Riippuu varmaan vähän mitä sijoituksiltaan hakee, itsellä tavoitteena ulos oravanpyörästä ja/tai "ei mitään väliä mitä maksaa" mentaliteetti joskus tulevaisuudessa (siihen asti vaihdan autostakin öljyt itse ja teen muut huollot/rempat)...
Itsellä mennee joka kuukausi 30-60% kuukauden netosta johon arvioitu mukaan myös tulleet osingot jotka pistetään uudelleen kiertoon. Lapsille pistän lisäksi 50e/nenä/kk - ehkä pitäisi nostaa 100euroon, tämäkin saattaa sisältyä ylläoleviin prosentteihin tai olla kuulumatta - en tiedä.
Nyt kun asia alkoi itseä vaivaamaan niin tänä vuonna tähän asti on kirjanpidon mukaan mennyt 20ke omaan salkkuun ja tuohon lasten 2*50e*8kk päälle - ja samalla salkusta sulanut ~7ke euron vahvistumisen myötä että se siitä säästämisen hyödystä
... Tuosta laskien tämän vuoden sijoitusprosentti taitaa itse asiassa mennä 60-70% väliin nettotulosta tänä vuonna eli tuo 30% arvaus taisi olla reilusti alakanttiin vaikkakin yksittäinen kuukausi voi kyllä ko. lukuun päätyä. Tänä vuonna kokonaisprosenttia nostaa jonkun verran Pynin Eliteen mukaan lähtö, mutta toisaalta jos tuohon ei olisi lähtenyt niin pankkitilillä tuo olisi...
Itselleni tämä näyttää vielä 10vuotta eli alle 50 vuotiaana olisi mahdollisuus ulos oravanpyörästä tuon mukaan, itse en tosin tuohon usko, lisäksi pitää huomioida että kun et ole 8h töissä niin rahaa kulunee ko. aikana enemmän kuin töissä ollessa...
Early Retirement Calculator
Toki tuon laskurin yksi ongelma on se että kaikki mikä ei ole säästöä on kulua - vielä eläkeiässäkin, esim. asuntolainen lyhennys ei tuota 5% vuosi mutta ei se "kuluakaan" ole, erityisesti sellaista joka pyörisi vielä 'eläkkeelläkin' ollessa...
Lisäksi tuo laskuri luottaa varmaan tuottoon, oikeasti ulos oravanpyörästä pääsy pitää arvioida tällä... Tarvitaan aika hiton iso potti että 99,5% varmasti selviää kuivin jaloin isommastakin katastrofista...
Monte Carlo Simulation