NVIDIA täydensi GeForce RTX 50 -sarjaa edullisemmilla RTX 5060- ja RTX 5060 Ti -malleilla

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
23 375
nvidia-geforce-rtx-5060-ti-splash-20250415.jpg

NVIDIA julkaisi vuoden alussa CES 2025 -messuilla uuden Blackwell-arkkitehtuuriin perustuvan GeForce RTX 50 -sarjan neljän mallin voimin. Uutisoimme viime viikoilla huhuista koskien GeForce RTX 5060 Ti -näytönohjainta. Nyt ei ole enää tarvetta miettiä huhuja, sillä NVIDIA julkaisi RTX 5060 -perheen virallisesti.

GeForce RTX 5060 -sarjaan kuuluu kaksi mallia: perusmalli RTX 5060 ja tehokkaampi RTX 5060 Ti, joka saapuu myös myyntiin ennen perusmallia. Molemmat perustuvat uuteen GB206-piiriin ja Ti-mallissa on tiettävästi käytössä piirin täysi versio. Alla olevissa suorituskykyvertailuissa GeForce RTX 50 -malleilla on käytössä DLSS 4:n Multi Frame Generation- ja GeForce RTX 40 -malleilla yhden ylimääräisen ruudun luova DLSS Frame Generation.



GeForce RTX 5060 Ti:n grafiikkapiiri on varustettu 36 SM-yksiköllä eli 4608 CUDA-ytimellä, 144 TMU:lla, 36 RT-ytimellä ja 144 tensoriytimellä. Sen perus- ja Boost-kellotaajuudet ovat 2,41 ja 2,57 GHz. Grafiikkapiirin muistiohjain on 128-bittinen ja sen jatkeena on 8 tai 16 Gt GDDR7 -muistia. Muistikaistaa on käytettävissä 448 Gt/s. Näytönohjaimen TDP-arvoksi on ilmoitettu 180 wattia.



GeForce RTX 5060:n grafiikkapiirissä on aktiivisena 30 SM-yksikköä, mikä tarkoittaa 3840 CUDA-ydintä, 120 TMU:ta, 30 RT-ydintä ja 120 tensoriydintä. Peruskellotaajuudeksi on asetettu 2,28 GHz ja Boost-kellotaajuudeksi 2,5 GHz. Muistiohjain on pidetty 128-bittisenä, mutta sen jatkeeksi on tarjolla aina 8 Gt GDDR7-muistia. Muistikaista on samat 448 Gt/s. Näytönohjaimen TDP-arvo on 145 wattia.

Mediapuolella kummassakin mallissa on käytössä yksi 9. sukupolven NVENC-enkooderi ja yksi 6. sukupolven NVDEC-dekooderi. Oletusnäyttöliittimet ovat sarjan muista malleista tuttuun tapaan yksi HDMI 2.1b- ja kolme DisplayPort 2.1b (UHBR20) -liitäntää.

Uudet näytönohjaimet tukevat muun GeForce RTX 50 -sarjan tavoin DLSS 4:ää sekä vielä tuloillaan olevaa Reflex 2 -teknologiaa. NVIDIAn uutta Project G-Assist -avustajaa on kuitenkin mahdollista käyttää vain RTX 5060 Ti:n 16 Gt:n versiolla, sillä se vaatii minimissään 12 Gt muistia näytönohjaimelta.

GeForce RTX 5060 Ti saapuu myyntiin huomenna ja sen suositushinta on Suomessa 8 Gt:n muistilla 419 ja 16 Gt:n muistilla 474 euroa. GeForce RTX 5060 saapuu myyntiin toukokuun aikana ja sen Suomen hinta ilmoitetaan myöhemmin. RTX 5060 Ti -mallien hinnat ovat hyvin suoria eurokäännöksiä Suomen verokannalla, minkä pitäisi asettaa 5060:n hinta noin 330 euroon.

Lähde: NVIDIA
 
Mikä tolkku on laatia tuollaisia suorituskykygraafeja? Onko ne tarkoitettu vain hämäämään tietämättömiä. Näkisin vertailun DLSS frame generation -ominaisuudella saavutetun fps:n vertailun ilman sitä saavutettuun melko samana kuin esim. MSAA 8x vs ei mitään ruudunpehmennystekniikkaa päällä.
 
Joo-o, tämmöiset markkinointitemput tällä kertaa.

Tietämättömille:
3060 ei generoi frameja.. Se vaan skaalaa.
4060 generoi yhden framen per yksi oikeasti laskettu ruutu , eli +100%.
5060 generoi jopa kolme framea per yksi oikeasti laskettu ruutu , eli +300%.

Nuo luvut on näiden generointejen kanssa, niin pitäisi jakaa 4060:n luvut kahdella ja 5060:n luvut neljällä.
 
RE4 antaa varmaan realistisimman suuntaa antavan arvion suorituskyvystä. Eli ero 5060 ja 4060 välillä on sama kuin 3060 ja 4060 välillä.

Jännä nähdä miten tuo DLSS 4 toimii, kun eikös se ollut jo 5070:llä käyttökelvoton?
 
RE4 antaa varmaan realistisimman suuntaa antavan arvion suorituskyvystä. Eli ero 5060 ja 4060 välillä on sama kuin 3060 ja 4060 välillä.

Jännä nähdä miten tuo DLSS 4 toimii, kun eikös se ollut jo 5070:llä käyttökelvoton?
4k:lla, ihan hyvin toimii alemmilla resoluutioilla.
 
RE4 antaa varmaan realistisimman suuntaa antavan arvion suorituskyvystä. Eli ero 5060 ja 4060 välillä on sama kuin 3060 ja 4060 välillä.

Jännä nähdä miten tuo DLSS 4 toimii, kun eikös se ollut jo 5070:llä käyttökelvoton?
Miksi dlss4 olisi käyttökelvoton? Jopa HUB antoi leiman että toimii hyvin myös alle 4k resoluutioilla toisin kuin dlss3/3.5.
 
Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin, RTX 3060 Ti vaikuttaa näiden perusteella ihan passelilta kortilta. :thumbsup:
 
Taisivat olla hubin uutisten mukaan about 20-25% kantturoilla suorituskykyisempiä kuin edellinen generaatio ilman noita generointihärpäkkeitä (NVIDIAn mukaan).

8GB muistillisia ei jaeta testiin ja vaikka sellaisen hankinta NVIDIAn mukaan sallitaan niin board partnerit eivät voi sellaista lähettää joko aikataulujen takia tai sen takia että NVIDIA on suoraan heitä kieltänyt.

Sellaisen suorituskykyä siis ei tiedä ennen kuin sellaisen kaupasta saa (embargo loppuu myös 5060 kortilla huomenna vaikka sellaista ei mistään saa ostettuakaan vielä).

Tarkoitus siis saada arvostelut 16GB mallista ja hiljaa julkaista 8GB mallit ilman varsinaista julkkaripäivää. 8GB Ti mallilla on siis sama julkaisupäivä kuin 16GB mallilla, mutta mahdollisesti kuitenkin sitten vasta viikon päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tolkku on laatia tuollaisia suorituskykygraafeja? Onko ne tarkoitettu vain hämäämään tietämättömiä. Näkisin vertailun DLSS frame generation -ominaisuudella saavutetun fps:n vertailun ilman sitä saavutettuun melko samana kuin esim. MSAA 8x vs ei mitään ruudunpehmennystekniikkaa päällä.
Ihan järjetöntä se onkin. Renderöidyn kuvan pitäisi olla yks yhteen vakio suorituskykyä vertaillessa. Vähän kuin kiihdytyslähdössä yksi auto muista poiketen lähtisi alamäkeen.
 
Miksi dlss4 olisi käyttökelvoton? Jopa HUB antoi leiman että toimii hyvin myös alle 4k resoluutioilla toisin kuin dlss3/3.5.
Siksi siinä oli kysymysmerkki, kun Sampsan arvostelusta näin muistin lukeneeni, mutta en ollut varma. Mutta koski siis vain 4k:ta/jos lähtö fps on liian matala.

Hyvä siis, jos toimii kunnolla. Itsekin käytän DLSS:ää 4070:llä aina, kun on mahdollista. "Feikki freimit" ei itseäni haittaa :)
 
Kaukana on vanhat hyvät ajat kun pelit ajettiin natiiviresolla ilman freimigenerointeja/skaalauspaskeita. Myös alemman luokan näyttiksillä. Tietysti valtaosa pelistudioista tyytyväisiä tähän kun ei tarvitse enää optimointiin käyttää aikaa.

Valitettavaa.
 
Kaukana on vanhat hyvät ajat kun pelit ajettiin natiiviresolla ilman freimigenerointeja/skaalauspaskeita. Myös alemman luokan näyttiksillä. Tietysti valtaosa pelistudioista tyytyväisiä tähän kun ei tarvitse enää optimointiin käyttää aikaa.

Valitettavaa.
eikä ollu TAA pilaamassa kuvanlaatua
 
Testejä odotellessa. Ei hyvältä näytä kun tuodaan 8Gb kortteja markkinoille. Toki voi sitten kilpailla Intelin 8Gb kortteja vastaan kait..

Vaikka jotkut sanovatkin että 1080p pelailuun ja keskitason asetuksilla 8Gb olisi riittävä niin saa nyt nähdä. Eiköhän Sampsa ja muut kohta tee testejä.
 
Testejä odotellessa. Ei hyvältä näytä kun tuodaan 8Gb kortteja markkinoille. Toki voi sitten kilpailla Intelin 8Gb kortteja vastaan kait..

Vaikka jotkut sanovatkin että 1080p pelailuun ja keskitason asetuksilla 8Gb olisi riittävä niin saa nyt nähdä. Eiköhän Sampsa ja muut kohta tee testejä.
Hyvähän se on, että uusimmilla ominaisuuksilla olevia 8GB kortteja tulee, mutta niiden korttien kuuluisi olla 40- tai korkeintaan 50-sarjalaisia. Yli 300€ 8GB kortista on aivan liikaa. Vanhempia pelejä voi pelata muillakin korteilla ja uusia varten kannattaa suunnata katseet mielellään 16GB kortteihin.
 
Siksi siinä oli kysymysmerkki, kun Sampsan arvostelusta näin muistin lukeneeni, mutta en ollut varma. Mutta koski siis vain 4k:ta/jos lähtö fps on liian matala.

Hyvä siis, jos toimii kunnolla. Itsekin käytän DLSS:ää 4070:llä aina, kun on mahdollista. "Feikki freimit" ei itseäni haittaa :)
DLSS4 ei ole sama asia kuin multi frame generation. Se sisältää kaikki teknologiat eli super resolution (SR), ray reconstruction (RR), frame generation (FG) ja multi frame generation (MFG).
 
Katsoin noita graafeja niin ainostan delta force pelissä on ilman mitään ,FG asetuksia ja siinä näkyy todellinen suorituskyky RTX4060Ti n90fps ja 5060Ti n130fps.
9800x3d ,1440p ja dlls päällä oli speksit kun katsoo pikku präntit eli jotain parannuksia suorituskykyyn on tulossa kuinka paljon nähdään huomenna kun arvostelut on julki.
 
Anteeks mitä? 5 vuotta 3070:n julkkarin jälkeen rasterointisuorituskyky ja hinta about ennallaan (ennen saatavuusongelmia). Muistia ja feikkiframeja tullut lisää, mutta siihen se jääkin.
 
Testejä odotellessa. Ei hyvältä näytä kun tuodaan 8Gb kortteja markkinoille. Toki voi sitten kilpailla Intelin 8Gb kortteja vastaan kait..

Vaikka jotkut sanovatkin että 1080p pelailuun ja keskitason asetuksilla 8Gb olisi riittävä niin saa nyt nähdä. Eiköhän Sampsa ja muut kohta tee testejä.
8 Gigan kortti on niille, jotka haluavat halvemman ja se on ihan yhtänopea/hidas, kuin 16 gigan korttikin, kun ei vain pistä liian muistisyöppöjä tekstuureita.
resoluution nosto ei niinkään vie merkittävästi muistia lisää (1080->1440).

Toki pieni corehan tuossa on -> CUita vähän ja kapea muistiväylä, joten ihmeitä ei kannata odottaa 1080P:n yläpuolella.. Tuskin myöskään RT:n kanssa tuolla juhlitaan...
 
8 Gigan kortti on niille, jotka haluavat halvemman ja se on ihan yhtänopea/hidas, kuin 16 gigan korttikin, kun ei vain pistä liian muistisyöppöjä tekstuureita.
resoluution nosto ei niinkään vie merkittävästi muistia lisää (1080->1440).

Toki pieni corehan tuossa on -> CUita vähän ja kapea muistiväylä, joten ihmeitä ei kannata odottaa 1080P:n yläpuolella.. Tuskin myöskään RT:n kanssa tuolla juhlitaan...
Joskus 1440p low vie enemmän muistia kuin 1080p max.

Silent Hill 2 Remake:

1080p Epic, 7 410 Mt
1440p low, 7 560 Mt

Toki tuo 1440p low ei ylitä kasigigaisen rajoja, joten pitäisi pyöriä tökkimättä.



Toinen esimerkki on Senua's Saga Hellblade 2:

1080p high, 8 543 Mt
1440p low, 8 695 Mt

Nyt 1440p-pelaajalle ei ole apua edes low-presetistä, vaan 8 Gt ylittyy, mikä saattaa tuottaa nyksimistä.



Seuraavaksi listaan joitakin tämän tai viime vuoden pelejä, jotka vievät paljon videomuistia, vaikka olisi low-preset.

Final Fantasy XVI:

1080p low, 9 794 Mt
1080p ultra, 10 361 Mt

1440p low, 10 178 Mt
1440p ultra, 10 784 Mt

Ei oikein saa tiputettua alle kahdeksan gigan -> saattaa mikronykiä vaikka miten keventelisi.



Star Wars Outlaws:

1080p very low, 10 320 Mt
1080p ultra, 13 210 Mt

1440p very low, 10 994 Mt
1440p ultra, 13 535 Mt

Ei saa pudotettua alle kahdeksan gigan -> saattaa tökkiä vähän enemmänkin.



The Last of Us Part 2:

1080p low, 7 771 Mt
1080p very high, 9 969 Mt

1440p low, 8 295 Mt
1440p very high, 10 477 Mt

Ei pysty pudottamaan 1440p:llä alle kahdeksan gigan -> näykkimisvaara olemassa.



Spider-Man 2:

1080p very low, 8 243 Mt
1080p max, 9 918 Mt

1440p very low, 8 647 Mt
1440p max, 10 450 Mt

Nyksimisvaara jossain vaiheessa peliä.



Avatar Frontiers of Pandora:

1080p low, 11 067 Mt
1080p ultra, 12 162 Mt

1440p low, 12 133 Mt
1440p ultra, 13 212 Mt

Edes low ei auta pääsemään alle kahdeksan gigan -> vaara mikronykimiseen, tai isompaankin tökkimiseen, jos omasta koneesta ei löydy aivan uusinta PCIe-väylää.



Säteenseurannalla muistia menisi enemmänkin, mutta en listannut niitä, koska näiden ohjainten suorituskyky tuskin riittää raskaimmissa peleissä sellaiseen. Potku kuitenkin riittää ihan hyvin 1080p ultraan tai hieman kevennettyyn (mutta täydet tekstuurit) 1440p:een, jos muistia vaan on riittävästi.

Minusta 8 Gt on liian vähän 5060 Ti:lle, vaikka sillä saakin hiukan hintaa alemmas. Se ei kuitenkaan ole ihan halpa kortti, ja potkua on vain 5-10 % vähemmän kuin RTX 4070:ssä. Onneksi tällä kerralla 16-gigaisen lisähinta on vain puolensataa, niin nuukempikin raaskinee satsata.
 
Mikä tolkku on laatia tuollaisia suorituskykygraafeja? Onko ne tarkoitettu vain hämäämään tietämättömiä.
Mitä nyt olen muutamassa pelissä käyttänyt DLSS4 FG:tä (2x, 3x, 4x) niin ei ole tullut vielä vastaan sellaista peliä jossa tuolla ei saisi käytännössä ilmaista lisä FPS ilman kompromisseja kunhan pohja FPS on ainakin ~50. Itse ainakin pidän siitä että voin kerätä "90-sarjan edut" maksamatta sen hintaa vaikka se saisikin jollain asiaan kuulumattomalla henkilöllä otsan rypistymään sen takia että generoidaan "feikki frameja".
Näkisin vertailun DLSS frame generation -ominaisuudella saavutetun fps:n vertailun ilman sitä saavutettuun melko samana kuin esim. MSAA 8x vs ei mitään ruudunpehmennystekniikkaa päällä.
MSAA 8x vs non-AA on selkeä visuaalinen ero. FG:llä ei taas ole mitään eroa, mutta jos sitä käyttää väärin niin input lagi nousee liikaa. Lainaan itseäni jostain nvidia-ketjusta alle kuukauden takaa kun testasin Half-Life 2 RTX:
Omat kokemukseni (5070 Ti) eivät olleet tällaisia joten pistin pelin äsken uudelleen tulille (4K res). Game to render latenssi oli 44ms kun FG oli pois päältä. 2x:llä se nousi n. 3-4ms, 4x:llä 8-9ms eli ei käytännössä mitään. Jos base FPS oli yli 50 niin käytännössä huomaamaton ero ja tuo FG on vain "lisää FPS kiitos"-nappi. Kun base FPS oli ~35 niin sitten game to render latenssi nousi johonkin 70-80ms ja sitten peli ei ollut ihan yhtä responsiivinen. Täysin pelattava ja tuulipukukansa tuskin huomaisi eroa ellei siitä heille kerrottaisi, mutta itse en nettipeli-FPS tuolla 35 FPS basella pelaisi.
 
Mitä nyt olen muutamassa pelissä käyttänyt DLSS4 FG:tä (2x, 3x, 4x) niin ei ole tullut vielä vastaan sellaista peliä jossa tuolla ei saisi käytännössä ilmaista lisä FPS ilman kompromisseja kunhan pohja FPS on ainakin ~50. Itse ainakin pidän siitä että voin kerätä "90-sarjan edut" maksamatta sen hintaa vaikka se saisikin jollain asiaan kuulumattomalla henkilöllä otsan rypistymään sen takia että generoidaan "feikki frameja".

MSAA 8x vs non-AA on selkeä visuaalinen ero. FG:llä ei taas ole mitään eroa, mutta jos sitä käyttää väärin niin input lagi nousee liikaa. Lainaan itseäni jostain nvidia-ketjusta alle kuukauden takaa kun testasin Half-Life 2 RTX:
Input lagi nousee aina joten "ilman kompromisseja" ei pidä paikkaansa. FG:n luomissa ruuduissa esiintyy myös artifakteja vaihtelevasti, eli eroa on.
 
Kuluttajiensuoja järjestöt eivät haastaneet nvidiaa oikeuteen sen 5070 = 4090 markkinoinnin jälkeen joten tämä perseily jatkuu ikuisesti.
Seuraavassa sukupolvessa tulee 20 x frame gen ja suorituskyky kasvaa 500%
 
Näköjään 5060ti 8gb näkyy suomikaupoissa n. 420€ hintaan mikä on lähinnä huono vitsi vuonna 2025. Harmi että näitäkin joku erehtyy ostamaan ja sitten ihmetellään miksi nykii. 12gb olisi tänä päivänä ehdoton minimi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
274 594
Viestejä
4 728 187
Jäsenet
77 220
Uusin jäsen
ateks

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom