NVIDIA-spekulaatioketju (Lovelace ja tulevat sukupolvet)

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 588
Saa nähdä jääkö tuo ray tracing teknologia taas yhdeksi niche ominaisuudeksi kuten physX
Juu ei ole ray tracing mikään NVIDIAn oma pikkujuttu, vaan renderöintitekniikka, jota voi pitää 3d-grafiikan saralla jonkinmoisena Graalin maljana.

NVIDIA vaan hyödyntää uusien nöyttisten tensor coreja ray tracing approximaatiossa ja siten saadaan karkeaa raytracingiä jo osittain käyttöön tosiaikagrafiikassa.

Oikeaan reaaliaikaiseen raytracingiin ei kuitenkaan tulla pääsemäön vielä aikoihin.

Toki on vaikea ennustaa, kuinka nopeasti ja millä laajuudella pelinkehittäjät lähtevät tuomaan tukea pelimoottoreihinsa ray tracingille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 077
Juu ei ole ray tracing mikään NVIDIAn oma pikkujuttu, vaan renderöintitekniikka, jota voi pitää 3d-grafiikan saralla jonkinmoisena Graalin maljana.
Riippuu ihan siitä miten tuo impelementoidaan ja mitkä ovat hyödyt. Anti-aliasing alkaa olla suuremmilla resoluutioilla aika turha ellei ole jotain 100" screeniä. Realistiset varjot toki on hyvä juttu mutta nähtäväksi jää millä hinnalla.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 588
Riippuu ihan siitä miten tuo impelementoidaan ja mitkä ovat hyödyt. Anti-aliasing alkaa olla suuremmilla resoluutioilla aika turha ellei ole jotain 100" screeniä. Realistiset varjot toki on hyvä juttu mutta nähtäväksi jää millä hinnalla.
Heijastuksissa ja varjoissa tuota tosiaan lähinnä nyt käytetään. Mielenkiintoista tosiaan nähdä, miten niiden käyttö vaikuttaa FPS:n, ja onko jälki kuinka paljon parempaa ja/tai nopeampaa .
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 077
Heijastuksissa ja varjoissa tuota tosiaan lähinnä nyt käytetään. Mielenkiintoista tosiaan nähdä, miten niiden käyttö vaikuttaa FPS:n, ja onko jälki kuinka paljon parempaa ja/tai nopeampaa .
No muutamien demojen perusteella ei juuri vakuuttanut. Oliko niissä peräti 2x Titan V ja fps ei päätä huimannut eikä juuri kuvakaan mutta nähtäväksi tosiaan jää miten kehittyy.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 588
No muutamien demojen perusteella ei juuri vakuuttanut. Oliko niissä peräti 2x Titan V ja fps ei päätä huimannut eikä juuri kuvakaan mutta nähtäväksi tosiaan jää miten kehittyy.
No kyllähän se star wars pätkä aika hyvälle näytti. Sille tasolle ei tosin ihan hetkeen päästä. Pitkällä tähtäimellä tuo rtx kuitenkin varmasti paljon isompi juttu, kun physx.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 612
Tuskin jää. RT tulee asteittain peleihin, sitä mukaa kun laskentateho lisääntyy. Varjot, reunanpehmennys ja sitä rataa.
Meillä on ollut markkinoilla RT-rautaa 7-8 vuotta ilman että sitä olisi hyödyntänyt yhtään mikään demojen ulkopuolella - sekä erillisinä GPU:ina että osana perinteistä GPU:ta, en pidättelisi henkeä että tuo tulisi nytkään yleistymään mitenkään hirvittävän nopeasti vaikka MS:n DXR varmasti sitä yleistymistä jonkin verran voi nopeuttaa

No muutamien demojen perusteella ei juuri vakuuttanut. Oliko niissä peräti 2x Titan V ja fps ei päätä huimannut eikä juuri kuvakaan mutta nähtäväksi tosiaan jää miten kehittyy.
Ainakin Epicin demo pyöri DGX Stationilla mistä löytyy neljä NVLinkillä kommunikoivaa Tesla V100:sta, siinä ei pari Titan V:tä olisi riittänyt mihinkään
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
NVIDIA

Jaha kahelta yöllä ois tuo siggraphin livestriimi, Jensen lepakonnahkatakkineen lavalla. Mitäs veikkauksia jotain uutta vai toisiotoa GTC:stä eli RTX sitä sun tätä. Eihän tuo tosiaan ole mikään peliaiheinen konferenssi, mutta voishan sieltä jotain quadron puolikasta vilahtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 275
Varmaankin sitä uutta Quadroa, tai saman suuntaista, koska NVIDIAn päätili ei itse laittanut vaan jakoi tämän viestin:



NVIDIA Design sanoi:
This is the official handle for all NVIDIAQuadro and professional graphics-related news and info.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Luulisin että muistimäärät pysyvät samoina. En näe mitään syytä miksi muistin käyttö kasvaisi nyt pariin vuoteen, ellei nyt sitten uudet konsolit tule aivan puskista ensi vuonna. Näkisin että GTX 2060 muisti on vähintään 7 GB tai 8 GB, koska jo tämä houkuttaisi päivittämään niitä jotka omistavat GTX 1060:n, muttei tosiaan ole hirveän järkevää läntätä kallista muistia turhan päiten paljoa. Aika pettymys jos GTX 2060 on edelleen 6 GB muistilla.

Luulen siis että GTX 2070 ja 2080 ovat edelleen 8 GB muistilla tai muuten tulee näkymään lisämuisti kyllä hinnassa. Varmaan realistinen kakkosvaihtoehto on sitten 10 GB ainakin GTX 2080:lle, mutta tosiaan hukkaan menee tuo muistimäärä kun 4K-tekstuurit ollaan saatu pelissä kuin pelissä mahdutettua kahdeksaan ja näyttävät kyllä äärimmäisen teräviltä.

EDIT. Edes aivan halvimmassa päässä, vielä pelaamiseen tarkoitetuilla korteilla, ei tulla näkemään enää vähempää kuin 4 GB muistia ja 6 GB on varmaan varattu GTX 2050:lle. Olettaisin että halvemmassa päässä siis nähdään muistin määrän nousua ja tehoparannukset tulevat olemaan aika huikeita jos mahdollinen GTX 2050 Ti on tehokkaampi mitä GTX 1060 6 GB.

Ne jotka ovat tiukalla budjetilla liikenteessä saavat varmaankin todella mainioita kortteja, kun ei vielä hypätä seuraavaan konsolisukupolveen hetkeen, niin ei tule peleissäkään näkymään ihan vähään aikaan hurjia tehovaatimuksia. 1440p@60 Hz tullee onnistumaan GTX 2050 tason kortilla raskaammissakin peleissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 034
Jees, Kim Jong-il Live-Show pyörii tuossa kolmosruudulla täällä, melko tuuhean kokoinen piiri. Eihän tuota tiedä vaikka nahkatakkijäby vetäisi vielä ässän nahkatakin hihasta, jos nyt lässyttää eka Quadroista tms. :eek:


e: 2300usd 16GB, 6300usd 24GB, 10kusd 48GB mallit.
Juu on kallista muistoa.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Jees, Kim Jong-il Live-Show pyörii tuossa kolmosruudulla täällä, melko tuuhean kokoinen piiri. Eihän tuota tiedä vaikka nahkatakkijäby vetäisi vielä ässän nahkatakin hihasta, jos nyt lässyttää eka Quadroista tms. :eek:


e: 2300usd 16GB, 6300usd 24GB, 10kusd 48GB mallit.
Ei stana ku väsyttää... Eli toi Quadro RTX 5000:nen lienee pienemmällä sirulla tai ainakin siinä on todennäköisimmin on 256bit muistiväylä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 458
Tässä tuo mainittu traileri. Aika monta selkeää vihjettä siitä, että RTX 2080 julkaistaan 20.8.



0:40 Discordissa RoyTeX --> Capsilla RTX
0:42 iPhonella Ray ja Xtreme
0:43 AlanaT --> Alan Turing eli Turing eikä Volta, koordinaatit viestissä ovat tuon Colognen tapahtumapaikan koordinaatit
0:44 RoyTeX, "some got this at work", Not_11, gimme 20
0:45 Käyttäjät Mac-20 ja Eigh Tee
0:52 Tapahtumapäivän numerot nousevat järjestyksessä 2->0->8->0
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 034
Sitä itse kyllä ihmettelen että miten nvidia on dumpannut voltan. Oliko voltassa jotain rikki kun näin nopeasti uutta arkkitehtuuria tilalle ja kotiin ei käytännössä tullut mitään voltaa?

Tuolla lavallakin jakusa jensen maininnut mitää voltasta, turingia verrattiin paskaliin ja varmaan 20 kertaa muistettiin mainita kuinka turing on 6 kertaa paskalia nopeampi.
Noh tuohan nyt ei todellakaan pidä paikkaansa mitä pelitehoon tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 716
Sitä itse kyllä ihmettelen että miten nvidia on dumpannut voltan. Oliko voltassa jotain rikki kun näin nopeasti uutta arkkitehtuuria tilalle ja kotiin ei käytännössä tullut mitään voltaa?

Tuolla lavallakin jakusa jensen maininnut mitää voltasta, turingia verrattiin paskaliin ja varmaan 20 kertaa muistettiin mainita kuinka turing on 6 kertaa paskalia nopeampi.
Noh tuohan nyt ei todellakaan pidä paikkaansa mitä pelitehoon tulee.
En ihan vielä tässä vaiheessa vetäisi johtopäätöksiä siitä että Volta on dumpattu. Nuo Turingit on selvästi ammattikortteja, ja SIGGRAPH ei varsinaisesti ole mikään pelialan tai kuluttajaelektroniikan konferenssi, joten on ihan luonnollista että vertaillaan laskutehoa siinä valossa, eikä suinkaan pelikäytössä. Mielenkiinnolla odotan että joko noita RT-coreja saadaan seuraavissa GeForceissa vai ei, ja miten ne on niille toteutettu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
101
Lieköhän nVidialla intressejä tehdä Voltaan perustuvaa Geforce-sarjaa GDDR6-muisteilla, kun Voltat ja Titan V käyttävät vain HBM2-muisteja? Uudet Turing Quadrot kuitenkin ovat suoraan GDDR6 kanssa, niin voisikohan jo tästä tehdä johtopäätöksiä siihen suuntaan, että uudet Geforcet ovat Turing-arkkitehtuuriin perustuvia? Oli miten oli, ensi maanantai on liian kaukana..#cantwait
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 612
Lieköhän nVidialla intressejä tehdä Voltaan perustuvaa Geforce-sarjaa GDDR6-muisteilla, kun Voltat ja Titan V käyttävät vain HBM2-muisteja? Uudet Turing Quadrot kuitenkin ovat suoraan GDDR6 kanssa, niin voisikohan jo tästä tehdä johtopäätöksiä siihen suuntaan, että uudet Geforcet ovat Turing-arkkitehtuuriin perustuvia? Oli miten oli, ensi maanantai on liian kaukana..#cantwait
Nuo GPUt ovat loppuviimein aika modulaarisia ja se että GV100 käyttää HBM-muistiohjainta ei kerro mitään muiden Voltien muistiohjaimista. Myös Pascaleissa oli GP100ssa HBM-ohjain ja muissa GDDR
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 034
En ihan vielä tässä vaiheessa vetäisi johtopäätöksiä siitä että Volta on dumpattu. Nuo Turingit on selvästi ammattikortteja, ja SIGGRAPH ei varsinaisesti ole mikään pelialan tai kuluttajaelektroniikan konferenssi, joten on ihan luonnollista että vertaillaan laskutehoa siinä valossa, eikä suinkaan pelikäytössä. Mielenkiinnolla odotan että joko noita RT-coreja saadaan seuraavissa GeForceissa vai ei, ja miten ne on niille toteutettu.
Niinhän ne Voltatkin mitä on julkastu on selvästi ammattikortteja :D Ja eihän turingissa ole mitään muuta uutta Voltaan verrattuna kuin noita RT-coreja. Molemmissa on myös CUDA että Tensor coreja.
Niin sitä vaan mietin että olisko Volta kussut noiden RT-corejen kanssa ja julkaisivat sitten Voltan ilman niitä lyhyeksi aikaa vaan ottaakseen kehityskustannukset pois? Kauppahan noilla käsittääkseni on käynyt ihan hyvin tuolla datacenter puolella.

Se myös ihmetyttää ettei tuosta Turingista kerrottu että onko se 12nm vaiko 7nm prosessilla. Jos se on 12nm niin sen kummallisemmalta itsestäni ainakin tuntuu toi Turin julkaisu näin nopeasti Voltan perään.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 612
Niinhän ne Voltatkin mitä on julkastu on selvästi ammattikortteja :D Ja eihän turingissa ole mitään muuta uutta Voltaan verrattuna kuin noita RT-coreja. Molemmissa on myös CUDA että Tensor coreja.
Niin sitä vaan mietin että olisko Volta kussut noiden RT-corejen kanssa ja julkaisivat sitten Voltan ilman niitä lyhyeksi aikaa vaan ottaakseen kehityskustannukset pois? Kauppahan noilla käsittääkseni on käynyt ihan hyvin tuolla datacenter puolella.

Se myös ihmetyttää ettei tuosta Turingista kerrottu että onko se 12nm vaiko 7nm prosessilla. Jos se on 12nm niin sen kummallisemmalta itsestäni ainakin tuntuu toi Turin julkaisu näin nopeasti Voltan perään.
On 12nm ja en usko että Voltassa oli RT coreja
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Turingit RTX:ää ja ei Amperet vaan Voltat peruskortteja on todennäköisin skenaario tällä hetkellä
Niin yksi suuri ongelmahan tuossa tosiaan on. Nuo vie aivan tautisesti tilaa sirulta, joten se että noita vielä nähtäisiin halvemman luokan pelikorteissa on aika vähäinen. Ehkä sieltä joku Titan RTX tulee ensiksi antamaan esimakua uudesta tekniikasta, mutta nykyisillä ja tulevilla peleillä ilman DXR:ää nopeus ero vanhaan ei ole niin valtava, kuin se olisi ilman noita. Oikeastaan nvidian onneksi amd:llä ei ole tällä hetkellä kilpailukykyinen tuolla top end luokassa, että voivat tehdä tämmöisen koekeillaan uutta vanhojen renderöintitekniikkojen tehon kasvun kustannuksella. Tarvinnee siis sen die shrinkin että tuosta tulisi alempiin teholuokkiin piiriä.

Niinhän ne Voltatkin mitä on julkastu on selvästi ammattikortteja :D Ja eihän turingissa ole mitään muuta uutta Voltaan verrattuna kuin noita RT-coreja. Molemmissa on myös CUDA että Tensor coreja.
Niin sitä vaan mietin että olisko Volta kussut noiden RT-corejen kanssa ja julkaisivat sitten Voltan ilman niitä lyhyeksi aikaa vaan ottaakseen kehityskustannukset pois? Kauppahan noilla käsittääkseni on käynyt ihan hyvin tuolla datacenter puolella.

Se myös ihmetyttää ettei tuosta Turingista kerrottu että onko se 12nm vaiko 7nm prosessilla. Jos se on 12nm niin sen kummallisemmalta itsestäni ainakin tuntuu toi Turin julkaisu näin nopeasti Voltan perään.
Nopeasti? Volta on jo puoltoista vuotta vanha(Vanhempi kuin Vega) ja omaa täydet computet kaikkea mahdollista. Kun tuossa turingissa ei fp64:sta mainostettu, en usko että sitä siinä täytenä olisi, eli Volta jatkaa HPC puolella omana piirinään ja turing on kohditettu renderöintiin.
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
667
Riippuu ihan siitä miten tuo impelementoidaan ja mitkä ovat hyödyt. Anti-aliasing alkaa olla suuremmilla resoluutioilla aika turha ellei ole jotain 100" screeniä. Realistiset varjot toki on hyvä juttu mutta nähtäväksi jää millä hinnalla.
Ray Tracing on se ero, mikä on peligrafiikalla ja elokuvien pre-renderöidyllä grafiikalla. Jokainen valonsäie heijastuu jokaisesta pinnasta fysiikan lakien mukaan, ja luo kuvalle fotorealismin. Antialiasing ja phys-x eivät ole mitään siihen verrattuna.

Tosin olen skeptinen että reaaliaikaisen ray tracinging aika olisi vielä toviin, sillä pelien pitää toimia se 60 framea sekunnissa, ja Mayan mental ray renderöi ray tracingillä erittäin yksinkertaisenkin kuvan (tyyliin muutama laatikko ja pallo) huipputason koneella tyyliin 3-5 minuutissa.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 034
Nopeasti? Volta on jo puoltoista vuotta vanha(Vanhempi kuin Vega) ja omaa täydet computet kaikkea mahdollista. Kun tuossa turingissa ei fp64:sta mainostettu, en usko että sitä siinä täytenä olisi, eli Volta jatkaa HPC puolella omana piirinään ja turing on kohditettu renderöintiin.
Niin no mistä se sitten lasketaan että milloin on markkinoilla. Tais olla joulukuuta kun Titan V tuli myyntiin ja juu tiedän että quatrot oli paljon sitä ennen mutta niin oli Mi25 kortitkin ajossa paljon ennen Vegan julkaisua.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 034
Tosin olen skeptinen että reaaliaikaisen ray tracinging aika olisi vielä toviin, sillä pelien pitää toimia se 60 framea sekunnissa, ja Mayan mental ray renderöi ray tracingillä erittäin yksinkertaisenkin kuvan (tyyliin muutama laatikko ja pallo) huipputason koneella tyyliin 3-5 minuutissa.
No nvidia nyt kuitenkin demosi juuri viimeyönä reaaliaikaisia säteitä.

Tosin nvidian käyttämässä tekniikassa ei lasketa kaikkia säteitä kuten sinun kuvaamassa keissisä vaan lasketaan riittävästi ja sitten tekoälyn kanssa määritellään loput jolla päästään lähes vastaavaan tulokseen kuin laskemalla kaikki, mutta paljon paljon nopeammin.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 612
Ray Tracing on se ero, mikä on peligrafiikalla ja elokuvien pre-renderöidyllä grafiikalla. Jokainen valonsäie heijastuu jokaisesta pinnasta fysiikan lakien mukaan, ja luo kuvalle fotorealismin. Antialiasing ja phys-x eivät ole mitään siihen verrattuna.

Tosin olen skeptinen että reaaliaikaisen ray tracinging aika olisi vielä toviin, sillä pelien pitää toimia se 60 framea sekunnissa, ja Mayan mental ray renderöi ray tracingillä erittäin yksinkertaisenkin kuvan (tyyliin muutama laatikko ja pallo) huipputason koneella tyyliin 3-5 minuutissa.
Elokuvissa taidetaan mennä jo path tracingillä mikä on paljon parempi (ja raskaampi) ratkaisu kuin ray tracing
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Lisäksi sillä reaaliaikaisella RTX:llä ei renderöidä koko kuvaa vaan joitain efektejä, kuten valoja sekä varjoja, ainakin näin aluksi. Tuo yhdistettynä siihen tensor ytimiä / tekoälyä hyödyntävään kohinanpoistoon, niin homma alkaa kuulostamaan hitusen realistisemmalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 077
Ray Tracing on se ero, mikä on peligrafiikalla ja elokuvien pre-renderöidyllä grafiikalla. Jokainen valonsäie heijastuu jokaisesta pinnasta fysiikan lakien mukaan, ja luo kuvalle fotorealismin. Antialiasing ja phys-x eivät ole mitään siihen verrattuna.

Tosin olen skeptinen että reaaliaikaisen ray tracinging aika olisi vielä toviin, sillä pelien pitää toimia se 60 framea sekunnissa, ja Mayan mental ray renderöi ray tracingillä erittäin yksinkertaisenkin kuvan (tyyliin muutama laatikko ja pallo) huipputason koneella tyyliin 3-5 minuutissa.
Itse olisin enemmän kiinnostunut realistisemmista fysiikoista peliympäristön suhteen kuin fotorealismista. Varsinkin kun se riittävä ray tracing vie niin paljon konea tehoa että ei ole mielekästä vielä vähään aikaan (onkohan koskaan piihin perustuvien laitteiden kanssa). Enemmän tämän Nvidian RTX nyt pitäisi helpottaa pelintekijöiden työtä kuin mitään muuta ainakin tuo GDC videon mukaan. Nähtäväksi jää saako tuosta työn helpottumisesta kukaan muu hyötyä kuin ne jotka rahat kuittaa.

Leikkaus noissa pelintekijätiimien koossa on ihan samaa mitä muuallakin vaikka työ helpottuu niitä tekijöitä on sitten vähemmän joten helpottuuko se yksilön kohdalla? :think:
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 612
Lisäksi sillä reaaliaikaisella RTX:llä ei renderöidä koko kuvaa vaan joitain efektejä, kuten valoja sekä varjoja, ainakin näin aluksi. Tuo yhdistettynä siihen tensor ytimiä / tekoälyä hyödyntävään kohinanpoistoon, niin homma alkaa kuulostamaan hitusen realistisemmalta.
Itse olisin enemmän kiinnostunut realistisemmista fysiikoista peliympäristön suhteen kuin fotorealismista. Varsinkin kun se riittävä ray tracing vie niin paljon konea tehoa että ei ole mielekästä vielä vähään aikaan (onkohan koskaan piihin perustuvien laitteiden kanssa). Enemmän tämän Nvidian RTX nyt pitäisi helpottaa pelintekijöiden työtä kuin mitään muuta ainakin tuo GDC videon mukaan. Nähtäväksi jää saako tuosta työn helpottumisesta kukaan muu hyötyä kuin ne jotka rahat kuittaa.

Leikkaus noissa pelintekijätiimien koossa on ihan samaa mitä muuallakin vaikka työ helpottuu niitä tekijöitä on sitten vähemmän joten helpottuuko se yksilön kohdalla? :think:
Hyvin näemmä NVIDIA saanut markkinoitua tän, se kuitenkin on vain lähinnä MSn DXRn "päälle" menevä ilmeisesti nvidialle tyypilliseen tapaan suljettu kirjasto joka mahdollistaa nopeamman denoisingin (en ole vielä näitä uusia videoita katsonut mutta sitä se oli vielä ennen siggraphia. Suurempi merkitys tässä kaikessa on DXR:llä)
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
667
Enemmän tämän Nvidian RTX nyt pitäisi helpottaa pelintekijöiden työtä kuin mitään muuta ainakin tuo GDC videon mukaan. Nähtäväksi jää saako tuosta työn helpottumisesta kukaan muu hyötyä kuin ne jotka rahat kuittaa.
No siis käytännössä nämä onnistuneet helpotukset näkyvät aina siinä, että indie-peleillä ja muilla pienemmillä ryhmillä on mahdollisuus teknologiaan jota heillä ei muuten olisi resursseja itse tehdä. Aikaisemmin esimerkiksi fysiikanmallinukset olivat tällainen kanssa, ei pikkustudiot sellaisia itse pysty koodaaman hyviksi, mutta nyt kuka vaan oppii viikossa säätämään phys-x:ää.
Miten tämän kyseisen asian kanssa käy, nähdään kyllä nopsaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 716
Niinhän ne Voltatkin mitä on julkastu on selvästi ammattikortteja :D
On on, ja niistä ei ole vielä nähty kuluttaja/pelikortteja.

Ja eihän turingissa ole mitään muuta uutta Voltaan verrattuna kuin noita RT-coreja. Molemmissa on myös CUDA että Tensor coreja.
Se on aika suuri ero, että samalla sirulla on uudentyyppisiä laskentayksiköitä. Oikeastaan kaikki muu on vain vanhan teknologian skaalaamista, oli se sitten viivanleveyden kehityksen tai isomman sirun ansiota.

Oma veikkaukseni on, että tulevat GTX:t on Voltaa ilman tensor coreja, RTX:t Turingia, ja että hintaero GTX:n ja RTX:n välillä on ainakin alkuun hirmuinen. Jännityksellä myös oottelen sitä minkälainen kattaus tensor coreja noissa tulevissa RTX:issä on, veikkaan että merkittävästi vähäisempi määrä kuin nykyisissä Voltissa. Periaatteessa siis Turing voisi olla muutoin samaa kuin Volta, mutta osa Voltan tensor coreista vaan korvattuna RT-coreilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 034
Jännityksellä myös oottelen sitä minkälainen kattaus tensor coreja noissa tulevissa RTX:issä on, veikkaan että merkittävästi vähäisempi määrä kuin nykyisissä Voltissa.
NVIDIA Reveals Next-Gen Turing GPU Architecture: NVIDIA Doubles-Down on Ray Tracing, GDDR6, & More

Tuoltahan tuota infoa löytyy, eli Tensoreita ei ole paljoakaan vähemään ja lisäksi ne on parempia kuin Voltassa, eli summasummarum on se että Turing kykenee jotakuinkii samaan tensor tehoon kuin Volta.

EDIT: Eli taisi käydä niin että nvidialla todettiin jotta Volta on paska johon ei kannata panostaa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 612
No siis käytännössä nämä onnistuneet helpotukset näkyvät aina siinä, että indie-peleillä ja muilla pienemmillä ryhmillä on mahdollisuus teknologiaan jota heillä ei muuten olisi resursseja itse tehdä. Aikaisemmin esimerkiksi fysiikanmallinukset olivat tällainen kanssa, ei pikkustudiot sellaisia itse pysty koodaaman hyviksi, mutta nyt kuka vaan oppii viikossa säätämään phys-x:ää.
Miten tämän kyseisen asian kanssa käy, nähdään kyllä nopsaan.
Physx ei ollut millään muotoa ensimmäinen valmis fysiikkapaketti kehittäjien työn helpottamiseksi
NVIDIA Reveals Next-Gen Turing GPU Architecture: NVIDIA Doubles-Down on Ray Tracing, GDDR6, & More

Tuoltahan tuota infoa löytyy, eli Tensoreita ei ole paljoakaan vähemään ja lisäksi ne on parempia kuin Voltassa, eli summasummarum on se että Turing kykenee jotakuinkii samaan tensor tehoon kuin Volta.

EDIT: Eli taisi käydä niin että nvidialla todettiin jotta Volta on paska johon ei kannata panostaa.
Vetelet aika kovia johtopäätöksiä yhdestä piiristä jota tuskin tullaan näkemään yhdessäkään geforcessa
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 034
Vetelet aika kovia johtopäätöksiä yhdestä piiristä jota tuskin tullaan näkemään yhdessäkään geforcessa
Sitä suuremmalla syyllä voidaan johtopäätöksiä vedellä mikäli ei tulla näkemään yhdessäkään GF kortissa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 612
Sitä suuremmalla syyllä voidaan johtopäätöksiä vedellä mikäli ei tulla näkemään yhdessäkään GF kortissa.
Niin siis vetelet niitä päinvastaiseen suuntaan kuin meinasin. Ensi viikolla ollaan toki viisaampia mutta edelleen näyttää aika vahvasti siltä että GeForcet tulevat olemaan "paskoja voltia joihin ei kannata panostaa"
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 034
Niin siis vetelet niitä päinvastaiseen suuntaan kuin meinasin. Ensi viikolla ollaan toki viisaampia mutta edelleen näyttää aika vahvasti siltä että GeForcet tulevat olemaan "paskoja voltia joihin ei kannata panostaa"
Öh miksi pelipuolelle kannattaa julkaista rautaa jossa ei ole sädeyksiköitä kun kerta se säde on nyt niin kova juttu?

Teema tuntui kuitenkin olevan reaaliaikainen, sitä jauhettiin ihan jatkuvasti. Jos sitä ei myös kotikäyttöön tule nyt niin mihin sitä reaaliaikaista sitten tarvitaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 458
Öh miksi pelipuolelle kannattaa julkaista rautaa jossa ei ole sädeyksiköitä kun kerta se säde on nyt niin kova juttu?

Teema tuntui kuitenkin olevan reaaliaikainen, sitä jauhettiin ihan jatkuvasti. Jos sitä ei myös kotikäyttöön tule nyt niin mihin sitä reaaliaikaista sitten tarvitaan?
Koska kaikilla ei ole kuitenkaan varaa siihen uuteen kovaan juttuun? Eikös se ole vain järkevää myydä premium hinnalla sitä uutta kovaa juttua (RTX Turingia) ja sitten tehdä myös se alemman luokan ratkaisu (GTX Volta) vähemmän rahaa käyttäville. Tuoltahan se vaikuttaa, että sieltä tulee kahden luokan näyttiksiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 716
Öh miksi pelipuolelle kannattaa julkaista rautaa jossa ei ole sädeyksiköitä kun kerta se säde on nyt niin kova juttu?

Teema tuntui kuitenkin olevan reaaliaikainen, sitä jauhettiin ihan jatkuvasti. Jos sitä ei myös kotikäyttöön tule nyt niin mihin sitä reaaliaikaista sitten tarvitaan?
Osaako jotkut pelit (/pelimoottorit) jo suoraan nykyisellään hyödyntää noita sädeyksiköitä? Ne tuolla Anandtechilläkin spekuloi sitä onko tuo piiri 100- vai 102-sarjalainen, ja ei kai noita satasia oo koskaan tullutkaan kuluttajakäyttöön? (GV100, GP100 jne.)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Olisi se aikamoinen yllätys, jos pelikortteihin oli ne nyt sitten GTX tai RTX ei tule tuota RT:n kiihdytystä kun sitä on nyt siihen malliin rummutettu. Lisäksi selvä kilpailuvaltti, kun kilpailijoilta ei moisia löydy (riippumatta siitä onko käytännön hyöty 5 vai 0 - kunhan saadaan markkinoitua).

Sitten vielä tuo aiempi video, missä RTX ja 2080 mainitaan samassa asiayhteydessä. En lupaa hatullista paskaa syödä, mutta melkein voin hitusen maistella jos rt-ytimet puuttuu pelikorteista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 716
Olisi se aikamoinen yllätys, jos pelikortteihin oli ne nyt sitten GTX tai RTX ei tule tuota RT:n kiihdytystä kun sitä on nyt siihen malliin rummutettu. Lisäksi selvä kilpailuvaltti, kun kilpailijoilta ei moisia löydy (riippumatta siitä onko käytännön hyöty 5 vai 0 - kunhan saadaan markkinoitua).

Sitten vielä tuo aiempi video, missä RTX ja 2080 mainitaan samassa asiayhteydessä. En lupaa hatullista paskaa syödä, mutta melkein voin hitusen maistella jos rt-ytimet puuttuu pelikorteista.
Mä oletan että sieltä tulee kuluttajakäyttöön joku karsitumpi piiri, luokkaa GT104, kortin mallinimi tuo vihjailtu RTX 2080. Ja ne alemmat GTX 20xx-mallit on sitten sitä Voltaa (GV107-GV104, ehkä jopa GV102) ilman tensor- tai RT-coreja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 034
Osaako jotkut pelit (/pelimoottorit) jo suoraan nykyisellään hyödyntää noita sädeyksiköitä? Ne tuolla Anandtechilläkin spekuloi sitä onko tuo piiri 100- vai 102-sarjalainen, ja ei kai noita satasia oo koskaan tullutkaan kuluttajakäyttöön? (GV100, GP100 jne.)
No jos toi Adoredtv vuoto pitää paikkaansa niin sieltä on tulossa Titan RTX, RTX2080 (TU104), RTX2070 (TU106) ja sitten GTX2060 (TU116) ja GTX2050 (TU117).

EDIT: Niin ja pelimoottoreihin, niin ainakin UE4:ssa tuki on kun sillähän nvidia tuossa yöllä demosi kovasti.

EDIT2: Ja jotten paskaa puhu niin
https://www.unrealengine.com/en-US/...peek-real-time-ray-tracing-with-unreal-engine
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 612
No jos toi Adoredtv vuoto pitää paikkaansa niin sieltä on tulossa Titan RTX, RTX2080 (TU104), RTX2070 (TU106) ja sitten GTX2060 (TU116) ja GTX2050 (TU117).

EDIT: Niin ja pelimoottoreihin, niin ainakin UE4:ssa tuki on kun sillähän nvidia tuossa yöllä demosi kovasti.

EDIT2: Ja jotten paskaa puhu niin
https://www.unrealengine.com/en-US/...peek-real-time-ray-tracing-with-unreal-engine
nyt on saatu Microsoftilta rajapinta ja parilta firmalta ekat demot, siitä on vielä pitkä taival peleihin joissa sitä oikeasti käytetään. Metroon sitä lupailivat mutta siinäkin taisi tulla jotain takapakkia jo lupausten jälkeen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 716
No jos toi Adoredtv vuoto pitää paikkaansa niin sieltä on tulossa Titan RTX, RTX2080 (TU104), RTX2070 (TU106) ja sitten GTX2060 (TU116) ja GTX2050 (TU117).
Voi hyvin olla että myös 2070 on RTX:ää.

Lähinnä kysymys kuuluu, onko näillä povatuilla TU116 ja TU117:lla jokin olennainen ero Voltaan nähden. Jos niillä ei ole tensori- eikä sädelaskentayksiköitä, viivanleveys on samaa, eikä mitään muutakaan ole muuttunut, niin kovasti se karsitulta Voltalta näyttää. Ja jos se näyttää Voltalta, kukkuu kuin Volta, niin...
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 034
Jos niillä ei ole tensori- eikä sädelaskentayksiköitä, viivanleveys on samaa, eikä mitään muutakaan ole muuttunut, niin kovasti se karsitulta Voltalta näyttää. Ja jos se näyttää Voltalta, kukkuu kuin Volta, niin...
Eikös se silloin ole enemmänkin paskal?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Noh, tässähän sitä ollaan jännän äärellä muutaman päivän ajan ennen maanantaita. Kohtuullisen varmaksi tuon videon perusteella kehtaa jo sanoa, että kortti kulkee nimellä RTX 2080. Kummallista sinänsä, sillä itelle tulee vaan Radeonit mieleen tuosta nimeämistavasta :D Onkohan Titan tälläkin kertaa suht samalla viivalla kuin se sitten joskus tuleva 2080Ti-malli, eli käytännössä hätäisimmät saisivat sen ns. parhaimman kortin heti pistämällä rahaa enemmän kiinni kuin venaamalla tuota Ti-mallia :think:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 961
Viestejä
4 207 630
Jäsenet
70 998
Uusin jäsen
TuomasP99

Hinta.fi

Ylös Bottom