Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Eiköhän tuo ole niin tuoreeltaan kolaroitu että vakuutusyhtiö tuskin alkaa arvonalenemaa laskemaan kun töräyttää kauppasopparin nähtäville. Luulisi olevan siitä aika helppo todeta että tosiasiallinen arvo on ollut x€.
Joku varmaan voisi nettiautosta kaivella myynti-ilmoituksen ja märistä että pitää saada tämä summa millä auto on ollut myynnissä, mutta kyllä vakuutusyhtiöt sen verta kartalla on että ymmärtävät että pyyntihinta ei ole myyntihinta.
 
Crown meni lunariin ja IF sai vihdoin annettua lunastuspäätöksen, tänään hinkkaamaan soppari kuntoon Lexus LS600hL:stä. Eli jatkettu LS600 hybrid (4.6l V8+hybrid). About kaikki varusteet paitsi dvd soitin takana (edessä on) ja ei ole hierovia penkkejä takana. Ilma-alustakin on kunnossa ja autossa on boxi joka antaa auton vetää ihan tonttiin halutessa. Eiköhän tuolla pääse alkuun... Pientä naarmua on parissa paikassa ja yksi kajari pitää vaihtaa kun on hapertunut. Vanteet menevät vaihtoon ja tulee Lachantin kelluvilla keskiöillä olevat moiset 20" koossa.

PXL_20250714_100602237.jpgScreenshot_20250714-134518.png
mitä toi hypridi tekee tälläsessä vanhassa laivassa? tekeekö mitää ja miten se akku tossa korjataa onko sielä enää edes mitää potkua? aika riski ostaa noita 20vuotta vanhoi hypridei
 
4.6l V8 385hp+x määrä hepoja sähköllä. En ole oikein pysynyt kartalla miten nuo laskevat hepoja kun monessa paikassa on mainintaa että sähköä olisi 200hp edestä mutta samaan aikaan polttis on 385hp, ja siihen hybrid yhteensä "vain" 438hp, mikä ei nyt ihan mun matikkaan istu. Mutta sähkömoottori ainakin etuakselilla ja polttis hoitaa taka-akselia eli nelikko. Mitä akustoon tulee, testataan ja vaihdetaan jos ei ok.

Crown lunastettiin ostohinnalla+uudet renkaat mitkä olin alle laittanut.
 
Viimeksi muokattu:
mitä toi hypridi tekee tälläsessä vanhassa laivassa? tekeekö mitää ja miten se akku tossa korjataa onko sielä enää edes mitää potkua? aika riski ostaa noita 20vuotta vanhoi hypridei
Se akku on luokka 1-2kWh kokoinen, samanlainen kun tuon aikakauden Toyotassa, vaihto onnistuu vaikka itseltä ja hintaa jää varmaankin pari kolme tonnia.

Ei noissa mitään riskejä ole, mekaanisesti kestäviä.
 
4.6l V8 385hp+x määrä hepoja sähköllä. En ole oikein pysynyt kartalla miten nuo laskevat hepoja kun monessa paikassa on mainintaa että sähköä olisi 200hp edestä mutta samaan aikaan polttis on 385hp, ja siihen hybrid yhteensä "vain" 438hp, mikä ei nyt ihan mun matikkaan istu. Mutta sähkömoottori ainakin etuakselilla ja polttis hoitaa taka-akselia eli nelikko. Mitä akustoon tulee, testataan ja vaihdetaan jos ei ok.

Crown lunastettiin ostohinnalla+uudet renkaat mitkä olin alle laittanut.
Todennäköisesti sähkömoottorin täysteho ei ole enää käytössä silloin kun polttiksen täysteho tulee käyttöön. Tästä johtuen simppeli yhteenlasku ei toimi.
 
Todennäköisesti sähkömoottorin täysteho ei ole enää käytössä silloin kun polttiksen täysteho tulee käyttöön. Tästä johtuen simppeli yhteenlasku ei toimi.
Jotain tuollaista pakko olla. Selittää myös miksi polttomoottorin kierrokset nousevat yli 5k kun nopeus kasvaa. Siihen asti ilmeisesti sähkömoottori avustaa niin paljon ettei koeta tarpeelliseksi vaan ollaan jo luistoneston rajoilla. Mielenkiinnolla odotan mitä tapahtuu kun nykyiset kiinakumit vaihtuvat 265 leveisiin Hankookeihin. Voi olla "hiukan" enemmän pitoa, mutta osaako auto käyttää sitä.
 
Säätö/penkkipäivää tänään. Matkalla pajalle sai nauttia kansallismaisemista ja soraränneistä. :)

Jospa menis kaikki hahloon ja vältyttäisiin keskeytyksiltä, kun parit siirtymätkin vielä edessä.

IMG20250718073004.jpg


Edit. Päivitystä. Päivä meni ihan nappiin ja keskeytyksiltä vältyttiin.
Lähtötilanteessa ei lappuun piirtynyt edes sataa ponia, joten ei häävit setit. Säädön jälkeen loppulukema 135,2hv ja muuttuihan tuo käytöskin varsin mukavasti.
Moottorihan on tosiaan 2.0 OHC ja tehty joskus ysärillä (muutosprosentit nolla), eikä sen jälkeen ole availtu ja näin ollen sisuskaluista ei mitään hajua. Nokan stanssauksistakaan ei saanut selvää, mutta mittausten perusteella vain aavistuksen vakiota kireämpi. Kaasuttimina 2x44 IDF:t.
Noin muuten autoa on laiteltu vuosien saatossa, mutta moottoriin asti ei ole vielä keretty. Toimiva mysteeri ja tosiaan alun perin 1600 Sport tämäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Gte passatti sai katsastuksessa sanomista takaiskarista ja etupallonivelistä, ajettu n. 213tkm niin tehtiin koko alustaremppa bilsteinin tolpat + eibach prokit jouset. Vielä huutaisi 10mm spacereita. Vanteet on samalla värillä kuin jarrusatulat ja gte-logot. Kauempaa näyttävät lähes mustilta joten ei ole niin räikeä kuin voisi kuvitella.

1752869789822.png


1752869801709.png
 
Jotain tuollaista pakko olla. Selittää myös miksi polttomoottorin kierrokset nousevat yli 5k kun nopeus kasvaa. Siihen asti ilmeisesti sähkömoottori avustaa niin paljon ettei koeta tarpeelliseksi vaan ollaan jo luistoneston rajoilla. Mielenkiinnolla odotan mitä tapahtuu kun nykyiset kiinakumit vaihtuvat 265 leveisiin Hankookeihin. Voi olla "hiukan" enemmän pitoa, mutta osaako auto käyttää sitä.
Koulussa opetettiin, että Toyotan planeettapyörästö pystyy portaattomasti säätämään paljonko tehoa otetaan sähkömoottorilta ja polttomoottorilta kulloisessakin tilanteessa. Veikkaan, että se korkein järjestelmäteho on jostain kumman syystä vaan päätetty jättää pienemmäksi, kuin olisi mahdollista saada ulos.

Eurooppalaiset hybridit yleensä toimii siten, että sähkö- ja polttomoottori ovat saman vaihdelaatikon takana ja koska moottorit saavuttavat huipputehonsa eri kierrosluvuilla, järjestelmän huipputeho on eri kuin yksittäisten moottorien. Mutta tämä ei tosiaan selitä tuota Toyotan järjestelmätehoa.
 
Säätö/penkkipäivää tänään. Matkalla pajalle sai nauttia kansallismaisemista ja soraränneistä. :)

Jospa menis kaikki hahloon ja vältyttäisiin keskeytyksiltä, kun parit siirtymätkin vielä edessä.

IMG20250718073004.jpg


Edit. Päivitystä. Päivä meni ihan nappiin ja keskeytyksiltä vältyttiin.
Lähtötilanteessa ei lappuun piirtynyt edes sataa ponia, joten ei häävit setit. Säädön jälkeen loppulukema 135,2hv ja muuttuihan tuo käytöskin varsin mukavasti.
Moottorihan on tosiaan 2.0 OHC ja tehty joskus ysärillä (muutosprosentit nolla), eikä sen jälkeen ole availtu ja näin ollen sisuskaluista ei mitään hajua. Nokan stanssauksistakaan ei saanut selvää, mutta mittausten perusteella vain aavistuksen vakiota kireämpi. Kaasuttimina 2x44 IDF:t.
Noin muuten autoa on laiteltu vuosien saatossa, mutta moottoriin asti ei ole vielä keretty. Toimiva mysteeri ja tosiaan alun perin 1600 Sport tämäkin.
Tähän pienet jatkot mietinnän vuoksi.
Käytännössä jos laittelis kannen ja nokan +tilpehöörit vaihtoon, niin lukemat voisivat olla 180 hepan pinnassa. Kieltämättä pieni raudanhimo nousi pintaan tuota miettiessä. Toki lisäksi perä kyllä lähtisi uusiin ihan samoin tein (nyk. enkkuperä lukolla, välitystä en tähän hätään muista). Loppujaan normikäyttöön taas vaikuta mitenkään. Järkevyyttä tässähän ei kannata ottaa ollenkaan huomioon, koska sitä harvemmin harrasteissa on. Huomiona myös, että nykyään 180 heppaa kuulostaa vaatimattomalta, mutta tollasessa 900kg purkissa se tuntuu varsin hyvin, varsinkin siviilikäytössä (rallissa suositaan jo pitkälle kolmatta sataa heposta).
Bonarina olen ajatellut myös Opel Corsan ohjaustehostin -modia.
 
minäkin olen 3v ajellut ohjelmoidulla autolla, kone tykkää :tup:

Minä kohta 20 vuotta, kaikki sinä aikana omistamani ovat olleet ohjelmoituja.

Nykyisissä kahdessa autossa käytetään vieläpä polttoainetta, jota ei ole otteeseen merkitty. Tosin rouvan auto on tehtaan Biopower, mutta siinäkin on isompi ahdin ja 270hv/400Nm -softa (automaatti, siksi vääntö rajattu tuohon).

Edit: Laitetaan nyt kuvakin rouvan kulkineesta, kun niitä kuvia aiheellisesti tänne kaivattiinkin.
Juu, ylikokoiset 19" Italia-tinat on alla, nykyään poikkeuksellisesti vanteita arvokkaammilla Goodyear F1 Asymmetric -kumeilla. Kuvassa ei onneksi näy, että joku aiempi rasvanäppi on koslaan väkertänyt tuplaputket perälle, onneksi sentään rosteripöntöillä.

Pilalla on tuokin Saabi. Kuten ne kaikki jo tehtaalta tullessaan (säästin simusamulta kommentoinnin vaivan ( :smoke: )

20220815_131002.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Minä kohta 20 vuotta, kaikki sinä aikana omistamani ovat olleet ohjelmoituja.

Nykyisissä kahdessa autossa käytetään vieläpä polttoainetta, jota ei ole otteeseen merkitty. Tosin rouvan auto on tehtaan Biopower, mutta siinäkin on isompi ahdin ja 270hv/400Nm -softa (automaatti, siksi vääntö rajattu tuohon).
Kiva huomata että foorumilla on muitakin Saabisteja. 😉
 
Minä kohta 20 vuotta, kaikki sinä aikana omistamani ovat olleet ohjelmoituja.

Nykyisissä kahdessa autossa käytetään vieläpä polttoainetta, jota ei ole otteeseen merkitty. Tosin rouvan auto on tehtaan Biopower, mutta siinäkin on isompi ahdin ja 270hv/400Nm -softa (automaatti, siksi vääntö rajattu tuohon).

Edit: Laitetaan nyt kuvakin rouvan kulkineesta, kun niitä kuvia aiheellisesti tänne kaivattiinkin.
Juu, ylikokoiset 19" Italia-tinat on alla, nykyään poikkeuksellisesti vanteita arvokkaammilla Goodyear F1 Asymmetric -kumeilla. Kuvassa ei onneksi näy, että joku aiempi rasvanäppi on koslaan väkertänyt tuplaputket perälle, onneksi sentään rosteripöntöillä.

Pilalla on tuokin Saabi. Kuten ne kaikki jo tehtaalta tullessaan (säästin simusamulta kommentoinnin vaivan ( :smoke: )

20220815_131002.jpg
Täytyy nyt ihan vastata, kun en aikaisemmin tajunnut :facepalm: , onhan tuo talouden Land Cruiser ollut jo 15v ohjelmoituna, sitä kun ei vaan enää edes tajua kun niin tottunut.

Ei ole egr, tai dpf ongelmia ollut
 
Johan oli päivä. Lexus 600hL aka V8 hybrid (440hp/jotain vääntöä) long versio hyvillä varusteilla vihdoin pihassa. Tuli jo suhailtua sinne ja tänne ja tehtyä 1kpl vip keikkoja kaverin treffeille. Hauskaa oli leikkiä kuskia ja hetken päästä istua takana jalat suorana ilman että yllän etupenkkiin. Naurettava määrä nappeja, varusteita ja ties mitä ja jatkuvasti löytyi lisää.

Pitkähän se on, mutta pirun mukava. Jopa 21" vanteilla. Bonuksena V8 on hiljaa sisällä, mutta on sellainen herrasmies ärähdys kaasua ulkoa kuulostellessa kun antaa kaasua.

Ja iloisena yllärinä 21" vanteet ovat aidot Worksit joista saa rahat esim massaukseen.

Kuvasta saa hiukan ideaa koosta.


PXL_20250723_184116399.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Johan oli päivä. Lexus 600hL aka V8 hybrid (440hp/1100nm tms) long versio hyvillä varusteilla vihdoin pihassa. Tuli jo suhailtua sinne ja tänne ja tehtyä 1kpl vip keikkoja kaverin treffeille. Hauskaa oli leikkiä kuskia ja hetken päästä istua takana jalat suorana ilman että yllän etupenkkiin. Naurettava määrä nappeja, varusteita ja ties mitä ja jatkuvasti löytyi lisää.

Pitkähän se on, mutta pirun mukava. Jopa 21" vanteilla. Bonuksena V8 on hiljaa sisällä, mutta on sellainen herrasmies ärähdys kaasua ulkoa kuulostellessa kun antaa kaasua.

Ja iloisena yllärinä 21" vanteet ovat aidot Worksit joista saa rahat esim massaukseen.

Kuvasta saa hiukan ideaa koosta.


PXL_20250723_184116399.jpg
Kiva luksuslaiva, mutta vääntöön taisi tulla vahingossa puolet lisää. Muutenkin vähän turha leijua tuollaisen teholla/suorituskyvyllä kun se ei sitä varsinaisesti ole (koska koko). Mennään vaan ihan mukavasti sillä 6,5-7sek kiihtyvyydellä muiden mukana ja nautitaan 👍
 
Kiva luksuslaiva, mutta vääntöön taisi tulla vahingossa puolet lisää. Muutenkin vähän turha leijua tuollaisen teholla/suorituskyvyllä kun se ei sitä varsinaisesti ole (koska koko). Mennään vaan ihan mukavasti sillä 6,5-7sek kiihtyvyydellä muiden mukana ja nautitaan 👍
Ei tuolla ole tarkoitus leijua, ei tuo ohjus noilla tehoilla ole. Mitä vääntöihin tulee, olen löytänyt hyvin ristiriitaisia lukuja koska tuo sähkömoottorin teho sotkee. Osa sanoo 830nm, osa 900nm ja osa enemmän. Geminiltä kysyessä heitti nuo +1000nm.
 
No jos jostain voi olla varma, niin siitä, että tekoäly on väärässä. :btooth:
Tekoäly on yleensä varsin hyvä keräämään dataaa eri lähteistä ja yhdistämään niitä. Ja itsekin löysin pari paikkaa missä oli jopa 1170nm mainittu. Tiedä sitten. Noo, eipä sillä väliä ole, ohituskiihtyvyys on silti varsin mukava ja kyllä tuo reilu 6s 0-100kmh liikenteessä riittää, jos ei riitä niin jotain on pielessä.
 
Ei tuolla ole tarkoitus leijua, ei tuo ohjus noilla tehoilla ole. Mitä vääntöihin tulee, olen löytänyt hyvin ristiriitaisia lukuja koska tuo sähkömoottorin teho sotkee. Osa sanoo 830nm, osa 900nm ja osa enemmän. Geminiltä kysyessä heitti nuo +1000nm.
Jostain syystä Lexus ei ilmoittanut hybridimallien maksimivääntöä back in the day, en tiedä kuinka nykyään. (Vielä ainakaan 2019 Lexus IS:n maksimivääntöä ei löytynyt mistään.) Sitäkään ei voi laskea suoraan polttomoottori + sähkömoottori vaan sieltä tulee pihalle jotain, mitä insinöörit on halunnu sieltä tulevan. Varmasti sitä vääntöä on ihan riittävästi. :D

Kerro vähän kulutuslukemia sitten, kun auto on hetken sulla ollut. Ihan uteliaisuudesta kiinnostaa; ja harmittaa samalla kun kyseinen lafka ei tällaisia V8-hybridejä tee enää. Voisi mennä aika vähällä aineella nykyisillä hybridivermeillä.
 
Jostain syystä Lexus ei ilmoittanut hybridimallien maksimivääntöä back in the day, en tiedä kuinka nykyään. (Vielä ainakaan 2019 Lexus IS:n maksimivääntöä ei löytynyt mistään.) Sitäkään ei voi laskea suoraan polttomoottori + sähkömoottori vaan sieltä tulee pihalle jotain, mitä insinöörit on halunnu sieltä tulevan. Varmasti sitä vääntöä on ihan riittävästi. :D

Kerro vähän kulutuslukemia sitten, kun auto on hetken sulla ollut. Ihan uteliaisuudesta kiinnostaa; ja harmittaa samalla kun kyseinen lafka ei tällaisia V8-hybridejä tee enää. Voisi mennä aika vähällä aineella nykyisillä hybridivermeillä.
Joo todella hankala oli löytää mitään. Ja tosiaan koomisinta on että yhdessä paikassa sähkömoottorilla on 200hp, toisessa 49hp ja tosiasia on jotain tuolta väliltä :D.

Joo samaa harmitteli myyjä. Vain jotain nelisylinterisiä. Juttelin autoa hakemassa ollessa parin eri merkin maahantuojan edustajan kanssa ja hän oli kanssa sitä mieltä että on varsin "häpeällistä" että lippulaiva malleissa ei ole enää edes 6pyttysiä vaan mennään jopa 3pyttyisillä (Bemarin i8 esim).

Mitä kulutukseen tulee, tähän mennessä kohtuu paljon tehoa käyttäneenä seka-ajossa PK-seudulla ollut 14l/100km :D. Pääsisi helvetisti vähemmällä jos vaan malttaisi käyttää sähköä enemmän.
 
Tekoäly on yleensä varsin hyvä keräämään dataaa eri lähteistä ja yhdistämään niitä. Ja itsekin löysin pari paikkaa missä oli jopa 1170nm mainittu. Tiedä sitten. Noo, eipä sillä väliä ole, ohituskiihtyvyys on silti varsin mukava ja kyllä tuo reilu 6s 0-100kmh liikenteessä riittää, jos ei riitä niin jotain on pielessä.
Tekoäly on aivan metsässä, jos väitti väännöksi 1 100 Nm. Jos kuvan auto on 2012 facelift 600h long, niin siinä on:

Polttomoottori:
-V8, 4,97 l
-394 hv@6400 rpm
-522 Nm@4000 rpm

Sähkömoottori:
-224 hv/165 kW
-300 Nm

Teoreettinen maksimi väännölle on 822 Nm. Teoreettinen siksi, että järjestelmän yhdistetty tehokin on 394 hv + 224 hv = 618 hv sijaan "vain" 445 hv. Aivan erityyppisten moottorien teho- ja vääntökäyrien "vuorenhuiput" eivät kohtaa. Toinen syy vajaalle summautumiselle on pieni akku. Uskooko joku, että arviolta 2 kWh-NiMH-akusta revittäisiin edes hetkellisesti yli 80C, jotta 165 kW-moottori oikeasti antaisi 165 kW?

Auriksen 60 kW-sähkömoottorista en ole saanut edes 20 kW koskaan ulos. Normitilassa antaa muistaakseni luokkaa 7-8 kW ennenkuin polttomoottori hyrähtää käyntiin tehoneulan ylittäessä eco-alueen puoliväliviivan. Takapuolikin tajuaa välittömästi, ettei kiihtyvyys ole lähimainkaan 60 kW (Miissä on 61 kW ja se lähtee "hieman" kiivaammin paikaltaan, vaikka kuormaa olisi kaksi aikuista enemmän, eli samat massat), joten kiihdytys sähköllä sujuu mielekästä tahtia vain hölkkävauhtiin, jonka jälkeen suosiolla antaa polttiksen hoitaa kiihdytyksen siitä eteenpäin, kunnes tasanopuden ylläpito on taas sähkön heiniä. Jos EV-nappi on painettu, voi tehomittari nousta jopa lähelle econ ja powerin rajaa, mutta huippunopeus on rajattu neljäänkymppiin. Olisinko joskus nähnyt EV-napilla 14 kW, mutten koskaan 20 kW tai yli. Että sellainen 60 kW-sähkömoottori siinä.

Eiköhän LS:n 165 kW ole sama laimennettu juttu. Vai sujuuko muka 0-100 10 sekunnissa tai 0-50 kolmessa sekunnissa? En usko, että selkä painuu pelkällä sähköllä noiden lukujen malliin penkkiin.

Teoreettinen maksimi oli 822 Nm. Tehon laimennuskertoimella laskien yhteisvääntö olisi (445 hv - 394 hv) / 224 hv * 300 Nm + 522 Nm = 590 Nm. Lexus ei ole yhteisvääntöä kertonut, mutta jos minulta kysytään, niin noin 650 Nm.

Skeptisyydellä suhtautuisin myös tuohon 445 hv-kokonaistehoon. Auriksen vastaavasti ilmoitettu 136 hv ei nimittäin voi pitää paikkaansa sekuntikellon mukaan. Lisäksi se edellyttäisi, että 99 hv polttiksen kaveriksi pitäisi irrota 37 hv/27 kW:a sähkömoottorista. En ole millään nopeudella nähnyt edes 20 kW, vaan noin 15 kW tasolle on jäänyt. Sillä laskien kokonaisteho olisi 119 hv, mikä on paljon realistisempi tuon massaiselle noin laiskalle autolle.

Vertailun vuoksi 2012 M-B GL 500:
-435 hv
-EU-omamassa 2 445 kg (kevein varustelu)
-0-100 5,4 s

Ja 2012 LS 600h long:
-445 hv (394 hv ja 224 hv)
-EU-omamassa 2 395 kg (kevein varustelu)
-0-100 6,1 s

Lexus on mersua tehokkaampi ja kevyempi, mutta silti hitaampi. Siksi en ainakaan automiehelle alkaisi väittämään 445 hevosta todeksi, jottei se alkaisi ihmettelemään vaisua kiihtyvyyttä tehoon ja massaan nähden.

Jos Lexus narraa 600h:n kokonaistehossa samalla kertoimella kuin meikäläisen Auris, niin kokonaisteho on 422 hv. Sekään ei vielä täsmää muiden vastaavanpainoisten kulkuun, mutta loput hitaudesta selittyy Lexuksen planeettapyörästöjen suuremmilla voimansiirtohäviöillä.


Auto on joka tapauksessa upea ja varmasti riittävän tehokas ripeään ja arvokkaaseen liikkumiseen. Tuollaisella 2,4-tonnisella autolla rekan ohitus sujuu pykälää nopeammin kuin 0-100 -ajasta voisi päätellä. Ilmanvastusteho on samaa luokkaa kuin kevyemmilläkin yhtä nopeilla 0-100 -autoilla, joten raskaammalla ja tehokkaammalla jää kiihdyttämiseen sitä enemmän nettotehoa/kg mitä nopeammin ajetaan. Tällöin kiihtyvyys rekan ohituksessa on raskaammalla autolla parempi, vaikka 0-100 on sama.


Edit. Auto olikin 2007, joten korjataan vääntöarvioni lukemaan 649 Nm ;) Silloin polttomoottorissa oli 522 Nm sijaan 521 Nm. @Pyrres
 
Viimeksi muokattu:
Tekoäly on aivan metsässä, jos väitti väännöksi 1 100 Nm. Jos kuvan auto on 2012 facelift 600h long, niin siinä on:

Polttomoottori:
-V8, 4,97 l
-394 hv@6400 rpm
-522 Nm@4000 rpm

Sähkömoottori:
-224 hv/165 kW
-300 Nm

Teoreettinen maksimi väännölle on 822 Nm. Teoreettinen siksi, että järjestelmän yhdistetty tehokin on 394 hv + 224 hv = 618 hv sijaan "vain" 445 hv. Aivan erityyppisten moottorien teho- ja vääntökäyrien "vuorenhuiput" eivät kohtaa. Toinen syy vajaalle summautumiselle on pieni akku. Uskooko joku, että arviolta 2 kWh-NiMH-akusta revittäisiin edes hetkellisesti yli 80C, jotta 165 kW-moottori oikeasti antaisi 165 kW?

Auriksen 60 kW-sähkömoottorista en ole saanut edes 20 kW koskaan ulos. Normitilassa antaa muistaakseni luokkaa 7-8 kW ennenkuin polttomoottori hyrähtää käyntiin tehoneulan ylittäessä eco-alueen puoliväliviivan. Takapuolikin tajuaa välittömästi, ettei kiihtyvyys ole lähimainkaan 60 kW (Miissä on 61 kW ja se lähtee "hieman" kiivaammin paikaltaan, vaikka kuormaa olisi kaksi aikuista enemmän, eli samat massat), joten kiihdytys sähköllä sujuu mielekästä tahtia vain hölkkävauhtiin, jonka jälkeen suosiolla antaa polttiksen hoitaa kiihdytyksen siitä eteenpäin, kunnes tasanopuden ylläpito on taas sähkön heiniä. Jos EV-nappi on painettu, voi tehomittari nousta jopa lähelle econ ja powerin rajaa, mutta huippunopeus on rajattu neljäänkymppiin. Olisinko joskus nähnyt EV-napilla 14 kW, mutten koskaan 20 kW tai yli. Että sellainen 60 kW-sähkömoottori siinä.

Eiköhän LS:n 165 kW ole sama laimennettu juttu. Vai sujuuko muka 0-100 10 sekunnissa tai 0-50 kolmessa sekunnissa? En usko, että selkä painuu pelkällä sähköllä noiden lukujen malliin penkkiin.

Teoreettinen maksimi oli 822 Nm. Tehon laimennuskertoimella laskien yhteisvääntö olisi (445 hv - 394 hv) / 224 hv * 300 Nm + 522 Nm = 590 Nm. Lexus ei ole yhteisvääntöä kertonut, mutta jos minulta kysytään, niin noin 650 Nm.

Skeptisyydellä suhtautuisin myös tuohon 445 hv-kokonaistehoon. Auriksen vastaavasti ilmoitettu 136 hv ei nimittäin voi pitää paikkaansa sekuntikellon mukaan. Lisäksi se edellyttäisi, että 99 hv polttiksen kaveriksi pitäisi irrota 37 hv/27 kW:a sähkömoottorista. En ole millään nopeudella nähnyt edes 20 kW, vaan noin 15 kW tasolle on jäänyt. Sillä laskien kokonaisteho olisi 119 hv, mikä on paljon realistisempi tuon massaiselle noin laiskalle autolle.

Vertailun vuoksi 2012 M-B GL 500:
-435 hv
-EU-omamassa 2 445 kg (kevein varustelu)
-0-100 5,4 s

Ja 2012 LS 600h long:
-445 hv (394 hv ja 224 hv)
-EU-omamassa 2 395 kg (kevein varustelu)
-0-100 6,1 s

Lexus on mersua tehokkaampi ja kevyempi, mutta silti hitaampi. Siksi en ainakaan automiehelle alkaisi väittämään 445 hevosta todeksi, jottei se alkaisi ihmettelemään vaisua kiihtyvyyttä tehoon ja massaan nähden.

Jos Lexus narraa 600h:n kokonaistehossa samalla kertoimella kuin meikäläisen Auris, niin kokonaisteho on 422 hv. Sekään ei vielä täsmää muiden vastaavanpainoisten kulkuun, mutta loput hitaudesta selittyy Lexuksen planeettapyörästöjen suuremmilla voimansiirtohäviöillä.


Auto on joka tapauksessa upea ja varmasti riittävän tehokas ripeään ja arvokkaaseen liikkumiseen. Tuollaisella 2,4-tonnisella autolla rekan ohitus sujuu pykälää nopeammin kuin 0-100 -ajasta voisi päätellä. Ilmanvastusteho on samaa luokkaa kuin kevyemmilläkin yhtä nopeilla 0-100 -autoilla, joten raskaammalla ja tehokkaammalla jää kiihdyttämiseen sitä enemmän nettotehoa/kg mitä nopeammin ajetaan. Tällöin kiihtyvyys rekan ohituksessa on raskaammalla autolla parempi, vaikka 0-100 on sama.
Tuo on 2007 vuoden ei FL. Tuon 440hp löytää about kaikkialta, mutta tuo vääntö tosiaan heittelee ihan mitä sattuu. Lexus ei tosiaan ole noita virallisia lukuja julkaissut. Noo... oli siellä mitä on... kunhan pärjää :D. Vähän sellainen kutina että tosiaan vaihtelevat ihan jo pelkästään kierrosten ja ajonopeuden mukaan noita limittäin. Naurettavan pienillä kierroksilla tuo menee jatkuvasti joten kyllä siellä tarpeeksi löylyä on lipumiseen.

Hauskana yksityiskohtana, itsellä ei ole edes auton virallisissa papereissa mainittu tehoa. Kiva yrittää kilpailuttaa vakuutuksia kun ei ole virallisia lukemia mitä antaa. Bonuksena koska on isoa konetta ja iso lähtöhinta, esim OP luokittelee tuon arvoautoksi=et voi edes kilpailuttaa netistä vaan pitää soittaa ja ihmetellä. Ja koska ei ole 20v vanha niin ei saa edes harrasteautovakuutukseen. No, pääasia että sai ihan järkevän hinnan vakuutuksille. Vähemmän kuin pelkäsin. Alle 1500e, kun jengi pelotteli yli 2000e vuosihinnoilla.
 
Naurettavan pienillä kierroksilla tuo menee jatkuvasti joten kyllä siellä tarpeeksi löylyä on lipumiseen.
Iso moottori ja eCVT on varmasti hieno kombo. Jopa 2.0 Corolla menee motarilla tosi maltillisella kierroksilla tuon planeettapyörästön ansiosta.

Lexus IS 300h, jossa puolikas moottori (2,5-litrainen rivinelonen), piti kierroksia alle 1500 rpm:ssä 120 km/h vauhdissa. Ja tässä oli kolmannen sukupolven hybriditekniikka, Toyotan nykyiset taitaa olla viidettä sukupolvea.

Nykyisellä ES:llä en olekaan tutkinut millasia kierroksia käyttää, mutta moottoria ei juuri kuule muuta kuin kiihdytyksissä, vaikka autossa on surkeampi äänieristys kuin esim. yllämainitussa IS:ssä. LS:ään ei varmaan rengasmelu ja ulkomaailman suhinat kuulu?
 
Iso moottori ja eCVT on varmasti hieno kombo. Jopa 2.0 Corolla menee motarilla tosi maltillisella kierroksilla tuon planeettapyörästön ansiosta.

Lexus IS 300h, jossa puolikas moottori (2,5-litrainen rivinelonen), piti kierroksia alle 1500 rpm:ssä 120 km/h vauhdissa. Ja tässä oli kolmannen sukupolven hybriditekniikka, Toyotan nykyiset taitaa olla viidettä sukupolvea.

Nykyisellä ES:llä en olekaan tutkinut millasia kierroksia käyttää, mutta moottoria ei juuri kuule muuta kuin kiihdytyksissä, vaikka autossa on surkeampi äänieristys kuin esim. yllämainitussa IS:ssä. LS:ään ei varmaan rengasmelu ja ulkomaailman suhinat kuulu?
Suhinat ei, mutta rengasmelua on jonkin verran. Suurin osa johtuu 245/35x21" kiina rengastuksesta. Vannekoko tulee pienenemään todnäk ensi viikolla 20" tuumaisiin laaturenkailla. Vähän lisää profiilia, mutta leveyttä tulee toisaalta koska vanne on varsin leveä. Hiljainen tuo on kyllä silti kun vertaa mihinkään aiempaan. Ei korvia särje pidemmällä matkalla kuten työ Corollassa (2021 2.0). Ja moottorin kuulee tosiaan tuossa vain kun runttaat kaasun pohjaan ja silloinkin todella hiljainen. Ulospäin kuuluu hiukan enemmän ääntä ja tunnistaa kyllä kasikoneeksi kaasua painaessa.
 
Paljon onnea Pyrrykselle Lexuksesta. Itselläni oli vm 98 Ls400 vuodet 2011-2016. Ostin sen Irlannista ja toin Suomeen. Todella pettynyt olin, kun katsoin sen taustoja pitkän ajan jälkeen ja ei ollut 2018 vuoden jälkeen katsastettu ollenkaan. Harmi, auto olisi ansainnut parempaa. Paljon keräsi huomiota silloin ja ainoa auto, jota on koskaan kukaan kehunut hienoksi, oli se Ls400. Sekä miehet että naiset pitävät siitä. Sen jälkeen tuli Pösö 307 cc ja ei tavallista perheautoa pysty pitämään itsellä. On pakko olla jotain erikoisempaa. Avot on kivoja, joten nykyään on CLK Mese vuosimallia 2000. Avoauto ja ajettu 152tkm. Eikä ole edes ruostetta. Korjasin siitä liudan sähkövikoja ja nyt teippaan sitä uuteen väriin (taas). Koskaan en aio Meseä myydä ja enpä tiedä, kannattiko sitä Lexustakaan myydä. Ainoa Pösön hyvä puoli oli se, että se opetti minut avoautojen pariin.
 
Paljon onnea Pyrrykselle Lexuksesta. Itselläni oli vm 98 Ls400 vuodet 2011-2016. Ostin sen Irlannista ja toin Suomeen. Todella pettynyt olin, kun katsoin sen taustoja pitkän ajan jälkeen ja ei ollut 2018 vuoden jälkeen katsastettu ollenkaan. Harmi, auto olisi ansainnut parempaa. Paljon keräsi huomiota silloin ja ainoa auto, jota on koskaan kukaan kehunut hienoksi, oli se Ls400. Sekä miehet että naiset pitävät siitä. Sen jälkeen tuli Pösö 307 cc ja ei tavallista perheautoa pysty pitämään itsellä. On pakko olla jotain erikoisempaa. Avot on kivoja, joten nykyään on CLK Mese vuosimallia 2000. Avoauto ja ajettu 152tkm. Eikä ole edes ruostetta. Korjasin siitä liudan sähkövikoja ja nyt teippaan sitä uuteen väriin (taas). Koskaan en aio Meseä myydä ja enpä tiedä, kannattiko sitä Lexustakaan myydä. Ainoa Pösön hyvä puoli oli se, että se opetti minut avoautojen pariin.
Laitapa kuvaa CLK:sta!:cool:

Sen verran harvassa alkaa noi hyvät LS:t oleen, että ois kannattanu säilyttää. Jälkiviisaus paras viisaus.
 
Laitapa kuvaa CLK:sta!:cool:

Sen verran harvassa alkaa noi hyvät LS:t oleen, että ois kannattanu säilyttää. Jälkiviisaus paras viisaus.
Sepä. Miten monta klassikkoa tai tulevaa klassikkoa itsekin on myynyt... Ainoa mikä on pysynyt on vanha Solifer SM.

Mutta lexus sai uutta lookkia kun säädettiin pussit matalemmalle. Tuossa on siis ilmajousituksen huijausboxi niin saa vaikka pohjan maahan (ja iskarit paskaksi tehdessä).
 
Eihän nuo Lexuksen kulutukset oo mitään.. ihan passeleita mun korvaan. Sukkahiellä menöö.. :cool:
Köyhästä se voi toki tuntua kalliilta ajolta tommonen.. :rofl:
 
Eihän nuo Lexuksen kulutukset oo mitään.. ihan passeleita mun korvaan. Sukkahiellä menöö.. :cool:
Köyhästä se voi toki tuntua kalliilta ajolta tommonen.. :rofl:
Noo, tankkailin tuossa 135e edestä 98:a että sain tankin täyteen... Ei se nyt ihan sukkia ole. Mutta pakko toki todeta että painava auto, painava kaasujalka jne. Tällä hetkellä mittari sanoo 12.6l/100kmh kulutukseksi. Tuo tosiaan yhtään säästelemättä ja varsin rajulla kaasujalalla. Huomioitava asia on kuitenkin 5.0 V8 ja yli 2500kg auto...
 
Noo, tankkailin tuossa 135e edestä 98:a että sain tankin täyteen... Ei se nyt ihan sukkia ole. Mutta pakko toki todeta että painava auto, painava kaasujalka jne. Tällä hetkellä mittari sanoo 12.6l/100kmh kulutukseksi. Tuo tosiaan yhtään säästelemättä ja varsin rajulla kaasujalalla. Huomioitava asia on kuitenkin 5.0 V8 ja yli 2500kg auto...
Vähällä se vielä kulkee, kohta on syksy ja kelit viilenee niin mennäänkin hyvin pitkälti bensalla. Naapurilla on samanlainen 600h ja mieleisekseen on todennut. Ainoa ongelma on tainnut olla säätyvä nokkapyörä mikä ilmoittaa itsestään toistuvalla räksytyksellä.

Itselläni oli rx400h ja lämpimillä keleillä sillä pääsi n. 7,7-10 kulutuksiin mutta talvella pienimmätkin lukemat oli jotain 13, yleensä siellä 16-18 pinnassa. Ei kerennyt minun käytöllä koskaan kunnolla lämpimäksi.

...mutta noiden lexuksien laadusta/premiumista minun on oltava eri mieltä...ei omiin silmiin/näppeihin tunnu juurikaan vastaavan ikäluokan toyotaa kummemmalta. Samat materiaalit, värit, sisämelu, tuntuma jne. Luotettavia toki moneen muuhun premiumiksi miellettyyn verrattuna, eivät vain tunnu sellaisilta.
 
Vähällä se vielä kulkee, kohta on syksy ja kelit viilenee niin mennäänkin hyvin pitkälti bensalla. Naapurilla on samanlainen 600h ja mieleisekseen on todennut. Ainoa ongelma on tainnut olla säätyvä nokkapyörä mikä ilmoittaa itsestään toistuvalla räksytyksellä.

Itselläni oli rx400h ja lämpimillä keleillä sillä pääsi n. 7,7-10 kulutuksiin mutta talvella pienimmätkin lukemat oli jotain 13, yleensä siellä 16-18 pinnassa. Ei kerennyt minun käytöllä koskaan kunnolla lämpimäksi.

...mutta noiden lexuksien laadusta/premiumista minun on oltava eri mieltä...ei omiin silmiin/näppeihin tunnu juurikaan vastaavan ikäluokan toyotaa kummemmalta. Samat materiaalit, värit, sisämelu, tuntuma jne. Luotettavia toki moneen muuhun premiumiksi miellettyyn verrattuna, eivät vain tunnu sellaisilta.
Eli, vähän parempaa seppälää. Kaiken hehkutuksen jälkeen hienoinen pettymys.
 
Veikkaan, että tuolla kulutuksella et kauaa Lexusta jaksa pitää.
Ihan normaaleja kulutuslukemia käyttikseen.


...mutta noiden lexuksien laadusta/premiumista minun on oltava eri mieltä...ei omiin silmiin/näppeihin tunnu juurikaan vastaavan ikäluokan toyotaa kummemmalta. Samat materiaalit, värit, sisämelu, tuntuma jne. Luotettavia toki moneen muuhun premiumiksi miellettyyn verrattuna, eivät vain tunnu sellaisilta.
Tää riippuu vähän mallista. Osa Lexuksista huomattavasti Toyotaa laadukkaamman olosia… toiset taas huomattavasti vähemmän.

Pre-2010 Lexukset on kieltämättä todella Toyotamaisia sisältä ja uudemmistakin moni joista on myös Toyotan malli, on vaan Toyotia eri kuorilla. Esim. NX ja RAV4 välillä en huomannut juurikaan eroa muuta kuin hieman nätimpien sisätilojen muodossa.

Sitten taas esim. kolmannen sukupolven IS on huomattavasti Toyotaa paremmanäköinen sisältä, ulkoa, mistä vaan ja tosi jämäkkä ajaa. Saman ikäluokan GS samaten (no jämäkkä se ei ole). Näille ei Toyotan sisarmalleja ole.
 
Ihan normaaleja kulutuslukemia käyttikseen.



Tää riippuu vähän mallista. Osa Lexuksista huomattavasti Toyotaa laadukkaamman olosia… toiset taas huomattavasti vähemmän.

Pre-2010 Lexukset on kieltämättä todella Toyotamaisia sisältä ja uudemmistakin moni joista on myös Toyotan malli, on vaan Toyotia eri kuorilla. Esim. NX ja RAV4 välillä en huomannut juurikaan eroa muuta kuin hieman nätimpien sisätilojen muodossa.

Sitten taas esim. kolmannen sukupolven IS on huomattavasti Toyotaa paremmanäköinen sisältä, ulkoa, mistä vaan ja tosi jämäkkä ajaa. Saman ikäluokan GS samaten (no jämäkkä se ei ole). Näille ei Toyotan sisarmalleja ole.
Eli mistä siinä Lexuksessa nyt sitten maksetaan?
 
Riippuu kai automallista ja ostajasta. Tämän hetkisestä mallistosta ostaisin mieluummin LBX:n kuin Yaris Crossin kun niillä on käytännössä sama hinta, Lexuksessa vaan paremmat varusteet.

Ja eipä Toyotalta juurikaan sporttisia takavetoja ole ollut pitkään aikaan täälläpäin maailmaa tarjolla, joten luotettavan sellaisen halutessaan Lexus on oiva valinta. Valitettavasti poistuneet Lexuksen nykyisestä mallistosta Euroopassa.
 
Mutta Audi myy, vaikka Skoda ja VW tekee samaa kamaa.

Mennään jo offtopicin puolella niin pitänee lopettaa tästä jauhaminen. Ei oo valitettavasti oikein kuvia omista autoista niin ei voi tänne laittaa haukuttavaksi.
 
Lexus on merkki joka on hyvin riippuvainen siitä mikä malli ja mikä varustelu. Kyllä tuo SL600 tuntuu huomattavasti laadukkaammalta kuin Crown joka oli jo itsessään varsin premium vs normi Toyota. Nahan laatu, nappien tuntuma, pienet hiotut asiat jotka eivät vain tunnu onnistuvan Toyotan normi malleissa.
 
Lexuksella mm. juuri RX on vanhemmista sellainen mikä ei kyllä tunnu yhtään Lexukselta. GS ja LS on sitten taas eri asia. Omanlaisensa kulttuuriteko tuollaisen LS:n ostaminen ja ainakin omiin silmiin on ns "next level" aivan todella isolla gapilla tuohon crowniin verrattuna joka on enemmän taas lippismiesten käytössä.

LS:ssä on vähän samaa meininkiä kuin Volkkarin Phaetonissa. Se ei huutele itsestään ja sen omistajat lähinnä hiljaa mielessään naureskelevat näille käyttökuluista itkeville proletaareille. Vähän niinkuin Range Rover. Sen ostaja ymmärtää että ylläpito on kallista ja kaikki autoon liittyvä maksaa "vähän" enemmän kuin tavan kaduntallaajien vekottimiin, mutta sillä ei niin merkitystä ole koska tuollainen auto ostetaan sen takia kun se halutaan, ei sen takia että sitä tarvitaan. Sillä erolla toki että Lexus yleensä toimii ja Range Rover ei.

Itselläni on siinä mielessä onnellinen tilanne että voisin vaikka ajella käyttis-ajot tuollaisella Lexalla, kun vuosittainen ajosuorite tippui sieltä 30-40tkm tietämistä tuohon noin 10tkm paikkeille. Sellaisella ajomäärällä nyt alkaa olla jo ihan sama mitä se auto kuluttaa, näin bensalenkkarin näkökulmasta. Kunhan on tiedossa vastinetta rahalle muussa muodossa.

Itse olen enemmän "orkkismies" näiden isojen lotjien kanssa mutta kyllä tuo laitettunakin on oikein nätti. Moni ostaa samalla rahalla sen Teslan ja laskeskelee säästettyjä euroja polttoianeen muodossa. Hattu päästä.
 
Tähän pienet jatkot mietinnän vuoksi.
Käytännössä jos laittelis kannen ja nokan +tilpehöörit vaihtoon, niin lukemat voisivat olla 180 hepan pinnassa. Kieltämättä pieni raudanhimo nousi pintaan tuota miettiessä. Toki lisäksi perä kyllä lähtisi uusiin ihan samoin tein (nyk. enkkuperä lukolla, välitystä en tähän hätään muista). Loppujaan normikäyttöön taas vaikuta mitenkään. Järkevyyttä tässähän ei kannata ottaa ollenkaan huomioon, koska sitä harvemmin harrasteissa on. Huomiona myös, että nykyään 180 heppaa kuulostaa vaatimattomalta, mutta tollasessa 900kg purkissa se tuntuu varsin hyvin, varsinkin siviilikäytössä (rallissa suositaan jo pitkälle kolmatta sataa heposta).
Bonarina olen ajatellut myös Opel Corsan ohjaustehostin -modia.

Mulla oli aikoinaan 5 ykköskoppaista ekkeriä erilaisilla tekniikoilla, ei tosin yhtäkään todella rivakkaa (1.6 normi Kentti Mexicon kannella taisi olla jytkyin). Mitä nyt noita muistelin, niin itse tekisin nyt retromodin Ford Scorpion:in 2,3L 16V -tekniikalla. Tuo mosa näyttää ihan perus Sierran 2.0 DOHC -koneelta, eikä laillisestikaan leimattuna pitäisi olla mikään ongelma.
Eihän se raketti ole, mutta todella vääntävä mylly kautta kierrosalueen. Liikuttaisi välikoppaakin kivasti.

180 heppainen OHC on toki ekkerin rallihistoriaa kunnioittava moottori, mutta se alkaa olemaan kaasariversiona käyttöominaisuuksiltaan jo siinä rajoilla, että missä sitä on oikeasti hauskaa pyörittää. Toki jos asut pitkän mutkaisen soratien päässä, niin mikä ettei. Mutta jos hotsittaa kuumana kesäpäivänä mennä jäätelölle isomman taajaman keskustaan, niin taitaa ekkeri jäädä pihaan :btooth:
 
Ainakin uudemmissa Lexus malleissa on yksi ero Toyotan malleihin. Äänieristys. Täysin eri luokkaa ja ainakin kaikki testaamani olleet miellyttävän hiljaisia. Kabiinin puolelle ei suuremmin ääniä kuulu. Tuosta jo moni maksaa preemiota perus Toyotaan nähden.
 
Ainakin uudemmissa Lexus malleissa on yksi ero Toyotan malleihin. Äänieristys. Täysin eri luokkaa ja ainakin kaikki testaamani olleet miellyttävän hiljaisia. Kabiinin puolelle ei suuremmin ääniä kuulu. Tuosta jo moni maksaa preemiota perus Toyotaan nähden.
Juu, yksi parhaista asioita koko autossa on tuo hiljaisuus. Voit rauhassa keskustella korottamatta ääntä motarinopeuksissakin. Rengasmelu on saatu hallintaan. Toki saman voi tehdä itse, mutta Lexuksessa se tuleen muiden mukavuuksien ohella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 870
Viestejä
4 858 795
Jäsenet
78 482
Uusin jäsen
Rahat Ojennukseen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom