• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Onko köyhyys oma vika? Köyhyys Suomessa

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 055
Kansalaispalkka ratkaisee kaiken. Kaikki muu subventio haneen. Mutta eipä sitten enää olisi eläke-ponzin maksajia... Eli never gonna happen.
Mä olen niin tuon kansalaispalkan kannalla. Kaikki byrokratia ja himmelit helvettiin ja yksinkertainen kansalaispalkka tilalle. Sidotaan vielä tuon palkan suuruus suoraan suomen taloudelliseen tilaan niin suoraan tuntuu lompakossa se meneekö suomella hyvin vai hyvinhuonosti. Toki tuo palkka realistisesti on niin pieni ettei sillä esim. helsingin ytimessä asuta. Toisaalta onko se pakko edes saada asua veronmaksajien rahalla ytimissä?

Jos haluaa sitten esimerkiksi työttömyyden varalle tai eläkkeelle lisäturvaa niin voi maksaa vapaaehtoista vakuutusta. Nämä siis sitten ihan vapaaehtoisia eikä valtion budjetista. Voisi myös miettiä, että olisiko hyvä rakentaa himmeliä, joka ohjaisi vanhempia säästämään lapsille rahaa syntymästä lähtien,... Korkoa korolle on kova juttu globaalissakin kilpailussa.

Koulujärjestelmä pitäisi myös uusia. Kaikki mahdollinen materiaali interaktiiviseksi nettiin yleareena/vr-applikaatiolla. Perinteistä istutaan luokassa paskaa vain sen verran, kun tarvitaan ihmisten sosialisoimiseksi. Kouluun ei välttämättä enää tarvita "kallista" opettajaa vaan lähinnä kurinpitäjää tai mieluummin oikeasti tutorointia. Voitaisiin koulutusjutut hoitaa paljon halvemmalla, helpommin ja tasalaatuisemmin. 1+1 ei vuodesta toiseen vaihtele, aika monen materiaalin voisi tehdä kertaalleen ja lisäopetuksen hoitaa tutoroinnilla.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Mä olen niin tuon kansalaispalkan kannalla. Kaikki byrokratia ja himmelit helvettiin ja yksinkertainen kansalaispalkka tilalle. Sidotaan vielä tuon palkan suuruus suoraan suomen taloudelliseen tilaan niin suoraan tuntuu lompakossa se meneekö suomella hyvin vai hyvinhuonosti. Toki tuo palkka realistisesti on niin pieni ettei sillä esim. helsingin ytimessä asuta. Toisaalta onko se pakko edes saada asua veronmaksajien rahalla ytimissä?

Jos haluaa sitten esimerkiksi työttömyyden varalle tai eläkkeelle lisäturvaa niin voi maksaa vapaaehtoista vakuutusta. Nämä siis sitten ihan vapaaehtoisia eikä valtion budjetista. Voisi myös miettiä, että olisiko hyvä rakentaa himmeliä, joka ohjaisi vanhempia säästämään lapsille rahaa syntymästä lähtien,... Korkoa korolle on kova juttu globaalissakin kilpailussa.

Koulujärjestelmä pitäisi myös uusia. Kaikki mahdollinen materiaali interaktiiviseksi nettiin yleareena/vr-applikaatiolla. Perinteistä istutaan luokassa paskaa vain sen verran, kun tarvitaan ihmisten sosialisoimiseksi. Kouluunei välttämättä enää tarvita "kallista" opettajaa vaan lähinnä kurinpitäjää tai mieluummin oikeasti tutorointia. Voitaisiin koulutusjutut hoitaa paljon halvemmalla, helpommin ja tasalaatuisemmin. 1+1 ei vuodesta toiseen vaihtele, aika monen materiaalin voisi tehdä kertaalleen ja lisäopetuksen hoitaa tutoroinnilla.
Ei ole järkevää, että työssäkäyvä keskiluokka, jota raiskataan huoltosuhteella, saa maksaa myös kiinteistösijoittajien liikevoiton, eli isojen kaupunkien yleisen asumistuen.

Tässä maassa on hassu illuusio "valtio maksaa". Oikeasti se on "artisti maksaa", ja keskivertoäänestäjä imee koukun kiduksiin asti.

Suomessa on vaikea puhua mistään, ilman että oikeisto on haukkumassa vassariksi, tai vasemmisto oikeistolaiseksi. Ihan yleensä yritän miettiä, mikä on järkevää, ilman puoluepoliittista painolastia. Ja vapaa ajattelu on no-no, sillä silloin ei ole "meidän miehiä" kenenkään joukoissa. Silloin on orpo piru. Vain sen takia, että ei niele jotakin tiukkaa ideologiaa pilkkuineen ja pisteineen.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 055
Mä uskon, että jos suomi ottaisi strategiseksi tavoitteeksi luoda virtuaalikoulun ja virtuaalitutorin niin se olisi täysin toteutettavissa seuraavan 10v aikana.

Tyyliin gpt3/neuroverkko+ pohjainen ai-järjestelmä, joka ymmärtää syvällisesti peruskoulutason matematiikka, biologiaa, historiaa jne.
ai-pohjainen animoitu video/vr-tutori joka osaa esittää materiaalia läpi eri kielillä. ai-tutori osaa myös vastata kysymyksiin
2d/vr-pohjainen virtuaalikoulu, jossa voi tehdä ryhmätyötä

Tuollaisella voisi hoitaa perusopetuksen etänä. Oppilas voi myös kysyä peruskysymyksiä kuten "miksi bar teki foo tai kuka oli ruotsin kuningas vuonna X" tai miten johdetaan kaava ympyrän kehän pituuden laskemiseen,...

Tuohon päälle sitten vaikka 1 päivä koulussa per viikko, jossa on oikeasti laadukas tutori opettamassa. Tutorit toki ovat kokopäiväisiä ja tekevät 5pv viikkoa. Nyt kun koulussa ollaan vain 1/5 osa ajasta niin se koulupäivä on laadukas koska siellä on vain 1/5 osa porukasta. Jokainen saa enemmän sitä yksityisaikaa. Säästyneet rahat annetaan pienempinä veroina takaisin kansalle. Sen koulupäivän tutoroinnin voi myös optimoida sen mukaan mikä itse kenellekin on tärkein asia.

Toki siellä siellä seassa pitäisi olla pidempiäkin kouluputkia varsinkin nuorempia oppilaita varten. Ryhmätyö yms. on tärkeätä. Automaatiota ja mitä tehdään yhdessä ja mitä voi tehdä koneen avulla pitäisi hioa sopivaksi.

Yllä vain heikko ajatelma. Tuohon valtio satsaisi 10v niin oltaisiin pitkällä,... Sitä voisi todennäköisesti myös myydä maailmanlaajuisesti.

Joku tekee koulutuksen automatisoinnilla Biljardeja

 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 055
Suomessa on vaikea puhua mistään, ilman että oikeisto on haukkumassa vassariksi, tai vasemmisto oikeistolaiseksi. Ihan yleensä yritän miettiä, mikä on järkevää, ilman puoluepoliittista painolastia. Ja vapaa ajattelu on no-no, sillä silloin ei ole "meidän miehiä" kenenkään joukoissa. Silloin on orpo piru. Vain sen takia, että ei niele jotakin tiukkaa ideologiaa pilkkuineen ja pisteineen.
Tää on niin totta. Suomessa mua pidettiin äärioikeistolaisena. Amerikassa pitävät mua sosialistina. Niin älyttömästi perspektiivistä kiinni. Tuohon nimittelyynkeskittymisen takia sitten hukkuu hyvät ideat ja ei päästä eteenpäin. Kylläpä alkaa heti ärsyttämään, kun miettii yhteiskunnallisia asioita ja miksi ei voida hoitaa asioita meidän kaikkien kannalta paremmalle tolalle.

Mieluusti maksaisi veroja, jos verorahat käytettäisiin ns. fiksusti. Mutta, kun tuntuu että verorahat menevät kankkulan kaivoon niin kylläpä sitten ottaa päähän maksaa veroja. Ehkä itse osaisi ne rahat paremmin käyttää.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Mä uskon, että jos suomi ottaisi strategiseksi tavoitteeksi luoda virtuaalikoulun ja virtuaalitutorin niin se olisi täysin toteutettavissa seuraavan 10v aikana.

Tyyliin gpt3/neuroverkko+ pohjainen ai-järjestelmä, joka ymmärtää syvällisesti peruskoulutason matematiikka, biologiaa, historiaa jne.
ai-pohjainen animoitu video/vr-tutori joka osaa esittää materiaalia läpi eri kielillä. ai-tutori osaa myös vastata kysymyksiin
2d/vr-pohjainen virtuaalikoulu, jossa voi tehdä ryhmätyötä

Tuollaisella voisi hoitaa perusopetuksen etänä. Oppilas voi myös kysyä peruskysymyksiä kuten "miksi bar teki foo tai kuka oli ruotsin kuningas vuonna X". ai:n

Tuohon päälle sitten vaikka 1 päivä koulussa per viikko, jossa on oikeasti laadukas tutori opettamassa. Tutorit toki ovat kokopäiväisiä ja tekevät 5pv viikkoa. Nyt kun koulussa ollaan vain 1/5 osa ajasta niin se koulupäivä on laadukas koska siellä on vain 1/5 osa porukasta. Jokainen saa enemmän sitä yksityisaikaa. Säästyneet rahat annetaan pienempinä veroina takaisin kansalle. Sen koulupäivän tutoroinnin voi myös optimoida sen mukaan mikä itse kenellekin on tärkein asia.

Toki siellä siellä seassa pitäisi olla pidempiäkin kouluputkia varsinkin nuorempia oppilaita varten. Ryhmätyö yms. on tärkeätä. Automaatiota ja mitä tehdään yhdessä ja mitä voi tehdä koneen avulla pitäisi hioa sopivaksi.

Yllä vain heikko ajatelma. Tuohon valtio satsaisi 10v niin oltaisiin pitkällä,... Sitä voisi todennäköisesti myös myydä maailmanlaajuisesti.

Joku tekee koulutuksen automatisoinnilla Biljardeja

Tää on erittäin hyvä ajatus substanssin oppimiselle. Oikeasti.

Mitä vanhemmaksi tässä on tullut, sitä vahvemmin oon ymmärtänyt yksilöiden kohtaamisen merkityksen. Opettajana voisi oikeasti keskittyä oppilaan kanssa käsittelliseen muutokseen, eikä ulkoaopittavaan "faktaan". Kyky ajatella itsenäisesti ja luoda uutta on synnynnäinen ominaisuus, jota pitäisi pystyä tukemaan yksilötasolla. Opettajan hommat dumppasin okl-ajan lopussa, mitä perusopetukseen tulee. Silloin jo näki, mitä se hehkutettu inkluusio tuo. Ja taas, tosta on 15 v aikaa. Mä en ole aina oikeassa, mutta väärässä mä olen aivan helkutin harvoin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 055
Tää on erittäin hyvä ajatus substanssin oppimiselle. Oikeasti.

Mitä vanhemmaksi tässä on tullut, sitä vahvemmin oon ymmärtänyt yksilöiden kohtaamisen merkityksen. Opettajana voisi oikeasti keskittyä oppilaan kanssa käsittelliseen muutokseen, eikä ulkoaopittavaan "faktaan". Kyky ajatella itsenäisesti ja luoda uutta on synnynnäinen ominaisuus, jota pitäisi pystyä tukemaan yksilötasolla. Opettajan hommat dumppasin okl-ajan lopussa, mitä perusopetukseen tulee. Silloin jo näki, mitä se hehkutettu inkluusio tuo. Ja taas, tosta on 15 v aikaa. Mä en ole aina oikeassa, mutta väärässä mä olen aivan helkutin harvoin.
Uskon myös, että olisi niille opettajille/tutoreille motivoivaa, kun asiakkaat olisivat siinä kohtaa halukkaita oppimaan. Syntyisi varmasti puolin ja toisin erittäin hyviä ihmissuhteita ja sen kautta tulosta. Kemiat ehkä kohtaisivat ja asia olis muuta kuin pakkopullan syöttämistä/syömistä. Ihminen saisi keskittyä siihen missä me ollaan parhaita ja koneet syöttää sen ei kovinkaan luovan 1+1 kaman sisään.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Kansalaispalkka ratkaisee kaiken. Kaikki muu subventio haneen. Mutta eipä sitten enää olisi eläke-ponzin maksajia... Eli never gonna happen.
Harvinaisen kuvaavaa. Eläkejärjestelmä on kaikkien aikojen pyradimiskämmi, nyt vain enää kärki levenee ja lattia kapenee, niin maksut nousee eikä kukaan halua korjata.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Se missä suomi voittaa on se, että eläkettä ja myös sairauseläkettä saa vaikkei olisi tehnyt päivääkään töitä. Amerikassa pitää se 10v duunata. 10 vuotta töitä voi olla aika tekemätön paikka kehitysvammaiselle tai jos joutuu pahaan onnettomuuteen nuoruudessaan. Siinä kohtaa on karut mansikat ja päätyy johonkin ruokakuponkihelvettiin tai costco:n ovelle laskemaan montako tuotetta on ostoskorissa/safeways:iin pakkaamaan ostoskasseja. Suomessa on kyllä fiksuja juttuja ja onneksi pidetään kaikista huolta.

Liian kovatkin arvot ovat huono asia. Pitäisi löytää hyvä keskitie mihin on varaa maailmanloppuun asti. Samalla niitä huippuosaajia pitäisi sen verran pitää hyvänä, että he tekevät työtä onnellisena maksimit ja tuottavat hyvää maalle. Se ei ole hyvä, että huippuosaajat ajetaan pois suomesta. Tosin yhtälailla olisi hyvä, että ihan jokainen voisi maksimoida oman potentiaalinsa. Pienistä puroista iso vesi tms.
Jos eläke ilman työuraa kielletään kokonaan ongelma on se, että jos joku lyö ilman mitään syytä nyrkillä päähän vaikkapa koulukiusaamisen yhteydessä niin kovaa, että tulee aivovamma kun on 12v ja menee työkyvyttömäksi tässä tapauksessa ei voi enää mitenkään tienata eläkevarallisuutta, koska vammautui jo ennen työuran alkua. Se lyöjäkin voi olla niin nuori, että ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa niin mitään korvauksiakaan ei välttämättä saa. Olen muuten tästä samasta asiasta väitellyt minimalisti-valtio-super-libertaarien kanssa vaikka kuinka kauan "paras" argumentti mitä siltä laidalta on esitetty miksi tästä asiasta ei tarvitse välittää on se, että näitä tapauksia on niin vähän. Aika vain vittumaista jos itse satut olemaan se tapaus tai oma lapsesi sattuu tälläisen uhriksi. Vähän sama kun argumentoisi puukotuksia on niin vähän niin ei niitä kannata tutkia. Samaan tapaan vähän vain vittumaista joutua puukotuksen uhriksi jos omalle kohdalle sattuu.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 055
Jos eläke ilman työuraa kielletään kokonaan ongelma on se, että jos joku lyö ilman mitään syytä nyrkillä päähän vaikkapa koulukiusaamisen yhteydessä niin kovaa, että tulee aivovamma kun on 12v ja menee työkyvyttömäksi tässä tapauksessa ei voi enää mitenkään tienata eläkevarallisuutta, koska vammautui jo ennen työuran alkua. Se lyöjäkin voi olla niin nuori, että ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa niin mitään korvauksiakaan ei välttämättä saa. Olen muuten tästä samasta asiasta väitellyt minimalisti-valtio-super-libertaarien kanssa vaikka kuinka kauan "paras" argumentti mitä siltä laidalta on esitetty miksi tästä asiasta ei tarvitse välittää on se, että näitä tapauksia on niin vähän. Aika vain vittumaista jos itse satut olemaan se tapaus tai oma lapsesi sattuu tälläisen uhriksi. Vähän sama kun argumentoisi puukotuksia on niin vähän niin ei niitä kannata tutkia. Samaan tapaan vähän vain vittumaista joutua puukotuksen uhriksi jos omalle kohdalle sattuu.
Mä ratkoisin tätä asiaa kansalaispalkalla ja himmelit helvettiin. Himmelit vain vähentävät kansalaiselle menevää rahaa, kun raha menee byrokratian pyörittämiseen. Himmelit eivät lisää rahaa valtion budjettiin. Yksinkertainen ja läpinäkyvä systeemi, jossa arvovalinnat ovat helposti nähtävissä. Toki kansalaispalkkaa voi skaalata esim. iän mukaan, että sillä saadaan korvattua myös lapsilisä, opintotuet jne. Skaalausoptiot pitäisi kuitenkin pitää yksinkertaisena, että päästään byrokraateista ja himmeleistä eroon.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Mä ratkoisin tätä asiaa kansalaispalkalla ja himmelit helvettiin. Himmelit vain vähentävät kansalaiselle menevää rahaa, kun raha menee byrokratian pyörittämiseen. Himmelit eivät lisää rahaa valtion budjettiin. Yksinkertainen ja läpinäkyvä systeemi, jossa arvovalinnat ovat helposti nähtävissä. Toki kansalaispalkkaa voi skaalata esim. iän mukaan, että sillä saadaan korvattua myös lapsilisä, opintotuet jne. Skaalausoptiot pitäisi kuitenkin pitää yksinkertaisena, että päästään byrokraateista ja himmeleistä eroon.
Kansalaispalkkaa ei koskaan tule, koska Suomessa on liikaa ryhmiä, jotka hyötyvät siitä, että moni tuki on mahdollisimman harkinnanvarainen. Harkinnanvaraisuus tarkoittaa sitä, että tietyt ryhmät, joita on mukavampi auttaa saavat vähän enemmän kuin muut ryhmät. Harkinnanvaraisuudesta hyötyviä ei mitenkään saa kannattamaan järjestelmää jossa tuet menevät tasaisemmin. Toinen syy miksi kansalaispalkka ei tule varakas eliitti, joka on jo niin varakasta, että tietää täydellä varmuudella, että ei koskaan tule tarvitsemaan järjestelmän rahoja ei halua sitä. Niin kauan kun pidetään kiinni "harkkinnoista" voi sinne mukaan ujuttaa eliitin haluamaa vallankäyttöä. Jos luopuu kaikesta "harkkinnoista" ei vallankäyttö enää onnistu samaan tapaan kuin aikaisemmin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 055
Kansalaispalkkaa ei koskaan tule, koska Suomessa on liikaa ryhmiä, jotka hyötyvät siitä, että moni tuki on mahdollisimman harkinnanvarainen.
Tämä ei toimi suomessa ajatustapa ja mitään ei voi korjata oli yksi iso syy miksi muutin pois suomesta. Moni on jotenkin ihan lamaantunut ja ajattelee ettei mitään voi muuttaa. Vielä enempi otti tosin päähän ne, jotka sanoo ettet sä mihinkään pääse/voi saavutaa asioita/ei tule toimiomaan. Käsittämätön ajattelumalli minun mielestä. Lasi mieluummin puoliksi täyteen kuin puoliksi tyhjäksi. Jos ei edes yritä niin ei sitten kyllä mitään voi saavuttaakkaan.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Tämä ei toimi suomessa ajatustapa ja mitään ei voi korjata oli yksi iso syy miksi muutin pois suomesta. Moni on jotenkin ihan lamaantunut ja ajattelee ettei mitään voi muuttaa. Vielä enempi otti tosin päähän ne, jotka sanoo ettet sä mihinkään pääse/voi saavutaa asioita/ei tule toimiomaan. Käsittämätön ajattelumalli minun mielestä. Lasi mieluummin puoliksi täyteen kuin puoliksi tyhjäksi. Jos ei edes yritä niin ei sitten kyllä mitään voi saavuttaakkaan.
Tää on niiiiin v**** totta. Ei voi, ei ennenkään. Mitähän siitäkin tulee. Liian uutta, ei ihmiset ymmärrä. Päläpälä jumittajien puhetta.

Yks uutinen oli, jossa Jenkkeihin muuttanut AKT-asiantuntija oli kehittänyt koronarokotusapin. Suomessa oli että evvk, ei ennenkään. La:n alueella, jees jees.

Tää ilmiö maassa ketuttaa enemmän kuin mikään.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Tämä ei toimi suomessa ajatustapa ja [...]
Joissakin asioissa toi voi olla ihan järkeväkin tapa ajatella, kuten joissakin tutkimuksissa, jotka on tehty vaik USA:sta ja sit diletantit haluaa soveltaa suoraan Suomen oloihin. Kulttuuri on kuitenkin hyvin erilainen siellä monilta osin. Mut tää pätee lähinnä yhteiskuntatieteisiin.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Joissakin asioissa toi voi olla ihan järkeväkin tapa ajatella, kuten joissakin tutkimuksissa, jotka on tehty vaik USA:sta ja sit diletantit haluaa soveltaa suoraan Suomen oloihin. Kulttuuri on kuitenkin hyvin erilainen siellä monilta osin. Mut tää pätee lähinnä yhteiskuntatieteisiin.
Juu, jos joku tuo Suomeen Cancelia tai tosissaan aivan eri yhteiskunnasta kotoisin olevaa BLM-liikettä, niin on historiantunnit jääneet väliin.

Suomalaiset ovat kärsineet niin hitosti vuosisatojen aikana, idän ja lännen välissä, että sitä on vaikea nokittaa. Isoviha, nuijasota, yms yms.

Nyt puhutaan ehkä kehityksestä, ja ideoinnista, eikä ideologioista. Talouskasvusta ja tulevaisuudesta. Siitä puhutaan nuorten ja entisten nuorten toimesta aivan liian vähän. Minkä näköinen on Meidän kasvuhakuinen Suomi.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Nyt puhutaan ehkä kehityksestä, ja ideoinnista, eikä ideologioista. Talouskasvusta ja tulevaisuudesta. Siitä puhutaan nuorten ja entisten nuorten toimesta aivan liian vähän. Minkä näköinen on Meidän kasvuhakuinen Suomi.
Juu, ei mullakaan ole mitään kehitystä vastaan. Oikeastaan haluaisin myös kannustaa siihen enemmän. Mut ehkä olis parempi keskittyä siihen, miksi Suomessa on joissain piireissä jopa yritysvastaisia ajatuksia, vaikka pystyn näkemään myös, et ei kaikki yrittäjätkään ole täysin puhtaita pulmusia, vaan ajattelevat lähinnä omaa etuaan. Monilla varmaan se yks huono kokemus leimaa sit kaikki yrittäjät, tai sit se on joku äidin maidosta imetty ideologia, jota on mahdotonta järkipuheilla muuttaa.

Itse en kuitenkaan olis esimerkiksi valmis tekemään pidempiä työpäiviä edes suurempien tulojen toivossa, saatikka sit, et pitäis tehdä enemmän vähemmällä. Yrittäjiähän se auttais, jos työpäivät pitenis ja palkat alenis, ja se tois kasvua (meidän kasvuhakuinen Suomiko?), mutta en usko, että itsekkään olisit siihen valmis (oletuksena että olet työntekijän roolissa). Olisko tääkin sit sitä samaa ilmiötä, vai miten asian näät? Tollasella ympäripyöreällä syytöksellä on melko helppo oikeuttaa lähes mitä toimia. Käsittääkseni todellisuudessa esimerkiksu USA:ssa on pidemmät työpäivät, kuin Suomessa, ja monessa muussakin maassa on...
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Mä olen niin tuon kansalaispalkan kannalla. Kaikki byrokratia ja himmelit helvettiin ja yksinkertainen kansalaispalkka tilalle. Sidotaan vielä tuon palkan suuruus suoraan suomen taloudelliseen tilaan niin suoraan tuntuu lompakossa se meneekö suomella hyvin vai hyvinhuonosti. Toki tuo palkka realistisesti on niin pieni ettei sillä esim. helsingin ytimessä asuta. Toisaalta onko se pakko edes saada asua veronmaksajien rahalla ytimissä?

Jos haluaa sitten esimerkiksi työttömyyden varalle tai eläkkeelle lisäturvaa niin voi maksaa vapaaehtoista vakuutusta. Nämä siis sitten ihan vapaaehtoisia eikä valtion budjetista. Voisi myös miettiä, että olisiko hyvä rakentaa himmeliä, joka ohjaisi vanhempia säästämään lapsille rahaa syntymästä lähtien,... Korkoa korolle on kova juttu globaalissakin kilpailussa.

Koulujärjestelmä pitäisi myös uusia. Kaikki mahdollinen materiaali interaktiiviseksi nettiin yleareena/vr-applikaatiolla. Perinteistä istutaan luokassa paskaa vain sen verran, kun tarvitaan ihmisten sosialisoimiseksi. Kouluun ei välttämättä enää tarvita "kallista" opettajaa vaan lähinnä kurinpitäjää tai mieluummin oikeasti tutorointia. Voitaisiin koulutusjutut hoitaa paljon halvemmalla, helpommin ja tasalaatuisemmin. 1+1 ei vuodesta toiseen vaihtele, aika monen materiaalin voisi tehdä kertaalleen ja lisäopetuksen hoitaa tutoroinnilla.
Itse en kyllä keksi mitä ongelmia se kansalaispalkka ratkaisee, mitä ei voisi pienillä muokkauksilla tehdä nykyiseen systeemiin. Olisi kiva kuulla ensinnäkin mitkä ne nykyisen järjestelmän ongelmat ovat. Minun mielestä yksi suurimpia ongelmiahan on se byrokratia mihin joutuu, kun ottaa lyhyitä työtarjouksia. Sitten kun työt loppuu niin rahakin loppuu kun kaikessa on kuukauden viive. Tämä olisi helppo korjata vaikka kuinka monella tapaa nykysysteemissä. Työttömän tuet voisi maksaa ennakkoon, jolloin töistä pois jäädessä se kelan kuukauden käsittelyaika on valmiiksi leivottuna sisään. Jos rahat saa loppumaan niin sitten hankinnanvarainen toimeentulotuki. Jo tuolla muutoksella saataisiin kynnystä ottaa työtä vastaan madallettua aivan helvetisti.

Mitä tulee nykyisen systeemin monimutkaisuuteen niin se vain johtuu siitä että erilaisia tilanteita on niin monenlaisia. Itse näen tämän monimutkaisuuden myös vahvuutena. Systeemin ulkopuolelle ei haluamattaan putoa helposti. Kelalla on myös ymmärtääkseni ihan toimivat neuvontasysteemit mistä apua saa jos sinne osaa vaikka soittaa. Kansalaispalkka ei kaikille sovi, koska osa nyt vaan tarvitsee enemmän tukia ja osalle lisärahan maksaminen on ihan rahan haaskausta. Nykytuissa on aina jokin kynnys jonka jälkeen tukea ei saa. Samanlainen kynnys tarvitaan jossain muodossa myös kansalaispalkkaan, jotta se loppupelissä on vara maksaa. Voihan sitä kutsua vaikka korotetuksi kansalaispalkaksi tai alennetuksi ja ollaan takaisin lähtöpisteessä.

Mahdollinen kansalaispalkka ei oikein ratkaise mitään ongelmaa mitä keksin nykyisessä systeemissä. Nykysysteemissä voitaisiin esimerkiksi mahdollistaa työttömän yrittäminen, mikä on kielletty. Samaten opiskelu voitaisiin sallia, vaikka ikärajoitetusti. Opintotuki voisi olla 18-25 vuotiaille ja muille sitten nykyiset tuet. Työssäolovelvoitetta en 25+ ikäisille laittaisi, koska se voi joidenkin kohdalla estää koulutukseen hakeutumisen. Ei noiden asioiden korjaamisen tarvita koko systeemin uudelleen keksimistä.

Ensimmäinen millä nyt lähtisin liikkeelle on että kaikki työttömyystoimet pitäisi ainakin tieteellisesti todistaa ja testata. Ei vaan randomina vedetä poliittisesta hatusta kaiken maailman aktiivimalleja, jotka ei koskaan onnistu. Eli ihan vaikka perustuslakiin asetus että muutoksia pitää aina testata pienessä skaalassa ennekuin ne voi ajaa valtiontasolla kaikille.
 
Viimeksi muokattu:

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Nyt puhutaan ehkä kehityksestä, ja ideoinnista, eikä ideologioista. Talouskasvusta ja tulevaisuudesta. Siitä puhutaan nuorten ja entisten nuorten toimesta aivan liian vähän. Minkä näköinen on Meidän kasvuhakuinen Suomi.
Suomi oli vuonna 2020 sijalla 7 / 131 Global Innovation Indexin maailman innovatiivisimpien talouksien listalla ja vuonna 2019 sijalla 1 / 38 Consumer Technology Associationin listalla joka pyrkii arvioimaan innovatiivisuutta amerikkalaisesta näkökulmasta.

Nuorisobarometrin mukaan enemmistö nuorista haluaa kokeilla yritystoimintaa jossain työuransa vaiheessa. Kaikissa muissakin yrittäjyyskysymyksissä on nousua edellisestä sukupolvesta, kun samaa patteristoa kysyttiin 15 vuotta sitten.

Toisaalta nykynuorista joka viides ilmoittaa, että olisi mieluummin tukien varassa kuin töissä, jos työnteko ei kannata. Kannattaisi varmaan tähdätä siihen että tuo osuus pienenisi huomattavasti.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Suomi oli vuonna 2020 sijalla 7 / 131 Global Innovation Indexin maailman innovatiivisimpien talouksien listalla ja vuonna 2019 sijalla 1 / 38 Consumer Technology Associationin listalla joka pyrkii arvioimaan innovatiivisuutta amerikkalaisesta näkökulmasta.

Nuorisobarometrin mukaan enemmistö nuorista haluaa kokeilla yritystoimintaa jossain työuransa vaiheessa. Kaikissa muissakin yrittäjyyskysymyksissä on nousua edellisestä sukupolvesta, kun samaa patteristoa kysyttiin 15 vuotta sitten.

Toisaalta nykynuorista joka viides ilmoittaa, että olisi mieluummin tukien varassa kuin töissä, jos työnteko ei kannata. Kannattaisi varmaan tähdätä siihen että tuo osuus pienenisi huomattavasti.
Juu, haluta on vielä illuusio. En sano tätä nyt Jumalallisena totuutena, mutta tosiaan 40v+ ikää, ja hommia on ollut sitä sun tätä. Yhteen kuului 727-savukkeiden polttaminen, johonkin ojan kaivaminen, joihinkin ministereille puhuminen. En ole joku guru, enkä ylennä itseäni. Lähinnä tällä sanon, että argumenttini eivät ole peräisin tyhjiöstä. Maailmassa on paljon fiksuja ihmisiä, enkä varmasti ole ainut.

Ja yrittäjyys on kannatettavaa, vähemmän joutuvat eläkeponzin lypsettäväksi. Mä oon niin vanha, että mun tutut vedettiin konkkaan 90-luvun lamassa, helkutin terveet firmat, mutta Suomi vihaa yrittäjiä. Pankit olivat nr.1. Ja Wahlroosin massit.

Oikeastaan poliittinen suuntautumiseni on tulevaisuus. Menneestä voi ymmärtää, ja välttää virheitä, mutta ei luoda uutta.

Ja uskon Baggion olevan just niitä ihmisiä, joiden kanssa oltais nopeasti hyvää pataa, kunhan nettikeskustelukitkasta päästäisiin eroon.

Tällä foorumilla on merkittävä osa sitä porukkaa, joka luo tai jonka pitäisi luoda Suomelle uusi tulevaisuus.

E: mielipidetilastojen sijasta voisi tuumata todellisuutta, jossa Suomi on viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut maailman 5. heikoiten kehittynyt talous. Suomalaiset kyselyvastaajat ovst sangen höveleitä kehumaan. Ollaan me maailman onnellisin kansa, ja kuitenkin 300 000 sairastaa vakavaa masennusta / a.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 245
Juu, haluta on vielä illuusio. En sano tätä nyt Jumalallisena totuutena, mutta tosiaan 40v+ ikää, ja hommia on ollut sitä sun tätä. Yhteen kuului 727-savukkeiden polttaminen, johonkin ojan kaivaminen, joihinkin ministereille puhuminen. En ole joku guru, enkä ylennä itseäni. Lähinnä tällä sanon, että argumenttini eivät ole peräisin tyhjiöstä. Maailmassa on paljon fiksuja ihmisiä, enkä varmasti ole ainut.

Ja yrittäjyys on kannatettavaa, vähemmän joutuvat eläkeponzin lypsettäväksi. Mä oon niin vanha, että mun tutut vedettiin konkkaan 90-luvun lamassa, helkutin terveet firmat, mutta Suomi vihaa yrittäjiä. Pankit olivat nr.1. Ja Wahlroosin massit.

Oikeastaan poliittinen suuntautumiseni on tulevaisuus. Menneestä voi ymmärtää, ja välttää virheitä, mutta ei luoda uutta.

Ja uskon Baggion olevan just niitä ihmisiä, joiden kanssa oltais nopeasti hyvää pataa, kunhan nettikeskustelukitkasta päästäisiin eroon.

Tällä foorumilla on merkittävä osa sitä porukkaa, joka luo tai jonka pitäisi luoda Suomelle uusi tulevaisuus.

E: mielipidetilastojen sijasta voisi tuumata todellisuutta, jossa Suomi on viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut maailman 5. heikoiten kehittynyt talous. Suomalaiset kyselyvastaajat ovst sangen höveleitä kehumaan. Ollaan me maailman onnellisin kansa, ja kuitenkin 300 000 sairastaa vakavaa masennusta / a.
Siis siinä juuri puhut asiaa että pienyrittäjä usein kantaa korkeimman riskin. Usein monilla palkansaajalla menee paljon paremmin kuin pienyrittäjällä. Masennukseen joskus epäilen vähän meidän sisäänpäinkääntyneisyyttä. Harvoin moni uskaltaa puhua innokkaasti vieraalle kuten ulkomailla ja moni viettää yksinäisyydessä merkittävän osan ajastaan.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Tämä ei toimi suomessa ajatustapa ja mitään ei voi korjata oli yksi iso syy miksi muutin pois suomesta. Moni on jotenkin ihan lamaantunut ja ajattelee ettei mitään voi muuttaa. Vielä enempi otti tosin päähän ne, jotka sanoo ettet sä mihinkään pääse/voi saavutaa asioita/ei tule toimiomaan. Käsittämätön ajattelumalli minun mielestä. Lasi mieluummin puoliksi täyteen kuin puoliksi tyhjäksi. Jos ei edes yritä niin ei sitten kyllä mitään voi saavuttaakkaan.
Kansalaispalkassa on muitakin ongelmia kuten se, että nykyisessä mamutus ilmapiirissä se johtaa siihen, että Suomen sosiaaliturvajärjestelmä saa sen jälkeen elättää ympäri maailmaa mamuja jotka ovat jossain elämänsä vaiheessa saaneet suomen kansalaisuuden. Lopulta järjestelmä romahtaa, koska Suomen veronmaksajien rahat eivät riitä enää elättämään isoa joukko ulkomailla asuvia kansalaispalkkaa suomesta nostavia. Toimeentulotuessa ei ole tätä ongelmaa, koska sen hakemiseen liittyy niin paljon byrokratiaa, että on pakko oleilla suomessa saadakseen sitä, koska jatkuva liikkuminne eri maiden välillä tekee sen nostamisen kannattamattomaksi sama pätee työttömyysturvaan. Mitä avokätesempi sosiaaliturva sitä enemmän siihen tarvitaan kontrollia muuten koko systeemmi romahtaa.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Sattuipa tähän aiheeseen liittyen ihan hyvää kommentointia somessa, joten copy&paste tähän ketjuun on paikallaan:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hiukan faktoja yhteiskunnallisesta eriarvoisuudesta ja rikkaista lusmuista eli vapaamatkustajista meuhkaaville:

1) Yksi miljoona suomalaista maksaa veroina enemmän kuin saa valtiolta ja kunnilta.

2) Loput 4,5 miljoonaa maassa asuvaa saavat enemmän kuin maksavat.

3) Hyvätuloisin 10 prosenttia suomalaisista maksaa lähes puolet suorista veroista (47 %).
Tämä on jättiläismäinen tulonsiirto ns. hyvin toimeentulevalta vähemmän hyvin toimeen tuleville.
Ja vasemmisto jaksaa kirkua, että "rikkaat eivät osallistu talkoisiin".

4) Suomessa hyvätuloiseksi lasketaan 50 000 euroa ja enemmän vuodessa tienaavat.

5) Lisäksi nämä "rikkaat" omistavat yrityksiä, jotka maksavat yhteisö- ja osinkoveroa.

6) Myös työntekijöiden verot ja veroluontoiset maksut pulitetaan "riistäjien" omistamien yritysten kassavirroista.

7) Lisäksi tulevat optioista maksettavat verot ja mahdolliset perintöverot.

On siis kysyttävä näin:

Paljonko palkka- ja yritysverotusta pitäisi vielä kiristää, että saadaan viimeinenkin firma konkurssiin.

Niin että räyhäpunikit voivat riemuita: "Mitäs me sanottiin: kapitalismi ei toimi."

Suomessa on toki paljon monista eri syistä johtuvaa köyhyyttä.

Sitä on pyrittävä poistamaan yritysten toimintaedellytyksiä parantamalla ja työpaikkoja lisäämällä – ei yhä ankarampien tulonsiirtojen avulla.

Sillä pysyvä työpaikka on paras sosiaaliturva. Kun taas liika verotus johtaa massatyöttömyyteen ja entistä pahempaan köyhyyteen.

Tuloeroja ei toki saa kasvattaa liikaa. Vahva keskiluokka on yhteiskuntarauhan paras tae.

Etelä- ja Väli-Amerikan maissa on paljon köyhiä, vähäinen keskiluokka ja pieni rikkaiden joukko.
Näissä maissa on myös valtavasti rikollisuutta, sisällissotia, sosiaalista epäoikeudenmukaisuutta ja muita kauheuksia.

PS. Hyväosainen-termi käytetään sumeilematta kaikista, joilla menee taloudellisesti hyvin. Se on väärin.
Suomessa on vielä onneksi kohtuunopea sosiaalinen kierto.

Eli köyhien ja keskituloisten vanhempien lapsista tulee usein vanhempiaan varakkaampia.

Samoin varakkaiden ja keskituloisten vanhempien lapsista tulee usein vanhempiaan vähemmän ansaitsevia.

Perimällä varakkuutensa saaneita eli aidosti hyväosaisia on Suomessa todella vähän.

Oikeaa ja parasta hyväosaisuutta on syntyä terveenä tolokun vanhemmille, jotka tienaavat leipänsä ja pitävät lapsistaan hyvän huolen.

Lapset tarvitsevat rajoja, rakkautta ja kannustusta. Se on siinä.

Muistakaa äänestää oikein.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Kansalaispalkassa on muitakin ongelmia kuten se, että nykyisessä mamutus ilmapiirissä se johtaa siihen, että Suomen sosiaaliturvajärjestelmä saa sen jälkeen elättää ympäri maailmaa mamuja jotka ovat jossain elämänsä vaiheessa saaneet suomen kansalaisuuden. Lopulta järjestelmä romahtaa, koska Suomen veronmaksajien rahat eivät riitä enää elättämään isoa joukko ulkomailla asuvia kansalaispalkkaa suomesta nostavia. Toimeentulotuessa ei ole tätä ongelmaa, koska sen hakemiseen liittyy niin paljon byrokratiaa, että on pakko oleilla suomessa saadakseen sitä, koska jatkuva liikkuminne eri maiden välillä tekee sen nostamisen kannattamattomaksi sama pätee työttömyysturvaan. Mitä avokätesempi sosiaaliturva sitä enemmän siihen tarvitaan kontrollia muuten koko systeemmi romahtaa.
Kyllä sen kansalaispalkankin saa viritettyä siten, että sitä ei saa ulkomailla asuva ei-suomen kansalainen. Eikä kansalaispalkka ole avokätisempi. Se perustuu enemmän siihen, että siinä on vähemmän kynnyksiä ja esteitä ihmisen pärjäämiselle ja työelämään pääsemiselle. Nykyinen sosiaalitukisysteemi on rakennettu eniten sitä ajatellen, että siellä on estot ja kiellot ja sanktiot jokaista mahdollista väärinkäytöstä ja väärin asiointia varten, mutta hirveän vähän joustoja tai porkkanaa asioiden tekemiseen niin, että henkilö olisi enemmän palkkatyössä, yrittäjänä tai edes opiskelijana.

Termistökin on hyvin kaksimielistä kun puhutaan tarjouksista kun kyseessä on pakko, puhutaan kokeilusta kun kyseessä on palkaton työ jne.. Kaikki ilmoitukset ja paperit pitää tarkastaa ennenkuin mitään tukea on mahdollista saada koska oletuksena on, että hakija on epärehellinen. Tämän takia sitten työtäkään ei kannata ottaa vastaan, koska joudut työn jälkeen olemaan ilman mitään tuloja pahimmillaan vaikka 6 viikkoon. Kelaa ei kiinnosta että sinulla on rahaa ostaa ruokaa, heitä kiinnostaa enemmän että sinulle ei vahingossakaan makseta liikaa tukea. Tärkeintä on varmistaa että asiakas ei valehtele. Tämä sitten johtaa siihen että ihmiset joutuvat ottamaan pikavippejä vain sen takia että he ottivat lyhyen työsuhteen vastaan. Mikä johtaa siihen että työtä ei kannata ottaa vastaan vaikka haluaisi. Ei tällaisten päivänselvien virheiden korjaaminen tee systeemistä avokätisempää.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Kyllä sen kansalaispalkankin saa viritettyä siten, että sitä ei saa ulkomailla asuva ei-suomen kansalainen. Eikä kansalaispalkka ole avokätisempi. Se perustuu enemmän siihen, että siinä on vähemmän kynnyksiä ja esteitä ihmisen pärjäämiselle ja työelämään pääsemiselle. Nykyinen sosiaalitukisysteemi on rakennettu eniten sitä ajatellen, että siellä on estot ja kiellot ja sanktiot jokaista mahdollista väärinkäytöstä ja väärin asiointia varten, mutta hirveän vähän joustoja tai porkkanaa asioiden tekemiseen niin, että henkilö olisi enemmän palkkatyössä, yrittäjänä tai edes opiskelijana.

Termistökin on hyvin kaksimielistä kun puhutaan tarjouksista kun kyseessä on pakko, puhutaan kokeilusta kun kyseessä on palkaton työ jne.. Kaikki ilmoitukset ja paperit pitää tarkastaa ennenkuin mitään tukea on mahdollista saada koska oletuksena on, että hakija on epärehellinen. Tämän takia sitten työtäkään ei kannata ottaa vastaan, koska joudut työn jälkeen olemaan ilman mitään tuloja pahimmillaan vaikka 6 viikkoon. Kelaa ei kiinnosta että sinulla on rahaa ostaa ruokaa, heitä kiinnostaa enemmän että sinulle ei vahingossakaan makseta liikaa tukea. Tärkeintä on varmistaa että asiakas ei valehtele. Tämä sitten johtaa siihen että ihmiset joutuvat ottamaan pikavippejä vain sen takia että he ottivat lyhyen työsuhteen vastaan. Mikä johtaa siihen että työtä ei kannata ottaa vastaan vaikka haluaisi. Ei tällaisten päivänselvien virheiden korjaaminen tee systeemistä avokätisempää.
Toi termi kikkailu johtuu siitä, että jos sanottaisiin suoraan pakko ja palkaton työ olisi toiminta perustuslainvastaista ja kansainvälisten sopimustenvastaista, koska kaikilla Suomen kansalaisilla on elinkeinonvapaus yhtenä perusoikeutenaan, sekä suomi on sitoutunut pakkotyönkieltäviin sopimuksiin. Juridisesti kyseessä ei ole pakko jos sanktiona on vain etuuden menettäminen kuten karenssi. Etuoikeuksia kuten työttömyysturvan saa poistaa ihmisiltä vapaasti ilman, että se rikkoo mitään oikeutta. Jos ihminen menettää työttömyysetuuden eikä hänellä ole säästöjä hän voi elättää jatkossa itsensä toimeentulotuella tällä pidetään huoli, että perustuslain takaama minimitoimeentulo täyttyy, joko omilla säästöillä tai toimeentulotuella. Joten muitakaan oikeuksia ei etuudenpoistaminen loukkaa ainakaan jurdisesti.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
3) Hyvätuloisin 10 prosenttia suomalaisista maksaa lähes puolet suorista veroista (47 %).
Tämä on jättiläismäinen tulonsiirto ns. hyvin toimeentulevalta vähemmän hyvin toimeen tuleville.
Ja vasemmisto jaksaa kirkua, että "rikkaat eivät osallistu talkoisiin".
Suomessa asiat on hyvin. Joissain maissa rikkain prosentti omistaa enemmän mitä kaikki muut yhteensä. Jos on niin paljon rahaa, kuuluu maksaakin enemmän veroja. Tulonsiirto toimii kahteen suuntaan. Palkkoja polkemalla siirtyy raha pienituloisilta suurin tuloisille. Veroilla voidaan sitten vähän siirtää takaisin, mutta jos verotus kohdistuu työn verottamiseen, eikä esimerkiksi pääomatuloihin, niin tuloerot vain kasvavat ja tulonsiirto tapahtuu vain köyhiltä rikkaille ja sitten vähän keskituloisilta takaisin köyhille. Työttömiä on aina helppo haukkua ja vihata mutta ihan tilastojen valossa tukia on leikattu enemmän mitä palkat ovat nousseet. Yllättäen (ehkä) eläkkeiden ostovoima on parantunut palkkoihin verrattuna.

 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Suomessa asiat on hyvin. Joissain maissa rikkain prosentti omistaa enemmän mitä kaikki muut yhteensä. Jos on niin paljon rahaa, kuuluu maksaakin enemmän veroja. Tulonsiirto toimii kahteen suuntaan. Palkkoja polkemalla siirtyy raha pienituloisilta suurin tuloisille. Veroilla voidaan sitten vähän siirtää takaisin, mutta jos verotus kohdistuu työn verottamiseen, eikä esimerkiksi pääomatuloihin, niin tuloerot vain kasvavat ja tulonsiirto tapahtuu vain köyhiltä rikkaille ja sitten vähän keskituloisilta takaisin köyhille. Työttömiä on aina helppo haukkua ja vihata mutta ihan tilastojen valossa tukia on leikattu enemmän mitä palkat ovat nousseet. Yllättäen (ehkä) eläkkeiden ostovoima on parantunut palkkoihin verrattuna.

Alakääntö alkaa lähestyä Suomen talouden suurinta ongelmaa. Eläkepommia, joka tusahti jo.

Matuläppä on niiiin väsynyttä. Ajattelin, että perussuomalaiset uskaltais tökätä oikeaa ongelmaa, mutta kannatus romahtais.

Kiva syyttää maahanmuuttajia, kun työssäkäyviltä varastetaan 22 mrd eläkeponziin.

Kun pääsen eläkkeelle, multa on kerätty (3% korko huomioiden), aika tarkalleen miljoona euroa. Eläkkeelle päästyäni, mulle maksetaan tosta miljoonasta vain tuo 3% vuotuinen korko. Sitä miljoonaa euroa en tule edes käyttämään.

Tälläkin foorumilla höpötetään vassarisuvakki, perunatsi -höpöä, vaikka kaikkia on uunotettu. Hyväksykää hyvät ihmiset totuus. Ottakaa excel esiin, ja laittakaas työeläkemaksut siihen. Siinä on totuutta, eikä tarvita pupulismia.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
989
Kun sosiaaliturva tähän maahan keksittiin, niin tilanne oli aika toinen kuin nykyään. Eihän aikanaan edes ollut työttömyyttä. Jos ilmoitit että olit työtön, niin sinut kuskattiin jonnekin keskelle metsää kaivamaan autoteitä. Aina töitä löytyi että saatiin sivistysvaltio kasaan. Nyt ei ole varaa päällysteitä uusia kehä3:n ulkopuolella ja kaikki romahtaa kun rahat on loppu ja velka kasvaa. Poliitikot vain miettivät mitä seuraavaksi verottaa, sen lisäksi että kaikkia olemassaolevia veroja korotetaan -> tehtaat lopettaa tai muuttaa ulkomaille -> entistä enemmän työttömiä. sitten nostetaan lisää veroja että maksetaan näidenkin työttömien elämä.

Nykyinen järjestelmä jossa jaetaan enemmän ja enemmän vastiikkeetonta rahaa ei vaan ole kestävää ja loppu tulee väistämättä. Tietenkin sairaista ja vähempiosaisista täytyy pitää huolta, mutta nykyinen rahan pumppaaminen kaikenmaailman asuntontosijoittajille on niin hölmöläisten hommaa.

Kansalaispalkassa on toki se pointti, että saisi huomattavasti turhaa byrokratiaa pois kun se raha kuitenkin jaetaan työttömille, niin miksi siinä välissä pitää olla paljon paperisotaa. Jokin minimisumma rahaa kaikille ja saavat miettiä riittääkö se vuokraan Kontulassa vai pitääkö muuttaa kauemmas. Mutta jos valtion, siis veronmaksajien, rahat on loppu niin mistä jaetaan yhtään mitään. Ehkä koko rahan jakaminen pitäisi lopettaa tyystiin, koska nää pummit vain ryyppäävät sen, ja antaa työttömille sitä mitä he tarvitsevat, katon pään päälle ja ruokakorin. Viranomaiset osoittavat majoituksen siellä missä on tilaa, ei tarvii Hesan asuntosijoittajien omaisuutta kartuttaa enempää.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Kun sosiaaliturva tähän maahan keksittiin, niin tilanne oli aika toinen kuin nykyään. Eihän aikanaan edes ollut työttömyyttä. Jos ilmoitit että olit työtön, niin sinut kuskattiin jonnekin keskelle metsää kaivamaan autoteitä. Aina töitä löytyi että saatiin sivistysvaltio kasaan. Nyt ei ole varaa päällysteitä uusia kehä3:n ulkopuolella ja kaikki romahtaa kun rahat on loppu ja velka kasvaa. Poliitikot vain miettivät mitä seuraavaksi verottaa, sen lisäksi että kaikkia olemassaolevia veroja korotetaan -> tehtaat lopettaa tai muuttaa ulkomaille -> entistä enemmän työttömiä. sitten nostetaan lisää veroja että maksetaan näidenkin työttömien elämä.

Nykyinen järjestelmä jossa jaetaan enemmän ja enemmän vastiikkeetonta rahaa ei vaan ole kestävää ja loppu tulee väistämättä. Tietenkin sairaista ja vähempiosaisista täytyy pitää huolta, mutta nykyinen rahan pumppaaminen kaikenmaailman asuntontosijoittajille on niin hölmöläisten hommaa.

Kansalaispalkassa on toki se pointti, että saisi huomattavasti turhaa byrokratiaa pois kun se raha kuitenkin jaetaan työttömille, niin miksi siinä välissä pitää olla paljon paperisotaa. Jokin minimisumma rahaa kaikille ja saavat miettiä riittääkö se vuokraan Kontulassa vai pitääkö muuttaa kauemmas. Mutta jos valtion, siis veronmaksajien, rahat on loppu niin mistä jaetaan yhtään mitään. Ehkä koko rahan jakaminen pitäisi lopettaa tyystiin, koska nää pummit vain ryyppäävät sen, ja antaa työttömille sitä mitä he tarvitsevat, katon pään päälle ja ruokakorin. Viranomaiset osoittavat majoituksen siellä missä on tilaa, ei tarvii Hesan asuntosijoittajien omaisuutta kartuttaa enempää.
Tuo oli hyvä analyysi yleisen asumistuen idiotismista. Kansalaispalkan avulla työvoima liikkuisi toimeentulon ja järkevän asumiskustannuksen perässä. Nyt kun valtio, eli artisti maksaa ökyasumisen, niin ketä kiinnostaa susirajan ulkopuolinen maailma.

Stalin sanoi, että häntä ei kiinnosta, kuka äänestää, vaan se kuka laskee äänet. Demokratiassa kiinnostus on siihen, kuka maksaa vaalit.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Kun sosiaaliturva tähän maahan keksittiin, niin tilanne oli aika toinen kuin nykyään. Eihän aikanaan edes ollut työttömyyttä. Jos ilmoitit että olit työtön, niin sinut kuskattiin jonnekin keskelle metsää kaivamaan autoteitä. Aina töitä löytyi että saatiin sivistysvaltio kasaan. Nyt ei ole varaa päällysteitä uusia kehä3:n ulkopuolella ja kaikki romahtaa kun rahat on loppu ja velka kasvaa. Poliitikot vain miettivät mitä seuraavaksi verottaa, sen lisäksi että kaikkia olemassaolevia veroja korotetaan -> tehtaat lopettaa tai muuttaa ulkomaille -> entistä enemmän työttömiä. sitten nostetaan lisää veroja että maksetaan näidenkin työttömien elämä.
Tuossa vanhassa systeemissä oli melkoinen määrä huonouksia. Puhuttiin jopa herrojen konevihasta kun piti lapiolla kaivaa vaikka koneetkin olivat olemassa. Eli käytännössä kun työvoima on ilmaista niin työn kehitys lopahtaa ja työstä tulee tehotonta. Myös monien terveys meni huonoon kuntoon kun kaivettiin lapiolla routamaata. Palkat sitten pelattiin korttipelissä. Tuossa oli paljon muitakin epäkohtia mutta en nyt löydä siitä hyvää artikkelia, minkä luin joskus aiemmin.

Tuota samaa työvelvoitetta varsinkin natsisaksa käytti paljon omien maanteiden rakentamiseen. Natsisaksassa oli työllä erittäin keskeinen osa ideologiassa ja käytännössä jo ennen keskitysleirejä oli saksassa valtavat määrät pakkotyöläisiä. Tuolta löytyy jos kiinnostaa lukea enemmänkin mitä se käytännössä siellä oli:

Nykyinen järjestelmä jossa jaetaan enemmän ja enemmän vastiikkeetonta rahaa ei vaan ole kestävää ja loppu tulee väistämättä. Tietenkin sairaista ja vähempiosaisista täytyy pitää huolta, mutta nykyinen rahan pumppaaminen kaikenmaailman asuntontosijoittajille on niin hölmöläisten hommaa.
No ei se vastikkeetonta ole. Karenssi, työssäolovelvoite, työkokeilu, kuntouttava, koulutuspakko, leikattu toimeentulotuki. Kaikki ilman eläkkeen kertymää tai lomia.

Kansalaispalkassa on toki se pointti, että saisi huomattavasti turhaa byrokratiaa pois kun se raha kuitenkin jaetaan työttömille, niin miksi siinä välissä pitää olla paljon paperisotaa. Jokin minimisumma rahaa kaikille ja saavat miettiä riittääkö se vuokraan Kontulassa vai pitääkö muuttaa kauemmas. Mutta jos valtion, siis veronmaksajien, rahat on loppu niin mistä jaetaan yhtään mitään.
Samaa mieltä.

Ehkä koko rahan jakaminen pitäisi lopettaa tyystiin, koska nää pummit vain ryyppäävät sen, ja antaa työttömille sitä mitä he tarvitsevat, katon pään päälle ja ruokakorin. Viranomaiset osoittavat majoituksen siellä missä on tilaa, ei tarvii Hesan asuntosijoittajien omaisuutta kartuttaa enempää.
Ei työtön tarkoita että ryyppää. Eikä alkoholiongelma tule kuntoon sillä että toisen elämä tarkoituksella pilataan. Aika ideologisesti värittynytttä tekstiä kirjoittelet.

Kansalaispalkan avulla työvoima liikkuisi toimeentulon ja järkevän asumiskustannuksen perässä. Nyt kun valtio, eli artisti maksaa ökyasumisen, niin ketä kiinnostaa susirajan ulkopuolinen maailma.
Ihmiset asuvat siellä missä syntyivät, kävivät koulunsa tai minne muuttivat kotoaan pois, tai työn perässä. Ei kukaan muuta keskelle ei mitään paikkaan jossa ei tunne ketään, vain jota saa vähän halvempaa vuokraa. Eikö ne työpaikat siellä ole muutenkaan, joten muuttaminen tai ihmisten pakkomuuttaminen lähinnä takaa työttömyyden jatkumisen.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Tuossa vanhassa systeemissä oli melkoinen määrä huonouksia. Puhuttiin jopa herrojen konevihasta kun piti lapiolla kaivaa vaikka koneetkin olivat olemassa. Eli käytännössä kun työvoima on ilmaista niin työn kehitys lopahtaa ja työstä tulee tehotonta. Myös monien terveys meni huonoon kuntoon kun kaivettiin lapiolla routamaata. Palkat sitten pelattiin korttipelissä. Tuossa oli paljon muitakin epäkohtia mutta en nyt löydä siitä hyvää artikkelia, minkä luin joskus aiemmin.

Tuota samaa työvelvoitetta varsinkin natsisaksa käytti paljon omien maanteiden rakentamiseen. Natsisaksassa oli työllä erittäin keskeinen osa ideologiassa ja käytännössä jo ennen keskitysleirejä oli saksassa valtavat määrät pakkotyöläisiä. Tuolta löytyy jos kiinnostaa lukea enemmänkin mitä se käytännössä siellä oli:


No ei se vastikkeetonta ole. Karenssi, työssäolovelvoite, työkokeilu, kuntouttava, koulutuspakko, leikattu toimeentulotuki. Kaikki ilman eläkkeen kertymää tai lomia.


Samaa mieltä.


Ei työtön tarkoita että ryyppää. Eikä alkoholiongelma tule kuntoon sillä että toisen elämä tarkoituksella pilataan. Aika ideologisesti värittynytttä tekstiä kirjoittelet.


Ihmiset asuvat siellä missä syntyivät, kävivät koulunsa tai minne muuttivat kotoaan pois, tai työn perässä. Ei kukaan muuta keskelle ei mitään paikkaan jossa ei tunne ketään, vain jota saa vähän halvempaa vuokraa. Eikö ne työpaikat siellä ole muutenkaan, joten muuttaminen tai ihmisten pakkomuuttaminen lähinnä takaa työttömyyden jatkumisen.
Mä oon akateemisena muuttanut jo öh, kahdeksan kertaa, ehkä. Röitten ja cv:n perässä. Mitään iloa siitä ei tietysti taloudellisesti itselle ole ollut, mutta valtio ja eläkkeensaajat nauttivat. Kuka tarvii kavereita, kun saa maksaa hulluna tuloveroa ja työeläkemaksuja?

Ehkä mä vaan oon ollut tyhmä, ja yrittänyt liikaa. Olis pitänyt pysyä kotipuolessa ja viettää aikaa kavereiden kanssa. Ja mä sentään muutin Kouvolaan röitten perässä. Beat that!

Mun mielestä ei ole oikeistolaista ajatella, että herra x tai neiti y muuttaisi _järkevän_ työn perässä. Postinumero ei vaan voi olla ihmisoikeus tässä maassa, jossa multa anastetaan miljoona euroa, koska se on oikein.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Postinumero ei vaan voi olla ihmisoikeus tässä maassa, jossa multa anastetaan miljoona euroa, koska se on oikein.
Kyllä se on ihmisoikeus että saa valita missä asuu. Joissakin muissa poliittisissa systeemeissä tuokin päätettiin sinun puolesta.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Kyllä se on ihmisoikeus että saa valita missä asuu. Joissakin muissa poliittisissa systeemeissä tuokin päätettiin sinun puolesta.
Se toki on ihmisoikeus, mutta sen maksattaminen muilla ei ole ihmisoikeus (jos jossakin ihmisoikeussopimuksessa tällainen kohta on, haluan kuulla).

Saa siis asua, jos itse maksaa. Multa vedettiin viime vuoden verotuksessa ja eläkemaksuina joku 30k€+. Nyt työtön (jo 4 viikkoa) koti-isä pienessä ja halvassa omalla velalla maksettavassa rivarissa. Eukko on onneksi töissä, itsestä ei niin väliksi.

Ai että on kiva nauttia ajatuksesta, että jonkun postinumero ei muutu maksamieni verojen vuoksi. Se lämmittää niin saattans paljon.

Sama elintaso, olisko duunissa vai ei. Ehkä olis enemmän neliöitä työttömänä, ja vois valita postinumeron ilman pelkoa velkaantumisesta.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Se toki on ihmisoikeus, mutta sen maksattaminen muilla ei ole ihmisoikeus (jos jossakin ihmisoikeussopimuksessa tällainen kohta on, haluan kuulla).

Saa siis asua, jos itse maksaa. Multa vedettiin viime vuoden verotuksessa ja eläkemaksuina joku 30k€+. Nyt työtön (jo 4 viikkoa) koti-isä pienessä ja halvassa omalla velalla maksettavassa rivarissa. Eukko on onneksi töissä, itsestä ei niin väliksi.

Ai että on kiva nauttia ajatuksesta, että jonkun postinumero ei muutu maksamieni verojen vuoksi. Se lämmittää niin saattans paljon.

Sama elintaso, olisko duunissa vai ei. Ehkä olis enemmän neliöitä työttömänä, ja vois valita postinumeron ilman pelkoa velkaantumisesta.
Asumiestuen määrää voi ajatella kahdella tapaa. Joko kalliimmissa paikoissa sitä saa enemmän. Tai sitten halvemmissa paikoissa vähemmän. Molemmat on jonkun keskiarvon ala- ja yläpuolilla. Niinkuin aiemmin sanoin, niin kyse on perustoimeentulosta. Lisäksi taitaa olla melkoinen korrelaatio siinä, missä ne työpaikat on ja miten asuntojen vuokrat menee.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 055
Matrix-tyylinen dystopia olisi kyllä jotain,... Parkkeerataan "useless class" pieniin tuubeihin rovaniemen seudulle ja vr-headsetit päähän. Ravinteet suoraan suoneen. Halpaa ja ah niin kamalaa. En ole ajamassa tätä ratkaisua, mutta tuli mieleen.



 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Asumiestuen määrää voi ajatella kahdella tapaa. Joko kalliimmissa paikoissa sitä saa enemmän. Tai sitten halvemmissa paikoissa vähemmän. Molemmat on jonkun keskiarvon ala- ja yläpuolilla. Niinkuin aiemmin sanoin, niin kyse on perustoimeentulosta. Lisäksi taitaa olla melkoinen korrelaatio siinä, missä ne työpaikat on ja miten asuntojen vuokrat menee.
Siis yleinen asumistuki on kuntasidonnainen jo nyt. Ollut pitkään.

Ehkä tässä haluan korostaa, että en kannata sitä Kepun joskus ehdottamaa mallia, jossa ydinperheet suunnilleen pakotettaisiin eri paikkakunnille röitten vuoksi. Enemmänkin annan henkistä keppiä yrittää löytää toimeentuloa ja hyvää elämää, missä se sitten lienee.

Ja Finweazelilla oli hyvä dystopia (Väyrysen puheita 24/7!) Mä näkisin, että meillä on paljon fiksua porukkaa, jolla on halua ja tahtoa, mutta ei mahdollisuutta. Palataan pisteeseen a, eli palkan liian suuret sivukulut.

Ja tosiaan, töitä on ollut lapiohommista ministerien edessä puhumiseen. Joskus pitää tehdä jutut a, b ja c, että d mahdollistuu.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Ei ole järkevää, että työssäkäyvä keskiluokka, jota raiskataan huoltosuhteella, saa maksaa myös kiinteistösijoittajien liikevoiton, eli isojen kaupunkien yleisen asumistuen.

Tässä maassa on hassu illuusio "valtio maksaa". Oikeasti se on "artisti maksaa", ja keskivertoäänestäjä imee koukun kiduksiin asti.

Suomessa on vaikea puhua mistään, ilman että oikeisto on haukkumassa vassariksi, tai vasemmisto oikeistolaiseksi. Ihan yleensä yritän miettiä, mikä on järkevää, ilman puoluepoliittista painolastia. Ja vapaa ajattelu on no-no, sillä silloin ei ole "meidän miehiä" kenenkään joukoissa. Silloin on orpo piru. Vain sen takia, että ei niele jotakin tiukkaa ideologiaa pilkkuineen ja pisteineen.
Toi kyllä on aina pitänyt paikkansa " jos et ole meidän puolella olet meitä vastaan". Täälläkin keskusteluissa saa milloin minkin -ismin leiman :) Vaikka yrittäs vain miettiä "mistä se euro tulee ja mihin/kenelle se menee".
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Harvinaisen kuvaavaa. Eläkejärjestelmä on kaikkien aikojen pyradimiskämmi, nyt vain enää kärki levenee ja lattia kapenee, niin maksut nousee eikä kukaan halua korjata.
Kyllä tuota on paljon korjattu, toki siellä edelleen on niitä ketjun aloittaneita, jotka hyötyivät eniten ja vielä sikariporras.
Mutta yleisesti järjestelmä on hyvä, koska se "pakottaa" sijoittamaan elämänsä loppuvuosiin ja näin ei aivan kaikki kaadu nuorempien maksettavaksi. Tosin suurimmalle osalle eläkeet jäävät pieniksi, parempi sekin kuin ei mitään.

On tullut muutama tapaus nähtyä kun "nuorena" on uhottu "en tarvitse tukea vanhempana, menee niin hyvin"
ja sitten onkin riskinoton osaamattomuuden/ylileveän elämisen/ huonon tuurin takia kaikki menneet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Sattuipa tähän aiheeseen liittyen ihan hyvää kommentointia somessa, joten copy&paste tähän ketjuun on paikallaan:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hiukan faktoja yhteiskunnallisesta eriarvoisuudesta ja rikkaista lusmuista eli vapaamatkustajista meuhkaaville:

1) Yksi miljoona suomalaista maksaa veroina enemmän kuin saa valtiolta ja kunnilta.

2) Loput 4,5 miljoonaa maassa asuvaa saavat enemmän kuin maksavat.

3) Hyvätuloisin 10 prosenttia suomalaisista maksaa lähes puolet suorista veroista (47 %).
Tämä on jättiläismäinen tulonsiirto ns. hyvin toimeentulevalta vähemmän hyvin toimeen tuleville.
Ja vasemmisto jaksaa kirkua, että "rikkaat eivät osallistu talkoisiin".

4) Suomessa hyvätuloiseksi lasketaan 50 000 euroa ja enemmän vuodessa tienaavat.

5) Lisäksi nämä "rikkaat" omistavat yrityksiä, jotka maksavat yhteisö- ja osinkoveroa.

6) Myös työntekijöiden verot ja veroluontoiset maksut pulitetaan "riistäjien" omistamien yritysten kassavirroista.

7) Lisäksi tulevat optioista maksettavat verot ja mahdolliset perintöverot.

On siis kysyttävä näin:

Paljonko palkka- ja yritysverotusta pitäisi vielä kiristää, että saadaan viimeinenkin firma konkurssiin.

Niin että räyhäpunikit voivat riemuita: "Mitäs me sanottiin: kapitalismi ei toimi."

Suomessa on toki paljon monista eri syistä johtuvaa köyhyyttä.

Sitä on pyrittävä poistamaan yritysten toimintaedellytyksiä parantamalla ja työpaikkoja lisäämällä – ei yhä ankarampien tulonsiirtojen avulla.

Sillä pysyvä työpaikka on paras sosiaaliturva. Kun taas liika verotus johtaa massatyöttömyyteen ja entistä pahempaan köyhyyteen.

Tuloeroja ei toki saa kasvattaa liikaa. Vahva keskiluokka on yhteiskuntarauhan paras tae.

Etelä- ja Väli-Amerikan maissa on paljon köyhiä, vähäinen keskiluokka ja pieni rikkaiden joukko.
Näissä maissa on myös valtavasti rikollisuutta, sisällissotia, sosiaalista epäoikeudenmukaisuutta ja muita kauheuksia.

PS. Hyväosainen-termi käytetään sumeilematta kaikista, joilla menee taloudellisesti hyvin. Se on väärin.
Suomessa on vielä onneksi kohtuunopea sosiaalinen kierto.

Eli köyhien ja keskituloisten vanhempien lapsista tulee usein vanhempiaan varakkaampia.

Samoin varakkaiden ja keskituloisten vanhempien lapsista tulee usein vanhempiaan vähemmän ansaitsevia.

Perimällä varakkuutensa saaneita eli aidosti hyväosaisia on Suomessa todella vähän.

Oikeaa ja parasta hyväosaisuutta on syntyä terveenä tolokun vanhemmille, jotka tienaavat leipänsä ja pitävät lapsistaan hyvän huolen.

Lapset tarvitsevat rajoja, rakkautta ja kannustusta. Se on siinä.

Muistakaa äänestää oikein.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tästä saa luultavasti jälleen sosialistin leiman :) , mutta on pakko muistuttaa. Eivät ne rikkaat sitä omaisuuttaan pelkästään omalla työllään ole saaneet. Siihen on tarvittu myös muiden kustantamaa toimivaa yhteiskuntaa ja heidän työntekijöidensä todellisia kustannuksia sotuineen, pienempää palkkaa. Toki sitten muitakin tapoja on, mutta niissäkin
on kyse toisten "hyödyntämisestä" tavalla tai toisella.

Se on selvää, ettei Suomessa voi kaikki rikastua. Sitä vaurautta ei vaan riitä kaikille varsinkin kun olemme hyväsydäminen kansa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 055
Tästä saa luultavasti jälleen sosialistin leiman :) , mutta on pakko muistuttaa. Eivät ne rikkaat sitä omaisuuttaan pelkästään omalla työllään ole saaneet. Siihen on tarvittu myös muiden kustantamaa toimivaa yhteiskuntaa ja heidän työntekijöidensä todellisia kustannuksia sotuineen, pienempää palkkaa. Toki sitten muitakin tapoja on, mutta niissäkin
on kyse toisten "hyödyntämisestä" tavalla tai toisella.
Tähän vasta-argumentti tietenkin on, että nettomaksajat nettomaksavat. Jos nettomaksaja kokee osansa liian huonoksi niin suomesta pääsee pois.

Pitäisi löytää tasapaino missä ketään ei höykkyytetä liikaa. Ehkä tasapaino löytyy siinä kohtaa missä yhteiskunnan hyvinvointi maksimoituu? Millä verotuksella/keinoilla maksimoiminen onnistuu niin en osaa sanoa. Kansalaispalkka ja himmelit helvettiin ja koulutuksen optimointi olisi mulle kiinnostavia asioita yrittää optimoida/järjestää uudelleen.

Moni nettomaksaja saattaa alkaa ajattelemaan, että nykymaailmassa kannattaa ensin miettiä oma hyvinvointi, sitten lähipiirin hyvinvointi ja sen jälkeen laajempi ympyrä. Toki osa omaa hyvinvointia on turvallinen ja hyvintoimiva yhteiskunta. Ei se hyvinvointi maksimoidu, jos on mellakoita kaduilla tai kukaan ei osta sun firman tuotteita, kun ei ole rahaa tms.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 423
On tässä systeemissä jotain mätää, kun bruttopalkan pitää olla 3ke että töissä kannattaa edes käydä. Sosiaaliturva on kyllä hyvää suomessa.
1 lapsen yh 1600e/kk lapaan tukina.
2,7k/2k palkalla pääsee vasta samaan jos joutuu pitämään autoa työn takia.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
On tässä systeemissä jotain mätää, kun bruttopalkan pitää olla 3ke että töissä kannattaa edes käydä. Sosiaaliturva on kyllä hyvää suomessa.
1 lapsen yh 1600e/kk lapaan tukina.
2,7k/2k palkalla pääsee vasta samaan jos joutuu pitämään autoa työn takia.
Totta. Niin totta. Mutta eipä meidän talous kauaa tätä jaksa. Joko leikataan sossurahoja nyt, ns. hyvän sään aikana, vielä kun on jotain pelastettavaa, vai annetaanko koko paskan sortua ja sitten kuollaan kaikki tänne pakkaseen ja nälkään.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 553
Palkkoja polkemalla siirtyy raha pienituloisilta suurin tuloisille.
Tämä palkkojen polkeminen on se vasemmistolainen kuva siitä, että yritykset haluavat enemmän paikallista sopimista. Se ei tarkoita suoraan palkkojen polkemista. Jossain valitettavasti sitäkin. Suomessa on lukuisia firmoja, joilla ei vain ole globaalin kilpailukyvyn edessä varaa maksaa yleissitovia korvauksia tehdystä työstä. Paperin TES hyvänä esimerkkinä. Jokainen kone/tehdas eroavat toisistaan. Jollekkin koneelle se nykyinen TES kaikkine korvauksine, esimerkiksi saunalisineen sopii, mutta toisen koneen kilpailukyky saattaa olla vaakalaudalla sillä samalla sopimuksella. Ja sitten kun tapahtuu Kaipolat, niin AY-liikkeet ja vasemmistopuolueet ovat suurin parkuja vaikka käytännössä itse vuosien saatossa aiheutettu soppa. Puhumattakaan siitä, että alan pienemmät firmat joutuvat noudattamaan yleissitovuuden takia noita samoja sopimuksia. Tai, että se Pohjois-Karjalainen pieni viiden henkilön metallipajayritys joutuu maksamaan saman korvauksen työstä kuin Turun seudulla toimiva iso metallikonserni.

Palkkoja ei poljeta polkemisen ilosta, vaan kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Ja kyllä, yrityksen on silti tähdättävä voiton tuottoon, sillä se on suurin motivaattori yrityksen omistajille. Kannattaa tutustua esimerkiksi UPM:n omistajapohjaan, josta iso osa on tavallisia pikkusalkkuisia piensijoittajia. Ja samalla pohtia, että tämänkin foorumin säästäminen ja sijoittaminen -ketjussa on juurikin näitä samoja omistajia, jotka laittavat rahaa säästöön kasvun ja voiton toivossa.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Tämä palkkojen polkeminen on se vasemmistolainen kuva siitä, että yritykset haluavat enemmän paikallista sopimista.
Oli vasemmistolainen tai ei, se itsessään ei vielä tee siitä todempaa tai ei. Yleensäkin se, että mielipide leimataan joko oikeistolaiseksi tai vasemmistolaiseksi on enemmänkin sellaista miltä tuntuu -ajattelua. Jos mieltää itsensä oikeistolaiseksi, voi jonkin asian vaan jättää huomiotta leimaamalla se itselleen vastenmiesellä mielleyhtymällä. Tämäkin keskutelu olisi parempaa, jos nuo oikeisto/vasemmisto termit jätettäisiin pois, koska niillä luodaan vain turhaa vastakkainasettelua.

Se ei tarkoita suoraan palkkojen polkemista. Jossain valitettavasti sitäkin. Suomessa on lukuisia firmoja, joilla ei vain ole globaalin kilpailukyvyn edessä varaa maksaa yleissitovia korvauksia tehdystä työstä. Paperin TES hyvänä esimerkkinä.
Paperin tes ei ole oikein hyvä esimerkki kun siinä on vara maksaa. Yleisesti voidaan sanoa, että jos firmalla ei ole vara maksaa palkkaa ei sillä ole edellytyksiä toimia markkinoilla. Toki sinä haluat kääntää tämän siten päin, että ei ole firman syy, että ei ole tarpeeksi rahaa, vaan on muiden vika kun asiat ovat liian kalliita. Voihan toki niinkin ajatella. Työntekijä on vain rivi excelissä. Jos firmalla ei ole varaa työntekijään, niin firmalle maksetaan toimeentulotukea, että on varaa työntekijään. Oikeistolaisen mielestä tämä on ok. Mutta jos työttömällä ei ole varaa leipää, silloin tuet onkin sopivan kannustavia? Miksi se firma ei kannustu siitä rahan tiukkuudesta ja tee asioita paremmin?

Palkkoja ei poljeta polkemisen ilosta, vaan kilpailukyvyn säilyttämiseksi.
No mitä se kilpailukyky on? Jos firma on kilpailukykyinen vain sillä että valtio maksaa palkan työntekijöillesi tukien muodossa, voidaan kysyä mihin koko firmaa tarvitaan? Onko työnteko tärkeäpi asia kuin valtion budjetti? Onko tärkeämpi että ihmiselle on työ, joka ei maksa itseään valtiolle takaisin, vain jotta firma on "kilpailukykyinen"? Vai voisiko ajatella että systeemi on mätä ja itseohjautuu koko ajan kohti matalampia palkkoja ja ilmaistyöhuijauksia, koska ilmaistyö käytännössä syö pois matalapalkkatyöpaikat?

Palkkoja voidaan polkea monella tapaa. Yksi on maksaa vähemmän, koska valtion tasolla voidaan luoda olosuhteet tukia leikkaamalla, jossa työttömällä ei ole vaihtoehtoa olla ottamatta vastaan huonoa ja kannattamatonta työtä. Palkkoja voidaan polkea ilmaistyöllä, jossa valtio maksaa tuet ja firma kerää työn tulokset, jotka sitten menevät pääomaverotuksen kautta ulkomaille. Kummassakin raha siirtyy matalapalkkaisimmalta työvoimalta suoraan rikkaimmille prosenteille. Verotuksessa sitten keskituloista ja hyvätuloisia verotetaan, jotta osa tuosta saadaan takaisin.

Osa ei millään halua tajuta tai myöntää että osa toimivaa markkinataloutta on se, että huonoa työtä ei tarvitse ottaa vastaan. Tuet mahdollistavat tämän, mutta kun soppaan sotketaan pakotettu ilmaistyö ja muut vastikkeellisuushönpötykset, romahtaa koko systeemi kuin korttitalo. Huonon palkan sijaan ei palkkaa tarvi enää maksaa ollenkaan. Ei tarvi olla taloustieteen einstein jotta lopputuloksen arvaa. Ei ole sattumaa että työvoimapulasta valittavat vain kaksi ryhmää. Ne rikkaimmat ja sitten välistävetäjät eli työnvälitysfirmat. Molemmilla kyse on vain ahneudesta.

Pitäisi tajuta, että työvoima on kuin pyramidi. Pohjalla on eniten väkeä, kärjessä vähiten. Mitä korkeammalla tässä pyramidissa olet, sitä paremmat tulosi ovat. Korkeimmalla ei tulo ole enää palkkaa vaan ihan muuta, vähemmän verotettua ansiota. Jos pohjalla olevilta leikataan tulot pois ja siirrytään ilmaistyöhön, tarkoittaa se että suurin osa vähän veroja maksavia siirtyy täysin tukien varaan. Tämä johtaa siihen että rikkaimmat rikastuvat, tuloerot kasvavat ja teloverotus kiristyy entisestään. Luodaan markkinat jossa meillä on täysin valtion tuista riippuvaisia yrityksiä, joilla ei ole mitään oikeaa kilpailukykyä. Sama toistuu muualla maailmalla ja omanlaisensa noidankehä on valmis. Kaikista helvetin tyhmintä tässä on se että osaa haluaa työttömyystuista vastikkeellisia, mikä käytännössä jumittaa osan ihmisistä tuille loppuelämäksi. Ei maksettu tukien kokonaismäärä vähene sillä, että työttömät pakotetaan tuilla olemaan töissä... päinvastoin
 
Viimeksi muokattu:

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Mitä laskutoimitukset näyttää sille että kuin paljon rahaa liikkuu Suomessa tukien muodossa, ja jos tukia merkittävästi vähennettäis niin kuin kova isku se olisi yrityksille ja rahan liikkuvuudelle.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Tuossa vanhassa systeemissä oli melkoinen määrä huonouksia. Puhuttiin jopa herrojen konevihasta kun piti lapiolla kaivaa vaikka koneetkin olivat olemassa. Eli käytännössä kun työvoima on ilmaista niin työn kehitys lopahtaa ja työstä tulee tehotonta. Myös monien terveys meni huonoon kuntoon kun kaivettiin lapiolla routamaata. Palkat sitten pelattiin korttipelissä. Tuossa oli paljon muitakin epäkohtia mutta en nyt löydä siitä hyvää artikkelia, minkä luin joskus aiemmin.
Ironista tässä on se, että pienien tukien maksaminen työttömille tulee valtiolle paljon halvemmaksi kuin pakkotyön teettäminen. Johtuen siitä, että työnteettämisen välilliset kulut eivät katoa vaikka palkkaa ei maksettaisi työstä. Välillisiä kuluja tulee työvoiman ruokailusta, terveydenhoidosta, työttömien lapsille hoitopaikkojen järjestämisestä työn ajaksi, työkalut, perehdytys, työnohjaus kaikki maksavat. Laskeskelin joskus, että pelkät toimitilat kaikille 300 000 työttömälle missä tehdä töitä maksaisi 2-3 miljardia vuosittain nykyisillä toimitilavuokrilla. Paitsi jos säädetään laki, että vuokranantajien liikekiinteistöt sosialisoidaan valtiolle työttömille työtiloiksi. Jos taas kaikki työttömät joista pääosa asuu kaupungeissa kuljetettaisiin joka päivä maaseudulle metsähommiin ja sieltä takaisin kulut pelkistä työmatkoista olisi vielä tätäkin suuremmat nykyisillä kuljetuskustannuksilla. Paitsi jos bensa-asemien polttoaineet sosialisoidaan valtiolle ja bussiyhtiöiden bussit. Tähän päälle tulisi vielä kaikki jo nykyiset työttömyyskulut.

Työttömyyden aiheuttamien kustannusten yliarviointi on yksi yleisimpiä ajatusharhoja mitä esiintyy. Kaikkeen suomessa sosiaaliturvaan kulutetusta rahasta 6% menee työttömyyden hoitoon loput 94% menee muihin asioihin. Viimeistään tuo pakkotyö loppuisi siihen kun alettaisiin etsiä maksajaa sille kuka maksaa päivittäisen työmaakulkemisen työttömille tai toimitilat heille. Se meinaan ei ole ilmaista kun kyse on sadoista tuhansista ihmisistä.

EDIT: Esim. 20 000 varusmiehen pitäminen varusmiespalveluksessa eli käytännössä pakkotöissä ilman palkkaa vuoden verarn maksaa noin 1,6 miljardia euroa vuosittain valtion budjetin mukaan siitäkin voi vetää jotain laskutoimituksia miten paljon pakkotyönteettäminen ilman palkkaa maksaa välillisien kulujen kanssa. Jos tätä mallia alettaisiin käyttämään 300 000 työttömään nopeasti rahat loppuisivat valtiolta. Jostain syystä osan ihmisten on vaikea käsittää, että työnteettäminen ei ole ilmaista vaikka palkkaa ei maksettaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Ei ehkä tähän liittyen, mut itse voisin melkein ottaa jopa firman maksamat yksityisen sairaanhoidan vakuutukset rahana ja käyttää sit julkista. Toikin on vaa yks keino kupata massia työntekijöitä, et ne on sit poissa julkisen puolen jonoista, eikä sinne tartte pistää sit niin paljoa massia. Eli turhaan maksan veroja siitäkin, ku en käytä.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 729
Ei suomessa ole köyhyyttä, hallituksella on rahaa jaella ympäri maapalloa ja varaa ottaa pakolaisia.
Jos sosiaalituet ajetaan alas, sitten tulee köyhiä ja anarkia.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Ei ehkä tähän liittyen, mut itse voisin melkein ottaa jopa firman maksamat yksityisen sairaanhoidan vakuutukset rahana ja käyttää sit julkista. Toikin on vaa yks keino kupata massia työntekijöitä, et ne on sit poissa julkisen puolen jonoista, eikä sinne tartte pistää sit niin paljoa massia. Eli turhaan maksan veroja siitäkin, ku en käytä.
Tässä vain on se ajatusvirhe, että oletat firmojen antavan ne rahat työntekijälle jos velvollisuus järjestää työterveyshuolto poistuisi. Hyvin harvoin fimat jakavat ylimääräiset rahansa työntekijöille esim. kun hommataan joku työtä nopeuttava kone niin en ole koskaan kuullut firman sanovan annetaampa nyt kaikille palkankorotus kyllä se hyöty siitä koneesta menee omistajille ja pomoille bonuksina. Sama pätee muihinkin velvoitteisiin jos niissä säästetään rahaa.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 162
Ei suomessa ole köyhyyttä, hallituksella on rahaa jaella ympäri maapalloa ja varaa ottaa pakolaisia.
Jos sosiaalituet ajetaan alas, sitten tulee köyhiä ja anarkia.
Eihän Suomessa tosiaan oikeasti ole kuin suhteellista köyhyyttä, kun pitkäaikaistyöttömilläkin on monesti varaa autoon ja omaan vuokra-asuntoon kalleimmissakin kaupungeissa, vaikka molemmat ovat täällä kalliita jo EU:nkin mittakaavassa.

Mä olen niin tuon kansalaispalkan kannalla. Kaikki byrokratia ja himmelit helvettiin ja yksinkertainen kansalaispalkka tilalle. Sidotaan vielä tuon palkan suuruus suoraan suomen taloudelliseen tilaan niin suoraan tuntuu lompakossa se meneekö suomella hyvin vai hyvinhuonosti. Toki tuo palkka realistisesti on niin pieni ettei sillä esim. helsingin ytimessä asuta. Toisaalta onko se pakko edes saada asua veronmaksajien rahalla ytimissä?
Itse olen myös samalla kannalla. Sanotaan vaikka tonni nettona käteen vrt. nykyään yksinasuvalla about tuon verran työttömyyspäivärahaa ja asumislisää. Sillä elää jo ihan hyvin, mutta ei paljoa hummaile - ellei sitten tee valintaa, että asuu halvemmalla sijainnilla vaikka 4 ihmisen kommuunissa, joka olisi sitten oma valinta eikä niin kuin nykyään, että tuet riippuvat asumismuodosta ja asuinkumppaneista, jolloin halvempi asuminen ei välttämättä näy omassa kukkarossa lainkaan. Koska osa valitsisi asumiskuluista pihistelyn, niin myös vuokrataso oletettavasti tulisi jonkin verran alas.

En näe miten tällä kustannukset räjähtäisivät, kuten aina pelotellaan. Päinvastoin vapautuu aika monta paperinpyörittäjää julkiselta yksityisten työmarkkinoitten käyttöön "työvoimapulaa" paikkaamaan = profit.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
1 382
Eihän Suomessa tosiaan oikeasti ole kuin suhteellista köyhyyttä, kun pitkäaikaistyöttömilläkin on monesti varaa autoon ja omaan vuokra-asuntoon kalleimmissakin kaupungeissa, vaikka molemmat ovat täällä kalliita jo EU:nkin mittakaavassa.



Itse olen myös samalla kannalla. Sanotaan vaikka tonni nettona käteen vrt. nykyään yksinasuvalla about tuon verran työttömyyspäivärahaa ja asumislisää. Sillä elää jo ihan hyvin, mutta ei paljoa hummaile - ellei sitten tee valintaa, että asuu halvemmalla sijainnilla vaikka 4 ihmisen kommuunissa, joka olisi sitten oma valinta eikä niin kuin nykyään, että tuet riippuvat asumismuodosta ja asuinkumppaneista, jolloin halvempi asuminen ei välttämättä näy omassa kukkarossa lainkaan. Koska osa valitsisi asumiskuluista pihistelyn, niin myös vuokrataso oletettavasti tulisi jonkin verran alas.

En näe miten tällä kustannukset räjähtäisivät, kuten aina pelotellaan. Päinvastoin vapautuu aika monta paperinpyörittäjää julkiselta yksityisten työmarkkinoitten käyttöön "työvoimapulaa" paikkaamaan = profit.
Se on hassua, kun moni aina sanoo että tuo tonni olisi aivan liian paljon jo.
Sitten kun katselet Helsingin ja vaikka Tampereen vuokrakämppiä KANTAKAUPUNGISSA, niin eipä ollutkaan...

Mutta. Nää on näiden puheita. En ole varma trollaako jotkut, vai pitääkö ne oikeasti tuota liian isona summana, ja siinä että suomalaiset lähtee pohjoiseen, tai vaikka halpamaihin asuun, koska "kyllähän siellä jossain maassa x" ihan kivasti tonnilla elelee, ja silleen. :confused:
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
317
Itse olen myös samalla kannalla. Sanotaan vaikka tonni nettona käteen vrt. nykyään yksinasuvalla about tuon verran työttömyyspäivärahaa ja asumislisää. Sillä elää jo ihan hyvin, mutta ei paljoa hummaile - ellei sitten tee valintaa, että asuu halvemmalla sijainnilla vaikka 4 ihmisen kommuunissa, joka olisi sitten oma valinta eikä niin kuin nykyään, että tuet riippuvat asumismuodosta ja asuinkumppaneista, jolloin halvempi asuminen ei välttämättä näy omassa kukkarossa lainkaan. Koska osa valitsisi asumiskuluista pihistelyn, niin myös vuokrataso oletettavasti tulisi jonkin verran alas.
Kyllähän tuo tonni on jo sellainen summa ettei kaikkia esim. puolison kanssa asuvia kiinnostaisi enää edes yrittää töihin. Varsinkaan suurimpien kaupunkien ulkopuolella. Tiedä sitten muuttaisiko mitään ja huolittaisiinko näitä töihin muutenkaan. Maksettava summa vaan vaihtuisi.

En näe miten tällä kustannukset räjähtäisivät, kuten aina pelotellaan. Päinvastoin vapautuu aika monta paperinpyörittäjää julkiselta yksityisten työmarkkinoitten käyttöön "työvoimapulaa" paikkaamaan = profit.
Oikein mitoitettuna en minäkään näe miten kustannukset räjähtäisivät. Myös tuosta työvoimapulasta samaa mieltä. Nythän esim. sosionomi on koulutukseltaan sopiva työkkärin virkailijaksi tai työhönvalmentajaksi tai mitä näitä nyt onkaan. Pienellä muuntokoulutuksella siirtyvät lastentarhanopettajiksi, lastensuojeluun tai vanhuspuolelle. Kaikista näistä on pulaa ja välttämättä edes sitä muuntokoulutusta ei tarvita.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 439
Viestejä
4 218 535
Jäsenet
71 044
Uusin jäsen
migosz

Hinta.fi

Ylös Bottom