Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Kai siinä lakka päällä on, tuskin se nyt alumiinin kanssa on päässyt reagoimaan?
Itse en kyllä ressaisi vaan ajelisin ja pesisin ja katselisin ajan kanssa mihin se siitä kehittyy.
 
Eikö volvolla nimenomaan olisi mukavampi ajaa sitä pitkää matkaa? :D
Siis eihän siinä ja kukin tavallaan, mutta jotenkin omaan korvaan nurinkuriset valinnat. Sähkiksellä itse pyörisin nurkissa ja tuollaisella matkalehmällä painaisin pitkää matkaa.
Peugeot on lähes Volvon tasoa :D Pörssisähköllä saa ladattua sen verran edullisesti, että ei viitsisi tankata 5l/100km dieseliä. Nyt vain pari pidempää matkaa Volvolla, kun kävin remppaamassa sitä ja näyttää maltillista keskikulutusta 1.4l/100km.

Volvo toki painavampi, 1950kg, kun Peugeot on 1650kg. Ahveniston lisäksi varmaan tulee ajettua yksi 700km matka Volvolla. Adaptiivinen vakionopeudensäädin kun olisi yksi plussa Volvoon. Volvo myös akseviväliltään hieman pidempi, mutta siinä ei kovin suurta eroa ollut.

Tavallaan jännä kumminkin, että ajelee mieluummin tuollaisella "loppuunajetulla" 346tkm ja 11 vuotta vanhalla, kuin viimevuotisella. Kai sitten tykkään hieman matalammasta autosta, kuin "suv" tyylisestä.

Huono kuva romuista:
Screenshot_20240624_225438_Gallery~3.jpg
 
Kai siinä lakka päällä on, tuskin se nyt alumiinin kanssa on päässyt reagoimaan?
Itse en kyllä ressaisi vaan ajelisin ja pesisin ja katselisin ajan kanssa mihin se siitä kehittyy.
Joo kyllä on lakka, olisko se lakka vaan palanut sitten aineen johdosta pois tosta pinnalta…
 
Joo kyllä on lakka, olisko se lakka vaan palanut sitten aineen johdosta pois tosta pinnalta…
Ei ole, siinä on pesuaine kuivunut vanteeseen ja ns. palanut kiinni, joudut hinkkaa vähän kovempaa että lähtee irti ja vahaa pintaan niin alkaa kiiltämään taas.

Siksi niissä pesuaineissa lukee ettei saa pestä auringon paisteessa tai antaa pesuaineen kuivua pintaan.
 
Mun CLK meni leimasta läpi. 25v vanha syksyllä ja 149 000km ajettu. Ainoastaan haljenneesta lasista tuli kommenttia. Taka-akselilla on 255/35 R18 renkaat ja ne olivat ok. Auton värikin on muuttunut sitten viime leimaamisen, eikä siitäkään ollut mitään sanomista. Lasi pitää vaihtaa, mutta se ei tälläiseen Mersuun maksa kuin n. 350e. Ei kannata lasivakuutusta pitää 200e omavastuulla, jos kerran 5 vuodessa menee lasi vaihtoon.
 
Morjes, tuli tavanomaiseen tapaan pestyä auto ja normaaliin tapaan suihkutettua MOTOX:in autonvannepesuainetta vanteille jonka jälkeen huuhtelu, kuivamisen jälkeen kaksi vannetta neljästä näytti normaalilta ja toiset kaksi näytti kuvanmukaiselta valkealta ”kalkkimaiselta”
Useampaan kertaan pesty samalla aineella ilman ongelmia…kaksi vannetta tosin pintamaalattu uudelleen viimekesänä mutta senkin jälkeen pesukertoja on jo kymmenen…
Onko nytvaan ollut niin että vanne ollut kuuma ja aine reagoinut alumiininkanssa ja vanteet ovat pilalla? Onko mitään vinkkejä?

vanteet tosissaan märkänä eivät näytä kyseisiä raitoja / läiskiä mutta heti kun kuivavat niin ilmestyy, ei lähde rätillä muutakuin hetkellisesti pois, kokeiltu myös liuotin pesuaineella jälkikäteen.
Ymmärsinkö oikein ettet käyttänyt pesuun mitään harjaa tai sientä, koska jos näin oli niin ei ne liat vanteesta lähde pelkällä vannepesuaineella ja pelkällä vuuhtelulla, se tuskin mitään happoa on mikä syövyttää lian pois.
 
Ymmärsinkö oikein ettet käyttänyt pesuun mitään harjaa tai sientä, koska jos näin oli niin ei ne liat vanteesta lähde pelkällä vannepesuaineella ja pelkällä vuuhtelulla, se tuskin mitään happoa on mikä syövyttää lian pois.
Joo en käyttäny vanteisiin muutakun aineen… tästä viisaampana eteenpäin
 
Kannattaa myös ostaa ihan tavallista liuotinainetta, nuo vannepesuaineet tulee tosi paljon kalliimmaksi, kun niistä ei edes ole mitään hyötyä verrattuna normaaliin liuotinaineeseen.
 
No, otteessa on vaan 225-45 R17 isoin koko, joten eikös tuo aika rajoilla jo ole. Ei kiinnostaisi muutoskatsastaa.
Olikohan juuri 30mm mitä saa rengasta leventää? Ja yhden tuuman joko suurentaa tai pienentää (jos sopii jarrut). Eli juuri sallittu olisi :)

Volvossa myös meni läpi 1 tuuman suuremmat vanteet, tietenkin.
 
Olikohan juuri 30mm mitä saa rengasta leventää? Ja yhden tuuman joko suurentaa tai pienentää (jos sopii jarrut). Eli juuri sallittu olisi :)

Volvossa myös meni läpi 1 tuuman suuremmat vanteet, tietenkin.
Näin muistelisin itsekin kun vaihdoin omasta autosta 285 mm levyiset takarenkaat 305 mm leveisiin. (Tai sitten se oli tuon 20 mm)

Halkaisijaa saa joka tapauksessa kasvattaa tuumalla.
 
Viime vuonna hommattu kesäautoksi, pitkäaikainen unelma Japanin tuonnista. Tosin Suomesta ihan ostin :D.

Edit.
Aajuu piti jotai autosta kertoakki :D Melko vakio, moottoriremontti tehty edellisen omistajan toimesta (ilmeisesti sylinterit samalla porattu ylikokoon). Kiinan pakosarja catilta taakse, itse vaihdoin kiinan pakosarjan ja up pipen laadukkaampaan. Alla sysipaska alustasarja omaan makuun. Kotona odottaa uusi alustasarja asennusta kun auton saan vaihdelaatikkoremontista. Alle tulee Tein Flex Z alustasarja.
Alussa autossa oli perän ja vaihdelaatikon välitykset eri (ei hyvä). Nyt juurikin sen takia vaihdelaatikko "remontissa" jossa laatikkoon tulee oikeat välitykset, että mätsää perän kanssa. Samalla sinne vaihtuu uudet laakerit ja 4 vaihteen synkrot korjataan.
Ensivuonna sit ideana olisi säädättää syvtechillä ja katsoa minkä verran koneessa on tehoa ja paljon siitä voi ottaa irti ettei ala tavaraa kurkkimaan lohkosta ulos :D Mahdollisesti myös samalla uusia Catilta taakse kunnollinen putkisto (HKS, Blitz nur-spec, fujitsubo) ennen säädätystä. Riippuen mihi rahat riittää. Kiinan tinatki pitäs korvata laadukkaammilla...

Auto siis Subaru Impreza V5 Type R vm. 1998.

IMG_20210602_224955.jpg

Vähän nyt päivitystä mitä autoon tapahtunut tämän 3v aikana tästä postauksesta.
Vanteet uusittu paremmalla ET-luvulla omaaviin japanin takovanteisiin. Vaihdelaatikkohomma meni vituilleen, kun ei liike saanut muka ikinä synkroja. Kuitenkin välitykset saatiin vaihdettua samoiksi etu -ja takaperän suhteen. Täydellinen koneremontti tehty kun oli täysin kaput avatessa (pelkät veivit oli ehyet). Hommattu Suomesta käytettynä tähän automalliin kuuluvat kannet, Latvian pojat HCR:llä rakensi tähän stroker 2.15L shortblockin takohiluilla ja vahvistetulla lohkolla. Asensin kesällä uuden moottoriohjauksen, jotta tämä moottori nyt säilyisi ehyenä. Moottorinohjauksena toimii nyt Link G4x plugin ecu. Syvtech meni kans pimentoon, eikä vastaa viesteihin ja heiltä ostamaani ecua, enkä säätöä sitten koskaan saanut. Loppupeleissä meni hyvin, kun 15min ajomatkan päässä kotoa löyty paja mikä sääti ja auttoi johtosarjojen teossa Linkille. Tein flex Z on asennettu ja catbackiksi valikoitui käytettynä HKS super drager 3" jonka ostin briteistä.
Rahaa palanut ihan älyttömästi tähän, mutta tästä nyt onkin tarkoitus tehdä itselle loppusijoituskoti eli koskaan ei myyntiin tule :).
20240811_124354.JPG
20240906_185752.JPG
304hv/380Nm
 
Hondan lämmityslaitteen vaijerin rassaamisesta edettiin vähän laajempaan sisäputsiin. Hifiräpellykset on purettu pois, kaapelia tuli n. 10kg. Kaikki paneelit ja verhoilut pesty sisältä ja päältä, silikonia ja hoitoaineita oli hierottu vähän turhankin reilusti. Lattiamatosta 20 vuoden hiekat pesty pois ja nyt vaimennellaan ennen kuin kasataan kaikki paneelit uusilla kiinnikkeillä. Muutama pieni ruosteen alku löytyi jotka korjaillaan ja ratti menee verhoiltavaksi tai vähintäänkin maalattavaksi. Se on nyt seisonnassa talven yli ja ajoja jatketaan keväällä. Sisustasta siirrytään konehuoneen siistimiseen ja huoltoihin. Tässä pitää venttiilinvälyksetkin säätää käsin.
1726675885882.jpeg
 
Hondan lämmityslaitteen vaijerin rassaamisesta edettiin vähän laajempaan sisäputsiin. Hifiräpellykset on purettu pois, kaapelia tuli n. 10kg. Kaikki paneelit ja verhoilut pesty sisältä ja päältä, silikonia ja hoitoaineita oli hierottu vähän turhankin reilusti. Lattiamatosta 20 vuoden hiekat pesty pois ja nyt vaimennellaan ennen kuin kasataan kaikki paneelit uusilla kiinnikkeillä. Muutama pieni ruosteen alku löytyi jotka korjaillaan ja ratti menee verhoiltavaksi tai vähintäänkin maalattavaksi. Se on nyt seisonnassa talven yli ja ajoja jatketaan keväällä. Sisustasta siirrytään konehuoneen siistimiseen ja huoltoihin. Tässä pitää venttiilinvälyksetkin säätää käsin.
1726675885882.jpeg
Metka ratkaisu tuo tuki iskarien tolppien välissä. Näyttää alkuperäiseltä, koska ei ole tuningvärinen. Hyötyjä en kuitenkaan keksi, koska tolppien välissä on korissakin yhtenäinen pelti ja vielä vieressä palkki. Keulassa vastaavan hyödyn ymmärrän hyvin, koska runkoaisojen välissä ei ole mitään. Tarkemman nahkaFEM-analyysin jälkeen saattaisin omasta ottaa pois.
 
Metka ratkaisu tuo tuki iskarien tolppien välissä. Näyttää alkuperäiseltä, koska ei ole tuningvärinen. Hyötyjä en kuitenkaan keksi, koska tolppien välissä on korissakin yhtenäinen pelti ja vielä vieressä palkki. Keulassa vastaavan hyödyn ymmärrän hyvin, koska runkoaisojen välissä ei ole mitään. Tarkemman nahkaFEM-analyysin jälkeen saattaisin omasta ottaa pois.

Koska vakioautojen kori on löysä, jos et ole koskaan rallimaailmaan tms. tutustunut niin et voi ymmärtää.
 
Koska vakioautojen kori on löysä, jos et ole koskaan rallimaailmaan tms. tutustunut niin et voi ymmärtää.
Miksei voisi ymmärtää. Kyllä jokainen erilaisia autoja yhtään sporttisemmin ajanut tuntee korin löysyyden.
 
Koska vakioautojen kori on löysä, jos et ole koskaan rallimaailmaan tms. tutustunut niin et voi ymmärtää.
Miksei voisi ymmärtää. Kyllä jokainen erilaisia autoja yhtään sporttisemmin ajanut tuntee korin löysyyden.
Viestini kannalta ei ole olennaista, onko tutustunut rallimaailmaan. Ei ole edes tarvinnut ajaa autoa, jotta voi pohtia analyyttisesti kirjoittamaani. Kyse oli enemmän statiikasta ja lujuusopista. Uskallan jopa väittää että, jos tuki on Hondalta lähtöisin, on sen toteutukseen täytynyt olla muita syitä kuin testeissä mitatut siirtymät tai FEM-analyysin tulokset. Listalla on kuitenkin ollut noin 100 perustellumpaa vaihtoehtoista ratkaisua ennen tuota, enkä usko niitäkään toteutetun.

No aloittaja ei ole ajanut sporttisemmin, viestistä päätellen.
Täytyy olla varsin poikkeuksellinen kuljettaja, jos pystyy kovassa ajossa tapahtuvien takaripustusten geometrian muutosten merkittäväksi aiheuttajaksi havaitsemaan korissa takatolppien välillä tapahtuvat siirtymät.

Epäilyksesi on silti totta. En ole ikinä henkilöautolla radalla käynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Viestini kannalta ei ole olennaista, onko tutustunut rallimaailmaan. Ei ole edes tarvinnut ajaa autoa, jotta voi pohtia analyyttisesti kirjoittamaani. Kyse oli enemmän statiikasta ja lujuusopista.
Lujuusopillisesti tolpat pääsevät elämään koska vipuvartta on sen verran paljon, yhdistettynä normaalisti varsin "löysiin" ja paljon joustoa mahdollistaviin koreihin jotka joustavat ääritilanteissa yms niin tuo lisäpalikka auttaa pitämään tolppien kulmat vakiona.
 
Viimeksi muokattu:
Insinöörit käyttänyt auton suunnitteluun satoja tunteja ja foorumilla yhden kuvan perusteella ollaan ottamassa koko tuki pois, ei anna ihan hirveän vahvaa käsitystä lujuusopin ymmärtämisestä.
 
Tai pikemminkin yliarvioidaan kyllä omat kyvyt ymmärryksestä :D
Kyllä sen oikeasti huomaa joissain autoissa. Toisissa enemmän, toisissa vähemmän. Pitävä rengas+vähän löysä koppa=tuntee kyllä. Se ero vain on että tunnistaako moni mistä on kyse.

Hyvä tapa saada selkeä ero on kokeilla saman auton normi vs virimallia. Etenkin jos on ns joku M-sport jossa jo sporttijousitus vs oikea M.
 
Täytyy olla varsin poikkeuksellinen kuljettaja, jos pystyy kovassa ajossa tapahtuvien takaripustusten geometrian muutosten merkittäväksi aiheuttajaksi havaitsemaan korissa takatolppien välillä tapahtuvat siirtymät.
No ei siihen sentään poikkeuksellista kuljettajaa tarvita. Kyllä sen huomaa. Poikkituki jäykistää tietyissä autoissa koria huomattavasti. Ralliautoissa on vieläpä ristikkäistuki.
 
Suosituksia hyvästä renkaasta jolla pärjää myös radalla? Joku Pilot Sport 4S? Treadwear saa olla matala kulumisella ei kesäauton kilometreilla ole väliä. Ja pitoa saisi olla heti kylmänä. Jotkut Toyo R888:t oli joskus alla mutta hirveät sateella kun ei yhtään pitkittäisuraa.

Kävin pitkästä aikaa auto slalomissa. Huomasin että 7-8 vuotta vanhoissa renkaissa ei juuri ole pitoa vaikka on kulutuspintaa reilusti.
 
Suosituksia hyvästä renkaasta jolla pärjää myös radalla? Joku Pilot Sport 4S? Treadwear saa olla matala kulumisella ei kesäauton kilometreilla ole väliä. Ja pitoa saisi olla heti kylmänä. Jotkut Toyo R888:t oli joskus alla mutta hirveät sateella kun ei yhtään pitkittäisuraa.

Kävin pitkästä aikaa auto slalomissa. Huomasin että 7-8 vuotta vanhoissa renkaissa ei juuri ole pitoa vaikka on kulutuspintaa reilusti.
Continental Sportcontact 7, todella hyvä pito omien kokemuksien ja Tyre Reviewsin mukaan 2022 Tyre Reviews UUHP Summer Tyre Test - Tyre reviews and ratings
 
Aikamoinen hyppy teknologiassa ja ajoneuvon koossa tapahtui kuin vaihdoin -97 Peugeot 306:n 1.6 bensakoneella Ford Mondeo -09 2.2TDCi Sedaniin. Vielä sillä erinomaisella Business Titanium paketilla. Ajettu 340tkm ja täysi kansiremontti tehtynä 300tkm kohdalla. Kolmilla renkailla sain tuon hintaan 3300€

Aikamoinen maantiejuna tuo on. Vääntöä ja tehoa kuin pienessä kylässä ja kulkee jämptisti suoraan. Alusta on aika jäykkä, ja ohjaus on tosi tarkka mitä en tästä nettikeskusteluiden perusteella odottanut.

Mitäs essonbaari-keskusteluja sitä on luettu? Nimenomaan tarkasta ohjauksestahan Fordit tunnetaan. :confused:
Itellä ollu 2 Focusta ja 3 Mondeota ja kaikissa ollu todella tarkka ohjaus.
 
Kesä oli ajojen suhteen aika vähäinen. Käytännössä oranssi piipahti leimalla ja se siitä. Viikonloppuna meni säilöön.

Valkoista ropailtu sitten pitkin kesää ja vieläkin vaiheessa. Tällä viikolla yritys saada imusarja kaasareineen paikoilleen (puuttuu vielä vivuston osia sun muuta pientä, et saa nyt nähdä keksiikö jonkun patentin). Pystykaasareihin on ollut hieman vaikeampi löytää sopivia osia vs. vaa'at.
Hieman rajoittaa ropausta, kun tilat 404 ja siitä syystä autokin 200km päässä tällä hetkellä.

Tavoitteena oli leima molempiin tänä vuonna ja tämä viikko näyttänee päästäänkö siihen.

20230809_141009.jpg


IMG_20200829_172155 (1).jpg
 
Mulla on Kia Rio pikku turbolla ja kaksoiskytkimellä. Onkohan sen normaali ominaisuus kova nykäisy ja ryntäys sen vaihtaessa kakkoselle. Erityisesti nyt kun on ollut jo kylmempiä aamuja ja moottori kylmä. Lämpimänä ei ole ryntäilyä. Onkohan Vag autojen kytkimet yhtä surkeita? Ihmettelen jos on, eikös niitä myydä kuin leipää. Auto on uusi.
 
Onko se sellaisella ihan tajuttoman rasittavalla puoliautomaatti/robotti vaihteistolla joka myös picantossa on? Se rykii ja nykii joka tilanteessa ja on vain luonteeltaan sellainen.
 
Ei varmaankaan aivan sama. Riossa on 7 vaihteinen, automaattinen vaihdelaatikko DCT. Se on ihan karmea kylmällä moottorilla. Ei ryömi nätisti, vaan vaihtaa kakkoselle. Pitää olla tosi tarkkana, ryntäilyn varalta. Ois pitänyt ostaa Tojota Yaris.
 
Tavoitteena oli leima molempiin tänä vuonna ja tämä viikko näyttänee päästäänkö siihen.
Tavoite saavutettu. Leima napsui tänään. About 16h meni tallilla pikkujuttujen ja ennen kaikkea säätöjen parissa (iso kiitos asiasta vihkiytyneelle harrastajalle)
Ohc murisee kivasti taas, mutta vielä jäi pientä kivaa tekemistä. Hyvä fiilis. :)
 
Mulla on Kia Rio pikku turbolla ja kaksoiskytkimellä. Onkohan sen normaali ominaisuus kova nykäisy ja ryntäys sen vaihtaessa kakkoselle. Erityisesti nyt kun on ollut jo kylmempiä aamuja ja moottori kylmä. Lämpimänä ei ole ryntäilyä. Onkohan Vag autojen kytkimet yhtä surkeita? Ihmettelen jos on, eikös niitä myydä kuin leipää. Auto on uusi.
Anna käydä kylmäkäynti loppuun, kolmisen minuuttia
 
Ceedissä varmaankin sama 7 vaihteinen DCT. Kylmällä kelillä rupeaa välillä nykimään ja ehkä juuri tuollaista ryntäilyä jos vain rullaa eteenpäin. Kaasua jos antaa vähän niin lopettaa ja tajuaa millä etenee. Just sellaista ettei oikein osaa päättää millä vaihteella menisi eteenpäin. Ei kuitenkaan ole ikinä poistunut, joten aika selvä ominaisuus.

Jos erityisen voimasta niin suosittelen käyttää huollossa niin voivat ainakin tarkistaa takuun piikkiin. Itse olen kerran käyttänyt ja mitään ei löytynyt. Asetukset nollaamalla tuntui rauhottuivan ja sanoivat, että noissa robotiikka voi joskus vähän mennä sekaisin (en tiedä oliko totta).

Olen pyrkinyt pitämään juuri tuon pari kolme minuuttia lämpeemässä ennen ajamista, että säästää autoakin hieman.
 
Civicin etuvalot siistitty tänään kaverin hallilla. Hionnat epäkeskolla ja hartsitus. Eihän noista täysin uutta vastaavia tule ja pintaan jää pientä utuisuutta mutta huomattava parannus 20 vuotta vanhoihin harjalla hierottuihin ja auringon polttamiin.


1730567153689.png
1730567251323.png
1730567191393.png
1730567273837.png
 
Mikä smäidä se mahtaa olla? Aika suuri osa kaikenmaailman liimoista ja polyestereistä ja epokseista kellastuu nopeammin kuin se muovi alla...
 
Autofiksaamot tekee umpioiden kunnostuksia eikä näissä taida isompia ongelmia tulla. Kellastunut oli se lähtökohtakin josta lähdettiin hieromaan.
 
Näinpä, jos originaali kelastui 10 vuodessa, niin jos fiksaamon jäljiltä hiottu kellastuu 8 vuodess niin kuka valittaisi?
 
Helkkari vie polo oli pari viikkoa talviunilla ja laski alleen. Ilmeisesti termarikotelon ja alavesiletkun liitos vuotaa pikkusen. Ihmeellistä ettei alkanut aiemmin tiputtamaan, vaikka kesällä sen tiivisteen vaihdoin termostaatin vaihdon yhteydessä. No Virosta on jo uutta osaa tulossa, letkun laippa ja tiiviste. Uus termarikotelo sattuukin jo olemaan varastossa.
20241211_184825.jpg
Ja tuli mallailtua sitten TALMUJA paikalleen:kahvi: wanha ukko kun alan jo olemaan niin pitäähän se laittaa klassikkotuuninkia. Polossa olikin sitten valmiiksi keulalla juuri sopivat reiät noille, kenties jo tehtaalta? Helpotti kiinnittämistä aika rajusti. Johtoja en vielä jaksanu vetää, pitää varmaan ensi vuonna katsella. Sellaset horinat tällä kertaa:comp:
20241211_192824.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 843
Viestejä
4 548 917
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom