Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

Raaka

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
663
Millaisia kuutiomääriä ihmiset täällä kuluttavat vettä? Meillä nelihenkisessä perheessä puolelta vuodelta vettä on kulunut rapiat 100m3, eli vuositasolla tulee 200m3 täyteen.
Laskeskelin, että päivätasolla perheenjäsen kuluttaa 140L vuoden jokaisena päivänä ja sehän on pirusti se. En ole vielä jaksanut teineille ja vaimolle huudella suihkun pituudesta, mutta sieltä se on varmaan aloitettava jos kulutusta haluaa pienentää.

Ymmärsin myös juuri tätä kirjoitettaessa, että vessojen pienet vedot on samat kuin isot vedot. Tiskikoneen ja pesukoneen käyttöä ei voi vähentää, mutta veden yleistä lotraamista kyllä varmasti voi.
Mites muilla?
2 aikuista ja 1 alle kouluikäinen. Vuosikulutus siinä 75-85m3.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
170
Millaisia kuutiomääriä ihmiset täällä kuluttavat vettä? Meillä nelihenkisessä perheessä puolelta vuodelta vettä on kulunut rapiat 100m3, eli vuositasolla tulee 200m3 täyteen.
Laskeskelin, että päivätasolla perheenjäsen kuluttaa 140L vuoden jokaisena päivänä ja sehän on pirusti se. En ole vielä jaksanut teineille ja vaimolle huudella suihkun pituudesta, mutta sieltä se on varmaan aloitettava jos kulutusta haluaa pienentää.

Ymmärsin myös juuri tätä kirjoitettaessa, että vessojen pienet vedot on samat kuin isot vedot. Tiskikoneen ja pesukoneen käyttöä ei voi vähentää, mutta veden yleistä lotraamista kyllä varmasti voi.
Mites muilla?
110-120m3 on ollut neljän hengen vedenkulutus vuositasolla. Nyt kun molemmat muksut alkavat teinahtamaan, pientä nousua havaittavissa.

Ei paljuja yms., auton pesee automaatti ja itse käyn osan suihkuista harrastuksissa.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
706
Onkos sinulla tästä jotain oikeuden päätöstä tai lain kohtaa?
On itse asiassa ihan poliisin kertomana. Jouduin kerran puhalletuksi eräällä oksanhakureissulla, ja tulin maininneeksi että kävin keräilemässä maahan pudonneita oksia polttopuuksi. Sehän on ihan laillista? Johon konstaapeli että "joo, kunhan et ala kaataa eläviä puita". Ja toivotteli hyvää matkaa.

Puissahan kasvaa risun paksuisia oksiakin. Kun ne tippuu maahan, saa ne kerätä, oli ne sitten vaikka ranteen paksuisia. Sitä olen tosiaan tehnyt vuosien ajan, tänäkin vuonna saunonut koko kesän metsästä haetuilla "risuilla", vaikka pihalla on komea 22 kuution klapikasa, josta postasin kuvankin keväällä. Säästö mikä säästö :)

Vedenkulutuksesta tuli mieleen, onko porukalle jo asennettu etäluettava vesimittari? Täkäläinen vesilaitos ilmoitteli että jokaiseen asuntoon asennetaan moinen vuoteen 2027 mennessä. Saa nähdä milloin tänne tulee. Varmaan ensin tulee keskustaan, ja sen jälkeen pikkuhiljaa taajamiin. Olisi mukava nähdä minkänäköinen kapistus kyseessä.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
703
Vedenkulutuksesta tuli mieleen, onko porukalle jo asennettu etäluettava vesimittari? Täkäläinen vesilaitos ilmoitteli että jokaiseen asuntoon asennetaan moinen vuoteen 2027 mennessä. Saa nähdä milloin tänne tulee. Varmaan ensin tulee keskustaan, ja sen jälkeen pikkuhiljaa taajamiin. Olisi mukava nähdä minkänäköinen kapistus kyseessä.
Meille asennettiin viime syksynä tämän näköinen etäluettava mittari.

IMG_9556.jpeg

Tässä speksiä mittarista: https://www.axiomametering.com/stor...-1621-mi001-034-addendum-en-rev2020.01.31.pdf
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 051
Meille asennettiin viime syksynä tämän näköinen etäluettava mittari.



Tässä speksiä mittarista: https://www.axiomametering.com/stor...-1621-mi001-034-addendum-en-rev2020.01.31.pdf
Se on kiva, että joillekin asennetaan. Meille tehtiin mittarivaihto pari kuukautta takaperin ja tilalle laitettiin uusi vastaava "dummy" mittari kuin aiemminkin. Ei etäluettava ja itse olisin halunnut etäluettavan kotiautomaatioita varten. Itse olisi saanut toki kustantaa, mutta halvimmat olivat sen päälle 200€ ja passasin. Vedenkulutus kummasti konkretisoituisi jos toisi käyttäjille esille, että sinun suihkusi maksoi juuri tämän verran :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 062
Se on kiva, että joillekin asennetaan. Meille tehtiin mittarivaihto pari kuukautta takaperin ja tilalle laitettiin uusi vastaava "dummy" mittari kuin aiemminkin. Ei etäluettava ja itse olisin halunnut etäluettavan kotiautomaatioita varten. Itse olisi saanut toki kustantaa, mutta halvimmat olivat sen päälle 200€ ja passasin. Vedenkulutus kummasti konkretisoituisi jos toisi käyttäjille esille, että sinun suihkusi maksoi juuri tämän verran :)
Aika yllättävää, meille ei ollut tarjolla edes muuta kuin etäluettava versio. Tietysti, jos kunnan alue on järjettömän iso ja mittarit harvassa, niin nihkeää noita olisi sitten ajella lukemassa.

Yllättävän hyvä signaali ko. laitteessa, kun meillekin tuli keskelle taloa kellarin betonibunkkeriin. Vähintään 40 cm betonia ja tonneittain maata mittarin ja tien välissä. Ihan erinäköinen laite kuin ketjuun postattu. Meillä on joku tämän tyylinen:
1721217012993.png
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 966
Aika yllättävää, meille ei ollut tarjolla edes muuta kuin etäluettava versio. Tietysti, jos kunnan alue on järjettömän iso ja mittarit harvassa, niin nihkeää noita olisi sitten ajella lukemassa.
Käydäänköhän missään edes lukemassa mittareita enää nykypäivänä. Muutettiin tähän 16 vuotta sitten ja vesilaitokselta on vaan tullut joka vuosi pyyntö ilmoittaa lukemat ja arvioidut vesimaksut tulee maksuun tasauksineen sen mukaan. Ei ne käyneet täällä edes silloin kun muutettiin, kuittasivat vaan, että homma ok kun ilmoitin olevani kiinteistön uusi omistaja ja vesimittarin muuttopäivän lukeman.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 337
On itse asiassa ihan poliisin kertomana. Jouduin kerran puhalletuksi eräällä oksanhakureissulla, ja tulin maininneeksi että kävin keräilemässä maahan pudonneita oksia polttopuuksi. Sehän on ihan laillista? Johon konstaapeli että "joo, kunhan et ala kaataa eläviä puita". Ja toivotteli hyvää matkaa.

Puissahan kasvaa risun paksuisia oksiakin. Kun ne tippuu maahan, saa ne kerätä, oli ne sitten vaikka ranteen paksuisia. Sitä olen tosiaan tehnyt vuosien ajan, tänäkin vuonna saunonut koko kesän metsästä haetuilla "risuilla", vaikka pihalla on komea 22 kuution klapikasa, josta postasin kuvankin keväällä. Säästö mikä säästö :)

Vedenkulutuksesta tuli mieleen, onko porukalle jo asennettu etäluettava vesimittari? Täkäläinen vesilaitos ilmoitteli että jokaiseen asuntoon asennetaan moinen vuoteen 2027 mennessä. Saa nähdä milloin tänne tulee. Varmaan ensin tulee keskustaan, ja sen jälkeen pikkuhiljaa taajamiin. Olisi mukava nähdä minkänäköinen kapistus kyseessä.
Mietin vaan, että oisko joku viherhemmo haastanut asiasta :), metsänhoidon kannalta monelle sopii.

Mä olen kyllä tuota vesimittareiden vaihtointoa (10-vuoden välein) varsinkin OK -taloissa ihmetellyt. Jos 120m3 keskimäärin sen läpi tossa ajassa menee, niin mittari on vasta sisään sisäänajettu, niillähän voi mitata 99999m3 ennenkuin pyörähtävät ympäri ja samoilla mittareilla mitataan kerrostalojen vedenkulutukset.
=> Turhaan eurojen polttoa, ellei yhtä-äkkiä ala kulutus nousee/laskee selkeästi ilman syytä. Hyvin teknisesti toimiva laitteita.'' Sekä asukkaiden oma ilmotus on toiminut vuosikymmeniä.

Tekeekös noi uudet mittarit itse oman sähkönsä? virtaavan veden avulla.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 269
Millaisia kuutiomääriä ihmiset täällä kuluttavat vettä? Meillä nelihenkisessä perheessä puolelta vuodelta vettä on kulunut rapiat 100m3, eli vuositasolla tulee 200m3 täyteen.
Laskeskelin, että päivätasolla perheenjäsen kuluttaa 140L vuoden jokaisena päivänä ja sehän on pirusti se. En ole vielä jaksanut teineille ja vaimolle huudella suihkun pituudesta, mutta sieltä se on varmaan aloitettava jos kulutusta haluaa pienentää.

Ymmärsin myös juuri tätä kirjoitettaessa, että vessojen pienet vedot on samat kuin isot vedot. Tiskikoneen ja pesukoneen käyttöä ei voi vähentää, mutta veden yleistä lotraamista kyllä varmasti voi.
Mites muilla?
10 kuutiota kuussa, 3 henkeä ja koira jota pestään usein.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 375
Teidätkö kuka ne vaihtaa ja kuinka monen vuoden välein se tapahtuu? Vaikuttaa siltä, että saadaan lisää kustannuspainetta nostaaveden hintaa.
Se sama kaveri, kuka sen mittarinkin pariston mukana vaihtaa, kun on aika 10-15v välein.

Lähde. Ei ole, ehkä jostain EU:n mittalaitedirektiivistä.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
215
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 567
Mitenhän etäluettava vesimittari luetaan?
Mulla kaukolämpö GSM modeemilla ja sähkö PLA systeemillä.
Osa toimii lähettää jollain aikavälillä (kerran päivässä tms) lukemat eteenpäin ja osassa on niinkin kovaa tekniikkaa et huoltomies ajelee ympäriinsä läppärin kanssa keräämässä lulemia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 375
Vaihtoehtoja on, mutta vaikka LoRaWAN:lla. Oma kaupunki/kunta hakuun, niin löytyy se lokaali, jos edes etäluettavaan ovat vielä siirtyneet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 062
Käydäänköhän missään edes lukemassa mittareita enää nykypäivänä. Muutettiin tähän 16 vuotta sitten ja vesilaitokselta on vaan tullut joka vuosi pyyntö ilmoittaa lukemat ja arvioidut vesimaksut tulee maksuun tasauksineen sen mukaan. Ei ne käyneet täällä edes silloin kun muutettiin, kuittasivat vaan, että homma ok kun ilmoitin olevani kiinteistön uusi omistaja ja vesimittarin muuttopäivän lukeman.
Tarkoitin siis tuota etämittarien lukua. Sen joutuvat tekemään käymällä mittarien lähellä poimimassa signaalin talteen (ainakin meilläpäin). Mekaanista mittaria kyyläsivät muuttaessa ja kun vaihtoivat uuteen. Muuten piti paperilla tai myöhemmin nettiin ilmoittaa lukema.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 191
Viestejä
4 309 762
Jäsenet
71 991
Uusin jäsen
ofgrain

Hinta.fi

Ylös Bottom