Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Kuulostaa rajulta kiihtyvyydeltä 5m pitkälle vaparikoneiselle japaninlaivalle :D Onko se joku hyrrä jossa sähkömoottori tuo lisäboostia? Itselle nuo tuoreemmat JDM pulkat on vähän vieraita kun olen jumahtanut sinne 90 luvulle. Tuohan menee käytännössä samoihin kun se legendaarinen tupla ahdettu 2jz.
Ei tuo oikeastaan mikään älytön ole kooltaan. Ja painoa on 1700kg, mikä on toki paljon, mutta jos pitoa saa niin mikä jottei. Kuitenkin 3.5l V6 jossa 310hp/380nm ja tiheä loota. Sen mitä noita esim YT videoita ihmetellyt, niin jossain siellä vitosen paikkeilla ovat menneet. Ja mitä 2jz:n tulee, edeltävä koppaisessa oli 1 tai 2jz. Ja kävin myös koeajamassa yhtä hiukan sporttisempaa Toyotaa, en piruksikaan muista mikä malli (oli niin outo etten ollut koskaan kuullutkaan) joka oli ilmeisesti joskus ollut isolla turbolla ja nyt oli vakio kiinni mutta muut kamat jäljellä. Olihan se ripeä, wastegate oli addiktoiva, manuaali, auto helvetin harvinainen kuulema manuaalina, mutta jostain helvetin oudosta syystä tuo matalalla lipuva sohva aiheutti isommat reaktiot noin kokonaisuutena. Toki asiaan vaikutti se että se toinen auto mitä koeajoin, maksoi vitusti enemmän ja oli huomattavasti, erittäin huomattavasti huonommassa kunnossa. Tuleepa olemaan ensimmäinen auto jossa on pöytää ja ties mitä härpätintä. Bonuksena on ilmajouset poistettu ja korvattu Tein alustasarjalla niin ei tarvitse pusseistakaan huolehtia.

EDIT: Tuo 3.5l on se isoin mitä tuohon "sporttisempaan" varusteluun sai tietääkseni, mutta siihen isoimpaan luksusversioon sai 4.3-4.6l hybridejä nelikolla. Siinä on sitten jo aivan kaikki mahdollinen ja mahdoton varusteina. Totesin että lukuunottamatta Android Auton puutetta (joka lisätään auton omaan mankkaan kun saadaan palikat Suomeen) ja noiden ilmastoitujen penkkien puute... olen enemmän kuin tyytyväinen. Mielenkiintoisena yksityiskohtana, mistä johtuu että tuo auton oma medianäyttö toimii helvetisti nopeammin kuin monissa nykyautoissa? Mikä on muuttanut nuo niin helvetin hitaiksi. Tuossa kuitenkin navit, karaoket, tv, minidisc soitin, cd vaihtaja ja ties mitä härpätintä liitettynä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuommoinen perseen liikutin. Kovassa työkäytössä palvellut nyt kohta vuoden. 28tkm -> 47tkm jo menty. Talven kokemuksien perusteella asennetaan nyt korotussarja. Muuten perusluotettava toyoloota suzukin logoilla.

IMG_20241030_111754.jpg


IMG_20241030_111802.jpg


IMG_20241030_111811.jpg


IMG_20241030_111821.jpg


IMG_20241030_111913.jpg


IMG_20241030_141640.jpg
 
Töitä ristiin rastiin. Paljon maaseudulla ja myös talvella. Muutaman kerran piti tarttua lapioon kesken reissun viime talvena. Mikään ei inhota meikäläistä enempää kuin että auto jää jumiin maavaran takia.

Miten tuon tai oikeastaan minkälaisen vastaavan korotus onnistuu helpoiten? Vanhoja korotettuja maastureita on itellä ollut toki vaikka millä virityksillä. Ilmajouset vai muuta mielessä? Arvostan kyllä ideaa samasta syystä :thumbsup:
 
Töitä ristiin rastiin. Paljon maaseudulla ja myös talvella. Muutaman kerran piti tarttua lapioon kesken reissun viime talvena. Mikään ei inhota meikäläistä enempää kuin että auto jää jumiin maavaran takia.
Miksei suoraan joku katumaasturi, allroad/cross country farkku tms. jossa on jo valmiina korkeampi maavara ja neliveto?
 
Erikoista kyllä alkaa tuon takia jousia/iskareita vaihtamaan. Jos merkissä haluaa pysyä niin joku Vitara yms alle ja kovaa menoa.
 
Tuommoinen perseen liikutin. Kovassa työkäytössä palvellut nyt kohta vuoden. 28tkm -> 47tkm jo menty. Talven kokemuksien perusteella asennetaan nyt korotussarja. Muuten perusluotettava toyoloota suzukin logoilla.
Toyota Corolla Trekin jouset/iskarit varmaan menee ihan ”heittämällä” tuohon. On vähän korkeempi. Vai oliko joku sarja jo tiedossa?
 
Pikainen googletus antoi vastaukseksi sen, että tuommoinen taitaa olla se korotussarja.
kuva_2025-06-21_230247095.png

Itsekin ehkäpä olisin lähtenyt etsimään jotain nelivetoa jos on tämmöinen ongelma, mutta jos Suzuki on omaan käteen sopiva laitos, niin sitten se on pakko tehdä mieleisekseen.
 
Ja korotettu etuvetoinen takaa sen, että pääsee muutaman metrin pidemmälle ennenkuin jää jumiin.

No niin se nelikkokin takaa vain sen että sillä pääsee jumiin paikkoihin johon raajarikolla ajeleva voi vain kuvitella pääsevänsä. :thumbsup:
 
Miksei suoraan joku katumaasturi, allroad/cross country farkku tms. jossa on jo valmiina korkeampi maavara ja neliveto?
Hinta. En ole mikään gigaporvari. Nykyinen auto on budjetin ääripäästä.

Erikoista kyllä alkaa tuon takia jousia/iskareita vaihtamaan. Jos merkissä haluaa pysyä niin joku Vitara yms alle ja kovaa menoa.
Ei saa vitaraan toyotan eCVT vaihteistoa, eikä myöskään 5L/100km kuluttavana hybridinä. Jos merkissä haluaisin pysyä niin ostaisin corolla crossin sillä eihän tässä ole muuta suzukia kuin keulan ja perseen logo. Rupeaa vaan hinta olemaan tuplat.
 
Viimeksi muokattu:
Erikoista kyllä alkaa tuon takia jousia/iskareita vaihtamaan. Jos merkissä haluaa pysyä niin joku Vitara yms alle ja kovaa menoa.
Tuollaisen korotuspalasarjan rykäisee alle parissa tunnissa ja hintaa tulee 150 euroa. Olen kiinnittänyt huomiota että jengillä on monesti vaikeuksia hahmottaa, mikä on järkevää ja mikä ei kun auto on 100% työkäytössä. Se on juhta ja mitä halvemmalla sillä pääsee sitä enemmän jää viivan alle.
 
Ei nelikko auta jos pohjasta kantaa. Se on aivan sama onko siellä 2 vai 4 vetävää pyörää jos kontaktia maahan ei ole.
Eikä maavara auta, jos etuset raapii tyhjää...
Hinta. En ole mikään gigaporvari. Nykyinen auto on budjetin ääripäästä.
Saa niitä toki käytettyinäkin.

Se on juhta ja mitä halvemmalla sillä pääsee sitä enemmän jää viivan alle.
Sitä suuremmalla syyllä joku käytetty ja edullinen 4-veto "juhta" voisi olla myös järkevä valinta. Jokainen toki tekee kuten tykkää. :)
 
Määki guukkeloin tuommosta korotusta pari vuotta sitten kun Verson mahdoton maavara vaihtui vastaavan Voortin olemattomaan maavaraan. Löytyyhän noi ja on jopa laillisia. No eipä oo tullu laitettua kuitenkaan.
 
Parin päivän kokeilun jälkeen ainakin ihan kiva tällaiseksi kansanautoksi. Lähestulkoon kaikki varusteet näyttää löytyvän mitä toivoa sopii, parkkitutkaa ja nahkapenkkejä lukuun ottamatta.

Kaupunkiajossa 4,3, maantieajossa 4,9.

Hiukan kyllä renkaat kohisee, 17' 225, 45. On ne hyvän näköiset, mutta 16 voisi olla mukavampi.

PXL_20250426_182533580.RAW-02.ORIGINAL~2.jpg


Ja kyllä tällä 1,8:lla ohikin pääsee, kun heittää sporttimoden päällä

Riittääkö tässä sisätilat hyvin?
 
Siinä olis meikäläisen pelti lehmä
Kyseessä siis vuoden 1990 og satku
Vapari 8 tappi k-jet (tietäjät tietää)
3 ovinen suhteellisen ruoste vapaa kori
omasta mielestä parhaimpia satkun värejä
Ehkä joku päivä tuhon lyö ahdetun tekniikkan kiinni
IMG20250516191130.jpg
 
IMG_2116.jpeg
IMG_2117.jpeg


IMG_2114.jpeg


Neljänkympin kriisissä tuli ostettua tämmönen 2000-luvun alun "pirkka" 911. Alunperin tarkoituksena oli ostaa E46 M3, mutta tämä tuli sopivasti tarjolle enkä ole kauheasti asiaa kerennyt katumaan.

Autohan on siis tosiaan musta 996.2 Carrera 2 mustalla nahkasisustalla ja manuaaliaskilla. Auto on about mint-kuntoinen kilometrien ollessa talvisäilöön jätettäessä n. 58k.

Erinomainen auto kevyeen Porkkalantien hassutteluun ja jo nukkumaan unohtuneen sisäisen bensalenkkarin herättelyyn.
Autolla ajettu tänään 58900 ja lisää tulee tänä vuonna.

Porschen autohuollon mukaan auton kuntoluokka on A1+ joka lienee käytetylle autolle se korkein mahdollinen luokka.

Toki huoltojen kustannus vituttaa - varsinkin näin persaukista - 1022€ perushuollosta jossa vaihdettiin öljyt ja nesteet.
 
Autolla ajettu tänään 58900 ja lisää tulee tänä vuonna.

Porschen autohuollon mukaan auton kuntoluokka on A1+ joka lienee käytetylle autolle se korkein mahdollinen luokka.

Toki huoltojen kustannus vituttaa - varsinkin näin persaukista - 1022€ perushuollosta jossa vaihdettiin öljyt ja nesteet.
Itse varmaan tuon ikäiseen tekisin itse. Halvempaa ja tulee varmasti tehtyä kunnolla.
 
Itse varmaan tuon ikäiseen tekisin itse. Halvempaa ja tulee varmasti tehtyä kunnolla.

Kai ne Porschetkin on huollettavaksi suunniteltu, mutta mielikuva (oikeastaan kaikista ei-etumoottori) autoista on että miten ihmeessä mitään pystyy tekemään kun koko moottori on niin ahtaassa välissä.
 
Kai ne Porschetkin on huollettavaksi suunniteltu, mutta mielikuva (oikeastaan kaikista ei-etumoottori) autoista on että miten ihmeessä mitään pystyy tekemään kun koko moottori on niin ahtaassa välissä.
Öljyt ja suodattimen saa kyllä vaihdettua kunhan pääsee auton alle aukomaan proppua. Ilmansuodattimetkin on suhteellisen helppoja tapauksia, vaikka moottorin filtteriin pitikin vähän availla luukkuja moottorin päältä. Toki tulpat ja muut isommat huoltamiset meneekin sitten hankalammiksi, ei ole vielä tullut kokeiltua.
Tämä näin autoummikkona kun lähdin vaan Caymanin kanssa harjoittelemaan. Plussaa näissä on että foorumeilta ja youtubesta löytyy tolkuton määrä ohjeistusta kaikkeen.

Niin ja perushuoltoa saa ainakin eteläisessä suomessa hyvin teetettyä vaikka Lindqvistillä tai 9xx garagella ettei tarvi Porschen merkkarihintoja maksaa.
 
Tulipa tehtyä taktinen hankinta. 2007 Toyota Crown Athlete 3.5l V6:lla. Japanin tuonti jossa ilmajousitus korvattu Tein säädettävällä alustalla, vanteet vaihdettu, tummennokset, kaikki valot full ledeinä, maski on aftermarket, katto teipattu jne jne. Lisäksi tilattu apparille pöytä (ollut japanin päässä mutta otettu pois ja rumat jäljet, joten uusi tilalle peittämään), Android Auto/Carplay lisäpalikka jolla saa auton omalle kosketusnäytölle kaikki toiminnot. Jossain vaiheessa pitää kanssa vetää massat pohjaan ja sitten miettiä vetäisikö talvinakit vai ei.

Japania tuossa on hiukan joutunut opiskelemaan, moottorin vikavalokin syttyy satunnaisesti (latausjännite vissiin heittelee), juuri leimattu ja pientä juttua siellä täällä, mutta pakko sanoa että tyytyväinen olen autoon. Konekin on sellainen että sillä kerkiää (310-315hp/370nm) ja lootakin on yllättävän mukava. Kulutuskin pysynyt alle ysin nyt 3-400km ajon jälkeen. Ja hiljainenkin ottaen huomioon että renkaat ovat todella matalaa profiilia ja leveät (takana taisi olla 255 leveät).

PXL_20250624_180439574 - Copy.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa tehtyä taktinen hankinta. 2007 Toyota Crown Athlete 3.5l V6:lla. Japanin tuonti jossa ilmajousitus korvattu Tein säädettävällä alustalla, vanteet vaihdettu, tummennokset, kaikki valot full ledeinä, maski on aftermarket, katto teipattu jne jne. Lisäksi tilattu apparille pöytä (ollut japanin päässä mutta otettu pois ja rumat jäljet, joten uusi tilalle peittämään), Android Auto/Carplay lisäpalikka jolla saa auton omalle kosketusnäytölle kaikki toiminnot. Jossain vaiheessa pitää kanssa vetää massat pohjaan ja sitten miettiä vetäisikö talvinakit vai ei.

Japania tuossa on hiukan joutunut opiskelemaan, moottorin vikavalokin syttyy satunnaisesti (latausjännite vissiin heittelee), juuri leimattu ja pientä juttua siellä täällä, mutta pakko sanoa että tyytyväinen olen autoon. Konekin on sellainen että sillä kerkiää (310-315hp/+450nm) ja lootakin on yllättävän mukava. Kulutuskin pysynyt alle ysin nyt 3-400km ajon jälkeen. Ja hiljainenkin ottaen huomioon että renkaat ovat todella matalaa profiilia ja leveät (takana taisi olla 255 leveät).

PXL_20250624_180439574 - Copy.jpg
Tarkoittaako tuo +450 Nm, että moottori on jälkikäteen ahdettu (tokkopa tehtaalta on ollut ahdettu), vai pitikö kirjoittaa +350 Nm?

Vapari 3,5:stä ei nimittäin voi saada edes tasan 450 Nm, jollei se ole 15-20k kiertävä F1-moottori. Olikohan sarjatuotantoautojen ennätys Ferrari 458 Italian 4,5 l 540 Nm, eli 120 Nm/l. Sillä laskien 3,5 l vääntäisi 420 Nm, mutta tuskinpa edustustojotassa olisi niin äärimmäinen moottori, ja vähemmän tuokin olisi kuin +450 Nm.
 
Tarkoittaako tuo +450 Nm, että moottori on jälkikäteen ahdettu (tokkopa tehtaalta on ollut ahdettu), vai pitikö kirjoittaa +350 Nm?

Vapari 3,5:stä ei nimittäin voi saada edes tasan 450 Nm, jollei se ole 15-20k kiertävä F1-moottori. Olikohan sarjatuotantoautojen ennätys Ferrari 458 Italian 4,5 l 540 Nm, eli 120 Nm/l. Sillä laskien 3,5 l vääntäisi 420 Nm, mutta tuskinpa edustustojotassa olisi niin äärimmäinen moottori, ja vähemmän tuokin olisi kuin +450 Nm.
Ihan muistihärö. Luulen että muistelin sen hybridi V8:n vääntöjä. Noo... Pääasia että liikkuu niin että liikenteessä pärjää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 507
Viestejä
4 822 018
Jäsenet
78 115
Uusin jäsen
noobnoob

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom