Oppo julkisti uuden huippuluokan kameralla varustetun Find X9 Ultran - myyntiin myös Suomessa

Pakkohan tämä oli tänään tilata. Elisalta tuli samantien tilausvahvistuskin ja toimitus 18.5. Odottavan aika on pitkä.

Odotellessa selailin Amateur Photographerin testin ja varsinkin testikuvat tällä ja onhan tuo aika huikeaa jälkeä kamerapuhelimeksi. Earth Explorer kitistä jään kaipaamaan tuota kaksitoimista laukaisinpainiketta (puoliväli = tarkennus), mutta muuten ei löytynyt perusteita, niin se jäi tilaamatta.
Epäilen kyllä itse tuota toimitusaikaa sama viesti tuli.

e: io-tech arvostelua odotellessa ei harmittavasti kerenny ennen ennakkomyynnin alkua vaan pakkohan tuo on koettaa ymmärtää, yllättävän paljon ollut nyt puhelinjulkaisuja.
 
Epäilen kyllä itse tuota toimitusaikaa sama viesti tuli.

e: io-tech arvostelua odotellessa ei harmittavasti kerenny ennen ennakkomyynnin alkua vaan pakkohan tuo on koettaa ymmärtää, yllättävän paljon ollut nyt puhelinjulkaisuja.
Itse toivon, jospa kuitenkin pitäisi paikkaansa...

Harmi tosiaan, ettei ehtinyt arvostelua tulla. Tämä kuitenkin sen verran poikkeava puhelin massasta. Toki suurten massojen kiinnostus on siellä Apple/Samsung -linjassa.
 
Itse toivon, jospa kuitenkin pitäisi paikkaansa...

Harmi tosiaan, ettei ehtinyt arvostelua tulla. Tämä kuitenkin sen verran poikkeava puhelin massasta. Toki suurten massojen kiinnostus on siellä Apple/Samsung -linjassa.

Toive ois sen verta et tää vähä herättelis näit Apple/Samsung puolta möis sen verta aiheuttais sen verta hälinää et sielläkin alkais taas innovaatioon panostus. Kovin on tasapaksua julkaisua tullut viime vuodet... Kiina on jo edellä.
 
Kattoin paljon videoita tästä Opposta ja kamera-appi on taattua Oneplussaa vuosien takaa hyvässä ja huonossa. Tarttee Gcamin että saa raudasta kaikki irti. Ite kallistumassa X300 Ultraan TradingShenzenistä pelkäksi kameraksi taskuun (vähän päälle tonnin). Sekin tarvii Gcamin että hommassa on jotain järkeä ja raudan saa irti maksimit.

Molemmat, Oppo ja Vivo jää viivalle tähtitaivaan kuvaamisessa OP9Pro + Gcam yhdistelmälle. Aika huonosti ovat panostaneet yö- ja hämäräkuvaamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kattoin paljon videoita tästä Opposta ja kamera-appi on taattua Oneplussaa vuosien takaa hyvässä ja huonossa. Tarttee Gcamin että saa raudasta kaikki irti. Ite kallistumassa X300 Ultraan TradingShenzenistä pelkäksi kameraksi taskuun (vähän päälle tonnin). Sekin tarvii Gcamin että hommassa on jotain järkeä ja raudan saa irti maksimit.

Molemmat, Oppo ja Vivo jää viivalle tähtitaivaan kuvaamisessa OP9Pro + Gcam yhdistelmälle. Aika huonosti ovat panostaneet yö- ja hämäräkuvaamiseen.
siis joku kameraäppi?
 
Juuri se. Kun nyt tuubista nähnyt videoita missä on kuvattu yötaivasta, niin vakioappit eivät siinä juuri loista. Gcam-modeissa on suosituimmille kennoille oikein hyvä tuki, mutta vaatii sen APK:n asennuksen itse luuriin ja oikeiden asetusten joskus hikistäkin etsimistä että kaikki pelaa. Ei tosin kannata mitään portaatonta zoomia odottaa niillä toimivaksi kunnolla vaan käytännössä pelataan kiinteillä kertoimilla jotta kaikki toimii optimaalisesti.

Kyseessä ei ole Play-storesta saatava Pixel Camera, vaan harrastajayhteisöjen kääntämät buildit siitä. Moni Io-Techin revikka kääntyisi aivan päälaelleen jos luuria kuin luuria testattaisiin tuolla vakio-appin sijaan. Google tekisi Android-yhteisölle palveluksen jos toimittaisi muiden brändien avuksi toimivan porttauksen jo suoraan paketista, mitä nyt menettäisi ehkä Pixelinsä valttikortin. Pixelin oma versio on toisaalta rajusti rampautettu mikä on valitettavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kattoin paljon videoita tästä Opposta ja kamera-appi on taattua Oneplussaa vuosien takaa hyvässä ja huonossa. Tarttee Gcamin että saa raudasta kaikki irti. Ite kallistumassa X300 Ultraan TradingShenzenistä pelkäksi kameraksi taskuun (vähän päälle tonnin). Sekin tarvii Gcamin että hommassa on jotain järkeä ja raudan saa irti maksimit.

Molemmat, Oppo ja Vivo jää viivalle tähtitaivaan kuvaamisessa OP9Pro + Gcam yhdistelmälle. Aika huonosti ovat panostaneet yö- ja hämäräkuvaamiseen.


Ei itsellä ihan top priority ole, toki revontulia tulee jonkinverran kuvattua.
 
Juuri se. Kun nyt tuubista nähnyt videoita missä on kuvattu yötaivasta, niin vakioappit eivät siinä juuri loista. Gcam-modeissa on suosituimmille kennoille oikein hyvä tuki, mutta vaatii sen APK:n asennuksen itse luuriin ja oikeiden asetusten joskus hikistäkin etsimistä että kaikki pelaa. Ei tosin kannata mitään portaatonta zoomia odottaa niillä toimivaksi kunnolla vaan käytännössä pelataan kiinteillä kertoimilla jotta kaikki toimii optimaalisesti.

Kyseessä ei ole Play-storesta saatava Pixel Camera, vaan harrastajayhteisöjen kääntämät buildit siitä. Moni Io-Techin revikka kääntyisi aivan päälaelleen jos luuria kuin luuria testattaisiin tuolla vakio-appin sijaan. Google tekisi Android-yhteisölle palveluksen jos toimittaisi muiden brändien avuksi toimivan porttauksen jo suoraan paketista, mitä nyt menettäisi ehkä Pixelinsä valttikortin. Pixelin oma versio on toisaalta rajusti rampautettu mikä on valitettavaa.
Jäin tätä pohtimaan aika pitkäksi aikaa, osittain kuvaushistoriani vuoksi ja muutenkin. Muutama kysymys herää:
1. Jos kuvauksen painopiste on yö/tähtitaivas, miksi harkinnassa on puhelin? Tähtitaivasta kuitenkin kuvattava jalustalta, vaatii valovoimaisen laajakulman. Joku vuosia vanha järkkäri (esim. Mun vanha sotaratsu 6D + Samyang 14mm f2.8) pieksee nämä 100-0.

2. Yökuvausta lähdetään lähes aina asiakseen harrastamaan, joten kuvaussetin painon en osaa kuvitella olevan ylivoimainen este.

3. Tämä maksaa 1600€, sillä rahalla saa jo erinomaisen peilittömän, esim Sony A7 II + valovoimainen laajis.

Offtopiciksi meinaa taittua, mutta jäin vain hämmästelemään tuota yökuvauksen painopistettä puhelinhankinnassa.

Topiciin liittyen, suomimobiilin artikkelissa puhuttiin, että ennakkotilaukset alkoivat 15.5. Ja puhelimen myynti kaupoissa 29.5. Taitaa se kuitenkin olla mahdollista, että ennakkotilauksen tehneet saavat puhelimen ennen varsinaisen myynnin aloittamista? Elisa ainakin tekstarillaan lupaili toimitusta 18.5. Kauanko lie sitten postitus kestää.
 
Pohjoisen vaelluksilla on helppoa ottaa repusta gorillapod tai tukea luuri oksanpätkään jos sattuu taivaalla näkyvän öisin jotain kivaa. Vs. kantaa monen päivän safkojen verran kameraromua selässä. Järkkäsetti painaa helposti saman verran pikku jalustan kanssa kuin iso laadukas teltta.

Se oli viimeinen niitti itelle että OP9Pro + Gcam tarjosi pikselitasolla paremman kuvanlaadun tähtitaivaasta kuin GFX50 (1x) tai X100V pinottuna Sequatorilla (4x).
 
Pohjoisen vaelluksilla on helppoa ottaa repusta gorillapod tai...
Ja moni kuvailee lyhyilläkkin ulkonaolo sessiolla ja kaikkia sillä välillä, jopa sellaiset joilla järkkäri oheis kamoineen löytyy työhuoneen komerosta. Mitä paremmin pärjää puhelimelle, sitä vähemmän lähtee hakemaan sitä järkkäriä.

Jäljelle jää sitten yhden kirjoittajan kuvaus, järkkäri otetaan mukaan jos vartavasten lähdetään kuvaamaan järkkärillä.

Moni Io-Techin revikka kääntyisi aivan päälaelleen jos luuria kuin luuria testattaisiin tuolla vakio-appin sijaan.

Varmasti. (Kolmannenosapuolten sovellusten testaus sitten ihan eri testin juttu, ilman lisenssiä olevien sovelluste testaus vielä ihan eri)




Google tekisi Android-yhteisölle palveluksen jos toimittaisi muiden brändien avuksi toimivan porttauksen jo suoraan paketista, mitä nyt menettäisi ehkä Pixelinsä valttikortin. Pixelin oma versio on toisaalta rajusti rampautettu mikä on valitettavaa.
Varsinkin pienille ei kameroihin panostaville valmistajille olisi lahja jos Google kehittäisi heidän laitteille pro tason sovelluksen. Isommassa kuvassa veisi käytännössä Android kameramarkkinat, resursseja veisi, joten varmaan rajoittaisi mitä rautaa tukisi.

Google on Androidissa tappannut tasaiseen tahtii vaihtoehdoitsia tuotteita (sovellus, palvelu, ominaisuus, ...) tuomalla omansa.
 
Mädät kamera-appit tulisikin poistaa kuleksimasta, niin entry-mid level luurit saisivat nekin aivan uutta hyötykäyttöä. Mutta odotetaan ny tekkin revikkaa tästä Opposta mitä löytävät. Tuubipätkät haisee lähes kaikki maksetuilta mainoksilta tähän mennessä. Maksetun revikan tunnistaa lähes aina siitä että ongelmista ei juuri puhuta.
 
Pakkohan tämä oli tänään tilata. Elisalta tuli samantien tilausvahvistuskin ja toimitus 18.5. Odottavan aika on pitkä.

Odotellessa selailin Amateur Photographerin testin ja varsinkin testikuvat tällä ja onhan tuo aika huikeaa jälkeä kamerapuhelimeksi. Earth Explorer kitistä jään kaipaamaan tuota kaksitoimista laukaisinpainiketta (puoliväli = tarkennus), mutta muuten ei löytynyt perusteita, niin se jäi tilaamatta.

Nyt näky sivuilla et 21 päivä lähtis.... saa nähä vieläkö lykkääntyy.

E: ei hätää läksii 22. Huomenna varmaa siirtyy viikonlopun yli xD
 
Viimeksi muokattu:
Samsungilta, kun tulisi vastaavilla kameroilla "ultra pro" malli niin ostaisin samantien.
 
Suutarin lapselta puuttuu kengät tjsp. Sonylla on parhaat luurikennot ja eivät saa kovin kummoista luuria pihalle mikä niitä kunnolla hyödyntäisi. Samsungilla olis mahkut parempaankin yhtälailla.
 
Joka päivä vaa tulee viestiä et siirtyy toimitus... aikas rasittavaa.
 
Mitenköhän 10x periskooppi eronee S21 Ultran periskooppiin. Sillä menty vajaa 5 vuotta.
Jos leikitään, että muuta kehitystä ei olisi tapahtunut, niin X9 Ultra keräisi valoa 2,72-kertaisen määrän per aikayksikkö. Toisin sanoen fotoneita päätyy Oppolla kuvan rakennusaineiksi enemmän 1/100 s -valotusajalla kuin S21 Ultralla 1/40 s:lla. Jos molemmilla ottaa kuvan samalla valotusajalla, niin Oppon kuva on puhtaampi.

Find X9 Ultra:
1/2,75"-kenno
1/3,5 suhteellinen aukkoarvo
230 mm kinovastaava
50 MP (tallentaa myös 26 MP ja 12,5 MP)

S21 Ultra:
1/3,24"
1/4,9
240 mm
10 MP

Laskin (3,24 / 2,75) ^ 2 * (4,9 / 3,5) ^ 2 * 100 % = 272 % (vs. S21 Ultran valonkeräysnopeus = 100 %).

Sitten on vielä tarkkuus. Oppon aukon fyysinen halkaisija on noin 2,72 ^ 0,5 / 240 mm * 230 mm * 100 % = 158 % (vs. S21 = 100 %). Isommasta aukosta diffraktio ei niin paljon pehmennä kuvan yksityiskohtia. Oppon isomman halkaisijan optiikkakin on helpompi valmistaa sellaiseksi, ettei sen epätäydellisyys rajoita kuvan tarkkuutta ihan niin paljoa kuin Samsungin pikkuoptiikka.

Samsung toisaalta rajaa kohteen tiukemmin noin 4 % per sivu (240 mm vs. 230 mm kv.), mutta Oppon 18 % suurempi kennon lävistäjä (1/2,75" vs. 1/3,24") ajaa tuosta heittämällä ohi, kun kennon pikselimääräkin on viisinkertainen, eli pikseleitä on 2,24-kertaisesti per sivu. Oppo on tarkempi, vaikka sen asettaisi binnaamaan ja tallentamaan 12,5 MP-kuvia. Silloinkin Oppo tallentaa 12 % enemmän pikseleitä per dimensio, mikä antaa Oppolle etulyöntiaseman vs. Samsungin 4 %:n etu kuvakulmassa. Käytännössä ero kuvan tarkkuudessa on Oppon hyväksi hyvin todennäköisesti paljon suurempikin, sillä 12,5 MP-tilassa yksi pikseli sisältää 2,18-kertaisen (2,72 / 12,5 MP * 10 MP) määrän valoa (2,72x koko kuva-alalta) samalla valotusajalla.

Oppolla saa samalta kuvausetäisyydeltä 15 % enemmän pikseleitä kohteen alueelta (tirppa), ja pikselit ovat vähemmän rupuisia (koska 2,18-kertaisesti valoa per pikseli 12,5 MP-tilassa).

(((12,5 MP / 10 MP) ^ 0,5 / 240 mm * 230 mm) ^ 2 - 1) * 100 % = 15 %

En ole kummankaan testikuvia katsellut, mutta Oppon pitäisi ottaa kaukaisesta kohteesta selvästi Samsungia tarkempi kuva ihan jo sillä perusteella, että Oppon suurempaan fyysiseen aukkoon sujahtaa suurempi määrä kaukaisesta kohteesta heijastunutta valoa, ja Oppon kenno pystyy hyödyntämään sitä parrmman kohinattomuuden, väripuhtauden ja mikrokontrastin ohella myös tarkkuuteen, sillä kenno on kuvakulmatappioon nähden fyysisesti riittävästi suurempi ja pikseleitä on riittävästi enemmän. Lisäetua Oppo saa siitä, että se on uudempi malli (kenno- ja kuvankäsittelyetu). Niin ja siitä, että Oppon 12,5 MP + 1/2,75" + f/3,5 on vain lievästi vs. Samsungin 10 MP + 1/3,24" + f/4,9 on pahasti diffraktiorajoitteinen.

Oppon 10x-optinen tele on diffraktion kannalta sama kuin 12,5 MP MFT-kamera@f/12,8, eli pehmeämpi kuin f/8, muttei kovin rajusti.

Samsungin 10x-optinen tele on diffraktion kannalta sama kuin 10 MP MFT-kamera@f/21,2, eli aivan kännykkätason pehmeää suttua, jolta välttyäkseen MFT-kuvaaja mieluusti kipaisisi kaupasta ND8-harmaasuotimen, että pääsisi kuvaamaan f/8:lla skarpimpaa kuvaa kohteesta.


Edit. Korjattu ensimmäisen laskun neliöjuuret neliöiksi. Vastaus ei muuttunut mihinkään, sillä olin laskenut oikein, mutta kirjoittanut tänne väärin.

Edit2. Lisätty MFT-kameran aukkovastaavuudet.
 
Viimeksi muokattu:
Huomenna odotan "Tilaus lähetetty" -viestiä. Muuten menee ennakkotilauksen idea vähän hukkaan, jos kaupasta hakijat alkaa saamaan laitetta käsiin ennen ennakkotilaajia.
 
Huomenna odotan "Tilaus lähetetty" -viestiä. Muuten menee ennakkotilauksen idea vähän hukkaan, jos kaupasta hakijat alkaa saamaan laitetta käsiin ennen ennakkotilaajia.
Mulle tuli viesti et torstaina pitäs läksii. Nojoo mut toki nyt oli toi alennuski.
 
Juuh ei oo täl viikolla tulossa. Aivan perseestä toi bottivastaushomma... Vissii kuus viestiä tullu et tässä uus päivä ...
 
Liekö niitä edes olemassa täällä muuten kuin revikkakappaleina. Vivon globaali versiokin melko ankeasti ostettavissa tavallisia reittejä pitkin.
 
Siltäpä se videoilla näytti juu. Olishan se mukava jos näillä paremmilla selviäis kaikesta kuvaamisesta ilman gcam-virityksiä, mutta vähän kehnolta näyttää. Xiaomin UltraRAW vähän jo taklaa tuota, mutta Xiaomi on Xiaomi.

Edit: Meinaan et Xiaomin Ultra-luurien kamera-appi on teknisesti melko kattava ja siinä on runsaasti laskennallisen kuvantamisen apuja eikä pimeässäkää huonosti asiat ole.
 
Viimeksi muokattu:
Oon tykännyt, ei oo valittamista ollut. Vaihto S23 Ultrasta tähän. Kovin paljoo kameraa ehtinyt testaamaan, mutta nopealla vertailulla järkyttävä loikka edelliseen. Akku kestää omassa käytössä kaksi päivää.

Jooh mun vanha on Asus Zenfone 9 nii taitaa tulla 3x isompi leappi :D
 
Voi ny vittu sentään. Paketti paikkakunnalla mut koska kysymättä ovelle toimitus niin vasta tiistaina toimitus. Hyvä posti!
 
Ilmeisesti maailmalla jotenkin Oppo aliarvioinut laitteen kysynnän/kiinnostuksen. Varastot tyhjää, toimitukset venyvät. Powerilla näyttää olevan keskusvarastossa 10kpl. Myymälöissä ei ollenkaan. Jokin päivä oli yksi laite jossain päin Suomea saatavissa
 
No onhan tässä varmasti kysyntää maailmalla kun vuosia parhaat Androidit jääneet vain Kiinaan. Tulvaportit auki ja sit käy noin. Kaikki ei tykkää 3rd party kauppiaista jossai Hong-Kongissa.
 
Voi ny vittu sentään. Paketti paikkakunnalla mut koska kysymättä ovelle toimitus niin vasta tiistaina toimitus. Hyvä posti!
Mulle taas tuotiin ilman mitään kontaktia aamulla ovelle, kyselemättä yhtään mitään tai sopimatta mitään. En tietenkään töiden takia kotona, niin jätetty vaan sinne pöllittäväksi. Katsotaan onko paketti tallella.
 
Mulle taas tuotiin ilman mitään kontaktia aamulla ovelle, kyselemättä yhtään mitään tai sopimatta mitään. En tietenkään töiden takia kotona, niin jätetty vaan sinne pöllittäväksi. Katsotaan onko paketti tallella.

Noh ootan kuin kuuta nousevaa tätä hypelaitetta niin tyylii 5x puolee tuntii uppailin tuota omapostiäppiä niin tuli sit ilmoitus et valitse toimitusaika ja saako jättää ovelle vai ei.... no sattuneesta syystä en halua tätä oven taakse vaan käteen. Tosin sillä ei vaikutusta ollut toimitusaikaan.....
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 923
Viestejä
5 237 445
Jäsenet
83 397
Uusin jäsen
JeZZYH

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom