Ohjaaja Christofer Nolan: Tenet

Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
1 351
Varovasti sitten linkkien kanssa:

Leffa IMDB

Ohjaajan saavutuksia:

MV5BNjE3NDQyOTYyMV5BMl5BanBnXkFtZTcwODcyODU2Mw@@._V1_UY317_CR7,0,214,317_AL_.jpg


Inseption:

The Dark Knight (batman se hyvä elokuva):

Memento:

Lisäys:



Omasta mielestäni maailman top 5 ohjaaja, ei nöyristele, ei pokkuroi ja tekee omaa juttuaan. Saavuttanut niin ikonisen roolin elokuvatekijänä, että ainoa joka pääsee edes lähelle on Steve Spielberg.

Virusepidemian takia tämä jäi jenkeissä pois leffateatterijaosta, mutta näin piskuisena suomen maana päästään suoraan kiinni ensi-iltaan.

En ole leffaa nähnyt, mutta liput on luurissa.

HOX: Se on TENET ei TELNET.

Leffa trailereita (omasta mielestäni ei kannata katsoa jos tykkäsit ohjaajan edellisistä leffoista, imho):





 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 408
Tuolla on jo kohta 50 arvostelua:

 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
Itse olen hankkinut liput Tenet (2020) Itis IMAX näytökseen.

En ole katsonut yhtäkään traileria, enkä tiedä elokuvasta juuri mitään. Minulla on tavoite kerätä koko Nolanin tuotanto fyysisinä 4K lättyinä. Olisi kiinnostava tietää (ilman spoilereita) mikä on elokuvan juonikuvio lyhyesti? Odotan että elokuva olisi yhdistelmä: Inception - James Bond - draama-sci-fi-toiminta ... aikajana on sekaisin kuin seinäkello ja sitä rataa.

En aio lukea myöskään yhtään arvostelua ennen kuin olen nähnyt leffan. Joku sanoi jotenkin näin: "Älä näe Tenetiä, tunne se!" ... että sellaista.

...

@SiB77 onko niin että et pysty aloitusviestiin linkkaamaan kaikkia Nolanin elokuvia sieltä IMDb:stä? Elikkä joku rajoitus linkkien määrässä per viesti. Olisi hieno jos näkyisi koko tuotanto aika järjestyksessä:

Esim. ne leffat mitkä mies itse ohjannut.
 
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
1 702
Kävin päivällä ekassa mahdollisessa näytöksessä katsomassa Tenetin. Ihan hyvä leffa. Ei läheskään Nolanin parhaimmistoa. Mutta selvästi Nolan-leffa. Sen kaverin aivot on ihan jossain ihmeasennossa muihin verrattuna.

Leffassa oli muutamia ihan :facepalm:-käännösvirheitä. Eikö näin tärkeään leffaan oikeasti ole saatu parempaa kääntäjää tai parempaa käännösmateriaalia kääntäjälle?
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
1 351
5/5 just sitä mitä pitikin olla. Aivot solmuun ja sitten viikkotolkulla miettii elokuvaa. Upea suoritus.
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
5/5 just sitä mitä pitikin olla. Aivot solmuun ja sitten viikkotolkulla miettii elokuvaa. Upea suoritus.
Siis kävitkö katsomassa Tenet (2020)? Mikä teatteri? Millainen kuva / äänet... voitko vähän arvioida leffaa? Ja arvioida kaikki nuo aikaisemmat Nolanin leffat 1-5 tähteä.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
1 351
Juu kävin. Bio Marilyn Seinäjoki. Kuva 1/5 (cropattu, mustat harmaata, trapetzoidia käytetty videotykissä), ääni 2/5 (lähinnä 100hz jyrinää ja surkeat surroundit). En arvioi noita muita Nolanin tuotantoja, toki niistä pidän. Odotan sitä päivää että pääsee tykittään omalla oled-ruudulla ja äänentoistolla tuon leffan läpi.

Leffa on tosiaan sellainen että pitää olla pääkopassa muutakin kuin sahanpuruja, muuten ei saa mitään irti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 288
Kävin eilen katsomassa ja vaikkei mielestäni ole läheskään parasta Nolania (Inception), niin hyvin viihdyttävä pätkä siitäkin huolimatta. Ennenkaikkea scifi-idis (tm), jonka varaan elokuva perustuu oli jotain sellaista, mihin itse en ainakaan ole aiemmin törmännyt. Elokuva oli aivan helvetin kovalla ja varmasti äänekkäin elokuva, minkä olen koskaan nähnyt.

Kantsii käydä tsekkaamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
66
Itse kävin kanssa eilen Imaxissa katselemessa leffan. Yleensä eivät äänet itseä ole häirinneet, mutta pakko sanoa että eilen otti jo vähän korviin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 408
Elokuva oli aivan helvetin kovalla ja varmasti äänekkäin elokuva, minkä olen koskaan nähnyt.
Itse kävin kanssa eilen Imaxissa katselemessa leffan. Yleensä eivät äänet itseä ole häirinneet, mutta pakko sanoa että eilen otti jo vähän korviin.
Varmaan johtui siis teatterista ja salista eikä itse elokuvan äänisuunnittelusta. Finnkinollahan on usein tapana että voluumi on 11:ssa.
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
Eli oliko Tenet (2020) pettymys jos olette ihan täysin rehellisiä?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Oho, tämä tuli ihan puskista. Luulin että ensi-ilta on vasta loppuvuodesta. Saman tien teatterin sivuille ja hupsista keikkaa, 15 min päästä alkaa näytös, jossa melkein kaikki paikat tyhjänä, eli ei muuta kuin tukka putkella lähes tyhjään saliin fiilistelemään. Palataan asiaan tuntemusten myötä muutaman tunnin päästä. :D

Täytyy ottaa kommenttien perusteella kuulosuojaimet mukaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
21
Vähän petyin . Odotukset varmaan liian korkealla mutta siis pieni pettymys .
Se tarinan juoni oli heikko kohta . Sitten viimeinen varrtti hillitöntä räiskettä ja tarina tiivistettiin ja selitettiin katsojalle viimeisessä 5 min .
Volumet on kovalla leffan action kohtauksissa .
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
951
Justiinsa tulin teatterista katsomasta tämän ja melko perus Nolan-fiilikset ekan katselukerran jälkeen. Nämä vaatii omalla kohdallani ainakin sen 3 katselukertaa, että ymmärtää riittävästi voidakseen muodostaa jonkun mielipiteen. Odotellaan siis blu-ray-lättyjä.

Äänet oli ainakin melkein yhtä kovalla kuin Interstellarin näytöksessä, eli vähän turhan kovalla. Äänet olivat myös todella bassovoittoiset, eli sisäelimet pysyivät liikkeessä koko elokuvan ajan.
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
Miksi kukaan ei uskalla suoraa myöntää että leffa on pettymys. Nyt huomio keskittyy äänenvoimakkuuteen ja siihen onko herralla A korvatulpat vai ei.

Puhutaan perus Nolanista ja siitä että leffa aukeaa vasta sadannella katselukerralla.

Valtamediassa Tenetiä arvioitiin näin: "Se on kiinni oleva laatikko, jossa ei ole mitään sisällä" Sitä sitten yritetään kovasti saada auki... On verrattu aivottomaan toimintaleffaan jne. Eli onko kyseessä Nolanin huonoin elokuva?

Jopa heikompi tekele kuin Following :/
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 274
Miksi kukaan ei uskalla suoraa myöntää että leffa on pettymys. Nyt huomio keskittyy äänenvoimakkuuteen ja siihen onko herralla A korvatulpat vai ei.

Puhutaan perus Nolanista ja siitä että leffa aukeaa vasta sadannella katselukerralla.

Valtamediassa Tenetiä arvioitiin näin: "Se on kiinni oleva laatikko, jossa ei ole mitään sisällä" Sitä sitten yritetään kovasti saada auki... On verrattu aivottomaan toimintaleffaan jne. Eli onko kyseessä Nolanin huonoin elokuva?

Jopa heikompi tekele kuin Following :/
Eikös sulla ollut liput hankittuna näytökseen? Heitä ennakko-odotukset ja muiden mielipiteet roskikseen, katso leffa ja tule sitten esittämään omat mielipiteet siitä. Tuskin leffa nyt on kyseisen herran huonointa tuotantoa vaikkei nyt ikisuosikki Inceptionia voittaisikaan.

En ole vielä itsekään elokuvaa nähnyt, mutta ei omat ennakko-odotukset laske vaikkei muut elokuvasta tykkäisisikään.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Miksi kukaan ei uskalla suoraa myöntää että leffa on pettymys. Nyt huomio keskittyy äänenvoimakkuuteen ja siihen onko herralla A korvatulpat vai ei.
Miksi sinä haluaisit kenenkään myöntävän että se on pettymys? Mene katsomaan itse ja muodosta oma mielipiteesi.

Minä tulin tulin teatterista ja tykkäsin erittäin paljon. Itse asiassa ehkä jopa enemmän kuin Inceptionista ja viihdyttävyyskin oli vähintään Interstellarin tasolla. Aikamatkustus on ollut aina lähellä sydäntä, eikä tämä ollut poikkeus.

Tiivistetysti leffassa on hyvis ja pahis ja nainen välissä. Niin ja sellainen härveli, jota kaikki tavoittelevat. Perinteistä Bond-kamaa tavallaan, mutta paremmin tuotettuna, kirjoitettuna ja toteutettuna kuin Bondit, varsinkaan nykyiset. Ei tämä mitään Memento-tason aivojumppaa ollut mutta aika monitasoista menoa silti. Enkä ymmärrä miksi se olisi huono asia. Episodin arvostelussa sanottiin, että "Tenet ei ole Inceptionin kaltainen mestariteos, mutta parhaina hetkinään se on loistavaa älyllistä toimintaviihdettä". Allekirjoitan tuon täysin. Huomasin oikein hymähteleväni innostuksesta muutamissa upeissa kohtauksissa, joissa Nolanin nyrjähtäneet aivosolut olivat tuottaneet niin erikoista kuvakerrontaa samaan aikaan kahteen suuntaan aikajanalla, että ei ole moista ainakaan monesti aiemmin nähty. Miinuksena oikeastaan vain yksi hieman liian pitkä nyrkkitappelu ja pari verrattain ohutta juonenkäännettä, mutta ei anneta niiden haitata muuten mainiota ja viihdyttävää leffaa.

Heittämällä vuoden paras leffa, mutta se on helppo sanoa kun ei tänä vuonna ole oikein muita edes julkaistu, saati ollut mahdollista katsoa teatterissa. Ehkä jopa paras uusi leffa viimeiseen pariin vuoteen. Juuri tällaista maailma tarvitsee tämän kaiken koronasurkeuden keskellä.

4/5

Btw. Korvatulpat oli mukana, en tarvinnut.
 
Viimeksi muokattu:

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
Kehutaan leffaa, jopa Inceptionia paremmaksi ja annetaan arvosanaksi 4/5... että sellaista? Eli leffa oli pettymys.

Olen menossa viikonloppuna katsomaan... olen kuullut että noin 50 % katsojista on ollut pettynyt tasoon. Elikkä ei missään nimessä 5 tähden elokuva vaan oikein hyvä elokuva. On se silloin raju pettymys kun puhutaan Nolanista.

...
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Kehutaan leffaa, jopa Inceptionia paremmaksi ja annetaan arvosanaksi 4/5... että sellaista? Eli leffa oli pettymys.

Olen menossa viikonloppuna katsomaan... olen kuullut että noin 50 % katsojista on ollut pettynyt tasoon. Elikkä ei missään nimessä 5 tähden elokuva vaan oikein hyvä elokuva. On se silloin raju pettymys kun puhutaan Nolanista.

...
Lääkkeet vähissä? Ihan ihme jankkausta sinulta tässäkin ketjussa tai sitten tahallista trollausta. Oikein tuntuu, että haluat tämän olevan huono leffa. Taitaa olla syytä klikata ignore-painiketta.

Ja kyllä, leffa oli loistava. Ei täydellinen, mutta loistava. 4/5 mielestäni, kuten myös Inception. Interstellar oli puutteineenkin 5/5, mutta se taas on ihan erilainen leffa muutenkin.

Ja kenties nostan myöhemmin tämänkin arviota, mutta nyt näin.

Tässä sinulle lisää pettymystä:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
589
Oli hyvä ja viihdyttävä leffa. Ei ehkä kolahtanut yhtä kovaa kuin Interstellar tai Inception ekoilla kerroilla nähtynä mutta tämä olikin ihan eri tyyppinen leffa. Pesee uusilla Bondeilla lattiaa jotka menee saman tyyppiseen kategoriaan (pl. aikamatkustus).
Kävin katsomassa Tampereen Finnkinon Cine Atlaksessa, jossa äänet oli kyllä melko vaisut, jotenkin miksaus kuulosti tosi kehnolta. Luulin että siellä olisi saman tasoinen äänentoisto kuin muissakin isoissa saleissa mutta eipäs olekaan. Ehkä siinä syy halvempaan lipun hintaan. Täytyy varmaan hommata levyllä ja katsoa kotona uudestaan kunnollisella äänentoistolla ja paremmalla kuvalla.
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
Okei, kiinnostavaa kuulla. Tenet (2020) selkeästi jakaa porukan mielipiteitä. Harvoin olen nähnyt näin suuren luokan leffasta, näinkin eriäviä näkemyksiä. Asteikolla 0-100 ... kriitikot antavat arvioita 40-100 ... elikkä nelosesta kymppiin. Surkeasta mestarieteokseen.


"Oli hyvä ja viihdyttävä leffa. Ei ehkä kolahtanut yhtä kovaa kuin Interstellar tai Inception..."

Juu... kai lienee ok sanoa että yleinen arvio on kuitenkin enemmän pettymys kuin se mestariteos. Tavallaan voisi ehkä kysyä sitten mikä leffassa mättää pahiten? Mikä ei toimi? Onko leffa jopa liian monimutkainen? Liian suoraviivainen toiminta? Jotain?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Okei, kiinnostavaa kuulla. Tenet (2020) selkeästi jakaa porukan mielipiteitä. Harvoin olen nähnyt näin suuren luokan leffasta, näinkin eriäviä näkemyksiä. Asteikolla 0-100 ... kriitikot antavat arvioita 40-100 ... elikkä nelosesta kymppiin. Surkeasta mestarieteokseen.


"Oli hyvä ja viihdyttävä leffa. Ei ehkä kolahtanut yhtä kovaa kuin Interstellar tai Inception..."

Juu... kai lienee ok sanoa että yleinen arvio on kuitenkin enemmän pettymys kuin se mestariteos. Tavallaan voisi ehkä kysyä sitten mikä leffassa mättää pahiten? Mikä ei toimi? Onko leffa jopa liian monimutkainen? Liian suoraviivainen toiminta? Jotain?
‘Tenet’ Review: Christopher Nolan’s Long-Anticipated Time Caper Is a Humorless Disappointment
Siis ihan varta vastenko sinä tosiaan etsit noita arvosteluita, missä kirjoittaja ei ole pitänyt leffasta? Ja varmuuden vuoksi otsikkokin vielä jollakin fontilla 40, jotta kaikki muutkin tietävät että olet onnistunut tehtävässäsi. Jokainen elokuva jakaa mielipiteitä, jos tarpeeksi kaivelee. Kaivaisit mieluummin positiivisia arvioita, niitä kun on ihan yhtä paljon. Tai no, paljon fiksumpaa olisi sivuuttaa kaikki arviot tässä vaiheessa kokonaan ja katsoa leffa ensin itse.

Pitää tämän sairaalloisen Nolan-pöhinän keskellä muistaa, että kyse on kuitenkin vain elokuvista. Niiden on tarkoitus viihdyttää, eikä se ole mahdollista, jos katsoja on tarkoituksellisesti kasvattanut itselleen kyrvän otsaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 044
Siis ihan varta vastenko sinä tosiaan etsit noita arvosteluita, missä kirjoittaja ei ole pitänyt leffasta? Ja varmuuden vuoksi otsikkokin vielä jollakin fontilla 40, jotta kaikki muutkin tietävät että olet onnistunut tehtävässäsi. Jokainen elokuva jakaa mielipiteitä, jos tarpeeksi kaivelee. Kaivaisit mieluummin positiivisia arvioita, niitä kun on ihan yhtä paljon. Tai no, paljon fiksumpaa olisi sivuuttaa kaikki arviot tässä vaiheessa kokonaan ja katsoa leffa ensin itse.

Pitää tämän sairaalloisen Nolan-pöhinän keskellä muistaa, että kyse on kuitenkin vain elokuvista. Niiden on tarkoitus viihdyttää, eikä se ole mahdollista, jos katsoja on tarkoituksellisesti kasvattanut itselleen kyrvän otsaan.
Tämän kaverin edellinen (bannattu) tunnus oli testudo80, joten sama tajunnanvirta jatkuu vain uudella nimellä. En itse harrasta ignore-nappulaa, mutta aivot kylläkin osaa ignorettaa nuo jutut jo automaattisesti :cigar2:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 274
En jaksa ymmärtää miksi elokuvan pitäisi olla täydellinen tai muuten se on pettymys. Omalla asteikolla (ja imdb:n) jo 8/10 pääsevät leffat ovat todella hyviä ja ansaitsevat uudelleenkatselun.

Arvostelujen perusteella Tenet on taattua Nolan laatua, ei ehkä täydellinen, mutta loistava elokuva silti.

Selvät pettymykset ovat yleensä elokuvissa jotka floppaavat jo ensi-illassa ja jotka eivät pääse plussan puolelle ollenkaan. On paljon jatko-osia, rebootteja, "trilogioiden" ensimmäisiä osia, jotka menestyy niin huonosti että ne pilaa melkein koko sarjan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
En jaksa ymmärtää miksi elokuvan pitäisi olla täydellinen tai muuten se on pettymys. Omalla asteikolla (ja imdb:n) jo 8/10 pääsevät leffat ovat todella hyviä ja ansaitsevat uudelleenkatselun.

Arvostelujen perusteella Tenet on taattua Nolan laatua, ei ehkä täydellinen, mutta loistava elokuva silti.

Selvät pettymykset ovat yleensä elokuvissa jotka floppaavat jo ensi-illassa ja jotka eivät pääse plussan puolelle ollenkaan. On paljon jatko-osia, rebootteja, "trilogioiden" ensimmäisiä osia, jotka menestyy niin huonosti että ne pilaa melkein koko sarjan.
Juuri näin. Hieno leffa tämä on ja vastaavia tehdään nykypäivänä aivan liian harvoin.

Tämän kaverin edellinen (bannattu) tunnus oli testudo80, joten sama tajunnanvirta jatkuu vain uudella nimellä. En itse harrasta ignore-nappulaa, mutta aivot kylläkin osaa ignorettaa nuo jutut jo automaattisesti :cigar2:
Jaa, se on tämä "onko tämä nyt varmasti maailman paras oled ja jos ei ole, niin olette syyllisiä huonoon ostokseeni" -vänkääjä uudella tunnuksella, se selittääkin monta asiaa tuossa kirjoitustyylissä ja asenteessa. En ole ignoren ystävä minäkään, mutta sillä saa vaimennettua joskus tällaista tarpeettoman negatiivista taustakohinaa mm. foorumin notifikaatioista.

/Offtopic
 
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
589
"Oli hyvä ja viihdyttävä leffa. Ei ehkä kolahtanut yhtä kovaa kuin Interstellar tai Inception..."

Juu... kai lienee ok sanoa että yleinen arvio on kuitenkin enemmän pettymys kuin se mestariteos. Tavallaan voisi ehkä kysyä sitten mikä leffassa mättää pahiten? Mikä ei toimi? Onko leffa jopa liian monimutkainen? Liian suoraviivainen toiminta? Jotain?
Ei liene ok, älä vääristele asioita. Se että ei ollut yhtä hyvä kuin joku aiempi elokuva ei tarkoita että tämä olisi ollut pettymys. Edelleen mielestäni hyvä elokuva, kannattaa käydä katsomassa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Ei liene ok, älä vääristele asioita. Se että ei ollut yhtä hyvä kuin joku aiempi elokuva ei tarkoita että tämä olisi ollut pettymys. Edelleen mielestäni hyvä elokuva, kannattaa käydä katsomassa.
Tuokin on niin kovin subjektiivista, että mikä on kenenkin mielestä toista parempi leffa. Minä tykkäsin tästä jopa enemmän kuin Inceptionista, joka oli sekin todella hyvä elokuva. Ei tästä kovinkaan montaa moittivaa arvostelua ole näkynyt ja niissäkin missä vedetään jossakin kahden tähden syövereissä, kaivetaan ongelmat siitä, ettei katsoja ole pysynyt kärryillä, tai että on jo teatteriin mentäessä oletettu näkevänsä jotain ihan toisenlaista proosaa. On tässä toki omat puutteensa, mutta ei mielestäni mitään kovin pahoja sellaisia.

Kyllähän tuo Nolan on oman aikakautensa ja alansa nero.
 

rewind

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
915
Mä en oikein ole ikinä päässyt sisälle tähän Nolan-jumalointiin. Joo, mies tekee mielenkiintoisia elokuvia, mutta yleensä aina jotkut jutut ja/tai juonikuviot vähän pilaavat fiilistä. Tenetistäkin näitä löytyi jonkin verran, mutta niistä huolimatta se kuitenkin onnistui olemaan viihdyttävä elokuva. Ihan positiivinen maku jäi suuhun.
 
Liittynyt
04.09.2017
Viestejä
137
Hieman ristiriitaisia fiiliksiä jäi tästä. Vaatii kyllä toisen katselun jossain vaiheessa, jotta voi ns. lopullisen tuomion antaa. Hieman liian 007-menoa omaan makuun, mutta aikajutuista tykkäsin ja oli hienoja kohtia. Tempo oli aika hengästyttävä; paljon tykitetään infoa dialogissa ja kohtaukset etenee ripeästi. Hahmot jäi aika etäisiksi, vaikka näyttelijät oli ihan ok. Iso miinus helvetin lujasta äänimiksauksesta joka teki katselusta melko epämiellyttävää.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Mä en oikein ole ikinä päässyt sisälle tähän Nolan-jumalointiin. Joo, mies tekee mielenkiintoisia elokuvia, mutta yleensä aina jotkut jutut ja/tai juonikuviot vähän pilaavat fiilistä. Tenetistäkin näitä löytyi jonkin verran, mutta niistä huolimatta se kuitenkin onnistui olemaan viihdyttävä elokuva. Ihan positiivinen maku jäi suuhun.
Onhan Nolanilla kaikenlaisia ohilyöntejäkin historiassa, mutta toisaalta aika laajasti herraa on verrattu mm. Spielbergiin ja Kubrickiin. Minä en ole missään nimessä mikään fanittaja, mutta täytyy sanoa että harvalta ohjaaja-käsikirjoittajalta on ollut tarjolla tämän tason tuotantoa näinkin monitasoisella sisällöllä. Näissä ei pidetä katsojaa lähtökohtaisesti tyhmänä, vaikka siellä hetkittäin kaikenlaista deus ex machinaa ruudulle tarjoillaankin.
 

rewind

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
915
Onhan Nolanilla kaikenlaisia ohilyöntejäkin historiassa, mutta toisaalta aika laajasti herraa on verrattu mm. Spielbergiin ja Kubrickiin. Minä en ole missään nimessä mikään fanittaja, mutta täytyy sanoa että harvalta ohjaaja-käsikirjoittajalta on ollut tarjolla tämän tason tuotantoa näinkin monitasoisella sisällöllä. Näissä ei pidetä katsojaa lähtökohtaisesti tyhmänä, vaikka siellä hetkittäin kaikenlaista deus ex machinaa ruudulle tarjoillaankin.
Joo samaa mieltä tuosta sisällöstä, ja varsinkin kädestä kiinnipitämättömyys ilahduttaa. Mutta ne juonien pienet lapsukset ja muut seikat aina tiputtavat Nolanin leffat napakympistä sinne "hyvä"-tasolle. Tähän tosin on jo tottunut, joten ei häritse ihan kauhean pahasti. Odotan vaan sitä päivää että kaikki palaset loksahtaa kohdalleen. Interstellar oli jo todella todella lähellä sitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 396
Kannattaa myös muistaa että Christopher Nolanilla ei ole sellaista ongelmaa että studio hengittäisi niskassa(ainakaan niin paljoa) ja muut ohjaajat joutuvat yleensä tappelemaan studioiden kanssa.

Siinä mielessä hyvä että Nolan saa rohkeasti yrittää omia juttuja ja studio ei hengitä niskassa vaan siellä on luotto Nolanin visioihin niin kauan kun ne tuovat hilloa taloon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 288
Kehutaan leffaa, jopa Inceptionia paremmaksi ja annetaan arvosanaksi 4/5... että sellaista? Eli leffa oli pettymys.

Olen menossa viikonloppuna katsomaan... olen kuullut että noin 50 % katsojista on ollut pettynyt tasoon.
Ehkä on parempi, että jätät suosiolla menemättä.
 
Liittynyt
29.12.2019
Viestejä
155
Viihdyin koko leffan ja tykkään kyl siitä ettei kaikki oo itsestäänselvyys elokuvassa. Ja propsit äänistä kyllä se vaan tuo tunnelmaa lisää ku penkki hytkyy.
 
Liittynyt
23.08.2019
Viestejä
36
Täällä jäi melko laimea tunne ja volyymitaso pilasi teatterikokemuksen täysin. Ehkä elokuvaa olisi onnistunut seuraamaan paremmin, jos ei olisi saanut rytmihäiriötä aina kun jotain oli tapahtumassa. Oli hilkulla, ettei kävelty vaimon kanssa ulos.

Mutta yksikään hahmo ei onnistunut kiinnostamaan. Oikeastaan päähahmoista vain Pattison ei ärsyttänyt. Teemalla kikkailtiin oikein urakalla, mutta tämän kokemuksen perusteella se näytti täydeltä sekoilulta. Välillä temppuiltiin sääntöjen mukaan ja välillä ei ja ruudulle heitetään koko ajan jotain mukanäppärää härdelliä. Eli minusta tuo idea ei toiminut ja se antoi avaimet vain kahteen kohtuulliseen twistiin.

Lopun äksönpläjäys oli jo puuduttavaa puurtamista. Avaudun tarkemmin spoiler-tagien sisään.

Lopun hyökkäys oli pahimman laatuinen sekamelska. Rakennusta räjähtää, paitsi ettei räjähdä vaan räjähtääpä sittenkin, kun ammutaan singolla katolle. Ehkä tuossa oli jokin pointti joka vaatii tarkempia hoksottimia mutta taistelu onnistuttiin esittämään muiltakin osin todella kömpelösti tällaiselle lineaariselle olennolle.

Lisäksi pääpahis ja hänen vaimo heitti taustalla täysvoltin (ja olivat muutenkin koko elokuvan rasittavimmat hahmot). Eli pahis luuli, että tämä on hänen vaimonsa varhaisempi versio, joka häntä hurmaa? Ok. Mutta kyseessä on silti sama henkilö, joka oli juuri anonut päästä hänestä eroon ja joka yritti murhata hänet kahdesti tulevaisuudessa. Mutta mitä pienistä. Aurinkorasvaa pintaan ja menneet unholaan.

Lopuksi vielä makua Finnkinon tarjoilemasta jytinästä.

Screenshot_20200828_193230_com.splendapps.decibel.jpg
 
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
1 702
Kun leffan yhdessä vaiheessa kerrottiin, että kaksi eri ajassa olevaa asiaa ei saa kohdata tai muuten ne tuhoutuu täydellisesti, niin käytettiinkö tuota mitenkään muuten, kuin siellä lentokentällä tekosyynä miksi päähahmon piti käyttää suojapukua ja siten aikaisempi ei tunnistanut itseään?

Olisivat edes käyttäneet tuota pahiksen keinona tappaa itsensä menneisyydessä ja tuhota samalla ajan kausaliteetti.

Muutenkin se syöpä ja itsemurha juonikäänne tuli aivan tyhjästä.
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
Nyt ymmärrän viimein miksi kriitikot antavat 40-100 arvosanoja. Onhan tämä ihan valtava pettymys :/

Äänenvoimakkuus Finnkino, Itis IMAX..................... uuvuttavan kovalla. Pääosa ei oikein tuntunut miltään. Nyt leikittiin tällä aikateemalla koko keston ajan. Aion katsoa 2-3.kerran jolloin saan varmasti enemmän tästä, mutta ehdottomasti nyt on käynyt niin että elokuva ei yllä lähellekkään Nolanin aikaisempien elokuvien tasoa.

Olisi kiinnostava tietää mistä ihmeestä tämä johtuu?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Nyt ymmärrän viimein miksi kriitikot antavat 40-100 arvosanoja. Onhan tämä ihan valtava pettymys :/

Äänenvoimakkuus Finnkino, Itis IMAX..................... uuvuttavan kovalla. Pääosa ei oikein tuntunut miltään. Nyt leikittiin tällä aikateemalla koko keston ajan. Aion katsoa 2-3.kerran jolloin saan varmasti enemmän tästä, mutta ehdottomasti nyt on käynyt niin että elokuva ei yllä lähellekkään Nolanin aikaisempien elokuvien tasoa.
Eli elokuva oli mielestäsi huono, koska teatterin äänenvoimakkuus oli liian kovalla? Ja "pääosa ei tuntunut miltään", mitä se edes tarkoittaa?

Sinä tivaat muilta kommentteja kaikista edellisistäkin Nolanin leffoista, joten kerro nyt ihmeessä vähän kattavammin, että mikä elokuvassa oli mielestäsi pielessä, jotta se on "valtava pettymys, joka ei yllä lähellekään Nolanin aiempien elokuvien tasoa", kuten asian ilmaisit? Ja unohda sen paikallisen teatterin ongelmat ja keskity itse elokuvaan. Liiallinen äänenvoimakkuus on toki aivan pyllystä, mutta ei se sen elokuvan vika ole.

Olisi kiinnostava tietää mistä ihmeestä tämä johtuu?
Minä veikkaisin, että se johtuu pääosin katsojan korvien välistä. :D
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
Lukekaa arvosteluja. Puolet haukkuvat tämän. Se on sääli, mutta siihen on syynsä.

Tämä pääosa, musta mies... ei hyvää päivää. Täysin ilmeetön, geneerinen tapaus. Mikään ei tunnu miltään, vaikea sanoa mistä se johtuu. Voiko kyse olla sellaisesta ryhmädynamiikasta? Harrison Fordin ja Sean Conneryn kemia toimii Indiana Jonesissa...

Tässä on Pattison ja tämä musta mies... en oikein edes löydä sanoja. Ovat kuin eri planeetoilta. Tykkäsin pääpahiksesta ja hänen naisestaan, mutta ainakaan tämä nainen ei sovi sitten Pattisonin tai mustan miehen kanssa samaan kuvaan, ei alkuunkaan.

Toiminta on ihan hienoa, mutta jotenkin sekin toistaa itseään. Maisemat ovat jotenkin hyvin samaa värimaailmaa. Ehkä sellainen kylmyys voisi olla leffan teema. Olen aivan varma että tämä on parempi useiden katselukertojen jälkeen, mutta nyt ainakin tipuin kyydistä ja nopeasti.

Osittain tämä on sitä parasta Nolania, mutta tämän täytyy liittyä jotenkin tähän näyttelijä ryhmään ja heidän yhteiskemiaan joka ei vaan sytytä. Millään ei ole aidosti mitään väliä. Tämä pääosa ei herätä mitään fiiliksiä, ei mitään. Pattison ja pääkonna olivat hyviä mutta nämä kolme samassa veneessä eiiii... tuo nainen neljänneksi,,, ei helvetissä...

Michael Cane noin 1 minuutti ruutuaikaa, huoh... lapsellinen kohtaus joka aiheutti vain myötähäpeää. Tämä oli ja on Nolanin Bondi joka on kylmä. Jääkylmä. Lähes täysin tunteeton tekele.
 
Liittynyt
29.12.2019
Viestejä
155
Täällä jäi melko laimea tunne ja volyymitaso pilasi teatterikokemuksen täysin. Ehkä elokuvaa olisi onnistunut seuraamaan paremmin, jos ei olisi saanut rytmihäiriötä aina kun jotain oli tapahtumassa. Oli hilkulla, ettei kävelty vaimon kanssa ulos.

Mutta yksikään hahmo ei onnistunut kiinnostamaan. Oikeastaan päähahmoista vain Pattison ei ärsyttänyt. Teemalla kikkailtiin oikein urakalla, mutta tämän kokemuksen perusteella se näytti täydeltä sekoilulta. Välillä temppuiltiin sääntöjen mukaan ja välillä ei ja ruudulle heitetään koko ajan jotain mukanäppärää härdelliä. Eli minusta tuo idea ei toiminut ja se antoi avaimet vain kahteen kohtuulliseen twistiin.

Lopun äksönpläjäys oli jo puuduttavaa puurtamista. Avaudun tarkemmin spoiler-tagien sisään.

Lopun hyökkäys oli pahimman laatuinen sekamelska. Rakennusta räjähtää, paitsi ettei räjähdä vaan räjähtääpä sittenkin, kun ammutaan singolla katolle. Ehkä tuossa oli jokin pointti joka vaatii tarkempia hoksottimia mutta taistelu onnistuttiin esittämään muiltakin osin todella kömpelösti tällaiselle lineaariselle olennolle.

Lisäksi pääpahis ja hänen vaimo heitti taustalla täysvoltin (ja olivat muutenkin koko elokuvan rasittavimmat hahmot). Eli pahis luuli, että tämä on hänen vaimonsa varhaisempi versio, joka häntä hurmaa? Ok. Mutta kyseessä on silti sama henkilö, joka oli juuri anonut päästä hänestä eroon ja joka yritti murhata hänet kahdesti tulevaisuudessa. Mutta mitä pienistä. Aurinkorasvaa pintaan ja menneet unholaan.

Lopuksi vielä makua Finnkinon tarjoilemasta jytinästä.

Perus kotiteatterin lukemat. Tai no vähän jäädää huipussa. Eli ihan sopivasti.
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
Äänet olivat aivan liian kovalla. Musiikki on hyvä vertauskuva, jos soitat biisejä täysillä niin kyllä ne kovin samalta kuulostavat, eivät hyvältä.



Tämä kaveri sanoo erittäin oleellisia asioita ekan 2 minuutin aikana. Tämä pääosa on leffan huonointa antia, uskokaa tai älkää. Tenet on monimutkainen, itse putosin kyydistä. Eli siitä kannattaa lukea mahdollisimman paljon ennen katsomista.

Leffa voi olla nyt 2/5 mutta seuraavaksi 3/5 ja niin edelleen kun katsoo uudestaan alkaa luultavasti arvostamaan tätä enemmän. Se on täysin mahdollista, mutta jotenkin tämä kylmyys ja sekavuus on kova paikka niellä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Lukekaa arvosteluja. Puolet haukkuvat tämän. Se on sääli, mutta siihen on syynsä.
Minä ainakin haluan perustaa mielipiteet omiini, en muiden näkemyksiin. Sitä paitsi pääosin tätä on lähinnä kehuttu. Toki myös jonkin verran moittijoita löytyy sinun tapaan, mutta se on ihan ok, koska ihmiset saavat toki olla eri mieltä asioista.

Joku totesikin jo aiemmin, että ehkä ei sinun olisi kannattanut tätä katsoa alunperinkään, kun olit selvästi jo aiemmin päättänyt inhota sitä. Erikoinen asenne tuollainen, mutta jokainen tavallaan.

Tämä pääosa, musta mies... ei hyvää päivää. Täysin ilmeetön, geneerinen tapaus. Mikään ei tunnu miltään, vaikea sanoa mistä se johtuu. Voiko kyse olla sellaisesta ryhmädynamiikasta? Harrison Fordin ja Sean Conneryn kemia toimii Indiana Jonesissa...
Oliko vika siis pääosanäyttelijän ihonvärissä, vai siinä ettei kyse ollut Indiana Jonesista?

Minä pidin pääosahahmosta, mutta se on totta, että vähän enemmän syvyyttä hahmossa olisi saanut olla. Toisaalta kyse oli jo lähtökohtaisesti tunteettomasta ammattilaisesta, joka valittiin elokuvan teemassa tuohon tehtävään osittain juuri siksi.

Näyttelijöiden välinen ryhmädynamiikka toimi mielestäni ihan hienosti ja Debicki oli osaansa alistettuna vaimona ja siitä vähitellen naarasleijonaksi noustessaan mainio roolitus.

Olen aivan varma että tämä on parempi useiden katselukertojen jälkeen, mutta nyt ainakin tipuin kyydistä ja nopeasti.
Eli olet jo nyt varma, että tämä "ilmiselvä pettymys" on paljon parempi kun vain jaksat katsoa sitä tarpeeksi monta kertaa, jotta ymmärrät mitä siinä tapahtuu? Ok, mutta en ole varma onko tämäkään varsinaisesti elokuvan vika. :D

Minä ihmettelen tuota monimutkaisuuden korostamista, koska mielestäni tämä oli jopa suoraviivaisempi kuin Inception.
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
No minä putosin siinä kohtaa kärryiltä kun se taideteos piti hakea sieltä lentokentältä? Mistä siinä oli kyse?
 
Liittynyt
28.10.2018
Viestejä
101
Osaako joku kertoa miten se Kat pystyi elokuvan loppupuolella olemaan sekä veneessä poikansa kanssa että jahdilla miehensä kanssa ilman sitä maskia. Eikö se jahdilla ollut Kat ollut se "käännetty" eli ei olisi elokuvan mukaan voinut hengittää normaalia ilmaa. Menikö itseltäni jotain ohi vai onko muka noin iso plothole päässyt läpi?

Visuaalisesti aivan mahtavan näköistä settiä, mutta äänet oli omaan makuun jopa liian kovalla osissa kohtauksia. Juonessa oli joko noita epäjohdonmukaisuuksia (muitakin jäi mieleen kuin tuo spoilerissa mainitsemani) tai sitten vain meni itseltäni jotain pahasti ohi.
Kaikenkaikkiaan hieno kokemus teatterissa, mutta juoneltaan jätti vähän kylmäksi, joka siis itselleni on elokuvissa se tärkein.
Arvosanaksi minulta 3/5, voi nousta toisella katsomiskerralla.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Varoitus! Spoilereita luvassa, mutta käsittääkseni niistä voi keskustella ilman spoiler-tageja, kun leffa on kuitenkin jo teattereissa.

No minä putosin siinä kohtaa kärryiltä kun se taideteos piti hakea sieltä lentokentältä? Mistä siinä oli kyse?
Se oli se ainoa merkittävä asia, joka piti Katia Satorin otteessa ja siten myös näiden lasta. Kat lupasi järjestää tapaamisen jos taideteos katoaa.

Osaako joku kertoa miten se Kat pystyi elokuvan loppupuolella olemaan sekä veneessä poikansa kanssa että jahdilla miehensä kanssa ilman sitä maskia. Eikö se jahdilla ollut Kat ollut se "käännetty" eli ei olisi elokuvan mukaan voinut hengittää normaalia ilmaa. Menikö itseltäni jotain ohi vai onko muka noin iso plothole päässyt läpi?

Having gone through the machine at the free port, they're now in the past, but moving forward through time normally.
Veneestä hyppäävä Kat oli se nainen, jonka elokuvan alussa nähty Kat kertoi olettaneensa olevan miehensä rakastaja.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 841
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom