OP:n ajotapapilotti keskustelu

Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 480
Onko täältä kukaan OP:n vakuutusasiakas uskoltautunut lähtemään mukaan tuohon ajotapapilottiin? OP - Ajotapapilotti

Itse ihan mielenkiinnosta lähdin kokeilemaan tuota isoveli valvoo systeemiä ja jos joku haluaa jotain kysyä niin parhaani mukaan yritän vastata.

Laite mikä autoon tulee on Meta System valmistama T.31-mallinen telemetrialaite mikä kytketään suoraan akkuun kiinni johdoilla.
 
No niin, löytyisköhän muita kokeilemaan tuota härveliä. Itselle tuli uutena tietona koko homma.

Ensimmäisenä tuli mieleen että voihan sitä seurata androidin omillakin apelilla missä on tullut liikuttua, ja vertailla vähän tuloksia mitä OP näyttää. Luulisin että aika samoihin menee ainakin reittien suhteen, paitsi tuolla kyssäripuolella oli jo jotain kokemusta jo että näyttää mitä sattuu välillä. No tästä eteenpäin.

J
a tästä taaksepäin, oliko se find my phone vai mikä mappi appi se nyt olikaan millä saa seurattua omia kulkemisia. En nyt muista yhtään kun en ikinä pidä gepsia päällä akunsyönnin takia.
 
Luulen, että se ensimmäisen käyttökerran yhteydessä tapahtunut väärän sijainnin ja nopeuden näyttäminen johtui ihan siitä, että se varmaan vaatii jonkun hetken, että tuo laite säätää itsensä kuntoon. Sen jälkeen laite on toiminut täysin virheettömästi sijainnin/nopeuden suhteen ottaen huomioon vielä sen, että laite on sijoitettuna auton konepellin alla akussa tarralla kiinnitettynä.
Valmistajaltahan on tähän saatavilla oma appi, mikä mahdollistaa vaikka mitä ominaisuuksia auton virran sammutuksista lähtien lisävarusteilla. Ei vaan toimi tässä op:n tapauksessa tuo, kun sinne pitää olla tunnukset ja laite pitää olla lisätty sinne.

Joutuu nyt vaan tyytymään tähän EDLooper appiin ja nettisivuilla olevaan palveluun.
 
Minusta tuo kiihdytysten ja jarrutusten rekisteröinti on aika syvältä. Äkkijarrutuksia kun tulee ihan itsestä riippumatta ja mikä sen nopean kiihdytyksen raja on? Motarin rampilla mateleminen se vasta turvallisen kuljettajan merkki onkin...
 
Minusta tuo kiihdytysten ja jarrutusten rekisteröinti on aika syvältä. Äkkijarrutuksia kun tulee ihan itsestä riippumatta ja mikä sen nopean kiihdytyksen raja on? Motarin rampilla mateleminen se vasta turvallisen kuljettajan merkki onkin...

Onko sinulla tuo käytössä? Ei tarvitse edes tehdä äkkijarrutusta niin se saattaa silti pitää sitä semmoisena. Myöskin nuo nopeat kiihdytykset niin reagoi liian herkästi niihinkin vaikka en mitään kaasupohjassa kiihdytyksiä yleensä harrasta. En oikein ymmärrä noiden pointtia, kun turvallisuuden kanssa noilla ei ole mitään tekemistä.
 
Itsekin lähdin tuohon mielenkiinnosta mukaan. Kymmenisen kilometriä vasta ehtinyt ajella. Loppuvuodesta sitten näkee, onko ajotyyli kehittynyt mihin suuntaa .
 
Itsekin lähdin tuohon mielenkiinnosta mukaan. Kymmenisen kilometriä vasta ehtinyt ajella. Loppuvuodesta sitten näkee, onko ajotyyli kehittynyt mihin suuntaa .

Olethan tutustunut myös siihen nettiportaaliin Drive smart. Every day. ? Samat tunnukset käyvät, kuin itse appiin. Mielestäni tuota ei missään edes pahemmin taidettu mainostaa ja tuonne ajodata päivittyy nopeammin, kuin puhelimeen.
 
Minusta tuo kiihdytysten ja jarrutusten rekisteröinti on aika syvältä. Äkkijarrutuksia kun tulee ihan itsestä riippumatta ja mikä sen nopean kiihdytyksen raja on? Motarin rampilla mateleminen se vasta turvallisen kuljettajan merkki onkin...

Jos nopea kiihdytys motarille mennessä lasketaan liian kovaksi niin kalibroinnit on pielessä. Nopeita jarrutuksia ei osaavalle kuskille pitäisi tulla kuin äärimmäisen harvoin, siinä mielessä hyvä että noita seurataan.

Omassa työautossa vastaava systeemi löytyy joka ottaa vähän laajemminkin dataa talteen ja hälyttää jos auto on menossa väärään paikkaan tai jos tulee ylinopeuksia.
 
Osallistuin myös, siis paperilla vasta. Telemetrialaite jäi pöydälle kun näin, että se kytketään suoraan jatkuvaan virtaan. Omassa pätkäajossa akku tulee olemaan pakkaskeleillä todella kovilla ilman mitään lisähärpäkkeitäkin, joten laitoin OP:lle kyselyä onko tuo mahdollista kytkeä "radiovirtaan", eli olisi päällä vain kun autossa on virrat päällä.

Jos ei ole niin taitaa jäädä mun osalta osallistuminen tähän.
 
Osallistuin. Laite pöydällä, pitäisi asentaa. Saas nähdä onko tuosta mitään hyötyä oikeasti vai ei...
 
Osallistuin myös, siis paperilla vasta. Telemetrialaite jäi pöydälle kun näin, että se kytketään suoraan jatkuvaan virtaan. Omassa pätkäajossa akku tulee olemaan pakkaskeleillä todella kovilla ilman mitään lisähärpäkkeitäkin, joten laitoin OP:lle kyselyä onko tuo mahdollista kytkeä "radiovirtaan", eli olisi päällä vain kun autossa on virrat päällä.

Jos ei ole niin taitaa jäädä mun osalta osallistuminen tähän.

Se laite sammuu automaattisesti, kun katkaiset virrat autosta. Sen voi helposti todeta sillä ettei se merkkivalo enään pala laitteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nopea kiihdytys motarille mennessä lasketaan liian kovaksi niin kalibroinnit on pielessä. Nopeita jarrutuksia ei osaavalle kuskille pitäisi tulla kuin äärimmäisen harvoin, siinä mielessä hyvä että noita seurataan.
Riippuu tietenkin missä ajaa, mutta itsekin olen viimeisen kuukauden aika pohjoisessa jarruttanut tosissaan porojen takia kolme neljä kertaa. Osaava kuski tietenkin lukee niiden ajatukset.
 
Onko täältä kukaan OP:n vakuutusasiakas uskoltautunut lähtemään mukaan tuohon ajotapapilottiin? OP - Ajotapapilotti

Itse ihan mielenkiinnosta lähdin kokeilemaan tuota isoveli valvoo systeemiä ja jos joku haluaa jotain kysyä niin parhaani mukaan yritän vastata.
Saako tuon asennuttamisesta jotakin taloudellista hyötyä, esim. vakuutusmaksuista alennusta tai vastaavaa. Vai onko kyseessä vain mielenkiinto oman ajotavan muutoksista kun tiedostaa, että sitä seurataan.
 
Saako tuon asennuttamisesta jotakin taloudellista hyötyä, esim. vakuutusmaksuista alennusta tai vastaavaa. Vai onko kyseessä vain mielenkiinto oman ajotavan muutoksista kun tiedostaa, että sitä seurataan.

Kyseessä on 3 kuukauden pilotti ja sen jälkeen saa jotain alennusta vakuutuksista 5-25% väliltä. Todennäköisesti jossain vaiheessa tulee käyttöön ihan vakituisesti ajotapaan perustuva vakuutuksen hinnoittelu.
Tuolta löydät lisätietoja OP - Ajotapapilotti
 
Ei tarvitse edes tehdä äkkijarrutusta niin se saattaa silti pitää sitä semmoisena. Myöskin nuo nopeat kiihdytykset niin reagoi liian herkästi niihinkin vaikka en mitään kaasupohjassa kiihdytyksiä yleensä harrasta. En oikein ymmärrä noiden pointtia, kun turvallisuuden kanssa noilla ei ole mitään tekemistä.

Tämä kuulostaa kyllä on aivan hemmetin tyhmältä. Ymmärrän, että täyskaasukiihdytys 40kmh alueella on vähintäänkin kyseenalaista, mutta motarilla tai maantiellä pitää ihan oikeastikin painaa niitä polkimia kaikenlaisissa vaihtelevissa tilanteissa.

Itse meinasin lähteä mukaan, mutta jäi väliin kun tuo asennus tuollainen. Olisihan se tietysti ollut hauska katsoa mitä laite sanoo, kun motarilla siltatyömaan jälkeen kiihdyttää kaasu pohjassa ne 252 pollea hirnuen jostain 30->maksimit.. Siis todella vaarallista.
 
Tämä kuulostaa kyllä on aivan hemmetin tyhmältä. Ymmärrän, että täyskaasukiihdytys 40kmh alueella on vähintäänkin kyseenalaista, mutta motarilla tai maantiellä pitää ihan oikeastikin painaa niitä polkimia kaikenlaisissa vaihtelevissa tilanteissa.

Itse meinasin lähteä mukaan, mutta jäi väliin kun tuo asennus tuollainen. Olisihan se tietysti ollut hauska katsoa mitä laite sanoo, kun motarilla siltatyömaan jälkeen kiihdyttää kaasu pohjassa ne 252 pollea hirnuen jostain 30->maksimit.. Siis todella vaarallista.

Asennus oli kyllä todella helppo tehdä ja itse sen tein. Kun auto ei ole käytössä niin laite sammuttaa itsensä aina ja lähtee päälle, kun auto käynnistyy.
 
Onko sinulla tuo käytössä? Ei tarvitse edes tehdä äkkijarrutusta niin se saattaa silti pitää sitä semmoisena. Myöskin nuo nopeat kiihdytykset niin reagoi liian herkästi niihinkin vaikka en mitään kaasupohjassa kiihdytyksiä yleensä harrasta. En oikein ymmärrä noiden pointtia, kun turvallisuuden kanssa noilla ei ole mitään tekemistä.
Aika omituista, jos rivakka motarille kiihdytys lasketaan rajuksi kiihdytykseksi. :facepalm:
 
Kiitoksia vastauksista. Nyt uskaltaa laitteen asentaa jos se on sen verran fiksu, ettei syö akkua kun auton on sammuksissa.
 
Saako tuon asennuttamisesta jotakin taloudellista hyötyä, esim. vakuutusmaksuista alennusta tai vastaavaa. Vai onko kyseessä vain mielenkiinto oman ajotavan muutoksista kun tiedostaa, että sitä seurataan.
OP - Ajotapapilotti

OPn ajotapasovelluksen pilotti on hanke, jossa kehitetään ja testataan uudenlaista autovakuutuskonseptia yhdessä asiakkaiden ja Suomen Autokoululiiton kanssa.

Ideana on kehittää vakuutus, jonka hintaan asiakas voi itse vaikuttaa omalla ajotavallaan. Kun ajoneuvoista kerätään ajamiseen liittyvää tietoa, asiakas voi paitsi vaikuttaa vakuutuksensa hintaan, myös tulla itse tietoisemmaksi omasta ajotavastaan ja kehittää sitä tehokkaammaksi ja turvallisemmaksi. Tietojen välitys vakuutettujen ajoneuvojen ja vakuutusyhtiön sekä huoltokumppanien välillä mahdollistaa lisäksi nopeamman avun vaikkapa kolari- tai rengasrikkotilanteissa. Tällaiset ns. telemetriikkaan perustuvat autovakuutukset ovat monissa maissa jo arkipäivää, mutta Suomessa sellaisia ei vielä ole ollut.

Monellakin tavalla kuvottava idea, mikäli tällainen tulee pakolliseksi jossakin vaiheessa (tai jos siihen käytännössä pakotetaan vakuutusten hinnoittelulla).

Ei ole kovin kaukaa haettua olettaa, että vakuutusyhtiöt voivat laittaa pienellä präntättyihin ehtoihin klausuulin mm. kolarikorvauksista pidättäytymisestä jos laite on rekisteröinyt ylinopeuden, tai "holtitonta käyttäytymistä" ennen kolaria tms. Lisäksi olisin huolissani myös siitä mitä kaikkea tietoa kerätään ja kuka niihin pääsee käsiksi.

Aika omituista, jos rivakka motarille kiihdytys lasketaan rajuksi kiihdytykseksi. :facepalm:
Tuossa on vaikka mitä muutakin omituista, mutta sehän on selvää, kun sitä kehittää vakuutusyhtiö. Ei siinä ole tarkoitus hakea järkeä käyttäjän näkökulmasta.
 
Viimeksi muokattu:
Saapa nähdä minkälaista telemetriaa ja sen analyysia on itselle tulossa. Itse lähdin mukaan ihan siitä syystä, että saan analysoida omaa ajotapaa ja mahdollisesti jonkin verran vaikuttaa näiden laitteiden dataa tulkkaavien ihmisten näkemyksiin erilaisista tapahtumista. Eihän siinä yhden käyttäjän näkemykset varmaankaan paljon vaikuta, mutta ainahan sitä voi kuvitella vaikuttavansa johonkin :)

5.9. tuli sähköposti, että laite on lähetetty, mutta eipä ole vielä Postin Pate ovella käynyt. Seurantakoodi olis tosi kätevä, ehkä jopa nykyaikaa. Välillä kun paikalliset Postin jakelijat toimittaa saapumisilmoituksia viikon/puolitoista jälkijunassa...
 
No kokeillaanpa vieläkö tähän pääsee mukaan. Samalla voikin miettiä. että kuinka suuri osa biimerin kontista pitää purkaa että löytää akun. Autossa toki on vielä kaksi akkua (tietysti myös kolmas, korkeajänniteakku), mutta eipä tuolta konehuoneen puoleltakaan sitä akkua löydä purkamatta.

Videolla optimistisesti konepelti ylös ja akku on suoraan siinä hollilla :think:
 
Tämä kuulostaa kyllä on aivan hemmetin tyhmältä. Ymmärrän, että täyskaasukiihdytys 40kmh alueella on vähintäänkin kyseenalaista, mutta motarilla tai maantiellä pitää ihan oikeastikin painaa niitä polkimia kaikenlaisissa vaihtelevissa tilanteissa.

Itse meinasin lähteä mukaan, mutta jäi väliin kun tuo asennus tuollainen. Olisihan se tietysti ollut hauska katsoa mitä laite sanoo, kun motarilla siltatyömaan jälkeen kiihdyttää kaasu pohjassa ne 252 pollea hirnuen jostain 30->maksimit.. Siis todella vaarallista.

En lähtisi mukaan, tuosta Kaivokselasta kun lähtee hämeenlinnan motarille kohti pohjoista niin kaasu saa olla pohjassa jos haluaa että 80km/h on vauhtia kun muun liikenteen sekaan hyppää ja jos tuollaisesta rokotetaan niin pitäkööt tunkkinsa.

Muutenkin taloudellisin tapa ajaa on tehdä ripeä kiihdytys 3/4 kaasulla tavoitenopeuteen ja jarrutkin on tehty käytettäviksi ja itsellä on tapana tehdä moottoritien poistumisrampissa välillä kovempia jarrutuksia että pysyy paikat notkeana (toki niin ettei kukaan ole takana).
 
Mitenkähän tuo tulkitsee tilanteen, jossa rampissa tai suoralla, missä ei ole muita autoilijoita, polkaisee jarrun pohjaan kunnolla niin, että saat jarrulevyistä ruosteet pois. Oma auto kuitenkin seisoo viikonloput ja lomat paikallaan lähes koko ajan, ja normiajossakaan ei jarruja tarvitse juurikaan käytää muuhun kuin auton paikallaan pitämiseen.

Jarrut tuppaa menemään hieman huonoon kuntoon, jos niitä ei käytä, eikä niitä ihan polkimen pikkuhipaisulla saa toimiviksi.
 
OP - Ajotapapilotti



Monellakin tavalla kuvottava idea, mikäli tällainen tulee pakolliseksi jossakin vaiheessa (tai jos siihen käytännössä pakotetaan vakuutusten hinnoittelulla).

Ei ole kovin kaukaa haettua olettaa, että vakuutusyhtiöt voivat laittaa pienellä präntättyihin ehtoihin klausuulin mm. kolarikorvauksista pidättäytymisestä jos laite on rekisteröinyt ylinopeuden, tai "holtitonta käyttäytymistä" ennen kolaria tms. Lisäksi olisin huolissani myös siitä mitä kaikkea tietoa kerätään ja kuka niihin pääsee käsiksi.


Tuossa on vaikka mitä muutakin omituista, mutta sehän on selvää, kun sitä kehittää vakuutusyhtiö. Ei siinä ole tarkoitus hakea järkeä käyttäjän näkökulmasta.

Periaatteessahan tuo ei poikkea siitä, mitä USA:ssa tapahtui 72-> eteenpäin öljykriisin alkaessa. Muskeliautojen vakuutusmaksut raketoivat taivaisiin, jos jos omistit sellaisen->maksoit kalliit vakuutukset. Tällaisella valvonnalla voit omistaa tuollaisen, mutta maksaa edullisempia maksuja, jos ajat kuten normaalilla autolla. Kikkailu ja räppäily taas nostaa riskiä onnettomuuksiin->maksat enemmän, jolloin myös kannat vastuun ajotyylistäsi. Nykyisellä systeemillähän kaikki osallistuvat rahoittamaan töppäilyistäsi johtuvat vahingot.
 
OP - Ajotapapilotti



Monellakin tavalla kuvottava idea, mikäli tällainen tulee pakolliseksi jossakin vaiheessa (tai jos siihen käytännössä pakotetaan vakuutusten hinnoittelulla).

Ei ole kovin kaukaa haettua olettaa, että vakuutusyhtiöt voivat laittaa pienellä präntättyihin ehtoihin klausuulin mm. kolarikorvauksista pidättäytymisestä jos laite on rekisteröinyt ylinopeuden, tai "holtitonta käyttäytymistä" ennen kolaria tms. Lisäksi olisin huolissani myös siitä mitä kaikkea tietoa kerätään ja kuka niihin pääsee käsiksi.


Tuossa on vaikka mitä muutakin omituista, mutta sehän on selvää, kun sitä kehittää vakuutusyhtiö. Ei siinä ole tarkoitus hakea järkeä käyttäjän näkökulmasta.
Minä olisin saanut 10% extrabonaria vakuutusfirmalta jos olisin tuollaisen ottanut omaan käyttöön. En halunnut, joten maksan sitten ~£50/vuosi extraa vakuutuksesta. Tämä siis briteissä.

Jos valvonta vähentää idioottien määrää liikenteessä / nostaa heidän vakuutusmaksujaan ja laskee muiden maksuja, niin en erityisemmin vastusta noita. Sen verran paljon noita sik-sak ohittelijoita ja kaupunkialueella törkeästi ajavia näkee.

Vaikea kuvitella, että yksittäinen tiukempi jarrutus aiheuttaa kovin herkästi mitään vakuutusmaksujen nousua.

Jos ja kun automaattiautot jossain vaiheessa yleistyvät, niin eivätköhän vakuutusyhtiöt vaadi 100% pääsyä telemetriatietoihin, jotta onnettomuustilanteissa syyllinen saadaan selville.
 
Periaatteessahan tuo ei poikkea siitä, mitä USA:ssa tapahtui 72-> eteenpäin öljykriisin alkaessa. Muskeliautojen vakuutusmaksut raketoivat taivaisiin, jos jos omistit sellaisen->maksoit kalliit vakuutukset. Tällaisella valvonnalla voit omistaa tuollaisen, mutta maksaa edullisempia maksuja, jos ajat kuten normaalilla autolla. Kikkailu ja räppäily taas nostaa riskiä onnettomuuksiin->maksat enemmän, jolloin myös kannat vastuun ajotyylistäsi. Nykyisellä systeemillähän kaikki osallistuvat rahoittamaan töppäilyistäsi johtuvat vahingot.
Toisella puolella tätä vaakaa on kuitenkin se, että vakuutusyhtiöiden algoritmien perusteella puhelimensa näytöltä vilkkuvia pallukoita tuijottavat hipsterit päätyvät helposti liikenteen tukoiksi ja aiheuttavat sitten omalla tavallaan vaaranpaikkoja. Ei siis pelkästään sen luurin tuijottelun vuoksi, vaan ajamalla vakuutusyhtiön näkemyksen mukaan "turvallisesti", jolla ei todennäköisesti ole mitään tekemistä todellisen turvallisuuden kanssa, eikä varsinkaan liikenteen sujuvuuden kanssa.

Vakuutusyhtiön kannalta parasta olisi se, että ihminen maksaa vakuutusmaksuja, mutta liikkuu mahdollisimman vähän ja silloinkin mahdollisimman hiljaa/varovasti.
 
Hmm, tuossa talvella pyöri telkussa joku sellainen sarja kun pohjoisen valtatien pelastajat tms. Hinurit pelasti autoja ojista. Joku kuolemantapaus oli, siinä autonromu poliisille, ja sieltä kaivettiin "musta laatikko", josta sitten penkoivat tietoja nopeudesta, airbagien laukeamisesta ja sellaista. Ei selvinnyt oliko se joku vakuutusyöhtiön systeemi, vai valmistajan asentama boxi. Kanadassa tai USAssa kuvattu sarja kuitenkin.
Sillä vaan etten ole ennen kuullut että tuollaisia boxeja olisi, tai niitä käytettäisiin onnettomuustutkinnassa, mutta mistäpä sitä tietää mitä moderneissa autoissa voi olla.
 
Hmm, tuossa talvella pyöri telkussa joku sellainen sarja kun pohjoisen valtatien pelastajat tms. Hinurit pelasti autoja ojista. Joku kuolemantapaus oli, siinä autonromu poliisille, ja sieltä kaivettiin "musta laatikko", josta sitten penkoivat tietoja nopeudesta, airbagien laukeamisesta ja sellaista. Ei selvinnyt oliko se joku vakuutusyöhtiön systeemi, vai valmistajan asentama boxi. Kanadassa tai USAssa kuvattu sarja kuitenkin.

Ei ole todellakaan uusi juttu, Event data recorder - Wikipedia

Autoissa ei ole mitään erityistä mustaa laatikkoa, vaan kaikki auton järjestelmät tallentavat jonkin verran dataa tavalla tai toisella, valmistajan diagnostiikkaa varten yms.
 
Ei ole todellakaan uusi juttu, Event data recorder - Wikipedia

Autoissa ei ole mitään erityistä mustaa laatikkoa, vaan kaikki auton järjestelmät tallentavat jonkin verran dataa tavalla tai toisella, valmistajan diagnostiikkaa varten yms.

Ok. Erikoista ettei käytettävissä olevaa dataa sitten pahemmin ainakaan mainita hyödynnettävän, jos paha onnettomuus ja jotain epäselvyyksiä. Kuten esim se Audi A1 onnettomuus vähän aikaa sitten missä kaks piripäätä veti audin kahteen osaan. Netissä porukka oli jo laskenut auton nopeuden, matkan ja muut - kun julkisuudessa poliisit vielä raapi päätään ja kertoili omiaan.
 
Ok. Erikoista ettei käytettävissä olevaa dataa sitten pahemmin ainakaan mainita hyödynnettävän, jos paha onnettomuus ja jotain epäselvyyksiä. Kuten esim se Audi A1 onnettomuus vähän aikaa sitten missä kaks piripäätä veti audin kahteen osaan. Netissä porukka oli jo laskenut auton nopeuden, matkan ja muut - kun julkisuudessa poliisit vielä raapi päätään ja kertoili omiaan.
Taitaa Suomessa olla poliisin sijaan lähinnä onnettomuustutkintakeskus, joka niitä EDR-tietoja tutkii, eikä sopivia laitteita/ohjelmistoja ole montaa. Tämä on kuitenkin kohtuullisen uutta tekniikkaa, jota ei löydy järjestelmällisesti joka kaarasta, eikä sille ole yhteistä standardia ja käytännöt ovat muutenkin vielä kovin puutteellisia. Joistakin autoista tietoja ei voi lukea kuin valmistajan omilla laitteilla, vaikka dataa muuten olisikin tallennettuna ja saatavilla. Tekniikka kehittyy ja yleistyy kuitenkin koko ajan. USA on tässä etulinjassa, mutta sielläkin perustietojen keräys on ollut pakollista vasta muutaman vuoden ajan ja kaikkialla muualla se on edelleen valinnainen.

Niin, ja USA:ssa EDR-tietojen lukemiseen tarvitaan aina ajoneuvon omistajan lupa ja tämä tulee varmaan meilläkin vastaan tallenteiden tietoja luettaessa (enkä siis tarkoita tuota OP:n vakuutuspurkkia, vaan sitä pykälää virallisempaa auton mukana tulevaa EDR-järjestelmää). Ei ole helppoa tälläkään rintamalla siis...
 
Mitenkähän tuo tulkitsee tilanteen, jossa rampissa tai suoralla, missä ei ole muita autoilijoita, polkaisee jarrun pohjaan kunnolla niin, että saat jarrulevyistä ruosteet pois. Oma auto kuitenkin seisoo viikonloput ja lomat paikallaan lähes koko ajan, ja normiajossakaan ei jarruja tarvitse juurikaan käytää muuhun kuin auton paikallaan pitämiseen.

Jarrut tuppaa menemään hieman huonoon kuntoon, jos niitä ei käytä, eikä niitä ihan polkimen pikkuhipaisulla saa toimiviksi.
Väitän että itsekin ajan keskivertoa dynaamisemmin vanhalla kauppakassilla. Kiihdytyksissä reilusti kierroksia ja ne muutamat hevoset konehuoneessa kyllä liikuttaa pientä kaupunkiautoa. Jarruihin en juuri koske, koska ennakoin liikennettä ja käytän moottorijarrua. Katsastusmies käski kerran että vaimon pitäisi käyttäisi niitä jarruja enemmän, ettei taka(rummut) menisi niin pahasti 'jumiin'. Oli vissiin liian pitkä aika edellisestä jarruherättelystä. :)

Eli jos ripeä kiihdytys lasketaan negatiiviseksi asiaksi niin ei jatkoon. Rivakka kiihdytys ei tietystikään tarkoita mitään kumin polttoa tai 0-100 3sec vetoja tai kaahausta taajamissa. Motarin työmaiden jälkeen moni audi/mersu/bwm lähtee ohittamaan pientä kauppakassia, mutta harvoin ovat heittämällä ohi menneet. :D

OT: Koskahan suomalaiset vakuutusyhtiöt alkavat myöntää halvempia autovakuutuksia motoristeille. link
 
Vähän myöhään tähän itsekin tuli herättyä ja katsotaan miten käy. Ihan mielenkiinnosta tähän tuli laitettua hakemus jos natsaa. Näkisi vähän mitä tulee ulos.
Toki saisi tämän muullakin tapaa itselle toteutettua mutta nyt saa ainakin jotain irti jos pääsee mukaan.
 
Liikenteessä on paljon sellaisia vaaroja mitä tuollainen seurantalaatikko ei taltioi. Boksi ei esim taltioi sitä kuinka motarilla vedetään äkkijarrutuksia kun joku mamma liittyy sinne 60km/h tai esimerkiksi hasardeja ohitustilanteita maanteillä johtuen vaikkapa liian pienestä nopeudesta. Boksi ei myöskään tallenna sitä, kuinka kuollut kulma unohtuu tarkistaa ja vaihdetaan kaistaa siten, että viereisellä kaistalla vaaditaan toimia kolarin ehkäisemiseksi tai sitä kuinka liikenneympyröissä tai risteyksissä meinataan lanata pyöräilijöitä. Vilkun käyttämättä jättämiset, väistämissääntöjen noudattamattajättämiset yms jäävät kaikki pimentoon.

Sensijaan tuo boksi tallentaa kovat kiihdytykset, jarrutukset yms, jotka voivat olla täysin tarpeellisia, mutta jotka voivat näyttää tarpeettomilta ilman referenssiä. En muutenkaan näe siinä ongelmaa, että nopealla autolla vaikkapa motarille kiihdytetään ripeästi. Miksi siinä olisi jotain ongelmaa, jos nopeusrajoituksia ei rikota ja tilaa on? Itse ainakin tykkään hyvällä kuivalla kelillä kiihdytellä, jos sauma on, mutta sitten taas ruuhkissa tai märillä/huonoilla keleillä jää välistä. Tuotakaan tuo boksi ei ymmärrä. Sitten kun auto tarkkailee ympäristöään kuvaten 360 astetta ja skannaten ympärillä liikkujien nopeudet, etäisyydet ja liikkeet niin voin alkaa telemetriatietoihin perustuvaa vakuutusta harkitsemaan. Ehkäpä tällöin kiihdytys motarille ripeästi ei näytä kontekstissa pahalta, kun muu perseily on minimissä.
 
Minun näkemykseni mukaan pitää ihmisellä olla lievää pahempi aivovamma jos vapaaehtoisesti ottaa seurantalaitteen autoonsa.

Eiköhän se suurimmalla osalla ole tuo 5-20% alennus vakuutusmaksuista syynä. Tuo laitehan poistetaan seurantajakson jälkeen.
 
Eiköhän se suurimmalla osalla ole tuo 5-20% alennus vakuutusmaksuista syynä. Tuo laitehan poistetaan seurantajakson jälkeen.

Eli myyvät halvalla yksityisyytensä ja (myöhemmin mahdollisesti muidenkin) orwellilaiselle kyttäysjärjestelmälle, joka antaa entistä enemmän valtaa vakuutusyhtiölle. Itse en ottaisi tuollaista autooni, vaikka vakuutusyhtiö antaisi siitä suoraan rahaa käteen.

Vielä ehkä kyttäystäkin pahempi seuraus käytännön tieliikenteelle on mummomaisen ajotyylin pakottaminen liikennekulttuuriin. Jos nytkään ei osata kiihdyttää, kun pitäisi, tuollainen kyttäboksi tarkoittaisi, että 60 km/h rampilla olisi sääntö, ei poikkeus.
 
Viimeksi muokattu:
Selittäkääs nyt miksei tuon järjestelmän kanssa saisi kiihdyttää?

Kuulostaa tosi oudolta sikäli kun kiihdyttäminen on se tärkein homma auton liikkeelle saamiseksi. Ja auton ydintarkoitus puolestaan on saada se liikkeelle. Mitä helvettiä?
 
Selittäkääs nyt miksei tuon järjestelmän kanssa saisi kiihdyttää?

Kuulostaa tosi oudolta sikäli kun kiihdyttäminen on se tärkein homma auton liikkeelle saamiseksi. Ja auton ydintarkoitus puolestaan on saada se liikkeelle. Mitä helvettiä?
Koska kaikille on turvallisempaa että 0-100 kiihdytys tapahtuu 20 sekunnissa alle 10 sekunnin sijaan. Nopeasti kiihdyttelevät ovat vaarallisia sikoja joiden tulee maksaa lisää vakuutuksestaan.

Odotan vain koska tulee ensimmäinen iltalehti-artikkeli jossa on jotain tyyliin "vanhus ajoi jalankulkijan päälle koska ei uskaltanut jarruttaa vakuutusmaksujen noston pelossa"... :facepalm:
 
Koska kaikille on turvallisempaa että 0-100 kiihdytys tapahtuu 20 sekunnissa alle 10 sekunnin sijaan. Nopeasti kiihdyttelevät ovat vaarallisia sikoja joiden tulee maksaa lisää vakuutuksestaan.

Odotan vain koska tulee ensimmäinen iltalehti-artikkeli jossa on jotain tyyliin "vanhus ajoi jalankulkijan päälle koska ei uskaltanut jarruttaa vakuutusmaksujen noston pelossa"... :facepalm:
Jos tuo systeemi todella vaikuttaa ajotapaan noin negatiivisesti, niin se pitäisi äkkiä kieltää ja kehittäjille lyödä syyte liikenteen vaarantamisesta. Liikennesääntöihin kuuluu hyvin olennaisesti sellainen kohta, mikä velvoittaa välttämään onnettomuuksia. Jos jokin järjestelmä kannustaa välttämään tärkeimpien hallintalaitteiden käyttöä, on se todella vaarallista.

Kohta kieltävät liian jyrkät käännökset koska perä saattaa lähteä alta? Sehän Irmelille sopii kun se ratti on muutenkin liian raskas käännettäväksi. Kyllä vituttaa niin suunnattomasti miten helvetisti tästä maasta löytyy noin tyhmää sakkia. Ei sanat riitä.
 
Jos tuo systeemi todella vaikuttaa ajotapaan noin negatiivisesti, niin se pitäisi äkkiä kieltää ja kehittäjille lyödä syyte liikenteen vaarantamisesta. Liikennesääntöihin kuuluu hyvin olennaisesti sellainen kohta, mikä velvoittaa välttämään onnettomuuksia. Jos jokin järjestelmä kannustaa välttämään tärkeimpien hallintalaitteiden käyttöä, on se todella vaarallista.

Kohta kieltävät liian jyrkät käännökset koska perä saattaa lähteä alta? Sehän Irmelille sopii kun se ratti on muutenkin liian raskas käännettäväksi. Kyllä vituttaa niin suunnattomasti miten helvetisti tästä maasta löytyy noin tyhmää sakkia. Ei sanat riitä.

Se muuten tarkkailee noita auton käännöksiäkin ja mikäli ne ovat liian äkkinäisiä ja niitä on paljon niin niistäkin rangaistaan.
 
Onks tää nyt joku vitsi? Oonko piilokamerassa?

Miten minun tulisi ajaa, jotta saisin mahdollisimman hyvät pisteet?


Pyri ajamaan mahdollisimman tasaisesti ja ennakoivasti. Hyödynnä auton liike-energiaa aina kun on tarve hidastaa nopeutta. Tasaisella ajotavalla tulee kiihdytyksiä, jarrutuksia ja äkkinäisiä nopeuden muutoksia mahdollisimman vähän.

Sensorit tarkkailevat myös kuljettajan tilannenopeuksia ja ohjausliikkeiden voimakkuuksia. Pyri ajamaan risteykset ja käännökset oikeilla tilannenopeuksilla, jotta ohjausliikkeet pysyvät rauhallisina. Keskity havainnointiin ja tarkkaile liikennettä myös kauempaa, jotta ehdit ennakoida tilanteet ajoissa. Pidä oikeat ja riittävät turvavälit, jotta voit keskittyä ennakoivaan ja tasaiseen ajamiseen.


Ihan totta se on.
 
Aivan yhtä älyvapaata kuin koko seurantalaite muutenkin.
Aion särkeä jokaisen tällaisen tai vastaavan laitteen joka käsiini osuu.
 
Kohta on kaikilla henkivakuutuksen ottajilla pakollista käyttää liukuestesukkia.

Kailen pitää olla mahdollisimman mietoa.
 
Jos tuo systeemi todella vaikuttaa ajotapaan noin negatiivisesti, niin se pitäisi äkkiä kieltää ja kehittäjille lyödä syyte liikenteen vaarantamisesta.
No kun katsoo miten ihan mikä tahansa vaikuttaa, esim. kameratolpat (nopeuden sahaamista, jarruttelua), niin ei ole mielestäni kovin kaukaa haettua että tuollainen "me kerrotaan miten sun pitäis ajaa ja unohdat sen muun liikenteen tai autokoulun" -laite ei varmaan ainakaan paranna asiaa...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 667
Viestejä
4 495 498
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom