Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 792
Kannattaa budjetoida jakopään tiivisteen vaihto jos ei oo tehty, moottorin takapäässä koneen ja vaihteiston välissä. Metallisesta tiivisteestä irtoaa maalia öljypumpun sihtiin -> öljynpaineet morjens -> grande morjens.

Samalla vaihtaa jakopään, laakerit ja öljypumpun käte(ise)västi.
Mikä juttu tämä on? Tästä löytynee lisää Googlella?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 398
Kannattaa budjetoida jakopään tiivisteen vaihto jos ei oo tehty, moottorin takapäässä koneen ja vaihteiston välissä. Metallisesta tiivisteestä irtoaa maalia öljypumpun sihtiin -> öljynpaineet morjens -> grande morjens.

Samalla vaihtaa jakopään, laakerit ja öljypumpun käte(ise)västi.
Lueskellut vain että ketju antaa jossakin kohtaa periksi ja hyvä olisi ennakkoon vaihtaa. Kuulostaa kevyelle jumpalle liikkeessä 1000e +++? Itsellä ei ole kuin autokatos nykyään niin siinä ei oikein sairaala operaatioita tehdä, työkalutkin huvenneet vuosien saatossa. Loistavia pirssejä ajaa kävin muutaman testaamassa, luultavasti kallistun siihen 300tkm ajettuun 200tkm sijaan niin säästää lähes kybän jolla saakin jo huoltopalikkaa lisää, jossain kohtaa onkin suurinosa kohteista huollettu ja sen jälkeen onkin "huolettomia" kilsoja. Vähän aloin miettimään myös vaihdanko työpaikkaa lähemmäksi niin ajot putoaisi 35-->15tkm? Bensa voisi myös olla ratkaisu mutta en löytäny silmään kuin 550 joka taas taitaa hörppiä kuin juoppo kaljaa.

Hyviä autoja ja voimaa piisaa, ainut vain että onko tosiaan että kaikki pettää koneen ympäriltä ja lopulta kone (kuten kaikki autot about), hyvän yksilön jos saa niin menee kyllä yli 500tkm ilman ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselnautti

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
252
Ketju itsessään on ok, neloskoneisissa niitä on mennyt, juurisyy 1-mäntäisen kp-pumpun kuormitus aina samoille lenkille. Tehdas vahvisti ensin ketjuja, alkoiva mennä poikki venymisen sijaan. Päättivät sitten muuttaa pumpun ajoitusta. Kutosessa 2-mäntäinen ja pienempi kuormitus koska pienempi ruiskutuspaine.

Mutta ei mikään ketju ikuinen ole ja tosiaan tossa samassa rempassa kannattaa laittaa kaikki, jos ei oo tehty. Pelkän ketjun laitto ehkä hölmöintä jos ei tiedetä miksi se on vaihtokunnossa, hemmetisti työtä ja mahdollinen aikapommi siellä öljypohjan sisällä.

Googlella löytää hintsusti juurisyistä tietoa, koska yleensä ihmiset ajaa niillä kunnes ne eivät enää liiku, tai sitten teettävät ton ketjunvaihdon jos se ääntää. Sitten kun ne eivät enää liiku, on laakerit pyörineet ja sen hajonneen öljypumpun sihti täynnä muutakin. Tiiviste on jostain syystä muutettu nykyään komposiittiseksi tms. ilman irtoavaa maalia.

Edit: Btw. epäilen että liika googletus heikentää ongelmanratkaisutaitoja.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
867
Lueskellut vain että ketju antaa jossakin kohtaa periksi ja hyvä olisi ennakkoon vaihtaa. Kuulostaa kevyelle jumpalle liikkeessä 1000e +++? Itsellä ei ole kuin autokatos nykyään niin siinä ei oikein sairaala operaatioita tehdä, työkalutkin huvenneet vuosien saatossa. Loistavia pirssejä ajaa kävin muutaman testaamassa, luultavasti kallistun siihen 300tkm ajettuun 200tkm sijaan niin säästää lähes kybän jolla saakin jo huoltopalikkaa lisää, jossain kohtaa onkin suurinosa kohteista huollettu ja sen jälkeen onkin "huolettomia" kilsoja. Vähän aloin miettimään myös vaihdanko työpaikkaa lähemmäksi niin ajot putoaisi 35-->15tkm? Bensa voisi myös olla ratkaisu mutta en löytäny silmään kuin 550 joka taas taitaa hörppiä kuin juoppo kaljaa.
Löytyyhän noita myös 523, 528 ja 535 bensakoneilla.
 

Dieselnautti

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
252
Bensoissa omat ongelmansa, jos x35i olis järkevä kustannuksiiltaan niin muita ei tehtäiskään. Jäi itellä käytettynä kauppaan ton takia. Samoin nelosdiesel uutena aikoinaan BMW Suomen varustelinjauksien takia, tosin tota jakoketjuhommaa oli mukava seurata sen jälkeen sivusta. Nelosbensamoottorit taitaa noissa totella nimeä N20, niistä se Google varmaan antaa hyvän yleiskuvan.

530d Jakoketjujen vaihto liikkeessä 3-4k€ jos mitään ei ole rikki, ketjuja on kolme ja kaikkien vaihtoon kone/loota veks.

F-korien halpuutus näkyy mm. Koreasta ostetuista EGR:n lämmönvaihtimissa, joista on vaihtokampanjoita, mutta siitä huolimatta noita (autoja) palaa öbaut viikoittain.

Summa summarum, hyvä auto, kallis pitää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 398
Bensoissa omat ongelmansa, jos x35i olis järkevä kustannuksiiltaan niin muita ei tehtäiskään. Jäi itellä käytettynä kauppaan ton takia. Samoin nelosdiesel uutena aikoinaan BMW Suomen varustelinjauksien takia, tosin tota jakoketjuhommaa oli mukava seurata sen jälkeen sivusta. Nelosbensamoottorit taitaa noissa totella nimeä N20, niistä se Google varmaan antaa hyvän yleiskuvan.

530d Jakoketjujen vaihto liikkeessä 3-4k€ jos mitään ei ole rikki, ketjuja on kolme ja kaikkien vaihtoon kone/loota veks.

F-korien halpuutus näkyy mm. Koreasta ostetuista EGR:n lämmönvaihtimissa, joista on vaihtokampanjoita, mutta siitä huolimatta noita (autoja) palaa öbaut viikoittain.

Summa summarum, hyvä auto, kallis pitää.
Sait kyllä hyvin peloteltua, en olisi uskonut kun koeajolla kävi että noin kalliita tyyppivikoja autossa. Joutuu budjetoida puolet auton hinnasta huoltoihin jos meinaa pitää ajossa hyvillä mielin. Tietoisuus lisää tuskaa, olisi ostanut auton ajellut menemään auringon laskuun ja jossain kohtaa kaput, kerkesi kysellä etukäteen vähän saa puntaroida. Mites esim e60 korinen että mennään alle 2010 malleihin, onko sen lujempia näissä toki alkaa ikä painamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
838
Sait kyllä hyvin peloteltua, en olisi uskonut kun koeajolla kävi että noin kalliita tyyppivikoja autossa. Joutuu budjetoida puolet auton hinnasta huoltoihin jos meinaa pitää ajossa hyvillä mielin. Tietoisuus lisää tuskaa, olisi ostanut auton ajellut menemään auringon laskuun ja jossain kohtaa kaput, kerkesi kysellä etukäteen vähän saa puntaroida. Mites esim e60 korinen että mennään alle 2010 malleihin, onko sen lujempia näissä toki alkaa ikä painamaan.
Tieto todellakin lisää tuskaa, mutta kannattaa myös muistaa, ettei edes ne "tyyppiviat" tule mitenkään 100% varmuudella kumminkaan omalle kohdalle. Itsellä oli vm 2014 320i N20 koneella ja koko autossa oli tasan 1 ongelma koko aikana. Takavalon liitin suli ja piti vaihtaa koko valopohja. Maksoi muistaakseni marmorilta hankituilla osilla joku 50€, koska siihen oli valmis korjaussarja olemassa. Myin auton siis viime vuonna 225tkm ajettuna.

Sinänsä tuossa N20 koneessa on kanssa tyyppivikana jakoketju, ruiskutussuuttimet sekä viritettynä halkeavat männät. Lisäksi jos harrastaa kovaa ajoa, kone ei saa öljyä, koska vasemmalle käännyttäessä tai kovaa jarruttaessa öljypumppu ei saa öljyä. Kumminkin itsellä oli bootmod3 viritys (tosin omilla toiveilla vähän miedonnettuna) ja xHP vaihteistosofta. Lisäksi kävin autolla ajamassa Nürnburgringillä eikä sielläkään ollut mitään ongelmia.

Pidin autosta siinä mielessä hyvää huolta, että vaihdoin kunnolliset öljyt 15tkm välein, vaihteistööljyt 90tkm välein ja en rasittanut konetta ikinä kylmänä. Uskoisin, että nämä toimenpiteet auttoivat vähintään jonkinverran, sen lisäksi että tankkasin aina pelkästään 98:a. Myös silloin kun auto ei edes ollut vielä viritetty.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
867
Bensoissa omat ongelmansa, jos x35i olis järkevä kustannuksiiltaan niin muita ei tehtäiskään. Jäi itellä käytettynä kauppaan ton takia. Samoin nelosdiesel uutena aikoinaan BMW Suomen varustelinjauksien takia, tosin tota jakoketjuhommaa oli mukava seurata sen jälkeen sivusta. Nelosbensamoottorit taitaa noissa totella nimeä N20, niistä se Google varmaan antaa hyvän yleiskuvan.

530d Jakoketjujen vaihto liikkeessä 3-4k€ jos mitään ei ole rikki, ketjuja on kolme ja kaikkien vaihtoon kone/loota veks.

F-korien halpuutus näkyy mm. Koreasta ostetuista EGR:n lämmönvaihtimissa, joista on vaihtokampanjoita, mutta siitä huolimatta noita (autoja) palaa öbaut viikoittain.

Summa summarum, hyvä auto, kallis pitää.
Tarkoitin n52 6-sylinterisiä 23i ja 28i malleja, näissäkin omat murheensa. Unohdin täysin, että nämäkin päivittyivät 4-mukisiksi turboiksi.

EGR-ongelmat eivät loppuneet F-koriin, samat takaisinkutsut myös G-korisissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 398
Tieto todellakin lisää tuskaa, mutta kannattaa myös muistaa, ettei edes ne "tyyppiviat" tule mitenkään 100% varmuudella kumminkaan omalle kohdalle. Itsellä oli vm 2014 320i N20 koneella ja koko autossa oli tasan 1 ongelma koko aikana. Takavalon liitin suli ja piti vaihtaa koko valopohja. Maksoi muistaakseni marmorilta hankituilla osilla joku 50€, koska siihen oli valmis korjaussarja olemassa. Myin auton siis viime vuonna 225tkm ajettuna.

Sinänsä tuossa N20 koneessa on kanssa tyyppivikana jakoketju, ruiskutussuuttimet sekä viritettynä halkeavat männät. Lisäksi jos harrastaa kovaa ajoa, kone ei saa öljyä, koska vasemmalle käännyttäessä tai kovaa jarruttaessa öljypumppu ei saa öljyä. Kumminkin itsellä oli bootmod3 viritys (tosin omilla toiveilla vähän miedonnettuna) ja xHP vaihteistosofta. Lisäksi kävin autolla ajamassa Nürnburgringillä eikä sielläkään ollut mitään ongelmia.

Pidin autosta siinä mielessä hyvää huolta, että vaihdoin kunnolliset öljyt 15tkm välein, vaihteistööljyt 90tkm välein ja en rasittanut konetta ikinä kylmänä. Uskoisin, että nämä toimenpiteet auttoivat vähintään jonkinverran, sen lisäksi että tankkasin aina pelkästään 98:a. Myös silloin kun auto ei edes ollut vielä viritetty.
Paljon kerelly rullailla? Tässä viikon parin sisällä katsomaan yksilöä mikä lähtee itselle jossei ole moitittavaa eikä kerkeä mennä. Bensa voisi olla vaihtoehto saattaa ajot vähentyä useita kymmeniä tuhansia km vuodessa. Joo tuo on ihan totta eilenkin ajelin hiukan pitempää matkaa niin tuli vastaan varmaan 20 f10/11 bemmiä vastaan, pakko joukossa olla runsaasti rullattuja myös. Ainut että tähän budjettiin että jää hyvin pelivaraa huolloille ym ei löydy yksilöä missä olisi ledi ajovalot ja kaikkea, nyt löytyy perus varusteet ym vain.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 792
Täällä oli edellisenä autona n47 moottorilla varustettu F31. Se tosin oli niitä viimeisimpiä missä tuo moottori vielä oli, eikä siinä yksilössä ainakaan ollut mitään jakoketjun venymiseen viittaavaa vikaa havaittavissa. Kilometrejä oli ~270tkm, kun se meiltä lähti.
Jakoketjun vaihto olisi käsittääkseni maksanut reilun tonnin.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
838
Paljon kerelly rullailla? Tässä viikon parin sisällä katsomaan yksilöä mikä lähtee itselle jossei ole moitittavaa eikä kerkeä mennä. Bensa voisi olla vaihtoehto saattaa ajot vähentyä useita kymmeniä tuhansia km vuodessa. Joo tuo on ihan totta eilenkin ajelin hiukan pitempää matkaa niin tuli vastaan varmaan 20 f10/11 bemmiä vastaan, pakko joukossa olla runsaasti rullattuja myös. Ainut että tähän budjettiin että jää hyvin pelivaraa huolloille ym ei löydy yksilöä missä olisi ledi ajovalot ja kaikkea, nyt löytyy perus varusteet ym vain.
Autolla oli minun sen myydessä ajettu 225tkm. Jos mahdollista, niin kannattaa yrittää selvitellä edelliseltä omistajalta, miten on pidetty. Kuten toki käytettyä ostaessa muutenkin.

Itsehän asensin varusteita autoon jälkikäteen itse, kuten M Performance jarrut, paremmat poppivehkeet, adaptiiviset xenonit muut huomioivalla varjostuksella ja Applle CarPlayn. Otin nämä oppimiskokemuksena ja kivana puuhasteluna, mutta ymmärrän ettei kaikilla riitä mielenkiinto samaan. Lähinnä vaan helpottaa sopivan yksilön löytämistä (tai uuden hinnan painamista alemmas :D).
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 080
Tuollanen joku vanhempi diisseli ois hankinnassa, kun päivittäin ajetaan +60km töihin (välillä 140km). Nykyinen menopeli kuluttaa vähimmillään sen 9L bensaa / 100km, joten ei kovin taloudellista ole..

Etuvetoinen, pakuksi rekisteröity (tai voin itse muutoskatsastaa). Joku golffi, volvon farkku tms? Ovat lujan maineessa ainakin, ja osia varmana saa eikä ole kalliita. Itse jotain pystyy korjailemaanki.

Mutta, mitä autoja pystyy muutoskatsastamaan pakuksi? Farmarit ainakin, mutta pystyykö muita korimalleja? Tiietenkin pikku pakettiautot, kuten opel combo yms. Mutta jotain viistoperästä esim?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 398
Tuollanen joku vanhempi diisseli ois hankinnassa, kun päivittäin ajetaan +60km töihin (välillä 140km). Nykyinen menopeli kuluttaa vähimmillään sen 9L bensaa / 100km, joten ei kovin taloudellista ole..

Etuvetoinen, pakuksi rekisteröity (tai voin itse muutoskatsastaa). Joku golffi, volvon farkku tms? Ovat lujan maineessa ainakin, ja osia varmana saa eikä ole kalliita. Itse jotain pystyy korjailemaanki.

Mutta, mitä autoja pystyy muutoskatsastamaan pakuksi? Farmarit ainakin, mutta pystyykö muita korimalleja? Tiietenkin pikku pakettiautot, kuten opel combo yms. Mutta jotain viistoperästä esim?
Pienet viistoperät poistui vuosia sitten ettei voi pakuksi rekata. Farkut ja maasturit vielä menee. Volvot ainakin hyviä ajella juuri takana 250tkm ilman mitään kuluvaa osaa kummempaa. Tietysti ihan tuuripeliä miten autot kestää enemmän ajettuna. Joku mk3 v70 voisi pakuna olla hyvä ajelee vuosia. Itsellä penkit tallella ja aika harvoin enemmän kuin yksi kyydissä, pääasiassa vain työmatka ajoa yksin autolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 200
Mk2 v70 on parempi, ei sähköistä käsijarrua, sähköistä ohjauslukkoa eikä sähköistä avainta. Lisäksi vielä paljon paremman näköinenkin.
 

Dieselnautti

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
252
Kyllä mä ite voisin ostaa N57 ja N20 koneiset, mutta laittaisin ne mahdolliseen totaalituhoon johtavat viat etukäteen kuntoon. M550d nelikkofarkkuna kieltämättä houkuttais. N20 ei ole niin tuttu, siitä on ainakin viritysmielessä enemmän ja vähemmän kestäviä kehitysversioita. Tuttu BMW-korjaamon omistaja näyttää kirjoitelleen joku vuosi sitten ettei edellisestä N20:stä kerkeä lyömään nippuun kun tulee jo uutta pihaan.

E60 on vanha ja monimutkainen auto, en lähtisi jos ei itse pysty ropaamaan. Löytyy monenlaista tekniikkaa, niillä ikiliikkuja-dieseleillä on nykään vaan ajettu puol miljoonaa. Ton korin M5 lienee nimetty merkin epäluotettavimmaksi autoksi ikinä..

Täällä oli edellisenä autona n47 moottorilla varustettu F31. Se tosin oli niitä viimeisimpiä missä tuo moottori vielä oli, eikä siinä yksilössä ainakaan ollut mitään jakoketjun venymiseen viittaavaa vikaa havaittavissa. Kilometrejä oli ~270tkm, kun se meiltä lähti.
Jakoketjun vaihto olisi käsittääkseni maksanut reilun tonnin.
Tossa lienee jo kaikki tehtaan päivitykset, eli vahvempi ketju ja muutettu ajoitus jne. Itellä ei ole tiedossa oirehtiiko noi mitenkä ennenkuin menee poikki vai onko saatu kuriin noilla. Alkupään N47:ssa oli vielä kampuran ketjupyörissäkin vikaa, merkkiliikkeen huoltokirjalla sai jotain -50% alea ja pelit iskuun viidellä toimitatonnilla.

Ketjuja on siis kolme, ylimmän pystyy kikkailemalla vaihtamaan yläkautta venakopan irroittamalla. Venakopan irroitus vaatii suuttimien irroituksen. Suuttimien on suunniteltu tapahtuvan ulosvetäjällä (venakoppa muovia). Jos on jumissa niin sitten täytyy soittaa omistajalle lisätäänkö voimaa. Tarvittaessa asiakas ostaa uuden suuttimen luokkaa 500€ kertaa 1-4/6.

luiginpaja.fi löytyy kivasti kaikkea realiteettaja mitä remonteissa voi tulla vastaan ja miksi joku maksaa sen verran kuin maksaa, siellä N57 jakopää on mainittu kestoltaan kolmen päivän ja n. 4€ rempaksi.

Mutta, mitä autoja pystyy muutoskatsastamaan pakuksi? Farmarit ainakin, mutta pystyykö muita korimalleja? Tiietenkin pikku pakettiautot, kuten opel combo yms. Mutta jotain viistoperästä esim?
AC piti olla tyyppinä jossain rekisteröintitiedoissa, mutta en nyt äkkiseltään löytänyt Motonetin tai Bilteman haulla.. Edit: Tuon "piti" osalta sitten kirjaimellisesti, ei ole ollut muutemaan vuoteen tarvista, mutta näin siis jossain vaiheessa, lähde muistaakseni Trafin ohjeistus konttoreille.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 069
Viestejä
4 190 620
Jäsenet
70 857
Uusin jäsen
Henkka9001

Hinta.fi

Ylös Bottom