yksi nähty "outous karvoineen" syyn epäillä emossa olevan mahdollisesti myös muuta epämääräistä. Kyse oli myös siitä, että jos tuota sitten lähtee omin nokkineen vaan fiksaamaan, niin mahtaneeko mennä takuu.

Kyse ei ollut siitä, että kykenenkö minä itse tuon korjaamaan tai siitä, että miten kamalasti tuo pallo estää kokoamasta konetta. Ruuvin voi kyllä jättää pois jne. Ymmärrän kyllä ne asiat. Kaikki nämä olen moneen kertaan tässä tuonut esille.

Kuitenkin haluan kiittää jokaista joka haluaa auttaa täällä ongelmissaan olevaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
145
Onpas tinapallolla kokoa :astonished: . En ole ennen moista nähnytkään. Kuvan perusteella näyttäisi siltä, ettei se ainakaan kotelossa ole ollut kiinni tuosta reiästä koska ruuvit jättää jäljet noihin tinoihin. Voisiko kyseessä olla joku tehdaskorjattu emo? Muutenkin tuon tinauksen ympärys näyttää omituiselta karvoineen kaikkineen ja PCB:n lakan alta näkyy normaalia enemmän kuparia. Kerro ihmeessä miten tämän kanssa käy jos/kun sitä takuuseen viet.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Okei. Gigantti sanoo, että eivät vaihda emoa uuteen.

Pisti viestin myyjälle. Katsotaan mitä vastaa.


t3bbo: Samoja ajatuksia pyörii omassa päässäni.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 894
Oliskos myyty käytetty emo uutena.
Joku puuhapate olis ollut tinaushommissa.:darra:
Tosiaan noi perskarvat ja jotakin mössöä emossa.

emo3.PNG
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Onpas tinapallolla kokoa :astonished: . En ole ennen moista nähnytkään. Kuvan perusteella näyttäisi siltä, ettei se ainakaan kotelossa ole ollut kiinni tuosta reiästä koska ruuvit jättää jäljet noihin tinoihin. Voisiko kyseessä olla joku tehdaskorjattu emo? Muutenkin tuon tinauksen ympärys näyttää omituiselta karvoineen kaikkineen ja PCB:n lakan alta näkyy normaalia enemmän kuparia. Kerro ihmeessä miten tämän kanssa käy jos/kun sitä takuuseen viet.
Oliskos myyty käytetty emo uutena.
Joku puuhapate olis ollut tinaushommissa.:darra:
Tosiaan noi perskarvat ja jotakin mössöä emossa.


Otin yhteyttä emon myyjään. Ostin siis emon täältä ns uutena/käyttämättömänä. Emo oli ostettu siis Gigantista keväällä, mutta oli myyjän mukaan ollut "kaapissa varalla".

Miten te tässä tilanteessa toivoisitte tapahtumien etenevän ostajan ja myyjän välillä? Pitääkö ajatella, että olen itse mokannut ja nyt vaan kärsin, vai onko myyjällä jokin vastuu?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
145
Hankala tilanne sinänsä. Kauppa on käyty yksityishenkilöiden välillä jolloin kuluttujasuojalakia ei sovelleta vaan kauppalakia. Toisaalta tuossa on takuuta jäljellä niin sillä ei ole väliä jos omistaja vaihtuu. Kauppaa et saa purettua entisen omistajan kanssa ilman käräjäoikeutta (tavara myyty sellaisena kuin se on ostohetkellä), mutta sitten taas takuu olisi varmaan ihan hyvä olla jos kyseessä on tosiaan puoli vuotta vanha emo ja jotain muuta vikaa ilmaantuu jälkeenpäin. Joku kusettaa jossain välissä tässä tapauksessa. Gigantti, myyjä tai ostaja ja viimeistä epäilen vähiten koska et tänne muuten kirjoittelisi :) .
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
226
Ihan turhaan tuota vatvoo. Tehtaan jäljiltä jäänyt vähän enemmän tinaa. Nyppäse pois, kiristä ruuvi päälle tai juota pois. Ei tuosta nurkasta mikään mene rikki. Ei voi olla noin vaikeaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
424
Mites valmistajan vastuu? En tiedä miten menee mut eikö tota valmistajalta kannattais vielä kysyä.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 128
Okei. Gigantti sanoo, että eivät vaihda emoa uuteen.

Pisti viestin myyjälle. Katsotaan mitä vastaa.


t3bbo: Samoja ajatuksia pyörii omassa päässäni.
Kyllä tuon pitäisi mennä ihan takuuseen, kun tuotteessa on virhe (olettaen tietenkin, ettei edellinen omistaja ole tuhertanut). Monesti kuluttajan pitää ihan tivata oikeuksiaan. Kuinka kauan siitä kuitissa olevasta ostopäivästä nyt on?
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
No joo. Otin yhteyttä myyjään ja katsotaan mitä hän tästä ajattelee.

Kyse tässä jutussa on osaltaan myös siitä, että miten luotettavaa kauppaa täällä forumilla tehdään. Ne joiden mielestä asiassa ei ole mitään kummallista ilmeisesti eivät muka itse olisi mitenkään hämmästyneet vastaavaa asiaa. Minusta tilanne on ikävä, ja se on sitä riippumatta siitä kenen vika tai onko ollenkaan kenenkään vika. Jos tavarassa on ollut virhe jota myyjä ei ole tiennyt, niin itse kyllä kantaisin siitä silti jonkinlaisen vastuun. En sanoisi ostajalle, että "tuo on nyt ainastaan sinun ongelmasi". Toisaalta jos hinta olisi niin alhainen, että siinä olisi ymmärrettävästikkin sallittu jo pikku pulmia, niin sitten olisi eri. Nyt maksoin tavarasta ihan täyden sekä siitä pyydetyn hinnan.

Jos sinua ärsyttää tästä vatkaaminen, niin älä ihmeessä lue näitä viestejä.

PS: minulla on vastaava käyttämätön emo kyllä kaapissa, mutta uusi porssani ei toimi siinä ja ajattelin päästä tilanteesta helpommalla vaihtamalla emon täällä. Nyt olen ajanut autolla ympäri ämpäri tämän ns uuden emon takia ja olisi kyllä todella kannattanut jo alunperin hakea lähimmästä kaupasta vaan uusi emo... Yleensä olen näin tehnytkin.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
En usko että valmistajalla on tuon "gnöölin" kanssa mitään tekemistä. Mutta olen ennenkin ollut väärässä.
Tätä!

Nyt huomasin, että emossa on yksi viivakooditarra jossa kulkee yli viillon näköiset rastit. Tarrasta ei saa täysin selvää mitä siinä on ollut tai merkit ovat kuluneet/murentuneet tuosta kohdasta. En tiedä mitä tuo tarkoittaa, että onko normaalia. Myyjä ei ole vastannut viestiini joten katotaan nyt. Kun ei ole oikeita vastauksia, niin sitä äkkiä keksii itse niitä.

Koskaan ei ole liian vanha oppimaan uutta huomaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 094
En usko että valmistajalla on tuon "gnöölin" kanssa mitään tekemistä. Mutta olen ennenkin ollut väärässä.
Miksi kukaan laittaisi tuollaisen möntin tinaa keskelle ruuvireikää? Siihen on todennäköisesti yhdistetty vain maalinjoja ja tuossahan yksi veto kiertää ruuvia ympäri. Vähän kolvilla sulattaa ja tinaimurilla imaisee pois. Good as new.

--

Ei tätä emolevyä saa käyttöön edes tuollaisen kanssa, kun ruuvi jättää jälkensä tuohon möykkyyn.

--

Se on sitten täysin eri asia, jos emoa pitää viedä takuuseen myöhemmin. Siellä tulee ehkä mussustusta, että tuolla on puuhasteltu omia emon alalaidassa ja ilkeämpi kauppa ilmoittaa takuun menneen jo siinä. Siksi tuo palautus kauppaan korjausta varten olisi järkevin idea.

--

Jos väittäisin tietäväni jotain aiheesta - enkä siis tiedä - niin väittäisin, että kolvauskoneeseen on tullut pieni häiriö tuossa kohtaa ja se on vähän pistänyt enemmän kerralla.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
316
Otin yhteyttä emon myyjään. Ostin siis emon täältä ns uutena/käyttämättömänä. Emo oli ostettu siis Gigantista keväällä, mutta oli myyjän mukaan ollut "kaapissa varalla".

Miten te tässä tilanteessa toivoisitte tapahtumien etenevän ostajan ja myyjän välillä? Pitääkö ajatella, että olen itse mokannut ja nyt vaan kärsin, vai onko myyjällä jokin vastuu?
Eihän yhden emolevyn takuuhuolto voi olla näin vaikeata. Jos emolevyssä on takuu voimassa, miksi ylipäätään pitäisi lähteä tukkanuottasille edellisen omistajan kanssa?

Näillä lähtötiedoilla järkeviä vaihtoehtoja on nähdäkseni tasan kaksi:

1) Emolla on takuu voimassa ja haluat sen säilyvän, kuitit löytyy, ei itseaiheutettuja vaurioita -> emo Giganttiin takuuhuoltoon, jos pullikoivat vastaan niin sitten perinteinen takuuvääntö.

2) Jos yksinkertaisesti haluat toimivan emon ajoon -> osta, lainaa tai varasta juotin ja poista ongelma 15 sekunnissa -> kovaa ajoa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Miten te suhtautuisitte siihen, että uudessa emolevyssä olisi tälläinen juttu. (Kuva)

Kyseessä on emon ruuvien kiinnitysreikä emon yläkulmassa muistipankkien luona. Pystyn kyllä tuon poistamaan itse kolvilla, mutta mahdollinen takuukäsittely joskus myöhemmin saattaa kosahtaa tuohon?

Tehtaalla tapahtunut ongelmahan tuo selkeästikin on ja näköjään käyttämätön emo.
Ei kosahda, kolvi kuumaksi ja röpö pois. Sitten voit vielä halutessasi putsata hieman jollakin sopivalla liuottimella mahdolliset muut jäämät pois..

Jos on sopivat sivuleikkurit, niin tuollainen lähtee myös niillä pois, sillä tina on pehmyttä.

Lisäksi kun tuon kiinnittää koteloon, niin ruuvit kyllä jättävät yleensä lukitehampaistuksen (useissa ruuveissa on) takia selkeät vauriot noihin pintoihin, ja ei niistä kitistä, koska se on tarkoitettu kiinnitettäväksi noista. Ja noihin tulee jäljet, vaikka ruuveissa ei ko ominaisuutta olisikaan.
 
Viimeksi muokattu:

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Tuolla tinapallolla ei ole mitään vaikutusta toiminnan kannalta
Tuolle tinapallolle ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin ruuvi päälle.
Aikanaan Jonnyguru.comissa oli kuvia kirjaimellisesti karrelle palaneista emolevyista, kun ylikiristetty kiinnitysruuvi oli murskannut piirilevyn kerrokset oikoseen.
Ja ruuvi tuon tinapallon päälle kyllä tekisi herkästi rajun pistekuormituksen.
Ruuvi saattaisi myös hieraista tuon irti ja tuollainen tinapallo osaisi saada aikaan oikosulun sopivaan paikkaan tippuessaan.


