Osakkeisiin sijoittaminen - mistä aloittaa?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Purple, 17.10.2016.

1. Joukahaine

Joukahaine

Rekisteröitynyt:
    03.12.2016
    Pitää paikkansa tämä jokaiselle ja erityisesti aloittelijalle.. Kuitenkin ei niitä suoria osakkeita tarvitse pelätä ja eipä välttämättä hirveätä viisauttakaan. Ostaa kasan hyviä vakaita yhtiöitä ja pitää niistä kiinni pitkäjänteisesti. Tämä siis jos haluaa suoria osakkeita omistaa niin hyvin voi ostaa muutaman salkkuun ja seurata rauhassa. Itsellä toiminut hyvin rahastojen ohella ilman minkäänlaista perehtymistä ja enpä usko että noilla kauhean metsään mennään kun aika on pitkä :)

2. Nomber

Nomber

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kaikkein tärkeintä on se että sijoittaa vain rahaa jota ei muuten tarvitse ja jonka menettäminen ei ole maailmanloppu. Itselläni on eri osakkeita ja jotkut jopa -50% osto hinnasta vaikka ostosta on jo vuosia, mutta en noita rahoja tarvitse ja osinkoja kuitenkin tulee noistakin. Veikkaisin että 30 vuoden päästä noi pahimmatkin miinuksella olevat ovat taas plussalla. En myy tappiolla mitään.

Sini78 tykkää tästä.
  3. Mikkos

Mikkos

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mä tykkään ostaa suoria osakkeita nyt kun se on meille "tavallisille" ihmisille järkihinnoissa, kiitos Nordean 1% välityspalkkion.
    Ostot on muutamasta kympistä tonne pariin kolmeen sataan euroon.
    Tykkään seurailla osakekursseja vaikka en mitän niistä tajuakkaan, mutta ostan aina "perusvarmoja" silloin kun hinta on alhaalla. Eihän siinä montaa euroa säästä, mutta jotenkin näin on mukavampi kun on jotain hallintaa sille mitä ostaa eikä vaan anna rahaston hoitaa sitä puolesta. Vaikka tuotot on varmasti pienempiä. Ja että osingot tulee tilille ja vero menee (joskin toi vissiin korjaatuu kun tulee sijoitustiliviritykset).

Mä aina pistän ylimääräiset pennoset talteen ja kyttään tilanteita että saa halvalla jotain tiettyä niin ostan pois. Pikkupuroista tulee ihan mukava potti kuitenkin aina kun halvalla ostaa.

4. Ragnarök-

Ragnarök-

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onko porukka seuraillut tuota Raahen kaivoshommaa, Laiva nimeltään? Onko kaikki kaivosprojektit aina tällaisia, että kestää useita vuosia saada homma toimimaan järkevästi? Jostain luin, että aliurakoitsija tuossa touhussa ei vedä kovin hyvin, harmikseni en löydä nyt sitä.

Alkaa tuntua, ettei siittä touhusta tule lasta eikä paskaa. Firesteel Resources oli vissiin nimi ennen sillä kanadalaisella toimijalla, nykyään Nordic Gold Inc nimellä. Eipä sillä, että itselläni olisi tuossa isoja masseja kiinni, kunhan lähinnä kyselen, että onko täällä tyyppejä joilla kaivosalan osakkeita tai seuraavat enemmän ko. alaa..

https://www.kaleva.fi/uutiset/talous/raahen-laivan-kultakaivoksella-alkamassa-yt-neuvottelut-neuvottelujen-piirissa-alle-50-henkiloa/815575/

Helmikuun uutinen

5. bsti

bsti I'm not a rbot, I'm a free man!

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kannattaa opetella myöntämään virheensä. Jos yritys on huono niin rahat pois ja johonkin minkä arvelee tuottavan. Jos kurssi on laskenut ja näkee yrityksen tulevaisuuden tuottoisana niin silloinhan siihen pitäisi sijoittaa lisää. Vaarana on toki se että on jo rakastunut osakkeeseen eikä huomaa miksi siitä ei tuottoa tule.

nilppi ja antm tykkäävät tästä.
  6. killerm

killerm

Rekisteröitynyt:
    04.03.2017
    Mulla menee tällä hetkelle n. 300€/kk Nordnet etf-kuukausisäästöllä ja nyt olisi pari tonnia ylimäärästä, mitkä haluisin ehkä laittaa suoraan osakkeisiin, ehkä jopa harjoitus ja mielenkiinto mielessä.

Sitten mietin laittaisko just vaikka 2x 1k tai 4x 500€ vakaisiin yhtiöihin ja seuraisi niitä vuosia sitten. Katoin, että Jenkki osakkeissa oli välityspalkkiot (~16e) aika paljon korkemmat vr. suomalaisiin (3e), joten taitaa ne ehkä jäädä ulkopuolella vaikka ne kiinnostaisi. Tällä hetkellä itsellä pelkkä Nordeaa, joten ajatellin ottaa muita toimialoja sitten tohon.

EDIT: droppaka kurssi yleensä kun osinko irtoaa vai kun se maksetaan?

Viimeksi muokattu: 17.04.2019
  7. Ragnarök-

Ragnarök-

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ihan mutulla heitän, että putoaapi juurikin kun osinko irtoaa. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Gadus morhua tykkää tästä.
  8. Datamooses

Datamooses

Rekisteröitynyt:
    19.11.2016
    Irtoamispäivänä yleensä tippuu sen osingon verran, koska osaketta pitää silloin omistaa että osingot saa tilillensä.

Gadus morhua tykkää tästä.
  9. SliVe

SliVe

Rekisteröitynyt:
    28.12.2016
    Kolmas ääni tälle. Joku fiksumpi voisi kertoa miten tuo toimii. Lisäkysymyksenä jos meinaa tappiot vanhentua, niin kannattanee myydä mahdollisuuksien mukaan voitolla olevia osakkeita ja vaikka ostaa ne takaisin mikäli haluaa niitä edelleen omistaa ja olettaa osakkeissa olevan potentiaalia?

hmb tykkää tästä.
  10. Abe

Abe

Rekisteröitynyt:
    13.11.2017
    Minulle tuli eilen paperinen esitäytetty veroilmoitus jossa oli parilta aikaisemmalta vuodelta vähentämättömiä ulkomaan pääomatulojen luovutustappioita, jotka itse laitoin nyt veroilmoitukseen, eivät siis olleet menneet automaattisesti. Minulla on tosin ulkomaiset osakkeet ulkomaisella välittäjällä joka ei tietysti Suomen verottajalle automaattisesti ilmoittele myyntivoittoja tai tappioita tältä vuodelta, mutta kannattaa tarkistaa tuosta paperista. Netissä nämä eivät ainakaan minulla näkyneet mitenkään, mikä on outoa.

11. hypodermic

hypodermic

Rekisteröitynyt:
    31.08.2017
    Aina välillä tuo ajatus on itseäkin houkutellut että siirtyisi tylsästä indeksisäästämisestä osakkeiden puolelle, mutta toisaalta salkun koon täytyy olla aika huomattava että kovin merkityksellistä summaa osinkojakaan irtoaisi. Joo tietysti osakkeillakin on arvon nousua, mutta osingot niissä olisi se juttu. Toisaalta olen ostellut pelkkien indeksien lisäksi myös jotain spesifisempiä rahastoja / ETF:iä, ettei ihan niin tylsäksi menisi. Ja onhan noita osakkeitakin Degiron puolella (pienet komissiot), joskin ei mitään tavan tuulipuvun lappuja vaan kannabis hilppeitä sun muuta. Niiden kursseja tuleekin seurattua lähes päivittäin.

12. Paapaa

Paapaa

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eli ne olivat veroehdotuksessa, mutta eivät näkyneet missään OmaVerossa? Vai miten tuo pitää tulkita? Mulla on kyllä aikaisemmin tappiot huomioitu automaattisesti ja ehdotuksessa on näkynyt omalla rivillä aiemmilta vuosilta käyttämättä jääneet tappiot. Outoa, jos tämä olisi muuttunut.

Mihin kohtaan tarkalleen lisäsit tappiot? Ja missä kohdassa ne luki ehdotuksessa?

Tämän vuoden pääomatulojen ei kuulu näkyä netissä, sillä nyt tehdään ilmoitus viime vuoden verotuksesta.

13. Cumbo

Cumbo

Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Kuten tuossa jo neuvottiin, niin ostaisin indeksirahastoa. Jos varainhoitoa ammatikseen tekevistä todella harva voittaa indeksiä pitkässä juoksussa, niin mitä niin erinomaista tietoa sinulla on, että sinä pystyisit siihen? Jos niin kävisikin, niin kyse on tuurista. Mitä nopeammin tämän ymmärtää, niin sitä vähemmän tarvii maksella oppirahoja.

hmb tykkää tästä.
  14. valexi

valexi

Rekisteröitynyt:
    10.07.2017
    Mikä nyt on merkityksellistä ja mikä ei? Minusta se tuntuu aika mukavalta, että tommonen noin tonttu tipahtaa joka vuosi Nordnetin tilille uudelleen sijoitettavaksi tekemättä itse yhtään mitään. Verotkin on jo valmiiksi maksettu, niin ei niistäkään tule yllätyksiä...

Screenshot_20190418-082324.jpg

15. hypodermic

hypodermic

Rekisteröitynyt:
    31.08.2017
    Niin sehän on tietenkin ihan omasta varallisuudesta ja mielipiteestä riippuen minkä näkee merkitykselliseksi. Kyllähän tuollainen nelinumeroinen summa on jo mukava ehdottomasti koska se on ns. ylimääräistä tuloa. Jos otetaan 5% keskimääräinen osinkoprosentti niin tonniin tarvitsee kuitenkin jo 20k€ salkun. Ja samalla prosentilla laskettuna tuon tonnin taitaa saada verojen jälkeen n. 30k€ salkulla, jos en tätä nyt ihan metsään päässä pyöritellyt. :D

Onhan osingot siinäkin mielessä mukava juttu, että vaikka osakkeen kurssi tippuu niin osingot maksetaan.

valexi tykkää tästä.
  16. Mooses

Mooses

Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    On se normaalia. Puhutaan junior miner -yhtiöistä. On myös ihan yleistä, ettei touhusta sitten tulekaan mitään. Ja usein tässä tutkimus/etsintä vaiheessa tehdään paljon anteja, jotka laimentaa omistusta merkittävästi. Usein myös menestyvä projekti myydään tai koko putiikki ostetaan pois ennen kuin toiminta on kunnolla käynnissä. Jos näihin haluaa lähteä, niin pitäisi vertailla useita ja valita useita ja silti on aika lottoa. Toki on olemassa myös junior miners etfiä, joilla saa hajautuksen.

Juuri tästä mainitusta projektista en kyllä tiedä mitään.

Ragnarök- tykkää tästä.
  17. jinx1980

jinx1980

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mainos: Omaverossa on on näköjään nyt mahdollista ilmoittaa könttänä luovutusvoitot ihan virallisesti ilman mitään päivämääriä tai muutakaan kommervenkkiä. Liitteeksi kaupankäyntiloki tai joku muu vastaava. IB_trade_parser.py siis oikeastaan vahingossa täyttää verottajan kirjaimen 99,9%, sellainen kauneusvirhe tuossa on että se ei erottele voittoja ja tappioita kuten verottaja jostain syystä haluaisi (en käsitä että miksi haluaa) - muutos olisi triviaali tehdä, mutta itse ainakin merkkasin voittoja 0e ja tappiota Xe. Itse pistin skriptin outputin liitteeksi...

Osingot saa suoraan IB:n tax-reportista (tosin itsellä oli luvut muuttuneet kuukausi sitten otetun rapsan ja eilisen välillä :) - withholding tax oli sama mutta orkkis arvoilla pidätysprosentiksi tuli 16% kun korjatuilla 15%). Osingotkin voi ilmoittaa könttänä maittain ja IB:n verorapsa tekee tämänkin valmiiksi. Jotain pääomanpalautuksia tms. tuolla oli kanssa eroteltua ("Not Qualified"-termin alla osinkojen seassa joita ei ollut tullut tuohon osinko summaryyn vaan menivät jonnekin muualle) - näistä ei mitään hajua että minne olisi pitänyt ilmoittaa "muut ulkomaan tulot kuin osingot kohtaan?"

Eli IB:n käyttämisessä ei siis enää ole käytännössä mitään verotuksellista estettä vaikka päiväkauppiaaksi alkaisi, hommat pystyy muutamassa minuutissa tekemään vähintään 99,9% oikein...

Laitoin nyt työhuonevähennystä 440e, sinänsä tuokin on hauska kun netti ja työhuone menee samaan kasaan niin siihen tuli kiva pyöreä summa eikä mistään käy ilmi että mikä on netin ja mikä huoneen osuus kun selitykseksi laitoin vain netti+työhuone :).

PS. onko kukaan testannut tuota tekemääni trade-parser skriptiä?

Tice tykkää tästä.
  18. valexi

valexi

Rekisteröitynyt:
    10.07.2017
    Mites tuo sijoituslaina veroilmoituksessa? Olen käyttänyt Nordnetin superluottoa ja se laina näkyi veroilmoituksessa oikein.

Laitoin lainan korot suoraan sinne muut pääomatulosta tehtävät vähennykset kohtaan. Selitteeksi vain "sijoituslainan korot (Nordnet)".

Menikö vituilleen?

19. hypodermic

hypodermic

Rekisteröitynyt:
    31.08.2017
    Tarviiko tuohon Nordnetin Superluottoon muuten jotain ylimääräisiä vakuuksia / takaajia? Vai riittääkö salkku vakuudeksi? Eli tarviiko kerjätä äidiltä nimmaria paperiin tms. :D

20. RouVix

RouVix

Rekisteröitynyt:
    26.10.2016
    Suorista osakeostoista vs. indeksisijoittaminen vielä. Omalla kohdallani olen huomannut, että suorien osakeostojen ilo ja suru on siinä, että se tuntuu paljon "henkilökohtaisemmalta". Kun on valinnut tietyn osakkeen itse, sen arvon kehityksestä on huomattavasti enemmän kiinnostunut ja se tuntuu enemmän siltä, että se olisi "oma ansio/vika". Indeksit ovat niin isoja kokonaisuuksia, että niiden arvonmuutos menee olankohautuksella.

Valitettavasti tuntuu olevan jotenkin inhimillistä, että pieleen menneiden sijoitusten aiheuttaman negatiivisen tunteen itseisarvo on aina suurempi, kuin vastaavan onnistumisen tuottaman positiivisen tunteen itseisarvo. Ts. jos valitsemani osakkeen arvo nousee 10%, niin se tuntuu enimmäkseen siltä, että "näin sen kuuluukin olla" kun taas 10% arvonlasku aiheuttaa aina tietyn määrän ahdistusta ja koko homman mielekkyyden kyseenalaistamista.

hmb, Gize, SundeR ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  21. munse

munse

Rekisteröitynyt:
    09.10.2018
    Suorat osakesijoitukset kannattaa nähdä harrastuksena, jos sijoitushorisontti on "ikuinen". Minulla sijoitusaika on loppuelämä, jota toivottavasti on jäljellä noin puoli vuosisataa.

Minulla ei ole halua tai aikaa yrittää kuulua siihen muutaman prosentin joukkoon, joka tuollaisella aikajanalla lyö indeksisijoittajat. :)

22. Cumbo

Cumbo

Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Oletatko/tiedostatko häviäväsi indeksille? Jos näin on, niin on kyllä erikoinen harrastus. Itselle sijoittamisen ja säästämisen tarkoitus on nimenomaan saada hyvä tuotto sijoitetulle pääomalle. En saa niin suuria kiksejä hommasta (ja toisaalta arvostan omaa aikaani siinä määrin), että olisin valmis maksamaan siitä korkoa korolle -efektin vuoksi kymmeniä tuhansia euroja - tai jopa enemmän. Osinkoja voi myös itse "tehdä" myymällä arvopapereita. En näe syytä sille, että joka kevät pitäisi saada rahaa ulos sijoituksista, kun olen kuitenkin jatkuvasti töissä. Itselläkin on suoria osakkeita n. 17 % arvopapereista (n. 6 % kokonaisvarallisuudesta), mutta nämäkin sen takia, että aikanaan ennen viisastumista ne ostin ja nyt en viitsi niitä myydä veroseuraamuksien takia.

Mutta siis jokainen tyylillään. Itse olen vain näin asian pohtinut.

(Hyvin todennäköisesti) kallis harrastus. Laitappa jonnekin netin laskuriin noin pitkällä sijoitushorisontilla esim. pari prosenttia heikompi tuotto ja katso mitä lopputulema näyttää. Ja siis edelleen jokaisen oma valinta, mutta tämä harrastusselitys on minun mielestä vähän omituinen. Harrastus ei ole pelkästään (todennäköisesti) kallis, vaan myös aikaavievä. Ajalle löytyisi varmaan parempaakin käyttöä.

hmb tykkää tästä.
  23. Vapaaherra

Vapaaherra 1% Tukijäsen

Rekisteröitynyt:
    01.03.2019
    Siellä on markkinoilla vastassa huippuyliopistoista valmistuneet korkeasti koulutetut isojen pankkiiriliikkeiden huippuunsa viritettyllä kalliilla teknologioilla varustautuneet treidariarmeijat, niin johan se jo ihan maalaisjärkikin sanoo, että harrastelijamainen kotisohvan aluskalsarisijoittaja on heikoilla jäillä ja syödään heti elävältä.

Ajoittaminen on todella vaikea laji. Äärimmäisen vaikea. Monestakin eri syystä.

Vaatii paljon opettelua ja erityisesti aikaa, että siihen pääsee sisälle. Tuolla toisilla palstoilla on ollut mainintoja ja vertailuja, että puhutaan vähintäänkin samasta vaatimustasosta kuin mitä jollain kirurgilla.

Osaamiseen/oppimiseen vaaditaan helposti 10 000+ tunnin harjoittelu/kokemusmäärä. Tämä tuntimäärä on pullahdellut ulos useissa yhteyksissä, kun on haastateltu vuosikymmeniä menestyneitä treidareita, jotka ovat nähneet markkinoilla niin nousut, laskut kuin tasamaatkin ja ymmärtävät todella, että mistä siinä treidaamisessa on kysymys.

Siinä mielessä kannattaa tosiaankin vaan kyllästyä sen indeksisäästämisen kanssa, ja tehdä sitä treidaamista alkuun vain ihan harrastuksena ja pikkurahalla. Tulet kuitenkin 90+% todennäköisyydellä epäonnistumaan.

Viimeksi muokattu: 18.04.2019
  24. elmo

elmo

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onko indeksisijoittamisella väliä aloitusajalla? Haen sitä takaa, että laittaako pesamuna nyt vai ripottelee sen kuukausille muun kk säästön oheen?

e: Nyt kuitenkin noustaan varmaan vuosi pari niin tuntuu tyhmältä ripotella. Toisaalta taas jos pitää syrjässä ja yrittäisi ajottaa sinne seuraavan aallonpohjalle on kyllä aika kovaa hakuammuntaa ainakin omalla tietämyksellä.

25. Antti Alien

Antti Alien

Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Sammon osinkoja napsui tilille. 1995 euroa ennakonpidätyksen jälkeen. Ihan mukava yllätys kun en muistanut edes odottaa osinkoja :greedy:

26. antm

antm

Rekisteröitynyt:
    21.04.2017
    Kaikki harrastaminen maksaa, melkein kaikki harrastaminen maksaa enemmän kuin osakepoiminta.

Itsellä menee toki osa säästöistä säännöllisellä kuukausisäästämisellä, mutta sitten on lisäksi suorat osakeostot joihin siirrän sitten tilitä sitä ”ylimääräistä”.

27. Vapaaherra

Vapaaherra 1% Tukijäsen

Rekisteröitynyt:
    01.03.2019
    Aina kannattaa ostaa tasaisesti, mutta erityisesti silloin, kun kurssit on tulleet alas ja "verta kaduilla". Laita joku kiinteä %-määrä (ei mikään tasaluku), että kun on tietyn kokoinen dippi huipuista alas, niin sitten tankataan lisää.

Ei yhtään tuon enempää niitä ajoituksia ;)

Tälleen vaan sitten vuosi- ja vuosikymmentolkulla ja lopussa kiitos seisoo.

k.i.s.s.

28. Abe

Abe

Rekisteröitynyt:
    13.11.2017
    Jep, minulla ei näkynyt Omaverossa mutta veroehdotuksessa kyllä. Mutta puhun siis ulkomaan pääomatuloista, asia voi olla eri tavalla kotimaan pääomatuloissa. Lisäsin ulkomaan luovutustappiot kohtaan "Vähennykset" -> "Muut pääomatuloista tehtävät vähennykset".

29. tee

tee

Rekisteröitynyt:
    08.04.2018
    Mutta kuinka pitkästä ajasta on puhe?

Oma käsitykseni on se että sillä ei ole väliä. Periaatteessa on parempi laittaa kaikki heti. Kuitenkin se toki tuntuu turvallisemmalta tehdä kuukausittain. Eli vaikka se ripottelu ei ole kannattavaa rahallisesti, voi se kuitenkin tuntua paremmalta.

30. Honzo

Honzo

Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Sitten kun ei noustakaan muutamaa vuotta, vaan lasketellaan muutama vuosi, niin ripottelu ei ollutkaan huono idea... Ei tohon ole oikeaa vastausta.
    Itse kun aloitin 2013 ja aloitin turhan varovaisesti (mietin siis laittaako isomman summan kerralla, vai parin vuoden aikana. Laitoin parin vuodena aikana). Ostin 2v joka kuukausi kovempaan hintaan kuin eka sijoitus tuolloin 2013. Eli ois kandenu laittaa kaikki vaan kerralla.

1/2013 ostoerä on 95% voitolla
    1/2014 66%
    1/2015 51%

Jälkikäteen on tietty helppo viisastella...

31. jinx1980

jinx1980

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Miksi sekoitat suoran osakesijoittamisen treidaukseen, ei näillä ole mitään tekemistä keskenään. Jos ostat silmät kiinni erilaisia suoria osakkeita ja pidät niitä sen 50v kuten kirjoittaja kertoi tekevänsä niin tuo ei juuri indeksisijoittamisesta eroa ja tuottokin on todennäköisesti hyvin samalla hehtaarilla.

32. RouVix

RouVix

Rekisteröitynyt:
    26.10.2016
    No, sillä erotuksella että 50 vuoteen osuu sekaan helposti myös muutama Talvivaara tai kuoleva teollisuudenala.

33. munse

munse

Rekisteröitynyt:
    09.10.2018
    Tarkoitin, että mitä pitempi sijoitusaika, niin sitä todennäköisempää on, että suorat osakesijoitukset häviävät indeksille. Siksi erittäin pitkän aikavälin ollessa kyseessä (40+ vuotta) kannattaa tiedostaa, että hyvin todennäköisesti suorilla osakesijoituksilla varallisuus ei kerry niin suureksi kuin säännöllisellä (ja ajoittamiseen pyrkimättömällä) indeksisijoittamisella.

Jos tällaisessa tapauksessa osakekaupan näkee myös harrastuksena, niin yhtiöiden seuraamiseen käytetty aika ei ainakaan mene hukkaan.

34. elmo

elmo

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tätä juuri haen, mutta nyt on taas ollut tasaista nousua jo melkein se 10v vai ylikin tasaisesti. No mistä noita tietää :/.

35. jinx1980

jinx1980

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vastaavasti sinne osuu myös todennäköisesti indeksiä paremmin tuottavia sekä joku hyvin nouseva teollisuuden ala. Indeksissä on samalla lailla noita konkurssiyhtiöitä ja muuta ryönää kuten myös niitä huippuja, kaikkia on vain niin vähän että mikään ei erotu "edukseen". Katso vaikka OMX25 indeksi, vastaavaan pitkän aikavälin tuottoon pääsee todennäköisesti poimimalla vaikkapa vain 7 yhtiötä noista 25:sta... Eli en usko harrastukselle ihan hirveästi tulevan hintaa kun a) ei treidata b)ostetaan nopalla jolloin hajautusta tulee väkisin c) pitäydytään suunnitelmassa.

muronsyöjä ja antm tykkäävät tästä.
  36. antm

antm

Rekisteröitynyt:
    21.04.2017
    Todellisuudessahan suurin tappio verrattuna etf:iin tulee verotuksessa, kun jotuu maksamaan verot osingoista heti.

Kuinkahan moni indeksi/etf säästäjä raaskii ikinä nostaa noita rahojaan pois? Itse veikkaan että yli puolella porukasta ne jää koskematta (paitsi perikunnalta). Itsellä ainakin jäisi.

valexi ja Honzo tykkäävät tästä.
  37. munse

munse

Rekisteröitynyt:
    09.10.2018
    Teoreettisesti kertasijoitus on paras vaihtoehto, jos mittarina on tuoton odotusarvo. Psykologisesti tätä on kuitenkin vaikea noudattaa, varsinkin isoilla summilla.

Jos kertasijoitus arveluttaa, laittaisin puolet heti ja loput esimerkiksi 1 vuoden ajanjaksolla.

EDIT: Huonoin vaihtoehto on kuitenkin kertasijoitus -> romahdus -> paniikkimyynti. Kannattaa siis miettiä omaa riskinsietokykyä ennen kuin päättää, miten rahat markkinoille laskee.

hmb ja Musashi tykkäävät tästä.
  38. Cumbo

Cumbo

Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Ottaa sitten, kun rahaa tarvii.

Kyllähän tuossa vaarana on se, että kynnys niiden myymiseen nousee jatkuvasti veroseuraamusten takia ja sitten niistä ei tule nautittua - vasta kun sitten perillisten toimesta. Itsekin olen tämän huomannut. Ajatus siitä, että pitäisi iso summa lohkaista tuolta esim. isomman ja kalliimman asunnon ostoon ahdistaa, mutta olen kyllä siihen valmis, jos tilanne vaatii.

39. Honzo

Honzo

Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Samaa mietin itsekin. Vasta reilu 6v tuupannut rahoja tasaisesti eri rahastoihin ja muutamaan osakkeeseen. Alkaa olemaan 6-numeroinen summa sijoituksissa. Kertaakaan en ole mitään myynyt, eikö tarkoitus olekaan enenn eläkeikää (ja raaskiikohan silloinkaan...)

antm tykkää tästä.
  40. jinx1980

jinx1980

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eihän sitä rahaa eläkkeellä tarvitse enää mihinkään - siis oikeasti. Nyt käyt työssä lyhennät asuntolainaa ja sijoitat. Eläkkeellä asunto on maksettu niin tulot eivät mitenkään voi tippua lyhennys+sijoituksen verran, todennäköisesti vähemmän eli eläkkeellä sulla on kassavirtaa käytättäväsi enemmän kuin mitä nyt ja olettavasti nyt on vielä lapsia ja muuta kulua päälle. Eläkkeen päälle vielä kaikki sijoitukset jotka perkeet kasvavat vaikka ei tekisi mitään, joten kyllä se on perikunta joka kiittää :).

41. Vapaaherra

Vapaaherra 1% Tukijäsen

Rekisteröitynyt:
    01.03.2019
    Joo olen siis puhunut tässä koko ajan ajoittamisesta. Yritetään arvata, että milloin se osakekurssi menee ylös ja milloin alas ja myös siitä, että mikä yhtiö näin tekee ja mikä ei.

Ja lisäksi mitä järkeä on ostaa käsin 25 eri osaketta, kun apout samaan lopputulokseen pääsee helpommallakin. Ja tässä on nyt vielä laitettava erityishuomio siihen, että kyseessä aloittelija.

Joka tapauksessa se on vielä yleensä niin, että ostetaan ykeensä vain muutamaa osaketta eikä hajauteta riittävästi.

42. jinx1980

jinx1980

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vastasit kuitenkin henkilön tekstiin joka ei puhunut ajoituksesta mitään. Toisekseen hän sanoi myös asian olevan harrastus, joten ei tarvitse pohtia sitäkään että onko järkevä laittaa esim. 25:een erikseen vai ostaa OMX:ää... Eikä mielestäni @munse viestistä käynyt ilmi että hän olisi aloittelijakaan.

Lue nyt 2. kerran munsen viesti johon vastasit, viesti oli vastaus ilman lainausta sen yllä olevaan @RouVix viestiin jossa oli indeksi vs suorat pohdintaan henkilön (oman) psyyketasolla ja tämä viesti tipahti "taivaasta" eli ei liittynyt suoraan mihinkään ketjussa aiemmin olleeseen viestiin... Mielestäni siis vastauksesi ovat aivan "päättömiä" ko. kontekstiin vaikkakin yleisellä tasolla totuuden siemen sanomassa onkin :).

43. Honzo

Honzo

Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Asuntolainaa 10v jäljellä, eläkkeeseen yli 20v. Voi olla, että 10v päästä sijoituksiin menee sekin summa (2te/kk). Lapsetkin muuttanee 5v sisällä pois kotoa... Kyllähän tässä kulut tippuu aikalailla tulevaisuudessa. Toki haaveena ois jäädä eläkkeelle n. 15v päästä, mutta siihen kyllä tarvitaan aikamoinen salkku tueksi. Taitaa jäädä haaveeksi...

44. Vapaaherra

Vapaaherra 1% Tukijäsen

Rekisteröitynyt:
    01.03.2019
    Ja höpö höpö.

Tässä on käyty aivan selvästi lähes koko ajan keskustelua siitä, että se ns. osakepoiminta on alkanut kiinnostaa ihmisiä. Ja lisäksi aprikoinneissa ja kommentoinneissa on koko ajan mukana sitä, että milloin minun kannattaisi ostaa vai odottelisinko vielä vähän aikaa. Ja sitten henkilö joka kyselee näillä palstoilla sijoitusvinkkejä, niin on toki aina aloittelija. Eikä siinä ole mitään huonoa. Jokainen meistä on ollut joskus aloittelija.

Jos joku on puhunut tässä ketjussa jotain muuta, niin niille en ole vastannut mitään, tai niin ei ole ollut tarkoitus tehdä.

Mutta eipä aleta nyt saivartelemaan tämän asian kanssa.

Todetaan tähän vielä kerran, ketjun otsikkoon vastaten, että sijoitusuran alkuvaiheessa olevalle ihmiselle suosittelen ehdottomasti vähäkuluisia osakeindeksi-ETF:iä siten, että ostelee niitä jatkuvasti ja tasaisesti. Ja sitten jos välttämättä pitää sitä ajoitusta harrastaa tässäkin asiassa, niin sitten tuolla dippi-periaatteella tankkailua minkä tuossa aiemmin esitin.

Sitten jos aletaan rakentaa vaikkapa tiukkaa 5 osakkeen tahi 10 osakkeen salkkua ja pärjätä indeksille, niin on ylitetty jo raja joka vaatii jo oikeasti paljon osaamista. Se on käytänössä täyttä treidaamista pitää se salkku kilpailukykyisenä indeksiin nähden.

---

En ole tässä missään vaiheessa sanonut, etteikö treidaamalla voi tehdä tulosta, mutta en suosittele sitä kenellekään "uran" alkuvaiheessa olevalle, koska se on aivan liian vaikeaa sieltä olkkarin sohvalta iltaisin.

hmb ja SundeR tykkäävät tästä.
  45. DoctorStrange

DoctorStrange

Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Vähän tyhmempi kysymys tähän väliin, kun kyseessä on osakeindeksi-ETF niin miten nuo ETF:n sisällä olevien yritysten osikojen maksut (jotka automaattisesti sijoitetaan takaisin) näkyy esim. tuolla Nordnetin puolella henkilölle joka näihin sijoittaa?

46. yberkurko

yberkurko

Rekisteröitynyt:
    01.02.2017
    Ei nähdäkseni niin millään tavalla, vaan kaikki tapahtuu rahaston sisällä. Ehkä irtoaminen ja maksu jonkun isommalla painolla rahastossa olevan osakkeen kohdalla voi hieman heilauttaa, mutta ei juuri erotu päivittäisestä vaihtelusta.

Sehän rahaston idea oikeastaan onkin, ettei yksittäisen yrityksen tapahtumat liiemmin heiluttele.

DoctorStrange tykkää tästä.
  47. Tc4pb

Tc4pb

Rekisteröitynyt:
    20.07.2017
    En väitä että indeksisijoittamisessa olisi strategiana mitään vikaa, päinvastoin, iso osa omastakin salkusta on juuri indeksi-etf:iä. Kuitenkin näistä kirjoituksista saa jotenkin sellaisen kuvan että osakesijoitukset olisi tuhoontuomittuja tai jotain rakettitiedettä.
    Esim. joku dividend growth -strategia on hyvin yksinkertainen toteuttaa vaikka 20-30 lapulla. Osinkovirta kasvaa tasaisesti vuodesta toiseen ja saat arvonnousun "kaupan päälle". Ei sinänsä sen kummempaa touhua kuin indeksisijoittaminen, mutta monelle talousasioista kiinnostuneelle varmasti paljon mielekkäämpää kuin pelkkä "säästäminen" johonkin rahastoon. Itsekin menossa kohti osinkostrategiaa.

Taat, SundeR ja antm tykkäävät tästä.
  48. muronsyöjä

muronsyöjä

Rekisteröitynyt:
    16.08.2018
    Mitään "ihme osaamista" ei tarvita. Esim. rakennusreiska huomaa että ramirentin konttia on joka puolella. Pomoa pyydetään hommaaman ramin nosturi työmaalle, mutta se sanoo ettei niitä saa mitenkään tänä vuonna koska kaikki varattu. Silloin ostotoimeksianto rami 1000kpl. Sitten yhtäkkiä se nosturi tupsahtaa työmaalle. Silloin kun sitä melkein ei enää tarvita. Samalla kuulet, että viimeksi tulleiden määräaikaisten työsoppareita ei uusita. Ramin kontteja ei näy liikkuessa työmailla enää siinä määrin. Silloin myyntitoimeksianto rami 1000kpl.

Näin voi kuka tahansa ajoittaa hyvinkin onnistuneesta kun pitää silmät auki. Toisaalta ajoittamista ei tarvitse kun ostaa tasaisesti omasta mielestään hyviä osakkeita.

Tällä hetkellä 50 osaketta määrittää yli puolet S&P500 indeksin arvosta. Eli ei tarvitse ostaa kaikkia viittäsataa. Ostamalla muutamaa kaikkein suurinta niistä saat jo mukavan korrelaation S&P500 indeksiin. DJI:hin saa erinomaisen korrelaation jo noin seitsemällä osakkeella.

49. hkultala

hkultala

Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Kyllä, tämä toimii niihin osakkeisiin, joista on itsellä sisäpiirin tietoa, ja aika monella on JOSTAIN tällaista tietoa jos osaa pitää silmiä auki, mutta usein vain ehkä yhdestä firmasta.

Toisaalta, sisäpiirikauppa on rikollista, ja on ehkä vähän harmaata, että missä menee sisäpiirikaupan määritelmä, ja mikä riski siitä on jäädä kiinni.

Tieto siitä, että viimeisenä tulleiden määräaikaisten soppareita ei uusita voisi olla jo sisäpiiritietoa, jolloin sen hyödyntäminen osakekaupassa olisi jo laitonta. Tuossa esimerkissä riski joutua syytteeseen/jäädä kiinni olisi kuitenkin käytännössä nolla.

50. muronsyöjä

muronsyöjä

Rekisteröitynyt:
    16.08.2018
    Ei ole sisäpiiritietoa. Eli siis jos sun rakennustyömaat hiljenee ja myyt ramit, niin sulla ei ole mitään sisäpiiritietoa ramiin. Sisäpiiritieto on siis varmaa/lähes varmaa spesifiä tietoa jostakin yhtiöstä jota ei ole julkaistu (esim. yritysjärjestely). Yleinen tieto ja esim. se että parkkipaikka on täynnä asiakkaiden autoja, tai tyhjä oletettuun ruuhka-aikaan, ei ole "sisäpiirin tietoa".