NVIDIA-spekulaatioketju (Lovelace ja tulevat sukupolvet)

RTX 4080 on 379mm^2 piirillä kun RTX 3080 oli 628mm^2. Juu, ensin mainitussa oli kalliimpi prosessi mutta TDP oli samaa luokkaa, niin ihan varmana sitäkin olisi voinut myydä voitolla alle tonnilla. Eli eiköhän kyseessä ole hinnoittelu asiakkaiden maksuhalukkuuden perusteella. :D
Tässä herää sit kysymys miks AMD myös hinnoittelee kortit niin ylös (lähes nvidia hinnat) eikä reilusti alemmas? Ei kiinnosta markkinaosuus?
 
Ei vissiin sitten. Ei prosessien hinnat ole niin paljoa noussut että 40% pienempi piiri maksaisi moninkertaisesti enemmän valmistaa.
En tiedä, mutta osansa asiassa on myös TSMCllä joka on niin paljon muita edellä. Voi miettiä miksi nvidia ei ole mennyt enää takaisin Samsung asiakkaaksi ja miten se vaikuttaa TSMC hinnoitteluun.
 
Parasta tässä on se, että kun on maksanut 500€ prossusta, 2500€ näyttiksestä (esimerkiksi balttiarallaa 5090) ja tietty muut osta vielä päälle, niin perus AAA pelit näyttää halvoilla konsoleilla ”lähes” yhtä näteiltä mutta ruudunpäivitys jää sitten 4k resoilla pienemmäksi.

Tavan harrastamaton olan yli katsoja ei huomaa eroa jos molemmat kiinni vaikka OLED telkuissa, ihmettelee vaan miksi toinen setti maksaa muutaman tonnin enemmän 🤷‍♂️

Siltin 5090.
 
Ei vissiin sitten. Ei prosessien hinnat ole niin paljoa noussut että 40% pienempi piiri maksaisi moninkertaisesti enemmän valmistaa.
Oletko kokeillut etsiä infoa Samsungin 8nm waferin hinnasta vrt. TSMC 4N? Käsittääkseni tuo Ampere-sukupolvessa käytetty prosessi oli poikkeuksellisen halpa.
 
Parasta tässä on se, että kun on maksanut 500€ prossusta, 2500€ näyttiksestä (esimerkiksi balttiarallaa 5090€) ja tietty muut osta vielä päälle, niin perus AAA pelit näyttää halvoilla konsoleilla ”lähes” yhtä näteiltä mutta ruudunpäivitys jää sitten 4k resoilla pienemmäksi.

Tavan harrastamaton olan yli katsoja ei huomaa eroa jos molemmat kiinni vaikka OLED telkuissa, ihmettelee vaan miksi toinen setti maksaa muutaman tonnin enemmän 🤷‍♂️

Siltin 5090.
Tämän siitä saa kun pelit tehdään konsoleiden ehdoilla, mutta ajattele jos pelit olisi tehty alunperin PC high end rautaa ajatellen, olisi kyllä hienoa settiä.
 
Tämän siitä saa kun pelit tehdään konsoleiden ehdoilla, mutta ajattele jos pelit olisi tehty alunperin PC high end rautaa ajatellen, olisi kyllä hienoa settiä.
Just näin. Jos ei selkeesti parempaa silmäkarkkiakaan ole PCllä tarjolla, no ehkä jotkin Stalker 2 ja Cyberpunk modit, niin olispa edes kaikki asetukset tapissa saavutettavissa korkeita fps lukuja. Vaikkapa niin että 5090 kanssa olis aina vähintään sen 144fps 4K:lla mutta tuskin.
 
Tämän siitä saa kun pelit tehdään konsoleiden ehdoilla, mutta ajattele jos pelit olisi tehty alunperin PC high end rautaa ajatellen, olisi kyllä hienoa settiä.
Suurin osa peleistä joo, mutta yleensä 60 fps tilat on fsr suttua ja 30 fps tila on ainut sellainen laadullisesti jota viittis katella, jos fps olisi yli 60.

On kuitenkin paljon pelejä jotka on ihan eri luokassa pc puolella, kuten Cyberpunk, Alan Wake 2 ja nyt uusimpana indy-peli path tracing kanssa (jos löytyy 4090).
 
Esitit väitteen, muttet viitsi perustella sitä mitenkään. Tässä kuitenkin jotain estimaattia, jonka perusteella AD103 olisi selvästi kalliimpi valmistaa, kuin GA102:

Näyttää että olin silti oikeassa vaikken sitä perustellutkaan. Tuon mukaan GA102 piiri olisi ollut ~$114 ja AD103 ~$179 eli eipä ollut moninkertaista hintaa kuten arvelinkin. Olisi myös ollut helposti mahdollista myydä RTX 4080:ää alle tonnilla. :)
 
3090:n päivitys mielessä 5090 malliin, mutta _jos_ nuo hinnat toteutuu niin ei kyllä ole mitään saumaa maksaa 3k€ tai ylikin pelkästä näyttiksestä.
Ehkä sitten ainakin yksi sukupolvi vielä tällä 3090 kortilla mentäneen....
 
Täällä myös mietinnässä 3080:n päivitys 5080:aan, mutta hieman tuo hinta ja muistin määrä alkanut mietityttämään. Jälkimmäinen ehkä turhaan, varmaan olen lukenut liikaa palstaa. :) Mutta näiden asioiden takia miettinyt myös siirtymistä kilpailevaan leiriin.
 
Just näin. Jos ei selkeesti parempaa silmäkarkkiakaan ole PCllä tarjolla, no ehkä jotkin Stalker 2 ja Cyberpunk modit, niin olispa edes kaikki asetukset tapissa saavutettavissa korkeita fps lukuja. Vaikkapa niin että 5090 kanssa olis aina vähintään sen 144fps 4K:lla mutta tuskin.
Aika paljon enemmän tarviit tehoja 30 fps vs 144 fps, niin ei kai tämä ole ihme. Stillikuvissa konsoli voi menetellä, mutta käytännössä ero yöllä ja päivällä kun pelaa.
 
Näyttää että olin silti oikeassa vaikken sitä perustellutkaan. Tuon mukaan GA102 piiri olisi ollut ~$114 ja AD103 ~$179 eli eipä ollut moninkertaista hintaa kuten arvelinkin. Olisi myös ollut helposti mahdollista myydä RTX 4080:ää alle tonnilla. :)
Marginaalit lienee samaa luokkaa ja eipä mikään firma niitä lähde leikkaamaan, jos kaiken valmistetun saa myytyä. Veikkaan, että RTX5000 sarja tulee olemaan entistä kalliimpi, kun TSMC on nostamassa hintoja ensi vuodella ja uudet muistit on tuskin vanhoja halvempia:
 
RTX 4080 on 379mm^2 piirillä kun RTX 3080 oli 628mm^2. Juu, ensin mainitussa oli kalliimpi prosessi mutta TDP oli samaa luokkaa, niin ihan varmana sitäkin olisi voinut myydä voitolla alle tonnilla. Eli eiköhän kyseessä ole hinnoittelu asiakkaiden maksuhalukkuuden perusteella. :D
TSMC nostanut tyyliin 3x hintaa 2023/2024 aikana, uus korotus tulossa 2025. gddr7 muistit kalliimpia. Inflaatio laukannut niin rahdit, palkat yms. kustannukset kohonneet. Voi ihmetellä miksi sony nosti ps5:en hintaa eikä mene kuten normaalisti, että konsolit halpenevat. MS toki tekee omia liikkeitä konsolipuolella kun heidän rauta ei oikein myy ja ei ole pakko tehdä voittoa ms:lla raudasta.

Olis hauska tietää miten tehdä halvemmalla versus aikaisemmat generaatiot kun kustannukset nousevat lähtien inflaatiosta ja päätyen siihen, että valmistusprosessit yms. eivät enää halpene vaan päinvastoin. Isompien ja monimutkaisempien piirienkin suunnittelu, testaaminen yms. kalliimpaa ja kompleksisempaa.

 
Aika paljon enemmän tarviit tehoja 30 fps vs 144 fps, niin ei kai tämä ole ihme. Stillikuvissa konsoli voi menetellä, mutta käytännössä ero yöllä ja päivällä kun pelaa.
Kyllä kyllä, ja aika paljon niitä tehoja onkin enemmän kuin konsoleissa muttei siltinkään tunnu onnistuvan. Hintaa on myös rosnkisti enemmän. Vastapainoksi saa pikkasen hienommat graffat ja välillä huippu sulavasti pyörivän pelin tai sitten ei sitäkään.

Luovuin konsoleista aikoinaan ettei ole tarkoitus niitä suosia, mutta ei tämä PC pelaaminenkaan ihan osuvasti mene hintaan ja näennäisiin tehoihin nähden.

Välillä ollut puheita ”PClle paremmin optimoidusta pelistä” mutta raskas stutterfest sieltä herkästi tulee.

CoDit on vielä toistaiseksi toimineet, mutta € per fps ihan kuraa niissäkin.
 
Marginaalit lienee samaa luokkaa ja eipä mikään firma niitä lähde leikkaamaan, jos kaiken valmistetun saa myytyä. Veikkaan, että RTX5000 sarja tulee olemaan entistä kalliimpi, kun TSMC on nostamassa hintoja ensi vuodella ja uudet muistit on tuskin vanhoja halvempia:

Eiköhän marginaalitkin ole kasvanut kun otetaan huomioon että itse piiri on vain osa kortin valmistuskustannuksista. Siinä on vielä muistit, jäähy ja virransyöttö jotka vie oman osansa. Jälkimmäiset kaksi tosin tulee yleensä AIBilta, mutta kuitenkin, on ne silti osa kortin kustannuksia. RTX 3080:n suositushinta oli $699 kun taas RTX 4080 oli $1199, eli nousua oli 72% eli enemmän kuin pelkän piirin hinta nousi sun linkin mukaan. :D

Mutta 5000-sarja vaikuttaa kyllä tähän mennessä olleiden huhujen perusteella aika jöötiltä, saa nähdä tuleeko AMD:ltä tai Inteliltä mitään kelvollista keskitasoon.
 
Eiköhän marginaalitkin ole kasvanut kun otetaan huomioon että itse piiri on vain osa kortin valmistuskustannuksista. Siinä on vielä muistit, jäähy ja virransyöttö jotka vie oman osansa. Jälkimmäiset kaksi tosin tulee yleensä AIBilta, mutta kuitenkin, on ne silti osa kortin kustannuksia. RTX 3080:n suositushinta oli $699 kun taas RTX 4080 oli $1199, eli nousua oli 72% eli enemmän kuin pelkän piirin hinta nousi sun linkin mukaan. :D

Mutta 5000-sarja vaikuttaa kyllä tähän mennessä olleiden huhujen perusteella aika jöötiltä, saa nähdä tuleeko AMD:ltä tai Inteliltä mitään kelvollista keskitasoon.
Mistä se parempi marginaali löytyy kun
  • piirit ovat kalliimpia(tsmc hinnanostot vanhoillekin prosesseille + uudet prosessit tunnetusti kalliimpia)
  • monimutkaisemman ja isomman piirin suunnittelu ja testaaminen kalliimpaa
    • Enemmän testattavaa
    • Tarvitaan enemmän työvoimaa piirin suunnittelemiseksi
  • inflaation vuoksi joka portaassa(tsmc, nvidia, aib, rahti, kaupan myyjä jne) esim. työvoimakustannus kalliimpaa mikä siirtyy tuotteen hintaan. Nvidian osalta myös osakekannustimet vaikuttavat työvoimakustannukseen. Tän näkee esim. kvartaaliraporteista. Osakkeen hinta ylös == osakekannustimet kalliimpia == työntekijöiden "palkat" nousseet merkittävästi
  • gddr7 muisti on kalliimpaa kuin gddr6/x muisti
  • kasvanut virrankulutus vaatii paremman piirilevyn, virransyötön ja jäähdytyksen == kalliimpaa
    • Osaltaan myös laatua nostettua. Enää ei ole metelöiviä jäähyjä eikä kortit throttleta kuorman alla. Referenssijäähykin on laadukas toisin kuin menneisyydessä(esim. 1080ti blower, halpa mutta throttletti ja piti ihan saatanallista meteliä. Nvidia ei salli enää blowereita)
Inflaation vaikutuksen näkee vaikka ps5:en hinnasta. Ei enää konsolien hinnat putoa kuten menneisyydessä. Itse asiassa ps5:en hintaa nostettiin,... perusteena inflaatio.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä se parempi marginaali löytyy kun
  • piirit ovat kalliimpia(tsmc hinnanostot + uudet prosessit tunnetusti kalliimpia)
  • monimutkaisemman ja isomman piirin suunnittelu ja testaaminen kalliimpaa
    • Enemmän testattavaa
    • Tarvitaan enemmän työvoimaa piirin suunnittelemiseksi
  • inflaation vuoksi joka portaassa esim. työvoimakustannus + rahti kalliimpaa. Nvidian osalta myös osakekannustimet vaikuttavat työvoimakustannukseen. Tän näkee esim. kvartaaliraporteista. Osakkeen hinta ylös == osakekannustimet kalliimpia == työntekijöiden "palkat" nousseet merkittävästi
  • gddr7 muisti on kalliimpaa kuin gddr6 muisti
  • kasvanut virrankulutus vaatii paremman piirilevyn, virransyötön ja jäähdytyksen == kalliimpaa
    • Osaltaan myös laatua nostettua. Enää ei ole metelöiviä jäähyjä eikä piirit throttleta kuorman alla. Referenssijäähykin on laadukas toisin kuin menneisyydessä(esim. 1080ti)
Inflaation vaikutuksen näkee vaikka ps5:en hinnasta. Ei enää konsolien hinnat putoa kuten menneisyydessä. Itse asiassa ps5:en hintaa nostettiin,... perusteena inflaatio.

Korkeammista hinnoistahan se tulee. Ja huomaa että oli kyse RTX 3080 ja 4080 välisestä vertailusta, eli muistit pysyi GDDR6X:nä.
 
Mistä se parempi marginaali löytyy kun
  • piirit ovat kalliimpia(tsmc hinnanostot + uudet prosessit tunnetusti kalliimpia)
  • monimutkaisemman ja isomman piirin suunnittelu ja testaaminen kalliimpaa
    • Enemmän testattavaa
    • Tarvitaan enemmän työvoimaa piirin suunnittelemiseksi
  • inflaation vuoksi joka portaassa(tsmc, nvidia, aib, rahti, kaupan myyjä jne) esim. työvoimakustannus kalliimpaa mikä siirtyy tuotteen hintaan. Nvidian osalta myös osakekannustimet vaikuttavat työvoimakustannukseen. Tän näkee esim. kvartaaliraporteista. Osakkeen hinta ylös == osakekannustimet kalliimpia == työntekijöiden "palkat" nousseet merkittävästi
  • gddr7 muisti on kalliimpaa kuin gddr6/x muisti
  • kasvanut virrankulutus vaatii paremman piirilevyn, virransyötön ja jäähdytyksen == kalliimpaa
    • Osaltaan myös laatua nostettua. Enää ei ole metelöiviä jäähyjä eikä piirit throttleta kuorman alla. Referenssijäähykin on laadukas toisin kuin menneisyydessä(esim. 1080ti)
Inflaation vaikutuksen näkee vaikka ps5:en hinnasta. Ei enää konsolien hinnat putoa kuten menneisyydessä. Itse asiassa ps5:en hintaa nostettiin,... perusteena inflaatio.
Toisaalta b580 on 250mm tsmc 4 piiri 16 gigalla muistia ja maksaa 250 dollaria. Toki tavoitteena on lisätä markkina osuutta, mutta tuskin ne alle bill of materials hinnan alle myy. Ps5 myös pyyhkii xboxilla lattiaa niin hinta painetta ei oikein ole. Mutta toki pointtisi pitävät myös paikkaansa kustannuksien kanssa
 
Kyllä kyllä, ja aika paljon niitä tehoja onkin enemmän kuin konsoleissa muttei siltinkään tunnu onnistuvan. Hintaa on myös rosnkisti enemmän. Vastapainoksi saa pikkasen hienommat graffat ja välillä huippu sulavasti pyörivän pelin tai sitten ei sitäkään.

Luovuin konsoleista aikoinaan ettei ole tarkoitus niitä suosia, mutta ei tämä PC pelaaminenkaan ihan osuvasti mene hintaan ja näennäisiin tehoihin nähden.

Välillä ollut puheita ”PClle paremmin optimoidusta pelistä” mutta raskas stutterfest sieltä herkästi tulee.

CoDit on vielä toistaiseksi toimineet, mutta € per fps ihan kuraa niissäkin.
Itse en kyllä lähde konsolipelaamiseen sen takia että 60 fps on liian vähän moneen peliin. Toinen asia on se että mitä kalliimpaa ostat, sitä pienempi rajahyöty yleensä. Eli halo-tuotteissa maksat siitä premiumista lisää toki.

Siinä oon samaa mieltä että stutter on PC puolen riippakivi ja pitäisi saada kuntoon devaajien toimesta. Tästä toki monesti pääsee samaan tasoon kuin konsoleilla, kunhan rajotat fps konsolitasoon.

Eli konsoli voi olla erinomainen ostos jos ei huomaa fsr artifakteja ja yleinen 30 fps riittää.
 
Toisaalta b580 on 250mm tsmc 4 piiri 16 gigalla muistia ja maksaa 250 dollaria. Toki tavoitteena on lisätä markkina osuutta, mutta tuskin ne alle bill of materials hinnan alle myy. Ps5 myös pyyhkii xboxilla lattiaa niin hinta painetta ei oikein ole. Mutta toki pointtisi pitävät myös paikkaansa kustannuksien kanssa
Eri valmistajilla voi olla eri tavoitteet marginaaliin. Mun pointti oli, että aika moni asia työntää siihen suuntaan ettei 50x0 sarjan piirit ja kortit ole halvempia valmistaa kuin vastaavat 40x0 sarjan piirit ja kortit. Jos näin ei ole niin olisi hauska tietää mistä säästö tulee kun mun aikaisemman luettelemat asiat nostavat hintaa.
 
Itse en kyllä lähde konsolipelaamiseen sen takia että 60 fps on liian vähän moneen peliin. Toinen asia on se että mitä kalliimpaa ostat, sitä pienempi rajahyöty yleensä. Eli halo-tuotteissa maksat siitä premiumista lisää toki.

Siinä oon samaa mieltä että stutter on PC puolen riippakivi ja pitäisi saada kuntoon devaajien toimesta. Tästä toki monesti pääsee samaan tasoon kuin konsoleilla, kunhan rajotat fps konsolitasoon.

Eli konsoli voi olla erinomainen ostos jos ei huomaa fsr artifakteja ja yleinen 30 fps riittää.

Kyllä siltin miellellään laittaa jonkin verran rahaa harrastukseen että saa sen sulavuuden / korkeammat fps näytön hertsien mukaan, aina saa toivoa että tulevat näyttikset olis overkillejä tuon suhteen. Eli kaikki maksimille 4K resoilla ja saavuttaisi helposti sen kiinteän minimissä 140fps. Jos oikein raskas ja muutoin komea tekele niin sitten DLSS mukaan, tai miksei muutenkin jos on suttaamatta terävyyttä.

Preemio maksaa tosiaan tässäkin lajissa.
 
Nyt kun huhumylly (joo, huhut on huhuja kunnes faktaa saadaan tiskiin) alkaa vahvistumaan ennen julkaisua, niin oma alkuperäinen arvioni markkinatilanteesta näyttäisi juuri siltä miltä pelkäsinkin kauan aikaa sitten.

Pelaajapuolen korttien kehitys on tullut "seinään" omalla tavallaan:

- Gaming-korttien myynti (sekä tulos) valmistajien myyntimixistä on häviävän pieni "isossa kuvassa"
- Peligrafiikat ovat saavuttaneet sellaisen virstanpylvään, että siellä on hyvin vaikea enää tehdä mitään mullistavaa "pioneerihengessä". Grafiikat ovat jo viritetty sellaiselle tasolle, että 99,9998% käyttäjistä ovat tyytyväisiä (rautahimottajat oma lukunsa).

Kun AMD ilmoitti, että tulee keskittymään vain mainstreamiin missä on myyntivoluumeja arvelin, että Nvidian 5xxx julkaisu tulee jakautumaan kahteen kategoriaan:

5060 - 5070 ti kortit haastamaan voluumimarkkinaan -> hintataso 1:1 AMD:n kanssa. Jos tarvitaan ässä hihasta niin Nvidialla on tuoda 5080 vielä röyhkeästi mukaan kukoksi tunkiolle.
5090 voidaan räiskästä minne vaan hintatasoon koska kilpailua ei ole -> sementoidaan ideologinen high-end mestaruus ja markkinoiden edelläkävijyys.

Näihin kun yhdistetään käyttäjän @finWeazel hyvin yhteenvedetyt markkina-anomaliat ja syy-seuraukset hintatason nousulle, niin tässä ei ole kovin suuria kehitysaskeleita ja riemuvoittoja kuluttajapuolella odotettavissa. Ainakaan tälle vuosikymmenelle enää.

Gaming GPU:ista näyttäisi tuleva seuraava commodity sälä atk-piireihin. :whistling:
 
5060 - 5070 ti kortit haastamaan voluumimarkkinaan -> hintataso 1:1 AMD:n kanssa. Jos tarvitaan ässä hihasta niin Nvidialla on tuoda 5080 vielä röyhkeästi mukaan kukoksi tunkiolle.

Olen kyllä todella yllättynyt jos nVidia lähtee haastamaan AMD:tä (tai Inteliä) hintatasossa, olettaen siis että AMD ylipäätään hinnoittelee oman näyttiksensä aggressiivisesti. Mutta saa nähdä miten käy.
 
Yksi tekee viinahommia viikonloppu/viikko/juhannukset/joulut takseihin+baareihin == tonneja vuodessa, toinen laittaa tonneja moottorikelkkaan ja bensoihin tai uisteluveneeseen+bensoihin. Ei pelaaminen vaikka käyttäs huippukalustoakaan kovin kallista ole jos esim. 4v tai 6v välein ostaa lippulaivatuotteet ja sitten kovaa ajoa sen 4-6v ja päivitys. Joku 6v päivitysväli niin ehkä saa tuplattua suorituskyvyn, ehkä ei.
 
Ei sillä ole väliä onko se kallista suhteessa muihin harrastuksiin, vaan sillä että näytönohjaimen hinnat ovat nousseet aika poskettomasti, eikä missään nimessä niin että tuotantokustannukset olisivat nousseet samassa suhteessa. Syynä sille on tietenkin ajatustapa että maksoi mitä maksoi ja onhan autoharrastus kalliimpaa jne..

Ei se minulta ole pois, saa nahkatakkimiehen lompakkoa lihottaa jos tuntuu siltä että saa rahalleen vastinetta. Ostaja saa itse päättää onko asiasta rehellinen itselleen ja millä tavalla ostoksen perustelee, mutta ei se poista sitä että pelinäyttiksistä on tullut Nvidialle (paremmin kuin ennen) tuottava sivubisnes.
 
Ei se minulta ole pois, saa nahkatakkimiehen lompakkoa lihottaa jos tuntuu siltä että saa rahalleen vastinetta. Ostaja saa itse päättää onko asiasta rehellinen itselleen ja millä tavalla ostoksen perustelee, mutta ei se poista sitä että pelinäyttiksistä on tullut Nvidialle (paremmin kuin ennen) tuottava sivubisnes.
Ja fiatille on ferrareista tullut hyvin tuottava sivubisnes. Kilpailijat tulee apajille jos on löysää hinnoissa/hyvä markkina. Jos kilpailijat ei tule apajille niin siitäkin voi vetää johtopäätöksiä.
 
Ja fiatille on ferrareista tullut hyvin tuottava sivubisnes. Kilpailijat tulee apajille jos on löysää hinnoissa/hyvä markkina. Jos kilpailijat ei tule apajille niin siitäkin voi vetää johtopäätöksiä.
Mitä johtopäätöksiä siis vedät Nvidian pelinäytönohjainbisneksen kannattavuudesta?

En jaksa kaivella tuoreimpia slaideja, ei se kuitenkaan 4000 sarjan julkaisun jälkeen varmaan heikompaan suuntaan ole mennyt ja silloin kannattavuus oli raketoinut aika tasaisesti 3000 sarjan julkaisusta asti.

Se kertoo sitä että kilpailijat eivät kykene vastaamaan haasteeseen ja että innokkaita ostajia löytyy, ei mitään muuta.
 
Mitä johtopäätöksiä siis vedät Nvidian pelinäytönohjainbisneksen kannattavuudesta?

En jaksa kaivella tuoreimpia slaideja, ei se kuitenkaan 4000 sarjan julkaisun jälkeen varmaan heikompaan suuntaan ole mennyt ja silloin kannattavuus oli raketoinut aika tasaisesti 3000 sarjan julkaisusta asti.

Se kertoo sitä että kilpailijat eivät kykene vastaamaan haasteeseen ja että innokkaita ostajia löytyy, ei mitään muuta.
Kyllä se varmasti kannattavaa on, mutta ai puoli tuottaa liikevaihtoa 10x ja voitosta varmaan vielä isomman osan.
1000038547.png

Ei ihme, jos hinnat hipovat pilviä. En tiedä miksi Nvidia edes tekee enää pelikortteja? Ehkä "ai chip" yieldit ovat vielä sellaisella tasolla, että osa voidaan leikata pelikortteihin käyttöön eikä tartte heittää roskiin?
 
Ei ihme, jos hinnat hipovat pilviä. En tiedä miksi Nvidia edes tekee enää pelikortteja? Ehkä "ai chip" yieldit ovat vielä sellaisella tasolla, että osa voidaan leikata pelikortteihin käyttöön eikä tartte heittää roskiin?
Pelipuoli voitollinen 10miljardia+ bisnes. Parhaimmat pelikortit menee opiskelijoille/pikkufirmoille jne. ai käyttöön tukien konesalibisnestä. Pelipuoli tasaa konesalipuolen töyssyjä kun väistämättä konesalipuolella myynti heilahtaa alaspäin jossain kohtaa.
 
Pelipuoli voitollinen 10miljardia+ bisnes
On reilusti voitollinen, mutta kai kuitenkin vähemmän kuin ai/konesali. Ja gaming liikevaihto on n. 3 miljardia vs 22+ dc. Eikä siinä, hyvä että tekevät vielä pelikortteja, vaikka ei tarvitsisi rahan takia (tai edes kannattaisi) niitä tähän hätään julkaista.

Toin tämän esiin tuodakseni hintakeskusteluun enemmän kontekstia. Nvidia tekee hirvittävät määrät rahaa data center tuotteilla, johon menee samoja piirejä kuin pelikortteihin. Tähän vielä päälle kilpailun täydellinen puute, niin hinnat ovat pilvissä. :poop:
 
Viimeksi muokattu:
Oisko parempi jos näitä yli 1000 € näytönohjaimia ei myytäisi ollenkaan? Joku 5080 ei enää tuottaisi voittoa välttämättä alle 1000 €, joten nvidia voisi jättää sen tekemättä kokonaan niin olisit onnellinen? Hankala kuvitella että pörssiyhtiö alkaisi tekemään hyväntekeväisyyttä.

Edit: tai voitto on liian pieni, jolloin nvidia toteaa että tehdään vaan konesalikamaa

Ehkä se vaan olisi. Ihmis mieli kun on vaan jännä että se on monesti kyltymätön, eli jos nyt olisi tilanne että GPU:t olisi kolme kertaa tehokkaampia niin silti valitettaisiin ettei ole tehoa riittävästi, mutta hinta olisi todennäköisesti huomattavasti kovempi. Jos taas nykyinen kärki olisi jotain 4070 tehoista, se sama valitus että tehoa ei ole riittävästi olisi päällä mutta vastaavasti hintataso olisi huomattavasti alhaisempi.

Tää homma lähti menemään metsään siinä vaiheessa kun nvidia alkoi valmistus nodejen kansssa pelaamaan all in peliä, eli se on nyt ollut jo useamman genin tilanne että valmistusnodella tehdään yksi geni näyttiksiä joka ei missään tapauksessa ole kestävää kehitystä ainakaan hinnan kannalta.
 
On reilusti voitollinen, mutta kai kuitenkin vähemmän kuin ai/konesali. Ha gaming liikevaihto on n. 3 miljardia vs 22+ dc. Eikä siinä, hyvä että tekevät vielä pelikortteja, vaikka ei tarvitsisi rahan takia (tai edes kannattaisi) niitä tähän hätään julkaista.

Toin tämän esiin tuodakseni hintakeskusteluun enemmän kontekstia. Nvidia tekee hirvittävät määrät rahaa data center tuotteilla, johon menee samoja piirejä kuin pelikortteihin. Tähän vielä päälle kilpailun täydellinen puute, niin hinnat ovat pilvissä. :poop:
Minulla varmaan menee joku insider vitsi ohi, mutta vaikka sinulla olisi tilillä 20Miljoonaa niin etkö tekisi kauppaa jos tietäisit että saisit 2Miljoonaa lisää rahaa, koska tililläsi on jo niin paljon enemmän? Turha siis tehdä tuommoista kauppaa.
 
Minulla varmaan menee joku insider vitsi ohi, mutta vaikka sinulla olisi tilillä 20Miljoonaa niin etkö tekisi kauppaa jos tietäisit että saisit 2Miljoonaa lisää rahaa, koska tililläsi on jo niin paljon enemmän? Turha siis tehdä tuommoista kauppaa.
Vitsi taitaa olla siinä, että kun sinulla on tuote jonka kysyntä on lähes ääretöntä ja ostajalta a saat 10x hinnan niin miksi edes vaivautuisit myymään ostajalle b hintaan 1x.

Vastaus lienee se, että ei haluta täysin ajaa sitä pienempää markkinasegmenttiä alas?
 
Vitsi taitaa olla siinä, että kun sinulla on tuote jonka kysyntä on lähes ääretöntä ja ostajalta a saat 10x hinnan niin miksi edes vaivautuisit myymään ostajalle b hintaan 1x.

Vastaus lienee se, että ei haluta täysin ajaa sitä pienempää markkinasegmenttiä alas?
Kyllä se varmaan on ihan basic business ABC oppikirjaliike. Eli tehdään voittoa. Miljardi on kuitenkin miljardi siellä viivan alla.

Ilmeisesti annat kuitenkin ymmärtää että luopumalla pelipuolesta saataisiin datacenter puolen tulos isommaksi? NVidian toimarin on tehtävä lain mukaan tehtävä osakkeenomistajille tulosta. Jos tuo on nuin selkeä ja tietoinen päätös että ajamalla pelipuoli alas nousisi tulos selvästi niin se on linnatuomio kun sitä ei olla tehty jo.

Huolenpitovelvollisuus (fiduciary duty) on oikeudellinen velvollisuus toimia toisen osapuolen parhaaksi. Se on tunti turpaan ja linnaan jos tässä huomataan että Jensseni on pitänyt pelipuolta pystössä vain sitä varten kun on kiva olla gamer.
 
Kyllä se varmaan on ihan basic business ABC oppikirjaliike. Eli tehdään voittoa. Miljardi on kuitenkin miljardi siellä viivan alla.

Ilmeisesti annat kuitenkin ymmärtää että luopumalla pelipuolesta saataisiin datacenter puolen tulos isommaksi? NVidian toimarin on tehtävä lain mukaan tehtävä osakkeenomistajille tulosta. Jos tuo on nuin selkeä ja tietoinen päätös että ajamalla pelipuoli alas nousisi tulos selvästi niin se on linnatuomio kun sitä ei olla tehty jo.

Nykytilanteessa tuo olisi lyhyellä tähtäimellä järkevää, kun tuotanto on pullonkaula ja siellä on isompi kate. Pelipuoli hyödyntää kylläkin datakeskuspuolelle tehtyä kehitystä, eli tulee osin siinä sivussa. Sekä alan syklisyyden takia (nyt ai buumi, sitä ennen krypto boomi, oli korona peliboomi, jossa kaikki vietiin) on fiksua pitää useampi tukijalka liiketoiminnalle.
 
Ehkä se vaan olisi. Ihmis mieli kun on vaan jännä että se on monesti kyltymätön, eli jos nyt olisi tilanne että GPU:t olisi kolme kertaa tehokkaampia niin silti valitettaisiin ettei ole tehoa riittävästi, mutta hinta olisi todennäköisesti huomattavasti kovempi. Jos taas nykyinen kärki olisi jotain 4070 tehoista, se sama valitus että tehoa ei ole riittävästi olisi päällä mutta vastaavasti hintataso olisi huomattavasti alhaisempi.

Tää homma lähti menemään metsään siinä vaiheessa kun nvidia alkoi valmistus nodejen kansssa pelaamaan all in peliä, eli se on nyt ollut jo useamman genin tilanne että valmistusnodella tehdään yksi geni näyttiksiä joka ei missään tapauksessa ole kestävää kehitystä ainakaan hinnan kannalta.
Nää pelinäyttikset on vaan pisara meressä kun vertaa datakeskuksien piirimääriä ja tehon kulutusta. En lähtisi pelaajia syyllistämään kestävän kehityksen nimessä. Uusia ostetaan ja vanhat menee käytettyinä kiertoon? Ei kovin pahaa verrattuna moneen muuhun harrastukseen.

En tiedä onko valittajia paljon, itse oon 4090 omistajilta lukenut paljon kehuja ja että tehoja on jopa liikaa, eikä välttämättä siksi päivitys kiinnosta.

Mutta jos tuotteet jotka ei itseä kiinnosta tuo pahaa mieltä, suosittelen ettei lue nvidiaan liittyviä ketjuja :)
 
No en sanoisi, että 4090:ssä on liikaa tehoja, jos on yli 1440p näyttö ja tykkää Ray Tracingia pyöritellä. Itse kyllä meinasin 5090:n hommata, jos sen saan edes n. 2k€ välirahalla. Katsellaan nyt kuitenkin rauhassa, mitä sieltä tulee.
 
Vitsi taitaa olla siinä, että kun sinulla on tuote jonka kysyntä on lähes ääretöntä ja ostajalta a saat 10x hinnan niin miksi edes vaivautuisit myymään ostajalle b hintaan 1x.

Vastaus lienee se, että ei haluta täysin ajaa sitä pienempää markkinasegmenttiä alas?
Konesalibisnes on syklistä ja voi kadota pois pidemmäksi aikaa. ts. nykyinen rajaton kysyntä ei jatku. Kun toi konesalipuolen kysyntä tulee sakkaamaan on aika hyvä juttu että olis muitakin bisneksiä kuin ai konesali.

Pelipuolen tuotteiden tekeminen ei ole pois konesalipuolen tekemisestä millään tavalla. Pikemminkin toisin päin. Opiskelijat, tutkijat yliopistoilla, pienemmät firmat käyttävät pelikortteja omissa hommissansa(cuda). Tämä ruokkii konesalibisnestä ja vie mahdollisuuden pois, että joku tulisi halvemmalla teknologialla apajille kun pelikorttibisnes saturoi jo tuon puolen. Omniverse, robotiikka, jetsonit, autopuoli yms. nojaavat paljon myös peligpu bisnekseen.

2025 aikana tullaan näkemään mediatek(arm)+nvidia gpu chiplet läppäreitä. Nvidia tulee peli/pc puolella yrittämään isompaa osaa markinasta arm läppäreiden avulla kuin aikaisemmin. Nämä arm systeemit iskevät sinne minne nvidia ei aikaisemmin voinut(igpu läppäri markkina)

Piiripula konesalipuolella johtuu paketointipuolen rajallisuudesta. Pelikortit eivät käytä tuota paketointia mistä on pulaa. Erikoinen paketointitarve johtuu hbm muisteista ja siitä että konesali blackwell on 2 yhteen liitettyä piiriä.
 
Viimeksi muokattu:
No en sanoisi, että 4090:ssä on liikaa tehoja, jos on yli 1440p näyttö ja tykkää Ray Tracingia pyöritellä. Itse kyllä meinasin 5090:n hommata, jos sen saan edes n. 2k€ välirahalla. Katsellaan nyt kuitenkin rauhassa, mitä sieltä tulee.

Tää on nyt vänän mistä tykkää maksaa... Aika marginaalissa on ne pelit missä 4090 teho loppuisi. Toki kaikki saa loppumaan kun ottaa jotain extreme modeja vielä mukaan. Aika harvoin sitä jaksaa kuitenkaan ostaa aivan uunituoreita pelejä mistä saisi parhaan hyödyn kortille. Ne kun yleensä maksaa reilusti ja bugit kaupan päälle. Vähän aikaa odottelee niin saa halvemmalla ja parempana.

Pre 4090 aikaa kaikki teho oli tarpeen jos 4k:lla pelas. Tuli itse maksettua 2200€ käytetystä 3090:sta ja alla oli 3080ti. Eli tehoeroa joku 5%... Mutta sekin 5% tuli tarpeeseen. 4090:n jälkeen on kyllä todella meh. Okei omista peleistä saan cyberpunkilla tekstuuri modeilla fps:t sinne alle 30, että joutuu laittamaan dlss:n päälle, jotta pääsee yli 60. Voisin myös ottaa tekstuuri modit vittuun, mutta en mä nyt oli paria tonnia maksamassa, että kourallinen pelejä toimii hulluilla asetuksilla täysillä.

4k:lla pelannut siitä asti kun ensimmäiset pc:lle ulostavat 60hz hdmi 2.0 4:4:4 telkkarit tuli myyntiin eli 2014. 8v siinä sai kitkuttaa ties millä nuhapumpuilla, mutta 4090 tarjosi kertaheitolla autuuden. 5090 tulee tarjoamaan vain marginaalista parannusta siihen hyppyyn mikä tuli nähtyä edellisellä kerralla.

Toki ymmärrän jos joku maksaa... Eihän nämä usein mene järjellä vaan tunteella.


Itse mielenkiinnolla odottelen tulevalta launtsilta lähinnä. Mitä ne hinnat oikeasti on ja missä kastissa amd painii. Veikkaan, että amd painii 5070/ti teholuokassa ja 5080/5090 maksaa ns. aivan hitokseen. 5080 melken sen mitä 4090 ja 5090 sitten tonnin enemmän. Nuhapumpputier 5060/ti tuskin yllättää sekään. Varmaan raflaavat marginaaliset tehoerot suoritustehossa edellisiin paitsi kun pistetään hokkuspokkus uusimmat dlss:ät päälle mitä ei vanhoille tietenkään tuoda niin päästään paperilla taas hienoihin kymmenien prosenttien tehoeroihin valituissa peleissä ja voidaan naamanäkkärillä taas myydä tuoretta rautaa kansalle...

Mutta noin yleisesti on vähän vaikea jatkossa päivitellä kun ei ole tollasta perustavaa laatua olevaa ongelmaa (reson aiheuttama tehovajaus) kurottavana kiinni. 8k reson tarkkuus on niin tarkka, että ei. Nyt jo 48" ja 4k on fine. En äkkiä keksi kuin vr:n pitäisi kehittyä niin paljon lisää, että sitä voisi oikeasti käyttää arkipäiväisesti eli tyyliin korvaisi näytön. Siinä reson ja tehon nälkä on varmaan pohjaton kun pikseliverkko on aivan silmillä.
 
Konesalibisnes on syklistä ja voi kadota pois pidemmäksi aikaa. ts. nykyinen rajaton kysyntä ei jatku. Kun toi konesalipuolen kysyntä tulee sakkaamaan on aika hyvä juttu että olis muitakin bisneksiä kuin ai konesali.

Pelipuolen tuotteiden tekeminen ei ole pois konesalipuolen tekemisestä millään tavalla. Pikemminkin toisin päin. Opiskelijat, tutkijat yliopistoilla, pienemmät firmat käyttävät pelikortteja omissa hommissansa(cuda). Tämä ruokkii konesalibisnestä ja vie mahdollisuuden pois, että joku tulisi halvemmalla teknologialla apajille kun pelikorttibisnes saturoi jo tuon puolen. Omniverse, robotiikka, jetsonit, autopuoli yms. nojaavat paljon myös peligpu bisnekseen.

2025 aikana tullaan näkemään mediatek(arm)+nvidia gpu chiplet läppäreitä. Nvidia tulee peli/pc puolella yrittämään isompaa osaa markinasta arm läppäreiden avulla kuin aikaisemmin. Nämä arm systeemit iskevät sinne minne nvidia ei aikaisemmin voinut(igpu läppäri markkina)

Piiripula konesalipuolella johtuu paketointipuolen rajallisuudesta. Pelikortit eivät käytä tuota paketointia mistä on pulaa. Erikoinen paketointitarve johtuu hbm muisteista ja siitä että konesali blackwell on 2 yhteen liitettyä piiriä.
Tässä selitys. Lisäisin vielä brändin vaikutuksen. Kun on tottunut siihen että Nvidian GPU on pelikoneessa niin ne tulevat IT-vastaavat tietää mitä merkkiä kannattaa ostaa. Siksi Intelin prosessoreitakin yhä suositaan isoissa firmoissa. Äskettäin kun kysyin että miksi ei AMD niin tiesivät jo sen paremmaksi mutta jatkuvuuden takia tuli vielä Inteliä.
 
Tässä selitys. Lisäisin vielä brändin vaikutuksen. Kun on tottunut siihen että Nvidian GPU on pelikoneessa niin ne tulevat IT-vastaavat tietää mitä merkkiä kannattaa ostaa. Siksi Intelin prosessoreitakin yhä suositaan isoissa firmoissa. Äskettäin kun kysyin että miksi ei AMD niin tiesivät jo sen paremmaksi mutta jatkuvuuden takia tuli vielä Inteliä.

Kolmas syy on cuda. Kun tehdään näytönohjaimia, niin se pysyy edelleen todella suosittuna. Ekosysteemin ylläpitoa: saadaan käyttäjiä, siten saadaan kehittäjiä ja niistä saadaan softantekijöitä datakeskuksiinkin ja se taas ylläpitää markkina-asemaa konesaleissa.
 
Ilmeisesti annat kuitenkin ymmärtää että luopumalla pelipuolesta saataisiin datacenter puolen tulos isommaksi? NVidian toimarin on tehtävä lain mukaan tehtävä osakkeenomistajille tulosta. Jos tuo on nuin selkeä ja tietoinen päätös että ajamalla pelipuoli alas nousisi tulos selvästi niin se on linnatuomio kun sitä ei olla tehty jo.

Huolenpitovelvollisuus (fiduciary duty) on oikeudellinen velvollisuus toimia toisen osapuolen parhaaksi. Se on tunti turpaan ja linnaan jos tässä huomataan että Jensseni on pitänyt pelipuolta pystössä vain sitä varten kun on kiva olla gamer.

Toisen osapuolen parhaaksi toimiminen sisältää mm. riskinhallinnan. Pelkkiä AI-kortteja tuottamalla kaikki munat olisivat yhdessä korissa. Nvidiahan nimeomaan on laajentanut tuoteportfoliota nyt ja tuottaa mm. omia arm-prosessoreita nyt. Tämä on jokseenkin järjetöntä, JOS katsotaan vuosineljänneksen tai vaikka vuoden mittakaavalla. Sen sijaan kolmen vuoden päästä voi tulla jo omat takaisin ja 10v päästä olla merkittävä osuus liiketoiminnasta. Tai sitten ei, kaikkiin investointeihin sisältyy riski
 
Ainoa hidaste minkä tiedän varmuudella pelikorteissa olevan on että tensoriytimien nopeus on keinotekoisesti hidastettu fp16 ja fp32 formaatteja käytettäessä. Tällä ohjataan niitä jotka aikoo opettaa/fine tunettaa neuroverkkoja ostamaan pro korttia. Inferenssikäytössä tuolla ei ole merkitystä.
4090 ja RTX 6000 Ada whitepapereiden taulukoista ei ilmene FP16/FP32 eroavaisuuksia, eli ei varmaankaan enää nykykorteissa päde.

Myöhäinen edit: näkyypä siellä sittenkin olevan puolitettu "Peak FP16 Tensor TFLOPS with FP32 Accumulate" sekä sama BF16:lle
 
Viimeksi muokattu:
Ei vissiin sitten. Ei prosessien hinnat ole niin paljoa noussut että 40% pienempi piiri maksaisi moninkertaisesti enemmän valmistaa.
Toisaalta esimerkiksi kuparin ja koboltin hinnat ovat nousseet, ja niin on ns. vakaa kysyntäkin näytönohjaimille. Työmäärästä ( uusien näytönohjaimien suunnittelu ) ei mulla ole hajuakaan. Markkinat määräävät pääosin hinnat ( ainakin näin toivon ).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 299
Viestejä
4 569 201
Jäsenet
75 137
Uusin jäsen
Miggorrr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom