Omat nettisivuprojektit (keskeneräiset sekä valmiit)

Liittynyt
28.04.2020
Viestejä
47
Olisiko tästä kilpailijaksi Amppareille, High.fi:lle tai Rbot.fi:lle?
Ehdottomasti olisi. Onko tuo sivuuttaminen tarpeen (Uusimmat - sivu 2, Uusimmat - sivu 3), hankaloittaa kategoria sivun kokonaisvaltaista uutisen hakua, jota Ctrl + F olisi tarjoamassa. Akregator ei löytänyt sivulta RSS-uutissyötettä, onko sellaista suunnitelmissa.

Kirjanmerkkeihin meni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
18
Onko tuo sivuuttaminen tarpeen (Uusimmat - sivu 2, Uusimmat - sivu 3), hankaloittaa kategoria sivun kokonaisvaltaista uutisen hakua, jota Ctrl + F olisi tarjoamassa.
Sivua kohti on max 50 uutislinkkiä, jotta sivusta ei tulisi liian raskas. Harkinnassa on pitäisikö sivutuksen sijaan käyttää Näytä lisää -toimintoa, jolloin lisää uutisia ilmestyisi saman sivun jatkoksi.

Mitä hakuun tulee, aktivoin nyt työpöytäversion alapalkkiin sivustohaun.

Akregator ei löytänyt sivulta RSS-uutissyötettä, onko sellaista suunnitelmissa.
Ei tällä hetkellä ole suunnitelmissa.

On kyllä tosi nopeat sivut. Mitä tekkejä tossa on pohjalla?
Wordpress, jossa on aloitusteemana Aucor Starter. RSS-syötteet tuodaan tietokantaan Wordpressin sisäärakennetulla Simplepie-pluginilla. Käyttäjätilin suodatusasetuksia varten on käytössä ACF-plugin.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 259
Sivua kohti on max 50 uutislinkkiä, jotta sivusta ei tulisi liian raskas. Harkinnassa on pitäisikö sivutuksen sijaan käyttää Näytä lisää -toimintoa, jolloin lisää uutisia ilmestyisi saman sivun jatkoksi.
Näytä lisää olisi parempi, kuin sivujen mukaan jaottelu. Mutta vielä parempi olisi, jos niitä uutisia tulisi lisää automaattisesti kun sivua rullaa alaspäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
18
Näytä lisää olisi parempi, kuin sivujen mukaan jaottelu. Mutta vielä parempi olisi, jos niitä uutisia tulisi lisää automaattisesti kun sivua rullaa alaspäin.
Miten automaattisesti päivittyvällä sivulla pääsisi alapalkin linkkeihin käsiksi nopeasti? On ärsyttävää jos alapalkkiin päästäkseen pitää vierittää sivua lukuisia ruudullisia.
 
  • Tykkää
Reactions: jad

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
@reissuesa

Mulla oli joitain vuosia sitten vastaanlainen uutiskeräin ja sain Seiskan päätoimittajalta sähköpostilla ukaasin oikeuteen päätymisestä jos en aja palvelua alas.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 259
@reissuesa

Mulla oli joitain vuosia sitten vastaanlainen uutiskeräin ja sain Seiskan päätoimittajalta sähköpostilla ukaasin oikeuteen päätymisestä jos en aja palvelua alas.
Miksi? Mitä sääntöä/lakia se palvelu rikkoi? Jos Seiskan päätoimittaja ei halunnut että Seiskan uutiset näkyvät siinä, niin eikö olisi riittänyt, että poistat sen kyseisestä palvelusta?

Eli mikä oli se syy, miksi piti ajaa palvelu alas? Miksi muut vastaavat palvelut ovat kuitenkin olemassa?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Miksi? Mitä sääntöä/lakia se palvelu rikkoi? Jos Seiskan päätoimittaja ei halunnut että Seiskan uutiset näkyvät siinä, niin eikö olisi riittänyt, että poistat sen kyseisestä palvelusta?

Eli mikä oli se syy, miksi piti ajaa palvelu alas? Miksi muut vastaavat palvelut ovat kuitenkin olemassa?
Virhe oli siinä kun minun tekemä palvelu latasi alkuperäiset uutiset lisäksi omalle palvelimelle, eikä olleet pelkkiä linkkejä sivuille.

Sai selville URL-osoitteesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
18
@reissuesa

Mulla oli joitain vuosia sitten vastaanlainen uutiskeräin ja sain Seiskan päätoimittajalta sähköpostilla ukaasin oikeuteen päätymisestä jos en aja palvelua alas.
Oliko sinulla jotakin muutakin sisältöä Seiskasta kuin Seiskan RSS-syötteen tarjoama? Itselläni ei ole, joten en näe miksi Seiska hermostuisi. Tai on RSS:n ulkopuolelta varakuvana heidän og:image, joka on kuitenkin tarkoitettu juuri linkkien jakamiseen.

En ole uutislähteiltä kysellyt saako heidän julkisia RSS-syötteitään käyttää, koska käytän niitä mielestäni siihen mihin ne on tarkoitettukin.

Omia spidereita en ainakaan toistaiseksi käytä, vaan ainoastaan uutislähteiden itse tarjoamia RSS-syötteitä.
 
Liittynyt
28.04.2020
Viestejä
47
Uusimmat | Uutiskeräin - Chromium_001.png
On ärsyttävää jos alapalkkiin päästäkseen pitää vierittää sivua lukuisia ruudullisia.
Kyllä se hakukenttä olisi paremmin käsillä siinä yläpalkissa. Vaikka vain suurennoslasin, ja hiirikursorin vienti suurennoslasin päälle (hoover) laajentaisi koko hakukentän näkyviin. Tai tekisit tilaa, poistamalla sen "Uutiset" siitä yläpalkin valikosta, kun se on niin helposti tavoitettavissa siinäkin sivupalkissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 811

Kyllä se hakukenttä olisi paremmin käsillä siinä yläpalkissa. Vaikka vain suurennoslasin, ja hiirikursorin vienti suurennoslasin päälle (hoover) laajentaisi koko hakukentän näkyviin. Tai tekisit tilaa, poistamalla sen "Uutiset" siitä yläpalkin valikosta, kun se on niin helposti tavoitettavissa siinäkin sivupalkissa.
Poistaisin nuo yläpalkin linkit kokonaan, jos tuo sivunavigaatio on näkyvissä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
77
Olen kehittänyt omaa uutiskeräintä tammikuusta lähtien ja nyt se olisi sellaisessa kunnossa, että kehtaa esitellä. Olisiko tästä kilpailijaksi Amppareille, High.fi:lle tai Rbot.fi:lle?

Uutislähteitä on tällä hetkellä noin 60 kpl, ja näkyvissä on vain maksuttomia ja lukukertarajoittamattomia uutisia.

Kuvallinen versio on oletuksena, mutta kirjautuneena voi valita myös tekstiversion (ja suodattaa uutislähteitä/-otsikoita).
Teeman automaagiseen valitsemiseen olisi näppärä systeemikin: prefers-color-scheme - CSS: Cascading Style Sheets | MDN
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Oliko sinulla jotakin muutakin sisältöä Seiskasta kuin Seiskan RSS-syötteen tarjoama? Itselläni ei ole, joten en näe miksi Seiska hermostuisi. Tai on RSS:n ulkopuolelta varakuvana heidän og:image, joka on kuitenkin tarkoitettu juuri linkkien jakamiseen.

En ole uutislähteiltä kysellyt saako heidän julkisia RSS-syötteitään käyttää, koska käytän niitä mielestäni siihen mihin ne on tarkoitettukin.

Omia spidereita en ainakaan toistaiseksi käytä, vaan ainoastaan uutislähteiden itse tarjoamia RSS-syötteitä.
Käytännössä oli kaikki samat mitä löytyy Amppareista ja vielä sen päälle lisäksi myös avoimia työpaikkoja alan mukaan.

Lisäksi oli alapalkissa linkki, jossa oli kaikki lähteet kerrottuna.

Ei pitäisi olla ongelmaa RSS-syötteiden käytössä, mutta niitä uutisia ei saa missään vaiheessa ladata muistiin omalle palvelimelle.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 259
Virhe oli siinä kun minun tekemä palvelu latasi alkuperäiset uutiset lisäksi omalle palvelimelle, eikä olleet pelkkiä linkkejä sivuille.

Sai selville URL-osoitteesta.
Niin no siinä on ollut puhtaasti vika sinussa, eikä yleisesti palveluissa jotka näyttävät uutisia.

Silläpä kysyinkin, että onko siinä jotain väärää, että kerää linkkejä RSS:n avulla. Ei pitäisi olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 435
Onhan tuossa Uutiskeräimessä kehityspotentiaalia, high.fi ei jotenkin nappaa, rbotin kehitys lopetettu ja ampparit on sekoillut tässä lähipäivinä ainakin mulla niin ei yhtään haittaa jos tulee kilpailevia palveluja tarjolle. Itselle varmaan joku 100 uutista sivulle oletuksena olisi aika optimi, ilman kuvia ja "lataa lisää" -napilla enemmän. Tietty mahdollisimman kattava lähdevalikoima ja rekisteröityneille mahdollisuus vapaasti kustomoida mitä lähteitä haluaa näkymään. Siinä melkeinpä olikin ne ominaisuudet mitä itse palvelulta haluan. Tietty kattava TV-opas ja paikkakuntakohtainen sää olisi kivoja mutta ei pakollisia, ne kuitenkin tarvittaessa saa hoidettua muutenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
18
Itselle varmaan joku 100 uutista sivulle oletuksena olisi aika optimi, ilman kuvia ja "lataa lisää" -napilla enemmän.
Tämä on nyt toteutettu eli ilman kuvia -versiossa näkyy 100 uutista (kuvallisessa versiossa 40) ja lisäuutisia saadaan lisäsivujen sijaan Näytä lisää -napista.

rekisteröityneille mahdollisuus vapaasti kustomoida mitä lähteitä haluaa näkymään
Tämä on mahdollista eli rekisteröityneenä voi piilottaa minkä tahansa uutislähteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 435
Otin nyt tuon Uutiskeräimen testiin Amppareiden tilalle joksikin aikaa. Vaikuttaisi ihan hyvältä vaihtoehdolta mutta katotaan miltä tuo tuntuu muutaman päivän käytön jälkeen...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 435
Tämä on nyt toteutettu eli ilman kuvia -versiossa näkyy 100 uutista (kuvallisessa versiossa 40) ja lisäuutisia saadaan lisäsivujen sijaan Näytä lisää -napista.



Tämä on mahdollista eli rekisteröityneenä voi piilottaa minkä tahansa uutislähteen.
Nyt on muutama päivä ollut tuo Uutiskeräin testissä. Muutamia huomioita ja kommentteja:
- Piiloutuva yläpalkki on aavistuksen ärsyttävä ja tietenkin kun se menee piiloon niin myös hakukenttäkin katoaa, tosin itse en liiemmin hakua kaipaakaan. Sain tuon palkin sekoamaan kun skrollasin edestakaisin
- Kaipaisin esimerkiksi kelluvaa "Sivun alkuun" -nappia, siihen kun on muilla vastaavilla sivuilla tottunut. Vasta itseasiassa eilen vai toissapäivänä tajusin että alalaidassahan on pieni väkänen joka on linkki ylös
- Joku juttu tuossa värimaailmassa tai fontissa on, että mun silmään se ei ole ihan niin selkeä kuin toivoisin. Tietty tuota saan itsekin custom css:llä hienosäädettyä
- Uutislähteitä tottakai lisää, vaikka kyllä tuossa taitaa ainakin tärkeimmät ollakin
- Yksi joku maksumuurin takana ollut juttu tuli vastaan, olikohan hesarin uutinen
- Sivu on toiminut moitteettomasti ja nopeasti, siitä kyllä suuri plussa. Yhden kerran tuo jumitteli ja latasi sivua pitkään (ihan kuin olisi lataillut kasaa kuvia vaikka itselläni kuvat pois päältä) mutta en tiedä oliko omassa netissä silloin jotain häikkää

edit:
Ja yksi erittäin oleellinen asia, olisi kiva että vierailtu uutislinkki olisi eri värinen kuin sellainen jota ei ole klikattu. Kun päivän mittaan välillä käy otsikoita läpi niin näkisi heti mihin asti on selannut tai ainakin sen mikä on uusin uutinen minkä on avannut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
18
- Piiloutuva yläpalkki on aavistuksen ärsyttävä ja tietenkin kun se menee piiloon niin myös hakukenttäkin katoaa, tosin itse en liiemmin hakua kaipaakaan. Sain tuon palkin sekoamaan kun skrollasin edestakaisin
Otin tänään kokeiluun tuon piiloutuvan yläpalkin, aikaisemmin oli täysin kiinteä. Voidaan muuttaa riippuen millaista palautetta tuosta tulee.

- Kaipaisin esimerkiksi kelluvaa "Sivun alkuun" -nappia, siihen kun on muilla vastaavilla sivuilla tottunut. Vasta itseasiassa eilen vai toissapäivänä tajusin että alalaidassahan on pieni väkänen joka on linkki ylös
Lisään kelluvan ylösnapin pian, siihen tapaan kuin tälläkin foorumilla.

Edit. ylösnappi on lisätty.

- Joku juttu tuossa värimaailmassa tai fontissa on, että mun silmään se ei ole ihan niin selkeä kuin toivoisin. Tietty tuota saan itsekin custom css:llä hienosäädettyä
Ja yksi erittäin oleellinen asia, olisi kiva että vierailtu uutislinkki olisi eri värinen kuin sellainen jota ei ole klikattu. Kun päivän mittaan välillä käy otsikoita läpi niin näkisi heti mihin asti on selannut tai ainakin sen mikä on uusin uutinen minkä on avannut.
Puhutko tummasta vai vaaleasta teemasta, kuvilla vai ilman? Oletuksena olevassa vaaleassa kuvallisessa teemassa käydyt linkit näkyvät mustan sijaan harmaina.

Edit. nyt näkyy kaikissa ulkoasuissa vieraillut linkit eri värillä.

- Yksi joku maksumuurin takana ollut juttu tuli vastaan, olikohan hesarin uutinen
Löysin nyt ruokaosiosta kaksi tilaajille tarkoitettua Hesarin uutista, ja lisäsin puuttuvan suodattimen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 435
Otin tänään kokeiluun tuon piiloutuvan yläpalkin, aikaisemmin oli täysin kiinteä. Voidaan muuttaa riippuen millaista palautetta tuosta tulee.

Lisään kelluvan ylösnapin pian, siihen tapaan kuin tälläkin foorumilla.

Edit. ylösnappi on lisätty.

Puhutko tummasta vai vaaleasta teemasta, kuvilla vai ilman? Oletuksena olevassa vaaleassa kuvallisessa teemassa käydyt linkit näkyvät mustan sijaan harmaina.

Edit. nyt näkyy kaikissa ulkoasuissa vieraillut linkit eri värillä.

Löysin nyt ruokaosiosta kaksi tilaajille tarkoitettua Hesarin uutista, ja lisäsin puuttuvan suodattimen.
Nythän tuo tuntuu toimivan muuten kivasti mutta huomasin että tuon sivun päivittäminen veti aina netin hetkeksi ihan tukkoon. Rupesin setvimään mistä tuo johtuu ja selvisi että tuo sivusi lataa kuitenkin kaikkien uutisten "pikku"kuvat (todellisuudessa osa aika suuriakin kuvia) vaikka itselläni on käytössä kuvaton versio. Sivulatauksessa siis siirtyi noin 57 megatavua ja karvan vajaa 1000 requestia ja sivun lataaminen täydellisesti kesti noin 25 sekuntia testihetkellä.

Tuon lisäksi ei oikein muuta pahaa sanottavaa kuin tuo "ylösnappi" saisi olla hieman isompi ja lähempänä uutisvirtaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
18
Nythän tuo tuntuu toimivan muuten kivasti mutta huomasin että tuon sivun päivittäminen veti aina netin hetkeksi ihan tukkoon. Rupesin setvimään mistä tuo johtuu ja selvisi että tuo sivusi lataa kuitenkin kaikkien uutisten "pikku"kuvat (todellisuudessa osa aika suuriakin kuvia) vaikka itselläni on käytössä kuvaton versio. Sivulatauksessa siis siirtyi noin 57 megatavua ja karvan vajaa 1000 requestia ja sivun lataaminen täydellisesti kesti noin 25 sekuntia testihetkellä.
Kokeilin nyt korjata tämän virheellisen kuvien latauksen etusivun osalta. Vahvistatko korjauksen toimivuuden niin laajennan muille sivuille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 435
Kokeilin nyt korjata tämän virheellisen kuvien latauksen etusivun osalta. Vahvistatko korjauksen toimivuuden niin laajennan muille sivuille.
Nyt juuri pari minuuttia sitten testattuna näyttäisi toimivan, 17 requests, 1.07MB transferred, load 2,6s eikä debuggerissa näy ylimääräisiä kuvalatauksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
18
Nyt juuri pari minuuttia sitten testattuna näyttäisi toimivan, 17 requests, 1.07MB transferred, load 2,6s eikä debuggerissa näy ylimääräisiä kuvalatauksia.
Ylimääräiset kuvalataukset on nyt poistettu koko sivustolta.

Tuon lisäksi ei oikein muuta pahaa sanottavaa kuin tuo "ylösnappi" saisi olla hieman isompi ja lähempänä uutisvirtaa.
Lisäsin ylösnapin kokoa työpöytänäkymässä.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 674
Ylimääräiset kuvalataukset on nyt poistettu koko sivustolta.
Mulla lataa edelleen etusivulla heti 284 kuvaa, 18,78 MB.

Muutenkin tuo kuvien hot-linkaaminen ei ehkä ole kovin hyvä idea ainakaan pidemmän päälle. Itse tekisin niin, että nuo uutiskuvat ladataan omalle palvelimelle / pilveen, muutetaan suoraan oikeaan kokoon maksimaalisesti pakattuna ja tarjoillaan sitten sieltä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Mulla lataa edelleen etusivulla heti 284 kuvaa, 18,78 MB.

Muutenkin tuo kuvien hot-linkaaminen ei ehkä ole kovin hyvä idea ainakaan pidemmän päälle. Itse tekisin niin, että nuo uutiskuvat ladataan omalle palvelimelle / pilveen, muutetaan suoraan oikeaan kokoon maksimaalisesti pakattuna ja tarjoillaan sitten sieltä.
Uutiskuvien lataamisesta omalle palvelimelle saattaa aiheutua tekijänoikeusloukkauksia.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 674
Uutiskuvien lataamisesta omalle palvelimelle saattaa aiheutua tekijänoikeusloukkauksia.
Väittäisin, että tuollaisen pienen thumbnailin näyttäminen menee vielä sitaattioikeuden piikkiin. Enkä ymmärrä miten sillä on mitään väliä missä se kuva teknisesti sijaitsee kun näkymä käyttäjälle on kuitenkin täysin sama.

Tuota kuvien lataamistahan tekee kaikki somet Facebookista Twitteriin.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 674
Kuvattomassa versiossa? Oletko pakkopäivittänyt sivun?
No ihan kuvallinen versio. Saitin etusivu sellaisena kuin se ensimmäistä kertaa ladataan. Kahdella selaimella (Chrome + FF) kokeiltu. Sivulla on siis näkyviä kuvia 30kpl, joiden koko oikein pakattuna olisi max 1MB. Nyt selain kuitenkin lataa kymmenkertaisen määrän kuvia varmaan 50 eri palvelimelta joiden yhteiskoko on ~20MB. Ei hyvä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
18
No ihan kuvallinen versio. Saitin etusivu sellaisena kuin se ensimmäistä kertaa ladataan. Kahdella selaimella (Chrome + FF) kokeiltu. Sivulla on siis näkyviä kuvia 30kpl, joiden koko oikein pakattuna olisi max 1MB. Nyt selain kuitenkin lataa kymmenkertaisen määrän kuvia varmaan 50 eri palvelimelta joiden yhteiskoko on ~20MB. Ei hyvä.
Olet oikeassa, lataantui kaikki kuvat, jotka olisi pitänyt lataantua vasta "Näytä lisää" -napin painalluksella.

Nyt pitäisi ladata vain sivulla näkyvät 30 kuvaa kerrallaan eli lataus noin 2.6 MB etusivulla 20 MB sijaan.

Kuvat on tosiaan suoraan RSS-syötteistä ilman mitään käsittelyä eli yleensä liian isoja (paitsi Ylen kuvat).
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
688
Jos joku haluaa ehdottaa vaikka UI-parannuksia, niin otan ilolla vastaan:
www.sf-bibliografia.fi

Pyörii vielä Herokun ilmaistasolla SQLiten päällä, tarkoitus olisi launchata kunhan sitä on vähän testailtu. Ensimmäinen kunnon veppiviritykseni sitten 90-luvun. Melko pitkälle Flaskin päälle käsityönä tehty, eli mitään Reactia tms ei ole käytetty. Koodit on open sourcea:

Refaktorointia pitäisi harrastaa, olen tuota naputellut, opetellut ja tehnyt juttuja uusiksi kohta 2 vuotta, joten tuolla on aika paljon kuollutta koodia. Ja bib_importer on varmaan karseinta koodia mitä olen kirjoittanut viimeisen neljännesvuosisadan aikana, mutta tarkoitus oli vaan tehdä nopea tietojen siirto ja se vähän lähti käsistä...

Saa kokeilla myös ylläpitopuolta, tunnus on admin/admin. Kanta resetoidaan aina yöllä, joten mitään ei saa rikki. Bugeja varmasti löytyy.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 811
Jos joku haluaa ehdottaa vaikka UI-parannuksia, niin otan ilolla vastaan:
www.sf-bibliografia.fi

Pyörii vielä Herokun ilmaistasolla SQLiten päällä, tarkoitus olisi launchata kunhan sitä on vähän testailtu. Ensimmäinen kunnon veppiviritykseni sitten 90-luvun. Melko pitkälle Flaskin päälle käsityönä tehty, eli mitään Reactia tms ei ole käytetty. Koodit on open sourcea:

Refaktorointia pitäisi harrastaa, olen tuota naputellut, opetellut ja tehnyt juttuja uusiksi kohta 2 vuotta, joten tuolla on aika paljon kuollutta koodia. Ja bib_importer on varmaan karseinta koodia mitä olen kirjoittanut viimeisen neljännesvuosisadan aikana, mutta tarkoitus oli vaan tehdä nopea tietojen siirto ja se vähän lähti käsistä...

Saa kokeilla myös ylläpitopuolta, tunnus on admin/admin. Kanta resetoidaan aina yöllä, joten mitään ei saa rikki. Bugeja varmasti löytyy.
Ulkoasu on suorastaan jäätävä enkä toisaalta edes tiedä mistä ko. sivustossa on kyse.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
543
Mobiililla myös kentät miten sattuu ja menevät tekstien päälle. Mobile first ajatuksella sivujen viilaukseen.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
688
Joo, en ole vielä tuota puolta katsonut kuin sen verran että olen koittanut lykkiä breakpointteja sinne ja tänne. Silloin kun minä viimeksi tein tosissaan veppisivuja, kukaan ei lukenut niitä millään mobiililaitteella..
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 811
Joo, en ole vielä tuota puolta katsonut kuin sen verran että olen koittanut lykkiä breakpointteja sinne ja tänne. Silloin kun minä viimeksi tein tosissaan veppisivuja, kukaan ei lukenut niitä millään mobiililaitteella..
Mutta nyt aika moni lukee...
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
688
Juu, tuossa on ollut kaikenlaista hommaa ja kun tuota tekee vapaa-ajalla, niin ihan kaikkea ei ole ehtinyt tehdä kuntoon. Mobiilipuolikin on toki ollut mielessä, itsekin voisin käyttää puhelimella, mutta en ole vielä ihmetellyt, että miksi muka ei toimi. Onko siis kaikki sivut rikki vai vain tietyt? Esimerkiksi teokset, painokset ja henkilöt -sivuille olen yrittänyt laittaa niitä breakpointteja (large ja small).
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
688
Testasin nopeasti Chromen mobiiliemulaattorilla ja minusta lähes kaikki sivut toimivat aivan kelvollisen oloisesti jopa todella kapeilla näytöillä (<400px). Ainoat jotka meni selvästi rikki oli Kirja- ja Novelli-osioiden etusivu. Nuo olen tehnyt viimeksi vähän kiireessä, pitää yrittää keksiä miten noissa tuon näkymän saa toimimaan oikein kun pelkkä breakpoint ei riitä.

Ylläpitoa en kyllä kokeillut, arvelisin, että sitä muutenkin tehdään kännykällä vähemmän.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
688
Onpahan muuten ärsyttävää näpertämistä saada nuo hakulomakkeet kondikseen eri levyisillä näytöillä. Kolme tai neljä ohjesivuakin katsonut ja niissä kaikissa on minusta virheitä. Kun kokeilee käyttää, niin sivu näyttää ihan hirveältä.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 259
Jos joku haluaa ehdottaa vaikka UI-parannuksia, niin otan ilolla vastaan:
www.sf-bibliografia.fi

Pyörii vielä Herokun ilmaistasolla SQLiten päällä, tarkoitus olisi launchata kunhan sitä on vähän testailtu. Ensimmäinen kunnon veppiviritykseni sitten 90-luvun. Melko pitkälle Flaskin päälle käsityönä tehty, eli mitään Reactia tms ei ole käytetty. Koodit on open sourcea:

Refaktorointia pitäisi harrastaa, olen tuota naputellut, opetellut ja tehnyt juttuja uusiksi kohta 2 vuotta, joten tuolla on aika paljon kuollutta koodia. Ja bib_importer on varmaan karseinta koodia mitä olen kirjoittanut viimeisen neljännesvuosisadan aikana, mutta tarkoitus oli vaan tehdä nopea tietojen siirto ja se vähän lähti käsistä...

Saa kokeilla myös ylläpitopuolta, tunnus on admin/admin. Kanta resetoidaan aina yöllä, joten mitään ei saa rikki. Bugeja varmasti löytyy.
Kannattaisi miettiä ulkoasu kokonaan uusiksi. Tuo on aika, noh, 90-lukua. Tai siis eihän tuossa oikein ole mitään ulkoasua. Mielestäni ruma, mutta tämä toki minun mielipide.

Ja se että kaikki teksti on keskitettyä on ärsyttävää. Teksti tulee olla vasemmalle tasattu.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
688
Jos on UI-osaamista, niin saa tarjota. Minä en osaa suunnitella sellaisia. Tyyli on ihan otettu Bootstrapin perustyylistä minimaalisilla viilauksilla. Tämä tuli siitä, että kyselin aikoinaan, että mistäs minä ulkoasuksi muutun ja sanottiin, että otat tuon Bootstrapin, sillä saa insinööriaivokin aikaan siedettävää tulosta. Minkälaista ulkoasua kaipaisit bibliografialle? Onko mielessä jotain esimerkkejä samantyyppisistä sivuista, joista voisin ottaa mallia?

Jos keskitetyllä viittaat etusivuun, niin tuo oli pitkään pelkästään tuo "Tietokannassa on tällä hetkellä"-kohta, isommalla fontilla. Raapaisin tuohon edes jotain pari viikkoa sitten. Parantelen, kunhan keksin, että mitä tuossa voisi olla. Muualla ei pahemmin taida mitään keskitettyä tekstiä ollakaan, paitsi otsikot.
 

emagdnim

dnimretsam
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 407
Jos keskitetyllä viittaat etusivuun, niin tuo oli pitkään pelkästään tuo "Tietokannassa on tällä hetkellä"-kohta, isommalla fontilla. Raapaisin tuohon edes jotain pari viikkoa sitten. Parantelen, kunhan keksin, että mitä tuossa voisi olla. Muualla ei pahemmin taida mitään keskitettyä tekstiä ollakaan, paitsi otsikot.
Sulla on kaikki keskitettynä, lomakkeita myöden :) Lisäksi sarakkeiden otsikotkin välillä keskitetty välillä ei? Mun mielestä sinänsä ihan toimiva ulkoasu tuohon, mitä nyt kaipais tosiaan hienosäätöä.

edit: btw, twitter-bootstrap on css-framework, ei ulkoasu. Käytät luokkia oikein, niin saat yhtenäisen ilmeen (+responsiivisuuden). Sen jälkeen ulkoasua on helppo lähteä viilaileen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 811
Jos on UI-osaamista, niin saa tarjota. Minä en osaa suunnitella sellaisia. Tyyli on ihan otettu Bootstrapin perustyylistä minimaalisilla viilauksilla. Tämä tuli siitä, että kyselin aikoinaan, että mistäs minä ulkoasuksi muutun ja sanottiin, että otat tuon Bootstrapin, sillä saa insinööriaivokin aikaan siedettävää tulosta. Minkälaista ulkoasua kaipaisit bibliografialle? Onko mielessä jotain esimerkkejä samantyyppisistä sivuista, joista voisin ottaa mallia?

Jos keskitetyllä viittaat etusivuun, niin tuo oli pitkään pelkästään tuo "Tietokannassa on tällä hetkellä"-kohta, isommalla fontilla. Raapaisin tuohon edes jotain pari viikkoa sitten. Parantelen, kunhan keksin, että mitä tuossa voisi olla. Muualla ei pahemmin taida mitään keskitettyä tekstiä ollakaan, paitsi otsikot.
Tuolla on näköjään joitain turhia breakpointeja. Eikai tuossa tarvita breakpointtia muuta kuin tuon mobiili menun näyttämiseen. Ja ottaisin nuo turhat paddingit pois tuosta navigaatiopalkista, näyttää vähän hölmöltä kun pienemmillä leveyksillä sivuilla on tyhjää.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
688
Siis minulla on tämä Bootstrap: Introduction (nimenomaan nelosversio, pitäisi varmaan vitosta kokeilla jossain vaiheessa).

Sivun sisällön pitäisi olla keskitettynä, jotta se näyttää siistimmältä tuon menupalkin kanssa, mutta sen containerin sisällä ei ole tarkoitus olla tavaran keskitettyä (paitsi nyt tuossa etusivulla). Nuo kaksi lomaketta on vaiheessa. Olen nyt varmaan tänään jo ainakin pari tuntia yrittänyt tunkata noita kuntoon, mutta ei perkele onnistu. Vaikka teen pilkulleen jonkun ohjeen mukaan, niin silti näyttää huonolta.

Ainakin noilla varsinaisilla asiasivuilla (henkilöt, teokset, painokset, ym) käytän breakpointteja niin, että pienemmillä näytöillä sisältö tulee alekkain. Isommilla kuva ja tekstit on vierekkäin.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 259
Jos keskitetyllä viittaat etusivuun, niin tuo oli pitkään pelkästään tuo "Tietokannassa on tällä hetkellä"-kohta, isommalla fontilla. Raapaisin tuohon edes jotain pari viikkoa sitten. Parantelen, kunhan keksin, että mitä tuossa voisi olla. Muualla ei pahemmin taida mitään keskitettyä tekstiä ollakaan, paitsi otsikot.
Kumpi on mielestäsi selkeämpi?
Screenshot_2021-04-10 Suomenkieliset SF-, Fantasia- ja Kauhukirjat.png

Screenshot_2021-04-10 Suomenkieliset SF-, Fantasia- ja Kauhukirjat(1).png
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 811
Kyllähän tuosta ihan fiksun saa bootstrapin avustuksella.
Screenshot 2021-04-10 223531.jpg
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
688
Minun silmään oma versioni näyttää paremmalta (kuin apekin). Jos nuo kappaleet olisivat pidempiä, niin sitten tuo sinun. Tuo alaosa, jossa on laskurit, tarvitsisi viereen jonkun toisen laatikon tasapainottamaan näkymää.

Mutta kuten sanottua, uskon ja toivon että keksin tuohon jotain parempaa sisältöä muutenkin.

Tuo nullin versio on vähän mukavampi, erityisesti tuo päätason otsikko näyttää hyvältä.

Muokkaan varmaan tuota etusivua sen mukaan, miten sivustoa käytetään niin, että tärkeimmät toiminnot löytyisivät suoraan tuosta. Mutta kun ei ole oikein hajua, miten tuollaista muut käyttävät, niin en ole vielä alkanut liikaa arvailemaan.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 259
Teetkö sinä niitä sivuja itsellesi, vai muille? Lähtökohtaisesti ei pidä miettiä mikä on omasta mielestä parempi, vaan mitä muut ovat mieltä. Jos teet sivuja itsellesi, niin sitten ne on sama olla localhostissa.

Onko nykyisin mikään sivusto keskitetty tekstin osalta? Ei ole. Siihen on ihan hyvä syy miksi ei ole. Koska se vain näyttää tyhmältä ja on hankala lukea.

En siis sen kummemmin muuttanut mitään. Pakotin vain teksin tasauksen vasemmalle tuossa minun esimerkissäni.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 180
Viestejä
4 214 682
Jäsenet
71 012
Uusin jäsen
Alibisyotto

Hinta.fi

Ylös Bottom