Heitetäänpäs tänne jännityksellä oma eka isompi fullstack-projekti näytille. Sivu on vielä
kesken.
Homma lähti liikelle, koska halusin itselleni palvelun, jonka avulla voi helposti seurata NHL-pelaajien suorituksia. Näytän sivulla viimeisen 1 pelin, viimeisten 5 pelin ja viimeisten 10 pelin perusteella tämän hetken parhaat pelaajat. Lisäksi kirjautuneilla käyttäjillä on mahdollisuus lisätä suosikkeihin pelaajia, jolloin suosikit-sivulta näkyy heitän suorituksensa samojen pelimäärien perusteella. Itse änärifanina tykkään seurata enemmän yksittäisiä pelaajia kuin joukkueita.
Projektin edessä keksin palvelulle toisenkin tärkeän ominaisuuden. Maalivideot. Kuinkahan monta kertaa olen koittanut etsiä Youtubesta tai Googlettamalla jotain tiettyä maalia, mutta en ole sitä vain löytänyt. Lähdin ratkomaan ongelmaa ja sain toteutettua jokaiselle pelaajalle oman profiilisivun, jolta näkee pelaajien suoritukset peli-peliltä. Jokaiseen peliin, jossa pelaaja on tehnyt yhden tai enemmän maaleja, on liitetty maalivideot. Kun avaa pelaajan profiilisivun, niin sivun alaosassa näkyy automaattisesti viiden viimeisen pelin maalit, jos niitä on. Klikkaamalla taulukosta jotain tiettyä peliä, haetaan siihen peliin liittyvät maalivideot.
Tällä hetkellä olen vääntänyt tätä projektia reilusti yli 200 tuntia tässä kesän aikana. Aloitin tämän projektin Fullstack Open -kurssin harjoitustyönä, jossa 8 opinto-pisteeseen vaaditaan 200h työtä. Opintopisteet tuosta siis kyllä saan, mutta olisi tarkoitus tehdä tuo ihan valmiiksi asti ja viedä tuotantoon. Työtä on vielä paljon ja tarkoitus olisi saada suhteellisen valmis paketti kasaan ennen kauden alkua.
Tässä linkki:
Player Follower (tylsä nimi, mutta en ole vielä keksinyt parempaa)
Eli sivu on siis vielä pahasti kesken. Lähes valmiit sivut on "Players" ja "Favorites" (näkyy kun kirjautuu sisään) ja pelaajaprofiilit. Pelaajaprofiileihin pääsee klikkaamalla pelaajakorttien pelaajanimiä. Haku palkki ei vielä toimi, mutta /find-players polusta löytyy hakuominaisuudet, jos joku haluaa koittaa pelaajien etsintää. Find-players toimii vain kirjautuneille käyttäjille.
Palvelua voi testata seuraavilla kredentiaaleilla:
- Username: iotech
- PW: salasana
Tällä hetkellä mulla on tuolla tietokannassa viime tammi-helmikuun dataa. Lopulliseen versioon luonnollisesti datan tulee päivittyä joka päivä, kun pelit on pelattu.
Pistäkäähän kommentteja ja parannusehdotuksia. Olen aika käpy CSS:n kanssa ja eka versio sivusta olikin jo valmiina semantic-ui:lla tehtynä. Heitin sen kuitenkin romukoppaan ja tein tyylittelyt itse käytännössä nollapohjalta. Ei mikään helppo homma. Älkää siis välittäkö kirjautumisista, rekisteröitymisistä, sarjataulukoista ja pistepörssistä, koska ne on viimeistelemättä.