Nyppäse pois, kiristä ruuvi päälle tai juota pois. Ei tuosta nurkasta mikään mene rikki. Ei voi olla noin vaikeaa.
No ei nyt todellakaan kannata pihdeillä nyhtää.
Siinä voi lähteä vähän piirilevystäkin pintaa mukaan jos tuon ote onkin pitävä.
Ja sen jälkeen sitä vasta olisikin hankala saada minkäänlaista takuuta toimimaan.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Siksi tuo palautus kauppaan korjausta varten olisi järkevin idea.
Ja kyseisen emolevyn käyttämättömyyshän on helppo tarkistaa/todistaa muiden kiinnitysreikien kohdalta.
Ruuvien kannoista kyllä jää hankaumajälkiä noihin tinapintoihin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Aikanaan Jonnyguru.comissa oli kuvia kirjaimellisesti karrelle palaneista emolevyista, kun ylikiristetty kiinnitysruuvi oli murskannut piirilevyn kerrokset oikoseen.
Ja ruuvi tuon tinapallon päälle kyllä tekisi herkästi rajun pistekuormituksen.
Ruuvi saattaisi myös hieraista tuon irti ja tuollainen tinapallo osaisi saada aikaan oikosulun sopivaan paikkaan tippuessaan.


No ei nyt todellakaan kannata pihdeillä nyhtää.
Siinä voi lähteä vähän piirilevystäkin pintaa mukaan jos tuon ote onkin pitävä.
Ja sen jälkeen sitä vasta olisikin hankala saada minkäänlaista takuuta toimimaan.
Itsekin näin ko kuvan ja kun on tullut nähtyä useita kertoja, mitä ruuvit tekevät noille kiinnitysreikien ympäristöille, niin siitä ei voinut muuta, kuin todeta, että ko emossa oli varmasti joko suunnittelu tai valmistusmoka TAI sinne oli pistetty väliin jotain todella sopimatonta, kuten liian laaja lukitsemisrikka...

Jos piirilevyn suunnitelleella insinöörillä on yhtään minkäänlaista järkeä, niin on täysin selvää, että noihin kohtiin, mitkä tyypillisesti litsataan ruuvin ja pidikkeen väliin ei laiteta muuta, kuin maajohteita lähistölle..

Monikerroslevyjen oikosulkeutumisia on tullut toisinaan vastaan. Tina on tosiaankin melko pehmyttä, joten se litsautunee pois. Ja jos se tipahtaa, niin kopan pohjalle tuo mahtuu menemään. Tietysti jos menee powerin tuularin aukosta sisään ja käy oikein ultrapaska flaksi, niin voi vaikuttaakin jotain. Vaatii tosin jo aika monen asian pieleenmenoa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
316
Jos piirilevyn suunnitelleella insinöörillä on yhtään minkäänlaista järkeä, niin on täysin selvää, että noihin kohtiin, mitkä tyypillisesti litsataan ruuvin ja pidikkeen väliin ei laiteta muuta, kuin maajohteita lähistölle..
Voi kun olisikin aina täysin selvää. :D

Asennuksia elävästä elämästä, osa XIV:

Vuosi noin 2005 ja muuan nuorimies on hankkinut Abit KN8 SLI:n. Kokoonpanon kasaus pöydälle tuottaa toivotun tuloksen, emo boottaa, kuva tulee, kaikki toimii, hieno homma. Seuraavaksi kasataan osat koteloon ja painetaan virtakytkintä. Ei pienintäkään elonmerkkiä. No, tarkistetaan kaapelointi, muistit, cpu:n asennus, agp-kortti pohjassa jne. Ei starttaa, ei sitten millään. Hajosiko jotain asennuksessa? Ei muuta kuin osat irti kotelosta ja takaisin pöydälle. Taas käynnistyy ekalla. Osat takaisin koteloon. Ei käynnisty. Mitä helvettiä?

Useamman tunnin debuggaussession jälkeen käy ilmi, että Abitin insinööri on suuressa viisaudessaan vetänyt yksittäisen piirilevyvedon emon keskimmäisen kiinnitysreiän keepout-alueen sisältä - siis se ruuvin ympärille maalattu rinkula, jonka sisään ei normaalisti saa laittaa yhtään mitään. Normaali sileäkantainen kiinnitysruuvi riitti hiomaan lakan pois piirilevyvedon päältä ja maadoitti ko. linjan koteloon, mikä riitti estämään boottauksen.

Ongelma ratkesi asentamalla keskireikään normaalia pienemmällä kannalla oleva ruuvi. :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
Niinpä niin, tuollainen SPOILERISSA mainittu on selkeä valmistusvika, jonka valmistajan tulee korvata. Siksi ABIT varmaan menikin konkurssiin.:cool:

Vielä tuohon tipalleroon. Minusta näyttää siltä, että kaksi reijän ympärillä olevaan pistettä on liian tinan vuoksi yhditynyt yhdeksi palleroksi, johtuuko sitten noista roskista tai liasta, mitä siinä näkyy.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
424
Onhan tuo varmasti häiritsevää että knöllejä ja tarratkin lukukelvottomia, mutta kasaat sen pöydälle ilman koteloita ja tarkistat toiminnan? Ja se että just siihen reikään tarvitsisi sitä pulttia ja mutteria laittaa niin ei varmaan emon toimintaa haittaa mitenkään jos toimii muuten. Varmasti pysyy kotelossa kiinni ja paikoillaan ilman kyseistä ruuviakin.

Muuten vaihtoehdot on varmaan myyjän kanssa kinastelu/Gigantin ja viime kädessä valmistajan ja kait kuluttaja asimiehellekkin voi soitella.

Aina tietty voi myyjän vastuuta kysellä ja toivottavasti vastailee mutta second hand kauppoja ja arpapelejä nämä.

Mutta tosia asia on se ainakain ettei tehtaalta laadunvalvonan jälkeen pääse yhtään emolevyä missä olisi pinni kierossa socketissa jos uskominen on jällenmyyjiin :lol:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Olen ollut vieressä katsomassa, kun uusi läppäri purettiin paketista.
Koko läppäri oli keskeltä täysin mutkalla ja solmussa. Paketti oli täysin ehjä. Meni vaihtoon ilman valituksia.
------------
Ja kuten totesin: Jos emo kärähtää, kun normaalin ruuvin punoo kunnolla kiinni, niin siinä on joko sunnittelu tai valmistusvika ja se tulee mennä vaihtoon ilman kitinöitä.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Tällä välillä tapahtunutta:

Eli Gigantti kieltäytyi tästä hommasta, koska emon ostosta oli kulunut jo puolisen vuotta.
Monen mutkan jä tämän jälkeen totesin, että olen sitten tehnyt tälläiset kaupat ja sen kanssa sitten eletään. Korjasin tuon kohdan itse takuun päättymisen uhalla ja asensin emon koteloon. En vielä ole selvillä, että onko mitään muuta vikaa emossa, mutta käyntiinn sen kyllä sain.

Edelleen olisin hyvilläni, jos saisin kuulla miten tälläiseen ajatukseen suhtautuisitte. Ajattelin, että pyydän emon myyjää tulemaan asiassa hieman vastaan. Ostin emon täydellä uuden hinnalla ja nyt olen kuluttanut sen kanssa paljon aikaa ja bensaakin.

Mikä summa olisi mielestänne kohtuullinen alennus tälläisessä tilanteessa. Hintaa emolla oli 150€? Myyjä itse on tähän mennessä ehdottanut vain, että voinhan minä korjata kolvilla tai poraamalla emon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
Ei takuuasian käsittelustä voi kieltäytyä, eikä takuu määrää, että hankittu tuote pitää ottaa heti käyttöön. Joten tästä seuraa, että takuuasisa käsitellään, kun vika on havaitaan. Takuu ei raukea puolessa vuodessa. Tuotevirhevastuusta on oikeastaan kyse tässä tapauksessa.

edit:
Vahinko, että lähdit itse korjaamaan tuon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
145
Gigantti vetoaa luultavasti siihen, että virhe olisi pitänyt huomata kohtuullisessa ajassa. Lain mukaan vähintään 2kk oston jälkeen ja jos virheestä ei valiteta kohtuullisessa ajassa niin ostaja menettää oikeuden vedota virheeseen. Tällaisissa tuotteissa voidaan varmaankin olettaa, että tuote menee kuluttajalla käyttöön nopeasti eikä sitä pidetä kaapissa käyttämättömänä. Tosin voihan sitä ostaa varoiksi vaikka minkälaisia komponentteja, mutta ostajallakin on vastuu esimerkiksi testata ja tarkistaa tuotteen kunto.

Nyt kyseessä on yksityishenkilöiden välinen kauppa eli sovelletaan kauppalakia. Tavara myydään siis sellaisena kuin se on osto hetkellä, mutta siitä voidaan poikeata jos a) myyjä on antanut virheellistä tietoa tavarasta b) myyjä tietää, että tavarassa on virhe tai c) tavara on huonommassa kunnossa kuin ostaja voi olettaa sen olevan. Voit toki vedota c kohtaan koska takuu on mennyt eikä se ole siinä kunnossa kuin voisi olettaa. Jos myyjä ei ole suostuvainen hinnanalennukseen niin sitten voit toki hakea päätöstä käräjäoikeudesta, joka taas toisaalta 150€ tuotteesta on ehkä hieman liioiteltua.

Ihmettelen nyt kuitenkin suuresti miksi olet ostanut yksityishenkilöltä emolevyn täyteen hintaan joka on ostettu puoli vuotta sitten? Komponentit on vähän samanlaisia kuin autot; ostat liikkeestä niin sen arvo alenee kun maksat sen ja kävelet ulos liikkeestä.

Itse olisin ennen omia korjailuja ollut yhteydessä myös valmistajaan ja kysynyt mielipidettä myös sitä kautta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
226
Kohtuullinen korvaus voisi olla vaikka kahvirahat myyjälle, kun on kuitenkin ilmeisesti jaksanut vastailla.

En oikein jaksa uskoa, että tässä olisi mitään vilunkipeliä myyjän suunnalta, eli että hän olisi laittanut laiskuuttaan virheen kiertoon. Kauppahintakin on ollut toivottavasti muutaman kympin liikkeen hintaa edullisempi pl. tarjoukset.

Varsinkaan mitkään Gigantin väliset bensakulut taikka ajankäytöt eivät kyllä kuulu myyjän huoleksi enää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Luulen, että emon valmistaja olisi ottanut virheeseen myönteisen kannan ja hoitanut homman.
Tosin jos itsellä on mahdollista saada kolvi (Tai sopivat sivuleikkurit) käyttöön, niin ei tuollaisen takia kannata emoa mihinkään lähetellä, eikä myöskään myyjän kannata korvata tuollaisesta kauneuspilkusta yhtäänmitään (muutenkaan tuo ei ole myyjän ongelma). Sitten on eri asia, jos emossa on oikeita vikojakin.
Sopivat leikkurit olisivat tämän kaltaiset:
Etra - Bahco RX elektroniikka sivuleikkurit suipp ...

Eli toinen reuna on tasainen. Noilla lähtee tuollainen nätisti levyn pintaa myöten.

Ja JOS emossa ilmenee oikeita vikoja, niin giganttiin sitten vain se takuuseen ko vian takia.
------------------------
Sitä en ymmärrä, miksi kukaan maksaisi uuden hintaa, jos takuuta on esim käytetty jo puoli vuotta. Jos noin on käynyt, niin se on lähinnä mielestäni ostajan hölmöyttä. Olipa sitten uuden laatikossa, avaamattomana tai ei.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 498
Tuskin tässä tarvitsee tehdä kärpäsestä härkästä.
  • Emossa ei ole toiminnallista vikaa
  • Kauppatapahtumista ei saa selkoa (ostat käytetyn tuotteen uuden hinnalla?)
  • Olet jonkun taidottoman asiakaspalvelijan palautteen perusteella mennyt korjaaman emon
  • → Olet menettänyt valttikorttisi yksityishenkilöiden välisten kauppaehtojen näkökulmasta koskettuasi emoon
Keneltäs olet tuon täältä ostanut? En ainakaan sun viestihistoriasta löytänyt mitään relevanttia.
 
Tila
Keskustelu on suljettu.
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 202
Viestejä
4 194 545
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom