Tekoäly on yleensä varsin hyvä keräämään dataaa eri lähteistä ja yhdistämään niitä. Ja itsekin löysin pari paikkaa missä oli jopa 1170nm mainittu. Tiedä sitten. Noo, eipä sillä väliä ole, ohituskiihtyvyys on silti varsin mukava ja kyllä tuo reilu 6s 0-100kmh liikenteessä riittää, jos ei riitä niin jotain on pielessä.
Tekoäly on aivan metsässä, jos väitti väännöksi 1 100 Nm. Jos kuvan auto on 2012 facelift 600h long, niin siinä on:
Polttomoottori:
-V8, 4,97 l
-394 hv@6400 rpm
-522 Nm@4000 rpm
Sähkömoottori:
-224 hv/165 kW
-300 Nm
Teoreettinen maksimi väännölle on 822 Nm. Teoreettinen siksi, että järjestelmän yhdistetty tehokin on 394 hv + 224 hv = 618 hv sijaan "vain" 445 hv. Aivan erityyppisten moottorien teho- ja vääntökäyrien "vuorenhuiput" eivät kohtaa. Toinen syy vajaalle summautumiselle on pieni akku. Uskooko joku, että arviolta 2 kWh-NiMH-akusta revittäisiin edes hetkellisesti yli 80C, jotta 165 kW-moottori oikeasti antaisi 165 kW?
Auriksen 60 kW-sähkömoottorista en ole saanut edes 20 kW koskaan ulos. Normitilassa antaa muistaakseni luokkaa 7-8 kW ennenkuin polttomoottori hyrähtää käyntiin tehoneulan ylittäessä eco-alueen puoliväliviivan. Takapuolikin tajuaa välittömästi, ettei kiihtyvyys ole lähimainkaan 60 kW (Miissä on 61 kW ja se lähtee "hieman" kiivaammin paikaltaan, vaikka kuormaa olisi kaksi aikuista enemmän, eli samat massat), joten kiihdytys sähköllä sujuu mielekästä tahtia vain hölkkävauhtiin, jonka jälkeen suosiolla antaa polttiksen hoitaa kiihdytyksen siitä eteenpäin, kunnes tasanopuden ylläpito on taas sähkön heiniä. Jos EV-nappi on painettu, voi tehomittari nousta jopa lähelle econ ja powerin rajaa, mutta huippunopeus on rajattu neljäänkymppiin. Olisinko joskus nähnyt EV-napilla 14 kW, mutten koskaan 20 kW tai yli. Että sellainen 60 kW-sähkömoottori siinä.
Eiköhän LS:n 165 kW ole sama laimennettu juttu. Vai sujuuko muka 0-100 10 sekunnissa tai 0-50 kolmessa sekunnissa? En usko, että selkä painuu pelkällä sähköllä noiden lukujen malliin penkkiin.
Teoreettinen maksimi oli 822 Nm. Tehon laimennuskertoimella laskien yhteisvääntö olisi (445 hv - 394 hv) / 224 hv * 300 Nm + 522 Nm = 590 Nm. Lexus ei ole yhteisvääntöä kertonut, mutta jos minulta kysytään, niin noin 650 Nm.
Skeptisyydellä suhtautuisin myös tuohon 445 hv-kokonaistehoon. Auriksen vastaavasti ilmoitettu 136 hv ei nimittäin voi pitää paikkaansa sekuntikellon mukaan. Lisäksi se edellyttäisi, että 99 hv polttiksen kaveriksi pitäisi irrota 37 hv/27 kW:a sähkömoottorista. En ole millään nopeudella nähnyt edes 20 kW, vaan noin 15 kW tasolle on jäänyt. Sillä laskien kokonaisteho olisi 119 hv, mikä on paljon realistisempi tuon massaiselle noin laiskalle autolle.
Vertailun vuoksi 2012 M-B GL 500:
-435 hv
-EU-omamassa 2 445 kg (kevein varustelu)
-0-100 5,4 s
Ja 2012 LS 600h long:
-445 hv (394 hv ja 224 hv)
-EU-omamassa 2 395 kg (kevein varustelu)
-0-100 6,1 s
Lexus on mersua tehokkaampi ja kevyempi, mutta silti hitaampi. Siksi en ainakaan automiehelle alkaisi väittämään 445 hevosta todeksi, jottei se alkaisi ihmettelemään vaisua kiihtyvyyttä tehoon ja massaan nähden.
Jos Lexus narraa 600h:n kokonaistehossa samalla kertoimella kuin meikäläisen Auris, niin kokonaisteho on 422 hv. Sekään ei vielä täsmää muiden vastaavanpainoisten kulkuun, mutta loput hitaudesta selittyy Lexuksen planeettapyörästöjen suuremmilla voimansiirtohäviöillä.
Auto on joka tapauksessa upea ja varmasti riittävän tehokas ripeään ja arvokkaaseen liikkumiseen. Tuollaisella 2,4-tonnisella autolla rekan ohitus sujuu pykälää nopeammin kuin 0-100 -ajasta voisi päätellä. Ilmanvastusteho on samaa luokkaa kuin kevyemmilläkin yhtä nopeilla 0-100 -autoilla, joten raskaammalla ja tehokkaammalla jää kiihdyttämiseen sitä enemmän nettotehoa/kg mitä nopeammin ajetaan. Tällöin kiihtyvyys rekan ohituksessa on raskaammalla autolla parempi, vaikka 0-100 on sama.
Edit. Auto olikin 2007, joten korjataan vääntöarvioni lukemaan 649 Nm

Silloin polttomoottorissa oli 522 Nm sijaan 521 Nm.
@Pyrres