Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
636
Näin tuossa mielessäni olen laskeskellut, ettei nuo kalliimmat maksa ikinä itseään takaisin. Takassa houkuttelisi se, ettei sähkökatkot vaikuta niihin ja onhan takan lämmittämisessä talvella oma juttunsa. Äkkiä se vaan voi muuttua ikäväksi velvollisuudeksi ja se tunnelmointi on poissa. Lienee siis viisainta lähteä parilla ilpillä liikkeelle ja katsoa tilannetta esim ensimmäisen talven jälkeen.
Ja jos se keittiön tulisija toimii niin saahan silläkin lämmitettyä ja kokeiltua miltä puiden raahaaminen yms. oman kodin kohdalla tuntuu.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 956
Kyllähän semmonen valurautainen puuliesi (tällaisesta kai oli kyse?) todella hyvin lämmittää. Toki luovuttaa sen lämmön aika nopeasti.
 

Siitoimenpeku

Tukijäsen
Liittynyt
28.10.2018
Viestejä
249
Kyllähän semmonen valurautainen puuliesi (tällaisesta kai oli kyse?) todella hyvin lämmittää. Toki luovuttaa sen lämmön aika nopeasti.
Juurikn tälläisestä kyse ja toimivasta yksilöstä vielä. Ja tämä juuri mietityttääkin, että miten hyödyllinen se on kun lämmönvarauskyky lienee aika maltillinen. Mutta kokeilemalla nämä kaikki selviää.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
296
Näin tuossa mielessäni olen laskeskellut, ettei nuo kalliimmat maksa ikinä itseään takaisin. Takassa houkuttelisi se, ettei sähkökatkot vaikuta niihin ja onhan takan lämmittämisessä talvella oma juttunsa. Äkkiä se vaan voi muuttua ikäväksi velvollisuudeksi ja se tunnelmointi on poissa. Lienee siis viisainta lähteä parilla ilpillä liikkeelle ja katsoa tilannetta esim ensimmäisen talven jälkeen.
Hyvähän se on tulipesä olla varalta. Ilppejä käyttäisin päälämmönlähteenä. Puilla lämmittäminen on sen verran aikaa vievää touhua, että jos sitä alkaa tosissaan tekemään niin ei tarvi paljon töissä käynnin ja uunin lämmittämisen lisäksi muuta touhuta arkena.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
636
Tulipesä on hyvä ja mukava olla. Itse pohdin viime talvena milloin kannattaa lämmittää kiertoilmatakalla. 5 astetta tai alle lämmintä voi lämmittää takkaa jos on sellanen olo. -5 pakkasta ja sitä enemmän, niin puilla lämmityksestä on jo hyötyä muutenkin kuin tunnelman osalta.
Hyvin omakohtainen "laskelma" rintamiestalossa, jossa sähkölämmitys kahdella ilpillä ja sähköisellä lattialämmityksellä. Puita riittää omasta takaa ja puuhommat lasken harrastukseksi.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
620
Helsigissä tässä kilvessä on kaksi lukua, toinen etäisyys sulusta ja toinen montako metriä sivussa kilvestä.
Helpotaa kilven laittoa esim. talon seinään.
Siis semmoinen musta pienehkö lätkä.
Oletan että toinen luku on tunnusnumero tms. Tilanne muuttui varsin hauskaksi kun pääsulkua oltiin etsimässä vesilaitoksen miehen kanssa. Tunnistinsauva ei löytänyt metallia mistään, paitsi jonkun romuputken heti tolpan takaa. Ts. vesilaitoksella ei ole mitään tietoa mihin sulku on asennettu. Vesijohdon ovat rakentajat (poika ja isä) oletattavasti itse vetäneet, ollessaan kunnalla töissä. Mitään ei ole dokumentoitu mihinkään, mikä on kuulemma vieläkin valitettavan yleistä. Dokumentointi kun on ns. ylimääräistä työtä. Rakennusvuodesta 1997 on jo sen verran aikaa, että isä on kuollut ja poikakin ilmeisen huonossa hapessa. Toivo on siinä että saa kaveriin yhteyttä, jos on vielä hengissä.

Pahin skenaario on tietysti se, ettei sulkua olisi laitettu ollenkaan. Vaikea kuvitella, että joku olisi omaan taloonsa tehnyt tuollaisen kuprun. Mutta tässä on asumisvuosien aikana tullut niin mielenkiintoisia ratkaisua vastaan vesi- ja viemäripuolella, etten ihmettelisi tuotakaan. Tilannetta pahentaa se, ettei lämmönjakohuoneessa ole vesijohtoa näkyvissä kuin reilut 10 senttiä. Tuohon ei saa mitään hätäsulkua/puristustyökalua väliin, jos hana korkkaa. Se ei vielä juurikaan vuoda (putkeen), mutta on aika huono tilanne jos vettä alkaa suihkuta 7 barin voimalla alakertaan.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 764
Oletan että toinen luku on tunnusnumero tms.
Ei kyllä se Helsingissä kertoo paljonko sulku on sivussa kyltistä, sain aikanaan infon suoraan Helsigin veden verkostopääliköltä.

Oman vesijohdon reitin olen tarkistanut miinaharava-seurantalaite yhdistelmällä.
Eli elektrodi kytketaään vesijohtoon ja signaalia pääsee seuraamaan miinaharavan sauvalla.

Asut vähän kaukana muuten lainaisin, ehkä joku työkaluvuokraamo?
Pelkkä metallinetsin on vähän tulkinnavarainen.

Kyllä se sulku olis hyvä selvittää, viime talvena mulla olkoi tulla vettä hajotuskaivoon josta pelästyin että mulla on vesijohto paukkunut pakkasella. "Onneksi" se kuitenkin oli naapurin tyhjä liikerakennus jossa ilmeisesti mittari oli hajonnut.
Vesilaitoksellakin oli älytön homma sulkujen kanssa, tarvittiin imuautoa höyryä ja toimistolta lisätyökalujen hakua.
Oma lukunsa vielä että HSY:n ekan aspan mukaan en voi itse tilata sulkua vaan putkifirman täytyy tehdä se, nooh onneksi naapurissa on tuttu putkiliike, sielä pyöriteltiin silmiä että he eivät saa sulkea mitään.
Onneksi toisella soitolla oli toinen HSY aspa jonka kanssa homma onnistui.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
620
Oman vesijohdon reitin olen tarkistanut miinaharava-seurantalaite yhdistelmällä.
Eli elektrodi kytketaään vesijohtoon ja signaalia pääsee seuraamaan miinaharavan sauvalla.
Ai tuollaisiakin on olemassa? Vähän yllätyin kun vesilaitoksen kaveri totesi että koita saada rakentaja kiinni ja kysele mistä letku kulkee... Ehkäpä seuraava steppi sitten olisi järeämpien vehkeiden mukaantuonti.

Minkä niminen laite on kyseessä? Eli millä termillä lähden googlettamaan?
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 764
Minkä niminen laite on kyseessä? Eli millä termillä lähden googlettamaan?
Toi mun on joku Scohnstedt, jo vanha laite kaupungin vuokraamon poistosta ostettu.

OlIsko hakuna kaapelin hakulaite hyvä sana aluksi, vastaavilla kaiketi myös kylmät sähköjohdot löytyvät.

e: kokeilin googlea jotain löytyi mutta kuten aina helkkarin kallista :(
Ehkä foorumin sähkömiehillä on joku idea?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 670
Ai tuollaisiakin on olemassa? Vähän yllätyin kun vesilaitoksen kaveri totesi että koita saada rakentaja kiinni ja kysele mistä letku kulkee... Ehkäpä seuraava steppi sitten olisi järeämpien vehkeiden mukaantuonti.

Minkä niminen laite on kyseessä? Eli millä termillä lähden googlettamaan?
Tämmösellä pyörivät omalla pihalla. Tai joku vastaava ulkonäöltä.

 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
251 138
Viestejä
4 370 924
Jäsenet
72 744
Uusin jäsen
Ruufuz

Hinta.fi

Ylös Bottom