Ei minulla ole mitään ongelmaa, että hahmoitushäiriöinen Suvi ei koe, että hänen rahansa riittää ruokaan. Kuten sanoin meitä on moneen junaan ja osalla ei ole paikkalippua ollenkaan. Monella muulla tuntuu olevan pakonomainen tarve selitellä tuota, joksikin järjettömäksi tuhlaamiseksi, sekä kovistella itse pärjäävänsä paljon vähemmällä. Eilen ostin lähikaupasta itselleni ja naiselle muuten perus tortilla-ainekset ja juomaksi vichyä, joka nyt ei minusta mikään luksusruoka ole. Rahaa meni melkei kolmekymppiä, kauhistellaanko mun järjetöntä tuhlaamista seuraavaksi?
Edelleen, ei tässä kukaan ole kritisoimassa tätä itse summaa. Kaikki kritiikki kohdistuu siihen että lehtijutun perusteella henkilö haluaa että valtio antaa hänelle enemmän rahaa että voi ylläpitää haluamaansa elämäntyyliä. Kyseisen henkilön tulisi olla yhteydessä terveydenhuoltoon / sosiaalitoimeen ja pyytää apua hänen MT- tai muihin ongelmiin. Sosiaalitoimesta saa apua myös talouden hallintaan mikäli tämä on ongelma. Koko lehtijuttu olisi pitänyt jättää julkaisematta koska se aiheuttaa keskustelua/väittelyä juuri vääristä syistä. Jos henkilöllä on ongelmia talouden hallinnassa tai muita MT ongelmia niin tätä ei kannata tuoda esille aiheella "työttömyyskorvaus ei riitä ruokaan".
Pääasia kuitenkin jos sivuutetaan nämä henkilön MT ja muut ongelmat, on se että 12€/päivä riittää varsin hyvin kattamaan ihmisen energiatarpeet päivässä niin että voi syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Jos ei riitä (= haluaa syödä mäkkärissä, syödä epäterveellisesti, syödä eineksiä jne.) niin sitten joko mennään töihin että saadaan lisää tuloja joka kattaa nämä suuremmat menot tai vähennetään menoja muualta.
Ainoa mikä kelpaa on ilmainen raha, kunnes taas siihen tottuu ja kulutus nousee ja sitten sama rumba uudestaan.