Ei ray tracing ole mitään NVIDIAn omaa juttua. Se on luonnollinen kehityssuunta myös peligrafiikoissa. Samalla tapaa on aiemmin siirrytty ei-reaaliaikaisessa animaatiossa rasteroinnista säteenseurantaan, siitä erinomaisesta syystä että grafiikan laatu nousee reippaasti.
Okei. Minä luinkin aiheesta hieman tätä
Nvidian blogikirjoitusta. Sisällöllisesti parempaa matskua saa aikaan Vulkanin avulla, minkä käyttö ehkei poista säteenseurannan mahdollisuutta, mutta ainakin mahdollistaa esimerkiksi laajat taistelut suurella pelikentällä, missä piirretään kauemmas horisonttiin kaikenlaisia räjähdyksiä, joukkoja, mitä ikinä. Minusta nuo demot missä esiteltiin tuota säteenseurantaa eivät vain säväyttäneet ja lisäksi kyseinen tekniikka vie pelien kehitystä fotorealistisempaan suuntaan, mikä ei sinänsä ole paha juttu, mutta tekeekö se peleistä yhtään parempia? Ei tee, ne vain näyttävät taasen paremmilta.
Lisäksi tuossa blogissa puhutaan noista animaatioelokuvista, mitkä liittyvät pelaamiseen lopulta vain etäisesti. Pelaamiseen tarvitaan sellaista tekniikkaa mikä mahdollistaa vaikka hävittäjällä lentämisen niin, että pelimoottori ja pelimaailma pysyvät mukana vauhdissa. Videopeleihin ei taas kaivata lisää elokuvapelejä, missä ihastellaan grafiikkaa ja lässytetään loputtomiin tekemättä mitään pelaajan toimesta. Siinä lässytyksen sivussa voi tietysti huokailla miten hienolta näyttää tuo lasinen valoa heijasteleva pöytä, mutta itse peli on sisällötön.
Kuinka hyvä tai huono peli on jää tietysti sen kehittäjän harteille, ei grafiikkapiirien tuottajien, mutta tämä teknologia palvelee minusta aika mitätöntä asiaa, eli visuaalisia efektejä materiaalien pinnoilla. Grafiikkaa kehitetään aina ja tämäkin tekniikka on tervetullut, mutta aika köyhä myyntivaltti minusta näin pelaamista ajatellen. Siksi toivonkin että yhä useampi isomman luokan kehittäjä lähtee Vulkan-linjalle, mutta valitettavasti tuossa blogissa mainittiin että tuota säteenseurantatekniikkaa hyödyntään jotkin tahot jo nyt. Vittaan siis tässä viimeisessä kappalejaossa peleihin kuten Ryse: Son of Rome, Ubisoftin viimeiset Assassin's Creedit ja osittain jopa The Witcher 3: Wild Hunt, missä itse merkittävä tekeminen on jäänyt visuaalien takasijalle. Tällaisiin peleihin saa toki tullakin puolestani mitä vaan tekniikkaa, koska en niitä itse aio kuitenkaan pelata.
Muistakaa myös tässä yhteydessä Far Cry 2:n ja Far Cry 5:n vertailu, missä huomattiin Far Cry 2:n moottorin olevan etevämpi monessa pelillisesti merkittävässä asiassa, kuin uudemman. Jos kiinnostaa tarkemmin niin
tässä video. Far Cry 2:n kehityksessä oli juuri oikea meininki sen suhteen, että minkälainen teknologia tekee pelaamisesta mielekkäämpää.