Ömin pelikone.

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
444
Pitää tulla itsekin hämmentämään soppaa.

Itsellä oli koneen päivitys edessä viime syksynä. Alkuun olin jo ajatellut että teen "future proofin" koneen, eli hommaan rytsölän 3900x/3950x prossun, ja X570 emolevyn.
Sitten rupesin vertaamaan z390/9900k kombinaatioon.
  • rytsölöissä on enemmän coreja, mutta tarvitseeko niitä extra ytimiä mihinkään kun koneen pääkäyttö on pelaaminen? ei mun mielestä
  • X570-emojen piirisarjan tuuletin oli jotain minkä halusin kiertää etäältä (ehkä syyttä).
    • Gigabyten lippulaiva versio oli ainut jossa oli passiivinen jäähdytys piirisarjalle, mutta hinta oli ihan suolainen (+700€)
  • pcie 4.0:sta ei ole tällä hetkellä mitään käytännön iloa; joskin parin vuoden päästä tilanne voi olla toinen
  • AMD:n potentiaaliset muistiongelmat ynnä muut lastentaudit, kun X570 oli suht uusi tuttavuus
  • AM4 kantaan ei tule enää uutta prossua? Vai tuleeko vielä yksi parannuskierros? --> ei hirveästi parannuksen varaa 39xx-prossusta
  • 9900k pelikäytössä edelleen paras, huolimatta pienehköstä marginaalista uusissa peleissä ja sekä kovahkosta energiankulutuksesta (eipähän palella kun kone hönkii vieressä lämpöä tuhannen auringon voimalla :))
    • huonoimmillaan pelikäytössä kuitenkin nopeampi 3700x
    • vanhoissa peleissä etu selkeämmin intelillä korkeammista kelloista johtuen, mutuilen ma
  • luultavasti uusi kone tulee rakennettua parin-kolmen vuoden päästä, jolloin "valmiiksi vanhalla" 9900k:lla ei ole mitään merkitystä
Noilla seikoilla päädyin Inteliin, ja tyytyväinen olen. Aika makuasioita nämä loppuunsa on, molemmilla saa varmasti asiansa ajavan koneen aikaiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Pitää tulla itsekin hämmentämään soppaa.

Itsellä oli koneen päivitys edessä viime syksynä. Alkuun olin jo ajatellut että teen "future proofin" koneen, eli hommaan rytsölän 3900x/3950x prossun, ja X570 emolevyn.
Sitten rupesin vertaamaan z390/9900k kombinaatioon.
  1. rytsölöissä on enemmän coreja, mutta tarvitseeko niitä extra ytimiä mihinkään kun koneen pääkäyttö on pelaaminen? ei mun mielestä
  2. X570-emojen piirisarjan tuuletin oli jotain minkä halusin kiertää etäältä (ehkä syyttä).
    1. Gigabyten lippulaiva versio oli ainut jossa oli passiivinen jäähdytys piirisarjalle, mutta hinta oli ihan suolainen (+700€)
  3. pcie 4.0:sta ei ole tällä hetkellä mitään käytännön iloa; joskin parin vuoden päästä tilanne voi olla toinen
  4. AMD:n potentiaaliset muistiongelmat ynnä muut lastentaudit, kun X570 oli suht uusi tuttavuus
  5. AM4 kantaan ei tule enää uutta prossua? Vai tuleeko vielä yksi parannuskierros? --> ei hirveästi parannuksen varaa 39xx-prossusta
  6. 9900k pelikäytössä edelleen paras, huolimatta pienehköstä marginaalista uusissa peleissä ja sekä kovahkosta energiankulutuksesta (eipähän palella kun kone hönkii vieressä lämpöä tuhannen auringon voimalla :))
    1. huonoimmillaan pelikäytössä kuitenkin nopeampi 3700x
    2. vanhoissa peleissä etu selkeämmin intelillä korkeammista kelloista johtuen, mutuilen ma
  7. luultavasti uusi kone tulee rakennettua parin-kolmen vuoden päästä, jolloin "valmiiksi vanhalla" 9900k:lla ei ole mitään merkitystä
Noilla seikoilla päädyin Inteliin, ja tyytyväinen olen. Aika makuasioita nämä loppuunsa on, molemmilla saa varmasti asiansa ajavan koneen aikaiseksi.
Vaihdoin nuo numeroiksi.

1. Ei tällä hetkellä. 5 vuoden päästä tilanne voi olla toinen. Tällä hetkellä voi jopa mennä kuudella ytimellä pelikäytössä aika huoletta. Mutta jos haluat kutsua konetta "future proof", niin "tällä hetkellä" ei ole se argumentti, jota kannattaa käyttää..
2. Olen yllättäen samaa mieltä..
3. Ja taas "future proof".. Jos ei ota tuoretta teknologiaa, niin onko sitten future proof?
4. Ei niitä ongelmia ole pelkästään X570:lla.. Ihan yleisiä on kaikilla AMD:n piirisarjoilla.
5. Tulee toki ja sitä seuraavat on sitten DDR5.. Tämä on aika huono argumentti, kun X570:lle saa 16-ytimen jo nyt, niin voi päivittää tuplatehoihin myöhemmin. Sinun i9-9900K ei päivitetä.
6. Ei edes ole. Tuolta vaikka 4 peliä, en tähän listaile, kun et sinäkään edes linkittänyt mitään testejä:
7. Ja tämä on taas parempi argumentti. Tuolla saa varmaa suorituskykyä nyt ja se vaan maksaa enemmän. Ei ollenkaan mitään väärää, että tuollaisen ostaa, jos on rahaa ja ei halua säätää.

..mutta nyt en edes halua olla AMD-myönteinen mies, kun sanon:
Odottakaa niiden Intelien hankinnan kanssa.

Sieltä tulee ihan lähiaikoina kaikkea mukavaa, joka on jo tiedossa, eikä ole enää epävarma huhu. i9-9900K vastaavan prosessorin voi hyvinkin saada alta 400€ (vaikka sitten emolevyhinnat on vastaavasti nousseet). Harvoin kannattaa tietotekniikassa odottaa, mutta nyt on tilanne se, että Inteliltä tulee varsinkin tuonne keskiluokkaan AMD:ta vastaan oikeasti kilpailevia prosessoreita.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
[*]rytsölöissä on enemmän coreja, mutta tarvitseeko niitä extra ytimiä mihinkään kun koneen pääkäyttö on pelaaminen? ei mun mielestä

AM4 kantaan ei tule enää uutta prossua? Vai tuleeko vielä yksi parannuskierros? --> ei hirveästi parannuksen varaa 39xx-prossusta

vanhoissa peleissä etu selkeämmin intelillä korkeammista kelloista johtuen, mutuilen ma
Käy PC MasterCash Cow Racen konsolitason ydinmäärä vähiin Star Citizenille kun ilman SMT:tä 12 ydintäkin alkaisi olla tukossa...
Ja kyllä Wintoys-PC:n taustabloatti ja auki olevat ohjelmat alkavat rassata kun next-gen pelit tehdään kahdeksalle ytimelle.

Zen3:n pitäisi olla karkeasti samanlainen päivitys kuin Zen2:n Zen+:sta.
Ja jos ei AMD:n prossujen päivitykset muka riitä, niin sitten ei ainakaan ole mitään järkeä ostaa uudelleenbrändättyä 2015 vuoden Skylakea haavoittuvuuslaskurin ollessa ainoa joka sanoo tik-tok.

Vai on CS:GOsta tullut uusi peli...


Zen3:n kohdalla lienee sitten loputkin pelit muuttuneet liian uusiksi...
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
444
No... Sieltähän tuli kommenttia! :D

Ei pitäisi puolen yön aikaan kirjoittaa silmät ristissä mitään internetsiin. Tuohon ekaan kommenttiini pitäisi tehdä parit täydennykset
  • Sitten rupesin vertaamaan z390/9900k kombinaatioon, joka siis on vanhempaa tekniikkaa ja sillä hetkellä pelikäytön nro 1.
  • Noilla seikoilla päädyin Inteliin => Päädyin inteliin, koska olin uskossa että se oli ostohetkellä nro 1. pelikäyttöön, ja oletettavasta parin-kolmen vuoden päivityssyklistä johtuen turha tehdä futureproofattua x570-buildia joiden kanssa oli saattanut isommalla todennäköisyydellä joutua painimaan lastentautien kanssa.
Pahoittelen sekaannusta; tiedossa siis oli ostohetkellä, että "futureprooffauksen" kohdalle tehdään yliviivaus kun z390-pohjalta edetään.

Otan muutamasta hsalosen kommentista kiinni:

5. Tulee toki ja sitä seuraavat on sitten DDR5.. Tämä on aika huono argumentti, kun X570:lle saa 16-ytimen jo nyt, niin voi päivittää tuplatehoihin myöhemmin. Sinun i9-9900K ei päivitetä.
6. Ei edes ole. Tuolta vaikka 4 peliä, en tähän listaile, kun et sinäkään edes linkittänyt mitään testejä:
5. Kuten yllä sanottu, tuo oli tiedossa - jäi vain kirjoittamatta eilen.
6. Jaa, mutuilu ei näköjään kannata :D aika tasaista, joissakin peleissä 9900k edellä ja toisissa 3700x. Seison korjattuna (ja katselen sivusilmällä hyvien x570-emojen tarjouksia :p).

..mutta nyt en edes halua olla AMD-myönteinen mies, kun sanon:
Odottakaa niiden Intelien hankinnan kanssa.

Sieltä tulee ihan lähiaikoina kaikkea mukavaa, joka on jo tiedossa, eikä ole enää epävarma huhu. i9-9900K vastaavan prosessorin voi hyvinkin saada alta 400€ (vaikka sitten emolevyhinnat on vastaavasti nousseet). Harvoin kannattaa tietotekniikassa odottaa, mutta nyt on tilanne se, että Inteliltä tulee varsinkin tuonne keskiluokkaan AMD:ta vastaan oikeasti kilpailevia prosessoreita.
Tälle vahva peukku! Ehkä hyvä odottaa uuttaa inteliä, jos heidän tuotteet puhuttelee enemmän syystä x.

Tartun nyt myös muutamaan E.T:n kommenttiin
Käy PC MasterCash Cow Racen konsolitason ydinmäärä vähiin Star Citizenille kun ilman SMT:tä 12 ydintäkin alkaisi olla tukossa...
Loppujen lopuksi ihan sama vaikka uusin, kallein, ja voimakkain AMD:n Threadripper menisi solmuun Star Citizenin kanssa, kun peli itsessään ei tällä haavaa kiinnosta.
Ja jos näin käykin yllättävän nopeasti, että pitää olla vähintään 12c/24t masiina jotta peli pyörii sulavasti, niin saapahan sitten kasata uuden koneen :)

Zen3:n pitäisi olla karkeasti samanlainen päivitys kuin Zen2:n Zen+:sta.
Tätä pointtia olisi ehkä hyvä ollut painottaa ostohetkellä enemmän... Mutta toisaalta me Visan kanssa emme olleet valmiita laittamaan vajaata tonnia pelkkään X570-emoon (Gigabyte Aorus X570 Extreme), jotta sais emon ilman pikkusirkkeliä.
Tosin, tämä tuulettimen karsastus saattoi/saattaa olla täysin turhaa, mutta sillä hetkellä se tuntui asialta jota en halunnut emolevylle.
Yksi mikä myös mietitytti oli X570 ja Zen 3 yhteensopivuus, mutta nähtävästi sekin mietintä oli turhaa:

...ja loput kommentit olikin sitten sellaista ihmeellistä ulinaa, että en oikein tiedä mitä sanoisin niin en sano mitään.

____

Pahoittelut @Ömi :lle, kun tänne tuli asiaa ehkä hieman asian vierestä! :D Jos pitkäikäista konetta haluat ilman, että tarvitsee tehdä isompia välipäivityksiä seuraavaan +3:een vuoteen niin ei mun mielestä ole muuta fiksua vaihtoehtoa kuin X570-emo ja 3900x/3950x.
Itse olen jo muutamaan otteeseen maininnut, että miksi karsastan/karsastin noita emoja, mutta tuo tuuletin taitaa vain olla seikka mikä pitää hyväksyä näiden kanssa jos haluaa pitkäaikaista ratkaisua. Luultavasti siitä ei edes ole / tule olemaan mitään ongelmia, kunhan vain vainoharhaisena horisen.
Kuten hsalonen sanoikin, niin intelistä on hyvä ehkä odottaa se seuraava iteraatio (tai vähintään 9900k tarjouksia), kun sitä 9900k tasoista prossua tulee saamaan halvemmalla.

Näyttiksenä 2080S lienee paras ratkaisu laatu/hinta/pitkäikäisyys vertailussa 2560x1440p resolla.
Jos yhtään miettii että haluaisi vaihtaa esimerkiksi tulevaan RTX 3000-sarjaan, niin silloin voisi harkita myös 2070S tai 2060S kortteja, etenkin jos aivan kaikkien pelien ei ole pakko pyöriä aina 144+ fps maks. grafiikoilla.
Itsellä oli vastaava tilanne tuossa ~2016 alussa, kun koneeseen osia mietin ja päädyin silloin GTX 970:iin, vaikka GTX 1000-sarjan julkaisu ei ollut enää kovin kaukana. Pari vuotta myöhemmin tuli eteen todella hyvä tarjous GTX 1080 Ti:stä, joka sitten korvasi ton 970:n enemmän kuin hyvin.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Tätä pointtia olisi ehkä hyvä ollut painottaa ostohetkellä enemmän... Mutta toisaalta me Visan kanssa emme olleet valmiita laittamaan vajaata tonnia pelkkään X570-emoon (Gigabyte Aorus X570 Extreme), jotta sais emon ilman pikkusirkkeliä.
Asus ei edelleenkään tosiaan osaa tehdä noita piirisarjajäähyjä (15v sitten "pääsin" vaihtelemaan niitä Asuksen Athlon-emoon Nvidian piirisarjalla) mutta Gigabyten ja MSI:n kunnollisen kokoiset jäähdytysrivat kauempana näytönohjaimesta mahdollistavat puolipassiivisen toiminnan ja ainakaan kotelotuuletuksen toimiessa tuskin tuuletin paljoa edes pyörii.

Vaihtamalla esim. Carbonauttia todennäköisesti halvan hinnan ja vakauden perusteella valitun tahnan tilalle varmaan saisi lämmöt riittävän alas täysin passiiviseen jäähdytykseen:
r/Amd - PSA: Dropped X570 chipset temp 15°C by replacing crappy thermal pad with paste
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Hyvä vaan että tulee mielipiteitä tänne.
Olen nyt päättämättä vielä että olisiko se 2080S vai 30XX odottelua.

Kyllähän tuo minun papparainen pistää tasasin väliajoin ketuttamaan kun käy temppuamaan.
Mikä vain olisi iso parannus nykyiseen gtx 660

Tänään tuli istuskeltua ultrawide näytön edessä ja sai ”hieman” taas fiiliksen että moinen voisi olla hyvinkin mukava.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Eli, tarkoitukseni on / oli kasata uusi tietokone syksyllä tai loppuvuodesta kun uudet näytönohjaimet tulevat saataville.

Kysytääs nyt "välivaiheen"neuvoa koska törmäsin ongelmaan joka "ei käy!".
Vähän on fiilis että tämä haave välivaiheen korjaamisesta ei ole mahdollista mutta eipä se haittaa kysyä.

Eli iski ongelma ettei pelaamani pelin prepatch toimi ongelmitta nykyisellä koneellani ja lisälevyn infot sanoo "Sorry, your computer does not meet the minimum specifications required to run this product."

Nykyisen koneeni tiedothan ovat sen
GTX 660 / i7-3770 / 8.

Tarkemmat tiedot :

Pystyykö tälle pakettiraadolle päivittämään näytönohjaimen jonka tiedot ovat :
minimum :
NVIDIA® GeForce® GTX 760
AMD Radeon™ RX 560
Intel® UHD 630 (45W)
 
Liittynyt
17.12.2017
Viestejä
165
Kunhan uusi kortti fyysisesti mahtuu koneen sisälle, GTX 660:n voisi korvata vaikka jollain käytetyllä foorumin kauppaosiolta. Tutkiskelin vähän tuota pakettikoneen korttia ja näyttää olevan kooltaan 2 slottia paksu ja jotain 17-18 cm pitkä, ja siinä on yksi 6-pinninen lisävirtaliitin. GTX 1050, 1050 Ti tai 1060 varmaan menisivät nätisti, kunhan vaan varmistaa koon ja että koneen virtalähteestä lähtee siihen sopiva kaapeli. 6-pinninen siinä nyt ainakin pitäisi olla ihan tuota 660:tä vartenkin, ja nuo 1000-sarjan budjettipään edustajat eivät sitä enempää yleensä tarvitse.

Mutta sen sijaan kyllä hommaisin itse kokonaan uuden koneen jo nyt, jos kerran pelitkin kieltäytyvät totaalisesti toimimasta. Tarve on nyt, ja uutta rautaa on aina tulossa horisontissa...
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Kertokaas nyt tietämättömälle.
Mitä eroa tälläisissä prosessorin jäähdyttimissä on?
Onko toinen puhtaasti ulkonäkökarkkia?

Ensimmäinen oli ehdoitus Jimmsin aspa chatissä ja törmäsin tuohon Gigabyten juttuun ihan vain eräässä videossa ja jäi mietityttämään.
(ja aikomus on yhä pysyä Intelissä, joko Intel Core i7-10700k tai i9-10900K, palataan siihen sitten kun ne Nvidian uudet näytönohjaimet ovat tulleet.)
vs
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Kertokaas nyt tietämättömälle.
Mitä eroa tälläisissä prosessorin jäähdyttimissä on?
Onko toinen puhtaasti ulkonäkökarkkia?

Ensimmäinen oli ehdoitus Jimmsin aspa chatissä ja törmäsin tuohon Gigabyten juttuun ihan vain eräässä videossa ja jäi mietityttämään.
(ja aikomus on yhä pysyä Intelissä, joko Intel Core i7-10700k tai i9-10900K, palataan siihen sitten kun ne Nvidian uudet näytönohjaimet ovat tulleet.)
vs
Gigabyte tosiaan ylihintainen rgb-viritelmä. Arcticin aio-jäähyt tod näk reippaasti parempia paksumman radin ansiosta ja vielä puolet halvempiakin.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Jos pysytään ilmajäähyissä, kumpi olisi parempi vaihtoehto?

vai
Perus D15 on parempi eli näistä kalliimpi. Parempaa jäähdytystehoa, db-vaikioituna, alkaa löytyä vasta 360mm customvesiloopeissa
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Tuli luettua tämä minun topicini omasta tulevasta pelikoneen hankinnasta ja tässä olen parisen päivää pyöritellyt erilaista lähestymistä asiaan.
Eli, yhä odottelen Nvidian syksyn/loppuvuoden näytönohjaimia, koen että se on ainoa järkevä ratkaisu.
Mieleeni nyt tuli kuitenkin pohtia ja kysyä neuvoa näytön kantilta.

Eli jos haluan näytöksi 34'' UWn, joista allaoleva se ehkä kiinnostavin..

Niin millaiset sisukset tarvitsen?
Osaako porukka täällä foorumilla antaa neuvoja paloihin niin Intelin kuin AMDn osalta?
Eli kone tulee lähes puhtaasti pelikäyttöön. Peleinä yhä WoW, WoT, rekkasimut.. Ensimmäiset 2 peliä tahtoisin pyörivän korkeilla grafiikka asetuksilla.

Tarviiko tehokkaimman prosessorin?
Entä enemmän kun 16GB ramia?
Riittääkö ilmajäähy?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Tuli luettua tämä minun topicini omasta tulevasta pelikoneen hankinnasta ja tässä olen parisen päivää pyöritellyt erilaista lähestymistä asiaan.
Eli, yhä odottelen Nvidian syksyn/loppuvuoden näytönohjaimia, koen että se on ainoa järkevä ratkaisu.
Mieleeni nyt tuli kuitenkin pohtia ja kysyä neuvoa näytön kantilta.

Eli jos haluan näytöksi 34'' UWn, joista allaoleva se ehkä kiinnostavin..

Niin millaiset sisukset tarvitsen?
Osaako porukka täällä foorumilla antaa neuvoja paloihin niin Intelin kuin AMDn osalta?

Eli kone tulee lähes puhtaasti pelikäyttöön. Peleinä yhä WoW, WoT, rekkasimut.. Ensimmäiset 2 peliä tahtoisin pyörivän korkeilla grafiikka asetuksilla.
Kohtuuhintainen kone jaksaa kyllä vääntää nuo pelit noinkin korkealla resoluutiolla. Eivät ole mitenkään raskaita.

Lyhyt yhteenveto:
- 6 ydintä ja 12 säiettä, eli Ryzen 3600 tai Intel i5-10400f (alle 200€)
- 16Gb DDR4 3200MHz muistia (2x8Gb) noin 80€
- Keskitason emolevy AMD B450 tai Intel B460, noin 80-100€
- Nopea NVMe tallennustila, tarpeen mukaan 500 - 1000Gb (Noin 100€)
- Hyvälaatuinen poweri, 550-650W, noin 100€
- Kotelo, rgb ja jäähy, noin 100€ - 300€
- Paras näyttis mihin rahat riittävät, luokkaa 400-500€
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Minulla on Nvidian 1080 ti ja nyt Dellin 3415W (3440x1440) resoluutio ja pääsen sinne 55-70 fps lukemiin vielä nippa nappa peleissä jos ei kääntele kaikkia nappeja kaakkoon. Prossuna on i7-8700k.

Itse tilasin juuri tuon LG 34GN850-B näytön, että saisi variable refresh raten käyttöön, koska fps ei jaksa pysyä kiinteässä 60 koko ajan (ja tämä näyttö näytti olevan paras markkinoilla tolla resoluutiolla, tai ainakaan parempaa en löytänyt). Onko porukalla mitään kommentteja tosta näytöstä muuten, eli ilmeisesti on ollut laatuongelmia (kaikki Dellin näytöt jotka minulla on olleet käytössä ovat olleet todella hyvin kalibroituja, mutta ilmeisesti Dellillä on eri laatujärjestelmä vaikka LG:n paneleita käyttääkin).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 690
Kannattaa ehkä odotella myös AMD:n uudet näyttikset. Sittenpähän näkee mikä on paras omalle budjetille. Ilmajäähy on riittävä prossulle varmana, niistä löytyy kyllä jäähdytystehoa.

huomiona, jos panostaa isompi resoluutioiseen näyttöön, pitää myös näyttikseen laittaa enemmän pelimerkkejä.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Onko AMD prosessori parempi vaihtoehto (ja miksi?) jos ajatellaan että sillä yhdellä samalla koneella haluaisi myös streamata pelaamista?
Tämä streamaus on iso ehkä, mutta houkuttaisi kovin.

Olen ymmärtänyt että AMDllä on enemmän jotain coreja kun Intelillä, osaako kone /pelit/ohjelmat ihan itsekseen niitä valjastaa käyttöön vai pitääkö itse säätää jotain?

Kerta tässä ollaan jo odottamassa uusia Nvidian näytönohjaimia, kannattaako odotella AMDn uudet prosessorit siinä samalla?

Mitä eroa on emolevyillä jotka alkavat B tai X kirjaimella?

Mahtaako tälläinen koppa olla hyvä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
AMD siitä syystä että saman suorituskyvyn saa halvemmalla, joka taas mahdollistaa paremman näytönohjaimen. Tietenkin jos hinnalla ei ole mitään väliä, niin Intel on parempi valinta. Panostaminen näytönohjaimen tehoon tuo enemmän ruudunpäivitysnopeutta.

Jos streemaa niin ehdottomasti Nvidia. Rautakoodaus NVENC:in avulla hoitaa hommaa niin ettei järjestelmän suorituskyky heikkene. En kylläkään tiedä minkälaista korttia AMD puskee ulos.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Onko AMD prosessori parempi vaihtoehto (ja miksi?) jos ajatellaan että sillä yhdellä samalla koneella haluaisi myös streamata pelaamista?
Tämä streamaus on iso ehkä, mutta houkuttaisi kovin.

Olen ymmärtänyt että AMDllä on enemmän jotain coreja kun Intelillä, osaako kone /pelit/ohjelmat ihan itsekseen niitä valjastaa käyttöön vai pitääkö itse säätää jotain?

Kerta tässä ollaan jo odottamassa uusia Nvidian näytönohjaimia, kannattaako odotella AMDn uudet prosessorit siinä samalla?

Mitä eroa on emolevyillä jotka alkavat B tai X kirjaimella?

Mahtaako tälläinen koppa olla hyvä?
Jos pelaat pelkästään, niin osta jonkin valmistajan (vaikka Asus, mutta muitakin on, asuksella on tosin melkein paras laadunvarmistus ja tästä syystä taitavat olla myös isoin emolevy valmistaja tällä hetkellä) B550 piirisarjallinen emolevy (hinta ratkaisee sinun käytössä).

Sitten prosessoriksi 4 ytiminen (4 prosessoria/ydintä, ajaa 8 säiettä/thread) AMD Ryzen 3 3300X (tämä riittää tällä hetkellä kaikille peleille niin ettei tule pullonkaulaksi). Maksaa alle 150€ Suomessa.

Jos taas myöhemmin haluat tehdä jotain muuta koneella, niin voit päivittää sitä aina Ryzen 9 3950Xn (16 ydintä, 32 säiettä) tai tuleviin Zen3 prosessoreihin asti vaihtamatta muuta kuin prosessorin.

Windows 10 ja pelit osaa hyödyntää kaikki coret joihin pelit on suunniteltu, joten et voi edes tehdä mitään optimointeja itse. Ohjelmat käyttää niitä resursseja joita osaavat. Mitä enemmän niin parempi.

Näytönohjaimeksi joku näistä kolmesta:
Nvidia GTX 1660 ti (hyvä 1920x1080 resoluutiolla)
Nvidia RTX 2070 Super (erinomainen 1920x1080 resoluutiolla)
Nvidia RTX 2080 ti (paras)

Muut on enemmän tai vähemmän huonoja kompromisseja joka suuntaan. Eli ominaisuuksiin nähden maksaa liikaa riippumatta tilanteesta. Jos sinulle tulee ultrawide näyttö (3440x1440), joudut ostamaan minimissään tuon RTX 2070 Superin että saat hyvät krafiikat käyttöön.

Jos 1660 TI riittää 1080p näytölle 60 kuvaan sekunnissa (fps) (2 073 600 pikseliä), niin 3440x1440 (4 953 600 pikseliä) ultra wide näytöllä saat n. 25 kuvaa sekunnissa samoilla asetuksilla.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
62
Jos pelaat pelkästään, niin osta jonkin valmistajan (vaikka Asus, mutta muitakin on, asuksella on tosin melkein paras laadunvarmistus ja tästä syystä taitavat olla myös isoin emolevy valmistaja tällä hetkellä) B550 piirisarjallinen emolevy (hinta ratkaisee sinun käytössä).

Sitten prosessoriksi 4 ytiminen (4 prosessoria/ydintä, ajaa 8 säiettä/thread) AMD Ryzen 3 3300X (tämä riittää tällä hetkellä kaikille peleille niin ettei tule pullonkaulaksi). Maksaa alle 150€ Suomessa.

Jos taas myöhemmin haluat tehdä jotain muuta koneella, niin voit päivittää sitä aina Ryzen 9 3950Xn (16 ydintä, 32 säiettä) tai tuleviin Zen3 prosessoreihin asti vaihtamatta muuta kuin prosessorin.

Windows 10 ja pelit osaa hyödyntää kaikki coret joihin pelit on suunniteltu, joten et voi edes tehdä mitään optimointeja itse. Ohjelmat käyttää niitä resursseja joita osaavat. Mitä enemmän niin parempi.

Näytönohjaimeksi joku näistä kolmesta:
Nvidia GTX 1660 ti (hyvä 1920x1080 resoluutiolla)
Nvidia RTX 2070 Super (erinomainen 1920x1080 resoluutiolla)
Nvidia RTX 2080 ti (paras)

Muut on enemmän tai vähemmän huonoja kompromisseja joka suuntaan. Eli ominaisuuksiin nähden maksaa liikaa riippumatta tilanteesta. Jos sinulle tulee ultrawide näyttö (3440x1440), joudut ostamaan minimissään tuon RTX 2070 Superin että saat hyvät krafiikat käyttöön.

Jos 1660 TI riittää 1080p näytölle 60 kuvaan sekunnissa (fps) (2 073 600 pikseliä), niin 3440x1440 (4 953 600 pikseliä) ultra wide näytöllä saat n. 25 kuvaa sekunnissa samoilla asetuksilla.
Ei kyllä 3300x oo saatavilla Suomessa, etkä saa ulkomailtakaan. Mutta oishan se hyvä.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Kerta minulla on tämä oma alueeni koneeni palojen pohtimiseen, niin parempi kysyä täällä kuin hajauttaa kysymyksiä ympäriinsä.
Niille jotka eivät jaksa lukea edellisiä viestejäni täältä, en ole ikinä kasannut konetta. Sisuksiinkin kurkannut pahimmat pölyt poistaessa ainoastaan.

Mitä minun tulee tietää valitessani emolevyä pakettiini?
Mihin vaatimuksiin pitäisi osata vastata?
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Kerta minulla on tämä oma alueeni koneeni palojen pohtimiseen, niin parempi kysyä täällä kuin hajauttaa kysymyksiä ympäriinsä.
Niille jotka eivät jaksa lukea edellisiä viestejäni täältä, en ole ikinä kasannut konetta. Sisuksiinkin kurkannut pahimmat pölyt poistaessa ainoastaan.

Mitä minun tulee tietää valitessani emolevyä pakettiini?
Mihin vaatimuksiin pitäisi osata vastata?
Se, ostatko AMD:n vai Intelin prosessorin (osta AMD, niin voit päivitellä vaihtamatta emoa).

Sitten vinkkinä,osta Asus, älä halvinta, älä kalleinta. Piirinä joko B550 (normi, tässä tulee pci-e 4 vain osaan paikooista, passivisesti jäähdytetty) tai X570(paras, tässä tulee pci-e 4 joka paikkaan, aktiivisesti jäähdytetty, kalliimpi).

Katso mitä tarvitset emolevyltä, niitä löytyy wifillä ja ilman. Muilla valmistajilla on kanssa ihan ok emolevyjä, ei noilla voi mennä pieleen oikein millään. 4xx ja 3xx piirillisiä emolevyjä ei kannata ostaa koska niihin ei voi päivittää prosessoreita tulevaisuudessa yhtään (aikaisemmin ensimmäisiin Ryzen emolevyihin sai vielä 2 ja 3-sarjan prosessoreita, eli melkein 5 vuotta vanhaan huippu emoon pystyi lykkäsemään uuden prossun).
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
166
Jos budjetti on 2keur niin tuolla saa jo todella hyvän myllyn ja myös todella hyvän näyttiksen. B550-emolle ääni myös täältä, päivitettävyys parempaa tulevaisuudessa. Toki en ole asiantuntija, mutta itsekin olen piakkoin kasaamassa konetta itselle 15 vuoden tauon jälkeen ja jonkin verran tutusttunut jo asiaan. Itse menisin AMD- vaihtoehdolla. Varmasti hyviä lankkuja tässä B550:


tästä löytyy wifi ja samaa mallia löytyy muutama euro halvempana ilman wifiä:



Gigabyte B550 AORUS PRO AC, ATX-emolevy - 209,00€ (löytyy wifi)

Prosessoriksi riittää varmasti tämä:


Prosessorin mukana tulee jäähy, mutta ei liene paras mahollinen, mutta silläkin pärjää. Jos haluaa paremman niin tämä:


Kiintolevy:



Muistit esimerkiksi 16GB:


tai 32GB (harva tarvii):


Näytönohjaimista maun mukaan, mutta tuohon budjettiin saa RTX 2070 super näyttiksen sopimaan hyvin ja valinnanvaraa on. Meneeköhän jo jopa 2080? Näyttiksen nimellä kun googlailee niin niistä löytyy testejä.

Virtalähde:


Tai seasonic


Kotelo maun mukaan ja niitäkin löytyy vaikka millaisia. Katsoo nyt ettei se ole mikään umpipönttö, ettei lämpöjen kans tule ongelmia ja että löytyy tuuletinpaikkoja.

Lätki nuo ostoskoriin ja katso paljon tekisi yhteensä, mutta pitäisi jäädä alle 2keur. Tietokonekauppa.fi on todennäköisesti hieman halvempi.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Sitten vinkkinä,osta Asus, älä halvinta, älä kalleinta.
Saisinko tälle jotain syitä että mistä syystä ei Asus merkkiä?
AMD olen nyt lopulta päätynyt kun on niin monesta suuntaa sitä suositeltu
Oen ymmärtänyt että X570 olisi parempi valinta emolevyistä?

Wifiä en tarvitse.
BT tarvitsen mahdollisesti joskus.
Näppis, hiiri, headset - nämä vie 4 usb paikkaa.

@HifiCurious
Kiitos että listailit osia, mutta taidan olla sitä huutelemassa uudestaan kun on nuo Nvidia näyttikset ja AMD uudet prossut ja ehkä näyttiksetkin tulossa.
Kun kerta nyt hetken voi odotella, niin odotellaan.

Tämän vuoden puolella olisi toive saada se kone kasaan kylläkin.
 
Viimeksi muokattu:

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Sitten vinkkinä,osta Asus, älä halvinta, älä kalleinta.
Saisinko tälle jotain syitä että mistä syystä ei Asus merkkiä?
No kuten sanoin, niin osta Asus, edellä mainituista syistä. Taisit jotenkin lukea huonosti viestin? Ylempänä olin maininnut syynkin, eli Asus on isoin emolevyjen valmistaja ja niillä on odotettavasti paras laadunvarmistus.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
166
Saisinko tälle jotain syitä että mistä syystä ei Asus merkkiä?
AMD olen nyt lopulta päätynyt kun on niin monesta suuntaa sitä suositeltu
Oen ymmärtänyt että X570 olisi parempi valinta emolevyistä?

Wifiä en tarvitse.
BT tarvitsen mahdollisesti joskus.
Näppis, hiiri, headset - nämä vie 4 usb paikkaa.

@HifiCurious
Kiitos että listailit osia, mutta taidan olla sitä huutelemassa uudestaan kun on nuo Nvidia näyttikset ja AMD uudet prossut ja ehkä näyttiksetkin tulossa.
Kun kerta nyt hetken voi odotella, niin odotellaan.

Tämän vuoden puolella olisi toive saada se kone kasaan kylläkin.
Hei, tuossa lukee, että älä osta halvinta, osta asus. Aina voi jäädä toki odottelemaan, mutta hyvin pian voit huomata, että koskaan ei ole hyvä hetki, aina on tulossa uutta ja parempaa. Voithan esimerkiksi tehdä niin, että ostat nyt esimerkiksi GTX1660 super näyttiksen ja sitten kun uudet tulee niin päivität ja myyt tuon vanhan näyttiksen pois. Itse olen aika skeptinen että kun uudet prossut tulee, että olisi mikään pakottava tarve heti prossua päivittää jos esimerkiksi Ryzen 3700x:n nyt otat.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
166
Yleensä wifi ja BT on ns naitettu yhteen eli emo jossa on BT niin taitaa aina olla myös wifi. En toki 100% varma ole.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Se, ostatko AMD:n vai Intelin prosessorin (osta AMD, niin voit päivitellä vaihtamatta emoa).
Ei tuo päde enää Zen3:n jälkeen, kun sitten tulee kuitenkin DDR5-muistit ja menee koko paketti vaihtoon.

Ja aiempiin viesteihin viitaten aktiivinen jäähdytys piirisarjalla on sellainen paikka, että ei kiitos. Se alkaa siellä kuitenkin rutisemaan ja rallattelemaan parin vuoden päästä ja perse repeää. Ja muutenkin nuo kaikki pienet ropelit tuppaavat olemaan äänekkäitä.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
166
Ei tuo päde enää Zen3:n jälkeen, kun sitten tulee kuitenkin DDR5-muistit ja menee koko paketti vaihtoon.

Ja aiempiin viesteihin viitaten aktiivinen jäähdytys piirisarjalla on sellainen paikka, että ei kiitos. Se alkaa siellä kuitenkin rutisemaan ja rallattelemaan parin vuoden päästä ja perse repeää. Ja muutenkin nuo kaikki pienet ropelit tuppaavat olemaan äänekkäitä.
B550 lankuissa ei ole ripuli ropelia
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Nyt tärkeimpien palasten päätökset on tehtynä ja olisi jälleen aika kysyä apua täältä palapeliini.
Palaset tulen ostamaan ainoastaan Jimm'siltä ja niiden saatavuuden ei ole oltava nyt heti.
Toiveena olisi että koneen saaminen kotia ei menisi pitkälle 2021 kuiteskaan.
Jäähdytys olisi ilma.

Prosessori : AMD Ryzen 9 5900X, AM4, 3.7 GHz, 12-Core, Boxed - 579,00€
Prosessorin jäähdytys : ?
Näytönohjain : Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming -näytönohjain, 10GB GDDR6X
RAM : 32 GB, mutta mitä merkkiä yms?
Emolevy : Tätä en ole lyönyt 100% lukkoon, mutta mielessä olisi Asus ROG Strix X570-F Gaming, ATX-emolevy
Tai sitten olisiko se E BTllä?
SSD : En ole varma riittääkö 1x 1TB vai pitäisikö jakaa käyttikselle oma ja muulle oma, tai sitten suoraan 1x 2TB
(Nykyisessä vanhuksessa on 1x1TB HDD ja tilasta ei ole tällähetkellä puutetta.)
Kotelo : (En ole vielä tarkastellut itse mahtuuko kaikki sisuskalut tähän).
Millaista tuuletinta koppaan kannattaa laittaa? minkä kokoista ja mihin paikoille?
Virtalähde : Tätä en ole lyönyt myöskään lukkoon.

Loppuun pohtimista liittimistä sunmuuta.
Tällähetkellä hiiri, näppäimistö ja headset vie 4x usb type a.
Näytössä olisi HDMI ja DP, ymmärtääkseni DPllä saan kaiken ilon irti?
Kaiuttimista en tällähetkellä tiedä, mutta liitinpaikkaa niitä ajatellen tulisi olla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2020
Viestejä
556
Prossucooleriksi niin ei jää ainakaan siitä kiinni: Noctua NH-D15 chromax.black -prosessorijäähdytin - 99,90€
Muistit: G.Skill 32GB (2 x 16GB) Trident Z Neo DDR4 3600MHz, CL16, 1.35V, musta/hopea - 291,00€ ?
Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että windowsille oma ja peleille yms sitten oma tallennustila. Eli windowsille vaikka joku 500GB ja peleille yms joku 2TB.

Kotelotuulettimiksi vaikka ARCTIC P14 PWM PST, 140mm PWM-laitetuuletinsarja, 5 kpl, musta - 35,90€ ?
Tai sitten Noctuan samaa kokoa, niissä tosin hintaa on. Noctua NF-A12x15 PWM chromax.black.swap -laitetuuletin, musta - 24,90€
Jos kotelon ei tarvitse olla valkoinen niin säästää sen 30€ ja ei jää niin montaa tuuletinta yli, niin siellä on musta Phanteks P500A BLACK, ikkunallinen miditornikotelo, musta - 104,90€

Tuulettimet sijoittaisin: 3 eteen puhaltamaan sisään, ja taakse 1 poistoksi (+ mahdollisesti myös 1 perälle kattoon).
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Jatketaan kysymyksien esitystä tässä omassa topicissa.

Onko eroa prossucoolereissa, noctua vs tuo arctic esports duo?
Voiko tuosta halvemmasta Arcticista loppua puhti?

Sitten, minulla on ollut koneita vain yhdellä kovalevyllä varustettuna.
Jos minulla olisi kone kahdella SSDllä, 256gb + 1Tt.
Pitääkö winukan puolella jotain säätää että se toinen kovalevy on näkyvissä ja käytettävissä?
(tälläiseen olen joskus netin syövereissä törmännyt).
Jos minulla on winukka yhdellä ja muut toisella, jos haluan jostain syystä resetoida sen, miten tulee toimia?
Ja saako tuolle Asuksen emolle kaksi SSDtä laitettua?
+
Nuo SSDt ovat vain vaihtoehtona, mutta löytyykö jotain parempaa?
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 611
Tuolta halvemmalla ssd:t. jos tommosen A2000 laittaa Windows- levyksi, niin sama laittaa tuo 500gb, kun hintaeroa kymppi.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Tuolta halvemmalla ssd:t. jos tommosen A2000 laittaa Windows- levyksi, niin sama laittaa tuo 500gb, kun hintaeroa kymppi.
Hommasin itse heräteostoksena mökkiviikonlopulle läppäriin 500G A2000, ihan ok, mutta tosta ei löydy oikein mitään noita mainostettuja rautakiihdytysominaisuuksia (bios ei ainakaan tunnista niitä), joten jos perus levyä katsoo, niin toi 500G on ihan jees (luku: 1500/ kirjoitus:300 mt/s) on nopeudet. 1T ei ole ton nopeampi, mutta saa tupla kapasiteetin, Amazonista kannattaa tilata, niin saa n. 100€ hintaan, Suomessa oli 160€ vk:ssa ja 500g oli 60€.
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 300
Onko eroa prossucoolereissa, noctua vs tuo arctic esports duo?
Voiko tuosta halvemmasta Arcticista loppua puhti?
Tässä käytössä, kellottamattomalla ryzenillä ei ole mitään käytännön eroa. Esports Duo on erittäin tehokas hintaisekseen.
Sitten, minulla on ollut koneita vain yhdellä kovalevyllä varustettuna.
Jos minulla olisi kone kahdella SSDllä, 256gb + 1Tt.
Pitääkö winukan puolella jotain säätää että se toinen kovalevy on näkyvissä ja käytettävissä?
(tälläiseen olen joskus netin syövereissä törmännyt).
Joskus täytyy tälläinen tehdä, joskus tulee automaattisesti näkyviin.
Jos minulla on winukka yhdellä ja muut toisella, jos haluan jostain syystä resetoida sen, miten tulee toimia?
Voit vain resetoida windows levyn.

Ja saako tuolle Asuksen emolle kaksi SSDtä laitettua?
Kyllä, emosta löytyy kaksi kappaletta nvme paikkoja. Kannattaa huomioida että jos laitat nvme levyjä niin sata-portit yleensä disabloituu samalla eli kovin montaa sata-liittimellä olevaa laitetta (esim dvd-asemat mutta kukapa niitä enää käyttää) et saa laitettua.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Emolevy : Tätä en ole lyönyt 100% lukkoon, mutta mielessä olisi Asus ROG Strix X570-F Gaming, ATX-emolevy
Tai sitten olisiko se E BTllä?
SSD : En ole varma riittääkö 1x 1TB vai pitäisikö jakaa käyttikselle oma ja muulle oma, tai sitten suoraan 1x 2TB
(Nykyisessä vanhuksessa on 1x1TB HDD ja tilasta ei ole tällähetkellä puutetta.)
MSI X570 Tomahawk on paljon laadukkaampaa suunnittelua huomattavasti halvemmalla.
MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI, ATX-emolevy - 229,90€
Asuksen X570 piirisarjajäähyt kun ovat markkinoinnin ahterista:
- Itse jäähdytysripa muovisten markkinointipaskeiden alla on pieni.​
- Ja nojaa jatkuvaan ilmavirtaan jatkuvasti pyörivältä tuulettimelta.​
- Koko sätöksen ollessa sijoitettu huonoimpaan mahdolliseen paikkaan näytönohjaimen alle sen lämmöillä haudutettavaksi.​
Siihen kun laitat tuon yhden kaikkien aikojen tehosyöpöimmistä näytönohjaimista päälle, niin piirisarja käy taatusti lämpimänä pelisessioissa.
Ja ei pitäisi olla hankalaa tajuta miten käy jos/kun tuuletin hajoaa.

MSI:n kunnollisen kokoinen piirisarjajäähy on kauempana näytönohjaimen lämmöistä ja suunniteltu toimimaan pääosin passiivisena.

Samalla jää budjettia hyödyllisempään, kuten suoraan 2TB SSD:hen.
Esim Adata SX8200 Pro olisi pelikoneeseen erinomainen valinta.
A-Data 2TB XPG SX8200 PRO SSD-levy, M.2 2280, PCIe 3.0, 3D TLC, 3500/3000 MB/s - 259,00€
Siitä voi lohkaista osoimalla Windowsille oman osion, siltä varalta että joutuu tekemään puhtaan asennuksen.

Järeän prossujäähynkin saisi erotuksella.

Scythe Mugen 5 olisi vielä hieman raskastekoisempi, mutta Intelille optimoitu kupera pohja voi sopia "epäoptimaalisesti" AMD:n suorahkolle heatspreaderille ja chiplet/MCM rakenteen prossun epäkeskolle lämpöä tuottavien piisirujen sijoittelulle.
Scythe Mugen 5 Rev.B. prosessorijäähdytin - 49,90€
(jäähyn pohja olisi kyllä oikaistavissa kohtuullisella vaivalla)
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Järeän prossujäähynkin saisi erotuksella.
Onko tämä prosessorijäähy parempi mitä ARCTIC Freezer 34 eSports - White -prosessorijäähdytin - 33,90€ ?

Voiko näiden kahden prosessorijäähyttimen kanssa tulla ongelmaa etteivät ne mahtuisi haluamaani koppaan.
(Phanteks P500A)?

Entä onko kannattavaa odotella Corsairin virtalähteen saatavuutta,
vai olisiko jokin muu merkki parempi vaihtoehto?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 481
Onko tämä prosessorijäähy parempi mitä ARCTIC Freezer 34 eSports - White -prosessorijäähdytin - 33,90€ ?

Voiko näiden kahden prosessorijäähyttimen kanssa tulla ongelmaa etteivät ne mahtuisi haluamaani koppaan.
(Phanteks P500A)?

Entä onko kannattavaa odotella Corsairin virtalähteen saatavuutta,
vai olisiko jokin muu merkki parempi vaihtoehto?
P500A koppaan on mainittu mahtuvan max 190mm korkuinen jäähdytin joten tuskin tulee ongelmia noiden mainittujen jäähdyttimien kanssa (Brocken 3 165mm / Freezer 34 Esport 157mm) .
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Mites tuon kopan (Phanteks P500A) tuulettimien sijoittelu kannattaisi toteuttaa?
Onko nuo mukana olevat hyvä antaa olla vai vaihtaa toisiin?
Arcticia tässä ketjussa on suositeltu minulle.

Tuuletinpaikat yhteensä: 7 x 120mm / 6 x 140mm
Tuuletinpaikat:
- Edessä: 3 x 120mm / 3 x 140mm (3 x 140mm D-RGB sisältyy)
- Katossa: 3 x 120mm / 3 x 140mm
- Takana: 1 x 120mm / 1 x 140mm
 
Liittynyt
03.07.2020
Viestejä
556
Mites tuon kopan (Phanteks P500A) tuulettimien sijoittelu kannattaisi toteuttaa?
Onko nuo mukana olevat hyvä antaa olla vai vaihtaa toisiin?
Arcticia tässä ketjussa on suositeltu minulle.

Tuuletinpaikat yhteensä: 7 x 120mm / 6 x 140mm
Tuuletinpaikat:
- Edessä: 3 x 120mm / 3 x 140mm (3 x 140mm D-RGB sisältyy)
- Katossa: 3 x 120mm / 3 x 140mm
- Takana: 1 x 120mm / 1 x 140mm
Vaihtaa kerralla kaikki parempiin. Itse laittaisin 3 eteen ja 1 taakse ja 1 ylös perälle.
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 300
Mites tuon kopan (Phanteks P500A) tuulettimien sijoittelu kannattaisi toteuttaa?
Onko nuo mukana olevat hyvä antaa olla vai vaihtaa toisiin?
Arcticia tässä ketjussa on suositeltu minulle.

Tuuletinpaikat yhteensä: 7 x 120mm / 6 x 140mm
Tuuletinpaikat:
- Edessä: 3 x 120mm / 3 x 140mm (3 x 140mm D-RGB sisältyy)
- Katossa: 3 x 120mm / 3 x 140mm
- Takana: 1 x 120mm / 1 x 140mm
Olikos tossa kopassa tuuletinkontrolleri vakiona? Jos on niin osta tälläiset niin saat yllämainitun konfiguraation näppärästi:
Näillä ilma liikkuu niin tehokkaasti että riittää alhaisetkin kierrosnopeudet = hiljainen ja viileä kokoonpano.
Jos ei ole kontrolleria niin tästä:
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 611
Olikos tossa kopassa tuuletinkontrolleri vakiona? Jos on niin osta tälläiset niin saat yllämainitun konfiguraation näppärästi:
Näillä ilma liikkuu niin tehokkaasti että riittää alhaisetkin kierrosnopeudet = hiljainen ja viileä kokoonpano.
Jos ei ole kontrolleria niin tästä:
Ostaa ton paketin ja ketjuttaa tuulettimet, niin ei tarvita erillistä kontrolleria.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
63
@Ömi tämä sinun kone näyttää komponenteiltaan sellaiselta, mitä olen itsekkin katsellut ja budjettikin samassa haarukassa. Jaksatko sitten, kun saat ostoskorin kasaan, niin jakaa sen tänne, niin voisin hyväksikäyttää sitä?
 
Liittynyt
29.07.2020
Viestejä
54
ITse olen saman tyyppistä kokoonpanoa kanssa katsomassa. Vielä odottelen big navi näyttiksiä ja uusia ryzeneitä saapuvaksi kauppoihin. Saas nähdä onko se 3080 vai big navi sitten mitä valitsen.
*koppa sama, poweri löytyy ennestään tai sitten fractalin 860w platina, tomahawk emolevy, a-data NVMe 2TB, 240hz+2K näyttö,

Oma mielipide on, etä kannattaa painaa vakiojäähyillä ja katsoa tuulettimien vaihtoa sitten vasta jos tarvitsee. Lähtökohtaisesti stockina P500A viilenee äärimmäisen hyvin jo vakiotuuletuksilla. Maksimissaan taakse yksi tuuletin lisää? Itse otan arctic liquid freezer ii:n CPU cooleriksi että pysyy varmasti viileänä kevyesti ja siitä sitten voi hieman kellotellakkin hyvällä omatunnolla.

100% loadissa nuo vakiotuulettimet ovat todella äänekkäitä, mutta niissä on suuret kierrosnopeudet.
Tässä hyvä arvostelu kopasta:
 
Liittynyt
03.07.2020
Viestejä
556

50€ panostuksella. Ja pitäisi ensi viikolla tulla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 464
Viestejä
4 162 986
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom