Nyt jysähti: EU tuomassa uuden E20-bensiinin markkinoille

Olen ymmärtänyt että Fordilla oli suunnittelu mokaa, ja huoltovälit ylimoitettu. En tässä nyt siitä väitä ettekö öljyn laatu(sinne kiertyvä bensa) vaikuttaisi tarvittavaan huoltoväliin, bensoilla käytettäväksi se on suunniteltu.

Fordin öljykylpy Ecoboostista näky olleen oma ketju

Samaa ongelmaa Hondan 1.0 ja PSA:n vastaavista. PSA vaihtanut öljyluokitusta muistaakseni 3 kertaa, ne ketkä ajavat pidempää matkaa hihna tuntuu kestävän pidempään kun ne ketkä nurkissa.
Bensasta öljynseassa ainakin valmistajat sanovat olevan ongelman juurisyy.

Tämän takia dieseleiden öljypumpun öljykylpyhihnat kestävät kun diesel öljynseassa ei syö hihnaa niin kuin bensa.

Pitäisi niiden silti kestää, tosin jos ajaa autolla 2km suunta töihin (näitä yllättävän paljon) niin eipä sekään auton vika ole. GPF tukkiutuu myös (hiukkassuodatin) näissä uudemmissa tuolla ajolla, samoin se bensa lisääntyy öljyn joukossa.
 
Voi luoja kun on vänkääminen päällä.

Mäntä ei ole sylinteriin 100% tiivis, jos sylinteriin ruiskutetaan enemmän ainetta, sitä menee enemmän männänrenkaiden ohi.
Ja kyllä, se on isoin syy miksi etanolia kertyy enemmän kuin bensaa öljyn joukkoon. Varsinkin lyhyessä ajossa (paljon kylmäkäynnistyksiä jolloin ruiskutus voi kylmässä olla rikastettuna karkeasti +100%) kertyy etanolia paljon, myöskin etanoli alkaa haihtumaan öljystä vasta kovemmissa lämmöissä kun bensa.

Kyllä se sieltä aika helposti haihtuu.
Etanoli/Kiehumispiste
78,37 °C

Normaalilämpöinen öljy on jotain 90-100 asteista?
 
niin eipä sekään auton vika ole.
Auton helppa arvata ajoprofiilista että nyt on todennäköisesti öljyt huonossa jamassa ja antaa käyttäjälle ohjeita. Ei ole myöskään mikään mahdoton asia lisätä öljypohjaan tehokasta lämmitysvastusta joka 5 minuutissa kiuhauttaisi öljyt. Mielestäni selvää laaduttomuutta joka nyt tietenkin tulee esille lähinnä kylmissä maissa.
 
Kyllä se sieltä aika helposti haihtuu.
Etanoli/Kiehumispiste
78,37 °C

Normaalilämpöinen öljy on jotain 90-100 asteista?

Joo, mutta öljyn kestää paljon kauemmin lämmetä kun jäähdytysnesteen. Eli taas ongelmaa ei oikein ole jos ajaa autot kuumaksi (tai on, mutta ei niin pahana).

Auton helppa arvata ajoprofiilista että nyt on todennäköisesti öljyt huonossa jamassa ja antaa käyttäjälle ohjeita. Ei ole myöskään mikään mahdoton asia lisätä öljypohjaan tehokasta lämmitysvastusta joka 5 minuutissa kiuhauttaisi öljyt. Mielestäni selvää laaduttomuutta joka nyt tietenkin tulee esille lähinnä kylmissä maissa.

Tai sitten unohtaa koko öljykylpyhihnan vaan täysin, niin tartte rakentaa mitään purkkavirityksiä.
 
Oletko kokeillut pienkonebensaa, sillä lähtee Toyotasta vieläkin enemmän tehoja, kun ei sisällä ollenkaan etanolia. Ja saa useammalta pumpulta. Museoautotkin käyttävät, kun ei vahingoita kumiosia ja säilyy paremmin.
Veikkaan, että 2000-luvun autoista (vielä vapareista) vain murto-osa ei toimi E10:lla. Ainettahan on ollut maailmalla jo kauan ennen.

Totaalisen väärin.

Ei se etanoli sitä moottorin tehoa rajoita, vaan 95n huonompi puristuskestävyys 98iin verrattuna.

98ia käyttäessä moottorin sytytyksen ajoitus voidaan säätää tehon kannalta optimaalisemmaksi.

Ja etanoli nimenomaan mahdollistaa siitä moottorista suuremmat tehot kuin bensiinii, koska
1) Etanolilla on luonnostaan parempi puristusketävyys kuin bensiinillä, ja tämän ansiosta E85lla on suurempi oktaaniluku kuin millään normaalilla bensiinillä
2) Etanoli tarvii palaakseen vähemmän happea, ja moottorin tehoa tyypillisesti rajoittaa se, paljonko sinne saadaan pumpattua happea palamista varten.
 
Se hihna ei ole ainoa ongelma vaan myös ruoste raiskaa moottoreita joissa öljyt pääsevät pilaantumaan.

Ei ole sellaista tullut vastaan, että jos öljykiertää niin metalli ruostuisi. Tarkoitatko sitä kun ihmiset ajaa hybrideillä kun sähköautoilla, moottorit voi olla puoli vuotta käyttämättä ja moottorit ruostuu sen takia.
 
Ei ole sellaista tullut vastaan, että jos öljykiertää niin metalli ruostuisi. Tarkoitatko sitä kun ihmiset ajaa hybrideillä kun sähköautoilla, moottorit voi olla puoli vuotta käyttämättä ja moottorit ruostuu sen takia.
Minulla seisoo vehkeet 11 kuukautta vuodessa ja eivät ne mihinkään ruostu. Vedellä on yllättävn hyvä kyky pestä paineen alla öljy pois ja alkoholi tuskin jää toiseksi. Tämä on nyt ihan älytön keskustelu siitä että onko pilaantunut öljy ongelma ainoastaan remmille vai ihan koko moottorille.
 
Minulla seisoo vehkeet 11 kuukautta vuodessa ja eivät ne mihinkään ruostu. Vedellä on yllättävn hyvä kyky pestä paineen alla öljy pois ja alkoholi tuskin jää toiseksi. Tämä on nyt ihan älytön keskustelu siitä että onko pilaantunut öljy ongelma ainoastaan remmille vai ihan koko moottorille.

Öyh öyh öyh.

Kyllä ne vaan ruostuu sitten kun öljykalvoa ei enään ole, se taas riippuu olosuhteista, öljystä ja moottorista hyvinkin paljon. Hienon näkösiä varsinkin bemarin hybridit yläkerrasta kun ei ole ajeltu polttomoottorilla, aivan ruosteessa.

Tosin miksi bemari antaa ajaa pelkällä sähköllä loputtomasti on typerää. Muutenkin tämän täyssähköllä ajon takia bemarin käytetyt hybridiakut alkaa olemaan vaikeita saada, kuten mersujen.

Enivei, antaa E20 tulla jos se on huomattavasti halvempaa en näe sitä etanolia mitenkään ongelmana. Se 10% lisäys normaali ihmisellä ei vaikuta mihinkään, mutta sen pitää olla huomattavasti halvempaa kun nykyisen 95.
 
Öyh öyh öyh.

Kyllä ne vaan ruostuu sitten kun öljykalvoa ei enään ole, se taas riippuu olosuhteista, öljystä ja moottorista hyvinkin paljon. Hienon näkösiä varsinkin bemarin hybridit yläkerrasta kun ei ole ajeltu polttomoottorilla, aivan ruosteessa.
Riippuu, mutta tuo esimerkkisi ihan puhdas suunnitteluvirheeksi.
 
Minulla seisoo vehkeet 11 kuukautta vuodessa ja eivät ne mihinkään ruostu. Vedellä on yllättävn hyvä kyky pestä paineen alla öljy pois ja alkoholi tuskin jää toiseksi. Tämä on nyt ihan älytön keskustelu siitä että onko pilaantunut öljy ongelma ainoastaan remmille vai ihan koko moottorille.

Eikö se ole juuri vesi joka saa moottorin ruostumaan? Etanolin yksi ominaisuushan on että se sitoo veden itseensä, jonka takia enää ei esim bensan sekaan muodostu lainkaan jäätä, kun siellä on aina valtavasti "jäänestoainetta" valmiina.
 
Eikö se ole juuri vesi joka saa moottorin ruostumaan? Etanolin yksi ominaisuushan on että se sitoo veden itseensä, jonka takia enää ei esim bensan sekaan muodostu lainkaan jäätä, kun siellä on aina valtavasti "jäänestoainetta" valmiina
Vettä tulee moottoriin paljon kondension myötä ja se ei ehdi näkemään etanolia ennempää kuin se on koneistetuissa pinnoissa.

Vetinen bensa öljy ei jätä pinnoille suojaavaa kalvoa niin ruostuvat.
 
Vettä tulee moottoriin paljon kondension myötä ja se ei ehdi näkemään etanolia ennempää kuin se on koneistetuissa pinnoissa.

Vetinen bensa öljy ei jätä pinnoille suojaavaa kalvoa niin ruostuvat.
Siis vesi tulee tietysti normaalin ohivuodon kautta moottoriin, mutta meinasin että jos siellä on myös valtavasti etanolia se vesi sitoutuu siihen etanoliin, jos sitä öljyn mukana roiskuu sielllä.
 
Siis vesi tulee tietysti normaalin ohivuodon kautta moottoriin, mutta meinasin että jos siellä on myös valtavasti etanolia se vesi sitoutuu siihen etanoliin, jos sitä öljyn mukana roiskuu sielllä.
Niin mutta se vesi on ilmassa ennen etanoliin koskemista ja päätyy sitä kautta metallipinnoille. Ja kyllä moottoreihin kertyy vetty reilusti muutakin kuin ohivuodon kautta.

Edit: Ei liity enää mitenkään E20 ja muutenkaan asia ei ole erityisen tärkeä niin lopetan. Se on ihan se ja sama mitä minä ideoin kun ei sillä mihinkään ole vaikutusta.
 
Niin mutta se vesi on ilmassa ennen etanoliin koskemista ja päätyy sitä kautta metallipinnoille. Ja kyllä moottoreihin kertyy vetty reilusti muutakin kuin ohivuodon kautta.
Ei moottoriin vettä mitään muuta kautta päädy kuin juuri ohivuodon kautta, ellei nyt jostain syystä esim sadevesi tms pääse sisään valumaan.

En nyt usko oikeasti että siellä öljyn seassa olevalla etanolilla mitään käytännön merkitystä siihen moottorin sisään kerääntyvään veteen olisi, vaikka se etanoli periaatteessa siitä sitookin itseensä, käytännössä suurempi merkitys on sillä kuinka tehokkaasti se vesi saadaan poistumaan sieltä moottorista. Ja kun vesi poistuu, niin samalla poistuu etanolikin.. ja aika pitkälti bensakin.
 
Ei moottoriin vettä mitään muuta kautta päädy kuin juuri ohivuodon kautta, ellei nyt jostain syystä esim sadevesi tms pääse sisään valumaan.
Ei ne nyt mitenkään hermeettisesti suljuttuja laitoksia ole. Lämpötilanvaihtelut saavat moottorin hengittämään. Sähköautojen akuissakin on vettä vaikka ne eivät ole ohivuodon kanssa tekemisissä. Kesällä kun nyppään romuja käyntiin ensimmäistä kertaa ja jos avaa öljykorkin niin hyvin nopeasti sellainen valkoinen tatina siihen kertyy kun talven ajan kertyneet vedet höyrystyvät pois.
 
Ei ne nyt mitenkään hermeettisesti suljuttuja laitoksia ole. Lämpötilanvaihtelut saavat moottorin hengittämään. Sähköautojen akuissakin on vettä vaikka ne eivät ole ohivuodon kanssa tekemisissä. Kesällä kun nyppään romuja käyntiin ensimmäistä kertaa ja jos avaa öljykorkin niin hyvin nopeasti sellainen valkoinen tatina siihen kertyy kun talven ajan kertyneet vedet höyrystyvät pois.
No joo, mutta se huohotuskaasu on kuitenkin isolta osalta vesihöyryä, ja sitä virtaa aina moottorin käydessä sen läpi, niin jokin lämpötilavaihtelun kautta muodostuva paine-ero ja sen kautta sisään imeytyvä ilmankosteus on kyllä mitätöntä.
 
Oliko niin että Fordin ongelma on riskialtis toteutus yhdessä huolto-ohjelman huonouden kanssa synty sitten niitä kone rikkoja, kesken lyhyeksi suunnittelun eliniän aikana.

Polttoaineen syyttely on vähän väärä maali, jos ne porsii vaatimukset täyttävillä polttoaineilla. Kyse vielä jonkinlaisesta mailman auton moottorista.


Aikaisemmin 10 vuotta / 240 000 kilometriä.

Nyt 5 vuotta / 120 000 kilometriä.
 
Pitäisi niiden silti kestää, tosin jos ajaa autolla 2km suunta töihin (näitä yllättävän paljon) niin eipä sekään auton vika ole. GPF tukkiutuu myös (hiukkassuodatin) näissä uudemmissa tuolla ajolla, samoin se bensa lisääntyy öljyn joukossa.
On se auton huolto-ohjelman vika, sillä tuo on yksi yleinen auton käyttötapa. Monissa autoissa onkin lyhennetty huoltoväli jos jokin tai kaikki jostain ehdoista täyttyy.

Paska auto on paska auto vaikka joku sen saisi "oikealla" käytöllä sun muilla rituaaleilla kestämäänkin pitkään, ja ei normaalissa käytössä kestä. Oli aikanaan jo LT-volsujen kutosdiisselien nimiin vannovia jälkikäyttäjiä ja esilämmittäjiä suomessa vaikka kuinka ja kun normaalisti joku käytti niin ei toiminu kovinkaan hyvin.
Ei moottoriin vettä mitään muuta kautta päädy kuin juuri ohivuodon kautta, ellei nyt jostain syystä esim sadevesi tms pääse sisään valumaan.

En nyt usko oikeasti että siellä öljyn seassa olevalla etanolilla mitään käytännön merkitystä siihen moottorin sisään kerääntyvään veteen olisi, vaikka se etanoli periaatteessa siitä sitookin itseensä, käytännössä suurempi merkitys on sillä kuinka tehokkaasti se vesi saadaan poistumaan sieltä moottorista. Ja kun vesi poistuu, niin samalla poistuu etanolikin.. ja aika pitkälti bensakin.
Se jo mainittu kondensio kyllä kerää aika hyvin vettä moottoriin. Se moottori ei edelleenkään ole mikään suljettu järjestelmä, ja suomessakin kesän ja talven lämpötilaerot ovat jotain 60 astetta, ja talvellakin voi lämmöt humpata vuorokauden aikana 25 astetta kylmän ja kuuman välillä niin kyllä sitä vettä vaan pinnoille kondensoituu niin moottorin ulkopuolelle kuin moottorin sisälle. Tämä sama korostuu vielä enemmän vaikka jossain ulkokatoksissa säilytettävissä vanhoissa traktoreissa vaihteisto/perä/hydrauliikkaosastolla.

No joo, mutta se huohotuskaasu on kuitenkin isolta osalta vesihöyryä, ja sitä virtaa aina moottorin käydessä sen läpi, niin jokin lämpötilavaihtelun kautta muodostuva paine-ero ja sen kautta sisään imeytyvä ilmankosteus on kyllä mitätöntä.
Huohotuskaasua virtaa moottorin läpi, mutta silloin öljytila on alipaineistettu, siellä on jatkuva virtaus sekä lämpöä. Jos auto taas seisoo kuukausitolkulla, sinne ehtii jo siinä ajassa konsensoitumaan etenkin talvella vettä paljonkin.
 
Ite en kyllä uskaltas 120 ajaa samalla hihnalla, kun jopa 70 tonnin kohdalla noita on hajonnut. Tosin omalla ajolla tulis muutenkin vuodet täyteen ennen kilsoja.

Onneksi Ford on siirtynyt käyttämään ketjua noissa, tosin öljypumpun hihna niissäkin vielä on öljyn seassa.

Jep ja öljypumpun hihna pitää vaihdella kans uuden ohjeistuksen mukaan mikä on Suomen maahantuojan lisäys.

On se auton huolto-ohjelman vika, sillä tuo on yksi yleinen auton käyttötapa. Monissa autoissa onkin lyhennetty huoltoväli jos jokin tai kaikki jostain ehdoista täyttyy.

Paska auto on paska auto vaikka joku sen saisi "oikealla" käytöllä sun muilla rituaaleilla kestämäänkin pitkään, ja ei normaalissa käytössä kestä. Oli aikanaan jo LT-volsujen kutosdiisselien nimiin vannovia jälkikäyttäjiä ja esilämmittäjiä suomessa vaikka kuinka ja kun normaalisti joku käytti niin ei toiminu kovinkaan hyvin.

Ei kai se auton vika tai huolto-ohjelman vika oo jos sitä käytetään lähtökohtaisesti väärin? Harvoin kukaan valittaa valmistajalle mistään tuotteesta jos itse käyttää sitä väärin.
Ainoa auto millä voi ajaa 2km matkan päivittäin on sähköauto. Kyllä nuo polttikset vaan vaatii edes välillä käydä kuumana.
Vaikka huolto-ohjelma tihenisi öljyn vaihtoon päivittäin, ei se silti korjaa DPF/GPF tukkeutumisia kun auto ei lämpeä, sen takia helpompi kirjottaa manuaaliin vaan oikeat käyttötavat.

Ei se kondensio nyt niin ihmeellistä ole pihalla, seissyt auto 6-7v ja pari sylinteriä ilman sytytystulppia sekä venttiilikoppaa. Tosi pientä oli sylintereissä. Lähti ekalla pyörityksellä pois.
Olin jo varma, että olisi kone jumissa. Sen enempää en katsonut öljypinnan alapuolelle, monesti vanhat öljyt alkaa syövyttämään kun öljy muuttuu (happoiseksi?) huonoksi.

Yhdessä autossa öljypinnan alapuolella olleet osat oli ihan "rokossa" kun öljy oli syönyt sitä. Tosin autolla oli ajettu papereiden mukaan 3v samoilla öljyillä ja seissyt sen jälkeen 2 vuotta...
Jos ei ihan älyttömästi ajettu öljyillä niin harvemmin ne syövyttää mitään.

Mutta miten näistä mikään liittyy e20 polttoaineeseen enään millään tavalla?
 
Samaa ongelmaa Hondan 1.0 ja PSA:n vastaavista. PSA vaihtanut öljyluokitusta muistaakseni 3 kertaa, ne ketkä ajavat pidempää matkaa hihna tuntuu kestävän pidempään kun ne ketkä nurkissa.
Bensasta öljynseassa ainakin valmistajat sanovat olevan ongelman juurisyy.

Tämän takia dieseleiden öljypumpun öljykylpyhihnat kestävät kun diesel öljynseassa ei syö hihnaa niin kuin bensa.

Ehkä tämä etäisesti liittyy aiheeseen...

Sitä vaan että mitä ongelmia Hondalla on ollut hihnojen kanssa?
 
Se E20 ei tietenkään tarkoita, että etanolipitoisuudet välittömästi ja joka puolella EU:ta nousisivat yli 10 prosentin. Sitä etanolia pitäisi ensin tuottaa riittävät määrät. Eli voi olla että jää kuolleeksi kirjaimeksi jos ja kun muut vaihtoehdot - vaikkapa ne jossain viestissä mainostetut synteettiset polttoaineet - osoittautuvat toimivammiksi ja käytännöllisemmiksi.

Wanhat kunnon Saab Biopowerit taitavat saada kasvavista etanolipitoisuuksista vain lisää suorituskykyä niin, että pysyy Saabit entistäkin paremmin hektisen nykyliikenteen vauhdissa? :lol:
 
Wanhat kunnon Saab Biopowerit taitavat saada kasvavista etanolipitoisuuksista vain lisää suorituskykyä niin, että pysyy Saabit entistäkin paremmin hektisen nykyliikenteen vauhdissa? :lol:

tuskinpa jos oktaaniluku on pelattu 95:ksi, se on siis tarkoitus olla 95e20:stä :lonely: eli lähinnä pelkät etanolin haitat jää jäljelle.
 
Ehkä tämä etäisesti liittyy aiheeseen...

Sitä vaan että mitä ongelmia Hondalla on ollut hihnojen kanssa?

Ainakin Civicissä ja Jazzissa oleva 1.0 Turbo kone on märkähihnalla. Kannattaa pysyä erossa. Se on toistaiseksi ainoa Hondalla ja luultavasti pysyy ainoana märkäkylpyhihnana. Ongelmat täsmälleen samoja kuin muissakin bensa märkäkylpyhihnoissa.
 
Se E20 ei tietenkään tarkoita, että etanolipitoisuudet välittömästi ja joka puolella EU:ta nousisivat yli 10 prosentin. Sitä etanolia pitäisi ensin tuottaa riittävät määrät. Eli voi olla että jää kuolleeksi kirjaimeksi jos ja kun muut vaihtoehdot - vaikkapa ne jossain viestissä mainostetut synteettiset polttoaineet - osoittautuvat toimivammiksi ja käytännöllisemmiksi.

Niin, eihän nytkään 98 tarvitse sisältää 5% tai 95 10%, vaan se on maksimi määrä mitä saa etanolia sisältää.
Eikö etanolin tuotanto ole lopulta aika helppoa, jos vaan pystyy kilpailemaan hinnalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 070
Viestejä
5 239 579
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom