OLED-TV

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Näin se on. Harvemmin bandigia näkyy yleensä mutta jossain varsinkin uudemmissa materiaaleissa siihen törmää, jos tarkemmin katselee pimeässä. Kaikkeen tottuu tai sitten ei... :)
Onhan noita leffoja tullut nähtyä, muttei bandingiä. Sen epätasaisuuden kyllä huomaa joskus...
 
Liittynyt
27.06.2020
Viestejä
631
Tyypilliselle näyttää nuokin noilla asetuksilla. OLED valo tappiin ja Gamma 2.2 niin johan paranee tai sitten jokin muu kuvamoodi. :D
Itse ajelen omaani noilla listamillasi asetuksilla mutta OLED valo 25.
Perus SDR-kuvalla tulee käytettyä Filmmaker modea:

OLED 27
Contrast 85
Brightness 50
Sharpness 0
Color 50
Tint 0
Gamma 2.2
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Onko kukaan muu huomannut oledillaan valkoisissa kohdissa dirty screen efektiä?

Aloitin pelaamaan Ghost of Tsushimaa ja suht alussa on takauma jossa on kirkas auringonpaiste ja taivas on muutenkin kirkas. Kun kameraa kääntää, näkyy auringonpaisteessa ja taivaalla ohuita vaaka ja pystypalkkeja tai sellainen ristikkomainen kuvio/epätasaisuus/DSE.

Tämä kohtaus, kuvaa tai videota on mahdoton ottaa kännykällä jossa ristikko näkyisi:
[/url]
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 850
Onko kukaan muu huomannut oledillaan valkoisissa kohdissa dirty screen efektiä?

Aloitin pelaamaan Ghost of Tsushimaa ja suht alussa on takauma jossa on kirkas auringonpaiste ja taivas on muutenkin kirkas. Kun kameraa kääntää, näkyy auringonpaisteessa ja taivaalla ohuita vaaka ja pystypalkkeja tai sellainen ristikkomainen kuvio/epätasaisuus/DSE.

Tämä kohtaus, kuvaa tai videota on mahdoton ottaa kännykällä jossa ristikko näkyisi:
Kappas vain taidat olla yhtä tarkkasilmäinen kuin minä. :D Kyllä omassakin on yksi sellainen ehkä 5cm pitkä kapea DSE-läntti . Vissiin noissa uusissa paneeleissa on sitten enemmän vielä tuota DSE:tä ja ristikkoa lisänä. Liekö nuo sitten sen uuden Kiinan tehtaan tuotantoa vai mistä tuo muutos tullut uudemmissa? Mutta siis ominaisuudesta on kyse tuossakin.
Näin kärjistetysti vähän vitsinä sanottuna, OLED toistaa täydellista mustaa mutta siinä on mukana myös kaikki huonolaatuisten LCD-paneelien ominaisuudet lisänä (eli DSE ja valovuoto vaikka ne vähän eri syistä johtuvatkin kuin LCD:ssä mutta näyttäytyvät tarkkalle silmälle samaan tapaan sopivan "huonossa" materiaalissa).

Tosiaan ei näitä kannata niin tarkkaan katsella. Itsekin sain tässä ketjussa linkkejä hyvälaatuisiin videoihin, kun näistä ominaisuuksista oli aikoinaan puhetta koska hyvälaatuinen kuvanlähde näyttäää näissä erinomaisella ja huono tai "vääränlaisia sävyjä sisältävä) voi näyttää todellakin huonolle. :)


Näille OLEDin negatiivisille jutuille kannattaisi perustaa oma ketju, ollut puhe (ainakin minulle sanottu) ettei tässä ketjussa näitä käsiteltäisi jatkuvasti!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 850
Perus SDR-kuvalla tulee käytettyä Filmmaker modea:

OLED 27
Contrast 85
Brightness 50
Sharpness 0
Color 50
Tint 0
Gamma 2.2
Omaankin silmään tuollainen matalampi OLED-valo riittää hyvin, pimeässä joskus jopa liiankin kirkkaalta näyttää vieläkin välillä.

Panasonic hyppää myös 2021-mallillaan HDMI 2.1 -maailmaan Panasonic's flagship 2021 OLED TV JZ2000 has HDMI 2.1, improved Atmos - FlatpanelsHD

Harmi että ei tee isompaa kuin 65" ja toiseksi vaihtaisivat tuon käyttiksen vaikka Androidiin.
Tuo kokorajoitus on harmi. Muuten pansut on kyllä tankkeja jotka vain toimii eikä tämän merkin kanssa ole tullut itselleni eteen sellaista, että kuvanlaatua olisi missään päivityksissä menty pilaamaan. Toisaalta liitännät voi olla rajallisempia mutta ne on sitten kyllä toimivia. Käyttikselle mielestäni se yksi ja sama, keskittyisivät tekemään vain kaikki toimivia telkkareita ja apeille on kyllä omat laitteet sitä varten.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 408
Ei OLEDissa ole valovuotoa koska niissä ei ole taustavaloa. Nuo ovat harmaasävykuvia eikä niiden ole tarkoitus olla mustia.
Vähän tulkintakysymys tuo, onko (nykyisissä LG:n) OLED-paneeleissa taustavaloa vai ei.
Aidossa RGB OLED -paneelissa on erikseen punaiset, vihreät ja siniset emitterit, joissa osavärit muodostetaan suoraan.
Tämän tyyppisiä OLED-paneeleita osataan tehdä riittävän laadukkaina ja edullisesti ainoastaan suhteellisen pienikokoisina, eli käytännyssä kännykkä -ja läppärikokoluokan paneeleihin.

LG kuitenkin käyttää nykyisissä OLED paneeleissa valkoista taustavaloa ja RGB-värisuodattimia.
Periaatteessa jokaisella pikselillä on siis taustavalo. Lisäksi jokaisen pikselin kohdalla on myös suoraan taustavaloa välittävä osapikseli (W-alipikseli).
Jos kuvapikseli ei ole täysin musta, on jokaisen hiukankin mustasta poikkean pikselin kohdalla taustavalo päällä. Värifiltteröinnin laadusta on sitten kiinni, vuotaako sieltä valoa läpi.

1610112285990.png

Lisätietoa vaikka täältä.
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Näille OLEDin negatiivisille jutuille kannattaisi perustaa oma ketju, ollut puhe (ainakin minulle sanottu) ettei tässä ketjussa näitä käsiteltäisi jatkuvasti!
Jos joku sellaisen kokee tarpeelliseksi niin voi perustaa. Itse en ole samasta aiheesta jutellut kuin muutamalla viestillä per ongelma, mutta minusta on hyvä tuoda jokainen havaitsemani ongelma. Tämä auttaa ihmisiä ymmärtämään tekniikan hyviä ja huonoja puolia. Varsinkin tämä viivat/ristikko kirkkailla pinnoilla josta ei pahemmin ole keskustelussa näkynyt on hyvä saada selville onko kyseessä vain viallinen kappale vai yleistä.

Ennen OLEDin omistamista olin tekniikan puolustaja kun arvosteluja ja kokemuksia lukemalla oli selvää sen paremmuus. Kahden eri OLEDin omistaneena pidän sitä vieläkin parempana vaihtoehtona LCD-tekniikalle, mutta en odottanut silti näin selkeitä haittoja myöskään.

Kyllä nämä paneelien epätasainen laatu yksilöstä toiseen pistää ihmetyttämään että miksi LG päästää niinkin huonoja paneeleita läpi QA:sta.

Onneksi LG:n edustaja Keijo laittoi minulle aamulla alla ole an viestin sen jälkeen kun olin laittanut heille tuon Queens Gambit klipin. Kohta saan tietää onko paneelin ominaisuus vai vika.

"Hei,

Lähetin sent tv-puolellemme analysoitavaksi ja palaan asiaan kun saan vastauksen."


Edit: Mitä tulee tuohon ettei kannata niin tarkasti katsoa kuvaa niin se on aika vaikeaa jos omaa edes kohtuullisen tarkat silmät. Kyllähän minä 95 % ajasta olen tyytyväinen, mutta ei niitä ongelmia voi olla huomaamatta kun pistävät niin hyvin silmille.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Näille OLEDin negatiivisille jutuille kannattaisi perustaa oma ketju, ollut puhe (ainakin minulle sanottu) ettei tässä ketjussa näitä käsiteltäisi jatkuvasti!
Amen. Sama ketju toimisi hyvin keräämään kaikki foorumin palaneet OLED-it, jotta tulisi jotakin perspektiiviä tuohonkin aiheeseen. Kuitenkin jatkuvasti joku burn-inistä kyselee.
(Sorry offtopic)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Erikoinen lähestymistapa että ongelmat halutaan lakaista maton alle jonnekin muualle. Tällaisella tekniikkafoorumilla kun arvokasta on nimenomaan se, että myös ne kyseenalaiset seikat tulee laitteista ilmi, jotta ihmiset osaa ottaa ne huomioon ostopäätöksiä tehdessään. Nimim. LG:n nettiongelmat ei vieläkään ratkenneet, ja ei muuten ollut tiedossa CX:ää hankkiessa tällaiset ominaisuudet. Sen sijaan nähty oli ko. laitteen omistajien selkääntaputteluja hyvästä ostoksesta ties kuinka paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
1 299
Erikoinen lähestymistapa että ongelmat halutaan lakaista maton alle jonnekin muualle. Tällaisella tekniikkafoorumilla kun arvokasta on nimenomaan se, että myös ne kyseenalaiset seikat tulee laitteista ilmi, jotta ihmiset osaa ottaa ne huomioon ostopäätöksiä tehdessään. Nimim. LG:n nettiongelmat ei vieläkään ratkenneet, ja ei muuten ollut tiedossa CX:ää hankkiessa tällaiset ominaisuudet. Sen sijaan nähty oli ko. laitteen omistajien selkääntaputteluja hyvästä ostoksesta ties kuinka paljon.
Mitä netistä katsellut/lueskellut niin ilmeisesti LG:llä uskollinen fanilauma asiakkaissa ja arvostelijoissa. Eihän premiumhintainen tuote voi olla huono:rolleyes:

Ei muuten itsellänikään toimi wifi, sinällään ei monitorikäytössä haittaa, mutta voisi joskus tutkia uudestaan.
 
Liittynyt
27.06.2020
Viestejä
631
Onneksi LG:n edustaja Keijo laittoi minulle aamulla alla ole an viestin sen jälkeen kun olin laittanut heille tuon Queens Gambit klipin. Kohta saan tietää onko paneelin ominaisuus vai vika.
Keijo vastasi myös vanhempieni C7:n palamiseen

vikaantuminen on tapahtunut noin 9 kuukautta takuun jälkeen Tässä vaiheessa valtuutettu huoltomme ei ole vielä tarkastanut laitetta, joten emme tiedä vian laatua tai korjauskustannuksia emmekä sitä onko kyseessä laitevika vai jokin muu tekijä. Voitte pyytää vikadiagnoosia ja kustannusarviota huoltopisteestä Jyväskylän TV-tekniikka, Alasinkatu 3, 40320 Jyväskylä. Puh 014620584***. Kun olette saaneet vikadiagnoosin ja kustannusarvion erittelyineen työt/varaosat/yms, voitte täydentää reklamaatiotanne. Voimme ottaa kantaa vain valtuutettujen huoltojemme lausuntoihin.

***Tässä huollon puhelin ja yhteystiedot



Koska takuu ei ole voimassa, mahdollinen diagnoosityö avataan lukuunne. Mikäli korjauskustannukset ovat kohtuulliset, emme valitettavasti tule vastaan kustannuksissa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 850
Jos joku sellaisen kokee tarpeelliseksi niin voi perustaa. Itse en ole samasta aiheesta jutellut kuin muutamalla viestillä per ongelma, mutta minusta on hyvä tuoda jokainen havaitsemani ongelma. Tämä auttaa ihmisiä ymmärtämään tekniikan hyviä ja huonoja puolia.
Ei itsellänikään ole tuolle tarvetta mutta toistin vain sen mitä minulle kerrottiin aikanaan, kun samoista asioista kyselin ja postailin kuvia, että tämä ketju ei ole oikea niille. Nuo mainitut asiat on jo tässäkin läpi käyty useaan otteeseen.

Varsinkin tämä viivat/ristikko kirkkailla pinnoilla josta ei pahemmin ole keskustelussa näkynyt on hyvä saada selville onko kyseessä vain viallinen kappale vai yleistä.
On tästä KV-foorumeilla juttua paljonkin. On enemmänkin uusimpien mallien ominaisuus. En tiedä mistä johtuu mutta oma arvaus on, että liittyy siihen kummalta tehtaalta paneeli on peräisin (käsittääkseni myös Kiinan tehtaalta tulee nykyisin). Aiemmin tuli kaikki Koreasta.

Tuossa pitkä ketju kuvan ominaisuuksiin liittyen: OLED Screen Uniformity Discussion-Banding and Vignetting
Tuolla on mm. mainintoja grid-ominaisuudesta ja jotkut on vaihdelleen useampia telkkareita ja silti sama juttu...

EDIT: Tuossa sopivasti tältä päivältä jossa joku vaihtanut 3kpl telkkaria ja sen jälkeen testannut 8kpl lisää ja kaikissa grid näkyy: OLED Screen Uniformity Discussion-Banding and Vignetting
On tosin 65GX mutta samasta asiasta kyse.

Ennen OLEDin omistamista olin tekniikan puolustaja kun arvosteluja ja kokemuksia lukemalla oli selvää sen paremmuus. Kahden eri OLEDin omistaneena pidän sitä vieläkin parempana vaihtoehtona LCD-tekniikalle, mutta en odottanut silti näin selkeitä haittoja myöskään.
Iso yllätys oli itsellenikin Plasman ja videotykkien jälkeen, että jutut jotka on tottunut mieltämään viaksi ovatkin ominaisuuksia.

Kyllä nämä paneelien epätasainen laatu yksilöstä toiseen pistää ihmetyttämään että miksi LG päästää niinkin huonoja paneeleita läpi QA:sta.
Ihan samaa se on kaikilla nykyisin. Tuossa on monta muuttujaa vielä mukana, kuten paneelikoko ja ihan se, että mitä kukanenkin kuvasta etsii. Usein tahtoo olla, että ne jotka näitä etsivät niitä löytävät.

Onneksi LG:n edustaja Keijo laittoi minulle aamulla alla ole an viestin sen jälkeen kun olin laittanut heille tuon Queens Gambit klipin. Kohta saan tietää onko paneelin ominaisuus vai vika.
Onnea matkaan. Mielenkiintoista kuulla miten käy vaikka arvaankin jo lopputuloksen.

Mitä tulee tuohon ettei kannata niin tarkasti katsoa kuvaa niin se on aika vaikeaa jos omaa edes kohtuullisen tarkat silmät. Kyllähän minä 95 % ajasta olen tyytyväinen, mutta ei niitä ongelmia voi olla huomaamatta kun pistävät niin hyvin silmille.
Sama ajatus täälläkin on. ;)


Erikoinen lähestymistapa että ongelmat halutaan lakaista maton alle jonnekin muualle. Tällaisella tekniikkafoorumilla kun arvokasta on nimenomaan se, että myös ne kyseenalaiset seikat tulee laitteista ilmi, jotta ihmiset osaa ottaa ne huomioon ostopäätöksiä tehdessään. Nimim. LG:n nettiongelmat ei vieläkään ratkenneet, ja ei muuten ollut tiedossa CX:ää hankkiessa tällaiset ominaisuudet. Sen sijaan nähty oli ko. laitteen omistajien selkääntaputteluja hyvästä ostoksesta ties kuinka paljon.
Tätä minäkin olen tässä ketjussa aikani yrittänyt hokea... Mutta viisainta oisi perustaa asialle oma ketju, jos joku niistä haluaa jauhaa. Tässä ketjussa on kyllä nuo samat asiat jo käyty läpi useampaankin kertaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 966
Mitä tuo tarkoittaa että wifi ei toimi?
En ainakaan ole huomannut ongelmaa. Appi päälle ja kuva tulee läpi.
 
Liittynyt
27.06.2020
Viestejä
631
Onko kukaan muu huomannut oledillaan valkoisissa kohdissa dirty screen efektiä?

Aloitin pelaamaan Ghost of Tsushimaa ja suht alussa on takauma jossa on kirkas auringonpaiste ja taivas on muutenkin kirkas. Kun kameraa kääntää, näkyy auringonpaisteessa ja taivaalla ohuita vaaka ja pystypalkkeja tai sellainen ristikkomainen kuvio/epätasaisuus/DSE.

Tämä kohtaus, kuvaa tai videota on mahdoton ottaa kännykällä jossa ristikko näkyisi:
[/url]
Täällä myös vastaavaa OLED Screen Uniformity Discussion-Banding and Vignetting

En ole omassa huomannut (ei ole pc:tä kiinni tai pelikonsolia tällä hetkellä)
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 859
...Tässä ketjussa on kyllä nuo samat asiat jo käyty läpi useampaankin kertaan.
Jep, non-stoppina täällä samat aihealueet.
Sellaiset jotka päivittäin ketjua seuraavat tällaisen huomaa, mutta ei satunnaiset kävijät jotka ei lue vanhoja viestejä vaan laittavat sen oman asiansa ja haluavat siihen muilta vastauksen.
AVS:llä tätä vasta onkin ja ketjut jopa kymmeniätuhansia viestejä pitkiä joista turha edes yrittää etsiä mitään.

OLED-TV kehityksen alkumatkalla totesin että laatu sen verran surkeaa ettei pysty sulattamaan, mutta kun näitä foorumeita ja arvosteluja kahlaili ja puntaroi niin hyviä kuin huonoja puolia, niin uskalsi sellaisen jo ostaa.
Samoja vikoja/ominaisuuksia edelleen ja niiden kanssa vaan pitää elää. Homma on myös veikkausta kun laatueroja on paljonkin. Pitäisi tilata kerralla 10 yksilöä ja poimia niistä paras. Omassanikin (77C9) on ominaisuus jota ei ole joka yksilössä, käy ilmi kun TV:n kalibroi ja saa sen 3D LUT:n näkyviin. Sininen kulma on hyvin hajallaan, mutta eipä tuota ole silmin koskaan havainnut.

Ostoa harkitsevan hyvä uhrata ilta pari ja lukea vaikka tämä ketju kokonaan läpi, niin saa melko hyvän kuvan mitä asioita kannattaa huomioida ja mitä on odotettavissa uuden televisionsa kanssa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Vähän tulkintakysymys tuo, onko (nykyisissä LG:n) OLED-paneeleissa taustavaloa vai ei.
Aidossa RGB OLED -paneelissa on erikseen punaiset, vihreät ja siniset emitterit, joissa osavärit muodostetaan suoraan.
Tämän tyyppisiä OLED-paneeleita osataan tehdä riittävän laadukkaina ja edullisesti ainoastaan suhteellisen pienikokoisina, eli käytännyssä kännykkä -ja läppärikokoluokan paneeleihin.

LG kuitenkin käyttää nykyisissä OLED paneeleissa valkoista taustavaloa ja RGB-värisuodattimia.
Periaatteessa jokaisella pikselillä on siis taustavalo. Lisäksi jokaisen pikselin kohdalla on myös suoraan taustavaloa välittävä osapikseli (W-alipikseli).
Jos kuvapikseli ei ole täysin musta, on jokaisen hiukankin mustasta poikkean pikselin kohdalla taustavalo päällä. Värifiltteröinnin laadusta on sitten kiinni, vuotaako sieltä valoa läpi.


Lisätietoa vaikka täältä.
Ei tuosta taustavaloa saa millään. Käytännössä sama lopputulos, on led sininen, tai valkoinen + filtteri.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Mitä netistä katsellut/lueskellut niin ilmeisesti LG:llä uskollinen fanilauma asiakkaissa ja arvostelijoissa. Eihän premiumhintainen tuote voi olla huono:rolleyes:

Ei muuten itsellänikään toimi wifi, sinällään ei monitorikäytössä haittaa, mutta voisi joskus tutkia uudestaan.
Mukana saisi tulla t-paita, kaikki näkisivät kenellä on paras laite :cool:
Ainakin tätä foorumia lukiessa risuja on annettu myös lg:lle?
 
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
1 299
Mitä tuo tarkoittaa että wifi ei toimi?
En ainakaan ole huomannut ongelmaa. Appi päälle ja kuva tulee läpi.
Ihan sitä itseään.
Ei kykene yhdistymään verkkoon syystä tai toisesta.
Kaikki muut talouden laitteen siihen kyllä pystyvät.
Fiksiehdotuksina löysin mm. telkan pistokkeen irroittamista, reitittimen sammutusta, tv:n päivämäärien vaihtamista oikeiksi, wps-vaihtoehtoa kokeilin myös.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 966
Ihan sitä itseään.
Ei kykene yhdistymään verkkoon syystä tai toisesta.
Kaikki muut talouden laitteen siihen kyllä pystyvät.
Fiksiehdotuksina löysin mm. telkan pistokkeen irroittamista, reitittimen sammutusta, tv:n päivämäärien vaihtamista oikeiksi, wps-vaihtoehtoa kokeilin myös.
Jaa. En ole huomannut tuollaista ongelmaa oman CX kanssa.
 
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
1 299
Googlella löytyy lisää muiden kokemuksia, ei siis ole mitenkään ainutkertaista.

Edit:
Opettelin kalibrointia hcfr+spyderx -setillä. Varm1 oli melkein kauttaaltaan liikaa sinistä.
Tuli parempi ainakin työpöytäkäyttöön (sdr).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
9
mikä on paraskuva normaali tv katseluun ja toinen mikä on paras kuvan säädöt urheiluun katsomiseen esim jääkieköön
tv on Lg 55 C8pla kiitos avusta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Uskon kyllä, että ongelmia on. Testasin tuosta piruuttani pari kolme kertaa, niin samat lukemat saan puhelimella ja tv:lla 100/10.
Millä kokeilit? Itellä tuo tv:n selain ja Netflixin sisään rakennettu nopeustesti antaa alle 30mbps nopeuksia vaikka kytketty 100/10 linjaan. Kännykällä ja tietokoneella ei mitään ongelmia saada tuota nopeutta ulos.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Millä kokeilit? Itellä tuo tv:n selain ja Netflixin sisään rakennettu nopeustesti antaa alle 30mbps nopeuksia vaikka kytketty 100/10 linjaan. Kännykällä ja tietokoneella ei mitään ongelmia saada tuota nopeutta ulos.
Kokeilin myös aikaisemmin jotain nopeustestiä tv selaimella ja antoi aika köyhää tulosta, kuitenkin Youtubesta kun laittaa 4k matskua ja kurkkaa leppäkertun kuvasta niin näyttää usein jotain 70-80 megaa imurointivauhdiksi. C9 siis kyseessä.

Mulla WiFillä kiinni ja toiminut todella hyvin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 966
Millä kokeilit? Itellä tuo tv:n selain ja Netflixin sisään rakennettu nopeustesti antaa alle 30mbps nopeuksia vaikka kytketty 100/10 linjaan. Kännykällä ja tietokoneella ei mitään ongelmia saada tuota nopeutta ulos.
Selain ja speedtest. En huomannut testeissä mitään takkuilua.
Edit. Wifi käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.06.2020
Viestejä
631
Millä kokeilit? Itellä tuo tv:n selain ja Netflixin sisään rakennettu nopeustesti antaa alle 30mbps nopeuksia vaikka kytketty 100/10 linjaan. Kännykällä ja tietokoneella ei mitään ongelmia saada tuota nopeutta ulos.
Avsforumia lukeneena, siellä myös usealla ollut ongelmana langallinen Ethernet. Ratkaisuna ostaneet ulkoisen usb-verkkokortin, jos ei kiinnosta LG:n kanssa lähteä korjausta etsimään.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
363
mikä on paraskuva normaali tv katseluun ja toinen mikä on paras kuvan säädöt urheiluun katsomiseen esim jääkieköön
tv on Lg 55 C8pla kiitos avusta
Itse käytän isf pimeä/kirkas tiloja normaaliin katseluun. Vaihdettu terävyys 0, oled valo 35 (60 kirkas) ja trumotion off. Muuten taitaa olla ihan vakio asetukset. Isf kirkas kuvatilassa saattoi olla värikirjo laajennettu default arvona, eli se pitää muuttaa automaattiseksi.

Jääkiekkoa katsoessa olen käyttänyt technicolor kuvatilaa, koska siinä on vakiona värilämpötila warm 1. Välillä olen myös nostanut terävyyttä 25 asti, jotta saisi paremmin selvää 720p NHL lähetyksistä. Tällöin pelipaidoista saa paremmin selvää, mutta kuvaan tulee artifakteja.

Asiasta toiseen:
Mitä kontrasti arvoja on saatu kalibroimalla 2019-malleja? Esim. @Make73?
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
253
Avsforumia lukeneena, siellä myös usealla ollut ongelmana langallinen Ethernet. Ratkaisuna ostaneet ulkoisen usb-verkkokortin, jos ei kiinnosta LG:n kanssa lähteä korjausta etsimään.
Olen keskustellut kyseisestä ongelmasta LG:n tuen kanssa jo jonkin aikaa, mutta toistaiseksi ongelma ei ole ratkennut. Ongelma toistuu helposti fast.com -nopeustestillä, mutta näkyy lähes päivittäin Yle Areenan ohjelmia toistettaessa ja joskus harvoin myös YouTubessa. Löysin tällaisen 2015 kirjoituksen, joka ehkä selittää YouTuben paremman toimimisen:

"Toisin kuin esimerkiksi YouTube, joka tallentaa toistettavan videon käyttäjän koneelle, Areenan videot eivät tallennu koneelle, koska Ylen ja oikeuksien omistajien sopimukset mahdollistavat vain sisällön suoratoiston. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Areena vaatii tasalaatuista yhteyttä, jotta hyvälaatuisen videon esittäminen onnistuu."

Lähde: Näin Areenan jakelu toimii
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 882
mikä on paraskuva normaali tv katseluun ja toinen mikä on paras kuvan säädöt urheiluun katsomiseen esim jääkieköön
tv on Lg 55 C8pla kiitos avusta
Mitä tahansa kuvatilaa käytätkin, kannattaa kalibroimattomassa LG OLED vaihtaa aina värilämpötila warm 1:seen. Noissa ISF ym. Moodeissa on warm 2, joka näyttää punertavalta.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
363
Mitä tahansa kuvatilaa käytätkin, kannattaa kalibroimattomassa LG OLED vaihtaa aina värilämpötila warm 1:seen. Noissa ISF ym. Moodeissa on warm 2, joka näyttää punertavalta.
Warm 1 on vastaavasti liian sininen. Eikös warm 2 ole silti lähempänä referenssiä monien arvostelujen mukaan?
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Warm 1 on vastaavasti liian sininen. Eikös warm 2 ole silti lähempänä referenssiä monien arvostelujen mukaan?
Mulla ei ole käsitystä eikä OLEDia, mutta ainakin tossa NANOssa warm 2 oli liian lämmin. Kompromissina otettiin warm 1 pohjaksi. Se ei ainakaan meidän silmiin ole liian sininen. Jos on sama sävy noissa sisaruksissa, niin kyllä mä lähtisin myös warm 1:stä virittelemään.
 
Liittynyt
12.04.2017
Viestejä
470
Itse kun en osannut päättää että kumpi parempi warm1 vai 2 niin päädyin warm2:een ja hieman punaista sävyä pois ja sinistä vähän lisää, lopputulos suurin piirtein warm1 ja 2 välimaastossa.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 859
Asiasta toiseen:
Mitä kontrasti arvoja on saatu kalibroimalla 2019-malleja? Esim. @Make73?
Olen käyttänyt kontrastissa tehdasoletusta, tosin en C9:ä ole käsin edes kalibroinut, vain 3D LUT:n tekemistä ja telkkuun istuttamista.
Käsin olen vain säätänyt valkoisen huoltovalikosta Viileä muistipaikalle (liberator72 i1d3 pisteelle), toimii hyvänä lähtökohtana niin SDR kuin HDR kalibroinnissa.

Tässä kuvassa ei ole Lämmin 2:sta (vai onko se juurikin tuo D65), enkä tiedä miten ne uusimmissa malleissa menee.
Lämmin 1 tuntui aluksi lähempänä oikeata kun huomioidaan metameriavirhe.
Nuo pisteet on siis niitä vaihtoehtoisia D65 pisteitä joita eri AVS foorumin gurut (mm D-Nice) ovat saaneet kun verranneet paneeleita keskenään referenssiin kalibroitua plasmaa vasten ja näin saaneet valkoiselle koordinaatit niin että ne vastaavat toisiaan.
Different White Points v3.png
D-Nice väittää että 77":ssa ei tarvita vaihtoehtoista valkoisen koordinaattia...ihmettelen sitä ja mun silmät kertoo erilailla, mutta turha lähteä väittelemään asiasta kaverin kanssa joka yksi kokeneimmista ammattilaisista ja mittarit jotka maksaa maltaita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Itse käytän aina mediumia, koitin kyllä tottua tohon warmiin mutta ei vaan totu silmät, näyttää paljon paremmalta medium.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
363
Katselin rtings sivulta mitattuja värilämpötiloja warm 2 asetuksella, niin huomasin että kaikissa LG:n 2020 malleissa warm 2 on muuttunut huomattavasti kylmemmäksi. Aikasemmissa malleissa warm 2 mittaantui lähelle 6000K, kun taas 2020 malleissa warm 2 oli lähemmäs 7000K.

En siis välttämättä käyttäisi warm 1 asetusta, jos omistaa LG:n 2020 vuoden oledin. Tietenkin paneelivarianssi vaikuttaa, mutta aika outoa että kaikki 2020 mallit eroavat noin radikaalisti aikaisemmista malleista.

Itse jatkan kuitenkin tuolla warm 2 vaikka 2019 mallit kääntyykin vähän punaisen puolelle. Tottunut siihen ja pitäisi olla lähempänä D65 kuin warm 1.
Kaikki omalla tavallaan tietenkin :thumbsup:

Osaako @Make73 kertoa minkälaisia haittavaikutuksia olisi laskea noita punaisen värin arvoja koskematta muihin väreihin? Ilman kalibrointi välineitä siis.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
9
urheilu ja varsinkin jääkiekon katseluu ei oikein löydy mitään asetuksia onkos teillä mitään sellaisia asetuksia mitä kannataa pitää päällä vai ei
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 966
urheilu ja varsinkin jääkiekon katseluu ei oikein löydy mitään asetuksia onkos teillä mitään sellaisia asetuksia mitä kannataa pitää päällä vai ei
Urheilu tila?
Sen huomasin että kun sen aktivoi ja sitten pois. Niin vakio asetukset ei palaudu vaan jotain ihan randomia.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 859
Osaako @Make73 kertoa minkälaisia haittavaikutuksia olisi laskea noita punaisen värin arvoja koskematta muihin väreihin? Ilman kalibrointi välineitä siis.
Siis valkotasapainossako?
Onko sulla punaista tinttiä harmaasävyissä?
Ei siellä pitäisi olla kuin mustaa, valkoista ja sävyjä niiden väliltä.
greyscale.jpg
Jokainen voi tietty säädellä silmämääräisesti ihan kuinka huvittaa.

Pelkästä värilämmöstä puhuttaessa sävy voi olla kuvan poikittaisilta pystyviivoilta mistä tahansa värilämmön silti pysyessä samana.
cct-xy.jpg

Mut tää aihealue ei niin kauheasti enää jaksa kiinnostaa, enkä koskaan ole ollut juurikaan syvällisemmin perillä tämän tieteestä.
Kalibrointisoftien opettelu ja perusasiat, ne on mun tarpeisiin riittäneet.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
363
Siis valkotasapainossako?
Onko sulla punaista tinttiä harmaasävyissä?
Ei siellä pitäisi olla kuin mustaa, valkoista ja sävyjä niiden väliltä.

Jokainen voi tietty säädellä silmämääräisesti ihan kuinka huvittaa.

Pelkästä värilämmöstä puhuttaessa sävy voi olla kuvan poikittaisilta pystyviivoilta mistä tahansa värilämmön silti pysyessä samana.


Mut tää aihealue ei niin kauheasti enää jaksa kiinnostaa, enkä koskaan ole ollut juurikaan syvällisemmin perillä tämän tieteestä.
Kalibrointisoftien opettelu ja perusasiat, ne on mun tarpeisiin riittäneet.
Kyllä, hieman punaista/kellertävää tinttiä havaittavissa valkotasapainossa. Tämäkin on niin vaikea todeta kun silmät on tottuneet tiettyyn "valkoiseen".

Mietin vaan onko mitään järkeä lähteä säätämään ilman välineitä. Mitä tapahtuu esimerkiksi valkotasapainon de arvoille, jos laskee pelkästään punaista maltillisesti. Pointti pääasiassa on, että kuseeko kuva kokonaisuudessaan, jos säätää vain yhtä väriä valkotasapainossa silmämääräisesti? :rolleyes:
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 859
Pointti pääasiassa on, että kuseeko kuva kokonaisuudessaan, jos säätää vain yhtä väriä valkotasapainossa silmämääräisesti? :rolleyes:
No eipä kait se siitä kuse, kokeile.
D-Nice kehoitti AVS:llä kliksauttamaan Lämmin 2:sen 2-pisteen valkotasapainossa yläpäästä punaista 2 naksautusta pois.
Paneelit kun on yksilöitä, niin vaikea sanoa mihin se päätyy.

Mitä C8:n manuaalisia kalibrointeja katsoin niin olen laskenut punaista yläpäästä -4:stä -8:aan pykälää riippuen mihin valkoisen pisteeseen on tähdätty, myös vähän sinistä viilailtu ja 10-pisteellä hienosäätöä.

C9:llä olen siis tehnyt huoltomenussa esisäädön (109% ikkuna, target 123nits, dE alle 0.5) ja kun katsoin muistiinpanoja niin olen päätynyt arvoihin:
R 192
G 177
B 117
R 64
G 64
B 64

kun omassa yksilössä alkuperäinen tehtaalla säädetty lämmin ollut:
R 192
G 181
B 120
R 64
G 64
B 64

sain ohjeen ettei punaiseen kosketa ja säädetään vain yläpäätä.

Mutta en tästä osaa sen enempää sanoa että mitä tapahtuu kun sokkona säätää sitä ja tätä, en ole koskaan sellaista edes kokeillut. Apuna on valkotasapainon ja värien säädössä ollut aina mittari.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 859
Sanoiko mitään, että mihin tuo perustuu? Yleensä yläpäätä säädettäessä jätetään vihreä rauhaan.
Kysyin sitä kyllä kun itsekin aiemmin pyrkinyt olemaan koskematta vihreään ,mutta en muista mikä oli syy.
Ted Aspiotis kyllä kertoo jos kysäiset.
Tästä on vuosi aikaa ja muisti muutenkin heikohko...

Kuten huomaat niin myös tehtaalla siihen jätetään koskematta, arvo on 192.
Jos joku menee tuonne säätämään, niin älkää painako siellä "reset", siitä jää pysyvä jälki joka ei lähde edes in-stop:lla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
468
Hiven of topicia...
Käytän aina kaikissa laitteissa ja softissa englannin kieltä, mutta tämäkin vaihtoehto on "rikki" alueeni Elisan kaapelissa. Jos kieleksi on valittu joku muu kuin suomi, EPG:n tiedot muuttuvat ruotsin kielisiksi. Näin siis ainakin LG OLED 65C9:llä. Ei tuota toista kotimaista jaksa tulkkailla, joten pakko pitää TV suomenkielisenä. Pitäisi taas jaksaa valittaa asiasta Elisalle, mutta on varmaan täysin turhaa.
Onko kokeiltu kielenä englanti ja lokaationa Suomi?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 436
Viestejä
4 199 361
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom