NVIDIA-spekulaatioketju (Lovelace ja tulevat sukupolvet)

Hinnat asettunee sinne millä voitto maksimoituu. Mutta jos 16GB ei riitä peleille kuten osa porukasta uskoo niin se voi olla muistipsykooseista kärsiville vaikea paikka kun suurin osa korteista on 16GB ja alle.

Nvidia on osannut myydä kortteja ja tehdä kasvavaa tulosta. Tosin tähän q4:lle kerrottiin jo ennakkoon että tulos laskee kun varastotilanne heikko. Sen näkee kyllä jo nyt miten osaa tuotteista enää jämäkappaleina tarjolla ja pyyntihinnat älyttömät.
Ei se minusta ole muistipsykoosia jos on huolissaan jonkun tonnin tai jopa enemmän maksavan näytönohjaimen vram muistin riittävyydestä vaikkapa vuoden pari päästä.

Kyllä itseäni ainakin harmittaisi jos maksan about tonnin vaikkapa Rtx 5070 ti tai Rtx 5080(itse en kyllä yli tonnia laita ainakaan ensi vuonna näytönohjaimeen) vielä enemmän ja sitten näytönohjain muuten pystyisi täysin helposti 100+ fps ultra asetuksilla mutta vram loppuu kesken ja sitten saa optimoida asetuksia.

Itse tosin miettinyt että aika harvoin tulee uusimpia pelejä ostettua heti ja oma näytönohjaimen päivitystahti ollut viime aikoina n.2 vuoden välein niin voi olla että ei niin paljoa se 16gb vramia itseäni haittaa jos kuitenkin 2027 tulee päivitettyä uudestaan :D

Se on totta että Nvidia tekee kovaa tulosta AI meiningin siivittämänä ja pelaajat saavat sitten jämäpaloja joita myydään kovalla katteella joissa vram laitettu minimiin(esim Rtx 5080 jossa 16gb muisti tulee ikääntymään huonosti 4k tai Rtx 5070 12gb tai Rtx 5060 8gb on aika rajoittavia koska Rtx 5070 olisi 16gb muistilla varmaan hyvin 4k peluuseen ja Rtx 4060 olisi hyvä 1440p peluuseen jos olisi 12gb muistia).

Onneksi vajaan 2 viikon päästä tiedämme enemmän myös Amd vaihtoehdosta mikä alkanut itseäni kiinnostamaan enemmän kun miettii haluaako maksaa Rtx 5070 ti 16gb vramilla sittenkään lähemmäs tonnia jollei Nvidia vedä kania hatusta(esim jotain edistynyttä tekstuurien kompressointia).
 
Ei se minusta ole muistipsykoosia jos on huolissaan jonkun tonnin tai jopa enemmän maksavan näytönohjaimen vram muistin riittävyydestä vaikkapa vuoden pari päästä.
Uskon, että devaajat optimoivat pelit massojen omistamille korteille. Hyvin harvalla tulee olemaan seuraavan 2v aikana enemmän kuin 16GB muistia kortissa koska noi yli 16GB kortit on erittäin kalliita. Jos löytyy joku harva peli mikä kiinnostaa ja missä 16GB ei riitä niin voi ruuvata pykälän asetuksia alaspäin niin muisti riittää.

Jos lähtee spekuloimaan, että tarvii tulevaisuudessa enemmän muistia niin samalla kannattaa spekuloida tarvittavaa laskentasuorituskykyä. Ennemmin uskon että peleihin tulee raskaampia ai ja säteenseurantaefektejä kuin että muistintarve kasvaa koska isommat tekstuurit ja resoluutio(8k?). UE5 yms. striimausratkaisut ovat jo ottaneet muistinkulutuksen hanskaan jos/kun devaajat käyttävät fiksua engineä versus ladataan kaikki muistiin vain varmuuden vuoksi. Konsolitkin striimausta jo puskevat.

Blackwell pelikorteissa vois kuvitella olevan direct storage striimauksen tueksi rautapurun niin päästään jossain määrin ongelmallisesta ja tehoja syövästä compute shader purkamisesta eroon. Konesali blackwellissa ainakin on todella tehokas rautapurkulohko.
 
Nuo jenkkien tariffijutut tuskin kaatavat maailmaa. Jokunen valmistaja on jo siirtänyt valmistusta pois Kiinasta. Zotac pisti pystyyn näyttisvalmistustehtaan Indonesiaan noin esimerkkinä. Lisäksi MSI, ASUS ja Gigabyte omaavat valmistuskapasiteettia Taiwanissa ja on ihan realismia että tällaisten valmistajien osalta Jenkkien kortit tehdään Taiwanissa ja muun maailman sitten Kiinassa heti kun tullit paukkuvat. Kyllä, korttien teko Taiwanissa on kalliimpaa kuin Kiinassa, mutta koska linjat ovat nykyään niin pitkälle automatisoituja, en jaksa uskoa suurempaan draamaan. Valmistajat kyllä osaavat reagoida näihin tullijuttuihin. 10% tulli on valmistajan kannalta irrelevantti, jenkkihintaan +10% ja sillä hyvä, kukaan ei siirrä sen vuoksi valmistusta Jenkkeihin. 60% taas sitten on tasoa "näitä ei enää myydä jenkeissä". Ennustan että jos tullit toteutuvat noilla lukemilla (ei mitenkään varmaa vielä) jokunen korttivalmistaja poistuu Jenkkimarkkinoilta, jenkkien hinnat nousevat 10-15% ja matka jatkuu. Euroopassa mikään tuskin muuttuu. Ehkä julkistuksen ympärillä voi olla pulaa jos Kiinavalmistettua kamaa priorisoidaan Jenkkeihin ennen kuin tullit tulevat voimaan.
 
Harmi että 5080 tulee tod.näk. 16GB versiona eikä 24GB lappuna..Eli jos uuden ostan niin sittenhän se pitää olla 5090.Tosin skippasin jo aikoinaan 2xxx version kokonaan eli hyvinhän tälläkin tulee pärjättyä ja ostaisi vasta 6090 lapun.
 
Ennemmin uskon että peleihin tulee raskaampia ai ja säteenseurantaefektejä kuin että muistintarve kasvaa koska isommat tekstuurit ja resoluutio(8k?).

Kortilla tehtävä pelihahmojen/maailman AI-laskenta on suoraan tekstuureille ja grafiikkalaskennalle käytössä olevalta muistilta. Ray tracing vaatii enemmän muistia kuin ~yhtä näyttävä grafiikka puhtaasti rasteroituna.

Jos joku AI malli haukkasee vaikka vain 4 gigaa vramia, niin alkaa 16 gigan muistilla varustettu 4090 tehoinen kortti olla rankasti muistirajoitteinen
 
Kortilla tehtävä pelihahmojen/maailman AI-laskenta on suoraan tekstuureille ja grafiikkalaskennalle käytössä olevalta muistilta. Ray tracing vaatii enemmän muistia kuin ~yhtä näyttävä grafiikka puhtaasti rasteroituna.

Jos joku AI malli haukkasee vaikka vain 4 gigaa vramia, niin alkaa 16 gigan muistilla varustettu 4090 tehoinen kortti olla rankasti muistirajoitteinen
Onneksi 4090 kortissa kuitenkin on vielä 24GB muistia :pSe on syy miksi ei joku 16GB 5080 edes kiinnosta.
 
Kortilla tehtävä pelihahmojen/maailman AI-laskenta on suoraan tekstuureille ja grafiikkalaskennalle käytössä olevalta muistilta. Ray tracing vaatii enemmän muistia kuin ~yhtä näyttävä grafiikka puhtaasti rasteroituna.

Jos joku AI malli haukkasee vaikka vain 4 gigaa vramia, niin alkaa 16 gigan muistilla varustettu 4090 tehoinen kortti olla rankasti muistirajoitteinen
Kun spekuloidaan niin joku kortti voi olla laskentatehorajotteinen. Devaajat kuitenkin elää reaalimaailmassa jossa tuote optimoidaan isolle massalle eikä 1% käyttäjille.

Enemmän mietin, että ammutaan vain enempi säteitä ja yhä paremmin frame generation/dlss/kohinanpoistoneuroverkossa käsitellään lopputulos. Noihan on nvidian tapauksessa yhdessä neuroverkosssa toteutettu.
 
Kun spekuloidaan niin joku kortti voi olla laskentatehorajotteinen. Devaajat kuitenkin elää reaalimaailmassa jossa tuote optimoidaan isolle massalle eikä 1% käyttäjille.

Enemmän mietin, että ammutaan vain enempi säteitä ja yhä paremmin frame generation/dlss/kohinanpoistoneuroverkossa käsitellään lopputulos. Noihan on nvidian tapauksessa yhdessä neuroverkosssa toteutettu.
Tai sitten sama tahti jatkuu kuin nyt, että UE5 kaikilla käytössä ja optimointia ei suoriteta (silent hill 2 esim) joko taidon puutteen tms. takia jonka myötä että peli pyörii riittävän hyvin ilman upscaleria pitää olla se high end kortti. Tai sitten käytössä 1080p monitorit... Stalkerinkin kohdalla frame gen käytännössä pakollinen ominaisuus.
 
Mitä tulee 16gb riittävyyteen niin avatar peli jo 1440p ja frame generation kanssa ylittää 16gb.

Tosiaan 1440p varmaan riittää yleisesti ottaen vielä Rtx 6xxx sukupolveen saakka vielä se 16gb mutta eiköhän sitten ala kun seuraava konsolisukupolvi tulee nouse vaatimukset.

Sitten tosiaan jos peli ei muutenkaan toimi riittävän hyvin voi hiukan asetuksia optimoida.

Sellainen huhu/spekulaatio muuten ollut että Nvidia Rtx 5xxx sarjassa olisi neuroverkoilla optimoitu tekstuureja pienemmiksi jolloin pienempikin vram riittäisi.


Tämä sinun väittämä on aika epärehellinen kun olet valinnu selvästi sieltä kohdan jossa pitäisi pelata kaikista parhaimmilla yksityiskohdilla kortilla joka selvästi ei ole tarkoitettu siihen ja sitten väität että muisti ei riitä
 
Kun spekuloidaan niin joku kortti voi olla laskentatehorajotteinen. Devaajat kuitenkin elää reaalimaailmassa jossa tuote optimoidaan isolle massalle eikä 1% käyttäjille.

Enemmän mietin, että ammutaan vain enempi säteitä ja yhä paremmin frame generation/dlss/kohinanpoistoneuroverkossa käsitellään lopputulos. Noihan on nvidian tapauksessa neuroverkosssa toteutettu.

Pelit tehdään pääosin n. 10-12 gigan vram-targetilla konsoleiden ehdoilla, eli n. medium-asetuksilla melko matalalla säteenseurannalla, dynaamisella resolla ja paikoin rajulla FSR:llä tekstuurit optimoiden.

Sitten kun lyödään (natiivia) 4K resoa, rankempaa säteenseurantaa, korkeampia asetuksia ja uhd-teksturepackia niin 16Gt muistia ei enää olekaan mitenkään erityisen paljon, varsinkin jos tosiaan jotain ylimääräisiä tehtäviä sinne vramiin laitetaan.

Nämä 5000-sarjalaiset (superina) saattavat olla uusinta geniä kun seuraavat konsolit tulevat. Silloin taas hyppää muistintarve
 
16G muistia tulee riittämään vielä vuosiksi. Vasta ihan taannoin ollaan tultu pisteeseen jossa 8GB ei riitä.

Tietty jos näitä dlss sun muita virityksiä tungetaan pihalle samaa tahtia kuin on nyt tehty niin kohta ei edes 100G riittä kun tuntuu että jokainen käkätin mitä nvidia tuo markkinoille kasvattaa muistin tarvetta exponetiaalisesti mutta sitä muistia nvidia ei vastaavast iole valmis kasvattamaan.

Eli viritykset vähemmälle ja oikeaa tehoja kortteihin niin alkaa se muisti riittää.
 
16GB riittää mihin vaan peliin, mutta ei välttämättä enää kaikilla herkuilla. Varsinkin path tracing voi tuoda yllättävää lisäpainetta VRAM-käyttöön. Se on ihan järkevä määrä "midrange"-kortissa (xx70-tason kortti) mutta siinä vaiheessa kun maksetaan toista tonnia "kovasta" raudasta, se on vähän nihkeästi. Jos 5080 on 16GB kortti yli tonnin hintalapulla, se on mielestäni muistin puolesta tuhnu. Toisaalta kukaan ei tee vielä vuosiin pelejä joka ei olisi järkevästi pelattavissa 16GB videomuistilla koska markkinaosuus yli 16GB korteilla on pyöristysvirheen luokkaa. Kyse on vain niiden viimeisten ultra-hyper-super -settareiden päälle saamisesta. Ja sitten kun jengi kitisee ja natisee kun 16GB kortti ei niitä pyöritä ja huutaa "ei ole optimoitu" ja pistää negatiivisia arvioita, pelintekijöiden into pistää viimeisen päälle karkkia xx90-sarjalaisten omistajille hiipuu vauhdilla. Tuntuu vähän että PC-pelaajilla on sellainen usko että heillä on ihmisoikeus vääntää jokainen settari tappiin jokaisessa pelissä heti kun rauta on "midrangea" kunhan vain tinkii vähän resoluutiosta. Tämä itse asiassa heikentää pelien ulkonäköä sillä oikealla high-end raudalla kun maksimisettareissa himmaillaan ettei tule review bombeja itkeviltä peruskorttien omistajilta.

Videomuistipuutoksen osalta onneksi GDDR7-muistipiirejä on tulossa myös 3GB malleina, joten käytännössä jokainen 8GB kortti voidaan uudelleenjulkaista 12GB mallina ja jokainen 16GB kortti pistää ulos 24GB mallina vain vaihtamalla muistipiirit ja päivittämällä VBIOS, joten ennustan että tässä sukupolvessa nähdää näitä 16->24 päivitysmalleja viimeistään vuoden päästä kun tulee SUPER tms refresh-mallit. Ja jos homma on isommin tapetilla, saattavat korttivalmistajat pistää custom-malleja isommilla piireillä jopa aikaisemmin.
 
Tämä sinun väittämä on aika epärehellinen kun olet valinnu selvästi sieltä kohdan jossa pitäisi pelata kaikista parhaimmilla yksityiskohdilla kortilla joka selvästi ei ole tarkoitettu siihen ja sitten väität että muisti ei riitä
Siis jos vram muisti loppuu niin se loppuu ja esimerkkinä hyvä, ihan samalla tavalla tuossa pelissä loppuu noilla asetuksilla jos näytönohjaimessa on 16gb vramia oli se rtx 4060 ti 16gb tai huhuttu Rtx 5080 16gb hintaan 1300-1800 euroa.

Olettaen toki että Nvidia ei saa Rtx 5xxx sarjaan jotain älykästä tekstuurien pakkaamista joka vähentäisi vramin tarvetta.

Jokainen toki ostaa mitä haluaa ja sitten voi jälkikäteen kirota/kehua omaa valintaa 2-4 vuoden päästä, toki pelaajillakin eri omat vaatimustasot, toisille riittää high, medium asetukset 1080p/1440p 60+ fps ilman säteenseurantaa ja toiset haluaa 4k 100+ fps ultra, high säteenseuranta asetuksilla jopa modaajien tekstuurien kanssa. Toki ei voi vaatia vaikkapa 500 euron näytönohjaimelta samoja asetuksia&resoluutioita ja fps kuin tuplasti tai triplasti kalliimmalta.

Edit ja oma tapani optimoida asetuksia on tekstuurit ultra+, ei säteenseurantaa ja muita asetuksia voi optimoida jos tarvetta on ja sitten jos perus fps vaikkapa 4k quality skaalauksella(ja hieman optimoiduilla asetuksilla poislukien tekstuurit) 60+ fps niin sitten frame generation päälle niin tulee mukavat 100+ fps ja kuva on sulavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Siis jos vram muisti loppuu niin se loppuu ja esimerkkinä hyvä, ihan samalla tavalla tuossa pelissä loppuu noilla asetuksilla jos näytönohjaimessa on 16gb vramia oli se rtx 4060 ti 16gb tai huhuttu Rtx 5080 16gb hintaan 1300-1800 euroa.

Olettaen toki että Nvidia ei saa Rtx 5xxx sarjaan jotain älykästä tekstuurien pakkaamista joka vähentäisi vramin tarvetta.

Jokainen toki ostaa mitä haluaa ja sitten voi jälkikäteen kirota/kehua omaa valintaa 2-4 vuoden päästä, toki pelaajillakin eri omat vaatimustasot, toisille riittää high, medium asetukset 1080p/1440p 60+ fps ilman säteenseurantaa ja toiset haluaa 4k 100+ fps ultra, high säteenseuranta asetuksilla jopa modaajien tekstuurien kanssa. Toki ei voi vaatia vaikkapa 500 euron näytönohjaimelta samoja asetuksia&resoluutioita ja fps kuin tuplasti tai triplasti kalliimmalta.

Edit ja oma tapani optimoida asetuksia on tekstuurit ultra+, ei säteenseurantaa ja muita asetuksia voi optimoida jos tarvetta on ja sitten jos perus fps vaikkapa 4k quality skaalauksella(ja hieman optimoiduilla asetuksilla poislukien tekstuurit) 60+ fps niin sitten frame generation päälle niin tulee mukavat 100+ fps ja kuva on sulavaa.
Jos ostan kilon voita ja yritän tunkea sitä puolen kilon kippoon niin itse en ainakaan ensinsi alkaisi syyttäämään kipon tekijää että tila loppuu kesken
 
Jos ostan kilon voita ja yritän tunkea sitä puolen kilon kippoon niin itse en ainakaan ensinsi alkaisi syyttäämään kipon tekijää että tila loppuu kesken
Huono vertaus.

Kuitenkin vaikkapa jos Rtx 5070 tulee 12gb vramilla(ja Nvidia ei ole saanut älykästä tekstuurien kompressiota) ja on ylemmän luokan 1440p kortti 600+ eurolla jossa tehot riittää hyvin 1440p resolla niin kyllä se tulee ikääntymään kuin maito. Toki jos ostaa vaikkapa 340 eurolla 12gb vramilla olevan Intel b580 joka on alemman tason 1440p kortti niin siinä voisi ymmärtääkin että ei voi olettaa että kaikissa peleissä saisi ne tekstuurit ja muut asetukset ultraan vielä parin vuoden päästä edes käyttäen älykkäitä skaalaimia.

On aivan päivänselvää että riippuen näytönohjaimen hinnasta voisi ajatella ostajalla olevan erilaisia odotuksia esim 16gb vram 500(jossa vuonna 2025 mielestäni täysin ok), n.1000(menettelee) tai n.1500 euron näytönohjaimessa jossa ainakin siinä n.1500 eurolla olettaisi vielä 2 vuoden päästä ettei vram ole este.

Se tulee näkymään niin että jos Nvidialta ei tule älykästä tekstuurien kompressointia uusimpaan 5xxx sarjaan niin vaikka Rtx 5080 16gb vramilla olisi 10 prosenttia nopeampi kuin Rtx 4090 jossa 24gb vramia niin se tulee olemaan vram määrärajoitteinen tulevaisuudessa pelatessa 4k resolla.
 
Huono vertaus.

Kuitenkin vaikkapa jos Rtx 5070 tulee 12gb vramilla(ja Nvidia ei ole saanut älykästä tekstuurien kompressiota) ja on ylemmän luokan 1440p kortti 600+ eurolla jossa tehot riittää hyvin 1440p resolla niin kyllä se tulee ikääntymään kuin maito. Toki jos ostaa vaikkapa 340 eurolla 12gb vramilla olevan Intel b580 joka on alemman tason 1440p kortti niin siinä voisi ymmärtääkin että ei voi olettaa että kaikissa peleissä saisi ne tekstuurit ja muut asetukset ultraan vielä parin vuoden päästä edes käyttäen älykkäitä skaalaimia.

On aivan päivänselvää että riippuen näytönohjaimen hinnasta voisi ajatella ostajalla olevan erilaisia odotuksia esim 16gb vram 500(jossa vuonna 2025 mielestäni täysin ok), n.1000(menettelee) tai n.1500 euron näytönohjaimessa jossa ainakin siinä n.1500 eurolla olettaisi vielä 2 vuoden päästä ettei vram ole este.

Se tulee näkymään niin että jos Nvidialta ei tule älykästä tekstuurien kompressointia uusimpaan 5xxx sarjaan niin vaikka Rtx 5080 16gb vramilla olisi 10 prosenttia nopeampi kuin Rtx 4090 jossa 24gb vramia niin se tulee olemaan vram määrärajoitteinen tulevaisuudessa pelatessa 4k resolla.
Pystytkö sanomaan halvemman luokan näytönohjainta joka pystyisi edes pyörittämään RTX kaikki detailit täysillä tehojen puolesta ja muisti olisi ainoa este pelin pelaamiselle ?
 
Viimeksi muokattu:
Pystytkö sanomaan halvemman luokan näytönohjainta joka pystyisi edes pyörittämään RTX kaikki detailit täysillä tehojen puolesta ja muisti olisi ainoa este pelin pelaamiselle ?

Se että ei ole halvempia vaihtoehtoja ei tarkoita etteikö RTX 5080 olisi silti ihan jöötiä esim. muistin ja hinnan takia. Paraskin voi olla aivan paska, jos kilpailua ei ole. :smoke:
 
Huono vertaus.

Kuitenkin vaikkapa jos Rtx 5070 tulee 12gb vramilla(ja Nvidia ei ole saanut älykästä tekstuurien kompressiota) ja on ylemmän luokan 1440p kortti 600+ eurolla jossa tehot riittää hyvin 1440p resolla niin kyllä se tulee ikääntymään kuin maito. Toki jos ostaa vaikkapa 340 eurolla 12gb vramilla olevan Intel b580 joka on alemman tason 1440p kortti niin siinä voisi ymmärtääkin että ei voi olettaa että kaikissa peleissä saisi ne tekstuurit ja muut asetukset ultraan vielä parin vuoden päästä edes käyttäen älykkäitä skaalaimia.

On aivan päivänselvää että riippuen näytönohjaimen hinnasta voisi ajatella ostajalla olevan erilaisia odotuksia esim 16gb vram 500(jossa vuonna 2025 mielestäni täysin ok), n.1000(menettelee) tai n.1500 euron näytönohjaimessa jossa ainakin siinä n.1500 eurolla olettaisi vielä 2 vuoden päästä ettei vram ole este.

Se tulee näkymään niin että jos Nvidialta ei tule älykästä tekstuurien kompressointia uusimpaan 5xxx sarjaan niin vaikka Rtx 5080 16gb vramilla olisi 10 prosenttia nopeampi kuin Rtx 4090 jossa 24gb vramia niin se tulee olemaan vram määrärajoitteinen tulevaisuudessa pelatessa 4k resolla.
AMD:n rdna4 korteilla ei sitten pelata 4k:na kun vain 16GB ja alle kortteja tulossa? Yhdestä epäkiinnostavasta pelistä vedetään johtopäätöksiä ettei pelintekijät tajuaisi optimoida pelejä muistimäärille mitä löytyy eniten myydyistä korteista. Huhut laittaa udna/rdna5 kortit 2026 loppupuolelle. Pitkä aika odotella 4k korttia amd:n leirissä jos 16GB ei riitä.
 
AMD:n rdna4 korteilla ei sitten pelata 4k:na kun vain 16GB ja alle kortteja tulossa? Yhdestä epäkiinnostavasta pelistä vedetään johtopäätöksiä ettei pelintekijät tajuaisi optimoida pelejä muistimäärille mitä löytyy eniten myydyistä korteista. Huhut laittaa udna/rdna5 kortit 2026 loppupuolelle. Pitkä aika odotella 4k korttia amd:n leirissä jos 16GB ei riitä.

AMD:n rdna4:lle ei vaan ole samoja odotuksia kun hintataso on matalempi. Kyllä pitkälti yli tonnin hinnalla voisi odottaa yli 16 gigaa muistia vuonna 2025, kun joissain kehnommin optimoiduissa peleissä se tulee jo nyt vastaan. Sen sijaan 600-700e kortilta ei voi odottaa samaa.
 
AMD:n rdna4:lle ei vaan ole samoja odotuksia kun hintataso on matalempi. Kyllä pitkälti yli tonnin hinnalla voisi odottaa yli 16 gigaa muistia vuonna 2025, kun joissain kehnommin optimoiduissa peleissä se tulee jo nyt vastaan. Sen sijaan 600-700e kortilta ei voi odottaa samaa.
Olen lukenut hiljattain uunituoretta the nvidia way kirjaa. Yli 20v sitten jensen/nvidia tajus, että gpu puolella häviää jos antaa kilpailijan rakentaa position halpojen tuotteiden kautta. Tuo johti monenlaisiin asioihin nvidian toimintatavoissa mitä kirjassa kuvataan. Tän pohjalta ei ole yllättävä lopputulos kun katsoo myyntejä vaikka viime kvartaalilta. Bisnes on aika paljon muuta kuin speksien tuijottelua. Nvidia on onnistunut säätämään asiat niin ettei halvemmalla myyminen ole voittava strategia.

amd
Gaming segment revenue was $462 million, down 69% year-over-year and 29% sequentially primarily due to a decrease in semi-custom revenue.
nvidia
Third-quarter Gaming revenue was $3.3 billion, up 14% from the previous quarter and up 15% from a year ago.

Tällä kertaa ollaan uniikissa positiossa kun amd julkistaa korttinsa ensin ja nvidia pääsee vastaamaan. Epäilen, että nvidia osaa vastauksen tehdä nvidian voitot optimoivalla tavalla vaikka se ei nettikansaa miellyttäisi. Lopputulos kuitenkin luetaan liikevoitosta.

Hyvä haastis the nvidia way kirjan tekijältä: Nvidia's Unique History and Culture
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 815
Viestejä
4 558 333
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
Erästäjä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom