Ohjaaja Christofer Nolan: Tenet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SiB77
  • Aloitettu Aloitettu
On tuosta Tenetin äänenvoimakkuudesta sen verran paljon ollut puhetta muuallakin, että jotain mätää siinä on. Itselläkin kun korvat tinnittää jonkin verran, niin kiinnitän erityisesti huomiota jos on liian lujalla äänet (ts. tunnen oloni epämukavaksi), kun en halua yhtään enempää kuulovauriota. Viimemmäksi teatterissa katsotuista esim. jonkun Avengers Endgamen kanssa ei ollut mitään ongelmaa vaikka on aika toiminnantäyteinen leffa ja siten "meluisa". Aina silloin tällöin on joku elokuva joka on liian äänekäs, enkä voi varmuudella tietää onko vain teatterissa pistetty volat kaakkoon vai itse leffa miksattu sellaiseksi. Joskus annoin palautetta Finnkinolle tästä ja sieltä vastasivat että laittavat äänenvoimakkuuden dialogin perusteella tietylle tasolle.

"As O’Falt wrote in the aftermath of “Dunkirk” complaints, “experiential is a key word for Nolan.” What this means is that in many instances Nolan would rather overpower the sound mix to leave the viewer as confused as his characters than deliver a perfect sound mix. In the case of “Dunkirk,” it meant turning up the volume on explosions and gunshots to provide the level of shell shock for the viewer that World War II soldiers experienced.

“Chris wants that dense, like punk-rock kind of vibe,” Nolan’s longtime sound editor/sound designer Richard King told Indiewire in 2017. “Not trying to present an idea of how something is, but try to convey the actuality of it within the realms of how we could do it.”

Nolan also admitted in a 2017 interview with IndieWire that his team decided “a couple of films ago that we weren’t going to mix films for substandard theaters,” adding, “We’re mixing for well-aligned, great theaters.” For this reason, seeing “Tenet” or any Christopher Nolan movie in a theater with substandard audio equipment won’t make hearing his dialogue any easier. Nolan understands his films put a pressure on theaters to keep up with the best sound and projector systems, and he can’t mix his films to please every exhibitor."

 
Lyhyesti summaamalla sanoisin, että Nolanin tyylistä punoa tarinoita tykkään edelleen, mutta jotenkin tässä mentiin ehkä napsu pari överiksi. Juoni ei lopulta vaikuttanut kovinkaan diipiltä, mutta se heitti ehkä pari lenkkiä liikaa. Samalla motiiveja pihdattiin ja kun niitä lopulta tippui, koko homma meni hutaisemalla. Jäi vähän fiilis, että hyvä idea sortuu vähän liialliseen toteutuksen näppäryyteen. Sama vaiva iski osassa toimintakohtauksissa ja homman vaikutelma lipsahti näyttävyydestä liikaa sekoilun puolelle.

Joo, varmasti toisella katsomiskerralla tästä ottaisi paremmin selvän. Ongelma on kuitenkin siinä, että hahmot, maailma eikä juoni kokonaisuudessaan onnistunut herättämään sellaista ihastusta, että se houkuttelisi uusintakierrokselle.

Omaan lukuun heikoin Nolanin ohjaamista elokuvista. Tosin sehän ei vielä todellakaan tarkoita paskaa leffaa.

Laitetaan nyt vaikka 3/5, kyllä tuosta negailusta huolimatta hyvin viihdettä irtosi.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Juuri teatterista tulleena päällimmäisenä on fiilikset että tätä ei tarvi toistamiseen nähdä. Ehkä ajatus ajan mittaan kypsyy ja uusinta on paikallaan mutta nyt jäi vähän sellanen olo että huhuh mitä tuubaa.
 
Ei ollut erikoinen omastakaan mielestä. 2,5/5. Pääosan esittäjällä ei ollut sitten tippaakaan karismaa.
 
Joskus homma pitää vain tehdä ilman erikoistehosteita: Christopher Nolan tuhosi Tenet-leffassa oikean Boeing 747:n, koska se tuli halvemmaksi kuin erikoistehosteiden kanssa säätäminen

Ja itse elokuvasta: tuntuu, että leffan pisteet laskee vain koko ajan mitä enemmän sitä mietin. Nolanin aikaisempien leffojen kanssa on käynyt juuri päinvastoin. Ei ole kyllä mitään tarvetta ihan heti katsoa sitä uudestaan.
Näin ne mielipiteet vaihtelevat. Minä ajattelin tuossa juuri katsoa Inceptionin pitkästä aikaa uudestaan, mutta jätin lopulta kesken. Tykkäsin Tenetistä enemmän. Ei sillä, että jaksaisin välttämättä katsoa Tenetiäkään toistamiseen.
 
Liekkö volaa Finnkinossa pienennetty sillä varaudun aina leffoihin tulpilla nykyään, mutta tän kohalla en niitä juurikaan tarvinnut.

Nolanin leffat sen verran lähellä omaa leffamakua, että olin tarkoituksella täysin pimennossa oikeastaan kaikesta muusta kuin että miltä pääosan näyttelijä näyttää. En tiennyt ketä on sivurooleissa, en kattonut traileria enkä lukenut leffasta muutenkaan muuta kuin jonku maininnan tuosta äänenvoimakkuudesta jossain paperilehdessä. Kuitenkin sitä osaa näiden kohdalla olla varpaillaan, että yksityiskohtiin kiinnittää paljon huomiota nykyään jo ekalla katselukerralla ja siten juonikin aukesi paljon nopeampaa ennen kuin sitä vielä alettiin oikein alleviivaamaan.
Veneestä hyppijä, oslon käsirysy yms. oli pitkälti aika selkeitä,
joskin se tietty twisti jäi tajuamatta siinä tilanteessa. Aika hyvinhän tuo kutoi sitten noita juonenpätkiä yhteen, ehkä sitä alleviivausta oli paikoin liiankin kanssa. Lopun taistelu oli jotenkin tympeä, sen olis voinut jotenkin typistää ja keventää tuommosesta massajuoksusta joksikin vähä järjellisemmäksi, tuli mieleen lähinnä joku videopeli. Pakko kyl myöntää, että siinä kerrostalonposautuskohdassa aivot vähän nyrjähti hetkeksi, että "niin kuka mitä milloin?".

Vaatinee pari katsomiskertaa lisää. Ehkä aavistuksen raskaampi elokuva kuin vaikka Inception/Interstellar, että ei mitenkään kepein mielin lähde tätä katsomaan toisella kertaa. Ehkä siitä syystä on vielä vähän harkinnassa tuleeko tämä hyllyyn muiden leffojen jatkeeksi vai ei. Antaisin kuitenkin näin alustavasti arvosanaksi 8-/10.

Hauska oli leffassa huomata, että osa katsojista ihan silminnähden turhautu leffan monimutkaisuuteen, varsinkin paikoin kun dialogi oli vauhdikasta ja pyrki selittämään kimurantteja käänteitä esimerkein, pyöri ja tuhahteli osa leffakävijöistä kuin pikkulapsi tylsistyessään.
 
Katseltiin kotistudiossa tämä sitten kaveriporukalla. Leffan kohokohta oli 190cm blondi, jota katselin silmät pyöreänä alusta loppuun :btooth:

Muuten pilipali aikakonejuoni ei nyt iskenyt, enkä myöskään ymmärtänyt, miksi tää oli vaivauduttu kuvaamaan isolle filmille. Tavallinen digikamera olisi ajanut ihan saman asian, mitä muissakin leffoissa käytetään.

Audiovolyymi oli juuri hyvä, kun sen sai itse säätää sopivaksi kaukosäätimellä. Yksi kavereista oli käynyt katsomassa elokuvan, ja kertoi, että korvia särki pitkään sen jälkeen. Pari muuta oli volyymiongelman vuoksi jättänyt käymättä, ja mua ei edes kiinnostanut mennä Finnkinoon mätänemään.

Sellainen 3/5 perus präiskyttely/kikkaleffa. Ihan jees ajanvietettä. Yksin tätä ei välttämättä jaksaisi katsoa.
 
Oli kyllä hyvin kaksijakoinen leffa. Joiltain osin tuli hyvinkin wau-fiilis, mutta esim. juoni jäi lopulta varsin latteaksi ja joitain kohtauksia oli turhaan venytetty. Toki kyseessä on varsin "vaikea" elokuva eli pitänee ehkä katsoa vielä kotonakin rauhassa, kyllä tuo ehkä toisen katselukerran ansaitsee.
 
Vahvistimen äänenvoimakkuus on leffoja katsellessa yleensä 45-50. Tällä kertaa se piti laskea 35:een ja silti basso huusi paikoin liian lujaa.
Leffan pituus ei yleensä haittaa, sillä oletuksella, että leffa on hyvä. Tanssii Susien Kanssa special edition on 3h 44min ja sen katsoo kivuttomasti yhdeltä istumalta. Tenet alkoi tunnin kohdilla tökkimään ja läppäri aukesi samoihin aikoihin.
Interstellaria jotkut moittivat monimutkaiseksi, mutta itse sisäistin juonikuviot kyllä laakista. Tenet ei aukea. Syynä saattaa olla orastava nousuhumala (ensimmäiset oluet sitten syyskuun puolivälin), keskittymisen herpaantuminen, tai sitten turhan monihyväinen juonikuvio.
Tämä on nyt toinen Nolanin leffa peräjälkeen, joka ei napostele. Dunkirk oli mitäänsanomaton kakofonia, tässä taas mennään jo toiseen äärilaitaan.
 
Hesarin "Mestariteos!"paasaus tuntuu naurettavalta. Aika vaatimaton teelmä. Inception oli sentään visuaalisesti näyttävä.
 
Huhuh. Kovat ei ollet odotukset, mutta en olisi uskonut että tämä olisi yksi huonoimmista leffoista mitä on ikinä tullut katsottua.

Juoni on logiikatonta random sekoilua jota yritetään selittää "monimutkaisuudella" yms. paskalla koska ei vaivaannuttu tekemään kunnon juonta tai sitten Nolan oli LSD:ssä ja piti trippiänsä sen verran hyvänä että se pitää muuntaa käsikirjoitukseksi. Sekoilun lisäksi elokuva menee välillä kuin pikakelauksella. Ihan kuin rauhaton lapsi yrittäisi selittää jotain asiaa, mutta turhautuu kesken ja vaihtaakin puheenaihetta seuraavaan ja taas mennään.

Päänäyttelijä on ehkä surkein Hollywood näyttelijä tällä tasolla mitä on nähty. Kyseessä on kuin musta Kimi Räikkönen ilman huumoriarvoa. Täysin tunteeton, ilmeetön ja kuiva tapaus. Hetken jo luulin että leffaan vain piti saada joku musta näyttelijä, koska vähemmistöstatus eikä osaaminen ja sen takia homma kusahti, mutta sama vaivaa muitakin näyttelijöitä. Venäläinen pariskunta on naurettavan stereotypinen ja kumpikaan ei ole enää 2020 standardeilla uskottava, britti sidekick on teennäinen ja rasittava, intialainen eukko on kuiva kuin sahara jne.

Erikoisefektit yms. on perus Hollywoodia eli hyviä, mutta niiden merkitys on pyöreä nolla kaiken muun katastrofin rinnalla.

Ainoa hyvä puoli oli se että nappasin tämän torrentilla. Olisi vituttanut suunnattomasti jos 2.5h ajanhaaskauksen lisäksi tästä olisi pitänyt vielä maksaa.
 
Elokuvan paras puoli oli se, että kohtauksia kuvattu Tallinnassa ja maisemat tämän vuoksi osin tuttuja. Ei ollut tämä elokuva itselleni oikein se juttu.
 
Vähän kylmäksi jätti leffa. Ensimmäinen Nolanin teos jota en toista kertaa tule katsomaan. Teknisesti kaikki on hienoa mutta aikakikkailun ohella elokuvassa ei ole mitään mistä jaksaisi välittää. Pääosan esittäjä oli puupökkelö näyttelykyvyiltään..on vielä sen puoleen kuuluisaan isäänsä matkaa. Kenneth Branagh taas ylinäytteli senkin edestä.
Kova Nolan fani olen, mutta monimutkaisen ajalla pelailun ja kelailun päälle liimattu juoni olisi vaatinut lisää lihaa luiden ympärille.

Noh, ainakin lopussa
...oli ihan lähes liikuttava idea että toinen tuntenut toisen koko ajan, kiitos aikakikkailun.
Mutta sitten raina olikin jo ohi.

Ps. No musiikki oli oikein toimivaa, annetaan siitä nyt plussaa sentään.
 
Ihan katsottava tuo oli. Elokuva sisälsi muutamia todella hienoja kohtauksia. Ei tuo tarinallisesti ole kuitenkaan 12 apinan tapainen klassikko. Omaan makuun paikoitellen liian sekava ja kun ei asioita aukaista isommin niin se enemmän jättää turhautuneen fiiliksen. Sujuva ja näyttävä toimintaelokuva, jossa on suoraviivainen juoni. Hiukan erilainen Nolanin elokuva vaikka silti hyvin tuttu.

3/5
 
Vähän kylmäksi jätti leffa. Ensimmäinen Nolanin teos jota en toista kertaa tule katsomaan. Teknisesti kaikki on hienoa mutta aikakikkailun ohella elokuvassa ei ole mitään mistä jaksaisi välittää. Pääosan esittäjä oli puupökkelö näyttelykyvyiltään..on vielä sen puoleen kuuluisaan isäänsä matkaa. Kenneth Branagh taas ylinäytteli senkin edestä.
Kova Nolan fani olen, mutta monimutkaisen ajalla pelailun ja kelailun päälle liimattu juoni olisi vaatinut lisää lihaa luiden ympärille.
Vähän samat ajatukset jäi itsellä. Varmasti jäi jotain näkemättä/tajuamatta/ymmärtämättä joka heikensi katselukokemusta, mutta elokuva ei vain ollut loppujen lopuksi niin kiinnostava, että tekisi mieli katsoa uudelleen, jolloin voisi joitain yksityiskohtia poimia. Minulle jäi vain mieleen, että on kikkailtu ajalla juonenkin edestä ja kaikki jäi osittain typeränkin aikakikkailun alle liiaksi.
 
Itse pidin erityisesti leffan soundtrackista. Ne voimakkaasti pauhaavat, välillä väärinpäin toistetut (tai sen kuuloiseksi sävelletyt) biisit toimivat aivan mahtavasti hurjalla vauhdilla eteenpäin jylläävien toimintakohtausten taustalla. Ja se "väärinpäin" soiva musiikki antoi myös kivasti vinkkiä, että tässäkään kohtauksessa kaikki ei olekaan ihan lineaarista.

Juoni oli kuitenkin pettymys, odotin monimutkaisempaa ja se lopun suuri paljastuskin oli sitten vähän pannukakku. Hahmot oli ohuita, mutta enpä niihin mitään hirveää syvyyttä tällaisessa toimintapainotteisessa leffassa kaipaakaan.

4/5 ihan audiovisuaalisen tykityksen ansiosta.
 
Oli kyllä kuvaukseltaan ja visuaalisuudeltaan hieno teos, äänimaailma yllättävän korkealle miksattu kun sai vahvistinta vääntää reilusti pienemmälle muihin leffoihin verrattuna. Käsikirjoitus oli kyllä huono ja hahmoissakin parantamisen varaa.

Eniten ehkä itseä häiritse se päähahmon ajatuksenkulku että miten hän ei missään vaiheessa kyseenalaista mitään tapahtuvaa vaan menee suoraan kaiken mukana. Ei yleisöäkään tietysti kädestä pidetty, mutta kyllä nuo asiat tajusi ensimmäisellä katselukerralla, enkä tiedä tuleeko leffaa toista kertaa katsottua.

Nolanin leffoista menee kyllä sinne häntäpäähän, pari hänen aikaisinta elokuvaansa on näkemättä niin en osaa niihin verrata, mutta kyllä Interstellar ja Inception pysyy edelleen kärjessä. Vaikea heittää kokonaisarvosanaa kun visuaalisesti on todella hieno, mutta tarinaltaan taas heikko, pitää varmaan tyytyä 3/5.
 
Itsellä jäi kesken tämä teos jossain puolessa välissä. Ei vaan kiinnostanut. Netissä surffaaminen vei voiton. Yleensä tykännyt kovasti Nolanin elokuvista, mutta tää ei vaan iskenyt.
 
Katselin tämän viime viikonloppuna. Äänet olivat todella iso ongelma, kun yritin ilman tekstityksiä katsoa. Varmaan tunnin verran yritin säätää tasoja niin, etteivät korvat hajoaisi, jos ääntä on sen verran että myös dialogin kuulee. Lopulta oli pakko laittaa tekstit päälle, kun osa efekteistä oli niin julmetun lujalla ja käytännössä kaikki dialogi todella hiljaista ja epäselvää.

Ei oikein säväyttänyt elokuvana, jotenkin jäi aukkoisen oloiseksi tuo juoni ja muutenkin elokuva nojaa aivan liikaa raskaaseen ekspositioon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 377
Viestejä
4 533 668
Jäsenet
74 806
Uusin jäsen
Sosracing

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom