NVIDIAn uusi DLSS 3.5 -versio parantaa säteenseurantaa

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 089
Uskotko sinäkin nyt, että nvidia osaa laskea 2D-kuvasta, että mikä sen väriarvoissa on pielessä ja tuottaa uuden 2D-kuvan, joka ilmenee katsojalle kuin siihen olisi tehty 3D-geometriassa uusi säteenseuranta erilaisilla valoilla?
Ei se noin taida kuitenkaan toimia? Kai neuroverkolle annetaan tieto ammutuista säteistä, törmäyspaikoista, liikevektorit jne. Neuroverkko useamman framen ajalta kerättyjen tulosten pohjalta päättelee mitkä törmäyskohdat ovat millekin pikselille ja käyttötapaukselle käytettävissä(gi, heijastukset yms). Samalla tapaa ei kuvan ylöspäin skaalaus käytä pelkästään väribufferia vaan sinne annetaan z-buffer, liikevektorit jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 171
Uskotko sinäkin nyt, että nvidia osaa laskea 2D-kuvasta, että mikä sen väriarvoissa on pielessä ja tuottaa uuden 2D-kuvan, joka ilmenee katsojalle kuin siihen olisi tehty 3D-geometriassa uusi säteenseuranta erilaisilla valoilla? Ja kaikenlisäksi paremmin kuin alkuperäinen, jolla on ollut se 3D-geometria ja paljon muuta kätevää käytössään?

Että se jollain maagisella algoritmillä muodostaa sen geometrian ja säteet uudelleen? Jos se kaikki nojaa opetettuun tekoälyyn, niin miksei rendata suorilta vaan jotain suurpiirteistä low-poly skeneä, jossa on joku tunnistejärjestelmä eri objekteille? Sen skenen pystyisi rendaamaan tosi nopeasti halvalla prossulla ja muuttaa se sitten realistisesti valaistuksi ja yksityiskohtaiseksi maailmaksi DLSS:n avulla? Mikä järki on rendata näkymä, joka on pientä vaille valmis, mutta harmillisesti vähän väärin rendattu?
Tuo valaistushan lasketaan ihan liianpienellä määrällä säteitä noisssa. Mikäli se tekoälyalgoritmi osaa valita säteet fiksummin niin tietenkin pienestä sädemäärästä saadaan realistisempi kuva, kun ne pomppivat olennaisten kohtien läpi...
 
Liittynyt
18.01.2023
Viestejä
373
DLSS:n ominaisuuksista puhuessa kannatta jättää numerot pois kun tuntuvat sekoittavan asioita, kyse on kolmesta erilaisesta ominaisuudesta jotka ovat sinänsä itsenäisiä:

1. ray reconstruction eli "DLSS3.5", nimenomaan säteenseurannan yhteydessä ulkoasua parantava kohinanpoistaja. fps vaikutus riippuu pelistä, raskaassa säteenseurannassa voi olla positiivinen ja kevyessä voi olla negatiivinen.

2. skaalain eli "DLSS2", piirto tapahtuu matalammalla resoluutiolla -> fps ylös, latenssi alas

3. frame generation eli "DLSS3" (eli "feikkifreimit"), ruutujen väliin luodaan uusia -> fps ylös, latenssi lievästi kasvaa (vastustajat vertaavat aina skaalainta ennen olevaan latenssiin mikä ei ole oikein järkevä vertailukohta)

Näistä kaksi ekaa toimii siis kaikilla RTX-korteilla ja jälkimmäinen vain 40-sarjan korteilla.
Eli lyhyesti: ei korjaa. Tuosta nvidian videosta puuttuu oleellinen tieto mikä 4000 sarjalainen oli kiinni. Jos jollain 4090:llä saat 30fps niin morjens mitä pelailua 4060:llä. Siinähän sitten skaalailet 480p kuvaa.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 615
Eli lyhyesti: ei korjaa. Tuosta nvidian videosta puuttuu oleellinen tieto mikä 4000 sarjalainen oli kiinni. Jos jollain 4090:llä saat 30fps niin morjens mitä pelailua 4060:llä. Siinähän sitten skaalailet 480p kuvaa.
4090 ja 4060 pelataan todennäköisesti ihan eri resoluutioilla 4k ja Full HD. Ei nuo NVIDIAn videot edusta todellisuutta, niillä pyritään numeroilla markkinoimaan ja esittämään kuluttajalle mahdollisimman yksinkertaisilla esimerkillä (FPS-lukemilla), mitä tekniikalla pyritään saavuttamaan.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 772
Missä se FSR on? Oliko vain lämmin hönkäys ja ei samanlainen buusteri?
Fsr3 (frame generation roskaa tuokin) on huhuttu tulevan kuluttajien ihmeteltäväksi starfieldin yhteydessä. Tuon julkaisuun taas lienee alle kuukausi.

Innolla odotan kuinka tuo tullaan dumaamaan jos viive nousee edes millisekunnin isommaksi ja fps on edes yhden matalampi kuin vastaavalla nvidian kikkareella.

Nää uutisen aiheen denoiserit on kyllä paljon paremmat kuin saman suoritusajan avoimet algoritmit. Nvidia osannut kaataa oikeaan laariin rahaa muutama vuosi sitten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 538
Vaikka "AMD fanipoika" olenkin, niin FSR pysyy pois ruksittuna peleistä. Natiivilla tai jopa "super resoluutiolla" mennään (eli peli rendataan esim. tuplasti isommalla tarkkuudella kuin näytön resoluutio ja skaalataan sitten alaspäin, tämä parantaa huomattavasti pienten yksityiskohtien erottuvuutta maastossa ja kaukana horisontissa) ja jos ei tehot riitä niin sitten mieluummin karsitaan vähän detaljeja. Jos peli ensinnäkin skaalataan 4x resoluutioon ja vielä generoidaan edellisen pohjalta joka toinen frame niin ruudulla näkyvistä pikseleistä enää 1/8 on varsinaista pelimoottorin tuottamaa informaatiota ja loput näytönohjaimen keksimää.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
555
Nää uutisen aiheen denoiserit on kyllä paljon paremmat kuin saman suoritusajan avoimet algoritmit. Nvidia osannut kaataa oikeaan laariin rahaa muutama vuosi sitten.
Niin Application Specific Integrated Circuitilla toki saadaan huomattavaa etua. Toisaalta mikään ei estä AMD:tä paketoimasta vastaavia avoimeen standardiin pohjautuvia ASICeja. Vois kuvitella että tuollanen chiplet design on jopa halvempi vs Nvidia joka taitaa tunkea kaiken edelleen yhteen isoon siruun proprietaryna.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 772
Niin Application Specific Integrated Circuitilla toki saadaan huomattavaa etua. Toisaalta mikään ei estä AMD:tä paketoimasta vastaavia avoimeen standardiin pohjautuvia ASICeja. Vois kuvitella että tuollanen chiplet design on jopa halvempi vs Nvidia joka taitaa tunkea kaiken edelleen yhteen isoon siruun proprietaryna.
Eikös näissä tuo tehdä tekoälykiihdytyksellä, ts. perus matalan tarkkuuden matriisilaskuja jotka sinänsä onnistuu millä vaan ja joille kuka vaan voi yrittää koodata paremmat? Taitaa silti olla parhata nää nvidian denoiserit, vaikka samat laskentaresurssit on muidenkin saatavilla samoja kortteja ja kiihdyttimiä käyttäen.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
555
Eikös näissä tuo tehdä tekoälykiihdytyksellä, ts. perus matalan tarkkuuden matriisilaskuja jotka sinänsä onnistuu millä vaan ja joille kuka vaan voi yrittää koodata paremmat? Taitaa silti olla parhata nää nvidian denoiserit, vaikka samat laskentaresurssit on muidenkin saatavilla samoja kortteja ja kiihdyttimiä käyttäen.
Niin tällä hetkellä nvidialla taitaa olla parhaat "tekoälykoodarit/suunnittelijat" palkkalistoilla mitä tulee säteenseurantaan. Mutta eiköhän niitä muillekin firmoille löydy kun maksaa tarpeeksi. Kilpailijat tulee myös datacenterin osalta kovaa vauhtia takana. Jos tämä säteenseuranta yms alkaa enemmän yleistymään niin eiköhän tuohon joku avoimempi standardi muodostuu rauta/softa projekti jossa useampi taho kontribuuttaa yhteiseen kassaan ja saa mahdollisesti jotain yhtä vakuuttavaa aikaan. Siellä on kuitenkin aika isoja nimiä kuten vaikkapa google kehittämässä. Tällä hetkellä toki tuntuu olevan että jokainen kehittää kilpaa yksinään nvidian vastaavalle mutta voimia yhdistämällä voitais saada aika paljonkin aikaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 343
Asiaton käytös
Reilu 120 viestiä kuohuntaa tässä keskustelussa, miten tämä tulisi tulkita; Nvidia onnistunut erinomaisesti teknologisesti tarkastellen, vai AMD-faneilla mennyt tunteisiin silmäkarkit sekä mahtava suorituskyky ilmaiseksi?

Missä se FSR on? Oliko vain lämmin hönkäys ja ei samanlainen buusteri? Vaikka selviäähän tämä youtuberevikoistakin että FSR versioineen ei tee juuri mitään.

Jo DLSS 2.0 oli upea sekä toimiva. Sitten tuli 3.0 ja aina vaan parempaan päin. Kyä ny hellitää
Tämmöisestä kommentista heti paistaa lävitse että sinun tapauksessa olet ostanut Nvidian kortin ja nyt sinun pitää ostostasi puolustella.
Kun miksi muuten hyökkäisit DLSS keskustelussa FSR:n kimppuun mistä ei ollut puhetta ollenkaan ?

Eli kun olet ostanut Nvidian niin sitä ei saa enää kukaan krisoida millään tavalla vaan sitä pitäisi kehua vaikka Nvidia halkoa työntäis persreikään.
Vaikka ostat jonkun valmistajan kuten vaikka Nvidian tuotteen, niin ei se tarkoita että tarvii alkaa sitä firmaa palvomaan.

Noiden firmojen idea on viedä sinun rahasi, joten miksi sitä pitäis puolustella ja nyt ylipäätään fanittaa ?

Suosittelen seuraavan kerran ostamaan AMD tai Intelin kortin... tai okei Inteliä ei vielä välttämättä kannata ostaa ennen kuin saavat ajurinsa kuntoon :rolleyes:
Niin opit näkemään että on muutakin kuin NVIDIA.

Ja firmojen mainoksiin ei kannata luottaa niin pätkän vertaa, vaan olla hyvin kriittinen kuten tässäkin ketjussa moni ollut Nvidian DLSS 3.5 hehkutukseen jossa ei jokin täsmää.
Olihan AMD:n RX 7900 julkistuskin semmoista paskaa kuin olla ja voi. Mukamas 8K näytöllä siinä peliä pyöriteltiin sulavasti, vaikka A. ei ollut 8K näyttö B. FSR oli päällä :facepalm:

Mitä tulee DLSS, FSR ja XeSSiin että samaa paskaa eri paketissa ja se siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
117
Yllättävää, että dlss 3.5 tukee kaikkia rtx-sukupolvia. En sanoisi, että olisi mitenkään itsestään selvää, kun nvideo on kyseessä. Kuvanlaatua voi arvioda sitten kun on itse käynyt säätämässä cyberpunkissa uusia ominaisuuksia, mutta lupaavaa tekniikkaa ja antaa varmasti lisäarvoa vanhempien rtx-näyttisten omistajille ja ehkä jopa kasvattaa hiukan kortin elinkaarta.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 598
Onhan Nvidia aika pahasti sotkenut ominaisuuksiensa nimet, kun uutta säteenseurannan kohinanvaimennustapaa arvioidaan harrastajafoorumillakin kuvanskaalauksen kriteereillä :rolleyes: Ominaisuus kylläkin vaikuttaa kiistattomalta edistysaskeleelta, mitä ei ihan varauksetta voinut DLSS3:sta sanoa. Tosin sekin on ihan hyvä lisäoptio joissain tilanteissa.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 772
Yllättävää, että dlss 3.5 tukee kaikkia rtx-sukupolvia. En sanoisi, että olisi mitenkään itsestään selvää, kun nvideo on kyseessä. Kuvanlaatua voi arvioda sitten kun on itse käynyt säätämässä cyberpunkissa uusia ominaisuuksia, mutta lupaavaa tekniikkaa ja antaa varmasti lisäarvoa vanhempien rtx-näyttisten omistajille ja ehkä jopa kasvattaa hiukan kortin elinkaarta.
Tämän kohdalla ei liene mitään teknisiä vaatimuksia jotka voisivat edes periaatteessa rajata käyttöä vain uusille korteille. DLSS3 FG toteutus vaati optical flow kiihdyttimet, mutta tämä 3.5:n kohinanpoisto yksinkertaisesti vain tensor ytimien olemassaolon. Suorituskyky on silti kysymysmerkki vanhemmilla korteilla, joissa on kaiketi suhteessa vähemmän tensor ytimiä.

Olisiko DLSS3 FG:n voinut toteuttaa myös ilman tota optical flow kiihdytystä? Aivan varmasti. Olisiko se ollut merkittävästi hitaampi? Kenties, nähtäneen FSR3:n kanssa että mitä on mahdollista saavuttaa pelkällä shaderkoodilla.

Nvidia ei tyypillisesti ala tekemään hitaampia/vaihtoehtoisia koodipolkuja vanhemmalle raudalle/kapeammalle käskykannalle, mutta ei toisaalta myöskään ole blokannut vanhempaa rautaa keinotekoisesti kuin joskus hyvin harvoin.
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 663
DLSS3 FG toteutus vaati optical flow kiihdyttimet, mutta tämä 3.5:n kohinanpoisto yksinkertaisesti vain tensor ytimien olemassaolon.
OFA löytyy kaikista RTX-korteista, Adan on toki nopeampi.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 661
Onko kenestäkään muusta huvittavaa, että ensin viisaat miehet käyttävät jopa vuosia jonkun uuden näyttävän graafisen tempun keksimiseen. Tämän jälkeen sillä efektillä paukutellaan henkseleitä julkisuudessa ihan surutta kunnes joku toteaa, että tämähän pyörii ihan paskasti nykyraudalla. Sen jälkeen planeetan parhaat aivot kuluttavat pari vuotta siihen, että keksitään edes jotenkin käyttökelpoinen kiertotie sille, että sitä efektiä varten ei tarvita parin tonnin korttia. Tätä kiertotietä juhlitaan sitten taas massiivisella henkselien paukutuksella ennenkuin kierros alkaa alusta...
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 089
Onko identtinen feature setti? Jos on, niin tuonhan saisi päälle yksinkertaisesti spooffaamalla GPU:n nimen ajureille.
Ainakin yli tuplasti nopeampi ada ofa versus ampere. Allelinkatussa dokumentissa 3090ti ofa 126TOPS, 4090 305tops. En osaa sanoa onko tuo TOPS ainoa ero vai mahdollisesti jotain eroa laadussa myös.

Ada’s OFA unit delivers 300 TeraOPS (TOPS) of optical flow work (over 2x faster than the Ampere generation OFA) and provides critical information to the DLSS 3 network.
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 032
Onko kenestäkään muusta huvittavaa, että ensin viisaat miehet käyttävät jopa vuosia jonkun uuden näyttävän graafisen tempun keksimiseen. Tämän jälkeen sillä efektillä paukutellaan henkseleitä julkisuudessa ihan surutta kunnes joku toteaa, että tämähän pyörii ihan paskasti nykyraudalla. Sen jälkeen planeetan parhaat aivot kuluttavat pari vuotta siihen, että keksitään edes jotenkin käyttökelpoinen kiertotie sille, että sitä efektiä varten ei tarvita parin tonnin korttia. Tätä kiertotietä juhlitaan sitten taas massiivisella henkselien paukutuksella ennenkuin kierros alkaa alusta...
Ei, koska miten muuten asioita saadaan eteenpäin? Ensin pitää olla joku konsepti ja rauta millä voidaan testata. Sitten kun mietitään että AAA-pelejä kehitetään nykyään 5+ vuotta, yllättääkö ettei heti parissa kuukaudessa ole asiat valmiina. Eipä näitä uusia juttuja oo pakko seurata, saati käyttää, jos asiat tuntuu rahastukselta.

Ennemmin voisi sanoa että krypto- ja AI-touhuilla muut sponsoroi "meidän" pelaamisharrastusta.

Muutenkin ennemmin fiksut ihmiset kehittämässä DLSS/FSR, kuin vaikka facebookilla/googlella parantamassa mainosten kohdentamista yms (jotka varmaan paremmin maksavia duuneja).
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 089
Onko kenestäkään muusta huvittavaa, että ensin viisaat miehet käyttävät jopa vuosia jonkun uuden näyttävän graafisen tempun keksimiseen. Tämän jälkeen sillä efektillä paukutellaan henkseleitä julkisuudessa ihan surutta kunnes joku toteaa, että tämähän pyörii ihan paskasti nykyraudalla. Sen jälkeen planeetan parhaat aivot kuluttavat pari vuotta siihen, että keksitään edes jotenkin käyttökelpoinen kiertotie sille, että sitä efektiä varten ei tarvita parin tonnin korttia. Tätä kiertotietä juhlitaan sitten taas massiivisella henkselien paukutuksella ennenkuin kierros alkaa alusta...
Jos tuolle ajatuslinjalle lähtee niin eikö ole absurdia, että aikuiset miehet pelaavat ja kehittelevät pelejä? Ennemmin vaikka ratkoisivat maailmanrauhaa tai ilmastonmuutosta kuin jotain veetijuttuja?

Kai grafiikka-algoritmien kehittäjät ovat päätyneet työn/aiheen pariin mikä heitä kiinnostaa ja motivoi. Tuskin on tällä hetkellä pulaa työnantajista, jos osaamisalue on koeoppiminen.

US firms including Netflix, Amazon offer AI jobs that pay up to $900K

Nvidia rakentaa omia sisäisiä supertietokoneitansa myös. Yksi nvidian työntekijöille lisämotivaatiota antava tekijä lienee ettei ole puutetta resursseista ja saa tehdä uusimman raudan kanssa töitä. Käyttävät omia supertietokoneitansa tutkimukseen, piirisuunnitteluun, dlss2/3, itseajavat autot softaan jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
310
Onko kenestäkään muusta huvittavaa, että ensin viisaat miehet käyttävät jopa vuosia jonkun uuden näyttävän graafisen tempun keksimiseen. Tämän jälkeen sillä efektillä paukutellaan henkseleitä julkisuudessa ihan surutta kunnes joku toteaa, että tämähän pyörii ihan paskasti nykyraudalla. Sen jälkeen planeetan parhaat aivot kuluttavat pari vuotta siihen, että keksitään edes jotenkin käyttökelpoinen kiertotie sille, että sitä efektiä varten ei tarvita parin tonnin korttia. Tätä kiertotietä juhlitaan sitten taas massiivisella henkselien paukutuksella ennenkuin kierros alkaa alusta...
Sinulla ilmeisesti jokin korvaava ajatus siitä, että mihin tämä innovointi ja kehitystyö olisi pitänyt ohjata?
Vai tulitko vain paukuttamaan sarkastisia henkseleitäsi?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 796
On se toisaalta hyvä että käytetään rahaa ja kehitetään. Muuten oltaisiin edelleen "yksi ydin prosessorissa on tarpeeksi" ajatuksessa. Vaikka alussa ne innovaatiot eivät ehkä 100% loppuun saakka ole vietyjä niin onhan se hyvä että keksitään ja kehitetään koska tie esim. aina vaan nopeamman ja isomman piirin (oli se sitten prosessori tai näytönohjain) alkaa olla loppuun koluttu. Koska järjettömästi ei haluta maksaa tai kohde yleisö jää hyvin pieneksi ja tietysti myös se mitä sillä raudalla tehdään muuttuu (esim. riittää jos vain yhden supertietokoneen myy silloin & tällöin mutta harvempi sellaista pelaamiseen hankkii).
 
Liittynyt
23.08.2023
Viestejä
18
Kehityksessä on aina perhos-efekti, että kun kehitetään yhtä niin siitä seuraa toista, mutta se toinen voi olla aivan toisella alallakin. Esimerkiksi lääketieteen pitkälti alkuun panema radiologia, aaltoliikkeen ymmärrys ja säteilyn tutkiminen sekä siinä tehdyt keksinnöt ovat taas avanneet ovia aina ydinpommiin asti. Eikä höyryveturin keksiminen ollut turha keksintö, vaikka höyryvetureitä ei enää kukaan käytä ja ne ovat hyljätty vanhana tekniikka pois, niin se avasi tietä polttomoottoreille ja niin edespäin.

Joskus jotkut kehitysaskeleet ja keksinnöt ovat taas vieneet umpikujiin, mutta jopa niistäkin on voitu oppi ja ne ovat olleet hyödyksi taas seuraaville. Thomas Edisonkin totesi, ettei hän keksinyt keinoa tehdä hehkulamppua vaan 100 keinoa kuinka ei tehdä hehkulamppua! Ja voi olla, että jotkut ovat liian paljon aikaansa edellä, kuten 2000-luvun Nokian kosketusnäytölliset puhelimet, mutta raudan kehittyessä vanha jo kerran hylätty idea voidaankin valjastaa uusilla hevosilla toimivaksi.

Näin ollen on antoisaa kun lähtee seuraamaan vaikka antialiasoinnin historiaa siitä lähtien kun tarve sille alunperin syntyi 3D grafiikoiden tulon myötä, miten se johti sitten erilaisiin reunanpehmennys tekniikoihin, skaalauksiin yms. ja nyt olemme päässet DLSS asti, joka taas ohessa on avannut nyt esimerkiksi tälle filtteröinnille polun. Ja näillä näkymin tulevaisuudessa, jos Luoja suo, avautuu taas uusia näköaloja. Mitään pysyvää ja täydellistä tekniikka ei varmasti kannatta odottaa, niinkuin ostamasi/kasaamasi uusi huipputietokone on eräänä päivänä "taskulaskimen" tasolla oleva vanha arvoton toosa, kun vaan tarpeeksi vettä virtaa Auranjoessa.

Silti, on mielenkiintoista seurata uusia keksintöjä ja koko DLSS/FSR/XeSS on (minun mielestäni) todella nerokas, toimiva ja erinomainen keksintö antaen jopa silmälle paremman kuvan kuin natiivi resoluutio.

"Mielikuvitus on tärkeämpää kuin tieto. Sillä tieto rajoittuu kaikkeen, mitä nyt tiedämme ja ymmärrämme, kun taas mielikuvitus kattaa koko maailman ja kaiken, mitä koskaan on tiedettävä ja ymmärrettävä." - Albert Einstein
 
Liittynyt
18.01.2023
Viestejä
373
Eli kun olet ostanut Nvidian niin sitä ei saa enää kukaan krisoida millään tavalla vaan sitä pitäisi kehua vaikka Nvidia halkoa työntäis persreikään.
Vaikka ostat jonkun valmistajan kuten vaikka Nvidian tuotteen, niin ei se tarkoita että tarvii alkaa sitä firmaa palvomaan.
Täysin 100% samaa mieltä. Tämä tämmöinen miljardi lafkojen puolustelu siihen malliin ikään kuin olisit heidän palkkalistoilla ja "mun leiri on parempi kun sun leiri" mentaliteetti on naurettavaa ja itseään jalkaan ampumista. Jos tuote on ribalia ja päätät ostaa sen äänestät lompakolla että kyseisen firman kannattaa jatkossakin tehdä ribali tuotteita kerta ne menee kaupaksi. Sama pätee konsolisotia, automerkkejä ja kaikkea johon sijoitetaan hieman isompia rahasummia. Kuluttajien pitäisi kaikkien olla samalla puolella toistensa kanssa, sekä kyetä antamaan ja vastaanottamaan kritiikkiä ostoksista ilman mitään suurempaa meteliä eikä toimia lähetyssaarnaajina firmojen puolesta jotka ovat kuin uskonto tai kultti heille.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 661
On se toisaalta hyvä että käytetään rahaa ja kehitetään. Muuten oltaisiin edelleen "yksi ydin prosessorissa on tarpeeksi" ajatuksessa. Vaikka alussa ne innovaatiot eivät ehkä 100% loppuun saakka ole vietyjä niin onhan se hyvä että keksitään ja kehitetään koska tie esim. aina vaan nopeamman ja isomman piirin (oli se sitten prosessori tai näytönohjain) alkaa olla loppuun koluttu. Koska järjettömästi ei haluta maksaa tai kohde yleisö jää hyvin pieneksi ja tietysti myös se mitä sillä raudalla tehdään muuttuu (esim. riittää jos vain yhden supertietokoneen myy silloin & tällöin mutta harvempi sellaista pelaamiseen hankkii).
Juu, kehitys on hyvä asia. Tuo piikkini vaan kohdistui siihen, että samaa virhearviota raudan kyvyistä tunnutaan toistavan jatkuvasti ja pelikelpoista kokemusta saa odottaa pahimmillaan vuosia. Crysis tulee helposti mieleen
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
555
Yllättävää, että dlss 3.5 tukee kaikkia rtx-sukupolvia.
Voi olla seurausta/pelkoa siitä että kilpailijat on saamassa pikkuhiljaa kiinni ja jalansijaa markkinoista tuolla saralla. Tulevien/nykyisten sukupolvien osalta edelleen olemattomassa keskiluokassa suorituskyvystä ja hinnasta oleva potentiaali on täysin lunastamatta. Riittää kun AMD tai Intel tiputtaa hinnat oikeiksi, Ja Xess tai FSR 3.0 tulee riittävän hyvä upscaler haastamaan DLSS. Moni heikomman Nvidiakortin omistaja voi harkita vaihtoa. Tällä yritetään varmasti pitää myös kuluttajia kiinni nvidian tuotteissa jos nvidiaa ei itseään kiinnosta järkevien keskiluokan korttien julkaiseminen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 032
Täysin 100% samaa mieltä. Tämä tämmöinen miljardi lafkojen puolustelu siihen malliin ikään kuin olisit heidän palkkalistoilla ja "mun leiri on parempi kun sun leiri" mentaliteetti on naurettavaa ja itseään jalkaan ampumista. Jos tuote on ribalia ja päätät ostaa sen äänestät lompakolla että kyseisen firman kannattaa jatkossakin tehdä ribali tuotteita kerta ne menee kaupaksi. Sama pätee konsolisotia, automerkkejä ja kaikkea johon sijoitetaan hieman isompia rahasummia. Kuluttajien pitäisi kaikkien olla samalla puolella toistensa kanssa, sekä kyetä antamaan ja vastaanottamaan kritiikkiä ostoksista ilman mitään suurempaa meteliä eikä toimia lähetyssaarnaajina firmojen puolesta jotka ovat kuin uskonto tai kultti heille.
Missä vaiheessa tässä ketjussa on nvidiaa firmana erityisesti fanitettu? Teknologiasta on kyllä väännetty. Jonkinlainen olkiukko nyt rakennettu.

Itse olen omistanut Atin ja Nvidan näytönohjaimia, sekä intelin ja amd prossuja. Mikä nyt sattuu milloinkin tarjoamaan parasta sen hetken budjetille...
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 796
Missä vaiheessa tässä ketjussa on nvidiaa firmana erityisesti fanitettu? Teknologiasta on kyllä väännetty. Jonkinlainen olkiukko nyt rakennettu.
Onneksi aivan räikeimmät ylilyönnit on vältetty, kaikki varmaan tietävät nimimerkit kuten Disneyn nykyisin omistamasta Tähtien Sota sarjasta mieleen tuleva henkilö tai muutama muu.

Riittää että katsoo ketjuja niin näkee ketkä käyttäjät ilmestyvät jokaiseen AMD, Intel tai Nvidia ketjuun kertomaan miten joku näistä on todella surkea (vaikka siitä ei olisi puhettakaan, esim. tässäkin ketjussa on mainittu jostain ihmeen syystä FSR ja möyhötetty miten kilpailijat on nyt lyöty jne).

Samaa tapahtuu jokaiseen valmistajaan päin ja myös siis ketjuissa jotka EIVÄT koske näitä valmistajia (esim. tässä ketjussa ei olisi mitään syytä mainita Intel tai AMD tuotteita, koska uutisen teknologia ei käsittääkseni heidän tuotteitaan koske tai niillä toimi).

Jopa minkä tahansa näytönohjaimen käyttökokemukset, kellotus jne ketjuihin näitä "sankareita" aina välistä eksyy kertomaan muiden tekijöiden uutisia ja miten ketjun käyttäjät ovat "tehneet väärän valinnan" :facepalm:

 

Blackwell

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
08.07.2023
Viestejä
9
Tämmöisestä kommentista heti paistaa lävitse että sinun tapauksessa olet ostanut Nvidian kortin ja nyt sinun pitää ostostasi puolustella.
Kun miksi muuten hyökkäisit DLSS keskustelussa FSR:n kimppuun mistä ei ollut puhetta ollenkaan ?

Eli kun olet ostanut Nvidian niin sitä ei saa enää kukaan krisoida millään tavalla vaan sitä pitäisi kehua vaikka Nvidia halkoa työntäis persreikään.
Vaikka ostat jonkun valmistajan kuten vaikka Nvidian tuotteen, niin ei se tarkoita että tarvii alkaa sitä firmaa palvomaan.

Noiden firmojen idea on viedä sinun rahasi, joten miksi sitä pitäis puolustella ja nyt ylipäätään fanittaa ?

Suosittelen seuraavan kerran ostamaan AMD tai Intelin kortin... tai okei Inteliä ei vielä välttämättä kannata ostaa ennen kuin saavat ajurinsa kuntoon :rolleyes:
Niin opit näkemään että on muutakin kuin NVIDIA.

Ja firmojen mainoksiin ei kannata luottaa niin pätkän vertaa, vaan olla hyvin kriittinen kuten tässäkin ketjussa moni ollut Nvidian DLSS 3.5 hehkutukseen jossa ei jokin täsmää.
Olihan AMD:n RX 7900 julkistuskin semmoista paskaa kuin olla ja voi. Mukamas 8K näytöllä siinä peliä pyöriteltiin sulavasti, vaikka A. ei ollut 8K näyttö B. FSR oli päällä :facepalm:

Mitä tulee DLSS, FSR ja XeSSiin että samaa paskaa eri paketissa ja se siitä.
En välitä ostaa AMD:n kortteja tällä hetkellä, johtuen wattiherkutteluistaan (hyötysuhde, w/fps kuten varmaankin ymmärsit jo selittämättä auki) ja pyöreistä ytimistä, joista johtuen bruukaa tuo hotspot-lämpötila olla varsin korkealla suhteessa ytimen lämpöihin. Wateissahan ongelma ei ole sähkösyöpöttelyt ja sähkön hinta, vaan äkkiseltään alhaiset watit ovat myös hiljaisuutta. Viimeisin syy on tänään discossa erään valittelut 6600 GPU:n coilwhinestä, tuohon vinkunakirkunaan AMD:lla tuntuu olevan taipumusta (foorumin AMD-ketjuja luettuna+youtubet). Kaiken yhteisvaikutuksesta ynnä DLSS kyvykkyydestä, vaakakuppi kääntyy vankasti Nvidiaan. Ollut muitakin kortteja, ällös huoli.




Selvää fanipojituksen makua langassa. Ei tässä muuten 200 vastausta olisi.
En ole vielä kerennyt lukea ketjua, mutta kyllähän tämmöiset yksinoikeus-teknologiat aiheuttavat närää ja pahansuopuutta jostain kumman syystä, vähättelyä, kilpailijoiden taholta, vaikkakin hyvä hommahan se on että tulee uusia innovaatioita. Veikkaampa että uutisen kommenttien määrä olisi 25-50% mikäli avoin himmeli, eli molemmille saatavilla samalla suoriutumisella.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 528
Viestejä
4 240 452
Jäsenet
71 212
Uusin jäsen
booleee

Hinta.fi

Ylös Bottom