Onko sinulla korollista luottokorttivelkaa? (kysely)

Onko sinulla korollista luottokorttivelkaa?

• Ei käytännössä koskaan

Ääniä: 75 76,5%
  • Harvoin

Ääniä: 8 8,2%
  • välillä on, välillä ei

Ääniä: 4 4,1%
  • Melkein aina

Ääniä: 4 4,1%
  • Joka kuukausi ollut ainakin pari vuotta

Ääniä: 7 7,1%

• Ääniä yhteensä
    98
Tuli vastaan kysely jonka mukaan useimmilla luottokortin käyttäjillä olisi korollista velkaa, mikä tuntui oudolta. Itse maksan luottokortilla paljon ja selvän valtaosan muista kuin laskutettavista menoista mutta koron ja tilinhoitomaksun puolelle on mennyt vain pari kertaa vahingossa. Ja ärsyttää kuin pientä oravaa kun niin käy.

Mikä muilla täällä on asenne ja toimintatapa? Pointtina siis se onko velkaa ylipäänsä niin että tilinhoitomaksuja ja korkoja menee, ei velan määrä.

Itseasiassa hommasin ensimmäisen luottokortin vasta vuosi takaperin asuntolainan ja pankinvaihdon yhteydessä, sitä ennen pärjättiin 35-vuotta hyvin ilmankin. Kertaakaan ei ole tullut tarve vetää luotolle, tuskin kovin herkästi tarvitseekaan.

Mä maksan aina koko saldon pois.

Ja koska käytän oikeastaan pelkästään kortteja, joilla saa cashbackkia niin kun Morrowin kortista menee saldoraja täyteen siirryn käyttämään debit kortteja.

Credit korttina Norwegian jolta tulee sitten ladattua noita debit kortteja (ja jonka saldon maksan aina kokonaan pois)

Velka mulla on Nordnetin superluottoa, jota maksan pois kun tuloja tulee ja sitä tulee lisää kun sijoitetaan / nostetaan tililtä.

Luottokorttia tulee käyteltyä vain ostoturvan takia ja saa sieltä aina jokusen euron cashbackiakin. Korollista luottoa ei ole tainnut kertaakaan olla, eli aina tullut makseltua lasku kuun alussa pois.

Vaikea vastata, kun useimmiten on joitain satunnaisia mobilepay maksuja yms. roikkumassa, mutta maksan aina pois ennenkuin laskua lähettävät.

Ei ole käytännössä koskaan korollista luottokorttivelkaa. Joskus jos käy joku käpy maksun kanssa, niin vahingossa on jonkun kerran ollut ja se kyllä vittuttaa kuten OP:ta. Luottokorttivelkaa toki käytännössä on aina, koska laskutus laahaa perässä ja kyllähän se koroton & kuluton maksuaika kannattaa hyödyntää.

Tällä foorumilla kun seuraillut luottokortit ja säästäminen keskusteluja niin väittäisin foorumilaisten olevan keskivertoa taloutensa paremmin hallitsevaa ja näin kyselyn prosentit ei tule yllättämään. Täältä tuskin saat tuota "useimmilla luottokortin käyttäjillä on velkaa" ihan todenmukaiseksi. Laitappa kyselyä johonkin iltalehden foorumi tyyppisiin niin prosentit hiukan erilaisia.
Luottokortit hemmetin hyviä oikein käytettynä, korollinen velka pahasta.

Ei ole korollista luottokorttivelkaa ollut koskaan. Olen nykyään todella tarkka raha-asioissa ja en halua velalla ostaa mitään saati maksaa korkoa siitä. "Velaton mies on huoleton mies."

Jos ei tulisi netistä osteltua (ostoturva), niin varmaankin olisi pelkkä debit-kortti lompakossa. Säästyisi iänikuiselta debit vai credit -valinnalta kassalla ja säästyisi myös yksi sekunti elämästä joka kerta parempaan käyttöön. :)

Luottokorttia käytetään perheen yhteisiin ostoksiin, kuten ruokaan jne. ja maksetaan sitten puoliksi heti pois kun tulee lasku. Ei maksa mitään ylimääräistä, mutta saa vielä 0,5% maksutapaetua kun luottokortilla maksaa.
Omat ostokset sitten debitillä tai verkko-ostokset creditillä, mutta lähtökohtaisesti ei velaksi osteta. Joskus saattaa jos on jotain isompaa ostanut jäädä maksut muutamille kuukausille mutta ne muutaman euron korot tunnu missään. Mieluummin makselee useana kuukautena pois ja maksaa muutaman ylimääräisen euron kun maksaa kerralla ja tili tyhjä loppukuun.

Korollista velkaa on ollut useita tonneja silloin kun taloustilanne on ollut paska (mutta ei niin paska, että tilanne olisi ollut täysin pois hallinnasta). Nyt ei ole.

Ihan suhdanneriippuvainen kysymys siis..

Olen oikeastaan aika "ylpeä" siitä, että vaikeista taloustilanteista huolimatta olen aina saanut asiat jotenkin selvitettyä kunnialla eikä ole tullut mitään sen suurempaa sanomista.

Vaikeissa taloustilanteissa luottokortti voi olla sekä mahdollisuus että riski. Enemmän se on mahdollisuus, jos käyttäjä on kurinalainen eikä päästä hommaa lapasesta.

Viimeksi muokattu:
Ei ole muuta velkaa kuin luottokorttiostokset, jotka nekin ovat 30 vrk ajan korottomia, mutta joskus jää joku isompi ostos kuitaamatta kerralla, ja silloin ollaan hetkellisesti korollisen luoton puolella. Siitä muutaman euron sanktiosta olen selvinnyt kuitenkin ilman suurempia tunnontuskia.

Edit.
Näissä kyselyissä todennäköisesti vääristyy todellisuus jonkin verran, kun harvempi velaksi elävä haluaa erityisesti mainostaa sitä.

Viimeksi muokattu:
Ei ole. Olen laittanut luottokortista, että aina 100% velotetaan kerralla niin ei koskaan edes vahingossa unohdu maksaa lasku. Tulee käytettyä lähinnä ilmaisen vakuutuksen ja turvallisuuden takia.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
266 691
Jäsenet
75 896
Uusin jäsen
peterkallio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom