Osakkeisiin sijoittaminen - mistä aloittaa?

Päädyin siirtämään suuren osan osakesijoituksista rahaksi. Alkoi jo kaduttamaan. Jatkossa rahat menee Nordnetin kuukausisopimuksella Superrahastoihin. Jos sitä tälleen pääsisi turhasta kikkailusta, jota viimeiset kymmenen vuotta harrastanut.

Osakesäästötili saa jatkossa sitten toimia parin tonnin pelitilinä. Ai niin kenelle nuissa Superrahastoissa menee piensijoittajien äänioikeudet yhtiökokouksissa. Pyöriikö joku Nordnetin möhömaha takki auki osavuosikatsauksiss?.:D
Rahastoyhtiöllä on äänioikeus, mutta riippuu rahastosta/rahastoyhtiöstä, miten ne sitä äänivaltaa käyttävät - jos lainkaan. Pitää varmaan katsoa tapauskohtaisesti.

PS: Kannattaa myös katsoa kuukausisäästön ETF:t läpi, niin saat paremman hajautuksen. EUNL on yksi suosikki, sillä koko maailma halvalla haltuun.

tuoppi´

Köyhä
Suurin osa rahastoyhtiöistä taitaa olla aika passiivisia eli eivät käytä äänioikeuttaan. Ne on sitten selkeästi erikseen sellaiset rahastot, jotka osallistuvat aktiivisesti yhtiön ohjaukseen, eli luultavasti tiedät, jos olet sijoittajana tälläisessä.

tuoppi´

Köyhä
Jahas, tällänen kiva ylläri Nordnetiltä :thumbsdown:

20.2.2020 alkaen et voi enää ostaa HORIZONS MARIJUANA LIFE SCIENCES (HMMJ) -ETF:ää. Voit ainoastaan myydä kyseiset omistuksesi soittamalla meklareillemme. Syy rajoitukseen on se, että amerikkalainen alisäilyttäjämme on päättänyt rajoittaa kauppaa useilla kannabikseen liittyvillä instrumenteilla. HMMJ on yksi rajoituksen piiriin kuuluvista instrumenteista.

Jos haluat myydä HMMJ-omistuksesi, meklarimme palvelevat numerossa 020 198 5898.

Ystävällisin terveisin
Nordnet
Ei voinut sitten aiemmin ilmoittaa, että kohta ei voi enää netin kautta myydä. Tuosta puhelimen kautta myymisestähän menee vielä lisämaksu.
Ostaahan tuota ei ole voinut pariin vuoteen.

No, en kyllä itse ollut myymässä muutenkaan, mutta nyt en ainakaan.

tuoppi´

Köyhä
Ilmeisesti liittyy tähän:

BNY Mellon / Pershing on Nordnetin käyttämä alisäilyttäjä. Tuo uutinen antaisi hieman ymmärtää, että eivät haluaisi edes säilyttää näitä osakkeita, nähtäväksi jää tuleeko tuohon joku pakkomyynti sitten tai jotain.

SXR8 on ollut viiden Morningstar-tähden rahasto niin kauan kuin muistan, mutta nyt on yksi tähti pudonnut. Onkohan tracking erroria ollut liikaa?

EUNL on edelleen viiden tähden rahasto, mutta muistaakseni sekin oli vielä jokin aika sitten "vain" neljän tähden rahasto.

Eipä noilla tähdillä niin väliä ole, mutta mielenkiintoista silti.

SXR8 on ollut viiden Morningstar-tähden rahasto niin kauan kuin muistan, mutta nyt on yksi tähti pudonnut. Onkohan tracking erroria ollut liikaa?

EUNL on edelleen viiden tähden rahasto, mutta muistaakseni sekin oli vielä jokin aika sitten "vain" neljän tähden rahasto.

Eipä noilla tähdillä niin väliä ole, mutta mielenkiintoista silti.
Siis noi tähdet tulee vaan siitä Sharpen luvusta. Jos indeksi heittelee enemmän suhteessa tuottoon, lähtee tähtiä.

Pienemmän tähtimäärän rahasto voi tuottaa enemmän. Sillä on vaan enemmän keskihajontaa suhteessa tuottoon.

Rahastoyhtiöllä on äänioikeus, mutta riippuu rahastosta/rahastoyhtiöstä, miten ne sitä äänivaltaa käyttävät - jos lainkaan. Pitää varmaan katsoa tapauskohtaisesti.

PS: Kannattaa myös katsoa kuukausisäästön ETF:t läpi, niin saat paremman hajautuksen. EUNL on yksi suosikki, sillä koko maailma halvalla haltuun.
EUNL:n voi halutessaan korvata SXR8 + EUNK + EUNN + SXR1 -yhdistelmällä. Saa hieman halvemmat kulut, ja saa itse säätää painot. Toki painot voi myös suoraan kopioida EUNL:sta.

IS3N on pakollinen lisä myös kumpaankin vaihtoehtoon, koska EUNL:sta puuttuu kehittyvät markkinat.

Kyllä itse laittaisin mieluummin koko maailman markkinoihin kuin pelkkiin Pohjoismaiden superrahastoihin.

Viimeksi muokattu:
Ei taida optioiden ostaminen onnistua suomessa nordnetin tai nordean kautta, vaan vaatii degiron tms?
Degiro on muutenkin kuluiltaan muita reilusti halvempi. Löytyy myös kuluttomia ETF:iä Nordnetin kuukausisäästön vastineeksi. Tosin kulut on myös tosi pieniä.

Siis noi tähdet tulee vaan siitä Sharpen luvusta. Jos indeksi heittelee enemmän suhteessa tuottoon, lähtee tähtiä.

Pienemmän tähtimäärän rahasto voi tuottaa enemmän. Sillä on vaan enemmän keskihajontaa suhteessa tuottoon.
Onko näin? Olen aina kuvitellut Morningstar-tähtien tulevan kuluista ja vertailusta rahastoa lähinnä olevaan indeksiin.

Olen siirtymässä Nordean asiakkaaksi asuntolainan osalta, minulle jää silti sijoitukset Nordnettiin. Mietinnässä on osakesäästötilin avaaminen, mutta oliko Nordealla asuntovelalliselle osakekaupat edullisempia kuin ilman lainaa? Varmasti näitäkin selviää Nordean sivuilta, mutta minulla ei vielä ole verkkoon tunnuksia ennen ensiviikkoa ja lisäksi on hyvä kuulla täältäkin mikäli on erilaisia juttuja huomioitavana. Pienet kaupat taisi oll ainakin halvempia Nordealle, mikäli haluaa välillä vaan lisällä satasilla.

Olen siirtymässä Nordean asiakkaaksi asuntolainan osalta, minulle jää silti sijoitukset Nordnettiin. Mietinnässä on osakesäästötilin avaaminen, mutta oliko Nordealla asuntovelalliselle osakekaupat edullisempia kuin ilman lainaa? Varmasti näitäkin selviää Nordean sivuilta, mutta minulla ei vielä ole verkkoon tunnuksia ennen ensiviikkoa ja lisäksi on hyvä kuulla täältäkin mikäli on erilaisia juttuja huomioitavana. Pienet kaupat taisi oll ainakin halvempia Nordealle, mikäli haluaa välillä vaan lisällä satasilla.
800e asti kiinteä kulu 1%. Ei muita kuluja tai maksuja.

Johto

BANNATTU
BANNED
Ei taida optioiden ostaminen onnistua suomessa nordnetin tai nordean kautta, vaan vaatii degiron tms?
Suosiolla aukase Interactive Brokers tai jenkeistä Tastyworks. Itse käytän Tastyworksia. Hyvä alusta joka juurikin suunniteltu pääosin optiota varten. En suosittele "ostamaan" optioita. Vähän kun lottoarpoja ostelet. Optioiden ostajat häviävät pidemmän päälle. Suosittelen opettelemaan myymään niitä. www.tastytrade.com <-- tossa muutamaksi kuukaudeksi binge watch:ia aiheeseen.

Jaahas, uskoisin että maanantaina alkaa pörssitkin reagoimaan koronaviruksen viikonlopun leviämisuutisiin. Henkilökohtaisesti olen jo muutama viikko sitten aloittanut myymään osakkeitani johtuen juuri tästä tilanteesta. Kaikkea en sentään ole myynyt mutta käteiskassaa olen suurentanut.

Jaahas, uskoisin että maanantaina alkaa pörssitkin reagoimaan koronaviruksen viikonlopun leviämisuutisiin. Henkilökohtaisesti olen jo muutama viikko sitten aloittanut myymään osakkeitani johtuen juuri tästä tilanteesta. Kaikkea en sentään ole myynyt mutta käteiskassaa olen suurentanut.
Eiks nyt pitäis ostaa eikä myydä?

En usko, että aiheuttaa enempää kuin väliaikaisen pudotuksen ja ostopaikan lyhyemmän aikavälin treidaajille.

Itse taas uskon että tästä tulee alamäki osakemarkkinoilla. Kun virus pääsee leviämään eri maihin niin ihmiset joutuvat karanteeniin ja talous hyytyy.

Itse tyhjensin jo alkukuusta kaikki autoalaan liittyvät laput pois, Hondat, Nissanit, vannevalmistajan (SUP) ja pari muuta. Lisäksi 'huonompia' lappuja pois kuten TEF ja pari muutakin operaattoria ja öljyosakkeita sekä Canon.

Edit. jos omistaisin Finnairia nyt, niin myisin aamusta laitaan. Uskomattoman korkealla edelleen perjantain taso.

Viimeksi muokattu:
kannattaisiko nyt myydä 2013 asti kk-säästönä hankitut seligson rahastot pois kun tuo nuhakuume näyttää uhkaavan maailmantaloutta?

kannattaisiko nyt myydä 2013 asti kk-säästönä hankitut seligson rahastot pois kun tuo nuhakuume näyttää uhkaavan maailmantaloutta?
Riippunee siitä, mikä on sijoittamisen aikajänne. Jos se on alle 3 vuotta niin kannattanee, jos yli 10 vuotta ja edelleen kuukausisäästät niin tuskinpa.

Riippunee siitä, mikä on sijoittamisen aikajänne. Jos se on alle 3 vuotta niin kannattanee, jos yli 10 vuotta ja edelleen kuukausisäästät niin tuskinpa.
Vaikka olisi 3 kuukautta niin kukaan ei tiedä kannattaako vai ei, tämä nuhakuume ei vaikuta siihen asiaan mitenkään. Itse en myy kun en osaa ennustaa. Säästyy samalla tällaiselta ainaiselta spekuloinnin ja stressaamisen vaivalta.

• Tykkää
Reactions: eba
Vaikka olisi 3 kuukautta niin kukaan ei tiedä kannattaako vai ei, tämä nuhakuume ei vaikuta siihen asiaan mitenkään. Itse en myy kun en osaa ennustaa. Säästyy samalla tällaiselta ainaiselta spekuloinnin ja stressaamisen vaivalta.
Totta, mutta ilman coronaakin riskienhallintamielessä osakepainoa kannattaisi vähentää, jos sijoitushorisontti on lyhyt ja erityisesti jos tulet tarvitsemaan rahaa lähiaikoina.
En myy minäkään vaan jatkan kuukausisäästöä.

eläkesäästöhän tuo on joten eipä kannattane, vaikka näyttää että tulevat nyt alas, ajatus oli, että jos myisi kaikki pois ja ostaisi takaisin samalla rahalla jos/kun putoaa/romahtaa.

Sitten antaisin asian olla. Piensijoittajan hötkyily ja makrotalouden ennustamisen yrittäminen todennäköisemmin tuhoaa pääomaa kuin luo sitä. Jos tuntuu siltä, että jotain on ihan pakko tehdä, niin itse lisäisin kuukausisäästösummaa, jos/kun korjausliike on enemmän kuin 20-30%. En itse tee tätä, en tee mitään. Aina kun olen jotain kikkaillut niin tulos on ollut huonompi kuin jos olisin jättänyt kikkailematta.

Totta, mutta ilman coronaakin riskienhallintamielessä osakepainoa kannattaisi vähentää, jos sijoitushorisontti on lyhyt ja erityisesti jos tulet tarvitsemaan rahaa lähiaikoina.
Tämä. Kovasti huomautellaan, ettei osakkeet sovi jos on alle 5v sijoitusaika, mut sit kuitenkaan usein ei näy tätä ajattelua ollenkaan, että jossain vaiheessa ne ehkä kannattaa kuitenki lyödä varuilta lihoiksi jos niiden päiväys tulee vastaan.

Odotelkaa nyt vielä viikko-pari niin pääsette ihan pohjilta myymään :cool: Panikoikaa, mutta ei ihan vielä.

ajattelin hieman nostaa kk-säästösummaa nyt eiköhän viidenteen päivään mennessä ole jo lasketeltu sen verran että saa alesta merkinnät.

Sitten antaisin asian olla. Piensijoittajan hötkyily ja makrotalouden ennustamisen yrittäminen todennäköisemmin tuhoaa pääomaa kuin luo sitä. Jos tuntuu siltä, että jotain on ihan pakko tehdä, niin itse lisäisin kuukausisäästösummaa, jos/kun korjausliike on enemmän kuin 20-30%. En itse tee tätä, en tee mitään. Aina kun olen jotain kikkaillut niin tulos on ollut huonompi kuin jos olisin jättänyt kikkailematta.
Sama homma. Tähän asti aina omat kikkailut menneet täysin metsään ja tappiota tullut paljon. Joten jatkossa en kikkaile. Laitan kk säästöllä menemään vaan rahaa ihan sama mitä tapahtuu.

Sitten jos jossain vaiheessa todella paljon romahtaa niin täytyy ruveta katselemaan ostopaikkoja ja laittamaan sitten isommalla kk summalla rahaa, tai ostan lisäksi vielä osakkeitakin.

Toisaalta 3v on niin lyhyt aika, että musta silloin kannattaisi muutoinkin pitää rahat muualla kuin osakkeissa - koronalla tai ilman.

Surkean näköistä pörssi tänään saa nähdä milloin lähtee taas nousuun. Paniikki kotiutukset kaikki jotka oli kunnolla plussalla jotkut kerkes mennä pakkaselle niin antaa olla salkussa. :smoke: Jos olisi viime viikolla ja tajunut alkaa myymään niin olisi voinut voittaakkin jotain. Paras olisi varmaan ollut jossei kahteen viikkoon aukaissut pörssisivuja vaan olisi odotellut rauhassa...

Itsellä kokonaispudotus 0,5% tänään, en tee mitään ja jos tulee tarpeeksi alas niin ostan lisää. Ei tämän päivän pudotus vielä kovin kauhea ole

Oma salkku melkeen 3% miinuksella tänään, muuten ei kirvelis mut perjantaina ostin just muutamalla tonnilla lappuja kun ajattelin ettei tää korona vaikuta pörssiin kovinkaan paljon

Zefram Cochrane

The Engineer
Surkean näköistä pörssi tänään saa nähdä milloin lähtee taas nousuun. Paniikki kotiutukset kaikki jotka oli kunnolla plussalla jotkut kerkes mennä pakkaselle niin antaa olla salkussa. :smoke: Jos olisi viime viikolla ja tajunut alkaa myymään niin olisi voinut voittaakkin jotain. Paras olisi varmaan ollut jossei kahteen viikkoon aukaissut pörssisivuja vaan olisi odotellut rauhassa...
Taitaa vaan olla sellainen pieni notkahdus. Itse odottelen oikein kunnon romahdusta, niin pääsisi taas ostolaidalle.

MItkäs firmat voisi sijoitusmielessä hyötyä koronaviruksesta? Lääkefirmat? Uusimmissa Volvoissa on PM 2.5 hiukkasanturi, joka suodattaa virukset pois ilmasta. "voidaan sanoa, että puhdistin auttaa suojautumaan myös koronavirukselta, sanoo Volvo Cars Finlandin tiedotuspäällikkö Miia Pelttari".

MItkäs firmat voisi sijoitusmielessä hyötyä koronaviruksesta? Lääkefirmat? Uusimmissa Volvoissa on PM 2.5 hiukkasanturi, joka suodattaa virukset pois ilmasta. "voidaan sanoa, että puhdistin auttaa suojautumaan myös koronavirukselta, sanoo Volvo Cars Finlandin tiedotuspäällikkö Miia Pelttari".
Ostetaan siis uusi volvo, jos kakka osuu tuulettimeen. Oleskellaan siellä kunnes vaara ohi. :)

Vakavissaan: Jokin lääkefirma, joka keksii rokotteen ensimmäisenä? Sillä voisi tehdä hyvät tuotot. Toisaalta myös käsi-desin valmistajat, naamareita valmistavat.

Zefram Cochrane

The Engineer
Kannatta ajatella laajemmin.

Voisin sijoittaa firmaan, joka tuo sellaisen näytön/järjestelmän, jolla saavutettaisiin melkein f2f tasoinen läsnäolon tuntu. Tälläisessa näytössä on sekä normaalit pikselit että niiden väleissä kamerapikselit. Kamerapikseleistä lähetetään kuva tietys vastaanottavaan päähän.

Aplella on patentti tästä ja se patentti on aika vanha, jolloin muutkin voivat sitä piakkoin hyödyntää.

Suuri osa työstä ja muusta kanssakäymisestä voitaisiin pandemian uhatessa tehdä etänä.

Ostetaan siis uusi volvo, jos kakka osuu tuulettimeen. Oleskellaan siellä kunnes vaara ohi. :)

Vakavissaan: Jokin lääkefirma, joka keksii rokotteen ensimmäisenä? Sillä voisi tehdä hyvät tuotot. Toisaalta myös käsi-desin valmistajat, naamareita valmistavat.
Tarkoitin lähinnä, että nyt alkamassa vaihe, jossa Koronasta otetaan irti bisnesmielessä.

3m Companyn lasku 3kk ajalta -14%. Pitäiskö kohta laittaa ostohousut jalkaan ja hengityssuojaimet hankintaan.

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
84 410
Jäsenet
37 477
Uusin jäsen
iplaybanjo

Hinta.fi

Ylös Bottom