Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Tässä herää sit kysymys miks AMD myös hinnoittelee kortit niin ylös (lähes nvidia hinnat) eikä reilusti alemmas? Ei kiinnosta markkinaosuus?RTX 4080 on 379mm^2 piirillä kun RTX 3080 oli 628mm^2. Juu, ensin mainitussa oli kalliimpi prosessi mutta TDP oli samaa luokkaa, niin ihan varmana sitäkin olisi voinut myydä voitolla alle tonnilla. Eli eiköhän kyseessä ole hinnoittelu asiakkaiden maksuhalukkuuden perusteella.
Tässä herää sit kysymys miks AMD myös hinnoittelee kortit niin ylös (lähes nvidia hinnat) eikä reilusti alemmas? Ei kiinnosta markkinaosuus?
En tiedä, mutta osansa asiassa on myös TSMCllä joka on niin paljon muita edellä. Voi miettiä miksi nvidia ei ole mennyt enää takaisin Samsung asiakkaaksi ja miten se vaikuttaa TSMC hinnoitteluun.Ei vissiin sitten. Ei prosessien hinnat ole niin paljoa noussut että 40% pienempi piiri maksaisi moninkertaisesti enemmän valmistaa.
Oletko kokeillut etsiä infoa Samsungin 8nm waferin hinnasta vrt. TSMC 4N? Käsittääkseni tuo Ampere-sukupolvessa käytetty prosessi oli poikkeuksellisen halpa.Ei vissiin sitten. Ei prosessien hinnat ole niin paljoa noussut että 40% pienempi piiri maksaisi moninkertaisesti enemmän valmistaa.
Oletko kokeillut etsiä infoa Samsungin 8nm waferin hinnasta vrt. TSMC 4N? Käsittääkseni tuo Ampere-sukupolvessa käytetty prosessi oli poikkeuksellisen halpa.
Tämän siitä saa kun pelit tehdään konsoleiden ehdoilla, mutta ajattele jos pelit olisi tehty alunperin PC high end rautaa ajatellen, olisi kyllä hienoa settiä.Parasta tässä on se, että kun on maksanut 500€ prossusta, 2500€ näyttiksestä (esimerkiksi balttiarallaa 5090€) ja tietty muut osta vielä päälle, niin perus AAA pelit näyttää halvoilla konsoleilla ”lähes” yhtä näteiltä mutta ruudunpäivitys jää sitten 4k resoilla pienemmäksi.
Tavan harrastamaton olan yli katsoja ei huomaa eroa jos molemmat kiinni vaikka OLED telkuissa, ihmettelee vaan miksi toinen setti maksaa muutaman tonnin enemmän
Siltin 5090.
Esitit väitteen, muttet viitsi perustella sitä mitenkään. Tässä kuitenkin jotain estimaattia, jonka perusteella AD103 olisi selvästi kalliimpi valmistaa, kuin GA102:En, mutta laita toki linkkiä kun kerran tunnut tietävän asiasta?
Just näin. Jos ei selkeesti parempaa silmäkarkkiakaan ole PCllä tarjolla, no ehkä jotkin Stalker 2 ja Cyberpunk modit, niin olispa edes kaikki asetukset tapissa saavutettavissa korkeita fps lukuja. Vaikkapa niin että 5090 kanssa olis aina vähintään sen 144fps 4K:lla mutta tuskin.Tämän siitä saa kun pelit tehdään konsoleiden ehdoilla, mutta ajattele jos pelit olisi tehty alunperin PC high end rautaa ajatellen, olisi kyllä hienoa settiä.
Suurin osa peleistä joo, mutta yleensä 60 fps tilat on fsr suttua ja 30 fps tila on ainut sellainen laadullisesti jota viittis katella, jos fps olisi yli 60.Tämän siitä saa kun pelit tehdään konsoleiden ehdoilla, mutta ajattele jos pelit olisi tehty alunperin PC high end rautaa ajatellen, olisi kyllä hienoa settiä.
Esitit väitteen, muttet viitsi perustella sitä mitenkään. Tässä kuitenkin jotain estimaattia, jonka perusteella AD103 olisi selvästi kalliimpi valmistaa, kuin GA102:
Aika paljon enemmän tarviit tehoja 30 fps vs 144 fps, niin ei kai tämä ole ihme. Stillikuvissa konsoli voi menetellä, mutta käytännössä ero yöllä ja päivällä kun pelaa.Just näin. Jos ei selkeesti parempaa silmäkarkkiakaan ole PCllä tarjolla, no ehkä jotkin Stalker 2 ja Cyberpunk modit, niin olispa edes kaikki asetukset tapissa saavutettavissa korkeita fps lukuja. Vaikkapa niin että 5090 kanssa olis aina vähintään sen 144fps 4K:lla mutta tuskin.
Marginaalit lienee samaa luokkaa ja eipä mikään firma niitä lähde leikkaamaan, jos kaiken valmistetun saa myytyä. Veikkaan, että RTX5000 sarja tulee olemaan entistä kalliimpi, kun TSMC on nostamassa hintoja ensi vuodella ja uudet muistit on tuskin vanhoja halvempia:Näyttää että olin silti oikeassa vaikken sitä perustellutkaan. Tuon mukaan GA102 piiri olisi ollut ~$114 ja AD103 ~$179 eli eipä ollut moninkertaista hintaa kuten arvelinkin. Olisi myös ollut helposti mahdollista myydä RTX 4080:ää alle tonnilla.
TSMC nostanut tyyliin 3x hintaa 2023/2024 aikana, uus korotus tulossa 2025. gddr7 muistit kalliimpia. Inflaatio laukannut niin rahdit, palkat yms. kustannukset kohonneet. Voi ihmetellä miksi sony nosti ps5:en hintaa eikä mene kuten normaalisti, että konsolit halpenevat. MS toki tekee omia liikkeitä konsolipuolella kun heidän rauta ei oikein myy ja ei ole pakko tehdä voittoa ms:lla raudasta.RTX 4080 on 379mm^2 piirillä kun RTX 3080 oli 628mm^2. Juu, ensin mainitussa oli kalliimpi prosessi mutta TDP oli samaa luokkaa, niin ihan varmana sitäkin olisi voinut myydä voitolla alle tonnilla. Eli eiköhän kyseessä ole hinnoittelu asiakkaiden maksuhalukkuuden perusteella.
Kyllä kyllä, ja aika paljon niitä tehoja onkin enemmän kuin konsoleissa muttei siltinkään tunnu onnistuvan. Hintaa on myös rosnkisti enemmän. Vastapainoksi saa pikkasen hienommat graffat ja välillä huippu sulavasti pyörivän pelin tai sitten ei sitäkään.Aika paljon enemmän tarviit tehoja 30 fps vs 144 fps, niin ei kai tämä ole ihme. Stillikuvissa konsoli voi menetellä, mutta käytännössä ero yöllä ja päivällä kun pelaa.
Marginaalit lienee samaa luokkaa ja eipä mikään firma niitä lähde leikkaamaan, jos kaiken valmistetun saa myytyä. Veikkaan, että RTX5000 sarja tulee olemaan entistä kalliimpi, kun TSMC on nostamassa hintoja ensi vuodella ja uudet muistit on tuskin vanhoja halvempia:
TSMC may increase wafer pricing by 10% for 2025: Report
TSMC plans to hike wafer pricing for HPC customers by 10%, 3% - 4% for other clients, according to analysts.finance.yahoo.com
Mistä se parempi marginaali löytyy kunEiköhän marginaalitkin ole kasvanut kun otetaan huomioon että itse piiri on vain osa kortin valmistuskustannuksista. Siinä on vielä muistit, jäähy ja virransyöttö jotka vie oman osansa. Jälkimmäiset kaksi tosin tulee yleensä AIBilta, mutta kuitenkin, on ne silti osa kortin kustannuksia. RTX 3080:n suositushinta oli $699 kun taas RTX 4080 oli $1199, eli nousua oli 72% eli enemmän kuin pelkän piirin hinta nousi sun linkin mukaan.
Mutta 5000-sarja vaikuttaa kyllä tähän mennessä olleiden huhujen perusteella aika jöötiltä, saa nähdä tuleeko AMD:ltä tai Inteliltä mitään kelvollista keskitasoon.
Mistä se parempi marginaali löytyy kun
Inflaation vaikutuksen näkee vaikka ps5:en hinnasta. Ei enää konsolien hinnat putoa kuten menneisyydessä. Itse asiassa ps5:en hintaa nostettiin,... perusteena inflaatio.
- piirit ovat kalliimpia(tsmc hinnanostot + uudet prosessit tunnetusti kalliimpia)
- monimutkaisemman ja isomman piirin suunnittelu ja testaaminen kalliimpaa
- Enemmän testattavaa
- Tarvitaan enemmän työvoimaa piirin suunnittelemiseksi
- inflaation vuoksi joka portaassa esim. työvoimakustannus + rahti kalliimpaa. Nvidian osalta myös osakekannustimet vaikuttavat työvoimakustannukseen. Tän näkee esim. kvartaaliraporteista. Osakkeen hinta ylös == osakekannustimet kalliimpia == työntekijöiden "palkat" nousseet merkittävästi
- gddr7 muisti on kalliimpaa kuin gddr6 muisti
- kasvanut virrankulutus vaatii paremman piirilevyn, virransyötön ja jäähdytyksen == kalliimpaa
- Osaltaan myös laatua nostettua. Enää ei ole metelöiviä jäähyjä eikä piirit throttleta kuorman alla. Referenssijäähykin on laadukas toisin kuin menneisyydessä(esim. 1080ti)
Toisaalta b580 on 250mm tsmc 4 piiri 16 gigalla muistia ja maksaa 250 dollaria. Toki tavoitteena on lisätä markkina osuutta, mutta tuskin ne alle bill of materials hinnan alle myy. Ps5 myös pyyhkii xboxilla lattiaa niin hinta painetta ei oikein ole. Mutta toki pointtisi pitävät myös paikkaansa kustannuksien kanssaMistä se parempi marginaali löytyy kun
Inflaation vaikutuksen näkee vaikka ps5:en hinnasta. Ei enää konsolien hinnat putoa kuten menneisyydessä. Itse asiassa ps5:en hintaa nostettiin,... perusteena inflaatio.
- piirit ovat kalliimpia(tsmc hinnanostot + uudet prosessit tunnetusti kalliimpia)
- monimutkaisemman ja isomman piirin suunnittelu ja testaaminen kalliimpaa
- Enemmän testattavaa
- Tarvitaan enemmän työvoimaa piirin suunnittelemiseksi
- inflaation vuoksi joka portaassa(tsmc, nvidia, aib, rahti, kaupan myyjä jne) esim. työvoimakustannus kalliimpaa mikä siirtyy tuotteen hintaan. Nvidian osalta myös osakekannustimet vaikuttavat työvoimakustannukseen. Tän näkee esim. kvartaaliraporteista. Osakkeen hinta ylös == osakekannustimet kalliimpia == työntekijöiden "palkat" nousseet merkittävästi
- gddr7 muisti on kalliimpaa kuin gddr6/x muisti
- kasvanut virrankulutus vaatii paremman piirilevyn, virransyötön ja jäähdytyksen == kalliimpaa
- Osaltaan myös laatua nostettua. Enää ei ole metelöiviä jäähyjä eikä piirit throttleta kuorman alla. Referenssijäähykin on laadukas toisin kuin menneisyydessä(esim. 1080ti)
Itse en kyllä lähde konsolipelaamiseen sen takia että 60 fps on liian vähän moneen peliin. Toinen asia on se että mitä kalliimpaa ostat, sitä pienempi rajahyöty yleensä. Eli halo-tuotteissa maksat siitä premiumista lisää toki.Kyllä kyllä, ja aika paljon niitä tehoja onkin enemmän kuin konsoleissa muttei siltinkään tunnu onnistuvan. Hintaa on myös rosnkisti enemmän. Vastapainoksi saa pikkasen hienommat graffat ja välillä huippu sulavasti pyörivän pelin tai sitten ei sitäkään.
Luovuin konsoleista aikoinaan ettei ole tarkoitus niitä suosia, mutta ei tämä PC pelaaminenkaan ihan osuvasti mene hintaan ja näennäisiin tehoihin nähden.
Välillä ollut puheita ”PClle paremmin optimoidusta pelistä” mutta raskas stutterfest sieltä herkästi tulee.
CoDit on vielä toistaiseksi toimineet, mutta € per fps ihan kuraa niissäkin.
Eri valmistajilla voi olla eri tavoitteet marginaaliin. Mun pointti oli, että aika moni asia työntää siihen suuntaan ettei 50x0 sarjan piirit ja kortit ole halvempia valmistaa kuin vastaavat 40x0 sarjan piirit ja kortit. Jos näin ei ole niin olisi hauska tietää mistä säästö tulee kun mun aikaisemman luettelemat asiat nostavat hintaa.Toisaalta b580 on 250mm tsmc 4 piiri 16 gigalla muistia ja maksaa 250 dollaria. Toki tavoitteena on lisätä markkina osuutta, mutta tuskin ne alle bill of materials hinnan alle myy. Ps5 myös pyyhkii xboxilla lattiaa niin hinta painetta ei oikein ole. Mutta toki pointtisi pitävät myös paikkaansa kustannuksien kanssa
Itse en kyllä lähde konsolipelaamiseen sen takia että 60 fps on liian vähän moneen peliin. Toinen asia on se että mitä kalliimpaa ostat, sitä pienempi rajahyöty yleensä. Eli halo-tuotteissa maksat siitä premiumista lisää toki.
Siinä oon samaa mieltä että stutter on PC puolen riippakivi ja pitäisi saada kuntoon devaajien toimesta. Tästä toki monesti pääsee samaan tasoon kuin konsoleilla, kunhan rajotat fps konsolitasoon.
Eli konsoli voi olla erinomainen ostos jos ei huomaa fsr artifakteja ja yleinen 30 fps riittää.
5060 - 5070 ti kortit haastamaan voluumimarkkinaan -> hintataso 1:1 AMD:n kanssa. Jos tarvitaan ässä hihasta niin Nvidialla on tuoda 5080 vielä röyhkeästi mukaan kukoksi tunkiolle.
Ja fiatille on ferrareista tullut hyvin tuottava sivubisnes. Kilpailijat tulee apajille jos on löysää hinnoissa/hyvä markkina. Jos kilpailijat ei tule apajille niin siitäkin voi vetää johtopäätöksiä.Ei se minulta ole pois, saa nahkatakkimiehen lompakkoa lihottaa jos tuntuu siltä että saa rahalleen vastinetta. Ostaja saa itse päättää onko asiasta rehellinen itselleen ja millä tavalla ostoksen perustelee, mutta ei se poista sitä että pelinäyttiksistä on tullut Nvidialle (paremmin kuin ennen) tuottava sivubisnes.
Mitä johtopäätöksiä siis vedät Nvidian pelinäytönohjainbisneksen kannattavuudesta?Ja fiatille on ferrareista tullut hyvin tuottava sivubisnes. Kilpailijat tulee apajille jos on löysää hinnoissa/hyvä markkina. Jos kilpailijat ei tule apajille niin siitäkin voi vetää johtopäätöksiä.
Kyllä se varmasti kannattavaa on, mutta ai puoli tuottaa liikevaihtoa 10x ja voitosta varmaan vielä isomman osan.Mitä johtopäätöksiä siis vedät Nvidian pelinäytönohjainbisneksen kannattavuudesta?
En jaksa kaivella tuoreimpia slaideja, ei se kuitenkaan 4000 sarjan julkaisun jälkeen varmaan heikompaan suuntaan ole mennyt ja silloin kannattavuus oli raketoinut aika tasaisesti 3000 sarjan julkaisusta asti.
Se kertoo sitä että kilpailijat eivät kykene vastaamaan haasteeseen ja että innokkaita ostajia löytyy, ei mitään muuta.
Pelipuoli voitollinen 10miljardia+ bisnes. Parhaimmat pelikortit menee opiskelijoille/pikkufirmoille jne. ai käyttöön tukien konesalibisnestä. Pelipuoli tasaa konesalipuolen töyssyjä kun väistämättä konesalipuolella myynti heilahtaa alaspäin jossain kohtaa.Ei ihme, jos hinnat hipovat pilviä. En tiedä miksi Nvidia edes tekee enää pelikortteja? Ehkä "ai chip" yieldit ovat vielä sellaisella tasolla, että osa voidaan leikata pelikortteihin käyttöön eikä tartte heittää roskiin?
On reilusti voitollinen, mutta kai kuitenkin vähemmän kuin ai/konesali. Ja gaming liikevaihto on n. 3 miljardia vs 22+ dc. Eikä siinä, hyvä että tekevät vielä pelikortteja, vaikka ei tarvitsisi rahan takia (tai edes kannattaisi) niitä tähän hätään julkaista.Pelipuoli voitollinen 10miljardia+ bisnes
Oisko parempi jos näitä yli 1000 € näytönohjaimia ei myytäisi ollenkaan? Joku 5080 ei enää tuottaisi voittoa välttämättä alle 1000 €, joten nvidia voisi jättää sen tekemättä kokonaan niin olisit onnellinen? Hankala kuvitella että pörssiyhtiö alkaisi tekemään hyväntekeväisyyttä.
Edit: tai voitto on liian pieni, jolloin nvidia toteaa että tehdään vaan konesalikamaa
Minulla varmaan menee joku insider vitsi ohi, mutta vaikka sinulla olisi tilillä 20Miljoonaa niin etkö tekisi kauppaa jos tietäisit että saisit 2Miljoonaa lisää rahaa, koska tililläsi on jo niin paljon enemmän? Turha siis tehdä tuommoista kauppaa.On reilusti voitollinen, mutta kai kuitenkin vähemmän kuin ai/konesali. Ha gaming liikevaihto on n. 3 miljardia vs 22+ dc. Eikä siinä, hyvä että tekevät vielä pelikortteja, vaikka ei tarvitsisi rahan takia (tai edes kannattaisi) niitä tähän hätään julkaista.
Toin tämän esiin tuodakseni hintakeskusteluun enemmän kontekstia. Nvidia tekee hirvittävät määrät rahaa data center tuotteilla, johon menee samoja piirejä kuin pelikortteihin. Tähän vielä päälle kilpailun täydellinen puute, niin hinnat ovat pilvissä.
Vitsi taitaa olla siinä, että kun sinulla on tuote jonka kysyntä on lähes ääretöntä ja ostajalta a saat 10x hinnan niin miksi edes vaivautuisit myymään ostajalle b hintaan 1x.Minulla varmaan menee joku insider vitsi ohi, mutta vaikka sinulla olisi tilillä 20Miljoonaa niin etkö tekisi kauppaa jos tietäisit että saisit 2Miljoonaa lisää rahaa, koska tililläsi on jo niin paljon enemmän? Turha siis tehdä tuommoista kauppaa.
Kyllä se varmaan on ihan basic business ABC oppikirjaliike. Eli tehdään voittoa. Miljardi on kuitenkin miljardi siellä viivan alla.Vitsi taitaa olla siinä, että kun sinulla on tuote jonka kysyntä on lähes ääretöntä ja ostajalta a saat 10x hinnan niin miksi edes vaivautuisit myymään ostajalle b hintaan 1x.
Vastaus lienee se, että ei haluta täysin ajaa sitä pienempää markkinasegmenttiä alas?
Kyllä se varmaan on ihan basic business ABC oppikirjaliike. Eli tehdään voittoa. Miljardi on kuitenkin miljardi siellä viivan alla.
Ilmeisesti annat kuitenkin ymmärtää että luopumalla pelipuolesta saataisiin datacenter puolen tulos isommaksi? NVidian toimarin on tehtävä lain mukaan tehtävä osakkeenomistajille tulosta. Jos tuo on nuin selkeä ja tietoinen päätös että ajamalla pelipuoli alas nousisi tulos selvästi niin se on linnatuomio kun sitä ei olla tehty jo.
Nää pelinäyttikset on vaan pisara meressä kun vertaa datakeskuksien piirimääriä ja tehon kulutusta. En lähtisi pelaajia syyllistämään kestävän kehityksen nimessä. Uusia ostetaan ja vanhat menee käytettyinä kiertoon? Ei kovin pahaa verrattuna moneen muuhun harrastukseen.Ehkä se vaan olisi. Ihmis mieli kun on vaan jännä että se on monesti kyltymätön, eli jos nyt olisi tilanne että GPU:t olisi kolme kertaa tehokkaampia niin silti valitettaisiin ettei ole tehoa riittävästi, mutta hinta olisi todennäköisesti huomattavasti kovempi. Jos taas nykyinen kärki olisi jotain 4070 tehoista, se sama valitus että tehoa ei ole riittävästi olisi päällä mutta vastaavasti hintataso olisi huomattavasti alhaisempi.
Tää homma lähti menemään metsään siinä vaiheessa kun nvidia alkoi valmistus nodejen kansssa pelaamaan all in peliä, eli se on nyt ollut jo useamman genin tilanne että valmistusnodella tehdään yksi geni näyttiksiä joka ei missään tapauksessa ole kestävää kehitystä ainakaan hinnan kannalta.
Konesalibisnes on syklistä ja voi kadota pois pidemmäksi aikaa. ts. nykyinen rajaton kysyntä ei jatku. Kun toi konesalipuolen kysyntä tulee sakkaamaan on aika hyvä juttu että olis muitakin bisneksiä kuin ai konesali.Vitsi taitaa olla siinä, että kun sinulla on tuote jonka kysyntä on lähes ääretöntä ja ostajalta a saat 10x hinnan niin miksi edes vaivautuisit myymään ostajalle b hintaan 1x.
Vastaus lienee se, että ei haluta täysin ajaa sitä pienempää markkinasegmenttiä alas?
No en sanoisi, että 4090:ssä on liikaa tehoja, jos on yli 1440p näyttö ja tykkää Ray Tracingia pyöritellä. Itse kyllä meinasin 5090:n hommata, jos sen saan edes n. 2k€ välirahalla. Katsellaan nyt kuitenkin rauhassa, mitä sieltä tulee.
Tässä selitys. Lisäisin vielä brändin vaikutuksen. Kun on tottunut siihen että Nvidian GPU on pelikoneessa niin ne tulevat IT-vastaavat tietää mitä merkkiä kannattaa ostaa. Siksi Intelin prosessoreitakin yhä suositaan isoissa firmoissa. Äskettäin kun kysyin että miksi ei AMD niin tiesivät jo sen paremmaksi mutta jatkuvuuden takia tuli vielä Inteliä.Konesalibisnes on syklistä ja voi kadota pois pidemmäksi aikaa. ts. nykyinen rajaton kysyntä ei jatku. Kun toi konesalipuolen kysyntä tulee sakkaamaan on aika hyvä juttu että olis muitakin bisneksiä kuin ai konesali.
Pelipuolen tuotteiden tekeminen ei ole pois konesalipuolen tekemisestä millään tavalla. Pikemminkin toisin päin. Opiskelijat, tutkijat yliopistoilla, pienemmät firmat käyttävät pelikortteja omissa hommissansa(cuda). Tämä ruokkii konesalibisnestä ja vie mahdollisuuden pois, että joku tulisi halvemmalla teknologialla apajille kun pelikorttibisnes saturoi jo tuon puolen. Omniverse, robotiikka, jetsonit, autopuoli yms. nojaavat paljon myös peligpu bisnekseen.
2025 aikana tullaan näkemään mediatek(arm)+nvidia gpu chiplet läppäreitä. Nvidia tulee peli/pc puolella yrittämään isompaa osaa markinasta arm läppäreiden avulla kuin aikaisemmin. Nämä arm systeemit iskevät sinne minne nvidia ei aikaisemmin voinut(igpu läppäri markkina)
Piiripula konesalipuolella johtuu paketointipuolen rajallisuudesta. Pelikortit eivät käytä tuota paketointia mistä on pulaa. Erikoinen paketointitarve johtuu hbm muisteista ja siitä että konesali blackwell on 2 yhteen liitettyä piiriä.
Tässä selitys. Lisäisin vielä brändin vaikutuksen. Kun on tottunut siihen että Nvidian GPU on pelikoneessa niin ne tulevat IT-vastaavat tietää mitä merkkiä kannattaa ostaa. Siksi Intelin prosessoreitakin yhä suositaan isoissa firmoissa. Äskettäin kun kysyin että miksi ei AMD niin tiesivät jo sen paremmaksi mutta jatkuvuuden takia tuli vielä Inteliä.
Ilmeisesti annat kuitenkin ymmärtää että luopumalla pelipuolesta saataisiin datacenter puolen tulos isommaksi? NVidian toimarin on tehtävä lain mukaan tehtävä osakkeenomistajille tulosta. Jos tuo on nuin selkeä ja tietoinen päätös että ajamalla pelipuoli alas nousisi tulos selvästi niin se on linnatuomio kun sitä ei olla tehty jo.
Huolenpitovelvollisuus (fiduciary duty) on oikeudellinen velvollisuus toimia toisen osapuolen parhaaksi. Se on tunti turpaan ja linnaan jos tässä huomataan että Jensseni on pitänyt pelipuolta pystössä vain sitä varten kun on kiva olla gamer.
4090 ja RTX 6000 Ada whitepapereiden taulukoista ei ilmene FP16/FP32 eroavaisuuksia, eli ei varmaankaan enää nykykorteissa päde.Ainoa hidaste minkä tiedän varmuudella pelikorteissa olevan on että tensoriytimien nopeus on keinotekoisesti hidastettu fp16 ja fp32 formaatteja käytettäessä. Tällä ohjataan niitä jotka aikoo opettaa/fine tunettaa neuroverkkoja ostamaan pro korttia. Inferenssikäytössä tuolla ei ole merkitystä.
Toisaalta esimerkiksi kuparin ja koboltin hinnat ovat nousseet, ja niin on ns. vakaa kysyntäkin näytönohjaimille. Työmäärästä ( uusien näytönohjaimien suunnittelu ) ei mulla ole hajuakaan. Markkinat määräävät pääosin hinnat ( ainakin näin toivon ).Ei vissiin sitten. Ei prosessien hinnat ole niin paljoa noussut että 40% pienempi piiri maksaisi moninkertaisesti enemmän valmistaa.