Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Pari viikkoa jo ajeltu tälläisellä kesäautolla.

2025 Mazda MX-5 Homura 1.5 MT

1754321942130.jpeg


Joku kysyy kuitenkin, niin 1.5:nen sen takia kun 2.0:aa ei enää myydä uutena Suomessa.
 
Itse olisin varmaan ottanut suosiolla käytetyn tai ostanut sen uuden ulkomailta, tuo on vähän alimittainen kone matukkaan :D Mutta ehkä tuota ei mihinkään ratakäyttöön ostettukaan. Mazda on sarjassamme niitä autoja joissa ei takuulla tee mitään, kun mitään ei koskaan hajoa :D Hauska laite ja ihan tosissani mietin tällaista viime kesänä käyttikseksi, mutta jäi sitten hommaamatta ja vaihdoin pakettiauton uudempaan kun tarve oli sille kovempi.
 
Toisaalta, tuo auto suunniteltiin 1.5l moottoria silmällä pitäen. Samoin kuin MK1 MX-5 suunniteltiin 1.6l koneelle. Jengi halusi lisää löylyä niin tehtiin 1.8, myöhemmin 2.0 jne jne. Mutta suunnittelijan mukaan on aina mietitty pienen moottorin ehdoilla. Ja ainakin omassa ex MX-5 NA:ssa tuo 1.6 repi juuri sopivasti. Jaksoi mennä poikittain, ei ollut aina jaloissa mutta antoi pitää lapun lattiassa loputtomiin.
 
Mulla oli NB ja se oli ainakin ihan tappavan laiska sillä 1,6:lla. Sekin olisi jo tehnyt paljon kun kone olisi ollut yläkireämpi, mutta oli jotenkin todella tasapaksun tylsä. NA:lla en taida olla kauheasti ajellut, ei ainakaan ole mitään muistikuvaa.
 
Mulla oli NB ja se oli ainakin ihan tappavan laiska sillä 1,6:lla. Sekin olisi jo tehnyt paljon kun kone olisi ollut yläkireämpi, mutta oli jotenkin todella tasapaksun tylsä. NA:lla en taida olla kauheasti ajellut, ei ainakaan ole mitään muistikuvaa.
Voi olla että itsellä oli tehty jotain muutakin kuin peltisarja ja intake. En rehellisesti tiedä, mutta 4000rpm heräsi ihan selkeästi, sitä ennen ei juuri tapahtunut. En yllättyisi että olisi jopa nokkia vaihdeltu, oli meinaan lisäilty lukkoperästä lähtien (ei ollut edes optio ekan vuoden mallisa). Eihän se nopea ollut, mutta tarpeeksi tehoa että 10m+ donitsit onnistuivat asfaltilla ja kun vain piti kaasun pohjassa, suurin osa muusta liikenteestä ei päässyt isottelemaan pikkukaveria. Ja mitä olen ymmärtänyt, NB on NA ilman luukkulamppuja ja oli isompi kone tarjolla.
 
Kierroskone tämä 1.5 on ainakin. Alle 3000rpm ei oikein tapahdu mitään. Vasta 4000-5000rpm välillä alkaa kunnolla vetämään, ja huipputehohan tässä on speksien mukaan 7000rpm kohdalla. Vähän olen varovasti vielä polkenut kun sisäänajo vielä käynnissä.
 
Seison korjattuna jos se 1,5 on sellainen VTEC tyyppinen kisakireä yläkierroskone, kyllähän sekin varmaan tuota koppaa sitten ihan nätisti vie, ehkä tuomitsin turhan aikaisin kun en ole moista ajanut. Hienoimpia noita on S2000 jollainen ex-rouvalla on ja sitä tuli aina välillä puikotettua. Pesi fiiliksessä monen 5-6x kalliimman oikeasti sporttisen urheiluauton. Siinä vain on jotain sanoinkuvaamattoman raakaa ja vähän samanlaista race-henkeä kuin vaikka integrassa.

Jokin aika sitten tosiaan haaveilin itsekin tuollaisesta ihan tosissaan ja mieli teki kovasti mennä hakemaan se myynnissä ollut valkoinen hiukan laiteltu 124 spider, mutta historiatiedoista selvisi että oli ollut maahantuonnin pressiautona ja sattuneesta syystä tiedän millaista kenkimistä ne lehdistön käytössä saa, niin ei vaan sitten uskallus riittänyt.

Edit: Ps. aika rajun oloinen LT taustalla, varmaan tiukka pyssy sekin :D
 
Viimeksi muokattu:
Jokunen vuosi sitten tänne pistin pari räpsyä kun olin hakenut kesäauton ja miten ei kaikilta osin miellytä omaa silmää.

Sittemmin turattu
-Alusta, erillisellä jousen esijännityksen ja korkeuden säädöllä että säilyy edes jotenkin hyvä ajotuntuma
-Style 32 vanteet
-OEM tuulisuoja että voi vetää rätti kotelossa isoillakin teillä jos haluaa
-M-look etupuskuri, vakiopuskuri on omaan silmään tympeän näköinen ja oli niin naarmuilla että olisi pitänyt maalata uusiksi. Olisin halunnut vakioon vain alpinan lipan, mutta alkuperäiseen ei kroonisen pihiyden vuoksi ollut innostusta ja mistään en enää kopiota löytänyt vaikka kaikki balttian kuitukaupat koitin koluta läpi. Samalla kun puskuria ruuvasin niin heitin kusikalvoa sumuvaloihin, en oikein osaa päättää näyttääkö ne omaan silmään kivalta vai pahalta, olkoon nyt toistaiseksi.
-Sekalainen M3-listasarja, jotkut listoista on aitoja osia kun halvalla sai ja loput on kiinaa, eron huomaa näppärästi siinä että osa listoista istuu miten sattuu.
-Porkkanavilkut sivuille ja keulaan koska pussihousumeininki on jeejee
-Rosterinen catback koska bemarin kutonen on hienon kuuloinen moottori ja kaikkien muidenkin pitää saada kuulla se
-Alkuperäinen imusarja lensi tallin pimeimpään nurkkaan ja tilalle ruuvasin M50 imusarjan että sai moottoriin edes vähän luonnetta, tämän tein valtavirrasta poiketen että en rälläköinyt kumpaakin sarjaa palasiksi ja sikaliimannut kiinni toisiinsa.
-Lisäksi sitten kaikkea pientä, tähän tulee jostain syystä vaihdettua paljon pienemmällä kynnyksellä ja nopeammin joku kihisevä hihnankiristin tai konepellin puoliväsyneet kaasujouset kuin käyttöautona toimivaan corollaan

Joskus tulevaisuudessa pitäisi jaksaa perehtyä mm. siihen josko sähkösäätöisiin etupenkkeihin saisi jostain uusia rattaita, kuskin puolen peilin säätö kiukuttelee ja tuulilasissa on halkeama minkä kanssa pystyy elämään mutta katsastusmies aina siitä tykkää mainita. Sitten lisäksi olisi supersprintin kopio peltisarjat ollut nurkissa jo pari vuotta, josko nekin joskus saisi paikoilleen. Kaiken koittanut kuitenkin tehdä sillein että auton saa takaisin vakioksi niin halutessaan, itse tuskin koskaan haluaan mutta ehkä joku jossain tulevaisuudessa haluaa niin maksimaalisia turauksia en ole viitisnyt tehdä.

Makea peli päästää kun keli on kohdallaan. Kesäisin tää on mulla aina käyttöautona jos vain suinkin mahdollista.

IMG_2130.jpeg


IMG_2177.jpeg


IMG_2176.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Jokunen vuosi sitten tänne pistin pari räpsyä kun olin hakenut kesäauton ja miten ei kaikilta osin miellytä omaa silmää.

Sittemmin turattu
-Alusta, erillisellä jousen esijännityksen ja korkeuden säädöllä että säilyy edes jotenkin hyvä ajotuntuma
-Style 32 vanteet
-OEM tuulisuoja että voi vetää rätti kotelossa isoillakin teillä jos haluaa
-M-look etupuskuri, vakiopuskuri on omaan silmään tympeän näköinen ja oli niin naarmuilla että olisi pitänyt maalata uusiksi. Olisin halunnut vakioon vain alpinan lipan, mutta alkuperäiseen ei kroonisen pihiyden vuoksi ollut innostusta ja mistään en enää kopiota löytänyt vaikka kaikki balttian kuitukaupat koitin koluta läpi. Samalla kun puskuria ruuvasin niin heitin kusikalvoa sumuvaloihin, en oikein osaa päättää näyttääkö ne omaan silmään kivalta vai pahalta, olkoon nyt toistaiseksi.
-Sekalainen M3-listasarja, jotkut listoista on aitoja osia kun halvalla sai ja loput on kiinaa, eron huomaa näppärästi siinä että osa listoista istuu miten sattuu.
-Porkkanavilkut sivuille ja keulaan koska pussihousumeininki on jeejee
-Rosterinen catback koska bemarin kutonen on hienon kuuloinen moottori ja kaikkien muidenkin pitää saada kuulla se
-Alkuperäinen imusarja lensi tallin pimeimpään nurkkaan ja tilalle ruuvasin M50 imusarjan että sai moottoriin edes vähän luonnetta, tämän tein valtavirrasta poiketen että en rälläköinyt kumpaakin sarjaa palasiksi ja sikaliimannut kiinni toisiinsa.
-Lisäksi sitten kaikkea pientä, tähän tulee jostain syystä vaihdettua paljon pienemmällä kynnyksellä ja nopeammin joku kihisevä hihnankiristin tai konepellin puoliväsyneet kaasujouset kuin käyttöautona toimivaan corollaan

Joskus tulevaisuudessa pitäisi jaksaa perehtyä mm. siihen josko sähkösäätöisiin etupenkkeihin saisi jostain uusia rattaita, kuskin puolen peilin säätö kiukuttelee ja tuulilasissa on halkeama minkä kanssa pystyy elämään mutta katsastusmies aina siitä tykkää mainita.

Makea peli päästää kun keli on kohdallaan. Kesäisin tää on mulla aina käyttöautona jos vain suinkin mahdollista.

IMG_2130.jpeg


IMG_2177.jpeg


IMG_2176.jpeg
Harvinaisen siisti peli. Tulee aina tarkkaan kyylättyä näitä vanhoja bemareita että miten suorassa on peltien saumat. Yleensä harjaantunut silmä huomaa heti jos jotain on vaihettu tarvikeosaan. :)
 
Viimeksi muokattu:
Harvinaisen siisti peli. Tulee aina tarkkaan kyylättyä näitä vanhoja bemareita että miten suorassa on peltien saumat. Yleensä harjaantunut silmä huomaa heti jos jotain on vaihettu tarvikeosaan. :)
Itselläkin tuohon on silmää, sen takia tallissa lojuu pari "hyvällä istuvuudella" mainostettua M3 tarvikepuskuria joiden myyjien mielestä istuvuus reklamoidessa oli ihan hyvä ja kuumailmapuhaltimella voi lämmittää jos haluaa. Kyseisissä puskureissa yläreuna lainehti kuin päijänne juhannuksena kun sen painoi puskuripalkkiin kiinni. Onneksi sitten sain vinkin että minkälainen kannattaa tilata ja se oli paketista hyvä, ei täydellinen. Mutta minulle riittävä.

Eikä tämä nyt muutenkaan tule koskaan olemaan ACS:ssä näytillä, läheltä kun katsoo niin onhan siinä iän tuonaa naarmua, pientä lommoa ja sen sellaista. Mutta äiti aina sano että "lommo komeessa ei mitään meinaa" ja Carrol Shelby että autoilla kuuluu ajaa eikä vaan tuijotella kun ne on pestyjä.
 
Tutut ja muut vittuili että mihin ihmeeseen tarvitsen jatkettua mallia. Työkeikka ensiviikolla ja pitää olla työkalupakit ja varaosat autossa. Pakit menivät konttiin paremmin kuin 2021 Corollaan, Lexuksessa apparin penkki eteen ja mahtuu helvetillinen loota varaosia suoraan jalkatilaan, takapenkkille mahtuu yhä kaksi matkustajaa (kaksi tiukasti, tai yksi löysästi) ja edessä tietty kuski ja apparin jalkatila vapaana. Ei voi valittaa. Korvat säästyvät ja ei vituta hypätä rattiin töihin mennessä.

PXL_20250814_102212990 - Copy.jpg
 
Niin kävi että siistitty ja rempattu ep3 type-r civicci myytiin hyvällä hinnalla ja hankin selvästi edukkaampaa käytännöllisempää kakkosautoa, sattumalta tuli vastaan mk1 Octavia rs. Paljon VAGeja omistaneena niin tämähän tuntuu ihan kodilta ja onhan nyt paljon mielekkäämpi kuin joku litrainen Clio tai Yaris (jollaista myös harkittiin). Vuosimalli -04 ja kahdella aikaisemmalla omistajalla ollut. Pidetään orkkiskuntoisena niin ei pitäisi tämänkään arvoa enää pudottaa.
1755196108125.png


1755196121598.png
 
Tuollainen 2018vm, 1.4l bensakoneella ja automaattilaatikolla oleva Astra K tuli hommattua, edellinen oli Astra J ja toimi monta vuotta minun käytössäni ilman isompia ongelmia.

Tuossa on sporttipenkit ja led matrix- ajovalot, ihan mukavan tuntuinen pieni farmariauto.


IMG20250816170518~3.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen 2018vm, 1.4l bensakoneella ja automaattilaatikolla oleva Astra K tuli hommattua, edellinen oli Astra J ja toimi monta vuotta minun käytössäni ilman isompia ongelmia.

Tuossa on sporttipenkit ja led matrix- ajovalot, ihan mukavan tuntuinen pieni farmariauto.


IMG20250816170518~3.jpg
Sporttipenkit on omasta mielestäni aliarvostettu varuste autossa, kyllä muuten syljettää kun niihin tottuu ja sitten pitää ajaa pidempi siivu autolla jossa on turkislakkimallin tuolit.
 
Sporttipenkit on omasta mielestäni aliarvostettu varuste autossa, kyllä muuten syljettää kun niihin tottuu ja sitten pitää ajaa pidempi siivu autolla jossa on turkislakkimallin tuolit.
Olen eri mieltä. Sporttipenkit eivät ole ikinä yhtä mukavat kuin normaalit. Niiden funktiohan on ihan eri kuin istumismukavuus.
 
Olen eri mieltä. Sporttipenkit eivät ole ikinä yhtä mukavat kuin normaalit. Niiden funktiohan on ihan eri kuin istumismukavuus.
Taidat nyt sekoittaa johonkin oikeisiin kuppipenkkeihin.

Normi henkilöautojen sporttipenkit on normaalivartaloiselle yleensä mukavammat kuin tavan lättypenkit.
"Sporttipenkit" nyt on vaan vakiintunut nimitys sille paremmalle istuimelle.
 
Monesti sporttipenkeissä on paljon kattavammat säädöt esim. reisituen mitta, itse en koskaan ostaisi audia tai bemaria ilman s-line / m-sport penkkejä.
1755426164889.png
Nuohan on comfort seat nimellä bemarissa. Itselle sporttipenkki on sporttipenkki. Jos paremmin varusteltua penkkiä tarkoitat niin silloin kannattaa puhua niistä niiden oikeilla nimillä.
 
Nuohan on comfort seat nimellä bemarissa. Itselle sporttipenkki on sporttipenkki. Jos paremmin varusteltua penkkiä tarkoitat niin silloin kannattaa puhua niistä niiden oikeilla nimillä.
Ei ole tuo kuvassa vielä comfort. Comfortissa on vielä enemmän säätöjä
 
Nuohan on comfort seat nimellä bemarissa. Itselle sporttipenkki on sporttipenkki. Jos paremmin varusteltua penkkiä tarkoitat niin silloin kannattaa puhua niistä niiden oikeilla nimillä.
Comforteissa istuinosa on erilainen ja selkänoja taittuu keskeltä. Lisäksi niskatuki on erilainen ja useimmiten sähköllä säätyvä.
 
Sporttipenkit on omasta mielestäni aliarvostettu varuste autossa, kyllä muuten syljettää kun niihin tottuu ja sitten pitää ajaa pidempi siivu autolla jossa on turkislakkimallin tuolit.

Nuohan on comfort seat nimellä bemarissa. Itselle sporttipenkki on sporttipenkki. Jos paremmin varusteltua penkkiä tarkoitat niin silloin kannattaa puhua niistä niiden oikeilla nimillä.
Okei, sori en tiennyt että on noin tarkkaa. Olisko tuo sitten AGR-istuin oikealta nimeltään. En niin kiinnostunut ole autoista että jaksaisin opetella eri osien nimet ja mallit. Minulle sporttipenkki on tuollainen missä on paremmat tuet ja säädöt.
 
Okei, sori en tiennyt että on noin tarkkaa. Olisko tuo sitten AGR-istuin oikealta nimeltään. En niin kiinnostunut ole autoista että jaksaisin opetella eri osien nimet ja mallit. Minulle sporttipenkki on tuollainen missä on paremmat tuet ja säädöt.

Joo tossa on tod.näk. AGR-istuimet, niitä vois kutsua ehkä ”ergopenkeiksi” ennemmin kuin sporttipenkeiksi. Mulla on sama lulla pari vuotta vanhempana ja AGR:t sekä ledivalot on ne varustepuutteet jotka oikeasti harmittaa.

Mikä on muuten maalipinnan kunto? Omassa aika paljon kiveniskemiä jotka osa menneet pohjamaaleihin saakka, ei tunnu kovin kestävältä maali. Vuosien varrella paikkaillut useampaan kertaan ja taas tarttis.
 
Joo tossa on tod.näk. AGR-istuimet, niitä vois kutsua ehkä ”ergopenkeiksi” ennemmin kuin sporttipenkeiksi. Mulla on sama lulla pari vuotta vanhempana ja AGR:t sekä ledivalot on ne varustepuutteet jotka oikeasti harmittaa.

Mikä on muuten maalipinnan kunto? Omassa aika paljon kiveniskemiä jotka osa menneet pohjamaaleihin saakka, ei tunnu kovin kestävältä maali. Vuosien varrella paikkaillut useampaan kertaan ja taas tarttis.
Keulassa on jonkinverran kiveniskeymiä. Ei nyt mitenkään mahdottomasti mutta semmoisia pieniä pisteitä kyllä erottuu.
Oletko paikkaillut niitä semmoisella kynsilakkapullolla vai millä?

Ledivalot olivat kyllä positiivinen yllätys itselleni. Kävin eilen säkkipimeällä ajelemassa ja hyvin kyllä näki eteensä.
 
Keulassa on jonkinverran kiveniskeymiä. Ei nyt mitenkään mahdottomasti mutta semmoisia pieniä pisteitä kyllä erottuu.
Oletko paikkaillut niitä semmoisella kynsilakkapullolla vai millä?

Ledivalot olivat kyllä positiivinen yllätys itselleni. Kävin eilen säkkipimeällä ajelemassa ja hyvin kyllä näki eteensä.

Tällaisella setillä paikkaillut, oli yks jälki alakyljessä joka oli ”peltiin” saakka niin piti saada pohjamaali myös. Hyvä setti ollut ja maali kestänyt avatussa pullossa yllättävän pitkään.
 
Eikös se AGR oo joku saksalainen ergonomia”serfitikaatti”? Ooppeleihin ainakin noita saanut iät ajat.
 
Mikä on AGR istuin?

AGR-hyväksytty/sertifioitu auton istuin. AGR taas on saksalainen selkäergonomiaan erikoistunut yhdistys ja hyväksynnän saa vain mikäli tuote on heidän testiensä/spesifikaatioidensa mukaisesti selkäterveyttä edistävä. Opeleissa näitä on ainakin ollut pidemmänkin aikaa ja muistaakseni nähnyt muissakin autoissa joskus AGR merkintöjä.

Aktion Gesunder Rücken (AGR) e. V. is an independent organisation with the aim of promoting back health. To this end, the AGR has developed the "Tested & Recommended" seal of approval as a decision-making aid for consumers. Only products that are categorised as "back-friendly" are awarded this seal. For this assessment, an independent test commission consisting of doctors and therapists from various specialisms comes together and subjects a wide variety of products to strict test criteria.
 
Vuoden verran tullut tällä nyt ajeltua. V90 2017 D5 AWD R-Design, lähes 30tkm tullut lisää mittariin tänä aikana. Tällä hetkellä vajaa 235tkm.
Aiempaan V70 D4 AWD R-Designiin verrattuna ihan pätevä kampe, suuri harppaus eteenpäin verrattuna aiempiin Volvoihin. Ettei ihan kehumiseksi mene niin penkit olivat aiemmassa paremmat. Väriä on myös ikävä, nimittäin V70 oli Rebel Blue. 5-koneen soundia ja vääntöä on myös ikävä.

Pientä listaa mitä tullut laiteltua;
-Ulkokuorta piristämään chrome-delete, finnittömät kilvet, 15mm spacerit, takapyyhkijän poisto, 2-step myllytys, Gyeonin keraaminen pinnoite, perän snadi korotus ja himmeät kalvot etuikkunoihin sekä takalasi lähes musta.
-Äänentoistoa parannettu vaimentamalla kaikki ovet huolella ja pitihän se Bowers&Wilkinsin kaveriksi laittaa 15" sinirunkoinen GZ Nuke mitä käskyttää SD 3000.1.
-Huoltoja sen verran tehty että kaikki jarrut uusiksi, kaikki voimansiirron öljyt vaihdettu, termostaatti sekä totta kai perus huollot kahteen otteeseen jo (öljyt, suodattimet, nesteet jne.). Osa huolloista on ollut ennakoivaa mutta olen aina ollut tarkka huolloista ja niiden väleistä. Vain laatuosia käytetty.
-Kulkupuolta piristää ohjelmointi. On huomattava ero vakioon.
-Kaikkea muuta pientä hifistelyä ja näplyytä :D

Varusteita ruksittu paljon enemmän mitä R-Designin vakiovarusteisiin kuuluu. Isoimmat vikakohteet puuttuvat mitkä olikin kriteereinä, ettei autossa seuraavia saa olla; panorama, ilmajousitus tai AdBlue.
Edit; AdBlue ei toki varsinaisesti ole varuste, kriteerinä oli ennen 18/06 valmistettu V90/S90, ettei sitä ole tungettu autoon.
Vielä pitäisi madaltaa ja asennella lippaa sekä läppää. Äänentoistoa sekä vaimennusta voisi myös ensi vuonna taas päivittää ja parantaa.

volvo1.JPEG
 
Tesla Model S 75D 2018.

Tällanen tuli haettua viime viikolla, ja hyvältä vaikuttaa tähän asti. Ajettu jo 226 tkm, mutta akkutakuu ja voimansiirtotakuu voimassa vielä 15 kk.

Ensimmäinen sähköauto itselle. Joku saman luokan bensa-autokin olisi kyllä kelvannut, mutta ne tuppaavat olemaan kalliimpia.

20250912_131645.jpg
 
Tesla Model S 75D 2018.

Tällanen tuli haettua viime viikolla, ja hyvältä vaikuttaa tähän asti. Ajettu jo 226 tkm, mutta akkutakuu ja voimansiirtotakuu voimassa vielä 15 kk.

Ensimmäinen sähköauto itselle. Joku saman luokan bensa-autokin olisi kyllä kelvannut, mutta ne tuppaavat olemaan kalliimpia.

20250912_131645.jpg
Kiva auto! Sulla vielä 2 vuotta uudempi, niin vikoja on ehditty korjata. Mulla 90D 8/2016 ja fl mallia samoin kun sulla.

224tkm oli joulukuun lopussa ja nyt 245tkm. Nyt vähän rikki, kun koneppeltiin lisätty sähköinen avaus ja sulku ei enää toimi. Paras olisi varmaan viedä auto johonkin expertille korjattavaksi. Juuri nyt siis herjaa, että konepelti olisi auki, vaikka kiinni se on.

Nuo Teslan D mallit on kestäviä, kun niissä on pieni takamoottori, jota ei ole ollenkaan vesijäähdytetty.

Joskus 2024 loppupuolella mun autoon oli vaihdettu uusi sisäinen laturi. Ja ilmastoinnin kompressori oli varmaan rikki jo heti ostettaessa talvella. Onneksi purkuosiakin löytyy melko hyvin varaosiksi. Tilalle tuli hieman uudempi ja 103tkm ajettu kompura.

Kuva unohtui:

Screenshot_2025-09-12-14-19-01-35_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg

Edit:

Viime maanantaina ja torstaina tuli yhteensä ajoa 1800km. Ei mitään vikaa ollut. Nyt tänään sitten alkoi herjaamaan, että konepelti on auki.

E2:

Nyt taas konepelti on kiinni, eli ainakin jotain sain "säädettyä".

Piti myös käyttää tuota "pakkoaukaisua" äsken.
 
Viimeksi muokattu:
Kiva auto! Sulla vielä 2 vuotta uudempi, niin vikoja on ehditty korjata. Mulla 90D 8/2016 ja fl mallia samoin kun sulla.

224tkm oli joulukuun lopussa ja nyt 245tkm. Nyt vähän rikki, kun koneppeltiin lisätty sähköinen avaus ja sulku ei enää toimi. Paras olisi varmaan viedä auto johonkin expertille korjattavaksi. Juuri nyt siis herjaa, että konepelti olisi auki, vaikka kiinni se on.

Nuo Teslan D mallit on kestäviä, kun niissä on pieni takamoottori, jota ei ole ollenkaan vesijäähdytetty.

Joo seurasin jonkin aikaa näiden facelift-mallien markkinoita ja sitten tuli lähellä vastaan yksityisellä myyjällä tämmönen. Tässä yksilössä oli moni asia kohdallaan. On myös Uncorked niin tuntuu voimaakin olevan kivasti.

Vikoja en ole toistaiseksi havainnut, tietty näillä kilsoilla varmaan jo jotain ilmaantuu.

Vetokoukun puute vähän harmittaa, mutta ainakin toistaiseksi on pihassa myös koukullinen pakettiauto kuljetustarpeita varten.
 
Joo seurasin jonkin aikaa näiden facelift-mallien markkinoita ja sitten tuli lähellä vastaan yksityisellä myyjällä tämmönen. Tässä yksilössä oli moni asia kohdallaan. On myös Uncorked niin tuntuu voimaakin olevan kivasti.

Vikoja en ole toistaiseksi havainnut, tietty näillä kilsoilla varmaan jo jotain ilmaantuu.

Vetokoukun puute vähän harmittaa, mutta ainakin toistaiseksi on pihassa myös koukullinen pakettiauto kuljetustarpeita varten.
Ohituskiihtyvyys jo ihan hyvä. 5.4s -> 4.4s 0-100km/h. 90D:ssä on jo valmiiksi 4.4s, eli sitä ei saa viritettyä tehokkaammaksi. Eipä sitä oikein koskaan tule painettua kaasua aivan pohjaan. Ja paikaltaan lähdettäessä melkein repivää se kiihdytys, eli vähän pehmeämmin tulee yleensä ajettua. Eipä siis oikein tarvetta esim P90D:lle, jota en ole ajanut. Lisäksi sellaisesta menisi jossain vaiheessa takamoottori rikki (vuotaa jäähdytysnestettä moottorin sisälle).

Puhelimeen Tessie sovellus, niin näkee vähän akun kuntoa. Tessien saa ekalla kerralla joksikin viikoksi ilmaiseksi kokeiluun. Mulla näyttää akun kunnoksi 87% ja käytössä noin 74kWh akkua. Noin 991 lataussyklijä ja akku alkaa olla huono/entinen 1500 syklin kohdalla. Se taas olisi noin 371tkm ilmeisesti.


Mulla myös Opel Insignia, josta löytyy vetokoukku. Koukku olisi tosiaan kiva, mutta vetomassa on 0kg, niin ei voi mitään. Toinen että maavaraa ei hirmusti ole, eli rautajousilla tuo mun auto.
 
Mulla näyttää akun kunnoksi 87% ja käytössä noin 74kWh akkua. Noin 991 lataussyklijä ja akku alkaa olla huono/entinen 1500 syklin kohdalla. Se taas olisi noin 371tkm ilmeisesti.

Kannattaa siis viimeistään laittaa myyntiin tuossa 350tkm kohdalla ja erittäin halvalla, koska uutta akkukennostoa tuskin kannattaa alkaa itse vaihtamaan :cool:
 
Kannattaa siis viimeistään laittaa myyntiin tuossa 350tkm kohdalla ja erittäin halvalla, koska uutta akkukennostoa tuskin kannattaa alkaa itse vaihtamaan :cool:
Joo :D Katsoin että kaksi Teslaa on ajettu tuon 370tkm yli. Toisella vajaa 500tkm ja toisella yli 400tkm.


Myyvät myös akkutakuuta vanhaan autoon (näköjään). Ei ikä tai kilometri rajaa, jos vaan akku on tällä hetkellä täysin ehjä.

Mutta ei hätää :D Akun korjaus maksaisi noin 6000€. Tai vaihtoakku noin 9000€.


Toki myös esim Kokkolan autohuolto voisi olla ihan hyvä paikka, josta kysyä myös tarjousta.

Voihan se akku pysyä "hyvänä" yli 370tkm, mutta kapasiteetti jo hieman hiipunut. Itse en ole mitään tarkastuksia teettänyt akulle, vaikka voisihan se lisätä "uskoa" autoon.

Nyt omassa tuo akun kunto seuraa käyrää aika tarkasti. Ehkä ihan hieman käyrän yläpuolella (tai samassa kohdassa)?
Screenshot_2025-09-13-10-57-12-82_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4.jpg

Vaikka nuo Model S:t on kohtalaisen "halpoja" jo, niin varmasti silti hinnat jatkaa laskemistaan edelleen normaaliin tahtiin. Ikä ja kilometrit laskee auton arvoa tietenkin. Jo kulunut akku vaan lisää hinnanlaskua.

Edellinen auto oli Peugeot e-2008 sähköauto. Tesla S (vioista huolimatta) silti selkeästi mieluisampi. Akkukoot noin 50kWh vs 90kWh, niin siinä on selkeä ero.
 
.
.
Puhelimeen Tessie sovellus, niin näkee vähän akun kuntoa. Tessien saa ekalla kerralla joksikin viikoksi ilmaiseksi kokeiluun. Mulla näyttää akun kunnoksi 87% ja käytössä noin 74kWh akkua. Noin 991 lataussyklijä ja akku alkaa olla huono/entinen 1500 syklin kohdalla. Se taas olisi noin 371tkm ilmeisesti.
.
Nuo 991 tuskin ovat akun täysiä syklejä (EFC), koska silloin keskikulutuksen pitäisi olla 991 * 90,0 kWh / 245 000 km * 100 = 36,4 kWh/100 km, mikä kuulostaa liian korkealta ympärivuotiselta.

Akun jäljellä olevaa kestoa voisit arvioida lineaarisen tahdin avulla ja lopuksi pyöristät sopivasti ylöspäin. Sanoit kunnoksi 87 % ja noin 74 kWh. Sen perusteella uuden akun netto olisi noin 74 kWh / 0,87 = 85,06 kWh. EVDB:n perusteella olisi 85,5 kWh, joten mennään sillä. Silloin akun "saattohoito" alkaisi siinä vaiheessa kun netto on 0,7 * 85,5 kWh = 59,85 kWh.

Sinä ja edelliset omistajat ovat päässeet 245 000 km 13 prosenttiyksikön kulumalla, eli akku on kulunut 13 %-yks./ 245 tkm = 0,0512 %-yks/1 000 km. SoH olisi lineaarisella tahdilla 70 %, kun mittarissa on yhteensä:

(100 % - 70 %) / 0,0512 % = 586 tkm

Akun kuluminen kuitenkin hidastuu nopeamman alkuvaiheen jälkeen (kunnes taas kiihtyy ehtoopuolella@70 %), joten käytännössä sinun akulla ajanee 6xx tkm. Ehkä jopa 7xx tkm, jos ajat paljon vuodessa (ei tule suhteessa niin paljon kalenterivanhenemista) ja alat lataamaan enemmän AC-painotteisesti ja pidät akun enemmän SoC 20-80 % kuin auton aiemmassa historiassa on tapahtunut.

Ainakaan akun takia siis tuskin kannattaa hankkiutua autosta eroon jo@350 tkm. @zet


Edit. Hups, pelailin Yatsya, enkä huomannut viimeistä viestiäsi. Siinä on vastaavien autojen toteutunutta akun kuntoa. Sinulla on noin 1 kWh enemmän akkua jäljellä kuin muilla saman verran ajetuilla (245 tkm). Täydeksi akuksi on merkattu ilmeisesti 84,60 kWh. Silloin ehtoopuolen 70 % olisi 59,22 kWh. Kuvaajan mukaan vastaavilla autoilla on keskimäärin pötkitty 574 536 km siinä vaiheessa, kun akkua on jäljellä noin 66 kWh. Jos kuvaaja olisi alusta asti lineaarinen, niin akku olisi 70 %, kun mittarissa on:

(84,6 - 59,22) / (84,6 - 66) * 574 536 km = 784 tkm

Olet noin 1 kWh keskimääräisen käyrän yläpuolella, joten anna mennä alkuperäisellä akulla 8xx tkm mittariin.


Edit 2. Olin katsonut huolimattomasti pystyakselin apuviivojen olevan 10 kWh välein, mutta olikin 12 kWh. Korjasin tämän, eli käyrän loppupäässä 65,5 kWh -> 66 kWh, jolloin 763 tkm -> 784 tkm.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo 991 tuskin ovat akun täysiä syklejä (EFC), koska silloin keskikulutuksen pitäisi olla 991 * 90,0 kWh / 245 000 km * 100 = 36,4 kWh/100 km, mikä kuulostaa liian korkealta ympärivuotiselta.

Akun jäljellä olevaa kestoa voisit arvioida lineaarisen tahdin avulla ja lopuksi pyöristät sopivasti ylöspäin. Sanoit kunnoksi 87 % ja noin 74 kWh. Sen perusteella uuden akun netto olisi noin 74 kWh / 0,87 = 85,06 kWh. EVDB:n perusteella olisi 85,5 kWh, joten mennään sillä. Silloin akun "saattohoito" alkaisi siinä vaiheessa kun netto on 0,7 * 85,5 kWh = 59,85 kWh.

Sinä ja edelliset omistajat ovat päässeet 245 000 km 13 prosenttiyksikön kulumalla, eli akku on kulunut 13 %-yks./ 245 tkm = 0,0512 %-yks/1 000 km. SoH olisi lineaarisella tahdilla 70 %, kun mittarissa on yhteensä:

(100 % - 70 %) / 0,0512 % = 586 tkm

Akun kuluminen kuitenkin hidastuu nopeamman alkuvaiheen jälkeen (kunnes taas kiihtyy ehtoopuolella@70 %), joten käytännössä sinun akulla ajanee 6xx tkm. Ehkä jopa 7xx tkm, jos ajat paljon vuodessa (ei tule suhteessa niin paljon kalenterivanhenemista) ja alat lataamaan enemmän AC-painotteisesti ja pidät akun enemmän SoC 20-80 % kuin auton aiemmassa historiassa on tapahtunut.

Ainakaan akun takia siis tuskin kannattaa hankkiutua autosta eroon jo@350 tkm. @zet


Edit. Hups, pelailin Yatsya, enkä huomannut viimeistä viestiäsi. Siinä on vastaavien autojen toteutunutta akun kuntoa. Sinulla on noin 1 kWh enemmän akkua jäljellä kuin muilla saman verran ajetuilla (245 tkm). Täydeksi akuksi on merkattu ilmeisesti 84,60 kWh. Silloin ehtoopuolen 70 % olisi 59,22 kWh. Kuvaajan mukaan vastaavilla autoilla on keskimäärin pötkitty 574 536 km siinä vaiheessa, kun akkua on jäljellä noin 65,5 kWh. Jos kuvaaja olisi alusta asti lineaarinen, niin akku olisi 70 %, kun mittarissa on:

(84,6 - 59,22) / (84,6 - 65,5) * 574 536 km = 763 tkm

Olet noin 1 kWh keskimääräisen käyrän yläpuolella, joten anna mennä alkuperäisellä akulla 8xx tkm mittariin.
Kiitoksia kovasti tarkasta tiedosta! Model S tosiaan 8/2016 ja 245tkm. Olen ajanut sillä tammikuun alusta (224tkm) 21tkm. Keskikulutus 19.7kWh/100km. Edellisen omistajan pitkän ajan keskiarvo oli isompi. Muistaakseni noin 20.5kWh/100km.

Eli auto hieman yli 9 vuotta vanha. Kilometrejä per vuosi vähän yli 27tkm. Siitä sitten arvioituna 18 vuotta vanha auto (vuonna 2034) ja kilometrit olisi siis 490tkm. Eli akku ei onneksi ole se ongelma :)

Täytyy vaan ladata siihen 80% tasoon, että akku kestää hieman paremmin. Viimeksi lataus oli 21 -> 95%, mutta täytyy vähän rajoittaa, että ei noin täyteen. Esim maanantaina tuulee tosi kovaa, niin saatan ladata akun täyteenkin, kun sähkö on halpaa. Nyt akussa varaus 83%, eli melko lähelle tuota suositeltua 80% maksimia. Toki käyttöönhän nuo on tehty, eli tarpeen mukaan voi ladata 100% ennen pitkää ajomatkaa.


Model S (tai muutkin) plussana pitäisi tuota adaptiivista vakionopeudensäädintä / autopilottia. Myös penkin ja ratin säädöt on riittävän isot. Nykyiset 20" vanteet on epämukavat, mutta 19" kitkarenkailla meno on melko mukavaa. On ollut joskus myös Model 3 Performance (vm2020), mutta muistaakseni se on vähän äänekkäämpi.

Vähän harmillisesti omassa autossa ei ole ilmaisia Super latauksia, mutta ei ole toisaalta Tesla laturia missään lähellä, että sitä voisi hyödyntää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 862
Viestejä
4 925 229
Jäsenet
79 259
Uusin jäsen
crmoni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom