Onko HDD hajoamassa?

Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
142
Viime päivinä ilmennyt tietokoneeni sisältä outoa kirskunaa/vinkunaa. Olen 90% varma että se tulee kovalevystäni. Äänitin ääntä puhelimella, ja se kuulostaa tältä. Ääni ilmenee parin minuutin välein ja voimistuu jos pöytä heiluu esimerkiksi hiiren siirtelyn voimasta. Onko tämä HDD:n hajoamisen merkki? Ollut kyseinen kovo käytössä about 3 vuotta kahdessa eri koneessa. Crystaldiskinfon mukaan pitäisi olla kaikki ok? (ks. kuva) Mutta onko tuo ääni vaarallinen, kun ilmenee kuitenkin lähes koko ajan? Pitääkö tässä lähteä uuden kovalevyn ostoon?
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Viime päivinä ilmennyt tietokoneeni sisältä outoa kirskunaa/vinkunaa. Olen 90% varma että se tulee kovalevystäni. Äänitin ääntä puhelimella, ja se kuulostaa tältä. Ääni ilmenee parin minuutin välein ja voimistuu jos pöytä heiluu esimerkiksi hiiren siirtelyn voimasta. Onko tämä HDD:n hajoamisen merkki? Ollut kyseinen kovo käytössä about 3 vuotta kahdessa eri koneessa. Crystaldiskinfon mukaan pitäisi olla kaikki ok? (ks. kuva) Mutta onko tuo ääni vaarallinen, kun ilmenee kuitenkin lähes koko ajan? Pitääkö tässä lähteä uuden kovalevyn ostoon?
No ihan ensimmäisenä se tärkein, eli huolehdi siitä että ainakin tärkeimmistä tiedostoistasi on varmuuskopiot, jos ei ole jo.

Sitten, varsinaiseen asiaan. Jos tuo nyt siis kuuluu kovalevystä, niin ei tosiaan ole normaali ääni, ja oletan että jotakin sieltä on rikki tai menossa rikki. En kuitenkaan ole itse törmännyt ihan tuollaiseen ääneen, vaan yleisemmin rikki menneissä kovalevyissä on ääni ollut enemmän rohinaa, napsuntaa, tai sitten ei mitään erikoista ääntä. Ensimmäisenä ehkä pyrkisin varmistamaan sen, että onhan se nyt nimenomaan kovalevystä kuuluvaa, eikä joku tuulettimen laakeri tms. Eli kovalevyä vaikka reilusti irti kotelosta ja kotelon ulkopuolelle mihin nyt piuhat yltääkään, ja sitten ääntä paikantamaan.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
142
No ihan ensimmäisenä se tärkein, eli huolehdi siitä että ainakin tärkeimmistä tiedostoistasi on varmuuskopiot, jos ei ole jo.

Sitten, varsinaiseen asiaan. Jos tuo nyt siis kuuluu kovalevystä, niin ei tosiaan ole normaali ääni, ja oletan että jotakin sieltä on rikki tai menossa rikki. En kuitenkaan ole itse törmännyt ihan tuollaiseen ääneen, vaan yleisemmin rikki menneissä kovalevyissä on ääni ollut enemmän rohinaa, napsuntaa, tai sitten ei mitään erikoista ääntä. Ensimmäisenä ehkä pyrkisin varmistamaan sen, että onhan se nyt nimenomaan kovalevystä kuuluvaa, eikä joku tuulettimen laakeri tms. Eli kovalevyä vaikka reilusti irti kotelosta ja kotelon ulkopuolelle mihin nyt piuhat yltääkään, ja sitten ääntä paikantamaan.
Kiitos vastauksesta. Tällä hetkellä ei ole oikeastaan mitään paikkaa, johon luoda varmuuskopioita. En omista mitään ulkoisia kovalevyjä tai muita. Toisaalta tuolla kovalevyllä en säilytä kaikista tärkeimpiä tiedostoja, ei sillä etteikö niiden menettäminen kuitenkaan kirpaisisi. :lol: Täytyy tänään töiden jälkeen yrittää paikantaa ääntä paremmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Smart-tiedot kunnossa. Kaikki näyttää niiden puolesta olevan OK.

Kuulostaa siltä, että kiekko sisällä ei pyöri täysin puhtaasti, vaan tulee tuollaista vinkunaa. Voi, kunpa se olisikin niin helppoa, että levy auki ja vähän WD40:stä liikkuviin osiin - mutta ei ole.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
142
Smart-tiedot kunnossa. Kaikki näyttää niiden puolesta olevan OK.

Kuulostaa siltä, että kiekko sisällä ei pyöri täysin puhtaasti, vaan tulee tuollaista vinkunaa. Voi, kunpa se olisikin niin helppoa, että levy auki ja vähän WD40:stä liikkuviin osiin - mutta ei ole.
Onko siitä sitten käytännössä mitään vaaraa tai haittaa? Jos kyse todella on vain tuosta että "kiekko ei pyöri puhtaasti", niin sille ei varmaan voi itse juuri mitään tehdä. Kun kuitenkin muuten toimiva levy ilmeisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Kiitos vastauksesta. Tällä hetkellä ei ole oikeastaan mitään paikkaa, johon luoda varmuuskopioita. En omista mitään ulkoisia kovalevyjä tai muita. Toisaalta tuolla kovalevyllä en säilytä kaikista tärkeimpiä tiedostoja, ei sillä etteikö niiden menettäminen kuitenkaan kirpaisisi. :lol: Täytyy tänään töiden jälkeen yrittää paikantaa ääntä paremmin.
Ensihätään nyt kelpaa joku halpa USB-tikkukin, vaikka ei välttämättä pitkäkestoiseen varmuuskopiointiin olekaan se paras mahdollinen väline. Hinta/kannattavuus sitten ehkä siitä kiinni että kuinka paljon ko. levyn sisällön menetys kirpaisee, ja onko ne tiedostot ylipäätään korvattavissa.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
949
Itse olen huomannut, että ikääntyvä levy saattaa hyvinkin alkaa pitämään monenlaista ääntä ilman että oikesti on mitään hajoamassa (siis heti), mutta usein enemmän se lukupään mekaaninen rouskutus voimistuu, mutta tämän tapauksen ääninäyte on kieltämättä omituisen kuuloinen.

Noh, 1TB levyt ei maksa paljoa mitään, joten jos näin pienestä lätystä kyse, niin itse ostaisin pikaisesti uuden, tai ainakin toisen johon varmuuskopioisin tuon, tai vaihtaisin kitisevän levyn tilalle uuden ja laittaisin tuon 1TB sellaiseen käyttöön missä hajoaminen ei omia tiedostoja veisi
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Onko tuo käyttöjärjestelmä levy? Jos ei, niin nappase siitä virtajohto irti ja käynnistä kone, että kuuluuko sama ääni enää. Varmistuu ainakin, että tuleeko se ääni siitä tai sitten joutuu alkaa metsästämään sitä ääntä muualta.
Ja kyllä ainakin itse etsisin ongelman syyn ja korjaisin, enkä vaan jättäisi oman onnen nojaan...
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
142
Onko tuo käyttöjärjestelmä levy? Jos ei, niin nappase siitä virtajohto irti ja käynnistä kone, että kuuluuko sama ääni enää. Varmistuu ainakin, että tuleeko se ääni siitä tai sitten joutuu alkaa metsästämään sitä ääntä muualta.
Ja kyllä ainakin itse etsisin ongelman syyn ja korjaisin, enkä vaan jättäisi oman onnen nojaan...
Mulla on 500gb m2 ssd jossa käyttöjärjestelmä ja suunnilleen kaikki tärkeät tiedostot. Tuolla HDD:llä on suurimmaksi osin pelien videoklippejä, pelejä ja muutama applikaatio. Itse asiassa, en ole nyt muutamaan tuntiin kuullut sitä ääntä enää, joten en tiedä mikä siinä sitten oli. Ehkä se tulee vielä takaisin myöhemmin.

Anyway, tulen ostamaan lähitulevaisuudessa suuremman kiintolevyn, jonne siirtäisin kaiken tuolta nykyiseltä levyltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Levyn tiedot on edelleen kunnossa, siellä vaan levy pyörii sisällä 5400-7200RPM ja nyt taitaa joku kitka tai moottorin ongelma aiheuttaa kitinää. Jos tämä olisi polkupyörä, niin voiteluainetta vaan liikkuviin osiin. Kovalevyssä ei vaan kannata näin tehdä. Niinkuin polkupyörä, niin kyllä tuokiin toimii, vaikka ei ole kunnolla voideltu. Se kitka vaan tuppaa lisääntymään ajan kanssa, jos ei huolla ja kun levy ei enää pyöri, ei siltä enää saa tietoa ulos. (ja siis kovalevyssä ei käytetä voiteluaineita, mutta sen pitäisi pyöriä smoothisti kovilla kierroksilla ja äänettä, niin nyt joku on menossa huonoksi)
Korjaus voi olla vaikka kovalevyn täräyttäminen takaisin uralleen, mutta mitään ei kannata tehdä ennen varmuuskopioiden ottamista ja kaikki korjaustoimenpiteet voivat vaan pahentaa tilannetta. Ammattilainen ottaisi tuosta kiekot pois ja vaihtaisi ne toimivaan saman merkin kovalevyyn, jos dataa pitäisi lukea..

Tiedän, miltä viallinen lukupää kuulostaa (valitettavasti) ja tuo ei ole sitä. Toki voi olla, että lukupää on vähän alhaalla ja joku osa ihan kevyesti osuu pyörivään kiekkoon. Joka tapauksessa "joku häiritsee pyörimistä kevyesti" on diagnoosini. Jos se häiritsisi enemmän, niin levy pysähtyisi ja ei toimisi ollenkaan.

Ja vielä varmuuden vuoksi kerran: tuota ei voi oikein itse korjata ja ensimmäinen mieleentullut "lyö sitä kevyesti, jos se menisi tärähtäisi takaisin paikoilleen" voi rikkoa koko kovalevyn. Suosittelen pelkästään backuppien ottamista ja muu on sitten omaa kokeilua omalla vastuulla.

--

PS. Tuo pyörimiskitinä voi tulla myös tuulettimesta. Että jos ollaan mietitty kovalevyä koko päivä, ja vika ei ollutkaan siellä, niin oireet sopii myös tuohon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
675
Kuten jo mainittu jos tuulettimia niin testaa äänen kuuluessa pysättämällä ne yksi kerrallaan hetkeksi (itse painanut sormella keskikohtaa, etsiessä epämääräisesti meluvia tuulettimia). Toinen vielä olisi kokeillla kadellä painamalla kovalevyä, jotta ei mahdolinen värinä aiheuta tuota epämääräistä kitinä ääntä. Kovalevy jos mekaanisesti menee rikki niin kyllä yleensä se pyörintä nopeus siinä äänessä toistuu. Mutta varmuustallennus kuntoon joka tapauksessa.

Kovalevyn vaurio ääniä! Jos löytyisi vastaavuutta.
 
Viimeksi muokattu:

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Tuo AP:n ääninauhoitus kuulostaa enemmän tuulettimelta tai cd-asemalta. Kannattaa tehdä paperista "torvi" jonka isompi pää korvalle ja pienemmällä sitten etsit mistä se ääni tulee. Tuollaisen äänen paikallistaminen muuten voi olla hankalaa.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
142
Yritin eilen paikantaa ääntä, mutta se ehti loppua joskus puolenpäivän aikaan eilen, eikä sen jälkeen ole kuulunut. No, en pysty sitten vieläkään varmuudella sanoa mistä ääni lopulta tuli, se voipi olla mistä tahansa melkein. Omaan korvaan ääni vain kuulosti kiintolevyn lukupään hinkkaamiselta pyörivään levyyn.

Kuten moni edellä mainitsikin, voisihan tuo olla myös tuulettimesta tuleva ääni ihan hyvin. Tällä erää kuitenkaan en varmaan lähde tarkemmin konetta sorkkimaan enää, jos kerran äänen tulokin loppui kokonaan.

Jos se ääni tulee takaisin ja saan paikannettua sen lähteen, laitan päivitystä tänne lankaan. Kiitos kaikille vinkeistä!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 073
Lukupään ottaminen levyyn kiinni ei ainakaan ole äänen syy koska tuosta olisit saanut jo jotain virhettä smart dataan ja levy tuhoutuu aika nopeasti tuon jälkeen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 415
Viestejä
4 160 385
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom