NVIDIA-spekulaatioketju (Lovelace ja tulevat sukupolvet)

Harmillista jos todella tuo 5080 tulee markkinoille vain 16 Gt muistilla. Itse olisin toivonut siitä noin RTX 4090 tason suorituskykyä, 320bittisellä muistiväylällä ja 20 Gt muistilla sekä hinta suunnilleen RTX 4080 Super tasoa.

Ehkä turhan optimistiset ajatukset :(
On tosiaan turhan konservatiivinen päivitys 4080 -> 5080, jos nuo vcardzin taulukon luvut pitävät paikkaansa; vain ~10% lisää ytimiä ja ~25% lisää muistikaistaa (vielä pienempi ero, jos vertaillaan 4080S).
4090 -> 5090 hyppy taas vertailun vuoksi olisi näiden vuotojen/arvailujen perusteella ~33% ja ~78%, joka on aivan massiivinen loikka.
5090 ja 5080 väliin olisi jäämässä iso rako, jota ei oikein paikatakaan pysy, jos kerta huhuttu 5080 sisältää täyden GB203 piirin. Ehkä sitten kun varastoihin kertyy riittävästi "viallisia" GB202 piirejä voidaan tehdä 5080 Ti/Super.
 
On tosiaan turhan konservatiivinen päivitys 4080 -> 5080, jos nuo vcardzin taulukon luvut pitävät paikkaansa; vain ~10% lisää ytimiä ja ~25% lisää muistikaistaa (vielä pienempi ero, jos vertaillaan 4080S).
4090 -> 5090 hyppy taas vertailun vuoksi olisi näiden vuotojen/arvailujen perusteella ~33% ja ~78%, joka on aivan massiivinen loikka.
5090 ja 5080 väliin olisi jäämässä iso rako, jota ei oikein paikatakaan pysy, jos kerta huhuttu 5080 sisältää täyden GB203 piirin. Ehkä sitten kun varastoihin kertyy riittävästi "viallisia" GB202 piirejä voidaan tehdä 5080 Ti/Super.
Jos 5080 tulee vain 16 Gt muistilla, niin alempien mallien tilanne näyttänee myös hyvin heikolta valitettavasti. Olisi suorastaan surkeaa jos RTX 5070 oli 12 Gt kortti.

Ei taideta sittenkään saada niitä 32 Gbps nopeuksisia GDDR7 muisteja näihin ensimmäisiin tuotteisiin, se olisi sentään auttanut asiaa.
 
Ei taideta sittenkään saada niitä 32 Gbps nopeuksisia GDDR7 muisteja näihin ensimmäisiin tuotteisiin, se olisi sentään auttanut asiaa.
Huhut on olleet "koko ajan", että julkaisuikkunassa 28Gbps nopeudet ja 2GB piirit. Ehkä joku super voi tulla vuotta myöhemmin 3GB 32GBps piireillä niin sais 256bit väyläiseen korttiin 24GB 16GB sijaan. Tai ehkä leikkovat 5090:en piiristä 5080 superin. Johonkinhan nekin piirit on tungettava missä ei kaikki muistiohjaimet toimi.

Veikkaan että kellotaajuudet nousevat. Blackwell oikeasti uusi arkkitehtuuri. Ytimien määrä ei kerro koko totuutta.
 
Jos AMD:ta uskoo siitä miten huono bisnes halo-tuotteet on niin ei ehkä jää muuta vaihtoehtoa kuin olla tyytyväinen että edes joku tekee 4090/5090 kaltaisia piirejä. Vaihtoehtona olisi, että nvidia olisi samaa mieltä kuin amd ja järein piiri jäisi tekemättä.
AMD:lle varmasti huono bisnes kun firman halotuotteita ei osta kuin kulttilaiset. Nvidia myy kyllä noita 4090:a ihan hyvään tahtiin. Steamin tilastoissa 4090:n taakse jäävät mm. RX 6700 XT, RTX 4080, RTX 3080 Ti.

Vaikea uskoa, että tulisi täysi piiri pelikorttiin julkaisussa. Ei jää oikein mitään kiristysvaraa super/titan malliin. Toisaalta ehkä nvidia tajus jotain siinä kun 4090 meni koko elinkaaren ilman superia ja lataa kaiken pöytään julkaisussa. Olisi kyllä hienoa, jos tulisi täysi piiri heti myyntiin. Valmistusprosessi melkein sama 4090 ja 5090 niin ehkä sekin auttaa täyden piirin kanssa. Pitäisi olla saannot kunnossa ja toinen iteraatio tuotteesta melkein samalla valmistusteknologialla.

ad102:stahan nähtiin täysi piiri ainoastaan pro-korteissa. Kaikki pelikortit leikattuja piirejä.

Luulenkin että nyt kun Nvidia tietää ettei punaisesta leiristä tule kuin midrangea niin kävisi järkeen että 5090 on leikattu piiri, ja niitä täysiä piiriä keräillään vuoden verran talteen kunnes niitä on tarpeeksi 5090 super/ti tuotejulkaisua varten. Hintaa +500€ vrt. 5090 ja porvareilta rahat pois
 
AMD:lle varmasti huono bisnes kun firman halotuotteita ei osta kuin kulttilaiset. Nvidia myy kyllä noita 4090:a ihan hyvään tahtiin. Steamin tilastoissa 4090:n taakse jäävät mm. RX 6700 XT, RTX 4080, RTX 3080 Ti.



Luulenkin että nyt kun Nvidia tietää ettei punaisesta leiristä tule kuin midrangea niin kävisi järkeen että 5090 on leikattu piiri, ja niitä täysiä piiriä keräillään vuoden verran talteen kunnes niitä on tarpeeksi 5090 super/ti tuotejulkaisua varten. Hintaa +500€ vrt. 5090 ja porvareilta rahat pois
Amd väitti että 4090 on noin 10% markkinasta. Jos amd:n osuus markkinasta on vaikka 20% niin heidän highendiä menis todella vähän kaupaksi
 
Harmillista jos todella tuo 5080 tulee markkinoille vain 16 Gt muistilla. Itse olisin toivonut siitä noin RTX 4090 tason suorituskykyä, 320bittisellä muistiväylällä ja 20 Gt muistilla sekä hinta suunnilleen RTX 4080 Super tasoa.

Ehkä turhan optimistiset ajatukset :(
Muisti on kallista... Miksi siinä pitäisi olla enemmän muistia? 16 Gigaa on kuitenkin jo melkopaljon pelikortille..
 
Ei 3GB piireillä js 24GB kokonaismuistilla varustetulla 5080 kosiskeltaisi kuin AI harrastajia, sillä väylä ei kasvaisi ollenkaan ja täten suorituskyky ei ole pisteessä, että 16GB olisi erityisemmin rajoite peleissä.
Mutta ei tosiaan taida nuo 3GB piirit olla vielä valmiina julkaisuun mennessä.

Oma suositus olisi 5080 julkaista leikatulla GB202 piirillä ja 320bit (20GB) tai 384bit (24GB) muistikonfiguraatiolla ja tämä GB203 + 256bit (16GB) jättää 5070:lle, mutta eipä Nvidia dollarin kiilto silmissään rahvasta kuuntele :cautious:
 
Ei 3GB piireillä js 24GB kokonaismuistilla varustetulla 5080 kosiskeltaisi kuin AI harrastajia, sillä väylä ei kasvaisi ollenkaan ja täten suorituskyky ei ole pisteessä, että 16GB olisi erityisemmin rajoite peleissä.
Mutta ei tosiaan taida nuo 3GB piirit olla vielä valmiina julkaisuun mennessä.

Oma suositus olisi 5080 julkaista leikatulla GB202 piirillä ja 320bit (20GB) tai 384bit (24GB) muistikonfiguraatiolla ja tämä GB203 + 256bit (16GB) jättää 5070:lle, mutta eipä Nvidia dollarin kiilto silmissään rahvasta kuuntele :cautious:
Videoeditoinnissa voi olla 24GB:sta iloa. Davinci resolvella 8k videon loppurenderöinti missä clog2-rec709 konversio ja ultranr(neuroverkko kohinanpoisto) imaisee 14GB gpu muistia. Laittoi mun 3070fe:n pinteeseen missä suorituskyky lähes nolla. Jos laittaa muitakin neuroverkkoefektejä kuten ylöspäin skaalauksen päälle liekö 16GB riittää? Vois myös tulevaisuudessa olla tulossa järeämpiä ja parempilaatuisia neuroverkkoja kuva/videohommiin. 8k->16k ylöspäin skaalaus ihan relevantti applen vr kypärää ajatellen.
 
Ylöspäin skaalausta 8K videolle.. melko marginaalipuuhastelulta kuulostaa ja eiköhän moisen materiaalin tuottajille 5090 ole selvä valinta, kun todennäköisesti menee työkuluihin.

Pointti olikin, että pelaajat kieli pitkällä odottaisivat jotain vastinetta rahoille ja muistimäärän kasvatus kaistaa kasvattamatta (mutta hintaa kyllä) ei ole sitä.
 
Videoeditoinnissa voi olla 24GB:sta iloa. Davinci resolvella 8k videon loppurenderöinti missä clog2-rec709 konversio ja ultranr(neuroverkko kohinanpoisto) imaisee 14GB gpu muistia. Laittoi mun 3070fe:n pinteeseen missä suorituskyky lähes nolla. Jos laittaa muitakin neuroverkkoefektejä kuten ylöspäin skaalauksen päälle liekö 16GB riittää? Vois myös tulevaisuudessa olla tulossa järeämpiä ja parempilaatuisia neuroverkkoja kuva/videohommiin. 8k->16k ylöspäin skaalaus ihan relevantti applen vr kypärää ajatellen.
8K videon editointi kuulostaa melkoisen ammattimaiselta ja raskaalta hommalta. Ei sellaiseen käytetä yleensä jotain keskitason pelikorttia, vaan jotakin, joka on ko hommaan tarkoitettu..
 
Ylöspäin skaalausta 8K videolle.. melko marginaalipuuhastelulta kuulostaa ja eiköhän moisen materiaalin tuottajille 5090 ole selvä valinta, kun todennäköisesti menee työkuluihin.

Pointti olikin, että pelaajat kieli pitkällä odottaisivat jotain vastinetta rahoille ja muistimäärän kasvatus kaistaa kasvattamatta (mutta hintaa kyllä) ei ole sitä.
8k video mutta puolet tuosta per silmä vr kypärässä. 16k on aika hyvä applen vehkeelle.

Imas 14GB 8k pelkällä kohinanpoistolla ja värikorjauksella. Vähän isompi ja parempi neuroverkko kohinanpoistoon niin 16GB ei riitä.Toinen käyttötapaus 360 timelapsejen editointi ja kohinanpoisto. "Halpakin" 360 kamera tekee yli 8k 360 videoissa.

edit. Qoocam3ultra mikä mulla on näyttää tekevän 360 2d videot 13888*6944 resoluutioon. Vajaa 200MB per kuva tiedostot. Noi läjään davinci resolvella videoksi. Qoocamin sensori sellainen että todellakin tarvii parhaan mahdollisen kohinanpoiston ja parannusefektit. En tiedä mikä hinta suomessa mutta jää reilusti alle tonnin. ei ultra vajaan 400e.

3070fe kun sanoi niksnaks eli ei muistia tarpeeksi niin ei ole oikein laitteistoa millä editoida maksimilaatuun tällä hetkellä. Oma suunnitelma applen m4 max läppäri isolla muistilla ja katsoa mihin asti se taipuu. PumPum pelipc:een niin järeä näyttis, että se jatkaa loppurenderöinnit siitä mihin apple kyykkää. Editoi mahdollisimman pitkälle läppärillä akunvarassa matkojen varrella ja kotona ehkä pumpum-koneella loppurenderöinti.
 
Viimeksi muokattu:
Muisti on kallista... Miksi siinä pitäisi olla enemmän muistia? 16 Gigaa on kuitenkin jo melkopaljon pelikortille..
G7 on toki kalliimpaa, mutta olen sitä mieltä, että jos kortti maksaa yli tonnin tänä päivänä, niin sillä rahalla pitäisi saada kovat speksit kokonaisuudessaan. Se lisä 4 Gt muistia ei nyt mahdottoman kalliiksi tule ja muistiväylän leveyskin nousisi kivasti 256bit --> 320bit. Jatkuvasti näyttää sille, että pelit 4K resoluutiolla vaatii enenevissä määrin videomuistia ja AMD:llahan on jo 20 Gt G6 kortti alle tonnilla myynnissä sekä AMD tarjoaa 16 gigaa jo viidensadan euron keskisarjan 7800 XT:ssä.
 
G7 on toki kalliimpaa, mutta olen sitä mieltä, että jos kortti maksaa yli tonnin tänä päivänä, niin sillä rahalla pitäisi saada kovat speksit kokonaisuudessaan. Se lisä 4 Gt muistia ei nyt mahdottoman kalliiksi tule ja muistiväylän leveyskin nousisi kivasti 256bit --> 320bit. Jatkuvasti näyttää sille, että pelit 4K resoluutiolla vaatii enenevissä määrin videomuistia ja AMD:llahan on jo 20 Gt G6 kortti alle tonnilla myynnissä sekä AMD tarjoaa 16 gigaa jo viidensadan euron keskisarjan 7800 XT:ssä.
Varmaan 256bit väylä on jonkinlainen optimi kun sekä nvidia että amd päätyy siihen yhä uudestaan ja uudestaan. Kai se auttaa paljon jos gddr7 muisteilla saa kaistaa 30-40% enemmän ja myöhemmin 3GBit piireillä saa kasvatettua muistikapasiteetin 24GB. Jos huhuttu 512bit on totta niin se on melkoinen irtiotto versus useamman aikaisemman generaation 384bit piirit. Saa mennä aika kauas menneisyyteen, että löytyy yhden piirin 512bit muistiväyläratkaisu korteista.
 
Vai 5k2k? Sellasta ite ootan et LG saa tulemaan ulos niitä, ja sit 5090 kaveriksi :) täältä jää sit yks 4090 suprimi myyntiin mikä kulkee ihan ok :)
Mun mielestä loogisempi nimi on tuo 4k UW, 5120*2160p. :D Samaa ajatusta täällä, nyt BF täytyy koittaa saada 34" UW oledi hommattua. Nykyinen IPS on ok, mutta halu nähdä onko se OLED sellainen wow ilmiö kuin väitetään. Josko tippuisi joku tuoreempi paneeli BF:nä alennukseen sopivasti niin voisi itselle poimia sen pukinkonttiin. 5090 sitten seuraavana vuonna sekä uusi näyttö sitten jos kyllästyyy tähän 4090/oled comboon.

EDIT: Ja noihin vrami keskusteluihin, 24gb menee jo parissa pelissä että hulina käy, saisi olla enemmän tarjolla. Esim Warzone syö koko 4090 muistin heittämällä. Enemmänkin kysyntää olisi mutta loppuu auttamatta kesken, pakko ajella 80% usagella kun tuo laskee allocated vramin mukaan jotenkin oudosti :D Tuli kokeiltua 90% loadilla, hörppäsi 25,5gb ja diashow alkoi, tai no kyllähän se pyörii mutta lagaa minkä kerkeää kun hakee ramista noita vähän väliä. Tiedä sitten mikä on kyseisen pelin maksimi vram usage, 30gb?
 
Viimeksi muokattu:
EDIT: Ja noihin vrami keskusteluihin, 24gb menee jo parissa pelissä että hulina käy, saisi olla enemmän tarjolla. Esim Warzone syö koko 4090 muistin heittämällä. Enemmänkin kysyntää olisi mutta loppuu auttamatta kesken, pakko ajella 80% usagella kun tuo laskee allocated vramin mukaan jotenkin oudosti :D Tuli kokeiltua 90% loadilla, hörppäsi 25,5gb ja diashow alkoi, tai no kyllähän se pyörii mutta lagaa minkä kerkeää kun hakee ramista noita vähän väliä. Tiedä sitten mikä on kyseisen pelin maksimi vram usage, 30gb?
Tämä on ilmeisesti kyseisen pelin kohdalla ihan tarkoituskin, että se käyttää kaiken muistin tekstuurien varastointiin:



Asetuksissa ilmeisesti sitten on VRAM Scale Target -asetus, jos ei halua pelin rohmuavan kaikkea muistia tai jos peli alkaa tahmaamaan muistin loppumisen vuoksi.
Poikkeus sääntöön siis ja "normaaleissa" peleissä pääosin 16GB riittää vielä 4K:lla kaikki herkut päällä (tekstuurimodit yms. sitten toki erikseen). HWU:n testissä pari peliä onnistui viemään enemmän kuin 16GB, Avatar 17,3GB:

 
Mun mielestä loogisempi nimi on tuo 4k UW, 5120*2160p. :D Samaa ajatusta täällä, nyt BF täytyy koittaa saada 34" UW oledi hommattua. Nykyinen IPS on ok, mutta halu nähdä onko se OLED sellainen wow ilmiö kuin väitetään. Josko tippuisi joku tuoreempi paneeli BF:nä alennukseen sopivasti niin voisi itselle poimia sen pukinkonttiin. 5090 sitten seuraavana vuonna sekä uusi näyttö sitten jos kyllästyyy tähän 4090/oled comboon.

EDIT: Ja noihin vrami keskusteluihin, 24gb menee jo parissa pelissä että hulina käy, saisi olla enemmän tarjolla. Esim Warzone syö koko 4090 muistin heittämällä. Enemmänkin kysyntää olisi mutta loppuu auttamatta kesken, pakko ajella 80% usagella kun tuo laskee allocated vramin mukaan jotenkin oudosti :D Tuli kokeiltua 90% loadilla, hörppäsi 25,5gb ja diashow alkoi, tai no kyllähän se pyörii mutta lagaa minkä kerkeää kun hakee ramista noita vähän väliä. Tiedä sitten mikä on kyseisen pelin maksimi vram usage, 30gb?
No voi sen kai niinkin ajatella. Näytöt ku tulee saataville ni en tiiä jättäiskö ton 45" 3440x1440 oledin kakkosnäytöksi. Sais kyllä isomman pöydän hommata :).mut 5090 kyllä tulee hommattua. Saattaa tosin alkuun olla aika loppuunmyytyä alkuminuuteilla aina, ja saatikka millon alkaa blokkeja saamaan.
 
Saapa nähdä alkaako hwunboxed sanomaan että 16GB riittää nyt ja aina kun amd:lta ei ole yli 16GB kapasiteetilla tulevia pelikortteja tiedossa toviin.
 
Saapa nähdä alkaako hwunboxed sanomaan että 16GB riittää nyt ja aina kun amd:lta ei ole yli 16GB kapasiteetilla tulevia pelikortteja tiedossa toviin.

Onhan ne nytkin sanonu että 16GB riittää? Ihan oikeaa testiäkin tehneet VRAM käytöstä ja suurimpaan osaan tilanteista 12GB riittää.

Keskiluokan korteille riittää hyvin se 16GB, sitten pitää olla reilusti enemmän vääntöä että muistin määrä on rajoittava tekijä...
 
Onhan ne nytkin sanonu että 16GB riittää? Ihan oikeaa testiäkin tehneet VRAM käytöstä ja suurimpaan osaan tilanteista 12GB riittää.

Keskiluokan korteille riittää hyvin se 16GB, sitten pitää olla reilusti enemmän vääntöä että muistin määrä on rajoittava tekijä...
Äkkiseltään voisi sitten kuvitella loogista olevan, että 12GB riittää 1440p ja 8GB 1080p. 1080p 1/4 osa 4k pikseleistä ja tarvittavien buffereiden ja tekstuurien koko vain neljännes 4k resoluutiosta. Toki siellä gpu:n muistissa on muutakin kuin buffereita ja tekstuureita niin sen vuoksi vaikka 12GB ja 8GB eikä suoraa jakolaskua pikseleiden määrän pohjalta.
 
Saapa nähdä alkaako hwunboxed sanomaan että 16GB riittää nyt ja aina kun amd:lta ei ole yli 16GB kapasiteetilla tulevia pelikortteja tiedossa toviin.

En kyllä HWU:lla ole huomannut, että suosittaisiin jotain valmistajaa. Kaikki on saaneet osakseen ansaittua kritiikkiä tarvittaessa. Kuten Nvidia korttien muistimäärän osalta, AMD FSR toteutuksistaan ja markkinointimokistaan ym ym.

Äkkiseltään voisi sitten kuvitella loogista olevan, että 12GB riittää 1440p ja 8GB 1080p. 1080p 1/4 osa 4k pikseleistä ja tarvittavien buffereiden ja tekstuurien koko vain neljännes 4k resoluutiosta. Toki siellä gpu:n muistissa on muutakin kuin buffereita ja tekstuureita niin sen vuoksi vaikka 12GB ja 8GB eikä suoraa jakolaskua pikseleiden määrän pohjalta.

Tekstuurien kokoon vaikuttaa valittu tekstuurien laatu, ei näytön resoluutio. Kyllä sen paremman tekstuurien laadun huomaa sillä 1080p resollakin. Ikävämpi sitten, jos tekstuureja jää latautumatta, kun kortilta loppuu muisti vaikka muuten tehot riittäisikin hyvään fps:ään.

Edit. Toivon että 8gb muisteja nähtäisiin enää jossain entry level korteissa (ja tuon alle ei kannattaisi kortteja enää tehdä), ja siitä ylöspäin löytyisi vähintään se 12gb. Mid/High saisi olla se 16gb+.
 
Viimeksi muokattu:
Tekstuurien kokoon vaikuttaa valittu tekstuurien laatu, ei näytön resoluutio. Kyllä sen paremman tekstuurien laadun huomaa sillä 1080p resollakin. Ikävämpi sitten, jos tekstuureja jää latautumatta, kun kortilta loppuu muisti vaikka muuten tehot riittäisikin hyvään fps:ään.
Näytön resoluutio vaikuttaa suoraan tarvittavien tekstuurien kokoihin. Kuvitellaan tilanne missä pelaaja katsoo koko näytön kattavaa taulua 1080p ja 4k resoluutioilla. 1080p pelaaja tarvii 1/4 osan 4k pelaajan tekstuurin pikseleistä että jokaiselle näytön pikselille saadaan uniikki ja näytön kannalta optimaalinen sisältö. Näytön resoluutio vaikuttaa myös ihan suoraan erilaisten puskuerien kokoihin kuten framebuffer, valo/varjo/jne efektit.

Pelienginet optimoivat tekstuurien koon mipmap tasoilla niin, että käytettävä tekstuurin mipmap taso tekstuurista täyttäisi mahdollisimman tarkasti annetut näytön pikselit. Liian pieni mipmap taso==blur, liian iso mipmap taso==pikselit välkkyvät. Se että 1080p pelaaja lataa ultrahighend tekstuurit muistiin ei tarkoita että niitä käytetään kun mipmap tasojen avulla valitaan aina se mipmap taso mikä täyttää näytön pikselit mahdollisimman tarkasti.

 
Viimeksi muokattu:
Näytön resoluutio vaikuttaa suoraan tarvittavien tekstuurien kokoihin. Kuvitellaan tilanne missä pelaaja katsoo koko näytön kattavaa taulua 1080p ja 4k resoluutioilla. 1080p pelaaja tarvii 1/4 osan 4k pelaajan tekstuurin pikseleistä että jokaiselle näytön pikselille saadaan uniikki ja näytön kannalta optimaalinen sisältö. Näytön resoluutio vaikuttaa myös ihan suoraan erilaisten puskuerien kokoihin kuten framebuffer, valo/varjo/jne efektit.

Pelienginet optimoivat tekstuurien koon mipmap tasoilla niin, että käytettävä tekstuurin mipmap taso tekstuurista täyttäisi mahdollisimman tarkasti annetut näytön pikselit. Liian pieni mipmap taso==blur, liian iso mipmap taso==pikselit välkkyvät.


Eikös tuo vaikuta vaan renderöintiin ja sen tekstuurin käsittelyyn? Se tekstuuri pitänee kuitenkin ladata kokonaisuutena sinne näytönohjaimen muistiin mip mappien kera (mip mapping lisää teksuurien kokoa 33%), sitten siitä käytetään renderöidessä lähintä kokoon sopivaa osaa, onko se sitten se alkuperäinen tekstuuri tai jokin mip mapattu versio riippuen kohteen etäisyydestä jne. Muutenhan joutuisi odottelemaan tekstuurin latautumista aina, kun jonkin kohteen etäisyys ruudulla muuttuisi.
 
Eikös tuo vaikuta vaan renderöintiin ja sen tekstuurin käsittelyyn? Se tekstuuri pitänee kuitenkin ladata kokonaisuutena sinne näytönohjaimen muistiin mip mappien kera (mip mapping lisää teksuurien kokoa 33%), sitten siitä käytetään renderöidessä lähintä kokoon sopivaa osaa, onko se sitten se alkuperäinen tekstuuri tai jokin mip mapattu versio riippuen kohteen etäisyydestä jne. Muutenhan joutuisi odottelemaan tekstuurin latautumista aina, kun jonkin kohteen etäisyys ruudulla muuttuisi.
Ei tarvi ladata kokonaisuutena muistiin. Megateksturointi/virtuaalitekstuurit jo mennävuosina muutti tuon "ladataan kaikki varmuuden vuoksi muistiin" paradigman siihen, että ladataan se mitä tarvitaan.

Uusista engineistä ue5 tukee 8k tekstuureita kaikille kappaleille. Lennosta ladataan muistiin se mip taso mitä juuri sillä hetkellä tarvitaan. UE5 käyttää melko tiukkaa pakkausta levyllä, cachettaa vähemmän pakattuja keskusmuistissa ja vähiten pakatut versiot gpu muistissa. UE5 mennyt niin pitkälle, että ladattu geometriakin voidaan optimoida näytön resoluution mukaan(nanite, "kolmio" per pikseli, 4x pikseleitä 4k näytöllä versus 1080p näyttö). UE5:sta rajoittaa levytila tekstuurien ja geometrian suhteen, käytetty striimausteknologia priima.

Vaikka lähtisi virheellisestä olettamasta liikkeelle, että kaikki pitää ladata muistiin(ei striimausta) niin voidaan kentän latausaikana valita eri mipmap tasot 4k monitorille ja 1080p monitorille.

Toki pelaaja voi tehdä tyhmästi ja pakottaa muistiin tekstuurin mipmap tasoja mitä ei tarvita tai joku peli voi olla täysin aivokuolleesti koodattu. Tästä onneksi päästään eroon ajan kanssa kun ue5 esimerkiksi tekee asiat todella fiksusti.
 
Viimeksi muokattu:
G7 on toki kalliimpaa, mutta olen sitä mieltä, että jos kortti maksaa yli tonnin tänä päivänä, niin sillä rahalla pitäisi saada kovat speksit kokonaisuudessaan. Se lisä 4 Gt muistia ei nyt mahdottoman kalliiksi tule ja muistiväylän leveyskin nousisi kivasti 256bit --> 320bit. Jatkuvasti näyttää sille, että pelit 4K resoluutiolla vaatii enenevissä määrin videomuistia ja AMD:llahan on jo 20 Gt G6 kortti alle tonnilla myynnissä sekä AMD tarjoaa 16 gigaa jo viidensadan euron keskisarjan 7800 XT:ssä.

Jos muistimäärä on se THE vaatimus ja AMD:llä on, niin sittenhän ratkaisu on ostaa se AMD:n kortti. Käytännössä kuitenkaan, johtuen nykykonsoleiden pienestä muistimäärästä, 16 gigaa on pelinäyttikselle erittäin tarpeeksipaljon muistia.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 194
Viestejä
4 423 186
Jäsenet
73 300
Uusin jäsen
Joonaxx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom