NVIDIA-spekulaatioketju (Lovelace ja tulevat sukupolvet)

On sillä Voltalla ja Pascalilla muutakin eroa kuin tensorit...

Architectural improvements of the Volta architecture include the following:

  • CUDA Compute Capability 7.0
  • High Bandwidth Memory 2[4][5]
  • NVLink 2.0: a high-bandwidth bus between the CPU and GPU, and between multiple GPUs. Allows much higher transfer speeds than those achievable by using PCI Express; estimated to provide 25 Gbit/s per lane.[6] (Disabled for Titan V)
  • Tensor cores: A tensor core is a unit that multiplies two 4×4 FP16 matrices, and then adds a third FP16 or FP32 matrix to the result by using fused multiply–add operations, and obtains an FP32 result that could be optionally demoted to an FP16 result.[7] Tensor cores are intended to speed up the training of neural networks.[7]
  • PureVideo Feature Set I hardware video decoding
  • Nvidia RTX[8][9]

Yliviivasin mitä tuhnukorteissa ei tartte olla ja CUDA7.0 ei nopeesti löytyny mitenkään suuremmin infoa.

Että aika vähän tuossa Voltasta jää jälelle. Mutta sovitaan sitten niin että tuhnut tulee olemaan Voltaa.
 
Yliviivasin mitä tuhnukorteissa ei tartte olla ja CUDA7.0 ei nopeesti löytyny mitenkään suuremmin infoa.

Että aika vähän tuossa Voltasta jää jälelle. Mutta sovitaan sitten niin että tuhnut tulee olemaan Voltaa.

Loppuenlopuksi on ihan sama kummalla nimellä ne kulkee, ominaisuudet ne ratkaisee. Kun katsoo tuosta listauksestasi lähteitä 8 ja 9, huomaa että Nvidia RTX on ilmoitettu Voltan arkkitehtuuriseksi parannukseksi. Nykyisissä Voltissa ei kuitenkaan mitään RT-coreja vielä olekaan, joten voi miettiä että oliko se RTX nyt sitten Voltaa vai Turingia, vai onko ne olennaisilta osiltaan sama asia, vähän eri konfiguraatioilla.
 
Yliviivasin mitä tuhnukorteissa ei tartte olla ja CUDA7.0 ei nopeesti löytyny mitenkään suuremmin infoa.

Että aika vähän tuossa Voltasta jää jälelle. Mutta sovitaan sitten niin että tuhnut tulee olemaan Voltaa.

Jaha jotain listaa wikipediasta vai. Voltassa on muuttunut SM rakenne ja mukaan on tullut rautaskedulointi, ettei se Volta riisuttunakaan muutu Pascalilksi.
 
Physx ei ollut millään muotoa ensimmäinen valmis fysiikkapaketti kehittäjien työn helpottamiseksi
Juu ei tietenkään, se oli vaan yks esimerkki jonka nimi nyt oli aiemminkin ketjussa mainittu. Pointti oli siinä, että nämä helpottavat ratkaisut antavat mahdollisuudet pienemmillekin studioille asioihin, joihin näillä ei olisi muuten resursseja tai osaamista.

Suuremmat AAA-studiot tarvitsevat kuitenkin ammattilaiset asialle jos haluavat aspektiin panostaa (oli kyseessä fysiikat, grafiikkaohjelmointi, kenttien streamaus yms...) koska heille on elinehto kuitenkin tehdä pesäeroa niihin halpoihin peleihin. Eli ei näiden myötä kenenkään työt lopu ja rahat jonkun isokihon taskuun mene. Ei firmojen pomot muutenkaan päätä siitä että minkä alan osaajia tarvitaan, projektin leadit sen päättää pomojen antamien budjettien rajoissa.
 
On kyllä sekavin tilanne aikoihin näiden tulevien 20 sarjalaistyen kanssa... No maanataina nähdään, mitä sieltä tulee. :D
 
Jaahas, uusia leluja siis tulossa uunista ulos. Mainiota. Tuskin maltan odottaa, että pääsee näkemään minkälaisia fps-lukuja uusilla pikselinmurskaimilla lyödään pöytään.

GTX 1080 tuli ostettua Founders Editionina heti tuoreeltaan, mutta nyt ei kyllä tule kuuloonkaan että laittaisi niin paljon rahaa grafiikkakorttiin kiinni, kun uudet pelit ovat täyttä pa*kaa ja vanhat suosikit pyörivät tällä nykyisellä GTX 1060:llakin ihan hyvin.
 
No eipä kyl tartte varmaan näyttistä päivitellä, jos toi 2080 on sen 8% nopeampi kun 1080Ti. Tulevat Titanit ja Ti mallit maksaa melko varmasti yli 1k€ joten jäävät kyllä hyllyyn minun osalta.
 
Jos jää 8% lisätehoihin niin toivottavasti edes laskisi 1080Ti:n hintaa satkun tai pari niin voi napata sen sitten.
 
En kyllä tajua miksi noita videoita pitää linkitellä kun ei niissä tosiaan ole mitään uutta.
 
Saas nähdä rummuttavatko raytracing hypeä yhtä voimakkaasti Geforce julkistuksen yhteydessä 20.8.
Pelituki ja käyttöaste jää varmasti laihaksi lähivuosina, joten ei kannata innostua liikaa alkuvaiheessa.

Raytracing valaistus- ja varjostusefektien sijasta haluaisin kortin, joka jaksaa pyörittää pelejä 1440p ja >120fps .
Esim. GTX 1080 Ti jaksaa renderöidä uutta Monster Hunter Worldia n. 60 fps, joten tuohon tavoitteeseen on pitkä taival.
 
Esim. GTX 1080 Ti jaksaa renderöidä uutta Monster Hunter Worldia n. 60 fps, joten tuohon tavoitteeseen on pitkä taival.

Laita se volume rendering quality = low, pyörii melkein 100fps eikä vaikuta ulkonäköön mitenkään. Ei ole taaskaan kortin tehoista kiinni vaan päättömästi tehdyt "ultra" asetukset pelissä.
 
No voihan itku, sama vanha meininki että Nvidia puskee omaa tekniikkaansa niin pelaajien kuin pelinkehittäjien pään vaivaksi. Varmaan sponssaavat vapaaehtoisesti pari jotakin ison budjetin peliä, jossa esitellään koko pelin ajan valon säteiden jäljentämistä, mikä saattanee kasvattaa myyntiä vähän, mutta jää tosiaan varmaan ihan pari pelin ihmeeksi. Jos ovat kovastikin panostaneet rautaan, joka on tehokas valon säteiden jäljentämisessä, niin pahimmillaan menee hukkaan koko panostus kun pelit eivät rautaa hyödynnä ja asiakas maksaa tämänkin lystin. Tulee kyllä väkisinkin taas yksi hyvä lisäsyy siirtyä AMD:n pariin, että saa ihan sitä puhdasta tehoa kaikkeen käyttöön, eikä tällaisia kikkailuja.

En kutsuisi spesifiä rautaa kikkailuksi, jos se oikeasti hyödyttäisi pelaajia ja se ei olisi lopulta vain kapula kilpailijan rattaissa, mutta kumpikaan ei päde ja näin ollen tulee lisää GameWorksia ja ties mitä tauhkaa mitä kukaan ei halua. Varmasti vaikuttavaa jälkeä saadaa niihin peleihin mihin tuki koodataan, mutta mieluummin näkisi kehittäjän keskittyvän Vulkan-tukeen sun muihin paljon enemmän partikkeleita ja muuta efektiä mahdollistavien asioiden työstämiseen kuin tällaiseen tauhkaan.
 
Viimeksi muokattu:
No voihan itku, sama vanha meininki että Nvidia puskee omaa tekniikkaansa niin pelaajien kuin pelinkehittäjien pään vaivaksi. Varmaan sponssaavat vapaaehtoisesti pari jotakin ison budjetin peliä, jossa esitellään koko pelin ajan valon säteiden jäljentämistä, mikä saattanee kasvattaa myyntiä vähän, mutta jää tosiaan varmaan ihan pari pelin ihmeeksi. Jos ovat kovastikin panostaneet rautaan, joka on tehokas valon säteiden jäljentämisessä, niin pahimmillaan menee hukkaan koko panostus, kun pelit eivät rautaa hyödynnä ja asiakas maksaa tämänkin lystin. Tulee kyllä väkisinkin taas yksi hyvä lisäsyy siirtyä AMD:n pariin, että saa ihan sitä puhdasta tehoa kaikkeen käyttöön, eikä tällaisia kikkailuja.

En kutsuisi spesifiä rautaa kikkailuksi, jos se oikeasti hyödyttäisi pelaajia ja se ei olisi lopulta vain kapula kilpailijan rattaissa, mutta kumpikaan ei päde ja näin ollen tulee lisää GameWorksia ja ties mitä tauhkaa mitä kukaan ei halua. Varmasti vaikuttavaa jälkeä saadaa niihin peleihin mihin tuki koodataan, mutta mieluummin näkisi kehittäjän keskittyvän Vulkan-tukeen sun muihin paljon enemmän partikkeleita ja muuta efektiä mahdollistavien asioiden työstämiseen kuin tällaiseen tauhkaan.

Ei ray tracing ole mitään NVIDIAn omaa juttua. Se on luonnollinen kehityssuunta myös peligrafiikoissa. Samalla tapaa on aiemmin siirrytty ei-reaaliaikaisessa animaatiossa rasteroinnista säteenseurantaan, siitä erinomaisesta syystä että grafiikan laatu nousee reippaasti.
 
Ei ray tracing ole mitään NVIDIAn omaa juttua. Se on luonnollinen kehityssuunta myös peligrafiikoissa. Samalla tapaa on aiemmin siirrytty ei-reaaliaikaisessa animaatiossa rasteroinnista säteenseurantaan, siitä erinomaisesta syystä että grafiikan laatu nousee reippaasti.

Okei. Minä luinkin aiheesta hieman tätä Nvidian blogikirjoitusta. Sisällöllisesti parempaa matskua saa aikaan Vulkanin avulla, minkä käyttö ehkei poista säteenseurannan mahdollisuutta, mutta ainakin mahdollistaa esimerkiksi laajat taistelut suurella pelikentällä, missä piirretään kauemmas horisonttiin kaikenlaisia räjähdyksiä, joukkoja, mitä ikinä. Minusta nuo demot missä esiteltiin tuota säteenseurantaa eivät vain säväyttäneet ja lisäksi kyseinen tekniikka vie pelien kehitystä fotorealistisempaan suuntaan, mikä ei sinänsä ole paha juttu, mutta tekeekö se peleistä yhtään parempia? Ei tee, ne vain näyttävät taasen paremmilta.

Lisäksi tuossa blogissa puhutaan noista animaatioelokuvista, mitkä liittyvät pelaamiseen lopulta vain etäisesti. Pelaamiseen tarvitaan sellaista tekniikkaa mikä mahdollistaa vaikka hävittäjällä lentämisen niin, että pelimoottori ja pelimaailma pysyvät mukana vauhdissa. Videopeleihin ei taas kaivata lisää elokuvapelejä, missä ihastellaan grafiikkaa ja lässytetään loputtomiin tekemättä mitään pelaajan toimesta. Siinä lässytyksen sivussa voi tietysti huokailla miten hienolta näyttää tuo lasinen valoa heijasteleva pöytä, mutta itse peli on sisällötön.

Kuinka hyvä tai huono peli on jää tietysti sen kehittäjän harteille, ei grafiikkapiirien tuottajien, mutta tämä teknologia palvelee minusta aika mitätöntä asiaa, eli visuaalisia efektejä materiaalien pinnoilla. Grafiikkaa kehitetään aina ja tämäkin tekniikka on tervetullut, mutta aika köyhä myyntivaltti minusta näin pelaamista ajatellen. Siksi toivonkin että yhä useampi isomman luokan kehittäjä lähtee Vulkan-linjalle, mutta valitettavasti tuossa blogissa mainittiin että tuota säteenseurantatekniikkaa hyödyntään jotkin tahot jo nyt. Vittaan siis tässä viimeisessä kappalejaossa peleihin kuten Ryse: Son of Rome, Ubisoftin viimeiset Assassin's Creedit ja osittain jopa The Witcher 3: Wild Hunt, missä itse merkittävä tekeminen on jäänyt visuaalien takasijalle. Tällaisiin peleihin saa toki tullakin puolestani mitä vaan tekniikkaa, koska en niitä itse aio kuitenkaan pelata.

Muistakaa myös tässä yhteydessä Far Cry 2:n ja Far Cry 5:n vertailu, missä huomattiin Far Cry 2:n moottorin olevan etevämpi monessa pelillisesti merkittävässä asiassa, kuin uudemman. Jos kiinnostaa tarkemmin niin tässä video. Far Cry 2:n kehityksessä oli juuri oikea meininki sen suhteen, että minkälainen teknologia tekee pelaamisesta mielekkäämpää.
 
Nvidia ei koodaa pelejä joten aika hyödytöntä itkeä nykypelien paskuudesta täällä. Mitään näitä kirjastoja, säteenseurantaa, physx:ää eikä muitakaan kikkoja ei ole myöskään pakko käyttää - eikä niitä nyt ihan hirveästi edes tunnuta käyttävän.

Lisäksi kohtuu huvittavaa valittaa nykypeleistä ja ottaa esimerkiksi näihin "huonoihin peleihin" Witcher 3, minkä koko universumi on valinnut miltei yksimielisesti vuosikymmenen parhaaksi peliksi. Siinä vaiheessa omat mieltymykset eroavat massasta niin paljon ei kannattane enää käyttää passiivia kun julistaa mitä pelaamiseen tarvitaan, vaan ihan suosiolla sitä ensimmäistä persoonaa.

---

Asiaan, mahdollisuus jytkylle? :think:

 
Viimeksi muokattu:
eiköhän tuossa diassa haeta sitä että Turingin RTX rauta on nopeampaa kuin Voltassa. EAn pica pica demo näyttää myös saaneen huomattavan nopeuslisän:
 
Lisäksi tuossa blogissa puhutaan noista animaatioelokuvista, mitkä liittyvät pelaamiseen lopulta vain etäisesti. Pelaamiseen tarvitaan sellaista tekniikkaa mikä mahdollistaa vaikka hävittäjällä lentämisen niin, että pelimoottori ja pelimaailma pysyvät mukana vauhdissa. Videopeleihin ei taas kaivata lisää elokuvapelejä, missä ihastellaan grafiikkaa ja lässytetään loputtomiin tekemättä mitään pelaajan toimesta. Siinä lässytyksen sivussa voi tietysti huokailla miten hienolta näyttää tuo lasinen valoa heijasteleva pöytä, mutta itse peli on sisällötön.

Ja nämä RT-corethan nimenomaan mahdollistavat sen säteenseurannan reaaliaikaisena, eikä niin että ne animaatiot on etukäteen renderöity pelistudiolla. Tämä ainakin mikäli Nvidian omiin demoihin ja selityksiin on uskominen. Tuo ennalta asioiden renderöinti ray tracingiä käyttäen on ollut pelien ja elokuvien tekijöiden saatavilla jo pienen ikuisuuden, eikä tämä siihen offline-renderöintiin tietääkseni tuo mitään nopeuslisää kummempaa.

Mikään grafiikkaan liittyvä ei kuitenkaan yksinään tee peleistä yhtään sen parempia, ei säteenseuranta tai Vulkan. AMD:n kannalta tietenkin näyttää vähän pahalta, jos pelintekijät alkavat säteenseurantaa käyttämään, eikä AMD:llä ole ratkaistu sen reaaliaikaista renderöintiä...

EDIT: Kaiken hyvän lisäksi, Nvidian RTX ei millään tavalla ole kilpailevaa tai poissulkevaa tekniikkaa Vulkanille, vaan ovat laajentamassa Vulkania tukemaan omaa RTX:äänsä: NVIDIA's Work On Adding Ray-Tracing To Vulkan - Phoronix
 
Viimeksi muokattu:
Siinä vaiheessa kun oikeasti renderöidään koko peli säteenseurannalla niin AMD:llä, Intelillä, Kissalla ja Koiralla on kaikilla ulkona kortit mitkä tukevat ja kiihdyttävät ko. prosessia. Tuo tulee olemaan aluksi ihan vain efektejä, valoja, varjoja ja sellaista, jotka voi kytkeä pois päältä ja palata takaisin esipaistettuihin efekteihin. Eli ihan samalla tavalla kun kytkee jonkun hairworksin tai tesseloinnin pois päältä. Vaikuttaa vähän grafiikan laatuun ja siinä se.

Lähinnä tuosta on etua markkinoitaessa kortteja.
 
Siinä vaiheessa kun oikeasti renderöidään koko peli säteenseurannalla niin AMD:llä, Intelillä, Kissalla ja Koiralla on kaikilla ulkona kortit mitkä tukevat ja kiihdyttävät ko. prosessia. Tuo tulee olemaan aluksi ihan vain efektejä, valoja, varjoja ja sellaista, jotka voi kytkeä pois päältä ja palata takaisin esipaistettuihin efekteihin. Eli ihan samalla tavalla kun kytkee jonkun hairworksin tai tesseloinnin pois päältä. Vaikuttaa vähän grafiikan laatuun ja siinä se.

Lähinnä tuosta on etua markkinoitaessa kortteja.

Tottakai se on alkuun hyvinkin rajoittunutta se säteenseurannan käyttö, kun pelikehittäjät vasta opettelee sitä. Ja se tuskin myöskään valtaa supernopeasti markkinaakaan, koska valtaosa maailman pelaajista pelaa pelejä perunalla. On kuitenkin mielenkiintoista nähdä miten tuo kehittyy.
 
Tarkoitin siis sitä, että olisi ratkaistu millään tapaa kuluttajahintaluokan korteissa. Onko AMD:llä edes ammattitason korttia, millä tuo onnistuu yhdellä kortilla? Tai muutoin jotenkin järkevässä hintaluokassa?
NVIDIA on kertonut että Q4 tulee saataville rt coreilla varustettuja ammattilaiskortteja ja täällä maalaillaan jo ties mitä tuomionpäivän kuvia AMDlle kun ei ole nyt heti saatavilla korttia missä olisi erikseen rt-hommiin erikoistunutta yksikköä, nyt järki käteen :bored:

PS. Mitä peleihin tulee, RT tuki tulee esim UE4ään vasta loppuvuodesta olettaen että kaikki menee täydellisesti, siitä on pitkä matka että se tuki saataisiin pultattua peleihin mukaan, saati että sitä käytettäisiin oikeasti hyvin
 
NVIDIA on kertonut että Q4 tulee saataville rt coreilla varustettuja ammattilaiskortteja ja täällä maalaillaan jo ties mitä tuomionpäivän kuvia AMDlle kun ei ole nyt heti saatavilla korttia missä olisi erikseen rt-hommiin erikoistunutta yksikköä, nyt järki käteen :bored:

PS. Mitä peleihin tulee, RT tuki tulee esim UE4ään vasta loppuvuodesta olettaen että kaikki menee täydellisesti, siitä on pitkä matka että se tuki saataisiin pultattua peleihin mukaan, saati että sitä käytettäisiin oikeasti hyvin

En mä mitään maailmanloppua AMD:lle povaa, enkä etenkään toivo, kuten varmaan noista jäljemmistä viesteistä ymmärrät. Mutta ei se AMD:n kannalta positiivistakaan ole, että Nvidia on se joka heiluttaa tässä hommassa tahtipuikkoa.
 
En mä mitään maailmanloppua AMD:lle povaa, enkä etenkään toivo, kuten varmaan noista jäljemmistä viesteistä ymmärrät.
Juu. Tuo prorender ei muuten välitä onko se vehje ammattilaiskortti vai ei ja on vissiin integroitu (tai plugarina) esim unityyn
 
En mä mitään maailmanloppua AMD:lle povaa, enkä etenkään toivo, kuten varmaan noista jäljemmistä viesteistä ymmärrät. Mutta ei se AMD:n kannalta positiivistakaan ole, että Nvidia on se joka heiluttaa tässä hommassa tahtipuikkoa.

Ehkä tällä kierroksella AMD on se joka on paremmassa asemassa? Eli nVidia lähti nyt kuskaamaan tätä junaa johonkin suuntaan, AMD:n on hyvä seurailla tilanteen kehittymistä ja kehitellä omaa vastaustaan nyt hetki ihan rauhassa.
 
Ehkä tällä kierroksella AMD on se joka on paremmassa asemassa? Eli nVidia lähti nyt kuskaamaan tätä junaa johonkin suuntaan, AMD:n on hyvä seurailla tilanteen kehittymistä ja kehitellä omaa vastaustaan nyt hetki ihan rauhassa.
Tuo on vähintäänkin ruusuinen kuvaus asioiden tilasta. AMD on joutumassa tilanteeseen, jossa sillä ei ole yhtään kilpailukykyistä tuotetta dGPU-markkinoilla ja tämä tilanne tulee jatkumaan ennennäkemättömän pitkään. On sinänsä mahdollista, että AMD tulee uudella arkkitehtuurilla peliin parin kolmen vuoden päästä, mutta mitään hyvää tässä nykyisessä tilanteessa ei firmalle ole.
 
Tuo on vähintäänkin ruusuinen kuvaus asioiden tilasta. AMD on joutumassa tilanteeseen, jossa sillä ei ole yhtään kilpailukykyistä tuotetta dGPU-markkinoilla ja tämä tilanne tulee jatkumaan ennennäkemättömän pitkään. On sinänsä mahdollista, että AMD tulee uudella arkkitehtuurilla peliin parin kolmen vuoden päästä, mutta mitään hyvää tässä nykyisessä tilanteessa ei firmalle ole.
Taitaa olla se realism nyt kateissa tästä aika tavalla. Se ettei AMD:lla ole markkinoiden nopeinta näyttistä ei tarkoita samaa kuin ettei AMD:lla olisi kilpailukykyisiä näyttiksiä - niitä AMD:lla on lähes joka hintaluokassa tälläkin hetkellä (Suomi-hinnat Vegoilla ovat edelleen suuri mysteeri kun muualla maailmassa niiden hinnat ovat (jälleen) olleet paljon järkevämmällä tasolla, sama tilanne oli myös launchin jälkeen ennen mainauksen nostamia hintoja)

Polariksen tienoilla alkoi järjetön rummutus eri foorumeilla miten AMD:lla ei ole mitään kilpailukykyistä ja niin vain se markkinaosuus nousi Polaristen aikaan ja on noussut sen jälkeen Vegojen aikaan
 
Jahka Nvidialta julkaistaan seuraavat low- ja mid-end kortit, niin mielestäni on hankala suositella 2-3v ikäisen Polariksen hankintaa enää kenellekään.
Vegalla voi olla hankala kilpailla, kun käytännössä joutuisivat leikkaamaan Vega 56:n hintaa satasilla.

Muistelen nähneeni AMD:n road map slidejä, joissa ei ole pelaajille tarjolla muita dGPU tuotteita kuin Navi 2019 H2 aikana.
Wccftech ja videocardz trollitehtaat kyllä yrittää tuputtaa juoruja, että tuommoinen 7nm RX Vega olisi tulossa.
 
Olin siinä luulossa, että Volta ja Turing liittyvät jollain tapaa Nvidiaan. Kuitenkin ketjun sisällön perusteella AMD:n markkinaosuus ja kilpailukyky liittyvät jollain erityisen oleellisella tavalla nimenomaisesti Voltan ja Turingin spekulaatioihin.
Toki tähän kaikkeen on syytä ottaa Polarikset ja miksei koko maailman näytönohjainhistoria samantien. Siten saadaan käytyä läpi kaikki oleellisimmat Voltaan ja Turingiin liittyvät seikat.
 
Jahka Nvidialta julkaistaan seuraavat low- ja mid-end kortit, niin mielestäni on hankala suositella 2-3v ikäisen Polariksen hankintaa enää kenellekään.
Vegalla voi olla hankala kilpailla, kun käytännössä joutuisivat leikkaamaan Vega 56:n hintaa satasilla.

Muistelen nähneeni AMD:n road map slidejä, joissa ei ole pelaajille tarjolla muita dGPU tuotteita kuin Navi 2019 H2 aikana.
Wccftech ja videocardz trollitehtaat kyllä yrittää tuputtaa juoruja, että tuommoinen 7nm RX Vega olisi tulossa.
Missäs moinen roadmap on ollut? Viimeisimmässä roadmapissa on mainittuna vuosi 2017 ja 2020. Navi on niiden välissä 7nm Vegan kanssa.
Jos leikitään ajatusleikkiä että laatikoiden sijainnit siinä aikajanalla olisivat tarkkoja ja 2017 alkaa kuvan vasemmasta laidasta ja 2020 päättyy kuvan oikeaan laitaan, sijoittuisi Navin-tekstin etureuna noin Q1/Q2-vaihteeseen 2019
upload_2018-8-16_16-33-43.png
 
Taitaa olla se realism nyt kateissa tästä aika tavalla. Se ettei AMD:lla ole markkinoiden nopeinta näyttistä ei tarkoita samaa kuin ettei AMD:lla olisi kilpailukykyisiä näyttiksiä - niitä AMD:lla on lähes joka hintaluokassa tälläkin hetkellä (Suomi-hinnat Vegoilla ovat edelleen suuri mysteeri kun muualla maailmassa niiden hinnat ovat (jälleen) olleet paljon järkevämmällä tasolla, sama tilanne oli myös launchin jälkeen ennen mainauksen nostamia hintoja)

Polariksen tienoilla alkoi järjetön rummutus eri foorumeilla miten AMD:lla ei ole mitään kilpailukykyistä ja niin vain se markkinaosuus nousi Polaristen aikaan ja on noussut sen jälkeen Vegojen aikaan

Vain Pascalia vastaan. Turingia/Voltaa vastaan ei voi kilpailla kuin hinnalla, mikä on Vegan tapauksessa tuhoon tuomittua, ja Polaris on yli kaksi vuotta vanha keskiluokan piiri, joka ei kutkuttanut kenenkään alakertaa edes julkaisun aikaan. Navi-huhut taas viittaavat keskiluokan korttiin, joka parhaimmillaan voisi saavuttaa Vegan tason joskus vuoden 2019 aikana. Näin ollen palaamme tilanteeseen, jossa Nvidia omistaa high endin täydellisesti eikä AMD:llä ole todennäköisesti keskiluokassakaan muuta kuin marginaalinen asema.

Tässä ei ole kyse mistään AMD:n shakinpeluusta vaan tilanne on parin vuoden aikajänteellä erittäin huono, koska heikon rahoitusaseman ja pienen tuotekehitysbudjetin aiheuttama takamatka vain kasvavat. Nvidian tilanne taas on niin vahva, ettei sen tarvinnut ylipäänsä julkaista mitään, vaikka Volta olisi ollut valmiskin. Mahdollinen segmentoituminen HE-Turingiin ja keskiluokan Voltaan voi hyvin johtua siitä, että jälkimmäinen on ollut hyllyllä odottelemassa niin pitkään, että seuraajan julkaisu ehti tulla ajankohtaiseksi.
 
Onko tämä muuten ensimmäinen kerta kun ei ole voitu perustaa virallista ketjua uudelle GeForce-sukupolvelle ennen virallista julkistamista?

Koska edes nimeä jne. ei ole vielä tiedossa.
 
Navi-huhut taas viittaavat keskiluokan korttiin, joka parhaimmillaan voisi saavuttaa Vegan tason joskus vuoden 2019 aikana.

No 99% varmuudella 7nm Vegan perustuva "pelikortti" tulee 2019. Datacenter puolelle julkaisu on vielä ennen vuoden loppua ja ihan varmasti sieltä tulee sutta noin nuoren valmistusprosessin kanssa jotka leikattuna kelpaa pelikoneisiin.
 
Onko tämä muuten ensimmäinen kerta kun ei ole voitu perustaa virallista ketjua uudelle GeForce-sukupolvelle ennen virallista julkistamista?

Koska edes nimeä jne. ei ole vielä tiedossa.
Ei sitä ennenkään ennen julkaisua ole ollut tapana pistää sitä ketjua pystyyn?
 
Ei sitä ennenkään ennen julkaisua ole ollut tapana pistää sitä ketjua pystyyn?
Muistaakseni on ainakin suorittimien kohdalla joskus tehty niin.

- - -

1. lisäys



2. lisäys

Exclusive: Geforce RTX 2080 appears at Swedish dealers on Monday - Nordic Hardware - Google Translate

Google Translate sanoi:
Nvidia is planning a pre-order campaign at the Swedish Geforce RTX 2080 dealer and sources for NordicHardware confirm that the campaign will start on Monday, August 20th.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä vaikuta kovin vaikuttavalta. Ei varmaan hirveästi järkeä vaihdella 1080Ti tuohon... Ei ainakaan mikäli jotain 7nm kortteja tulee seuraavana vuonna.
 
Ei kyllä vaikuta kovin vaikuttavalta. Ei varmaan hirveästi järkeä vaihdella 1080Ti tuohon... Ei ainakaan mikäli jotain 7nm kortteja tulee seuraavana vuonna.

No jos sieltä tuo rtx 2080ti tulee, se on jo tehojen puolesta selvästi nopeempi kuin 1080ti. Tosin jos pärjäät nykyisellä näyttikselläsi käyttämlläsi resolla ei se päivittäminen todellakaan pakollista ole.

Tuleekoha vaikuttaan nykyisten 1080 Ti:n hintoihin milläään lailla, siis uusien...

Yleensä se jonkin verran on vaikuttanut(Pascal ku julkaistiin gtx980tin hinta tippu $600 -> $430), toki riippuu vähän siitäkin onko se 1080ti saman tien EOL. Yleisesti nvidia nuo hinnoittelee tehojen mukaan, eli jos rtx2080 on hitaampi tai saman tehoinen kuin 1080ti hinta on noilla sitten aikalailla vastaava.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom