Ohjeita tietokoneen käsittelyyn ennen myyntiä?

Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
78
Onko täällä ohjeita/keskustelua siitä mitä tietokoneelle kannattaisi tehdä ennen myyntiä? Tavataanko Windows-lisenssit myydä koneen mukana? Entä kovalevyt? Mietin että jos koko koneen tuuppaisi myyntiin kaikkineen päivineen, niin voisi mennä kaupaksi paremmalla hinnalla kuin jo vähän vanhentuneet osat erikseen. Mietin vaan että mitä tuolle koneelle pitäisi tehdä että sen uskaltaa myydä eteenpäin kovalevyjen ja windowsin kanssa.
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 486
Jos jännittää niin ota kiintolevyt / SSD:t pois.
Mikäli myynti on niistä kiinni, niitä saa edullisesti uutena.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
78
Jos jännittää niin ota kiintolevyt / SSD:t pois.
Mikäli myynti on niistä kiinni, niitä saa edullisesti uutena.
Pointti oli nimenomaan siinä, että haluaisin myydä sen valmiina, koska se olisi helppo ostajalle ostaa, eikä noiden kovalevyjen ja lisenssin menettäminen ole minulle rahallisesti minkään arvoista, mutta hintaa niillä voisi saada myydessä ylös. Siksi lähdin kyselemään, että mikä olisi asianmukainen tapa käsitellä kone ennen myyntiä.
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 486
Minkä merkkiset ne SSD -levyt on? Samsung ainakin tarjosi jotain omaa ylikirjoitusohjelmaa.

olen lähinnä alustanut levyt Windowsin uudelleen asennuksen yhteydessä mikäli koneella ei ole mitään ihmeempää. Käyttökonetta en myy levyjen kanssa. Hankkisin uuden levyn sitä varten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Tämän hinta on noussut 2€, mutta ostaisin tällaisen ja jättäisin kovot myymättä. Jos Windows ei ole MS-tilillä, niin sen pitäisi aktivoitua suoraan:

Jos on kovot/SSD:t menossa myyntiin, laittaisin niille low level format tai edes formatoisin ne täyteen nollia. Mutta tietoturvasyistä en käyttäisi omaa, nykyistä Windows-asennusta ollenkaan. Kokonaan uusiksi vaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
275
Jos on UEFI niin lähes kaikki valmistajat tarjoaa Secure Erase ominaisuutta jolla saa SSD:t tyhjiksi turvallisesti. Kiintolevyille toiminee myösbjabsitten voi itse tehdä DBAN usbin/levyn. Ja käyttis tietenkin uusiksi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 660
Viestejä
4 207 536
Jäsenet
70 930
Uusin jäsen
tomoslono

Hinta.fi

Ylös Bottom