OLED-TV

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
No ei kyllä kannata lukea tuota vincenttiä kuin piru raamattua...tosta bx vs cx on vaikka kuinka paljon keskustelua. Cx ssä parempi ja nopeampi prossu ja enemmän nittejä. Bx ää taas kehuttua netissä väritoiston osalta...molemmissa sama paneeli. Cx halvimmillaankin 65' koossa 400€ kalliimpi...hetken kyllä itsekkin mietin kumman ostan mutta valinta oli halvempi bx. Osaltaan vaikutti kyllä myös jalusta joka mulle sopivampi. Ostaa kumman tahansa niin varmmaan saa soivan pelin.
Kyllä se raja johonkin kannattaa päässään kuitenkin vetää että miten himmeällä oledilla viitsii elää.
LG on muutenkin tehnyt X sarjasta himmeämmän kuin 9 sarjasta, ja sitten vielä toi B pudotus kirkkaudessa erikseen niin ollaan jo ihan reilusti alle 2 vuotta vanhan B8 kirkkaudessa.
Aika jännä kehityssuunta kyllä...
 
Liittynyt
25.02.2020
Viestejä
305
Vuorokausi takana uudella 77" cx Lg:llä.
Kirjoittelin jo tuonne toiseen topicciin ensi fiiliksiä ja ei tämä kyllä hintansa väärti laite minun mielestä ole, tarvii nyt vielä testailla ja miettiä pitääkö tämän vai palaanko ledien maailmaan.
Hyvä paneeli osui kyllä kohdalle omasta mielestä.
 

Liitteet

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Vuorokausi takana uudella 77" cx Lg:llä.
Kirjoittelin jo tuonne toiseen topicciin ensi fiiliksiä ja ei tämä kyllä hintansa väärti laite minun mielestä ole, tarvii nyt vielä testailla ja miettiä pitääkö tämän vai palaanko ledien maailmaan.
Hyvä paneeli osui kyllä kohdalle omasta mielestä.
Kuva paranee huomattavasti muutamien ekojen päivien aikana.
Ota ihan ekana eco paskat pois päältä ja nosta oled valoa niin kuvanlaatu paranee.
Millä oled kirkkaudella tuo testikuva on otettu? Jos alle 30 niin on kyllä tosi hyvä paneeli.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 831
Kaikki ecot yms. on pois.
En muista millä kirkkaudella tuon kuvan nappasin mutta otin uuden missä oled valo 25.
Mikset testannut samalla testikuvalla kuin tuossa edellisessä viestissäsi?
Tuo uudempi testikuva, kun onkin oikeasti n. 10% harmaa (vaikka siinä 5% väitetäänkin), kokeilepa sillä samalla kuin tuo eka mutta jälkimmäisen matalalla oled-valolla ja isf pimeä tilassa ja pistä kuva.

Tuolla tarkemmin asiaa tästä toisesta käyttämästäsi testikuvasta: https://www.avsforum.com/threads/ol...and-vignetting.2896737/page-449#post-59771866
Ns. sileä paneeli tuolla testikuvalla https://www.avsforum.com/threads/20...-no-price-talk.3119288/page-274#post-59760226 muuttuikin painajaiseksi https://www.avsforum.com/threads/ol...and-vignetting.2896737/page-451#post-59795316

Ihan vain pointtina, että näissä 5% harmaan kuvissa näköjään vaikuttaa ihan älyttömästi juuri tuo testikuva, telkkarin asetukset, kamera ja kuvaajan taidot...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.02.2020
Viestejä
305
En mä edes kattonut mikä testikuva tuossa toisessa oli :) Kiireellä nappasin ennen kuin lähdin kauppaan.
En mä nyt enempää jaksa noitaa nyt testailla. Sais nyt jotenkin tuon kuvan muuten jiiriin että pystyis lätkää katteleen...jatketaan ;)
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 831
En mä edes kattonut mikä testikuva tuossa toisessa oli :) Kiireellä nappasin ennen kuin lähdin kauppaan.
En mä nyt enempää jaksa noitaa nyt testailla. Sais nyt jotenkin tuon kuvan muuten jiiriin että pystyis lätkää katteleen...jatketaan ;)
Pointti oli vain, että näistä kuvista saa helposti täysin väärän käsityksen paneelin laadusta, kuten tuolla esim. näkyi mitä linkkasin.
Tosiaan tuon käyttämäsi videon 1% on suunnilleen sellainen joka vastaa 5% testikuvaa.
Omakin paneelini näyttää aivan "yksisarviselle" tuon videon 5% testillä.

Omasta mielestä ne viat vaan kannattaa kartoittaa mahdollisen palautusoikeuden aikana, jos vähänkään arvelee, että nuo ominaisuudet saattaa itseä häiritä. Se ottaa joskus aikansa, että oikeassa materiaalissa tulee vastaan ne painajaismaiset 5% harmaata vastaavat skenet.
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
62
Vuorokausi takana uudella 77" cx Lg:llä.
Kirjoittelin jo tuonne toiseen topicciin ensi fiiliksiä ja ei tämä kyllä hintansa väärti laite minun mielestä ole, tarvii nyt vielä testailla ja miettiä pitääkö tämän vai palaanko ledien maailmaan.
Hinta ei tosiaan halvimmasta päästä ole, muuten hyvän valinnan teit. Oma 65" B7V ilahduttaa yhä vaan 3v jälkeen, toki saisi olla suurempi, mikä onkin tässä seuraava projekti... Muutamaan vuoteen ei lediä ole kotona ollut mutta kaverilla tuore Samsungin qe85q95tat, kirkkautta kyllä löytyy mutta FALD LED ei kokonaisuutena OLEDille pärjää. Katsellaan uusiksi kun MicroLED korvaa molemmat.

Oma lätty-historiikki: Philips 47pfl9732d, Pioneer lx5090h, Samsung ue55ks8005, Sony kd65xe9005baep, LG oled65b7v
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Oma lätty-historiikki: Philips 47pfl9732d, Pioneer lx5090h, Samsung ue55ks8005, Sony kd65xe9005baep, LG oled65b7v
Itse en uskaltaisi edes miettiä muuta vaihtoehtoa kuin oled kun monesti tulee katsottua tv:tä melko kapeasta kulmasta kun pc:n äärellä istun joten kuva pitää olla hyvä vaikka katsoisi sivusta. Itsellä tosiaan pc/gaming nurkkaus tv:n vieressä tilanpuutteen vuoksi.
Ja oma historia mennyt kuvaputkien jälkeen Sony 50" taustaprojektio(ei ollut mainio vehje), samsung 50" plasma, LG 60" plasma(x2) ja nyt tämä 55" B8 oled missä kuva vallan mainio vieläkin 2 vuoden käytön jälkeen ja ei mitään merkkejä kiinni palamisesta vaikka tunteja takana jo yli 10K. Tosin olen käyttänyt enimmäkseen eco modea kun muija katselee niin paljon hömppäsarjojaan, sitten kun itse katson niin oikeat asetukset kehiin.
Rahaa kun olisi niin päivittyisi 65" versioon.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
95
En mä edes kattonut mikä testikuva tuossa toisessa oli :) Kiireellä nappasin ennen kuin lähdin kauppaan.
En mä nyt enempää jaksa noitaa nyt testailla. Sais nyt jotenkin tuon kuvan muuten jiiriin että pystyis lätkää katteleen...jatketaan ;)
Itse suosittelen urheiluun Sports-kuvatilaa. Säädät vaan värilämmöt itsellesi sopivaksi. Toinen vaihtoehto, jota voin suositella on ISF bright/dark room -kuvatila ja True Motion asetukssita haet itsellesi sopivat liikkeenparannukset kohdilleen.

En ole itse havainnut ongelmia urheilun kanssa. Tosin käytin aluksi reippaasti aikaa kuvatilojen säätämiseen. Se kannattaa, laite kyllä taipuu moneen. Ja itse ainakin ajattelen niin, että kun laite on kallis, niin sen säätäminen kannattaa ihan ajan kanssa.

LG CX OLED Calibration Settings tuosta ja
tuosta vähän lisää pika-apua. Loput sitten omalla silmällä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 873
Itse suosittelen urheiluun Sports-kuvatilaa. Säädät vaan värilämmöt itsellesi sopivaksi. Toinen vaihtoehto, jota voin suositella on ISF bright/dark room -kuvatila ja True Motion asetukssita haet itsellesi sopivat liikkeenparannukset kohdilleen.

En ole itse havainnut ongelmia urheilun kanssa. Tosin käytin aluksi reippaasti aikaa kuvatilojen säätämiseen. Se kannattaa, laite kyllä taipuu moneen. Ja itse ainakin ajattelen niin, että kun laite on kallis, niin sen säätäminen kannattaa ihan ajan kanssa.

LG CX OLED Calibration Settings tuosta ja
tuosta vähän lisää pika-apua. Loput sitten omalla silmällä.
Onko tuohon Sport tilan jälkeen normaaleille asetuksilla palaamista jollain tapaa? Nyt kun tilan aktivoi se heittää omat ja jos ottaa pois niin ei palauta kaikkia kohdalleen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
95
Jaa en osaa kyllä tuohon sanoa, koska itsellä ei tee tuota. Piti ihan tarkistaa, etten puhu soopaa. Kokeilin eri kuvanlähteellä tuota ja kaikissa palauttaa nätisti edelliset asetukset urheilutilasta palatessa.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 965
LG:ssä oli sportin värimaailma melko mielenkiintoinen. Käytän ihan samoja asetuksia kuin yleensäkin telkkariohjelmille. Kaikki trumotionit veks. Jaa niin, olikin OLED-ketju. Silti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Joo siis yleisesti noi sport modet on niin pilattua paskaa että huh heijaa, sellasta että just joku puolisokea pekka 70v baarissa 5m päästä pystyy katsomaan mutta ei kotisohvalle tollasia modeja...
 
Liittynyt
29.10.2017
Viestejä
32
Voihan OLED. Tässä mennyt jo tolkuton määrä aikaa pohtiessa ja lueskellessa ja katsellessa aiheeseen liittyen. Kovasti tekis mieli töllöä päivittää, ja esim. QLED:ien pelimoodi on melkoista kuraa, eikä kuva muutenkaan OLED:ille pärjää. Mutta kun oma käyttö nykytelkkarillakin ollut luokkaa 12h/päivä, niin ei tuo burn-in-mahdollisuuskaan oikein innosta. Käytän siis nykytöllöä myös PC:n ainoana monitorina. Pitäisi kuitenkin toimia ongelmitta ihan vähintään se kolme vuotta, mieluummin viisi (nykyinen normi-LCD on porskuttanut nyt 5½v vaikka tuo 12h tahti on ollut viimeiset lähes 4v). Toki tuntimäärää voisi pyrkiä vähentämään varsinkin nettisurffailun osalta (syy siihen miksi se on niin korkea on pitkä tarina)... mutta onhan se ikävä että pitäisi ns. silkkihansikkain käyttää mokomaa, kun siitä pitkän pennin maksaa. Menisi muutenkin operaattorilta shoppailuksi, kun ei kertamaksuun ole varaa. Ja sen hinnan + palamisriskin takia varmaan se 55" CX, vaikka muuten 65" olisi mieluisampi. Hintaerolla kuitenkin laittaa jo sen suunnitelmissa olevan Pleikkavitosen.

Ja joo, onhan noita testejä että "sopivalla" sisällöllä ei esim. rtings-testissä 14000 tunnissa (viimeisin päivitys 102 viikkoa @ 20h/päivä) ole juuri mitään kuvaheikkenemää (eli omalla nykykäyttöasteella noin kolmen vuoden käytöt), mutta sitten taas on jengiä joilla ongelmia tulee alle vuodessa puolta pienemmällä käyttömäärällä kuin mitä mulla. Voe voe. Oispa microLED:ejä jo.

EDIT: Tajusin vasta nyt että sen paremmin GTX1080 kuin nuo CX-töllötkään ei tue integer scalingia, joten 1080p:nä ajellessa kaikki näyttäis ylipehmeältä skaalauksen takia. Ja eihän tuolla montaakaan uudempaa peliä 4k:na ajele edes medium-asetuksilla. Sitten vielä lisäksi gamma shift-ongelma kun ei jaksa 100+ fps pyörittää (koska ei "voi" 1080p käyttää) niin lopputuloksena noinkohan tuo kannattaa ennen kuin on joskus kone päivitetty :(
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 486
Ostat Gigantista sen 75e maksavan 5v takuun, joka kattaa myös kuvanpalamisen, niin ei tarvi tuosta ressata.

e. Meni osamaksujuttu ohi. Gigantidtakin saa kaiketi osamaksulla, mutta siinä on joku kulu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Voihan OLED. Tässä mennyt jo tolkuton määrä aikaa pohtiessa ja lueskellessa ja katsellessa aiheeseen liittyen. Kovasti tekis mieli töllöä päivittää, ja esim. QLED:ien pelimoodi on melkoista kuraa, eikä kuva muutenkaan OLED:ille pärjää. Mutta kun oma käyttö nykytelkkarillakin ollut luokkaa 12h/päivä, niin ei tuo burn-in-mahdollisuuskaan oikein innosta. Käytän siis nykytöllöä myös PC:n ainoana monitorina. Pitäisi kuitenkin toimia ongelmitta ihan vähintään se kolme vuotta, mieluummin viisi (nykyinen normi-LCD on porskuttanut nyt 5½v vaikka tuo 12h tahti on ollut viimeiset lähes 4v). Toki tuntimäärää voisi pyrkiä vähentämään varsinkin nettisurffailun osalta (syy siihen miksi se on niin korkea on pitkä tarina)... mutta onhan se ikävä että pitäisi ns. silkkihansikkain käyttää mokomaa, kun siitä pitkän pennin maksaa. Menisi muutenkin operaattorilta shoppailuksi, kun ei kertamaksuun ole varaa. Ja sen hinnan + palamisriskin takia varmaan se 55" CX, vaikka muuten 65" olisi mieluisampi. Hintaerolla kuitenkin laittaa jo sen suunnitelmissa olevan Pleikkavitosen.

Ja joo, onhan noita testejä että "sopivalla" sisällöllä ei esim. rtings-testissä 14000 tunnissa (viimeisin päivitys 102 viikkoa @ 20h/päivä) ole juuri mitään kuvaheikkenemää (eli omalla nykykäyttöasteella noin kolmen vuoden käytöt), mutta sitten taas on jengiä joilla ongelmia tulee alle vuodessa puolta pienemmällä käyttömäärällä kuin mitä mulla. Voe voe. Oispa microLED:ejä jo.

EDIT: Tajusin vasta nyt että sen paremmin GTX1080 kuin nuo CX-töllötkään ei tue integer scalingia, joten 1080p:nä ajellessa kaikki näyttäis ylipehmeältä skaalauksen takia. Ja eihän tuolla montaakaan uudempaa peliä 4k:na ajele edes medium-asetuksilla. Sitten vielä lisäksi gamma shift-ongelma kun ei jaksa 100+ fps pyörittää (koska ei "voi" 1080p käyttää) niin lopputuloksena noinkohan tuo kannattaa ennen kuin on joskus kone päivitetty :(
Eikö sen skaalauksen saa päälle pc:n päästä?
 
Liittynyt
29.10.2017
Viestejä
32
Ostat Gigantista sen 75e maksavan 5v takuun, joka kattaa myös kuvanpalamisen, niin ei tarvi tuosta ressata.
e. Meni osamaksujuttu ohi. Gigantidtakin saa kaiketi osamaksulla, mutta siinä on joku kulu.
Melkoisesti kuluja joo, enkä luultavasti edes saisi sitä koska ei mene luottotarkistus yleensä läpi noissa. Ei sillä että olis mitään maksumerkintöjä, mutta kun tulot on pienet. Sen puoleen, onko kukaan tuolta oikeasti saanut uuden töllön tuolla takuulla pelkän palamisen takia? Löysin tuosta lisätakuun ottamisesta kyllä puhetta, mutta en bongannut että kukaan olisi oikeasti "päässyt" kokeilemaan sen toimivuutta. Näistä isoista foorumiketjuista tuppaa olevaan haastavaa löytää asioita. Mutta mitä olen muuhun elektroniikkaan liittyen kuullut juttuja aiemmin tuosta lisätakuusta, niin on aika tuurista kiinni toimiiko se ollenkaan vai ei. Vaikka myyntimiesten puheet toki hyvin erilaisen kuvan maalaavatkin.

Eikö sen skaalauksen saa päälle pc:n päästä?
Joo, mutta se on ilmeisesti vielä huonompi näyttiksen kuin TV:n tekemänä. Poikkeuksena olis just tuo integer scaling (eli tekee yhdestä pikselistä neljä pikseliä tässä 1080p->4k tapauksessa), mutta se on vain Turing- ja Ampere-pohjaisissa NVIDIa-korteissa. AMD:llä toimis vissiin HD 7000-sarjasta lähtien, eli kohta 9 vuotta vanhoissa korteissa, mutta NVIDIA haluaa olla ahne ja ei pistä sitä vanhoille korteille. Tekosyynä muka vaatisi jonkun rautaominaisuuden mitä vanhemmissa ei ole, mutta se on ihan höpöhöpöä kun miettii miten yksinkertaisesta operaatiosta on kyse ja miten onnistuu AMD:ltakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 708
Sen puoleen, onko kukaan tuolta oikeasti saanut uuden töllön tuolla takuulla pelkän palamisen takia? Löysin tuosta lisätakuun ottamisesta kyllä puhetta, mutta en bongannut että kukaan olisi oikeasti "päässyt" kokeilemaan sen toimivuutta. Näistä isoista foorumiketjuista tuppaa olevaan haastavaa löytää asioita. Mutta mitä olen muuhun elektroniikkaan liittyen kuullut juttuja aiemmin tuosta lisätakuusta, niin on aika tuurista kiinni toimiiko se ollenkaan vai ei. Vaikka myyntimiesten puheet toki hyvin erilaisen kuvan maalaavatkin.
Tuo lisätakuu mikä sisältää kiinnipalamistakuun taisi tulla joulukuussa vasta myyntiin, eli aika surkea tuuri saisi olla että tässä ajassa olisi päässyt tuota takuuta testaamaan. Plus jos kuva palaisi 1-2 kk aikana kiinni, niin eipä tuohon nyt taitaisi edes ko. lisätakuuta tarvita.

Mulla itellä lukee suoraan kuitissa että takuu kattaa kiinnipalamiset. Siinä ei kyllä mitkään selittelyt auta jos tuota tarvii ikinä alkaa heidän kanssaan vääntämään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Voihan OLED. Tässä mennyt jo tolkuton määrä aikaa pohtiessa ja lueskellessa ja katsellessa aiheeseen liittyen. Kovasti tekis mieli töllöä päivittää, ja esim. QLED:ien pelimoodi on melkoista kuraa, eikä kuva muutenkaan OLED:ille pärjää. Mutta kun oma käyttö nykytelkkarillakin ollut luokkaa 12h/päivä, niin ei tuo burn-in-mahdollisuuskaan oikein innosta. Käytän siis nykytöllöä myös PC:n ainoana monitorina. Pitäisi kuitenkin toimia ongelmitta ihan vähintään se kolme vuotta, mieluummin viisi (nykyinen normi-LCD on porskuttanut nyt 5½v vaikka tuo 12h tahti on ollut viimeiset lähes 4v). Toki tuntimäärää voisi pyrkiä vähentämään varsinkin nettisurffailun osalta (syy siihen miksi se on niin korkea on pitkä tarina)... mutta onhan se ikävä että pitäisi ns. silkkihansikkain käyttää mokomaa, kun siitä pitkän pennin maksaa. Menisi muutenkin operaattorilta shoppailuksi, kun ei kertamaksuun ole varaa. Ja sen hinnan + palamisriskin takia varmaan se 55" CX, vaikka muuten 65" olisi mieluisampi. Hintaerolla kuitenkin laittaa jo sen suunnitelmissa olevan Pleikkavitosen.

Ja joo, onhan noita testejä että "sopivalla" sisällöllä ei esim. rtings-testissä 14000 tunnissa (viimeisin päivitys 102 viikkoa @ 20h/päivä) ole juuri mitään kuvaheikkenemää (eli omalla nykykäyttöasteella noin kolmen vuoden käytöt), mutta sitten taas on jengiä joilla ongelmia tulee alle vuodessa puolta pienemmällä käyttömäärällä kuin mitä mulla. Voe voe. Oispa microLED:ejä jo.

EDIT: Tajusin vasta nyt että sen paremmin GTX1080 kuin nuo CX-töllötkään ei tue integer scalingia, joten 1080p:nä ajellessa kaikki näyttäis ylipehmeältä skaalauksen takia. Ja eihän tuolla montaakaan uudempaa peliä 4k:na ajele edes medium-asetuksilla. Sitten vielä lisäksi gamma shift-ongelma kun ei jaksa 100+ fps pyörittää (koska ei "voi" 1080p käyttää) niin lopputuloksena noinkohan tuo kannattaa ennen kuin on joskus kone päivitetty :(
Noh, tiedostat ainakin minkälaista se elämä sen OLEDin kanssa tulee olemaan päivittäisessä käytössä. Se on sit vaan itestä kiinni siitä eteenpäin et haluuko siihen rumbaan lähteä, kannattaa lähteä sillä oletuksella liikenteeseen et se todennäkösemmin kestää ton 3v ton halutun 5v sijasta. Onhan noissa nykyään jo hyvät ominaisuudet estämään sitä kiinnipalamista, ettei sen puoleen mut toisaalta vaikea mistään 2020 vuoden mallista on sanoa miten ne sitten käytännössä näkyy parin vuoden päästä.

Toi silkkihansikkain käyttäminenkin on mun mielestä vähän sellanen juttu et veikkaanpa et useimmalla se jää kuukauden tai kahden hommaks, jonka jälkeen alkaa jo vähän vapaammin käyttämään ja oppii olemaan stressaamatta asiaa. On se jo valmiikskin mun mielestä hölmö ajatus et pitää jatkuvasti mielessä et miten sitä telkkaria käyttää yms, mutta ymmärrän toki miks porukka sitä tekee. Oma 55" B9S on nyt muutaman kuukauden kerinny tossa olemaan ja hankkiessa tein sen päätöksen et sitä käytetään ihan miten itestä tuntuu, en jaksa murehtia kiinnipalamista, mutta toisaalta mun käyttö on niin satunnaista ja vaihtelevaa materiaalia et aikamoinen ihme sais tapahtua et jotain palais kiinni. Kone siihen ei oo kytkettynä kun vaan siinä tapauksessa jos tulee ohjaimella pelattua jotain sohvalta, muuten PS5 ja Netflix-käytössä pelkästään.

Mut ite en henkilökohtaisesti varmaan työpöytäkäyttöön kehtais hommata OLEDia, joutuis omia tottumuksia sen verran pistämään uusiks et käytännössä koko Windowsin työpöytä pitäs remontoida. Selainta pitäs ajella fullscreeninä ja taskbar piilottaa näkyvistä yms.

Mut sit taas toisaalta. Jos Gigantti sattuu vielä tarjoamaan tota 100€ maksavaa 5v lisätakuuta joka kattaa kiinnipalamiset, niin sen kun lyö siihen kylkeen niin varmistais sen et se telkkari muuten on sit iskussa sen seuraavat 5v. Oletuksena toki se et se sama 5v takuu jatkuu siinä uudessakin telkkarissa. Kuulostaa omaan korvaan vähän liian hyvältä ollakseen totta, sillä ne tulee ottamaan tosta takkiin aika tuntuvasti tulevina vuosina. Jos sama takuu on tarjolla kun tulee oikeasti pöydälle sopivan kokosia OLEDeja markkinoilla (42" tai alle), niin voi olla et joudun miettimään asiaa uudestaan. Ihan puhtaasti sen takia kun sit ei tarvi kiinnostaa pätkääkään miten sitä vekotinta ajelee tai pelätä et jos palaakin kiinni.
 
Liittynyt
27.06.2020
Viestejä
631
Ei taida vieläkään olla ennakkopäätöstä OLED-televisioiden kestävyydestä Kuluttajariitalautakunnan toimesta? Jos katsotaan esim. LG:n markkinointia pelaamisen suhteen, niin ei kai tuosta voi jäädä epäselväksi, että OLED sopii pelaamiseen? LG OLED TV for RESPONSIVE GAMING

Joten kuluttajana oletan, että TV kestää ainakin tuon neljä vuotta vaikka sillä pelattaisiin. Jos ei kestä, niin reklamoidaan LG:lle tai sitten myyjälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Ei taida vieläkään olla ennakkopäätöstä OLED-televisioiden kestävyydestä Kuluttajariitalautakunnan toimesta? Jos katsotaan esim. LG:n markkinointia pelaamisen suhteen, niin ei kai tuosta voi jäädä epäselväksi, että OLED sopii pelaamiseen? LG OLED TV for RESPONSIVE GAMING

Joten kuluttajana oletan, että TV kestää ainakin tuon neljä vuotta vaikka sillä pelattaisiin. Jos ei kestä, niin reklamoidaan LG:lle tai sitten myyjälle.
Kannattanee kanssa pitää mielessä se et 4v käyttöä voi käyttäjästä riippuen olla joko vähän tunteja tai sit aivan helvetisti. Varmaan aika vaikea asia tehdä mitään päätöksiä ku katsottu materiaaliki vaikuttaa, jos pelaat 2000h jotain peliä missä on staattinen HUD joka ei liiku koskaan milliäkään, niin aika todennäköstä on et se jättää jälkensä, mut sit taas 2000h vaihtelevaa materiaalia ei sit vaihtoehtoisesti näy missään.

Kiinnipalaminen on kuitenkin edelleen siitä johtuvaa et katotaan samaa materiaalia liian toistuvasti.
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 705
Tuli viikonloppuna haettua paikalliselta vaneriliikkeeltä tuollainen oma "gaming desk" sohvagamingiin. 4k/120hz toimi hienosti LG B9S töllöllä. Kyllä oli hieno pelata, kun värintoisto oli aivan jotain muuta kuin oma 240hz TN paneeli
 

Liitteet

Liittynyt
27.06.2020
Viestejä
631
Kannattanee kanssa pitää mielessä se et 4v käyttöä voi käyttäjästä riippuen olla joko vähän tunteja tai sit aivan helvetisti. Varmaan aika vaikea asia tehdä mitään päätöksiä ku katsottu materiaaliki vaikuttaa, jos pelaat 2000h jotain peliä missä on staattinen HUD joka ei liiku koskaan milliäkään, niin aika todennäköstä on et se jättää jälkensä, mut sit taas 2000h vaihtelevaa materiaalia ei sit vaihtoehtoisesti näy missään.

Kiinnipalaminen on kuitenkin edelleen siitä johtuvaa et katotaan samaa materiaalia liian toistuvasti.
Myyjän tai LG:n pitää määritellä termi "pitkään", jos muuta ohjeistusta ei ole haamukuvia aiheuttavista kuvista/videoista/elementeistä. Lisäksi jos katsellaankin pitkään, niin voidaan käyttää eco-tilaa, säätää OLED-valoa alas ja logon himmennystä. Tarkoittaako tämä sitä, että voidaankin pitää staattisia elementtejä pitkään?

Kuluttajan näkökulmasta ei voida olettaa, että jokainen on perehtynyt OLED-tekniikkaan ja tietää tarkalleen mitä elementtejä vaikka konsolipeleistä tulisi poistaa käytöstä. Gigantin myyjistä onkin kirjoitettu, että ne ohjaa ostajan Samsungiin, koska OLED-televisiolla ei voi pelata!

1611561886275.png
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 873
Myyjän tai LG:n pitää määritellä termi "pitkään", jos muuta ohjeistusta ei ole haamukuvia aiheuttavista kuvista/videoista/elementeistä. Lisäksi jos katsellaankin pitkään, niin voidaan käyttää eco-tilaa, säätää OLED-valoa alas ja logon himmennystä. Tarkoittaako tämä sitä, että voidaankin pitää staattisia elementtejä pitkään?

Kuluttajan näkökulmasta ei voida olettaa, että jokainen on perehtynyt OLED-tekniikkaan ja tietää tarkalleen mitä elementtejä vaikka konsolipeleistä tulisi poistaa käytöstä. Gigantin myyjistä onkin kirjoitettu, että ne ohjaa ostajan Samsungiin, koska OLED-televisiolla ei voi pelata!

Outo ohje. Jos on eco päällä niin ei voi edes säätää tuota oled valoa. Kumpi sitten on parempi? Pitää se eco päällä vai valo alhaalla?

Sitten mustat palkit, ensimmästä kertaa kuulen/luen että ne aiheuttaisi jotain ongelmaa. Mutta miksi haluaisin zoomata kuvan aivan hassuksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Myyjän tai LG:n pitää määritellä termi "pitkään", jos muuta ohjeistusta ei ole haamukuvia aiheuttavista kuvista/videoista/elementeistä. Lisäksi jos katsellaankin pitkään, niin voidaan käyttää eco-tilaa, säätää OLED-valoa alas ja logon himmennystä. Tarkoittaako tämä sitä, että voidaankin pitää staattisia elementtejä pitkään?

Kuluttajan näkökulmasta ei voida olettaa, että jokainen on perehtynyt OLED-tekniikkaan ja tietää tarkalleen mitä elementtejä vaikka konsolipeleistä tulisi poistaa käytöstä. Gigantin myyjistä onkin kirjoitettu, että ne ohjaa ostajan Samsungiin, koska OLED-televisiolla ei voi pelata!

Jos niitten pitäis, niin eiköhän se oltais jo määritelty et mitä on pitkään? Ja joo, eihän noi ohjeet kovin selkeet ole mut aika tyhmää saa leikkiä jos ei ymmärrä sitä et kun suositellaan et ei pitkään katseltas staattista kamaa, niin kirkkautta tiputtamalla tai ecotilan päälle laittamalla se ongelma ja riski häviäis kokonaan.

Eihän sitä toki voikaan olettaa et kaikki asiasta tietää, mut ite ajattelen asian niin et OLEDit on kuitenkin aina järjestään kalleimpia vaihtoehtoja omassa kokoluokassansa, niin jos sellaseen on investoimassa rahaa niin ois edes jonkinlainen käsitys siitä mitä on ostamassa. Jos ei oo mitään käsitystä et mikä on ero, niin mun on aika vaikea kuvitella et miks tietämättömät näkis sen investoinnin arvoseks maksaa +1000€ telkkarista kun saman kokosen 4k hinnat alkaen paskan saa sillä 400-500€? Tiiän kyllä et keskivertokuluttaja on oikeasti aika tyhmä olento, mut jos ostaa kallista telkkaria ilman et on minkäänlaista käryä et mitä on ostamassa, niin mun mielestä se on ehkä ihan hyväkin oppitunti siinä vaiheessa?

Ja se on rehellisesti ihan yks lysti et mitä ne Gigantin myyjät sanoo mistäkin. Jos niitten puheita uskois niin niillähän ois puolet liikkeen kamoista himassa, kaikki mikä on tarjouksessa muuttuu samalla sekunilla ihan täyspaskaks tuotteeks, aina kannattaa pistää pikkasen enemmän rahaa kiinni ku olit suunnitellu niin saa paremman tuotteen ja ehdottomasti kannattaa ottaa kaikki lisätakuut mitä tarjotaan. En tiedä tuleeko yllätyksenä, mut ne myyjät on ohjeistettu tarjoamaan sellasia tuotteita ekana, joitten myyminen on sille yritykselle sillä hetkellä kaikkein hyödyllisintä. Eihän siinä tosiaan muuten mitään olis, mut se vaan valahtaa hävettävän usein niitten myyjien osalta ihan täysin paskanpuhumiseks, mikä sit luo sen tilanteen et tietämättömiä viedään ku pässiä narussa ku joku Gigantin hyppyritukka tulee kertomaan vähän "faktatietoa".
 
Liittynyt
29.10.2017
Viestejä
32
Sitten mustat palkit, ensimmästä kertaa kuulen/luen että ne aiheuttaisi jotain ongelmaa. Mutta miksi haluaisin zoomata kuvan aivan hassuksi?
En tiedä onko se tuossa taustalla, mutta voi tietysti ajatella niin että jos suurimman osan ajasta katselee mustilla palkeilla, tällöin ne palkkien ledipikselit eivät kulu, kun taas muut kuluvat. Tällöin lopputuloksena voisi piiiitkän ajan jälkeen täyskuvassa olla epätasaisuus kirkkaudessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 379
Outo ohje. Jos on eco päällä niin ei voi edes säätää tuota oled valoa. Kumpi sitten on parempi? Pitää se eco päällä vai valo alhaalla?

Sitten mustat palkit, ensimmästä kertaa kuulen/luen että ne aiheuttaisi jotain ongelmaa. Mutta miksi haluaisin zoomata kuvan aivan hassuksi?
Eco kuvatila.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 379
En tiedä onko se tuossa taustalla, mutta voi tietysti ajatella niin että jos suurimman osan ajasta katselee mustilla palkeilla, tällöin ne palkkien ledipikselit eivät kulu, kun taas muut kuluvat. Tällöin lopputuloksena voisi piiiitkän ajan jälkeen täyskuvassa olla epätasaisuus kirkkaudessa.
Onneksi kaikessa materiaalissa ei suoratoistossakaan ole noita palkkeja. Katson joskus leffan lievästi zoomattuna, ainakin kuluu tasaisemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
430
Outo ohje. Jos on eco päällä niin ei voi edes säätää tuota oled valoa. Kumpi sitten on parempi? Pitää se eco päällä vai valo alhaalla?

Sitten mustat palkit, ensimmästä kertaa kuulen/luen että ne aiheuttaisi jotain ongelmaa. Mutta miksi haluaisin zoomata kuvan aivan hassuksi?
Ellen ihan väärässä ole niin jos tarkoitat Backlight-asetusta joka on ei-oledeissakin niin se toimi LG valikoissa jotenkin ihan ihmeellisesti niin että se säätö oli oletuksena ecotilassa harmaana eli ei voinut säätää mutta jonkun lisä- tai advanced asetuksen ( niitä asetuksiahan on ihan pirusti kuvan päävalikossa sekä econ omassa valikossa ja lisävalikoissa ) muuttamalla sekin muuttui maagisesti säädettäväksi eikä ohje mainitse mielestäni asiasta mitään.
 
Liittynyt
19.03.2018
Viestejä
95
Poweriin kun palautin LCD töllöä ison valovuodon takia niin eivät meinanneet suostua ottamaan vastaan. Jos on vikaa niin olisi pitänyt ensin lähettää huoltoon. Varmaan kannattaa ”en tykkää” perusteella viedä takaisin on paneelissa vikaa.
Power vaikuttaa hieman rasittavalta liikkeeltä. Olin jo yhdestä demolaitteesta tekemässä kauppoja, mutta eivät millään suostuneet myymään ilman kalibrointia. Lisäksi olen ollut todistamassa tilannetta, jossa jollekin vanhemmalle rouvalle pakkomyytiin kalibrointia TV:n valinnan yhteydessä. Sitten sanovat, että "meillä kaikki kalibroinnit tehdään liikkeessä". Joopa joo siitä ei kannata kyllä maksaa..

Kävi sitten niin, että päädyin tohon pykälää pienempään viiskasiin, mutta eipä tarvinnut tukea Poweria saati pakko-ostaa kalibrointia. Pyrin jatkossakin välttämään ko. lafkaa.

Edit. Sori tämä olikin OLED-ketju, mutta joka tapauksessa kokemus Powerista on ihan validi.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 692
Power vaikuttaa hieman rasittavalta liikkeeltä. Olin jo yhdestä demolaitteesta tekemässä kauppoja, mutta eivät millään suostuneet myymään ilman kalibrointia. Lisäksi olen ollut todistamassa tilannetta, jossa jollekin vanhemmalle rouvalle pakkomyytiin kalibrointia TV:n valinnan yhteydessä. Sitten sanovat, että "meillä kaikki kalibroinnit tehdään liikkeessä". Joopa joo siitä ei kannata kyllä maksaa..

Kävi sitten niin, että päädyin tohon pykälää pienempään viiskasiin, mutta eipä tarvinnut tukea Poweria saati pakko-ostaa kalibrointia. Pyrin jatkossakin välttämään ko. lafkaa.

Edit. Sori tämä olikin OLED-ketju, mutta joka tapauksessa kokemus Powerista on ihan validi.
Panasonicin OLEDeja harmillisesti myyvät Suomessa vain Power ja Kruunuradion tyyppiset hifiliikkeet. Myönnän että myyjää kiinnosti omaani ostaessa harmittavan suuresti sen lisäkalibroinnin myyminen.

Ehkäpä tavoitteena onkin työntää nuoremmat kuluttajat nettikauppoihin tällä epämiellyttävällä tuputusmyyntitavalla, jotta myyjät pääsevät keskittymään parempikatteisten vanhempien ihmisten "palvelemiseen".
 
Liittynyt
13.11.2019
Viestejä
418
Panasonicin OLEDeja harmillisesti myyvät Suomessa vain Power ja Kruunuradion tyyppiset hifiliikkeet. Myönnän että myyjää kiinnosti omaani ostaessa harmittavan suuresti sen lisäkalibroinnin myyminen.

Ehkäpä tavoitteena onkin työntää nuoremmat kuluttajat nettikauppoihin tällä epämiellyttävällä tuputusmyyntitavalla, jotta myyjät pääsevät keskittymään parempikatteisten vanhempien ihmisten "palvelemiseen".
Samaa tuputusta taas Gigantissa pari päivää sitten, vaikka sanoin painottaen heti alkuun ettei yhtään mitään ylimääräistä palvelua yms ja pelkästään se televisio sieltä varastosta. Silti joka helv*** kalibroinnit, lisävakuutukset ja matkapuhelinliittymät yritti käydä läpi. Teki mieli jättää ostos kauppaan, kun ei uskota vaikka sanotaan ja sitten vielä intetään ettei ole ylimääräistä vaikka asiakas tätä mieltä alunperinkin on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 379
Eipä ole minulle edes mainittu kalibroinnista gigantissa tai powerissa.
Ja ecolla tarkoitin eco kuvatilaa, siinä voi oled valoa säätää.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
140
Tuli viikonloppuna haettua paikalliselta vaneriliikkeeltä tuollainen oma "gaming desk" sohvagamingiin. 4k/120hz toimi hienosti LG B9S töllöllä. Kyllä oli hieno pelata, kun värintoisto oli aivan jotain muuta kuin oma 240hz TN paneeli
Lisätietoja? Olisi tarve juuri tuollaiselle sylipöydälle
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 705
Lisätietoja? Olisi tarve juuri tuollaiselle sylipöydälle
1611584230192.png


Materiaaliksi valikoitui 18mm musta PP muovipinnoitteella ja 120€ sis alv 24% olisi koko projekti.
Tuossa on kuva. minkä pohjalta teetin. Upotuksiin tuli R10 (hiirimatto ja näppäimistönä Logitech G915 TKL, langaton mekaaninen LIGHTSPEED-RGB -pelinäppäimistö, GL Clicky, musta/harmaa - 229,00€).

Kuvasta sen verran sanoin firmalle, että jos noi upotukset on liian lähellä reunoja niin siirtää tarpeellisen verran. Näppäimistön sijaintia voisin ottaa nykyisestä eli tuolta lähes yläreunasta n. 50-70mm alaspäin, sopisi itselle paremmin ergonomisesti. Pöydän teetin Vaneriliike Lahdenmäki Oy täältä.

Pinnoitteesta voin sen verran myös sanoa, että ainakin oma RAZER NAGA PRO LANGATON PELIHIIRI - Power.fi tuntui toimivan pelkällä pinnoitteella melko hyvin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Olen pitänyt nyt 24 arvossa mutta esim. jo käyttää Spotifyta niin siihen kyllä tulee se näytönsäästäjä.
Itellä oled valo 77-80 arvossa, sillä saa mukavasti potkua kuvaan, millään 24 asetuksella en itse pystyisi katsomaan.

Tosiaan ei se spoti siellä tuntikausia junnaa kun minuutissa kytkeytyy näytönsäästäjä päälle...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 873
Itellä oled valo 77-80 arvossa, sillä saa mukavasti potkua kuvaan, millään 24 asetuksella en itse pystyisi katsomaan.

Tosiaan ei se spoti siellä tuntikausia junnaa kun minuutissa kytkeytyy näytönsäästäjä päälle...
Otin nuo säädöt sieltä rtingistä ja mielestäni ne on ihan ok. HDR kyllä menee vakioilla eli 100 siellä.

En juurikaan huomaa eroa jos virransäästö päällä ja siellä oli se eco moodi taustavalolle.
 
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
1 297
Eco-moodin onkin yllättävän kirkas. Energysaving mediumille, niin vastaa suunnilleen omaa game (user) kirkkautta.
Vakioasetuksilla oli pidemmän päälle rasittava silmille.

Selain on rohkeasti ~1/3 ruudun koosta. Ikkunaa tulee välillä siirreltyä.
Koko ruutu on liian iso muuhun kuin pelailuun omasta mielestäni.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
431
Olisiko kellään havainto miten saan äänen LG OLED CX48:sta HDMI ARCin kautta PC:lle nVidia 3080 HDMI-porttiin ja sitten soimaan PC:n kaiuttimista ulos? TV:stä saa kyllä ARC/eARC, mutta en PC:llä löydä mistään miten saisin nVidian HDMI-portin input lähteeksi äänelle.

Tämä säätö siksi, että ilmeisesti HDR ei toimi oikein, jos käyttää TV:tä suoraan monitorina ja toistaa sillä HDR-kontenttia. LG Smart Share pitäisi toimia oikein, mutta nyt tuli tämä ääniongelma.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 235
Olisiko kellään havainto miten saan äänen LG OLED CX48:sta HDMI ARCin kautta PC:lle nVidia 3080 HDMI-porttiin ja sitten soimaan PC:n kaiuttimista ulos? TV:stä saa kyllä ARC/eARC, mutta en PC:llä löydä mistään miten saisin nVidian HDMI-portin input lähteeksi äänelle.

Tämä säätö siksi, että ilmeisesti HDR ei toimi oikein, jos käyttää TV:tä suoraan monitorina ja toistaa sillä HDR-kontenttia. LG Smart Share pitäisi toimia oikein, mutta nyt tuli tämä ääniongelma.
Et kyllä saa ääntä sisään näytönohjaimen hdmi portista. Ei kai tuossa HDR:ssä pitäisi mitään ongelmaa olla? Itsellä kyllä vanhempi B7 ja nvidia 1050 mutta HDR elokuvat pyörivät ainakin ihan nätisti vaikka tv onkin käytössä monitorina.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
431
Ok, taisin kanssa löytyy kokonaisen yhden Reddit threadin, jossa tämä todettiin mahdottomaksi. (Miten voi olla että vuonna 2020 ei saa näyttiksestä ääntä ulos?!)

Itsekin olen iloisesti HDR:ää käyttänyt ja näyttää ihan ok:lta, mutta ilmeisesti metadata/hienosäätö on tällöin pielessä.


Tällä sivulla on asiasta juttua. Itse testasin pikaisesti HDMI kautta suoraan PC:ltä ja LG Smart Sharen kautta samaa pätkää vuorotellen, niin pitää kyllä sanoa, että Share näytti paremmalta, mutta tämä voi olla täysin kuvittelua.

Edit: Siis ääntä sisään ei ulos :redface:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 235
Ok, taisin kanssa löytyy kokonaisen yhden Reddit threadin, jossa tämä todettiin mahdottomaksi. (Miten voi olla että vuonna 2020 ei saa näyttiksestä ääntä ulos?!)

Itsekin olen iloisesti HDR:ää käyttänyt ja näyttää ihan ok:lta, mutta ilmeisesti metadata/hienosäätö on tällöin pielessä.


Tällä sivulla on asiasta juttua. Itse testasin pikaisesti HDMI kautta suoraan PC:ltä ja LG Smart Sharen kautta samaa pätkää vuorotellen, niin pitää kyllä sanoa, että Share näytti paremmalta, mutta tämä voi olla täysin kuvittelua.
Itse käytän leffoja katsoessa MadVR:ää hoitamaan HDR puolen ja pidän windowsin hdr-napin aina off tilassa. Näköjään tuossa samaisessa ketjussa on siitäkin juttua.

Saathan sinä näyttiksestä ääntä ulos, mutta et saa sitä sinne sisään.
 
Liittynyt
19.03.2018
Viestejä
95
Panasonicin OLEDeja harmillisesti myyvät Suomessa vain Power ja Kruunuradion tyyppiset hifiliikkeet. Myönnän että myyjää kiinnosti omaani ostaessa harmittavan suuresti sen lisäkalibroinnin myyminen.
Tuo on kyllä myös harmillista, että Panasonicin OLED-televisioiden myynti on käytännössä keskittynyt Poweriin. Toki kuten sanoit, niin myös joillakin hifiliikkeillä on niitä myytävänä, mutta miten mahtaa kauppa noilla hinnoilla käydä.

Käytännössä aiheuttaa sen, että ko. telkut on muita merkkejä harvemmin tarjouksissa ja monesti tarjoukset on Powerilla 5-10% luokkaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 379
Tuo on kyllä myös harmillista, että Panasonicin OLED-televisioiden myynti on käytännössä keskittynyt Poweriin. Toki kuten sanoit, niin myös joillakin hifiliikkeillä on niitä myytävänä, mutta miten mahtaa kauppa noilla hinnoilla käydä.

Käytännössä aiheuttaa sen, että ko. telkut on muita merkkejä harvemmin tarjouksissa ja monesti tarjoukset on Powerilla 5-10% luokkaa.
Powerilta sai 65" panasoniccia loppukeväästä1499e. Hyvä tarjous siis.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 563
Viestejä
4 194 947
Jäsenet
70 751
Uusin jäsen
HevosSorsa

Hinta.fi

Ylös Bottom