Omat Satelliittiantennit

Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 592
Monessa lautasessa sen kiinnitysrauta on tarkoitettu asennettavaksi eripäin etelässä kuin pohjoisessa, yleensä niissä on kyllä kahdet astemerkinnätkin, mutta äkkiäkös se pohjoisen merkintä jää painamatta, jolloin siellä ei ole kuin totaalisen pielessä olevat merkinnät.
Noi tiltti merkinnät on vain suuntaa antavia, loppusäätö on kuitenkin tehtävä mittarilla.
Ja mittauksessa tuolainen pieni viisarimittari on ainakin mulle riittävän tarkka ja helppokäyttöinen.

Noh mulla puut on taas kerran kasvaneet peilin eteen, en enään viitsi vaihtaa paikkaa, sat systeemit tuli ja meni.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 124
Noi tiltti merkinnät on vain suuntaa antavia, loppusäätö on kuitenkin tehtävä mittarilla.
Ja mittauksessa tuolainen pieni viisarimittari on ainakin mulle riittävän tarkka ja helppokäyttöinen.

Noh mulla puut on taas kerran kasvaneet peilin eteen, en enään viitsi vaihtaa paikkaa, sat systeemit tuli ja meni.
Joo, ovat suuntaa-antavia, mutta ihan riittävän tarkat tuohon mun selostamaan metodiin.. Tai oikeastaa periaatteessa noin mä sen suuntauksen teen vaikka mulla olisi sat-mittarikin käytössä. Sitä viisaria mä olen käyttänyt kai kerran kun muutakaan ei ollut, enkä kyllä suosittele sitä kenellekään, ellei sitten koko päivää halua harrastamisen nimissä tuohon käyttää.

Mullakin on 28E suunnattu iso lautanen nykyään täysin hyödytön.. Osittain siksi että siihen on kasvanut näreitä eteen, mutta myös siksi että se ei ole riittävän iso, vaan käytännössä samat löytyy 125 offsetilläkin.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 592
Sitä viisaria mä olen käyttänyt kai kerran kun muutakaan ei ollut, enkä kyllä suosittele sitä kenellekään, ellei sitten koko päivää halua harrastamisen nimissä tuohon käyttää.
Jaa mun mielestä se ei ole hidas, hintaansa nähden suositeltava kapistus :) Järjestämällä LNB sähkönsyöttö toimii jopa ilman vastaanotinta.

Asiasta toiseen missähän magneettinen pohjoisnapa on nykyään, siis jos GPS kompassin puutteessa käyttää magneettikompassia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
957
Kyllä se on toisinpäin. Se boksin viritin toimii muutaman sekunnin viiveellä ennen kuin lukittuu. Helposti kääntyy ohi lautanen siitä. Viritysmittari sen sijaan on analoginen kapine ja piippaa sillä tuhannesosasekunnilla kun jotain signaalia lautanen saa. Sitten vain hienosäädetään lautanen sun mukaan että mittaria käännetään aina vähemmän herkemmälle ja etsitään kohta lautaselle missä se saa voimakkaimman signaalin.

Sitten haetaan boksista kanavat ja katsotaan osuiko oikeaan satelliittiin. Jos ei niin katsotaan satelliittilistoilta minkä satelliitin kanavat se löysi sen mukaan käännetään sitten lautasta länteen tai itään siitä.

Hienosäätö-hifistely onnistuu sitten parheiten lopuksi jos on Enigma2 boksi kun lataa vain dreamdroit sovelluksen ja sen signaalimittarilla hienosäätää sen antennin heikoimman kanavan mukaan. Pitää olla samassa wifi-verkossa tai lanissa sen boksin kuin puhelimen, että säätö onnistuu.
Mulla oli tapana myös käyttää tuollaista analogista mittaria. Toki noilla on omat ongelmansa hyvin heikkojen satelliittien kanssa ja siinä piti jo osata tulkita sitä mittaria oikein ja oli välillä melkoista säätämistä. Tuon lisäksi oli käytössä tarkempi kompassi ja kulmamittari niin sai säädöt vähän sinnepäin heti alkuun. Tarkempaan suuntaamiseen sitten toki jotain muuta menetelmää.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
782
Suosittelen kyllä lämpimästi tuon noin 7 euroa maksavan analogisen satelliittisignaalimittarin ostastamista jos antennia on suuntaamassa.
Jos on vahva signaali, niin halvat analogimittarit ovat aika huonoja. Esim. 80 cm lautanen keski-Suomessa 19.2e suunnattuna, niin viisari on tapissa laajalla sektorilla. Kuitenkin osa kanavista jää heikolle signaalille, eli vaatii tarkempaa mittaria.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 592
Jos on vahva signaali, niin halvat analogimittarit ovat aika huonoja.
Kaikki on suhteellista, jos haluaa kertaluonteisesti säätää peilin niin tuolainen halpa peli on oiva väline, ainakin mulla potikan herkkyyssäätö on riittänyt.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
782
Minulla oli potikka ihan nollassa ja kaikkia kanavia ei saanut näkyviin. Samaan ellei parempaan tarkkuuteen pääsi esim. dishpointer.com sivuston kartalla ja kulmamittarilla. Sopivasti löytyi kiintopisteitä, niin ei tarvinnut kompassia ja halpa-digivatupassilla sai kulman.

Jos signaali on heikohko, niin pystyy paremmin säätämään potikalla. Mutta itse katselisin vähän parempaa mittaria, jos haluaa saada kanavat tarkasti. Voi olla, että hyvällä säällä saa kanavat näkyviin, mutta lumisateella kuva pätkii. En ole viisarimittarilla vielä onnistunut kerralla.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 592
Minulla oli potikka ihan nollassa ja kaikkia kanavia ei saanut näkyviin. Samaan ellei parempaan tarkkuuteen pääsi esim. dishpointer.com sivuston kartalla ja kulmamittarilla. Sopivasti löytyi kiintopisteitä, niin ei tarvinnut kompassia ja halpa-digivatupassilla sai kulman.
Tiedä häntä, oisko noissa LNB välitaajuus signaaleissa eroja mulla ei (silloin joskus) ollut ongelmia.LNB on joku Biltema malli (näitä on ilmeisesti ollut ihan hyviäkin...)

Tuo kulmamitalla säätö on kyllä aikamoista extremeä varsinkin katolla ;)
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 819
Tiedä häntä, oisko noissa LNB välitaajuus signaaleissa eroja mulla ei (silloin joskus) ollut ongelmia.LNB on joku Biltema malli (näitä on ilmeisesti ollut ihan hyviäkin...)

Tuo kulmamitalla säätö on kyllä aikamoista extremeä varsinkin katolla ;)
Mikropäissä on eroja. Niissä ei kannata säästellä. Suunnilleen herkin ja paras mikropää on Inverto Black Ultra Single HGLN. Maksaa noin 13 euroa. Halvimmillaan mikropäitä saa noin kolmella neljällä eurolla.

Eli säästö on sen verran pieni että ei kannata. Herkällä mikropäällä saattaa saada näkyviin 88 sentin lautasella jo kanavia jotka ei huonolla mikropäällä näy 110 cm lautasella. Tai näkyy yhtä hyvin 88 sentin lautasella hyvällä mikropäällä ja 110 cm lautasella huonolla mikropäällä.

Toinen mikä vaikuttaa vastaanottoon on satelliittivirittimen herkkyys eli telkkarissa tai digiboksissa. Yksi herkimmistä virittimistä on reilu 100 euroa maksavassa Octagon SF8008 boksissa. On Enigma2 boksi.

Analogisen piipparimittarin kanssa säätö on mielestäni helpointa. Yleensä siinä se herkkyyspotentiometri on sellainen, että sen saa väännettyä kokonaan pois piippaamasta myös vahvimmilla satelliiteilla isoilla antenneilla. Toki mittareissa on eroja ja jossakin se säätö ei toimi vain oikein ja ole riitävän suuri.

Tarkkaan hienosäätöön ja heikompien kanavien esiinkaivamiseen se piippari on huono. Esimerkiksi jos katsoo Englannin kanavia Astra 28E satelliittien kautta (joita on kolme satelliittia siellä vierekkäin), niin voi olla että se antenni pitäisi saada suunnattua justiinsa jonkun niistä kolmesta satelliitin suuntaan jotta saa niistä jonkun UK Spot keilan kanavan näkymään Suomessa. Noiden vastaanotto vaatii Suomessa halkaisijaltaan 4-7 metrisen lautasantennin, niin niiden katselu ei ole todellakaan yleistä. Oiskohan Suomessa luokkaa sata tai muutama sata taloutta jolla on kotona noin iso lautasantenni käytössä. Ihan hatusta vedetty arvio tuo suuruusluokka. Tuon kokoisen lautasantennin jalustakin vaatii kunnolliset routarajan alle menevät perustukset ja kymmeniä tonneja betonia jalustaan ettei myrskytuuli vie koko roskaa. Englannissa nuo samaiset kanavat näkyvät suunnilleen kattilan kannella. Taitaa olla netissä videoitakin, joissa kattilan kannen eteen värkätty mikropää ja niin näkyy sillä mukavasti Englannissa 28E satelliitin brittikanavat.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 592
Edelliseen ei just lisättäävää.
Piippari mittaria vois tarkentaa sen verran että se ei ota kantaa signaalin sisältöön voi olla digi tai ana, myöskin signaalin laatu ja ber arvot saa vasta vastaanottimen demodulaattorin jälkeen.

Tuossa mietiskelin että mun sat ollut käytössä varmaan viimeeksi japanin tsunamin aikaan ja laitteet varmaan hankittu ennen nettikauppoja. nooh niin se aika menee.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
782
Invento Blackilla sain 80 cm lautasella näkyviin kymmenkunta 28.2e kanavaa (yksi oli ok musiikki-tv, muut lähinnä mainosroskaa). Ja siinä viisarimittari toimi jotenkuten. Perustuksena 2,5 m ruuvitolppa, josta puolet upotettuna.

Nuo mainos- ja tuplakanavat tahtoo olla ongelma joka positiolla ja se kanavien järjetön määrä, jos automaattihakua käyttää virittimessä. Ei tahdo riittää aika ja motivaatio käännellä enää lautasta.

Muok. Varmaan maksaa ihan järjettömästi useamman metrin lautaset. Katselin vuosia sitten 1,2-1,5 m lautasia, niin nekin lähentelivät jo tonnia rahteineen uutena. Raja meni juuri 1,2 m halkaisijassa, sitä pienempiä sai kymmenillä euroilla.

Tuo kulmamitalla säätö on kyllä aikamoista extremeä varsinkin katolla ;)
Henkilönostin on hyvä työkalu korkeanpaikan töissä, vuokraa vaikka puoleksi päivää. Oma lautanen on maanpäällä, kun sitä tuli alussa enemmän käänneltyä ja harrastettua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
@Lucas Vaikka löytyisi se 7m lautanen noille 28.2e BBC-kanaville, niin sen tilauksen hoitaminen ei oo silti "helppo". Näitähän on, jotka hoitaa tilaukset + ottavat tilauspalkkion.

Sama juttuhan se on jos halusi aikanaan Viasatin tai Canal Digitaalin sattikanavat Etelä-Euroopassa. Pohjoismaissa riitti tyyliin 60cm lautanen, mutta eipäs enään tuolla.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 819
@Lucas Vaikka löytyisi se 7m lautanen noille 28.2e BBC-kanaville, niin sen tilauksen hoitaminen ei oo silti "helppo". Näitähän on, jotka hoitaa tilaukset + ottavat tilauspalkkion.

Sama juttuhan se on jos halusi aikanaan Viasatin tai Canal Digitaalin sattikanavat Etelä-Euroopassa. Pohjoismaissa riitti tyyliin 60cm lautanen, mutta eipäs enään tuolla.
BBC:n ja ITV:n yms. kanavat näkyvät FTA eli maksutta ilman salauksia 28E suunnasta. Ilman salausta kun ne lähettävät,, niin halunneet tehdä manner-eurooppalaisille niiden katsomisen mahdollisimman vaikeaksi rajaamalla mahdollisimman tiukasti ne lähetinkeilat kohti brittein saaria. Toki ne melkoisesti silti "vuotaa" kun esimerkiksi Sveitsissa niitä voi katsella vielä 1,2 metrisellä antennilla ja Pariisissa näkyy "kattilan kannellakin".

Skyn kanavat ovat sitten salattuja ja ne aukeavat vain Skyn omalla boksilla ja siihen paritetulla katselukortilla. Pääosa niistä näkyy Suomessakin pienehköillä antenneilla. Siis luokkaa 1,2 metrisellä Etelä-Suomessa. Osa on vaikeissa Eurooppakeiloissa ja vaativat Suomessa kolme metristä antennia. Pieni osa on sitten niissä UK Spot keiloissa ja vaativat Turun suunnallakin jo viisi metristä antennia.

Rahallahan noita Skyn bokseja ja katselukortteja voi tilata Suomeenkin bulvaanin kautta. Esim:


Tuolla sivulla näkyy nuo hinnatkin eri paketeille.

Halvimmat parin kanavan paketit irtoavat kympillä kuussa ja Sky Sportit ja Skyn viihdepaketin pakettihinta on noin sata puntaa kuussa. TNT Sportit sitten viisikymppiä siihen päälle kuussa. Eli taskuja saa kaivaa aika syvältä jos noita haluaa katsella.

BBC:n 1-3, ITV:n, Channel 4 ja Channel 5 kanavat saa muuten 27.5W satelliitista katsottavakSuomessa 80 sentin lautasella maksutta. Vaatii Enigma2 boksin ja hieman harrastautuneisuutta. Isoin ongelma tuon satelliitin kanssa on se, että se on todella lännessä Suomessa katsottuna ja matalalla Suomen taivaalla. Eli vaatii hyvän näkyvyyden sinne satelliitin suuntaan pitkälle horisonttiin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 124
Mikropäissä on eroja. Niissä ei kannata säästellä. Suunnilleen herkin ja paras mikropää on Inverto Black Ultra Single HGLN. Maksaa noin 13 euroa. Halvimmillaan mikropäitä saa noin kolmella neljällä eurolla.

Eli säästö on sen verran pieni että ei kannata. Herkällä mikropäällä saattaa saada näkyviin 88 sentin lautasella jo kanavia jotka ei huonolla mikropäällä näy 110 cm lautasella. Tai näkyy yhtä hyvin 88 sentin lautasella hyvällä mikropäällä ja 110 cm lautasella huonolla mikropäällä.

Toinen mikä vaikuttaa vastaanottoon on satelliittivirittimen herkkyys eli telkkarissa tai digiboksissa. Yksi herkimmistä virittimistä on reilu 100 euroa maksavassa Octagon SF8008 boksissa. On Enigma2 boksi.

Analogisen piipparimittarin kanssa säätö on mielestäni helpointa. Yleensä siinä se herkkyyspotentiometri on sellainen, että sen saa väännettyä kokonaan pois piippaamasta myös vahvimmilla satelliiteilla isoilla antenneilla. Toki mittareissa on eroja ja jossakin se säätö ei toimi vain oikein ja ole riitävän suuri.

Tarkkaan hienosäätöön ja heikompien kanavien esiinkaivamiseen se piippari on huono. Esimerkiksi jos katsoo Englannin kanavia Astra 28E satelliittien kautta (joita on kolme satelliittia siellä vierekkäin), niin voi olla että se antenni pitäisi saada suunnattua justiinsa jonkun niistä kolmesta satelliitin suuntaan jotta saa niistä jonkun UK Spot keilan kanavan näkymään Suomessa. Noiden vastaanotto vaatii Suomessa halkaisijaltaan 4-7 metrisen lautasantennin, niin niiden katselu ei ole todellakaan yleistä. Oiskohan Suomessa luokkaa sata tai muutama sata taloutta jolla on kotona noin iso lautasantenni käytössä. Ihan hatusta vedetty arvio tuo suuruusluokka. Tuon kokoisen lautasantennin jalustakin vaatii kunnolliset routarajan alle menevät perustukset ja kymmeniä tonneja betonia jalustaan ettei myrskytuuli vie koko roskaa. Englannissa nuo samaiset kanavat näkyvät suunnilleen kattilan kannella. Taitaa olla netissä videoitakin, joissa kattilan kannen eteen värkätty mikropää ja niin näkyy sillä mukavasti Englannissa 28E satelliitin brittikanavat.
Tarkkaan hienosäätöön se viisarimittari ei sovellu ollenkaan, koska se mittaa vain tehoa, kun se hienosäätö pitää tehdä signaalin laadun mukaan. Lisäksi polarisaatiosäädössä se oikea asento on usein se teholtaan pienin, ei kuitenkaan aina.

7m lautanen alkaa kyllä olla jo niin iso että vaatii jo hienosäätömoottorit. Satelliitit ei oikeasti pysy täysin paikallaan siellä ratapositiossaan, ja iso lautanen näkee sen liikkeen, jonka lisäksi siellä yhdessä ratapositiossa on yleensä useampi fyysinen satelliitti.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 224
Tuuli repi yöllä 110cm lautasen alas parvekkeelta. Pitäisi varmaan olla metallista kaikki kiinnikkeet ja rungon osat. Ilmatieteenlaitos mitannut 21m/s puuskan tapahtuma-aikaan, mutta paikallisesti se on voinut olla mitä vain. No kaiteesta teki mieli ottaa kiinni kun seisoin parvekkeella.
1700728610927.png
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 060
Viestejä
4 194 113
Jäsenet
70 844
Uusin jäsen
lenras

Hinta.fi

Ylös Bottom